REKLAMA

REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

Ryczałt ewidencjonowany w 2022 r. - obniżone stawki, limit

Business Tax Professionals Sp. z o.o. sp. k.
Doradztwo podatkowe, przeglądy i szkolenia podatkowe, ceny transferowe
Ryczałt ewidencjonowany w 2022 r. - dla kogo obniżone stawki ?
Ryczałt ewidencjonowany w 2022 r. - dla kogo obniżone stawki ?

REKLAMA

REKLAMA

Ryczałt ewidencjonowany w 2022 r. - obniżone stawki, limit. Nowy rok – „nowy ład”, a wraz z nim rewolucyjne zmiany w przepisach podatkowych, w tym w zakresie podatku CIT i PIT. Ustawodawca zdecydował się także na obniżkę niektórych stawek w ryczałcie ewidencjonowanym. Kto może skorzystać z obniżonych stawek ryczałtu? Jaki jest limit ryczałtu w 2022 roku?

Podatki 2022 - opodatkowanie działalności gospodarczej

Przedsiębiorcy osiągający dochód z prowadzonej działalności mają do wyboru kilka form opodatkowania. Jedną z bardziej popularnych jest opodatkowanie tzw. podatkiem liniowym (19%). Oprócz tego przedsiębiorcy mogą korzystać z tzw. zasad ogólnych, a więc mogą opodatkować swoje dochody według skali podatkowej (stosując stawki 17% i 32%).

REKLAMA

REKLAMA

Autopromocja

Ryczałt ewidencjonowany w 2022 roku - komu się opłaci?

Od kilku lat ustawodawca konsekwentnie wprowadza zmiany mające na celu popularyzację rozliczenia ryczałtem ewidencjonowanym. Tym razem, w ramach tzw. Polskiego Ładu (Ustawa z dnia 29 października 2021 r. o zmianie ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych, ustawy o podatku dochodowym od osób prawnych oraz niektórych innych ustaw, Dz.U. 2021 poz. 2105) obniżone zostaną niektóre stawki podatku.

Polecamy: Ryczałt ewidencjonowany

Przypomnijmy, że ryczałt – w odróżnieniu od podatku liniowego i tzw. skali podatkowej - płaci się od osiągniętych przychodów, a więc bez uwzględnienia ewentualnych kosztów podatkowych.

REKLAMA

Obecnie stawki ryczałtu wynoszą odpowiednio: 17%, 15%, 10%, 8,5%, 5,5%, 3% oraz 2%. Zależą one od rodzaju działalności i klasyfikacji PKWiU. To, jaką stawkę dla danej działalności można stosować, wynika z art. 12 Ustawy z 20 listopada 1998 r. o zryczałtowanym podatku dochodowym od niektórych przychodów osiąganych przez osoby fizyczne (Dz. U. z 2021 r. poz. 1993; dalej: Ustawa).

Dalszy ciąg materiału pod wideo

Niższe stawki ryczałtu w 2022 roku - dla kogo?

Jak wynika z treści nowych przepisów, obniżka stawek dotyczy:

  1. podatników uzyskujących przychody ze świadczenia usług (obniżka z 17% lub 15% do 14%):
    1. w zakresie opieki zdrowotnej (PKWiU dział 86),
    2. architektonicznych i inżynierskich; usług badań i analiz technicznych (PKWiU dział 71),
    3. c) w zakresie specjalistycznego projektowania (PKWiU 74.1).

Obecnie przychody z ww. usług opodatkowane są stawką 17% (gdy są osiągane w ramach wolnych zawodów, a podatnik nie zatrudnia innych osób), bądź według stawki 15% (jeśli są osiągane w ramach wolnych zawodów, a podatnik zatrudnia inne osoby). Od 2022 r. obowiązywać będzie stawka 14% - nowe regulacje będą miały zastosowanie niezależnie od tego, czy usługi świadczone będą osobiście, czy też z pomocą osób zatrudnionych.

