REKLAMA

REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

Od kiedy należy liczyć datę nabycia mieszkania w drodze spadku

Od kiedy należy liczyć datę nabycia mieszkania w drodze spadku / Fot. Fotolia
Od kiedy należy liczyć datę nabycia mieszkania w drodze spadku / Fot. Fotolia
Fotolia

REKLAMA

REKLAMA

W posiadanie spadku podatnik wchodzi z dniem śmierci zmarłego. A zatem nabycie mieszkania w drodze spadku następuje z chwilą otwarcia spadku, a nie w momencie wydania orzeczenia sądowego. Oznacza to, że przedłużające się postępowanie spadkowe nie musi ograniczać spadkobierców w kwestii ewentualnej sprzedaży nabytej nieruchomości.

Wiele osób zostaje właścicielami nieruchomości w drodze dziedziczenia. Część z nich po przejęciu własności nieruchomości decyduje się na jej sprzedaż, jednak pojawiają się wątpliwości od kiedy należy liczyć datę nabycia. Zwłaszcza, jeśli postępowanie spadkowe się wydłuża.

REKLAMA

REKLAMA

Autopromocja

Orzeczenie sądu w dwa lata po śmierci ojca

Tak było w przypadku podatnika, który zwrócił się do izby skarbowej z prośbą o wydanie interpretacji w sprawie daty nabycia mieszkania. Jego ojciec, który zmarł w 2010 r., zapisał mieszkanie innej osobie, jednak nie udało się jej odnaleźć. W rezultacie podatnik w 2012 roku został uznany za spadkobiercę ustawowego i wsiadł w posiadanie spółdzielczego własnościowego prawa do lokalu.

Zapis testamentowy a podatek od spadków i darowizn

Jako że podatnik zamierza sprzedaż odziedziczone mieszkanie, wystąpił do Izby Skarbowej w Katowicach z pytaniem, kiedy nastąpiło nabycie – czy z chwilą śmierci ojca podatnika, a więc w momencie otwarcie spadku, czy z chwilą wydania orzeczenia przez sąd? Jako że podatnik chciał zachować pięcioletni okres, po którym dochody ze sprzedaży nieruchomości stają się zwolnione z podatku, miał wątpliwość, czy należy go zacząć liczyć od końca 2010 r. (w którym zmarł ojciec), czy od końca 2012 r. (w którym sąd wydał orzeczenie)?

REKLAMA

Jego zdaniem, właściwą datą nabycia mieszkania jest rok 2010, a więc od jego końca należy liczyć okres pięciu lat, a wiec najwcześniej będzie mógł sprzedać nieruchomość bez podatku w roku 2016. Izba Skarbowa w Katowicach z interpretacji z 30 czerwca 2015 r. (sygnatura IBPB-2-2/4511-17/15/ŁCz) przyznała rację podatnikowi.

Dalszy ciąg materiału pod wideo

Polecamy produkt: Podatek od spadków i darowizn

Kodeks cywilny nie pozostawia wątpliwości

Urzędnicy stwierdzili, że ustawy podatkowe nie precyzują, co oznacza nabycie w drodze spadku, a więc należy sięgnąć do prawa cywilnego. Jak wynika z Kodeksu cywilnego (art. 922), spadek to prawa i obowiązki zmarłego wynikające ze stosunków cywilnoprawnych, które z chwilą jego śmierci przechodzą na następców prawnych. Z kolei art. 924 mówi, że spadek otwiera się z chwilą śmierci spadkodawcy, a art. 925 – że spadkobierca nabywa spadek z chwilą otwarcia spadku.

Jak widać więc, prawo cywilne mówi, że spadkobiercy wchodzą w posiadanie spadku w momencie śmierci spadkodawcy. A – jak czytamy w interpretacji – orzeczenie sądu stanowi jedynie potwierdzenie nabycia spadku.

Zmiany w podatku od spadków i darowizn od 2016 r.

Skoro zaś nabycie nastąpiło z chwilą śmierci ojca podatnika, czyli w roku 2010, to okres pięciu lat, po którym dochód ze sprzedaży mieszkania będzie zwolniony z podatku, należy liczyć od końca roku 2010. Czyli jeśli podatnik dokona sprzedaży po 1 stycznia 2016 r., nie zapłaci podatku.

