REKLAMA

REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

Kiedy powstaje obowiązek poniesienia opłaty targowej

Klaudia Pastuszko
Kiedy powstaje obowiązek poniesienia opłaty targowej/ fot. Fotolia
Kiedy powstaje obowiązek poniesienia opłaty targowej/ fot. Fotolia

REKLAMA

REKLAMA

W kompetencji rady gminy leży możliwość ustalania lokalnej opłaty targowej, która regulowana jest ustawą o podatkach i opłatach lokalnych. Kiedy powstaje obowiązek wniesienia opłaty targowej? Czy opłata jest należna, jeśli sprzedaż nie doszła do skutku?

Zakres podmiotowy opłaty targowej

REKLAMA

REKLAMA

Katalog podmiotów, na których spoczywa obowiązek wniesienia opłaty targowej jest bardzo szeroki. Należą do niego zarówno osoby fizyczne, jak i osoby prawne czy też jednostki organizacyjne, które zdolności prawnej nie posiadają.

W praktyce oznacza to, iż forma prawna w jakiej działa podmiot nie ma większego znaczenia, o ile dokonują one czynności, które określa się jako dokonywanie sprzedaży na targowiskach.

Targowiska definiowane są jako wszelkiego rodzaju miejsca, w których dokonywana jest sprzedaż – przy czym nie ma tu znaczenia obszar, w którym dane czynności są dokonywane, a sam fakt prowadzenia sprzedaży.

REKLAMA

Tezę tę potwierdza stanowisko przedstawione w wyroku Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w Łodzi z dnia 25 września 2013 r., sygn. I SA/Łd 732/13, zgodnie z którym "chodzi o miejsca, w których lokalizację wyznacza gmina, jak i każde inne miejsce, mimo że formalnie nie jest ono przez gminę oznaczone jako targowisko. W takim rozumieniu targowiskiem jest m.in. hala targowa, dom handlowy, plac, chodnik, pas przydrożny, byleby na tych miejscach prowadzono sprzedaż". De facto opłacie targowej podlegać może także sprzedaż prowadzona w miejscach, w których jest ona zakazana.

Dalszy ciąg materiału pod wideo

Zakres przedmiotowy opłaty targowej

Problematyczna w kwestii właściwego zrozumienia przepisów dotyczących opłaty targowej okazała się kwestia jej zakresu przedmiotowego. Zgodnie z brzmieniem przepisów, opłacie podlega dokonywanie sprzedaży na targowisku. Sprzedaż definiowana jest na gruncie Kodeksu cywilnego jako zobowiązanie sprzedawcy do przeniesienia na kupującego własność rzeczy i wydania mu rzeczy, zaś ze strony kupującego zobowiązanie do odebrania rzeczy i opłacenia ceny. Jednakże kontrowersje przy tematyce opłaty targowej wzbudzało pytanie: czy opłata jest należna, jeśli sprzedaż nie doszła do skutku – czyli powyższe zobowiązania nie zostały wykonane?

Sprawdź: INFORLEX SUPERPREMIUM

Zgodnie ze stanowiskiem doktryny, faktyczny brak sprzedaży zgodnej z brzmieniem przepisów Kodeksu cywilnego nie jest wystarczającą przesłanką, aby obowiązek poniesienia opłaty targowej został zdezaktualizowany. Opłata targowa funkcjonuje w sposób niezależny od efektywności zawieranych przez podmioty umów sprzedaży. Z tego właśnie tytułu przy omawianej regulacji tak istotny nacisk kładziony jest na fakt dokonywania, nie dokonania sprzedaży. Dla obowiązku poniesienia kosztów opłaty targowej wystarczającym jest fakt przedstawienia oferty handlowej, jak ekspozycja towarów, w zakresie której sprzedawca oferuje gotowość do zawarcia umowy sprzedaży.


Warto także zwrócić uwagę na stanowisko przedstawione w wyroku Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w Łodzi  z dnia 18 września 2013 r., sygn. I SA/Łd 684/13: „zdarzeniem, które powoduje powstanie obowiązku w opłacie targowej, jest fakt prowadzenia sprzedaży na targowisku, a zatem opłata targowa nie może być pobierana w formie abonamentu płatnego z góry, gdyż prowadziłoby to poboru podatku przed powstaniem obowiązku podatkowego”.