  1. przychodów ze świadczenia usług (obniżka z 15% do 12%):
    1. związanych z wydawaniem:
      1. pakietów gier komputerowych (PKWiU ex 58.21.10.0), z wyłączeniem publikowania gier komputerowych w trybie online,
      2. pakietów oprogramowania systemowego (PKWiU 58.29.1),
      3. pakietów oprogramowania użytkowego (PKWiU 58.29.2),
      4. oprogramowania komputerowego pobieranego z internetu (PKWiU ex 58.29.3), z wyłączeniem pobierania oprogramowania w trybie online,
    1. związanych z doradztwem w zakresie sprzętu komputerowego (PKWiU 62.02.10.0), związanych z oprogramowaniem (PKWiU ex 62.01.1), objętych grupowaniem „Oryginały oprogramowania komputerowego” (PKWiU 62.01.2), związanych z doradztwem w zakresie oprogramowania (PKWiU ex 62.02), w zakresie instalowania oprogramowania (PKWiU ex 62.09.20.0), związanych z zarządzaniem siecią i systemami informatycznymi (PKWiU 62.03.1).

Dla kogo ryczałt?

W tym miejscu należy także dodać, że ryczałt od przychodów ewidencjonowanych mogą wybrać określone podmioty:

  1. osoby fizyczne osiągające przychody z działalności gospodarczej,
  2. przedsiębiorstwa w spadku,
  3. spółki cywilne, których jedynymi wspólnikami są osoby fizyczne,
  4. spółki cywilne osób fizycznych i przedsiębiorstwa w spadku,
  5. spółki jawne, których jedynymi wspólnikami są osoby fizyczne.

Limit ryczałtu w 2022 roku

Warto również zwrócić uwagę na ustawowe limity. Zgodnie z art. 6 ust. 4 Ustawy podatnicy mogą opłacać w roku podatkowym ryczałt od przychodów ewidencjonowanych, jeżeli, w roku poprzedzającym rok podatkowy, uzyskali przychody z tej działalności, prowadzonej wyłącznie samodzielnie, w wysokości nieprzekraczającej 2 000 000 euro (kurs euro oblicza się według średniego kursu ogłaszanego przez NBP obowiązującego na pierwszy dzień roboczy października roku poprzedzającego rok podatkowy - w przeliczeniu 9 188 200 zł, przy kursie z dnia 1 października br.).  

Tym samym, podatnicy, którzy w 2021 roku uzyskali przychody w wysokości nieprzekraczającej 9 188 200 zł, będą mogli w nowym roku skorzystać z rozliczenia ryczałtem ewidencjonowanym.

Jak zmienić formę opodatkowania?

Zmianę formy opodatkowania na ryczałt ewidencjonowany należy zgłosić na formularzu CEIDG-1 (jako aktualizację), w terminie do 20. dnia miesiąca następującego po miesiącu, w którym podatnik osiągnął pierwszy w roku podatkowym przychód, albo do końca roku podatkowego, jeżeli pierwszy taki przychód miał miejsce w grudniu. W praktyce - zakładając, że pierwszy przychód osiągniemy w styczniu 2022 r. - termin na zmianę formy opodatkowania upływa 21 lutego 2022 roku (termin ulega przesunięciu, ponieważ 20 lutego w 2022 r. przypada w niedzielę).  

Wybór opodatkowania w formie ryczałtu od przychodów ewidencjonowanych prowadzonej działalności gospodarczej dotyczy także lat następnych. Co za tym idzie, podatnik nie musi corocznie składać oświadczenia o wyborze tej formy opodatkowania.

Wybór odpowiedniej formy opodatkowania powinien być poprzedzony dokładną analizą wszystkich kluczowych aspektów prowadzonej działalności, mogących mieć wpływ na finalne rozliczenie (poziom przychodów, koszty działalności, rodzaj wykonywanej działalności itp.). Nie dla każdego podatnika ryczałt ewidencjonowany – mimo stosunkowo niskich stawek – okaże się najbardziej korzystną formą opodatkowania.

