REKLAMA

REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.
Porada Infor.pl

Czym grozi brak podpisu spadkobiercy lub obdarowanego na zgłoszeniu nabycia majątku?

Subskrybuj nas na Youtube
Dołącz do ekspertów Dołącz do grona ekspertów
Brak podpisu-nabycie majątku
Brak podpisu-nabycie majątku

REKLAMA

REKLAMA

Spadkobiercy, którzy odziedziczyli majątek lub podatnicy, którzy otrzymali darowiznę powinni pamiętać o spełnieniu wymogów formalnych przy zgłoszeniu organowi podatkowemu. Częstym błędem jest brak podpisu podatnika lub jego pełnomocnika na zgłoszeniu nabycia majątku składanym do urzędu skarbowego. Jakie skutki podatkowe wiążą się z brakiem podpisu podatnika lub jego pełnomocnika na zgłoszeniu nabycia majątku

Osoba będąca małżonkiem, dzieckiem, rodzicem, pasierbem, rodzeństwem, ojczymem lub macochą, które odziedziczą majątek lub też nabędą go w drodze darowizny mogą skorzystać ze zwolnienia od podatku od spadków i darowizn (art. 4a ustawy z dnia 28 lipca 1983 r. – tekst jedn. Dz.U. z 2009 r., nr 93, poz. 768, z późn. zm., dalej: u.p.s.d.).

REKLAMA

Autopromocja

REKLAMA

Warunkiem skorzystania ze zwolnienia jest zgłoszenie nabycia majątku urzędowi skarbowemu w terminie 6 miesięcy od dnia powstania obowiązku podatkowego, który określa szczegółowo art. 6 ust. 1 pkt 2-8 u.p.s.d. Przepis ten reguluje powstanie obowiązku podatkowego m.in. w przypadku nabycia majątku w drodze darowizny, zachowku, zasiedzenia itd.).

Przykładowo w przypadku darowizny obowiązek podatkowy powstaje z chwilą złożenia przez darczyńcę oświadczenia w formie aktu notarialnego, a w razie zawarcia umowy bez zachowania przewidzianej formy – z chwilą spełnienie przyrzeczonego świadczenia (art. 6 ust. 1 pkt 4 u.p.s.d.).

Polecamy: Jak rozliczać koszty w czasie

Natomiast w przypadku nabycia majątku w drodze dziedziczenia spadkobiercy są zobowiązani zgłosić ten fakt właściwemu naczelnikowi urzędu skarbowego w terminie 6 miesięcy od dnia uprawomocnienia się orzeczenia sądu stwierdzającego nabycie spadku.

Dalszy ciąg materiału pod wideo

Termin do złożenia we właściwym urzędzie skarbowym nabycia majątku w drodze dziedziczenia lub darowizny, w razie jego niedochowania nie podlega przywróceniu.
Podatnicy, którzy otrzymali darowiznę lub odziedziczyli majątek muszą pamiętać o spełnieniu wymogów formalnych przy składaniu oświadczenia o nabyciu majątku.

Czasem bowiem przez nieuwagę lub też w razie okoliczności losowych nie podpisują takiego oświadczenia.

Może się też zdarzyć, że określona osoba bliska podatnikowi składa za podatnika to zgłoszenie do urzędu skarbowego, gdy podatnik np. przebywa w szpitalu lub za granicą i nie jest ono podpisane przez podatnika.

Omawiane zgłoszenie może natomiast podpisać tylko albo podatnik, albo też jego pełnomocnik.

Polecamy: Karta podatkowa - poradnik użytkownika

REKLAMA

W razie gdy na zgłoszeniu o nabyciu majątku brak jest podpisu podatnika lub też jego pełnomocnika, organy podatkowe są bardzo rygorystyczne i przyjmują, że podatnik nie dokonał zgłoszenia nabycia majątku, a w konsekwencji, że nie ma prawa do skorzystania ze zwolnienia od podatku od spadków i darowizn.

Wbrew temu, co twierdzą niektórzy podatnicy braku podpisu podatnika lub jego pełnomocnika na zgłoszeniu nabycia majątku nie można uzupełnić w trybie art. 169 ustawy – Ordynacja podatkowa (tekst jedn. Dz.U. z 2005 r., nr 8, poz. 60, z późn. zm.), ponieważ przepis ten dotyczy uzupełnienia braków podania, a omawiane zgłoszenie nie jest podaniem. Zgłoszenie nabycia majątku jest bardzo ważne, ponieważ jego prawidłowe wypełnienie skutkuje nabyciem prawa do zwolnienia od podatku.

Brak podpisu podatnika lub jego pełnomocnika na zgłoszeniu o nabyciu spadku lub darowizny nie jest uchybieniem formalnym, jest to brak powodujący utratę prawa do zwolnienia od podatku od spadków i darowizn.

Zapisz się na newsletter
Chcesz uniknąć błędów? Być na czasie z najnowszymi zmianami w podatkach? Zapisz się na nasz newsletter i otrzymuj rzetelne informacje prosto na swoją skrzynkę.
Zaznacz wymagane zgody
loading
Zapisując się na newsletter wyrażasz zgodę na otrzymywanie treści reklam również podmiotów trzecich
Administratorem danych osobowych jest INFOR PL S.A. Dane są przetwarzane w celu wysyłki newslettera. Po więcej informacji kliknij tutaj.
success

Potwierdź zapis

Sprawdź maila, żeby potwierdzić swój zapis na newsletter. Jeśli nie widzisz wiadomości, sprawdź folder SPAM w swojej skrzynce.

failure

Coś poszło nie tak

Źródło: INFOR

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:
Autopromocja

REKLAMA

QR Code

© Materiał chroniony prawem autorskim - wszelkie prawa zastrzeżone. Dalsze rozpowszechnianie artykułu za zgodą wydawcy INFOR PL S.A.

