REKLAMA

REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

Korekta PIT-a

Tomasz Król
prawnik - prawo pracy, cywilne, gospodarcze, administracyjne, podatki, ubezpieczenia społeczne, sektor publiczny
Korekta PIT 2011 / 2012
Korekta PIT 2011 / 2012

REKLAMA

REKLAMA

Korekta deklaracji podatkowej następuje przez złożenie korygującej deklaracji wraz z dołączonym pisemnym uzasadnieniem przyczyn korekty. Korektę zeznania sporządza się na takim samym druku PIT, który był właściwy dla złożenia zeznania rocznego za dany rok.

Jeżeli zeznanie zostało złożone wiele lat temu, oznacza to kłopoty dla podatnika w zakresie zdobycia odpowiedniego druku. Wystarczy jednak zajrzeć na stronę internetową Ministerstwa Finansów i w dziale „formularze” znaleźć właściwy wzór np. PIT-36 dla zeznania za 2003 r.

REKLAMA

REKLAMA

Korekta polega na przepisaniu – oprócz informacji zmienianych lub nowych – wszystkich informacji z pierwotnego zeznania. Na pierwszej stronie formularza zamiast kwadratu „złożenie zeznania” należy zaznaczyć kwadrat „złożenie korekty”.

Ponieważ skorygowane zeznanie nie zawiera tylko poprawionych informacji, nie informuje wprost organu podatkowego o zakresie korekty. Dlatego do tak sporządzonego zeznania trzeba dołączyć uzasadnienie przyczyn korekty. Jest to opis błędu jaki popełnił podatnik składając pierwotne zeznanie oraz opis działań podjętych w celu usunięcia błędu.

Bez uzasadnienia organ podatkowy nie miałby wiedzy, jaki błąd stwierdził i poprawił w zeznaniu podatnik i musiałby dokonać porównania pierwotnego zeznania i jego korekty.

REKLAMA

Polecamy: Rozliczenia PIT-ów 2012/2012

Dalszy ciąg materiału pod wideo


Przykład uzasadnienia przyczyn korekty PIT-a:

                                                                                                    Warszawa, dnia 21 kwietnia 2008 r.

Jan Kowalski
00-001 Warszawa
ul. Alternatywna 111
NIP: 111-111-11-11

                                                                                                     Naczelnik Urzędu Skarbowego
                                                                                                     Warszawa-Śródmieście
                                                                                                     ul. Lindleya

                                       UZASADNIENIE PRZYCZYN KOREKTY ZEZNANIA ROCZNEGO

W dniu 11 października 2007 r. sprzedałem mieszkanie położone w Warszawie przy ul. ............. nr .... m. ...., które nabyłem w dniu 5 stycznia 2007 r.. Byłem zameldowany w tym mieszkaniu od 20 stycznia 2005 r. do 10 październka 2007 r.. Według aktualnej interpretacji ogólnej Ministra Finansów w sprawie "ulgi meldunkowej" z 19 lutego 2008 r. (nr DD2/033/0557/SKT/07/1682) jestem uprawniony do skorzystania z tej ulgi.

Jednak w październiku 2007 r. interpretacje organów podatkowych, w tym i tutejszego urzędu były odmienne. Urzędnicy US W-wa - Śródmieście twierdzili, że nie liczy mi się okres zameldowania sprzed 1 stycznia 2007 r. - więc z tego względu nie mogłem ich zdaniem skorzystać z ulgi. Tak też twierdziły organy podatkowe w oficjalnych interpretacjach podatkowych.

Zasugerowawszy się tymi wyjaśnieniami i interpretacjami nie złożyłem w październiku 2007 r. oświadczenia o przysługiwaniu mi praw do ulgi meldunkowej w wymaganym 14-dniowym terminie. 10 stycznia 2008 r. złożyłem zeznanie podatkowe (PIT-36), w którym wykazałem podatek od dochodu ze sprzedaży tego mieszkania w kwocie 15 400,- zł i tego dnia podatek zapłaciłem w kasie urzędu.

