REKLAMA

REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

Ryczałt ewidencjonowany w 2022 r. - obniżone stawki, limit

Subskrybuj nas na Youtube
Dołącz do ekspertów Dołącz do grona ekspertów
Business Tax Professionals Sp. z o.o. sp. k.
Doradztwo podatkowe, przeglądy i szkolenia podatkowe, ceny transferowe
Ryczałt ewidencjonowany w 2022 r. - dla kogo obniżone stawki ?
Ryczałt ewidencjonowany w 2022 r. - dla kogo obniżone stawki ?

REKLAMA

REKLAMA

Ryczałt ewidencjonowany w 2022 r. - obniżone stawki, limit. Nowy rok – „nowy ład”, a wraz z nim rewolucyjne zmiany w przepisach podatkowych, w tym w zakresie podatku CIT i PIT. Ustawodawca zdecydował się także na obniżkę niektórych stawek w ryczałcie ewidencjonowanym. Kto może skorzystać z obniżonych stawek ryczałtu? Jaki jest limit ryczałtu w 2022 roku?

Podatki 2022 - opodatkowanie działalności gospodarczej

Przedsiębiorcy osiągający dochód z prowadzonej działalności mają do wyboru kilka form opodatkowania. Jedną z bardziej popularnych jest opodatkowanie tzw. podatkiem liniowym (19%). Oprócz tego przedsiębiorcy mogą korzystać z tzw. zasad ogólnych, a więc mogą opodatkować swoje dochody według skali podatkowej (stosując stawki 17% i 32%).

REKLAMA

Ryczałt ewidencjonowany w 2022 roku - komu się opłaci?

Od kilku lat ustawodawca konsekwentnie wprowadza zmiany mające na celu popularyzację rozliczenia ryczałtem ewidencjonowanym. Tym razem, w ramach tzw. Polskiego Ładu (Ustawa z dnia 29 października 2021 r. o zmianie ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych, ustawy o podatku dochodowym od osób prawnych oraz niektórych innych ustaw, Dz.U. 2021 poz. 2105) obniżone zostaną niektóre stawki podatku.

Polecamy: Ryczałt ewidencjonowany

Przypomnijmy, że ryczałt – w odróżnieniu od podatku liniowego i tzw. skali podatkowej - płaci się od osiągniętych przychodów, a więc bez uwzględnienia ewentualnych kosztów podatkowych.

Obecnie stawki ryczałtu wynoszą odpowiednio: 17%, 15%, 10%, 8,5%, 5,5%, 3% oraz 2%. Zależą one od rodzaju działalności i klasyfikacji PKWiU. To, jaką stawkę dla danej działalności można stosować, wynika z art. 12 Ustawy z 20 listopada 1998 r. o zryczałtowanym podatku dochodowym od niektórych przychodów osiąganych przez osoby fizyczne (Dz. U. z 2021 r. poz. 1993; dalej: Ustawa).

Dalszy ciąg materiału pod wideo

Niższe stawki ryczałtu w 2022 roku - dla kogo?

Jak wynika z treści nowych przepisów, obniżka stawek dotyczy:

  1. podatników uzyskujących przychody ze świadczenia usług (obniżka z 17% lub 15% do 14%):
    1. w zakresie opieki zdrowotnej (PKWiU dział 86),
    2. architektonicznych i inżynierskich; usług badań i analiz technicznych (PKWiU dział 71),
    3. c) w zakresie specjalistycznego projektowania (PKWiU 74.1).

Obecnie przychody z ww. usług opodatkowane są stawką 17% (gdy są osiągane w ramach wolnych zawodów, a podatnik nie zatrudnia innych osób), bądź według stawki 15% (jeśli są osiągane w ramach wolnych zawodów, a podatnik zatrudnia inne osoby). Od 2022 r. obowiązywać będzie stawka 14% - nowe regulacje będą miały zastosowanie niezależnie od tego, czy usługi świadczone będą osobiście, czy też z pomocą osób zatrudnionych.

