REKLAMA

REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

Ryczałt ewidencjonowany 2022 - składka zdrowotna

Subskrybuj nas na Youtube
Dołącz do ekspertów Dołącz do grona ekspertów
Dziennik Gazeta Prawna
Największy polski dziennik prawno-gospodarczy
Ryczałt ewidencjonowany 2022 - składka zdrowotna
Ryczałt ewidencjonowany 2022 - składka zdrowotna
Shutterstock

REKLAMA

REKLAMA

Ryczałt ewidencjonowany 2022 - składka zdrowotna. Od 2022 roku składka na ubezpieczenie zdrowotne przedsiębiorców rozliczających się ryczałtem od przychodów ewidencjonowanych będzie zależna od przychodów oraz średniej pensji według GUS. Jak obliczyć wysokość składki zdrowotnej?

Składka zdrowotna dla ryczałtowców w 2022 roku - trzy stawki

Polski Ład zmieni wysokość składki zdrowotnej dla osób prowadzących działalność gospodarczą. Obecnie (do końca 2021 roku) wynosi ona co do zasady 381,81 zł miesięcznie, ale częściowo jest finansowana z podatku, stanowi więc realne obciążenie 53,03 zł.

REKLAMA

Po zmianach (od 2022 roku), w przypadku osób rozliczających się w formie ryczałtu od przychodów ewidencjonowanych, wysokość składki zdrowotnej będzie zależna od dwóch czynników: przychodów oraz przeciętnego wynagrodzenia.

Polecamy: Ryczałt ewidencjonowany

Opublikowana już (Dz. U. z 2021 r., poz. 2105) ustawa podatkowa w ramach Polskiego Ładu zakłada, że składka na ubezpieczenie zdrowotne dla ryczałtowców wyniesie 9 proc. podstawy jej wymiaru. Podstawa wyniesie zaś:

  • 60 proc. przeciętnego wynagrodzenia według GUS przy rocznych przychodach nieprzekraczających 60 tys. zł;
  • 100 proc. przeciętnego wynagrodzenia według GUS przy rocznych przychodach w przedziale w przedziale od 60 tys. zł do 300 tys. zł;
  • 180 proc. przeciętnego wynagrodzenia według GUS przy rocznych przychodach przekraczających 300 tys. zł.

Uściślijmy, że chodzi tu o przychody co do zasady pomniejszone o składki ZUS, jeżeli nie zostały one zaliczone do kosztów uzyskania przychodów lub odliczone od dochodu na podstawie ustawy o PIT.

Dalszy ciąg materiału pod wideo

Jeszcze w styczniu 2022 r. podstawa składki zdrowotnej będzie ustalana na dotychczasowych zasadach. Nowe zaczną obowiązywać 1 lutego 2022 r.

Które "przeciętne wynagrodzenie"?

REKLAMA

Przeciętne wynagrodzenie jest obliczane w różny sposób. Polski Ład precyzuje, że w przypadku składki dla ryczałtowców chodzi dokładnie o „przeciętne miesięczne wynagrodzenie w sektorze przedsiębiorstw w czwartym kwartale roku poprzedniego, włącznie z wypłatami z zysku, ogłaszane przez Prezesa Głównego Urzędu Statystycznego w Dzienniku Urzędowym Rzeczypospolitej Polskiej ‘Monitor Polski’”.

Naturalnie, nie znamy jeszcze takie wynagrodzenia za IV kwartał br. Dotychczas GUS ogłaszał tę informację w okolicach 21 stycznia roku następnego. To sprawia, że dopiero w styczniu 2022 r. będziemy w stanie podać dokładną wysokość nowej składki na ubezpieczenie zdrowotne przy ryczałcie. Obecnie możliwe jest jedynie oparcie się na szacunkach.

W ostatnim kwartale 2020 r. takie wynagrodzenie wyniosło 5656,51 zł. Od tego czasu pojawiły się nowsze dane. W III kwartale br. przeciętne miesięczne wynagrodzenie włącznie z wypłatami z zysku wyniosło 5885,75 zł. Ponieważ prognozy ekonomiczne sugerują jego wzrost w kolejnym kwartale, nie będzie wielkim nadużyciem, jeśli do szacunkowych wyliczeń przyjmiemy kwotę 5900 zł.

