REKLAMA

REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

Wywóz śmieci 2013 - opłata śmieciowa niższa przy segregowaniu odpadów

Bartosz Turek
Bartosz Turek
analityk
śmieci, kosz, recycling, segregowanie odpadów, wywóz śmieci w Warszawie, opłata śmieciowa
śmieci, kosz, recycling, segregowanie odpadów, wywóz śmieci w Warszawie, opłata śmieciowa
Fotolia

REKLAMA

REKLAMA

Opłaty za wywóz śmieci (tzw. opłata śmieciowa), które zaczną obowiązywać od 1 lipca 2013 r. są bardzo różne w poszczególnych gminach. Wśród 20 największych miast Polski różnice dochodzą do 100%. Wszędzie premiowane jest segregowanie odpadów. Najbardziej segregacja opłaca się w Krakowie i Bydgoszczy. Odwrotna sytuacja ma miejsce w Gdańsku, Częstochowie i w okresie przejściowym też w Warszawie.

W największych gminach „opłata śmieciowa” uzależniona jest przeważnie od powierzchni nieruchomości. Nie jest to jednak regułą. W gronie 20 największych miast sporo jest też gmin, które zdecydowały się uzależnić wysokość opłaty od liczby osób mieszkających w danej nieruchomości. Jedynie w Szczecinie kwota uzależniona jest od ilości wody zużytej przez mieszkańców. Gdzie jest najtaniej, a gdzie najdrożej?

REKLAMA

Autopromocja

Home Broker sprawdził to na dwóch przykładach:

- dwuosobowej rodziny mieszkającej w budynku wielorodzinnym, w lokalu o powierzchni 60 m kw. (średnia wielkość mieszkania oddanego do użytkowania przez deweloperów w br.) oraz

- czteroosobowej rodziny mieszkającej w budynku jednorodzinnym o powierzchni 140 m kw. (średnia wielkość nieruchomości oddanej do użytkowania przez osoby fizyczne w br.). Do obliczeń przyjęto także, że jedna osoba zużywa około 4 m³ wody miesięcznie.

„Rewolucja śmieciowa” w Warszawie

Władze Warszawy opracowały i przyjęły już rozwiązanie, które pozwoli uniknąć problemów z odbiorem śmieci od 1 lipca. Przypomnijmy, że obowiązek ten nałożyła na gminy tzw. „ustawa śmieciowa”, a stołeczne zamieszanie powstało całkiem niedawno, gdy unieważniony został przetarg na wybór firm odbierających odpady.

Dalszy ciąg materiału pod wideo

W oczekiwaniu na rozstrzygnięcie nowego wprowadzono w Warszawie mechanizm przejściowy. Od 1 lipca br. do 31 stycznia 2014 roku firmy dotychczas odbierające odpady będą to dalej robiły, a faktury będą wysyłać do urzędu miasta. Nie ma tu znaczenia czy właściciele i zarządcy nieruchomości wypowiedzieli czy też nie umowy firmom odbierającym śmieci. Wciąż po 1 lipca kubły będą opróżniały te same firmy.

Wszystko zmieni się dopiero od lutego przyszłego roku. Wtedy odbieraniem śmieci zajmą się przedsiębiorstwa wyłonione w przetargu. Zmienią się też opłaty wnoszone na konto gminy. Od 1 lipca zamiast płacenia za odbiór śmieci poszczególnym firmom, konsumenci będą wnosili opłaty na konta gmin. W Warszawie w okresie przejściowym opłaty będą wynosiły od 10 do 60 zł (w zależności od wielkości gospodarstwa domowego), a potem wzrosną nawet dwukrotnie.