  1. przychodów ze świadczenia usług (obniżka z 15% do 12%):
    1. związanych z wydawaniem:
      1. pakietów gier komputerowych (PKWiU ex 58.21.10.0), z wyłączeniem publikowania gier komputerowych w trybie online,
      2. pakietów oprogramowania systemowego (PKWiU 58.29.1),
      3. pakietów oprogramowania użytkowego (PKWiU 58.29.2),
      4. oprogramowania komputerowego pobieranego z internetu (PKWiU ex 58.29.3), z wyłączeniem pobierania oprogramowania w trybie online,
    1. związanych z doradztwem w zakresie sprzętu komputerowego (PKWiU 62.02.10.0), związanych z oprogramowaniem (PKWiU ex 62.01.1), objętych grupowaniem „Oryginały oprogramowania komputerowego” (PKWiU 62.01.2), związanych z doradztwem w zakresie oprogramowania (PKWiU ex 62.02), w zakresie instalowania oprogramowania (PKWiU ex 62.09.20.0), związanych z zarządzaniem siecią i systemami informatycznymi (PKWiU 62.03.1).

Dla kogo ryczałt?

W tym miejscu należy także dodać, że ryczałt od przychodów ewidencjonowanych mogą wybrać określone podmioty:

  1. osoby fizyczne osiągające przychody z działalności gospodarczej,
  2. przedsiębiorstwa w spadku,
  3. spółki cywilne, których jedynymi wspólnikami są osoby fizyczne,
  4. spółki cywilne osób fizycznych i przedsiębiorstwa w spadku,
  5. spółki jawne, których jedynymi wspólnikami są osoby fizyczne.

Limit ryczałtu w 2022 roku

Warto również zwrócić uwagę na ustawowe limity. Zgodnie z art. 6 ust. 4 Ustawy podatnicy mogą opłacać w roku podatkowym ryczałt od przychodów ewidencjonowanych, jeżeli, w roku poprzedzającym rok podatkowy, uzyskali przychody z tej działalności, prowadzonej wyłącznie samodzielnie, w wysokości nieprzekraczającej 2 000 000 euro (kurs euro oblicza się według średniego kursu ogłaszanego przez NBP obowiązującego na pierwszy dzień roboczy października roku poprzedzającego rok podatkowy - w przeliczeniu 9 188 200 zł, przy kursie z dnia 1 października br.).  

Tym samym, podatnicy, którzy w 2021 roku uzyskali przychody w wysokości nieprzekraczającej 9 188 200 zł, będą mogli w nowym roku skorzystać z rozliczenia ryczałtem ewidencjonowanym.

Jak zmienić formę opodatkowania?

Zmianę formy opodatkowania na ryczałt ewidencjonowany należy zgłosić na formularzu CEIDG-1 (jako aktualizację), w terminie do 20. dnia miesiąca następującego po miesiącu, w którym podatnik osiągnął pierwszy w roku podatkowym przychód, albo do końca roku podatkowego, jeżeli pierwszy taki przychód miał miejsce w grudniu. W praktyce - zakładając, że pierwszy przychód osiągniemy w styczniu 2022 r. - termin na zmianę formy opodatkowania upływa 21 lutego 2022 roku (termin ulega przesunięciu, ponieważ 20 lutego w 2022 r. przypada w niedzielę).  

Wybór opodatkowania w formie ryczałtu od przychodów ewidencjonowanych prowadzonej działalności gospodarczej dotyczy także lat następnych. Co za tym idzie, podatnik nie musi corocznie składać oświadczenia o wyborze tej formy opodatkowania.

Wybór odpowiedniej formy opodatkowania powinien być poprzedzony dokładną analizą wszystkich kluczowych aspektów prowadzonej działalności, mogących mieć wpływ na finalne rozliczenie (poziom przychodów, koszty działalności, rodzaj wykonywanej działalności itp.). Nie dla każdego podatnika ryczałt ewidencjonowany – mimo stosunkowo niskich stawek – okaże się najbardziej korzystną formą opodatkowania.

Marta Kielar, konsultant ds. podatków, Business Tax Professionals sp. z o.o. sp. k.

