REKLAMA

REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

Kiedy powstaje obowiązek poniesienia opłaty targowej

Klaudia Pastuszko
Kiedy powstaje obowiązek poniesienia opłaty targowej/ fot. Fotolia
Kiedy powstaje obowiązek poniesienia opłaty targowej/ fot. Fotolia

REKLAMA

REKLAMA

W kompetencji rady gminy leży możliwość ustalania lokalnej opłaty targowej, która regulowana jest ustawą o podatkach i opłatach lokalnych. Kiedy powstaje obowiązek wniesienia opłaty targowej? Czy opłata jest należna, jeśli sprzedaż nie doszła do skutku?

Zakres podmiotowy opłaty targowej

REKLAMA

REKLAMA

Autopromocja

Katalog podmiotów, na których spoczywa obowiązek wniesienia opłaty targowej jest bardzo szeroki. Należą do niego zarówno osoby fizyczne, jak i osoby prawne czy też jednostki organizacyjne, które zdolności prawnej nie posiadają.

W praktyce oznacza to, iż forma prawna w jakiej działa podmiot nie ma większego znaczenia, o ile dokonują one czynności, które określa się jako dokonywanie sprzedaży na targowiskach.

Targowiska definiowane są jako wszelkiego rodzaju miejsca, w których dokonywana jest sprzedaż – przy czym nie ma tu znaczenia obszar, w którym dane czynności są dokonywane, a sam fakt prowadzenia sprzedaży.

REKLAMA

Tezę tę potwierdza stanowisko przedstawione w wyroku Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w Łodzi z dnia 25 września 2013 r., sygn. I SA/Łd 732/13, zgodnie z którym "chodzi o miejsca, w których lokalizację wyznacza gmina, jak i każde inne miejsce, mimo że formalnie nie jest ono przez gminę oznaczone jako targowisko. W takim rozumieniu targowiskiem jest m.in. hala targowa, dom handlowy, plac, chodnik, pas przydrożny, byleby na tych miejscach prowadzono sprzedaż". De facto opłacie targowej podlegać może także sprzedaż prowadzona w miejscach, w których jest ona zakazana.

Dalszy ciąg materiału pod wideo

Zakres przedmiotowy opłaty targowej

Problematyczna w kwestii właściwego zrozumienia przepisów dotyczących opłaty targowej okazała się kwestia jej zakresu przedmiotowego. Zgodnie z brzmieniem przepisów, opłacie podlega dokonywanie sprzedaży na targowisku. Sprzedaż definiowana jest na gruncie Kodeksu cywilnego jako zobowiązanie sprzedawcy do przeniesienia na kupującego własność rzeczy i wydania mu rzeczy, zaś ze strony kupującego zobowiązanie do odebrania rzeczy i opłacenia ceny. Jednakże kontrowersje przy tematyce opłaty targowej wzbudzało pytanie: czy opłata jest należna, jeśli sprzedaż nie doszła do skutku – czyli powyższe zobowiązania nie zostały wykonane?

Sprawdź: INFORLEX SUPERPREMIUM

Zgodnie ze stanowiskiem doktryny, faktyczny brak sprzedaży zgodnej z brzmieniem przepisów Kodeksu cywilnego nie jest wystarczającą przesłanką, aby obowiązek poniesienia opłaty targowej został zdezaktualizowany. Opłata targowa funkcjonuje w sposób niezależny od efektywności zawieranych przez podmioty umów sprzedaży. Z tego właśnie tytułu przy omawianej regulacji tak istotny nacisk kładziony jest na fakt dokonywania, nie dokonania sprzedaży. Dla obowiązku poniesienia kosztów opłaty targowej wystarczającym jest fakt przedstawienia oferty handlowej, jak ekspozycja towarów, w zakresie której sprzedawca oferuje gotowość do zawarcia umowy sprzedaży.


Warto także zwrócić uwagę na stanowisko przedstawione w wyroku Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w Łodzi  z dnia 18 września 2013 r., sygn. I SA/Łd 684/13: „zdarzeniem, które powoduje powstanie obowiązku w opłacie targowej, jest fakt prowadzenia sprzedaży na targowisku, a zatem opłata targowa nie może być pobierana w formie abonamentu płatnego z góry, gdyż prowadziłoby to poboru podatku przed powstaniem obowiązku podatkowego”.

Korzystanie z urządzeń targowych

Opłata targowa pobierana jest w sposób kompletnie niezależny od należności przewidzianych w odrębnych przepisach za korzystanie z urządzeń targowych oraz za inne usługi świadczone przez prowadzącego targowisko. Nie wpływają one ani na obowiązek opłacenia daniny, ani na jej wysokość.