Obecnie składam korektę zeznania PIT-36 za 2007 rok złożonego 10 stycznia 2008 r. już bez wykazanego podatku od dochodu ze sprzedaży tego mieszkania. Dochód ten podlega bowiem zwolnieniu z podatku dochodowego na podstawie art. 21 ust. 1 pkt. 126 ustawy z 26 lipca 1991 r. o podatku dochodowym od osób fizycznych (j.t. Dz. U. z 2000 r. Nr 14, poz. 176 z późniejszymi zmianami).

Jan Kowalski ______________________


Prawo do korekty zeznania ulega zawieszeniu. Rozstrzyga o tym art. 81b § 1 Ordynacji podatkowej. Na tej podstawie uprawnienie do skorygowania deklaracji ulega zawieszeniu na czas trwania postępowania podatkowego lub kontroli podatkowej - w zakresie objętym tym postępowaniem lub kontrolą. Nie jest to odebranie prawa do kontroli, a jego zawieszenie. Bardzo ważny jest zwrot „w zakresie objętym tym postępowaniem lub kontrolą.” Oznacza to, że kontrola podatnika w zakresie rozliczenia podatku dochodowego za 2006 r. nie odbiera podatnikowi prawa do korekty zeznania PIT-38 za 2005 rok.

Zobacz także: Najczęstsze błędy w rocznych PIT-ach - czyli ucz się na cudzych błędach


Prawo do korekty przysługuje podatnikowi nadal po zakończeniu:

a) kontroli podatkowej,

b) postępowania podatkowego - w zakresie nieobjętym decyzją określającą wysokość zobowiązania podatkowego.


W czasie trwania kontroli organ podatkowy nie ma prawa odmówić przyjęcia prawidłowo sporządzonej korekty wraz z uzasadnieniem. Korekta ta nie wywołuje jednak skutków prawnych.

Czasem urząd skarbowy może sam dokonać korekty Twojego zeznania podatkowego. Może to zrobić w razie stwierdzenia, że deklaracja zawiera błędy rachunkowe lub inne oczywiste omyłki. Warunkiem tej urzędowej korekty jest jednak, by w wyniku tej korekty zmiana wysokości zobowiązania podatkowego, kwoty nadpłaty, kwoty zwrotu podatku lub wysokości straty w wyniku tej korekty nie przekracza kwoty 1.000 zł.

Polecamy: Ulga internetowa - 2011/2012


Warto wiedzieć jak interpretują prawo do korekty urzędy skarbowe (z pisma Naczelnika Urzędu Skarbowego w Biłgoraju - nr PO/415-21/05): Skorygowanie deklaracji polega więc na ponownym - poprawnym już - wypełnieniu jej formularza z zaznaczeniem, iż w tym przypadku mamy do czynienia z korektą uprzednio złożonej deklaracji, z wynikającym z przepisu prawa obowiązkiem dołączenia pisemnego uzasadnienia przyczyn korekty. Dodatkowo należy pamiętać, iż w przypadku gdy w złożonym pierwotnie zeznaniu podatkowym, podatnik wykazał zobowiązanie podatkowe nienależne lub w wysokości większej od należnej i wpłacił zadeklarowany podatek albo wykazał nadpłatę w wysokości mniejszej od należnej, korektę składa się wraz z wnioskiem o stwierdzenie nadpłaty (w którym to wniosku winna być określona kwota nadpłaty)


Możliwość złożenia wniosku o stwierdzenie nadpłaty wygasa po upływie 5 lat od dnia złożenia zeznania rocznego przez podatników podatku dochodowego. Złożenie korekty zeznania podatkowego jest niezbędne do rozpatrzenia wniosku o stwierdzenie nadpłaty podatku. Korekta zeznania podatkowego bez takiego wniosku nie inicjuje postępowania podatkowego w sprawie nienależnie pobranego podatku.


Planując dokonanie korekty warto jeszcze sprawdzić, czy nie upłynęły terminy przedawnienia w zakresie zobowiązania podatkowego. Prawo do złożenia korekty istnieje dopóki zobowiązanie nie uległo przedawnieniu.