Zapisz się na newsletter
Chcesz uniknąć błędów? Być na czasie z najnowszymi zmianami w podatkach? Zapisz się na nasz newsletter i otrzymuj rzetelne informacje prosto na swoją skrzynkę.
Zaznacz wymagane zgody
loading
Zapisując się na newsletter wyrażasz zgodę na otrzymywanie treści reklam również podmiotów trzecich
Administratorem danych osobowych jest INFOR PL S.A. Dane są przetwarzane w celu wysyłki newslettera. Po więcej informacji kliknij tutaj.
success

Potwierdź zapis

Sprawdź maila, żeby potwierdzić swój zapis na newsletter. Jeśli nie widzisz wiadomości, sprawdź folder SPAM w swojej skrzynce.

failure

Coś poszło nie tak

Źródło: INFOR

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:
Autopromocja

REKLAMA

QR Code

© Materiał chroniony prawem autorskim - wszelkie prawa zastrzeżone. Dalsze rozpowszechnianie artykułu za zgodą wydawcy INFOR PL S.A.

REKLAMA

Księgowość
Zapisz się na newsletter
Zobacz przykładowy newsletter
Zapisz się
Wpisz poprawny e-mail
Pozew z PFR w sprawie Tarcz Finansowych. Komu grozi proces, jak się bronić – wyjaśnia adwokat

Jak ustalił redaktor Adam Pantak z Dziennika Gazety Prawnej (w artykule z 22 kwietnia 2025 r. "Ze skorzystania z pomocy covidowej musi się tłumaczyć 16 tys. firm. Kto dostał pozew?" - GazetaPrawna.pl), spółka Polski Fundusz Rozwoju S.A. (PFR) złożyła 16 095 pozwów przeciwko przedsiębiorcom w związku z brakiem spłaty zobowiązań w ramach Programów rządowych «Tarcza Finansowa 1.0» oraz «Tarcza Finansowa 2.0». Oznacza to, że ogromna rzesza przedsiębiorców otrzymało już pozwy z PFR, albo niedługo je otrzyma.
Dlaczego warto się temu przyjrzeć? Kto może otrzymać pozew? Czy i kiedy należy się obawiać tych pozwów? I jak się przed nimi bronić? To wyjaśnię w cyklu artykułów na Infor.pl.

Kawa z INFORLEX. Nowy plan wdrożenia KSeF

Spotkania odbywają się w formule „na żywo” o godzinie 9.00. Przy porannej kawie poruszamy najbardziej aktualne tematy, które stanowią także zasób kompleksowej bazy wiedzy INFORLEX. Rozmawiamy o podatkach, księgowości, rachunkowości, kadrach, płacach oraz HR. 15 maja br. tematem spotkania będzie nowy plan wdrożenia KSeF.

Zatrudnianie osób z niepełnosprawnościami w 2025 r. Jak i ile można zaoszczędzić na wpłatach do PFRON? Case study i obliczenia dla pracodawcy

Dlaczego 5 maja to ważna data w kontekście integracji i równości? Co powstrzymuje pracodawców przed zatrudnianiem osób z niepełnosprawnościami? Jakie są obowiązki pracodawcy wobec PFRON? Wyjaśniają eksperci z HRQ Ability Sp. z o.o. Sp. k. I pokazują na przykładzie ile może zaoszczędzić firma na zatrudnieniu osób z niepełnosprawnościami.

Koszty NKUP w księgach rachunkowych - klasyfikacja i księgowanie

– W praktyce rachunkowej i podatkowej przedsiębiorcy często napotykają na wydatki, które - mimo że wpływają na wynik finansowy jednostki - to jednak nie mogą zostać zaliczone do kosztów uzyskania przychodów (tzw. NKUP) – zauważa Beata Tęgowska, ekspertka ds. księgowości i płac z Systim.pl i wyjaśnia jak je prawidłowo klasyfikować i księgować?

REKLAMA

Zmiany w podatku od spadków darowizn w 2025 r. Likwidacja obowiązku uzyskiwania zaświadczenia z urzędu skarbowego i określenie wartości nieodpłatnej renty [projekt]

W dniu 28 kwietnia 2025 r. w Wykazie prac legislacyjnych i programowych Rady Ministrów opublikowano założenia nowelizacji ustawy o zmianie ustawy o podatku od spadków i darowizn. Ta nowelizacja ma dwa cele. Likwidację obowiązku uzyskiwania zaświadczenia naczelnika urzędu skarbowego potwierdzającego zwolnienie z podatku od spadków i darowizn

na celu ograniczenie formalności i zmniejszenie barier administracyjnych wynikających ze stosowania ustawy o podatku od spadków i darowizn, związanych z dokonywaniem obrotu majątkiem nabytym tytułem spadku lub inny nieodpłatny sposób objęty zakresem ustawy o podatku od spadków i darowizn, od osób z kręgu najbliższej rodziny, a także uproszczenie rozliczania podatku z tytułu nabycia nieodpłatnej renty.