Marta Kielar, konsultant ds. podatków, Business Tax Professionals sp. z o.o. sp. k.

Źródło: INFOR

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:
Autopromocja

REKLAMA

QR Code

© Materiał chroniony prawem autorskim - wszelkie prawa zastrzeżone. Dalsze rozpowszechnianie artykułu za zgodą wydawcy INFOR PL S.A.

REKLAMA

Księgowość
PIT-11 od pracodawcy tylko na wniosek pracownika. Ministerstwo Finansów szykuje zmiany w informacjach podatkowych

W dniu 22 grudnia 2025 r. w wykazie prac legislacyjnych Rady Ministrów opublikowane zostały założenia projektu nowelizacji ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych (PIT) oraz ustawy o podatku dochodowym od osób prawnych (PIT). Ministerstwo Finansów przygotowuje przepisy, których celem ma być zniesienie obowiązku przekazywania z mocy prawa w każdym przypadku imiennych informacji PIT-11, PIT-8C, IFT-1R i IFT- 2R wszystkim podatnikom. Podatnik będzie miał prawo uzyskania tych imiennych informacji, co do zasady, na wniosek złożony płatnikowi lub innemu podmiotowi zobowiązanemu do ich sporządzenia. Zmiany mają wejść w życie 1 stycznia 2027 r. i będą miały zastosowanie do rozliczeń dochodów uzyskanych począwszy od 1 stycznia 2026 r.

Elementarne problemy obowiązkowego KSeF. Podatnicy będą fakturować po staremu?

Podatnicy pod koniec roku czekają DOBREJ NOWINY również dotyczącej podatków: znamy jej treść – idzie o oddalenie (najlepiej na święte nigdy) pomysłu o nazwie obowiązkowy KSeF. Jeśli nie będzie to zrobione formalnie, to zrobią to podatnicy, którzy po prostu będą fakturować po staremu i zawiadomią dostawców (usługodawców), że będą płacić tylko te faktury, które będą im formalnie doręczone w dotychczasowych postaciach; „nie będę grzebał w żadnym KSeFie, bo nie mam na to czasu ani pieniędzy” - pisze prof. dr hab. Witold Modzelewski.

Nowe limity podatkowe dla samochodów firmowych od 2026 r. MF: dotyczą też umów leasingu i najmu zawartych wcześniej, jeżeli auto nie zostało ujęte w ewidencji środków trwałych przed 1 stycznia

Od 1 stycznia 2026 r. zmieniają się limity dotyczące zaliczania do kosztów podatkowych wydatków na samochody firmowe. Ministerstwo Finansów informuje, że te nowe limity mają zastosowanie do umów leasingu i najmu zawartych przed 1 stycznia 2026 r., jeśli charakter tych umów (pod względem wymogów prawa podatkowego), nie pozwala na wprowadzenie pojazdu do ewidencji środków trwałych.

Zwrot VAT do 40 dni po wdrożeniu KSeF. Dlaczego to nie jest dobra wiadomość dla księgowych?

Chociaż wokół wdrożenia KSeF nie przestają narastać wątpliwości, to trzeba uczciwie przyznać, że nowy system przyniesie również wymierne korzyści. Firmy mogą liczyć na rekordowo szybkie zwroty VAT i wreszcie uwolnić się od uciążliwego gromadzenia całych ton papierowej dokumentacji. O ile to ostatnie jest też ulgą dla księgowych, o tyle mechanizm odzyskiwania VAT budzi pewne obawy.

REKLAMA

Potwierdzenie transakcji fakturowanej w KSeF. MF: to dobrowolna opcja. Jakie dokumenty można wydać nabywcy po wystawieniu faktury w KSeF w trybie: ONLINE, OFFLINE i awaryjnym?