Okres przedawnienia zobowiązań wynosi pięć lat licząc od końca roku kalendarzowego, w którym upłynął termin płatności podatku. W tym samym terminie można dokonać korekty zeznania podatkowego. W przypadku np. PIT-36, PIT-37 za 2004 r. prawo do złożenia korekty przysługuje w okresie 5 lat licząc od końca 2005 r., gdyż wtedy przypadał termin płatności podatku. Tak więc inaczej liczy się termin przedawnienia, kiedy podatnik koryguje zeznanie z uwagi na zaniżenie wielkości podatku, a inaczej gdy podatek został zawyżony.

Należy odróżnić korektę zeznania rocznego po 30 kwietnia 2009 r. od korekty dokonanej przed tą datą. W praktyce korekta złożonego zeznania za 2008 r. dokonana przed 30 kwietnia 2009 r. będzie jego ponownym złożeniem (pomimo zaznaczenia kwadratu „korekta”).

Różnić się będzie od korekty złożonej po 30 kwietnia 2009 r. zachowaniem przez podatnika pełni praw i przywilejów związanych ze składaniem zeznania rocznego za 2008 r. Przykładowo, jeżeli podatnik złożył zeznanie np. PIT-37 w styczniu 2009 r. wybierając rozliczenie jako osoba samotna, może poprzez korektę do 30 kwietnia 2009 r. ponownie złożyć zeznanie PIT-37 i wybrać wspólne rozliczenie z małżonkiem. Poprzez korektę dokonaną po 30 kwietnia 2009 r. taka zmiana będzie niemożliwa.

Warto zobaczyć: Ulga rehabilitacyjna - 2011/2012


Zazwyczaj popełnienie błędu w rozliczeniach fiskusa przy kilku dodatkowych warunkach zagrożone jest sankcjami karnymi. Od tego ryzyka uwalnia tzw. czynny żal.
W przypadku korekty deklaracji nie ma potrzeby go składać
. Wynika to z art. 16a Kodeksu karnego skarbowego, który stanowi: Nie podlega karze za przestępstwo skarbowe lub wykroczenie skarbowe, kto złożył prawnie skuteczną, w rozumieniu przepisów ustawy - Ordynacja podatkowa lub ustawy z dnia 28 września 1991 r. o kontroli skarbowej (Dz. U. z 2004 r. Nr 8, poz. 65, z późn. zm.), korektę deklaracji podatkowej wraz z uzasadnieniem przyczyny korekty i w całości uiścił, niezwłocznie lub w terminie wyznaczonym przez uprawniony organ, należność publicznoprawną uszczuploną lub narażoną na uszczuplenie.


Tomasz Król

ekspert podatkowy

Polecamy: Podatki 2011

Źródło: INFOR

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:
Autopromocja

REKLAMA

QR Code

© Materiał chroniony prawem autorskim - wszelkie prawa zastrzeżone. Dalsze rozpowszechnianie artykułu za zgodą wydawcy INFOR PL S.A.

REKLAMA

Księgowość
Nieprecyzyjne przepisy dot. KSeF. Czy od lutego 2026 r. będziemy dwa razy fakturować tę samą sprzedaż?

Od 1 lutego 2026 r. obowiązek wystawiania faktur w KSeF obejmie podatników VAT, którzy w 2024 r. osiągnęli sprzedaż powyżej 200 mln zł (z VAT), a od 1 kwietnia 2026 r. - pozostałych. Ale od 1 lutego 2026 r. wszyscy podatnicy będą musieli odbierać faktury przy użyciu KSeF. Profesor Witold Modzelewski zwraca uwagę na nieprecyzyjną treść art. 106nda ust. 16 ustawy o VAT i kwestię treści faktur elektronicznych o których mowa w art. 106nda, 106nf i 106nh ustawy o VAT.