Wywóz śmieci 2013 – ceny w Polsce na tle rynku niemieckiego

Najdroższe śmieci w Białymstoku, a najtańsze w Gliwicach

I tak modelowa rodzina z bloku zapłaci po 1 lipca od 18 do prawie 20 zł w takich miastach jak Gliwice, Kielce czy Zabrze. W okresie przejściowym (a więc do końca stycznia 2014 roku) tanio będzie też w Warszawie. Rada gminy postanowiła modelowej rodzinie wystawiać do końca stycznia tego roku rachunek za wywóz śmieci na poziomie 19 zł miesięcznie. Na drugim biegunie są takie miasta jak Wrocław czy Białystok, gdzie modelowa rodzina musiałaby zapłacić na rzecz gminy nawet 111% wyższą opłatę. Stawki wynoszą bowiem po 38 zł miesięcznie. Do tego grona w przyszłym roku dołączy także Warszawa ze stawką na poziomie 37 zł.

Mniej zapłaciłaby nawet nie dwu, ale czteroosobowa rodzina mieszkająca w domu jednorodzinnym w Gliwicach (28 zł / mc). Relatywnie niskie będą też opłaty śmieciowe dla modelowej rodziny w Kielcach i Gdyni (38 i 39 zł / mc). Co ciekawe sąsiedni Gdańsk należy do grupy miast o najwyższych opłatach śmieciowych (przebadano 20 największych miast). Tam modelowa rodzina musiałaby zapłacić co miesiąc 63,1 zł. Jeszcze wyższe opłaty gmina nałożyłaby, gdyby adresem zamieszkania był Wrocław (88 zł / mc). W Warszawie, do lutego przyszłego roku modelowa rodzina będzie płaciła 60 zł miesięcznie, a potem stawka wzrośnie do 89 zł.

Odliczanie VAT od paliwa i samochodów osobowych w 2014 roku

Na segregowaniu można zaoszczędzić ponad 40%

REKLAMA

Powyżej przedstawione szacunki zakładają jednak, że rodzina będzie segregowała odpady. Stawki dla osób, które nie będą tego robiły są wyraźnie wyższe. Przeciętnie rzecz biorąc jest to 44,4% więcej w przypadku założonej rodziny dwuosobowej i 42,2% więcej w przypadku rodziny czteroosobowej – wynika z danych zebranych w 20 największych miastach.

Najmocniej segregację odpadów premiują Kraków i Bydgoszcz. W miastach tych mieszkańcy domów wielorodzinnych zapłacą aż dwa razy więcej za wywóz śmieci o ile nie będą segregować odpadów. Odwrotna sytuacja ma miejsce w Gdańsku i Częstochowie, gdzie różnica nie przekracza kilkunastu procent oraz w Warszawie, gdzie w okresie przejściowym stawki przy braku segregacji będą jedynie o około 20% wyższe.

Opłaty śmieciowe w 20 największych miastach

Lokalizacja

Miesięczna stawka opłaty śmieciowej w przypadku:

2-os. gospodarstwa domowego mieszkającego w budynku wielorodzinnym
(lokal o pow. 60 m kw., zużycie wody 4 m³/mc)

4-os. gospodarstwa domowego mieszkającego w budynku jednorodzinnych
(dom o pow. 140 m kw.)

(odpady segregowane / niesegregowane)

(odpady segregowane / niesegregowane)