Warto zwrócić także uwagę na stanowisko przedstawione w wyroku Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w Bydgoszczy z dnia 26 maja 2009 r., sygn. I SA/Bd 180/09: „wystawienie towaru poza wyznaczoną czerwoną linię, faktycznie jest ofertą tego handlowca, który jest najemcą boksu. Nie stanowi zatem odrębnej oferty, a w konsekwencji nie można traktować jej jako samodzielnej, oderwanej od sprzedaży dokonywanej na terenie boksu. W konsekwencji nie można podzielić stanowiska organów, iż z samego faktu wystawienia towaru poza czerwoną linię powstaje obowiązek zapłaty opłaty targowej z pominięciem okoliczności sprzedaży w boksie”.

Ponadto odnotować należy, iż uiszczenie opłaty targowej nie zwalnia gminy jako właściciela z możliwości dochodzenia wynagrodzenia za bezumowne korzystanie z części nieruchomości gruntowej, na której zlokalizowano targowisko.

Źródło: INFOR

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:
Autopromocja

REKLAMA

QR Code

© Materiał chroniony prawem autorskim - wszelkie prawa zastrzeżone. Dalsze rozpowszechnianie artykułu za zgodą wydawcy INFOR PL S.A.

REKLAMA

Księgowość
Mały ZUS plus 2026 - zmiany. ZUS wyjaśnia jak trzeba liczyć ulgowe miesiące. Niższe składki na ubezpieczenia społeczne przez 36 miesięcy

W komunikacie z 22 grudnia 2025 r. Zakład Ubezpieczeń Społecznych udzielił obszernych wyjaśnień odnośnie zmian jakie zajdą od 1 stycznia 2026 r. w zakresie ulgi zwanej „mały ZUS plus”. Przedsiębiorcy, czyli osoby prowadzące pozarolniczą działalność gospodarczą będą mogły skorzystać z tej preferencji w według nowych zasad, które określają w jaki sposób należy liczyć okresy ulgi.

PIT-11, PIT-8C tylko na wniosek. Ministerstwo Finansów szykuje zmiany w przekazywaniu informacji podatkowych

W dniu 22 grudnia 2025 r. w wykazie prac legislacyjnych Rady Ministrów opublikowane zostały założenia projektu nowelizacji ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych (PIT) oraz ustawy o podatku dochodowym od osób prawnych (PIT). Ministerstwo Finansów przygotowuje przepisy, których celem ma być zniesienie obowiązku przekazywania z mocy prawa w każdym przypadku imiennych informacji PIT-11, PIT-8C, IFT-1R i IFT- 2R wszystkim podatnikom. Podatnik będzie miał prawo uzyskania tych imiennych informacji, co do zasady, na wniosek złożony płatnikowi lub innemu podmiotowi zobowiązanemu do ich sporządzenia. Zmiany mają wejść w życie 1 stycznia 2027 r. i będą miały zastosowanie do rozliczeń dochodów uzyskanych począwszy od 1 stycznia 2026 r.

Elementarne problemy obowiązkowego KSeF. Podatnicy w 2026 r. będą fakturować po staremu?

Podatnicy pod koniec roku czekają DOBREJ NOWINY również dotyczącej podatków: znamy jej treść – idzie o oddalenie (najlepiej na święte nigdy) pomysłu o nazwie obowiązkowy KSeF. Jeśli nie będzie to zrobione formalnie, to zrobią to podatnicy, którzy po prostu będą fakturować po staremu i zawiadomią dostawców (usługodawców), że będą płacić tylko te faktury, które będą im formalnie doręczone w dotychczasowych postaciach; „nie będę grzebał w żadnym KSeFie, bo nie mam na to czasu ani pieniędzy” - pisze prof. dr hab. Witold Modzelewski.

Nowe limity podatkowe dla samochodów firmowych od 2026 r. MF: dotyczą też umów leasingu i najmu zawartych wcześniej, jeżeli auto nie zostało ujęte w ewidencji środków trwałych przed 1 stycznia

Od 1 stycznia 2026 r. zmieniają się limity dotyczące zaliczania do kosztów podatkowych wydatków na samochody firmowe. Ministerstwo Finansów informuje, że te nowe limity mają zastosowanie do umów leasingu i najmu zawartych przed 1 stycznia 2026 r., jeśli charakter tych umów (pod względem wymogów prawa podatkowego), nie pozwala na wprowadzenie pojazdu do ewidencji środków trwałych.