Koniec podatkowego eldorado dla tysięcy przedsiębiorców? Rząd szykuje rewolucję, która drastycznie uderzy w portfele najlepiej zarabiających specjalistów już niebawem

Przez lata była to jedna z najatrakcyjniejszych form opodatkowania w Polsce, pozwalająca na legalne płacenie zaledwie 5% podatku dochodowego. Tysiące specjalistów, zwłaszcza z prężnie rozwijającej się branży nowych technologii, oparło na niej swoje finanse, budując przewagę konkurencyjną na rynku. Teraz jednak Ministerstwo Finansów mówi stanowcze "dość". Na horyzoncie pojawił się projekt zmian, który ma wywrócić obecny porządek do góry nogami i uszczelnić system w sposób, który wielu uzna za drastyczny. Czy popularna preferencja podatkowa stanie się wkrótce dostępna wyłącznie dla dużych graczy, a mali przedsiębiorcy i freelancerzy zostaną na lodzie z koniecznością płacenia znacznie wyższych danin? Sprawdź, co kryje się w nowych przepisach i czy jesteś na liście zagrożonych.

Ta ulga podatkowa przysługuje milionom Polaków. Większość nie wie, że może odliczyć nawet 840 zł

Polskie prawo podatkowe przewiduje ulgę, z której może skorzystać mnóstwo osób. Problem w tym, że wielu uprawnionych nie ma pojęcia o jej istnieniu lub nie wie, jak ją rozliczyć. Chodzi o odliczenie, które pozwala zmniejszyć podstawę opodatkowania nawet o 840 zł rocznie. Sprawdź, czy jesteś w gronie osób, które mogą odzyskać część zapłaconego podatku.

Staking kryptowalut a PIT – kiedy naprawdę trzeba zapłacić podatek?

Rozliczenia w przypadku walut wirtualnych to zawsze dość dyskusyjna kwestia. W ostatnim czasie Fiskus zauważalnie przyjął pewne standardy i można mieć coraz mniej wątpliwości, w jaki sposób regulować swoje zobowiązania wobec organów. Niektóre obszary nadal jednak mogą budzić pewne wątpliwości. Gdy ktoś pyta, czy od stakingu kryptowalut trzeba zapłacić PIT, chodzi mu o jedną rzecz. Jaką? Konkretnie o to, czy samo pojawienie się nagrody na portfelu jest traktowane jak przychód. W polskich realiach to naprawdę istotne, bo staking potrafi generować dziesiątki drobnych wypłat w ciągu miesiąca. Jeśli każda z nich miałaby tworzyć przychód, posiadać miałby obowiązek codziennie wyceniać tokeny, a roczne zeznanie zmieniłoby się w coś bardzo trudnego do przeliczenia i wykazania.

REKLAMA

Jak rozliczyć podatkowo prezenty świąteczne dla pracowników: VAT i CIT

Okres świąteczny to doskonała okazja, by podziękować pracownikom za ich zaangażowanie i całoroczny wysiłek. Wielu pracodawców decyduje się w tym czasie na wręczenie prezentów od klasycznych upominków po popularne bony podarunkowe. Warto jednak pamiętać, że gest wdzięczności wiąże się również z pewnymi obowiązkami podatkowymi, zwłaszcza w kontekście VAT i CIT.

Podatek węglowy (CBAM) od 2026 roku - jakie skutki finansowe dla Polski [raport]

Jakie skutki - dla UE i Polski - będzie miał tzw. podatek węglowy, czyli mechanizm dostosowywania cen na granicach z uwzględnieniem emisji CO₂ (Carbon Border Adjustment Mechanism - skrót: CBAM). W najnowszym raporcie Centrum Analiz Klimatyczno-Energetycznych (CAKE) i Krajowego Ośrodka Bilansowania i Zarządzania Emisjami (KOBiZE) przedstawione są szczegółowe scenariusze dotyczące wysokości przychodów z CBAM dla Unii Europejskiej oraz Polski w latach 2030 i 2035, uwzględniając różne ścieżki cenowe poza UE oraz potencjalne kierunki rozszerzania zakresu CBAM. Analiza pokazuje, w jaki sposób mechanizm ten stopniowo zyskuje na znaczeniu jako nowe źródło zasobów własnych UE.

Nawet 36000 zł rocznie odliczenia od podatku - nowa ulga za 2025 rok, pierwsze odliczenie w 2026 roku

Już od bieżącego 2025 roku przedsiębiorcy zyskali nowe narzędzie optymalizacji podatkowej. Ustawodawca wprowadził do systemu podatkowego możliwość pomniejszenia podstawy opodatkowania w związku z zatrudnianiem szczególnej grupy pracowników. Poniżej kompleksowe omówienie tej preferencji wraz ze szczegółowymi zasadami jej rozliczania. Ulga będzie dostępna także w 2026 roku.