Warszawa

do 31.I.14: 19,00 zł / 22,80 zł

potem: 37,00 zł / 51,80 zł

do 31.I.14: 60,00 zł / 72,00 zł

potem: 89,00 zł / 124,60 zł

Kraków

średnio 24,00 zł** / 48,00 zł**

62,50 zł / 92,50 zł

Łódź

25,38 zł* / 33,00 zł*

50,76 zł* / 66,00 zł*

Wrocław

38,00 zł* / 57,00 zł*

88,00 zł* / 13,00 zł*

Poznań

24,00 zł* / 40,00 zł*

45,60 zł* / 76,00 zł*

Gdańsk

33,60 zł* / 43,20 zł*

63,10 zł* / 74,70 zł*

Szczecin

34,80 zł*** / 44,40 zł***

57,00 zł / 85,00 zł

Bydgoszcz

25,00 zł / 50,00 zł

50,00 zł / 100,00 zł

Lublin

25,00 zł / 33,00 zł

50,00 zł / 69,00 zł

Katowice

28,00 zł / 40,00 zł

56,00 zł / 80,00 zł

Białystok

38,00 zł* / 57,00 zł*

49,00 zł* / 73,50 zł*

Gdynia

32,00 zł* / 48,00 zł*

39,00 zł* / 58,00 zł*

Częstochowa

21,00 zł* / 25,00 zł*

42,00 zł* / 50,00 zł*

Radom

30,00 zł* / 40,00 zł*

40,00 zł* / 50,00 zł*

Sosnowiec

24,00 zł* / 36,00 zł*

48,00 zł* / 72,00 zł*

Toruń

23,00 zł / 28,75 zł

46,00 zł / 57,50 zł

Kielce

19,00 zł* / 24,00 zł*

38,00 zł* / 48,00 zł*

Gliwice

18,00 zł* / 27,00 zł*

28,00 zł* / 42,10 zł*

Zabrze

19,70 zł* / 27,70 zł*

39,40 zł* / 55,40 zł*

Bytom

22,40 zł / 28,00 zł

44,80 zł / 56,00 zł

Stan na 10.VI.2013

* kwota zależna od powierzchni nieruchomości

** kwota zależna od wielkości pojemników, wartość w tabelce została uśredniona na statystycznego obywatela

*** kwota zależna od zużycia wody

Bartosz Turek, Robert Latuszek, Magdalena Piórkowska

Home Broker

Autopromocja

REKLAMA

Źródło: INFOR

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:

REKLAMA

QR Code

© Materiał chroniony prawem autorskim - wszelkie prawa zastrzeżone. Dalsze rozpowszechnianie artykułu za zgodą wydawcy INFOR PL S.A.

Podatek PIT - część 2
certificate
Jak zdobyć Certyfikat:
  • Czytaj artykuły
  • Rozwiązuj testy
  • Zdobądź certyfikat
1/9
Są kosztem uzyskania przychodu:
koszty reprezentacji, w szczególności poniesione na usługi gastronomiczne, zakup żywności oraz napojów, w tym alkoholowych
udzielone pożyczki, w tym stracone pożyczki
wydatki na wystrój wnętrza biurowego nie będące wydatkami reprezentacyjnymi
wpłaty dokonywane do pracowniczych planów kapitałowych, o których mowa w ustawie o pracowniczych planach kapitałowych – od nagród i premii wypłaconych z dochodu po opodatkowaniu podatkiem dochodowym
Następne
Księgowość
Zapisz się na newsletter
Zobacz przykładowy newsletter
Zapisz się
Wpisz poprawny e-mail
Webinar: Kasowy PIT 2025

Praktyczny webinar „Kasowy PIT 2025” poprowadzi Monika Brzostowska, doradca podatkowy, ekspert INFORAKADEMII. Każdy z uczestników otrzyma imienny certyfikat i roczny nielimitowany dostęp do retransmisji webinaru wraz z materiałami dodatkowymi. Podczas webinaru omówione zostaną zasady rozliczania kasowego PIT wchodzące od 2025 r.

Czy większość nabywców towarów i usług, na których wystawiane będą obowiązkowo faktury ustrukturyzowane, zrezygnuje z posiadania tych dokumentów?

Dla większości adresatów czynności wykonanych przez podatników VAT czynnych faktura ustrukturyzowana jako dokument będzie czymś nieznanym – pisze prof. dr hab. Witold Modzelewski. Zdaniem Profesora faktura ustrukturyzowana nie jest obiektywnie jakimkolwiek dokumentem księgowym, bo brak jest jej „doręczenia” dłużnikowi. W drodze wyjątku faktury te można uznać za „doręczone” innym podatnikom VAT czynnym, ale owo podatkowe „doręczenie” nie wywołuje ex lege skutków cywilnoprawnych. 

Nie wszyscy wnioskujący otrzymali dotację A2.1.1. Jakie dalsze kroki może podjąć przedsiębiorca, którego wniosek nie został objęty wsparciem?