Korzystanie z urządzeń targowych

Opłata targowa pobierana jest w sposób kompletnie niezależny od należności przewidzianych w odrębnych przepisach za korzystanie z urządzeń targowych oraz za inne usługi świadczone przez prowadzącego targowisko. Nie wpływają one ani na obowiązek opłacenia daniny, ani na jej wysokość.

Warto zwrócić także uwagę na stanowisko przedstawione w wyroku Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w Bydgoszczy z dnia 26 maja 2009 r., sygn. I SA/Bd 180/09: „wystawienie towaru poza wyznaczoną czerwoną linię, faktycznie jest ofertą tego handlowca, który jest najemcą boksu. Nie stanowi zatem odrębnej oferty, a w konsekwencji nie można traktować jej jako samodzielnej, oderwanej od sprzedaży dokonywanej na terenie boksu. W konsekwencji nie można podzielić stanowiska organów, iż z samego faktu wystawienia towaru poza czerwoną linię powstaje obowiązek zapłaty opłaty targowej z pominięciem okoliczności sprzedaży w boksie”.

Ponadto odnotować należy, iż uiszczenie opłaty targowej nie zwalnia gminy jako właściciela z możliwości dochodzenia wynagrodzenia za bezumowne korzystanie z części nieruchomości gruntowej, na której zlokalizowano targowisko.

Źródło: INFOR

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:
Autopromocja

REKLAMA

QR Code

© Materiał chroniony prawem autorskim - wszelkie prawa zastrzeżone. Dalsze rozpowszechnianie artykułu za zgodą wydawcy INFOR PL S.A.

REKLAMA

Księgowość
Tak działają cyfrowe kontrole skarbówki i algorytmy KAS. Uczciwi, kompetentni podatnicy i księgowi nie mają się czego bać?

Jeszcze kilka lat temu Krajowa Administracja Skarbowa prowadziła wyrywkowe kontrole podatkowe, oparte głównie na intuicji swoich pracowników. Przeczucie urzędnika, zgadywanie czy żmudne przeszukiwanie deklaracji w poszukiwaniu śladów oszustw podatkowych to dziś relikt przeszłości. Współczesny fiskus opiera się na analizie danych, sztucznej inteligencji i zaawansowanych algorytmach, które potrafią w kilka sekund wychwycić nieprawidłowości tam, gdzie kiedyś potrzeba było tygodni pracy. Cyfryzacja administracji skarbowej diametralnie zmieniła charakter kontroli podatkowych. Są one precyzyjniejsze, szybsze i skuteczniejsze niż kiedykolwiek wcześniej. Małgorzata Bień, właścicielka Biura Rachunkowego

Jak mierzyć rentowność firmy? Trzy metody, które naprawdę działają i 5 kluczowych wskaźników. Bez kontroli rentowności przedsiębiorca działa po omacku

W firmie dużo się dzieje: telefony dzwonią, pojawiają się ciekawe zlecenia, faktury idą jedna za drugą. Przychody wyglądają obiecująco, a mimo to… na koncie coraz ciaśniej. To częsty i niebezpieczny sygnał. W wielu firmach zyski wyparowują nie dlatego, że brakuje sprzedaży, lecz dlatego, że nikt nie trzyma ręki na pulsie rentowności.

Rola głównej księgowej w erze KSeF. Jak przygotować firmę na nowe obowiązki od 2026 r.? [Webinar INFORAKADEMII]

Już w 2026 r. korzystanie z Krajowego Systemu e-Faktur (KSeF) stanie się obowiązkowe dla większości przedsiębiorców. To rewolucja w procesach księgowych, która wymaga od głównej księgowej nie tylko znajomości przepisów, ale także umiejętności zarządzania wdrożeniem tego systemu w firmie.

Księgowi w oku cyklonu. Jak przejść przez rewolucję KSeF i nie stracić kontroli

Setki faktur w PDF-ach, skanach i wersjach papierowych. Telefony od klientów, goniące terminy VAT i JPK. Codzienność wielu biur rachunkowych to żonglowanie zadaniami w wyścigu z czasem. Tymczasem wielkimi krokami zbliża się fundamentalna zmiana – obowiązkowy Krajowy System e-Faktur

REKLAMA

Prof. Modzelewski: faktury VAT aż w 18 różnych formach od lutego 2026 r. Przyda się nowa instrukcja obiegu dokumentów

Od lutego 2026 r. wraz z wejściem w życie przepisów dot. obowiązkowego Krajowego Systemu e-Faktur (KSeF) polscy czynni podatnicy VAT będą mogli otrzymywać aż dziewięć form dokumentów na miejsce obecnych faktur VAT. A jeżeli weźmiemy pod uwagę fakt, że w tych samych formach będą wystawiane również faktury korygujące, to podatnicy VAT i ich księgowi muszą się przygotować na opisywanie i dekretowanie aż 18 form faktur – pisze prof. dr hab. Witold Modzelewski.