Czy podatek od pustostanów jest zgodny z prawem? Czy gmina może stosować do niezamieszkałego mieszkania wyższą stawkę podatku od nieruchomości?

W Polsce coraz częściej zwraca się uwagę na sytuację, w której mieszkania lub domy pozostają dłuższy czas puste, niezamieszkałe, niesprzedane albo niewynajmowane. W warunkach mocno napiętego rynku mieszkaniowego budzi to poważne pytania o gospodarowanie zasobem mieszkań i o sprawiedliwość obciążeń podatkowych. Właściciele, którzy kupują lokale jako inwestycję, nie wprowadzają ich na rynek najmu ani nie przeznaczają do zamieszkania, lecz trzymają je w nadziei na wzrost wartości. Samorządy coraz częściej zastanawiają się, czy nie powinno się wprowadzić narzędzi fiskalnych, które skłoniłyby właścicieli do aktywnego wykorzystania nieruchomości albo poniesienia wyższego podatku.

REKLAMA

To workflow, a nie KSeF, ochroni firmę przed błędami i próbami oszustw. Jak prawidłowo zorganizować pracę i obieg dokumentów w firmie od lutego 2026 roku?

Wprowadzenie Krajowego Systemu e-Faktur to jedna z największych zmian w polskim systemie podatkowym od lat. KSeF nie jest kolejnym kanałem przesyłania faktur, ale całkowicie nowym modelem ich funkcjonowania: od wystawienia, przez doręczenie, aż po obieg i archiwizację.W praktyce oznacza to, że organizacje, które chcą przejść tę zmianę sprawnie i bez chaosu, muszą uporządkować workflow – czyli sposób, w jaki faktura wędruje przez firmę. Z doświadczeń AMODIT wynika, że firmy, które zaczynają od uporządkowania procesów, znacznie szybciej adaptują się do realiów KSeF i popełniają mniej błędów. Poniżej przedstawiamy najważniejsze obszary, które powinny zostać uwzględnione.

Ulga mieszkaniowa w PIT będzie ograniczona tylko do jednej nieruchomości? Co wynika z projektu nowelizacji

Minister Finansów i Gospodarki zamierza istotnie ograniczyć ulgę mieszkaniową w podatku dochodowym od osób fizycznych. Na czym mają polegać te zmiany? W skrócie nie będzie mogła skorzystać z ulgi mieszkaniowej osoba, która jest właścicielem lub współwłaścicielem więcej niż 1 mieszkania. Gotowy jest już projekt nowelizacji ustawy o PIT w tej sprawie ale trudno się spodziewać, że wejdzie w życie od nowego roku, bo projekt jest jeszcze na etapie rządowych prac legislacyjnych. A zgodnie z utrwalonym orzecznictwem Trybunał Konstytucyjny okres minimalny vacatio legis w przypadku podatku PIT nie powinien być krótszy niż jeden miesiąc. Zwłaszcza jeżeli dotyczy zmian niekorzystnych dla podatników jak ta. Czyli zmiany w podatku PIT na przyszły rok można wprowadzić tylko wtedy, gdy nowelizacja została opublikowana w Dzienniku Ustaw przed końcem listopada poprzedniego roku.

Zapisz się na newsletter
Chcesz uniknąć błędów? Być na czasie z najnowszymi zmianami w podatkach? Zapisz się na nasz newsletter i otrzymuj rzetelne informacje prosto na swoją skrzynkę.
Zaznacz wymagane zgody
loading
Zapisując się na newsletter wyrażasz zgodę na otrzymywanie treści reklam również podmiotów trzecich
Administratorem danych osobowych jest INFOR PL S.A. Dane są przetwarzane w celu wysyłki newslettera. Po więcej informacji kliknij tutaj.
success

Potwierdź zapis

Sprawdź maila, żeby potwierdzić swój zapis na newsletter. Jeśli nie widzisz wiadomości, sprawdź folder SPAM w swojej skrzynce.

failure

Coś poszło nie tak

REKLAMA