W opublikowanym przez Ministerstwo Finansów Podręczniku KSeF 2.0 (część II) jest dokładnie opisana możliwość wydania nabywcy „potwierdzenia transakcji” w przypadkach wystawienia faktury w KSeF w trybie ONLINE, OFFLINE, czy w trybie awaryjnym. Okazuje się, że jest to całkowicie dobrowolna opcja, która nie jest i nie będzie uregulowana przepisami. Do czego więc może służyć to potwierdzenie transakcji i jak je wystawiać?

Reklama dźwignią handlu. A co z podatkami? Jak rozliczyć napis LED zawieszony na budynku?

Czy napis LED zawieszony na budynku ulepsza go? A może stanowi odrębny środek trwały? Odpowiedź na to pytanie ma istotne znaczenia dla prawidłowego przeprowadzenia rozliczeń podatkowych. A co na to organy skarbowe?

Zmiany w podatkach 2026: powrót wyższej składki zdrowotnej, KSeF, JPK_CIT oraz zamrożone progi PIT

Choć głośne zmiany podatkowe ostatecznie nie wejdą w życie w 2026 r., od 1 stycznia zaczynają obowiązywać regulacje, które mogą realnie podnieść obciążenia przedsiębiorców – i to bez zmiany stawek podatkowych. Niższe limity dla aut firmowych, powrót wyższej składki zdrowotnej, KSeF, JPK_CIT oraz zamrożone progi PIT oznaczają dla wielu firm ukryte podwyżki sięgające kilkudziesięciu tysięcy złotych rocznie.

KSeF 2026: państwowa infrastruktura cyfrowa, która zmienia biznes głębiej niż samo fakturowanie

KSeF to nie kolejny obowiązek podatkowy, lecz jedna z największych transformacji cyfrowych polskiej gospodarki. Od 2026 roku system zmieni nie tylko sposób wystawiania faktur, ale całą architekturę zarządzania danymi finansowymi, ryzykiem i płynnością w firmach. Eksperci Ministerstwa Finansów, KAS i rynku IT zgodnie podkreślają: to moment, w którym państwo staje się operatorem infrastruktury biznesowej, a przedsiębiorstwa muszą nauczyć się funkcjonować w czasie rzeczywistym.

REKLAMA

Przelewy bankowe w Święta i Nowy Rok. Kiedy wysłać przelew, by na pewno doszedł przed końcem roku?

Koniec roku obfituje w dużo dni wolnych. Co z przelewami bankowymi wysłanymi w tych dniach dniach? Kiedy najlepiej wysłać przelew, aby dotarł na czas? Czy będą działać płatności natychmiastowe? Warto terminowe płatności zaplanować z wyprzedzeniem.

Aplikacja Podatnika KSeF – jak korzystać z bezpłatnego narzędzia? [Webinar INFORAKADEMII]

Praktyczny webinar „Aplikacja Podatnika KSeF – jak korzystać z bezpłatnego narzędzia?” poprowadzi Tomasz Rzepa, doradca podatkowy i ekspert INFORAKADEMII. Ekspert wyjaśni, jak najefektywniej korzystać z bezpłatnego narzędzia do wystawiania faktur po wejściu w życie obowiązku korzystania z KSeF. Każdy z uczestników webinaru będzie miał możliwość zadania pytań, a po webinarze otrzyma imienny certyfikat.

Zapisz się na newsletter
Chcesz uniknąć błędów? Być na czasie z najnowszymi zmianami w podatkach? Zapisz się na nasz newsletter i otrzymuj rzetelne informacje prosto na swoją skrzynkę.
Zaznacz wymagane zgody
loading
Zapisując się na newsletter wyrażasz zgodę na otrzymywanie treści reklam również podmiotów trzecich
Administratorem danych osobowych jest INFOR PL S.A. Dane są przetwarzane w celu wysyłki newslettera. Po więcej informacji kliknij tutaj.
success

Potwierdź zapis

Sprawdź maila, żeby potwierdzić swój zapis na newsletter. Jeśli nie widzisz wiadomości, sprawdź folder SPAM w swojej skrzynce.

failure

Coś poszło nie tak

REKLAMA