REKLAMA

REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

Od kiedy należy liczyć datę nabycia mieszkania w drodze spadku

Subskrybuj nas na Youtube
Dołącz do ekspertów Dołącz do grona ekspertów
Od kiedy należy liczyć datę nabycia mieszkania w drodze spadku / Fot. Fotolia
Od kiedy należy liczyć datę nabycia mieszkania w drodze spadku / Fot. Fotolia
Fotolia

REKLAMA

REKLAMA

W posiadanie spadku podatnik wchodzi z dniem śmierci zmarłego. A zatem nabycie mieszkania w drodze spadku następuje z chwilą otwarcia spadku, a nie w momencie wydania orzeczenia sądowego. Oznacza to, że przedłużające się postępowanie spadkowe nie musi ograniczać spadkobierców w kwestii ewentualnej sprzedaży nabytej nieruchomości.

Wiele osób zostaje właścicielami nieruchomości w drodze dziedziczenia. Część z nich po przejęciu własności nieruchomości decyduje się na jej sprzedaż, jednak pojawiają się wątpliwości od kiedy należy liczyć datę nabycia. Zwłaszcza, jeśli postępowanie spadkowe się wydłuża.

REKLAMA

REKLAMA

Orzeczenie sądu w dwa lata po śmierci ojca

Tak było w przypadku podatnika, który zwrócił się do izby skarbowej z prośbą o wydanie interpretacji w sprawie daty nabycia mieszkania. Jego ojciec, który zmarł w 2010 r., zapisał mieszkanie innej osobie, jednak nie udało się jej odnaleźć. W rezultacie podatnik w 2012 roku został uznany za spadkobiercę ustawowego i wsiadł w posiadanie spółdzielczego własnościowego prawa do lokalu.

Zapis testamentowy a podatek od spadków i darowizn

Jako że podatnik zamierza sprzedaż odziedziczone mieszkanie, wystąpił do Izby Skarbowej w Katowicach z pytaniem, kiedy nastąpiło nabycie – czy z chwilą śmierci ojca podatnika, a więc w momencie otwarcie spadku, czy z chwilą wydania orzeczenia przez sąd? Jako że podatnik chciał zachować pięcioletni okres, po którym dochody ze sprzedaży nieruchomości stają się zwolnione z podatku, miał wątpliwość, czy należy go zacząć liczyć od końca 2010 r. (w którym zmarł ojciec), czy od końca 2012 r. (w którym sąd wydał orzeczenie)?

REKLAMA

Jego zdaniem, właściwą datą nabycia mieszkania jest rok 2010, a więc od jego końca należy liczyć okres pięciu lat, a wiec najwcześniej będzie mógł sprzedać nieruchomość bez podatku w roku 2016. Izba Skarbowa w Katowicach z interpretacji z 30 czerwca 2015 r. (sygnatura IBPB-2-2/4511-17/15/ŁCz) przyznała rację podatnikowi.

Dalszy ciąg materiału pod wideo

Polecamy produkt: Podatek od spadków i darowizn

Kodeks cywilny nie pozostawia wątpliwości

Urzędnicy stwierdzili, że ustawy podatkowe nie precyzują, co oznacza nabycie w drodze spadku, a więc należy sięgnąć do prawa cywilnego. Jak wynika z Kodeksu cywilnego (art. 922), spadek to prawa i obowiązki zmarłego wynikające ze stosunków cywilnoprawnych, które z chwilą jego śmierci przechodzą na następców prawnych. Z kolei art. 924 mówi, że spadek otwiera się z chwilą śmierci spadkodawcy, a art. 925 – że spadkobierca nabywa spadek z chwilą otwarcia spadku.

Jak widać więc, prawo cywilne mówi, że spadkobiercy wchodzą w posiadanie spadku w momencie śmierci spadkodawcy. A – jak czytamy w interpretacji – orzeczenie sądu stanowi jedynie potwierdzenie nabycia spadku.

Zmiany w podatku od spadków i darowizn od 2016 r.

Skoro zaś nabycie nastąpiło z chwilą śmierci ojca podatnika, czyli w roku 2010, to okres pięciu lat, po którym dochód ze sprzedaży mieszkania będzie zwolniony z podatku, należy liczyć od końca roku 2010. Czyli jeśli podatnik dokona sprzedaży po 1 stycznia 2016 r., nie zapłaci podatku.