REKLAMA

Zwrot VAT do 40 dni po wdrożeniu KSeF. Dlaczego to nie jest dobra wiadomość dla księgowych?

Chociaż wokół wdrożenia KSeF nie przestają narastać wątpliwości, to trzeba uczciwie przyznać, że nowy system przyniesie również wymierne korzyści. Firmy mogą liczyć na rekordowo szybkie zwroty VAT i wreszcie uwolnić się od uciążliwego gromadzenia całych ton papierowej dokumentacji. O ile to ostatnie jest też ulgą dla księgowych, o tyle mechanizm odzyskiwania VAT budzi pewne obawy.

Potwierdzenie transakcji fakturowanej w KSeF. MF: to dobrowolna opcja. Jakie dokumenty można wydać nabywcy po wystawieniu faktury w KSeF w trybie: ONLINE, OFFLINE i awaryjnym?

W opublikowanym przez Ministerstwo Finansów Podręczniku KSeF 2.0 (część II) jest dokładnie opisana możliwość wydania nabywcy „potwierdzenia transakcji” w przypadkach wystawienia faktury w KSeF w trybie ONLINE, OFFLINE, czy w trybie awaryjnym. Okazuje się, że jest to całkowicie dobrowolna opcja, która nie jest i nie będzie uregulowana przepisami. Do czego więc może służyć to potwierdzenie transakcji i jak je wystawiać?

Reklama dźwignią handlu. A co z podatkami? Jak rozliczyć napis LED zawieszony na budynku?

Czy napis LED zawieszony na budynku ulepsza go? A może stanowi odrębny środek trwały? Odpowiedź na to pytanie ma istotne znaczenia dla prawidłowego przeprowadzenia rozliczeń podatkowych. A co na to organy skarbowe?

Zmiany w podatkach 2026: powrót wyższej składki zdrowotnej, KSeF, JPK_CIT oraz zamrożone progi PIT

Choć głośne zmiany podatkowe ostatecznie nie wejdą w życie w 2026 r., od 1 stycznia zaczynają obowiązywać regulacje, które mogą realnie podnieść obciążenia przedsiębiorców – i to bez zmiany stawek podatkowych. Niższe limity dla aut firmowych, powrót wyższej składki zdrowotnej, KSeF, JPK_CIT oraz zamrożone progi PIT oznaczają dla wielu firm ukryte podwyżki sięgające kilkudziesięciu tysięcy złotych rocznie.

REKLAMA

KSeF 2026: państwowa infrastruktura cyfrowa, która zmienia biznes głębiej niż samo fakturowanie

KSeF to nie kolejny obowiązek podatkowy, lecz jedna z największych transformacji cyfrowych polskiej gospodarki. Od 2026 roku system zmieni nie tylko sposób wystawiania faktur, ale całą architekturę zarządzania danymi finansowymi, ryzykiem i płynnością w firmach. Eksperci Ministerstwa Finansów, KAS i rynku IT zgodnie podkreślają: to moment, w którym państwo staje się operatorem infrastruktury biznesowej, a przedsiębiorstwa muszą nauczyć się funkcjonować w czasie rzeczywistym.

Przelewy bankowe w Święta i Nowy Rok. Kiedy wysłać przelew, by na pewno doszedł przed końcem roku?

Koniec roku obfituje w dużo dni wolnych. Co z przelewami bankowymi wysłanymi w tych dniach dniach? Kiedy najlepiej wysłać przelew, aby dotarł na czas? Czy będą działać płatności natychmiastowe? Warto terminowe płatności zaplanować z wyprzedzeniem.

Zapisz się na newsletter
Chcesz uniknąć błędów? Być na czasie z najnowszymi zmianami w podatkach? Zapisz się na nasz newsletter i otrzymuj rzetelne informacje prosto na swoją skrzynkę.
Zaznacz wymagane zgody
loading
Zapisując się na newsletter wyrażasz zgodę na otrzymywanie treści reklam również podmiotów trzecich
Administratorem danych osobowych jest INFOR PL S.A. Dane są przetwarzane w celu wysyłki newslettera. Po więcej informacji kliknij tutaj.
success

Potwierdź zapis

Sprawdź maila, żeby potwierdzić swój zapis na newsletter. Jeśli nie widzisz wiadomości, sprawdź folder SPAM w swojej skrzynce.

failure

Coś poszło nie tak

REKLAMA