Brak kosztów nabycia ma znaczenie

Dla osób, które chciałyby sprzedać odziedziczone mieszkanie, możliwość odczekania 5 lat ma ogromne znaczenie ze względu na wysokość ewentualnego podatku. Generalnie bowiem standardowo dochód ze sprzedaży mieszkania liczy się odejmując od wpływów ze sprzedaży wydatki na nabycie, czyli cenę zapłaconą przy zakupie. Tymczasem w przypadku dziedziczenia przyjmuje się, że koszt nabycia wynosi zero, więc faktycznie podatek wylicza się od całej kwoty uzyskanej ze sprzedaży mieszkania. Ewentualnie można go pomniejszyć o wydatki związane z nabyciem, a więc koszty sądowe, podatek od spadków – o ile spadkobierca jest zobowiązany go zapłacić – oraz inne tego typu płatności. Ale stanowią one zwykle niewielki ułamek wartości sprzedawanego mieszkania.

Marek Siudaj, Tax Care

Podyskutuj o tym na naszym FORUM

Tax Care
Lider wśród biur księgowych dla mikro- i małych firm

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:
Autopromocja

REKLAMA

QR Code

REKLAMA

Księgowość
Mały ZUS plus 2026 - zmiany. ZUS wyjaśnia jak trzeba liczyć ulgowe miesiące. Niższe składki na ubezpieczenia społeczne przez 36 miesięcy

W komunikacie z 22 grudnia 2025 r. Zakład Ubezpieczeń Społecznych udzielił obszernych wyjaśnień odnośnie zmian jakie zajdą od 1 stycznia 2026 r. w zakresie ulgi zwanej „mały ZUS plus”. Przedsiębiorcy, czyli osoby prowadzące pozarolniczą działalność gospodarczą będą mogły skorzystać z tej preferencji w według nowych zasad, które określają w jaki sposób należy liczyć okresy ulgi.

PIT-11, PIT-8C tylko na wniosek. Ministerstwo Finansów szykuje zmiany w przekazywaniu informacji podatkowych

W dniu 22 grudnia 2025 r. w wykazie prac legislacyjnych Rady Ministrów opublikowane zostały założenia projektu nowelizacji ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych (PIT) oraz ustawy o podatku dochodowym od osób prawnych (PIT). Ministerstwo Finansów przygotowuje przepisy, których celem ma być zniesienie obowiązku przekazywania z mocy prawa w każdym przypadku imiennych informacji PIT-11, PIT-8C, IFT-1R i IFT- 2R wszystkim podatnikom. Podatnik będzie miał prawo uzyskania tych imiennych informacji, co do zasady, na wniosek złożony płatnikowi lub innemu podmiotowi zobowiązanemu do ich sporządzenia. Zmiany mają wejść w życie 1 stycznia 2027 r. i będą miały zastosowanie do rozliczeń dochodów uzyskanych począwszy od 1 stycznia 2026 r.

Elementarne problemy obowiązkowego KSeF. Podatnicy w 2026 r. będą fakturować po staremu?

Podatnicy pod koniec roku czekają DOBREJ NOWINY również dotyczącej podatków: znamy jej treść – idzie o oddalenie (najlepiej na święte nigdy) pomysłu o nazwie obowiązkowy KSeF. Jeśli nie będzie to zrobione formalnie, to zrobią to podatnicy, którzy po prostu będą fakturować po staremu i zawiadomią dostawców (usługodawców), że będą płacić tylko te faktury, które będą im formalnie doręczone w dotychczasowych postaciach; „nie będę grzebał w żadnym KSeFie, bo nie mam na to czasu ani pieniędzy” - pisze prof. dr hab. Witold Modzelewski.

Nowe limity podatkowe dla samochodów firmowych od 2026 r. MF: dotyczą też umów leasingu i najmu zawartych wcześniej, jeżeli auto nie zostało ujęte w ewidencji środków trwałych przed 1 stycznia

Od 1 stycznia 2026 r. zmieniają się limity dotyczące zaliczania do kosztów podatkowych wydatków na samochody firmowe. Ministerstwo Finansów informuje, że te nowe limity mają zastosowanie do umów leasingu i najmu zawartych przed 1 stycznia 2026 r., jeśli charakter tych umów (pod względem wymogów prawa podatkowego), nie pozwala na wprowadzenie pojazdu do ewidencji środków trwałych.