Brak kosztów nabycia ma znaczenie

Dla osób, które chciałyby sprzedać odziedziczone mieszkanie, możliwość odczekania 5 lat ma ogromne znaczenie ze względu na wysokość ewentualnego podatku. Generalnie bowiem standardowo dochód ze sprzedaży mieszkania liczy się odejmując od wpływów ze sprzedaży wydatki na nabycie, czyli cenę zapłaconą przy zakupie. Tymczasem w przypadku dziedziczenia przyjmuje się, że koszt nabycia wynosi zero, więc faktycznie podatek wylicza się od całej kwoty uzyskanej ze sprzedaży mieszkania. Ewentualnie można go pomniejszyć o wydatki związane z nabyciem, a więc koszty sądowe, podatek od spadków – o ile spadkobierca jest zobowiązany go zapłacić – oraz inne tego typu płatności. Ale stanowią one zwykle niewielki ułamek wartości sprzedawanego mieszkania.

Marek Siudaj, Tax Care

Podyskutuj o tym na naszym FORUM

Tax Care
Lider wśród biur księgowych dla mikro- i małych firm
Zapisz się na newsletter
Chcesz uniknąć błędów? Być na czasie z najnowszymi zmianami w podatkach? Zapisz się na nasz newsletter i otrzymuj rzetelne informacje prosto na swoją skrzynkę.
Zaznacz wymagane zgody
loading
Zapisując się na newsletter wyrażasz zgodę na otrzymywanie treści reklam również podmiotów trzecich
Administratorem danych osobowych jest INFOR PL S.A. Dane są przetwarzane w celu wysyłki newslettera. Po więcej informacji kliknij tutaj.
success

Potwierdź zapis

Sprawdź maila, żeby potwierdzić swój zapis na newsletter. Jeśli nie widzisz wiadomości, sprawdź folder SPAM w swojej skrzynce.

failure

Coś poszło nie tak

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:
Autopromocja

REKLAMA

QR Code

REKLAMA

Księgowość
Zapisz się na newsletter
Zobacz przykładowy newsletter
Zapisz się
Wpisz poprawny e-mail
Najważniejsze zmiany przepisów dla firm 2025/2026. Jakie nowe obowiązki i wyzwania dla biznesu?

Trzeci kwartał 2025 roku przyniósł przedsiębiorcom aż 13 istotnych zmian regulacyjnych. Powszechne oburzenie przedsiębiorców wzbudza jednak krótsze od obiecywanego 6-miesięcznego vacatio legis. Z jednej strony postępuje cyfryzacja i deregulacja procesów, z drugiej – rosną obciążenia fiskalne i kontrolne. Z najnowszego Barometru TMF Group obejmującego trzeci kwartał 2025 roku wynika, że równowaga między ułatwieniami a restrykcjami została zachwiana kosztem zmian wymagających dla prowadzenia biznesu.

Jak uwierzytelnić się w KSeF? Pieczęć elektroniczna to jedna z metod - zgłoszenie w ZAW-FA, API KSeF 2.0 lub przy użyciu Aplikacji Podatnika KSeF

Aby korzystać z Krajowego Systemu e-Faktur (KSeF), nie trzeba zakładać konta, ale konieczne jest potwierdzenie tożsamości i uprawnień. Jednym z bezpiecznych sposobów uwierzytelnienia – szczególnie dla spółek i innych podmiotów niebędących osobami fizycznymi – jest kwalifikowana pieczęć elektroniczna. Sprawdź, jak działa i jak jej użyć w KSeF.

Faktury korygujące w KSeF w 2026 r. Jak powinny być wystawiane?

Pytanie dotyczy zawartości pliku xml, za pomocą którego będzie wczytywana do KSeF faktura korygująca. Czy w związku ze zmianą struktury logicznej FA(3) w przypadku faktur korygujących podstawę opodatkowania i podatek będzie niezbędne zawarcie w pliku xml wartości „przed korektą” i „po korekcie”? Jeżeli będzie możliwy import na podstawie samej różnicy faktury korygującej (co wynikałoby z zamieszczonego na stronie MF pliku FA_3_Przykład_3 (Przykładowe pliki dla struktury logicznej e-Faktury FA(3)), to czy ta możliwość obejmuje fakturę korygującą do faktury pierwotnej już wcześniej skorygowanej (ponowną korektę)?