Co zmieni unijne rozporządzenie w sprawie maszyn od 2027 roku. Nowe wymogi prawne cyberbezpieczeństwa przemysłu w UE

Szybko zachodząca cyfrowa transformacja, automatyzacja, integracja środowisk IT i OT oraz Przemysł 4.0 na nowo definiują krajobraz branży przemysłowej, przynosząc nowe wyzwania i możliwości. Odpowiedzią na ten fakt jest m.in. przygotowane przez Komisję Europejską Rozporządzenie 2023/1230 w sprawie maszyn. Firmy działające na terenie UE muszą dołożyć starań, aby sprostać nowym, wynikającym z tego dokumentu standardom przed 14 stycznia 2027 roku.

Skarbówka kontra przedsiębiorcy. Firmy odzyskują miliardy, walcząc z niesprawiedliwymi decyzjami

Tysiące polskich firm zostało oskarżonych o udział w karuzelach VAT - często niesłusznie. Ale coraz więcej z nich mówi "dość" i wygrywa w sądach. Tylko w ostatnich latach odzyskali aż 2,8 miliarda złotych! Sprawdź, dlaczego warto walczyć i jak nie dać się wciągnąć w urzędniczy absurd.

Krajowy System e-Faktur – czas na konkrety. Przygotowania nie powinny czekać. Firmy muszą dziś świadomie zarządzać dostępnością zasobów, priorytetami i ryzykiem "przeciążenia projektowego"

Wdrożenie Krajowego Systemu e-Faktur (KSeF) przeszło z etapu spekulacji do fazy przygotowań wymagających konkretnego działania. Ministerstwo Finansów ogłosiło nowy projekt ustawy, który wprowadza obowiązek korzystania z KSeF, a 25 kwietnia skończył się okres konsultacji publicznych. Dla wszystkich zainteresowanych oznacza to jedno: czas, w którym można było czekać na „ostateczny kształt przepisów”, dobiegł końca. Dziś wiemy już wystarczająco dużo, by prowadzić rzeczywiste przygotowania – bez odkładania na później. Ekspert komisji podatkowej BCC, radca prawny, doradca podatkowy Tomasz Groszyk o wdrożeniu Krajowego Systemu e-Faktur (KSeF).

REKLAMA

Wdrożenie KSeF i JPK_CIT to nie lada wyzwanie dla firm w 2025 r. [KOMENTARZ EKSPERCKI]

Rok 2025 będzie się przełomowy dla większości działów finansowych polskich firm. Wynika to z obowiązków podatkowych nałożonych na przedsiębiorców w zakresie konieczności wdrożenia obligatoryjnego e-fakturowania (KSeF) oraz raportowania danych księgowo- podatkowych w formie nowej schemy JPK_CIT.

Sprzedałeś 30 rzeczy w sieci przez rok? Twoje dane ma już urząd skarbowy. Co z nimi zrobi? MF i KAS walczą z szarą strefą w handlu internetowym i unikaniem płacenia podatków

Ministerstwo Finansów (MF) i Krajowa Administracja Skarbowa (KAS) wdrożyły unijną dyrektywę (DAC7), która nakłada na operatorów platform handlu internetowego obowiązki sprawozdawcze. Dyrektywa jest kolejnym elementem uszczelnienia systemów podatkowych państw członkowskich UE. Dyrektywa nie wprowadza nowych podatków. Do 31 stycznia 2025 r. operatorzy platform mieli obowiązek składać raporty do Szefa KAS za lata 2023 i 2024. 82 operatorów platform przekazało za ten okres informacje o ponad 177 tys. unikalnych osobach fizycznych oraz ponad 115 tys. unikalnych podmiotach.

REKLAMA