Refinansowanie zakupu nowoczesnych tachografów: do 3 tys. zł na jeden pojazd. Wnioski, warunki, regulamin

W dniu 19 listopada 2025 r. Ministerstwo Infrastruktury poinformowało, że od 1 grudnia 2025 r. przewoźnicy mogą składać wnioski o refinansowanie wymiany tachografów na urządzenia najnowszej generacji. Środki na ten cel w wysokości 320 mln zł będą pochodziły z Krajowego Planu Odbudowy i Zwiększania Odporności. To pierwsza tego typu realna pomoc finansowa dla branży transportu drogowego. Nabór wniosków potrwa do końca stycznia 2026 roku.

Nowe zasady rozliczania podatkowego samochodów firmowych od stycznia 2026 r. [zakup, leasing, najem, amortyzacja]. Ostatnia szansa na pełne odliczenia

Nabycie samochodu firmowego to nie tylko kwestia mobilności czy prestiżu - to również poważna decyzja finansowa, która może mieć długofalowe skutki podatkowe. Od stycznia 2026 r. wejdą w życie nowe przepisy podatkowe, które znacząco ograniczą możliwość rozliczenia kosztów zakupu pojazdów spalinowych w działalności gospodarczej.

Czy czeka nas kolejne odroczenie KSeF? Wiele firm wciąż korzysta z faktur papierowych i nie prowadzi testów nowego systemu e-fakturowania

Krajowy System e-Faktur (KSeF) powoli staje się faktem. Rzeczywistość jest jednak taka, że tylko niewielka część małych firm w Polsce prowadziła testy nowego systemu i wciąż stosuje faktury papierowe. Czy w związku z tym czeka nas ponowne odroczenie wdrożenia KSeF?

REKLAMA

Postępowania upadłościowe w Polsce się trwają za długo. Dlaczego czekamy i kto na tym traci? Jak zmienić przepisy?

Prawo upadłościowe przewiduje wydanie postanowienia o ogłoszeniu upadłości w ciągu dwóch miesięcy od złożenia wniosku. Norma ustawowa ma jednak niewiele wspólnego z rzeczywistością. W praktyce sprawy często czekają na rozstrzygnięcie kilka, a nawet kilkanaście miesięcy. Rok 2024 przyniósł rekordowe ponad 20 tysięcy upadłości konsumenckich, co przy obecnej strukturze sądownictwa pogłębia problem przewlekłości i wymaga systemowego rozwiązania. Jakie zmiany prawa upadłościowego są potrzebne?

Nowy Unijny Kodeks Celny – harmonogram wdrożenia. Polskie firmy muszą przygotować się na duże zmiany

Największa od dekad transformacja unijnego systemu celnego wchodzi w decydującą fazę. Firmy logistyczne i handlowe mają już niewiele czasu na dostosowanie swoich procesów do wymogów centralizacji danych i pełnej cyfryzacji. Eksperci ostrzegają: bez odpowiednich przygotowań technologicznych i organizacyjnych, przedsiębiorcy mogą stracić konkurencyjność na rynku.

Zapisz się na newsletter
Chcesz uniknąć błędów? Być na czasie z najnowszymi zmianami w podatkach? Zapisz się na nasz newsletter i otrzymuj rzetelne informacje prosto na swoją skrzynkę.
Zaznacz wymagane zgody
loading
Zapisując się na newsletter wyrażasz zgodę na otrzymywanie treści reklam również podmiotów trzecich
Administratorem danych osobowych jest INFOR PL S.A. Dane są przetwarzane w celu wysyłki newslettera. Po więcej informacji kliknij tutaj.
success

Potwierdź zapis

Sprawdź maila, żeby potwierdzić swój zapis na newsletter. Jeśli nie widzisz wiadomości, sprawdź folder SPAM w swojej skrzynce.

failure

Coś poszło nie tak

REKLAMA