REKLAMA

Księgowość
Zapisz się na newsletter
Zobacz przykładowy newsletter
Zapisz się
Wpisz poprawny e-mail
Nowy podatek uderzy w e-commerce? KIG ostrzega: MŚP mogą nie przetrwać zmian!

Planowane rozszerzenie podatku od sprzedaży detalicznej na e-commerce może zdusić rozwój małych i średnich firm, spowolnić cyfrowy handel i podnieść ceny dla konsumentów. Zamiast wyrównania szans – ryzyko poważnych nierówności i zahamowania eksportu MŚP. Alarmuje Krajowa Izba Gospodarcza!

Fakty i mity o obowiązkowym KseF. Kto w firmie jest odpowiedzialny za wdrożenie?

Wprowadzenie obowiązkowego Krajowego Systemu e-Faktur (KSeF) od 2026 roku stanowi jedną z najbardziej znaczących zmian w obszarze zarządzania dokumentacją podatkową i obiegiem informacji finansowej w polskich przedsiębiorstwach. Choć w debacie publicznej KSeF często postrzegany jest wyłącznie jako system teleinformatyczny Ministerstwa Finansów, jego wdrożenie ma charakter głęboko transformacyjny – obejmuje nie tylko narzędzia informatyczne, ale również procesy operacyjne, strukturę organizacyjną oraz podział odpowiedzialności wewnątrz firm.

Dlaczego zagraniczne firmy kurierskie płacą w Polsce podatek mniejszy niż 1% ich przychodów? „Lista wstydu” branży kurierskiej

InPost, polska firma zarejestrowana w Krakowie, w 2024 roku miał 9,85 mld złotych przychodu i zapłacił 375 mln złotych podatku CIT – to o ponad 100 mln złotych więcej niż rok wcześniej. Podatek wyniósł 3,8% przychodów – to po raz kolejny rekordowa kwota w historii firmy. Zagraniczne firmy kurierskie działające w Polsce za rok 2024 w sumie odprowadziły tylko 89,8 mln zł podatku dochodowego.

Krajowy System e-Faktur (KSeF). Rewolucja coraz bliżej

KSeF. Od lutego 2026 do stycznia 2027 roku większość firm działających w Polsce zostanie objęta obowiązkiem e-fakturowania. Proces ten wciąż budzi wiele pytań – awaryjność systemu, sprawność przesyłania danych, ich ochrona, a także niejasności w nowych regulacjach wywołują obawy co do wpływu wdrożenia e-fakturowania na funkcjonowanie sprzedaży i raportowania w firmach.

REKLAMA

Tusk zapowiada rewolucję: uprościmy podatki i prowadzenie biznesu w Polsce

Podczas piątkowej konferencji prasowej, poprzedzającej posiedzenie rządu, premier Donald Tusk zapowiedział szeroko zakrojone działania mające na celu uproszczenie prowadzenia biznesu w Polsce, w tym gruntowną reformę systemu podatkowego. Jego słowa, pełne determinacji i świadomości skali wyzwań, padły w momencie, gdy polscy przedsiębiorcy coraz częściej apelują o zmniejszenie biurokratycznego ciężaru i stabilność regulacyjną.

Gra w zagranicznym kasynie online: legalność, podatki i ryzyko utraty wygranej

W dobie globalizacji i rosnącej popularności internetowego hazardu wiele osób z Polski decyduje się na grę w zagranicznych kasynach online. Kuszące wygrane i łatwy dostęp to jednak tylko pozory – brak znajomości przepisów może kosztować cię nie tylko grzywnę, ale również całą wypłatę. Sprawdź, kiedy gra jest legalna, kiedy zapłacisz podatek, a kiedy... stracisz wszystko.

Krajowy System e-Faktur – przełomowa zmiana wraca do Komisji Sejmowej. Co oznacza dla przedsiębiorców?

Sejm ponownie skierował do Komisji Finansów Publicznych projekt ustawy wprowadzającej Krajowy System e-Faktur (KSeF). Nowe przepisy mają zrewolucjonizować wystawianie faktur w Polsce, wprowadzając cyfrową platformę. Zgłoszono poprawki wydłużające termin przesyłania faktur nawet do 5 dni.

Rekonstrukcja rządu Tuska: Na czele nowego Ministerstwa Finansów i Gospodarki stanie Andrzej Domański

Rząd Donalda Tuska przechodzi rekonstrukcję. Dziś o godz. 10 premier ogłosił nowy skład Rady Ministrów. Na czele nowego Ministerstwa Finansów i Gospodarki stanie Andrzej Domański - dotychczasowy minister finansów poinformował premier Donald Tusk.

REKLAMA

Budujesz? Możesz zapłacić VAT później. Sprawdź, jak to zrobić zgodnie z prawem

Dzięki wyrokowi TSUE firmy budowlane mogą legalnie przesunąć termin zapłaty VAT – nawet o kilka miesięcy. Wystarczy dobrze skonstruowana umowa i protokół odbioru. To rozwiązanie, które realnie poprawia płynność finansową przedsiębiorców.

BGK chce ściśle współpracować z KAS

Bank Gospodarstwa Krajowego chce dołączyć do elitarnego grona najbardziej zaufanych podatników w Polsce. Planuje przystąpić do Programu Współdziałania z Krajową Administracją Skarbową, którego celem jest budowanie transparentnych relacji z organami podatkowymi oraz zapewnienie większej pewności i bezpieczeństwa w zakresie rozliczeń podatkowych.

REKLAMA