W końcu po trzykrotnym przedłużaniu terminu oceny wniosków 26 września 2024 r. Ministerstwo Aktywów Państwowych opublikowało listę rankingową projektów zgłoszonych w ramach inwestycji A2.1.1 Inwestycje wspierające robotyzację i cyfryzację w przedsiębiorstwach z Krajowego Planu Odbudowy i Zwiększenia Odporności. 

Zwolnienie z podatku przychodów po umorzeniu kredytu frankowego. Ministerstwo Sprawiedliwości chce rozszerzyć zakres zwolnienia

Ministerstwo Sprawiedliwości chce rozszerzyć zakres zwolnienia z podatku przychodów, uzyskanych wskutek umorzenia kredytów hipotecznych we frankach - podał resort w uwagach do projektu rozporządzenia, wydłużającego zwolnienie do końca 2026 r.

REKLAMA

Zmiany w prawie upadłościowym od 2025 roku: jak wpłyną na wierzycieli i dłużników?

W opublikowanym 18 października 2024 projekcie nowelizacji ustawy – Prawo restrukturyzacyjne i ustawy – Prawo upadłościowe (nr z wykazu: UC43) znajdziemy szereg znaczących zmian, które mają na celu implementację Dyrektywy Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) 2019/1023 z dnia 20 czerwca 2019 r. w sprawie ram restrukturyzacji zapobiegawczej, zwanej „dyrektywą drugiej szansy”. Nowe przepisy mają wejść w życie w 2025 roku. Wprowadzają one regulacje, które mogą znacząco wpłynąć na procesy restrukturyzacyjne oraz na sytuację przedsiębiorstw borykających się z problemami finansowymi.

Do jakiej kwoty darowizna bez podatku w 2025 roku?

Jak nie zapłacić podatku od darowizn w 2025 roku? Kiedy darowizna będzie zwolniona z podatku? Jakie grypy podatkowe zostały określone przez ustawodawcę? Jakie kwoty wolne w przyszłym roku, a także, jakie stawki podatku od darowizn?

Filmowi księgowi – znasz ich historie? Rozwiąż quiz!
Księgowi na ekranie to nie tylko liczby i dokumenty, ale też intrygi, emocje i zaskakujące zwroty akcji. Jak dobrze znasz filmy, w których bohaterowie związani są z tym zawodem? Rozwiąż quiz i sprawdź swoją wiedzę o najciekawszych produkcjach z księgowymi w roli głównej!
Zmiany w podatku od nieruchomości od 2025 roku. Czy wydane wcześniej interpretacje nadal będą chronić podatników?

Projekt ustawy zmieniającej przepisy dotyczące podatku od nieruchomości został skierowany do prac w Sejmie, druk nr 741. Zmiany przepisów planowo mają wejść w życie od 1 stycznia 2025 roku.  Co te zmiany oznaczają dla podatników, którzy posiadają interpretacje indywidualne? Czy interpretacje indywidualne uzyskane na podstawie obecnie obowiązujących przepisów zachowają moc ochronną od 1 stycznia 2025 roku?

REKLAMA

Integracja kas rejestrujących online z terminalami płatniczymi od 2025 roku. Obowiązek odroczony do 31 marca

Ministerstwo Finansów poinformowało 20 listopada 2024 r., że uchwalono przepisy odraczające do 31 marca 2025 r. obowiązku integracji kas rejestrujących z terminalami płatniczymi. Ale Minister Finansów chce w ogóle zrezygnować z wprowadzenia tego obowiązku. Podjął w tym celu prace legislacyjne. Gotowy jest już projekt nowelizacji ustawy o VAT i niektórych innych ustaw (UD125). Ta nowelizacja jest obecnie przedmiotem rządowych prac legislacyjnych.

KSeF obowiązkowy: najnowszy projekt ustawy okiem doradcy podatkowego. Plusy, minusy i niewiadome

Ministerstwo Finansów przygotowało 5 listopada 2024 r. długo wyczekiwany projekt ustawy o rozwiązaniach w obowiązkowym KSeF. Spróbujmy zatem ocenić przedstawiony projekt: co jest na plus, co jest na minus, a co nadal jest niewiadomą. 

REKLAMA