Przy takim założeniu możemy obliczyć szacunkowe miesięczne stawki składki zdrowotnej dla ryczałtowców:

  • przy rocznych przychodach nieprzekraczających 60 tys. zł: 9% x 60% x 5900 = 318,60 zł.
  • przy rocznych przychodach w przedziale w przedziale od 60 tys. zł do 300 tys. zł: 9% x 100% x 5900 = 531 zł.
  • przy rocznych przychodach przekraczających 300 tys. zł: 9% x 180% x 5900 = 955,80 zł.

Jak ustalić próg przychodowy?

Kolejna wątpliwość dotyczy tego, które przychody (pomniejszone o składki ZUS) wziąć pod uwagę przy ustalaniu właściwego progu składki: tegoroczne czy ubiegłoroczne? Nowo powstałe firmy nie maja rzecz jasna takiego dylematu, ale w przypadku firm kontynuujących swoją działalność, pytanie jest bardzo zasadne. Polski Ład zostawia tu pewną dowolność, ale tylko przedsiębiorcom, którzy prowadzi działalność gospodarczą przez cały poprzedni rok kalendarzowy (opodatkowanych według skali, liniowo, według stawki 5% przy uldze IP-Box lub ryczałtem). Mają oni dwie możliwości:

a) wziąć pod uwagę przychody za ubiegły rok i na ich podstawie obliczyć wysokość składki zdrowotnej, jednolitą dla wszystkich miesięcy w roku;

REKLAMA

b) wziąć pod uwagę przychody od początku obecnego roku. W pierwszych miesiącach podstawa składki wyniesienie więc 60 proc. przeciętnej pensji. Gdy łączne przychody przedsiębiorcy osiągnięte od początku roku przekroczą 60 tys. zł, za kolejny miesiąc będzie już płacił składkę obliczaną na podstawie 100 proc. przeciętnej pensji. Gdy przychody przekroczą zaś 300 tys. zł, podstawa wzrośnie do 180 proc. przeciętnej pensji.

W finalnym rozliczeniu przedsiębiorca co do zasady zapłaci tyle samo bez względu na to, czy wybierze opcję a), czy opcję b). Polski Ład zakłada bowiem, że wysokość składki będzie liczona dwuetapowo: miesięcznie i rocznie. Jeśli okaże się, że wysokość rocznej składki jest inna niż suma składek opłaconych miesięcznie, przedsiębiorca będzie musiał uregulować niedopłatę bądź starać się o zwrot nadpłaty.

Jeśli przedsiębiorca spodziewa się osiągnąć w 2022 r. przychody porównywalne do tych z 2021 r., opcja a) pozwoli mu płacić jednolita składkę przez cały rok i z duża dozą prawdopodobieństwa (o ile jego sytuacja diametralnie nie zmieni się w trakcie roku) nie będzie musiał przejmować się nadpłatą/niedopłatą na koniec roku. Jeśli zaś wybierze opcję b), w pierwszych miesiącach zaoszczędzi, ale tylko na pozór - po rozliczeniu całego roku będzie musiał dokonać dopłaty.

Dopłata z urzędu, zwrot nadpłaty tylko na wniosek

W razie wystąpienia na koniec roku niedopłaty składki na ubezpieczenie zdrowotne, przedsiębiorca będzie musiał dokonać stosownej dopłaty, jednocześnie z zapłatą składki zdrowotnej za luty.

Inaczej będzie w sytuacji, gdy suma składek z poszczególnych miesięcy okaże się wyższa od rocznej wysokości składki. Przedsiębiorca dostanie wówczas zwrot nadpłaty, ale tylko pod warunkiem, że złoży stosowny wniosek do ZUS. Wniosek musi być złożony wyłącznie w formie elektronicznej w terminie do 30 maja, inaczej pozostanie on nierozpoznany. Zwrot nadpłaty nastąpi do 30 lipca pod warunkiem, że przedsiębiorca nie ma zaległości w ZUS.

Czy opłaca się wybrać ryczałt?

Polski Ład powoduje, że dotychczasowe kalkulacje „skala, liniowy czy ryczałt?” przestaną być aktualne. Wielu przedsiębiorców zastanawia się w związku z tym, czy w 2022 r. nie przejść na ryczałt. Czas na taką decyzję mają do 21 lutego 2022 r.