Rezygnacja członka zarządu w spółce z o.o. – jak to zrobić prawidłowo (zasady, dokumentacja, odpowiedzialność)

W realiach obrotu gospodarczego zdarzają się sytuacje, w których członek zarządu spółki z ograniczoną odpowiedzialnością decyduje się na złożenie rezygnacji z pełnionej funkcji. Powody mogą być różne – osobiste, zdrowotne, biznesowe czy organizacyjne – ale decyzja ta zawsze powinna być świadoma i przemyślana, zwłaszcza z perspektywy konsekwencji prawnych i finansowych.

REKLAMA

Nieujawnione operacje gospodarcze – jak uniknąć sankcyjnego opodatkowania CIT

Od kilku lat coraz więcej spółek korzysta z możliwości opodatkowania tzw. ryczałtem od dochodów spółek. To sposób opodatkowania dochodów spółki, który może przynieść realne korzyści podatkowe. Jednak korzystanie z estońskiego CIT-u wiąże się również z określonymi obowiązkami – szczególnie w zakresie prawidłowego ujmowania operacji gospodarczych w księgach rachunkowych. W tym artykule wyjaśnimy, czym są nieujawnione operacje gospodarcze i kiedy mogą prowadzić do powstania dodatkowego zobowiązania podatkowego.

Zmiany w stażu pracy od 2026 r. Potrzebne zaświadczenia z ZUS – wnioski będzie można składać już od stycznia

Od 1 stycznia 2026 roku wchodzą w życie zmiany w Kodeksie pracy. Nowe przepisy rozszerzą katalog okresów wliczanych do stażu pracy dla celów nabywania prawa do świadczeń i uprawnień pracowniczych. Obejmą one m.in. umowy zlecenia, prowadzenie działalności gospodarczej czy pracę zarobkową za granicą. Potwierdzeniem tych okresów będą zaświadczenia z ZUS, wydawane od nowego roku na podstawie wniosku składanego w PUE/eZUS.

JPK VAT dostosowany do KSeF – co w praktyce oznaczają nowe oznaczenia i obowiązek korekty?

Ministerstwo Finansów opublikowało projekt rozporządzenia dostosowującego przepisy w zakresie JPK_VAT do zmian wynikających z wprowadzenia Krajowego Systemu e-Faktur. Nowe regulacje mają na celu ujednolicenie sposobu raportowania faktur, w tym tych wystawianych poza KSeF – zarówno w trybie awaryjnym, jak i offline24. Projekt określa również zasady rozliczeń VAT od pobranej i niezwróconej kaucji za opakowania objęte systemem kaucyjnym.

KSeF 2.0 a obieg dokumentów. Rewolucja w księgowości i przedsiębiorstwach już niedługo

Od chwili wejścia w życie obowiązkowego KSeF jedyną prawnie skuteczną formą faktury będzie dokument ustrukturyzowany przesłany do systemu Ministerstwa Finansów, a jej wystawienie poza KSeF nie będzie uznane za fakturę w rozumieniu przepisów prawa. Oznacza to, że dla milionów firm zmieni się sposób dokumentowania sprzedaży i zakupu – a wraz z tym całe procesy księgowe.

REKLAMA

Czy przed 2026 r. można wystawiać część faktur w KSeF, a część poza tym systemem?

Spółka (podatnik VAT) chciałaby od października lub listopada 2025 r. pilotażowo wystawiać niektórym swoim odbiorcom faktury przy użyciu KSeF. Czy jest to możliwe, tj. czy w okresie przejściowym można wystawiać część faktur przy użyciu KSeF, część zaś w tradycyjny sposób? Czy w okresie tym spółka może niekiedy wystawiać „zwykłe” faktury nabywcom, którzy wyrazili zgodę na otrzymywanie faktur przy użyciu KSeF?

Czy noty księgowe trzeba będzie wystawiać w KSeF od lutego 2026 roku?

Firma nalicza kary umowne za niezgodne z umową użytkowanie wypożyczanego sprzętu. Z uwagi na to, że kary umowne nie podlegają VAT, ich naliczanie dokumentujemy poprzez wystawienie noty księgowej. Czy taki dokument również będziemy musieli wystawiać od 2026 roku z użyciem systemu KSeF?

REKLAMA