REKLAMA

Zwrot VAT do 40 dni po wdrożeniu KSeF. Dlaczego to nie jest dobra wiadomość dla księgowych?

Chociaż wokół wdrożenia KSeF nie przestają narastać wątpliwości, to trzeba uczciwie przyznać, że nowy system przyniesie również wymierne korzyści. Firmy mogą liczyć na rekordowo szybkie zwroty VAT i wreszcie uwolnić się od uciążliwego gromadzenia całych ton papierowej dokumentacji. O ile to ostatnie jest też ulgą dla księgowych, o tyle mechanizm odzyskiwania VAT budzi pewne obawy.

Potwierdzenie transakcji fakturowanej w KSeF. MF: to dobrowolna opcja. Jakie dokumenty można wydać nabywcy po wystawieniu faktury w KSeF w trybie: ONLINE, OFFLINE i awaryjnym?

W opublikowanym przez Ministerstwo Finansów Podręczniku KSeF 2.0 (część II) jest dokładnie opisana możliwość wydania nabywcy „potwierdzenia transakcji” w przypadkach wystawienia faktury w KSeF w trybie ONLINE, OFFLINE, czy w trybie awaryjnym. Okazuje się, że jest to całkowicie dobrowolna opcja, która nie jest i nie będzie uregulowana przepisami. Do czego więc może służyć to potwierdzenie transakcji i jak je wystawiać?

Reklama dźwignią handlu. A co z podatkami? Jak rozliczyć napis LED zawieszony na budynku?

Czy napis LED zawieszony na budynku ulepsza go? A może stanowi odrębny środek trwały? Odpowiedź na to pytanie ma istotne znaczenia dla prawidłowego przeprowadzenia rozliczeń podatkowych. A co na to organy skarbowe?

Zmiany w podatkach 2026: powrót wyższej składki zdrowotnej, KSeF, JPK_CIT oraz zamrożone progi PIT

Choć głośne zmiany podatkowe ostatecznie nie wejdą w życie w 2026 r., od 1 stycznia zaczynają obowiązywać regulacje, które mogą realnie podnieść obciążenia przedsiębiorców – i to bez zmiany stawek podatkowych. Niższe limity dla aut firmowych, powrót wyższej składki zdrowotnej, KSeF, JPK_CIT oraz zamrożone progi PIT oznaczają dla wielu firm ukryte podwyżki sięgające kilkudziesięciu tysięcy złotych rocznie.

REKLAMA

KSeF 2026: państwowa infrastruktura cyfrowa, która zmienia biznes głębiej niż samo fakturowanie

KSeF to nie kolejny obowiązek podatkowy, lecz jedna z największych transformacji cyfrowych polskiej gospodarki. Od 2026 roku system zmieni nie tylko sposób wystawiania faktur, ale całą architekturę zarządzania danymi finansowymi, ryzykiem i płynnością w firmach. Eksperci Ministerstwa Finansów, KAS i rynku IT zgodnie podkreślają: to moment, w którym państwo staje się operatorem infrastruktury biznesowej, a przedsiębiorstwa muszą nauczyć się funkcjonować w czasie rzeczywistym.

Przelewy bankowe w Święta i Nowy Rok. Kiedy wysłać przelew, by na pewno doszedł przed końcem roku?

Koniec roku obfituje w dużo dni wolnych. Co z przelewami bankowymi wysłanymi w tych dniach dniach? Kiedy najlepiej wysłać przelew, aby dotarł na czas? Czy będą działać płatności natychmiastowe? Warto terminowe płatności zaplanować z wyprzedzeniem.

Zapisz się na newsletter
Chcesz uniknąć błędów? Być na czasie z najnowszymi zmianami w podatkach? Zapisz się na nasz newsletter i otrzymuj rzetelne informacje prosto na swoją skrzynkę.
Zaznacz wymagane zgody
loading
Zapisując się na newsletter wyrażasz zgodę na otrzymywanie treści reklam również podmiotów trzecich
Administratorem danych osobowych jest INFOR PL S.A. Dane są przetwarzane w celu wysyłki newslettera. Po więcej informacji kliknij tutaj.
success

Potwierdź zapis

Sprawdź maila, żeby potwierdzić swój zapis na newsletter. Jeśli nie widzisz wiadomości, sprawdź folder SPAM w swojej skrzynce.

failure

Coś poszło nie tak

REKLAMA