Składka zdrowotna dla ryczałtowców co prawda wzrośnie, ale wzrost ten może okazać się niższy niż przy skali podatkowej lub podatku liniowym. Zależy to od indywidualnych kalkulacji danego podatnika. Przy ryczałcie na wysokość składki wpływają przychody i przeciętna pensja, zaś przy skali i podatku liniowym – dochody, porównywanie składki dla różnych form opodatkowania wymaga więc przeprowadzenia dokładnych obliczeń. Niewątpliwie jednak dla niektórych firm składka zdrowotna może okazać się mocnym argumentem na rzecz wyboru ryczałtu.

Ważne jednak, by przy wyborze formy opodatkowania nie kierować się wyłącznie wysokością składki. Znaczenie ma też stawka podatku (w przypadku ryczałtu jest różna dla różnych profesji) oraz inne aspekty – np. ryczałtowcy nie mogą skorzystania z części ulg podatkowych. Trzeba też pamiętać o specyfice tej formy opodatkowania. Przy ryczałcie podatek płaci się od przychodu a nie od dochodu, nie oblicza się tym samym kosztów uzyskania przychodu i nie można zakupów związanych ze swoją działalnością „wrzucić w koszty”.

Tomasz Ciechoński

Zapisz się na newsletter
Chcesz uniknąć błędów? Być na czasie z najnowszymi zmianami w podatkach? Zapisz się na nasz newsletter i otrzymuj rzetelne informacje prosto na swoją skrzynkę.
Zaznacz wymagane zgody
loading
Zapisując się na newsletter wyrażasz zgodę na otrzymywanie treści reklam również podmiotów trzecich
Administratorem danych osobowych jest INFOR PL S.A. Dane są przetwarzane w celu wysyłki newslettera. Po więcej informacji kliknij tutaj.
success

Potwierdź zapis

Sprawdź maila, żeby potwierdzić swój zapis na newsletter. Jeśli nie widzisz wiadomości, sprawdź folder SPAM w swojej skrzynce.

failure

Coś poszło nie tak

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:
Autopromocja

REKLAMA

QR Code

REKLAMA

Księgowość
Zapisz się na newsletter
Zobacz przykładowy newsletter
Zapisz się
Wpisz poprawny e-mail
BPO jako most do innowacji: Jak outsourcing pomaga firmom wyjść ze swojej bańki i myśleć globalnie

W dzisiejszym dynamicznym środowisku biznesowym, gdzie innowacyjność decyduje o przewadze konkurencyjnej, wiele przedsiębiorstw boryka się z paradoksem: potrzebują dostępu do najnowszych technologii i świeżych perspektyw, ale ograniczają ich własne zasoby, lokalizacja czy kultura organizacyjna. Business Process Outsourcing (BPO) staje się w tym kontekście nie tylko narzędziem optymalizacji kosztów, ale przede wszystkim bramą do globalnej puli wiedzy i innowacji.

Nowelizacja ustawy o VAT dot. obowiązkowego KSeF. Rząd podjął decyzję

W dniu 17 czerwca 2025 r. Rada Ministrów przyjęła projekt ustawy o zmianie ustawy o podatku od towarów oraz zmieniająca ustawę o zmianie ustawy o podatku od towarów i usług oraz niektórych innych ustaw, przedłożony przez Ministra Finansów. Ta nowelizacja ma na celu wprowadzenie obowiązkowego modelu Krajowego Systemu e-Faktur („KSeF”), czyli specjalnego systemu elektronicznego do wystawiania i odbierania faktur (tzw. faktur ustrukturyzowanych). Oznaczać to będzie odejście od papierowych faktur VAT. Ponadto, w związku z wejściem w życie nowego systemu, o 1/3 skrócony zostanie podstawowy termin zwrotu VAT – z 60 do 40 dni. Wprowadzenie tego systemu zostanie podzielone na 2 etapy, aby firmy lepiej mogły się do niego dostosować.

Nowelizacja ustawy o VAT dot. obowiązkowego KSeF. Rząd podjął decyzję

W dniu 17 czerwca 2025 r. Rada Ministrów przyjęła projekt ustawy o zmianie ustawy o podatku od towarów oraz zmieniająca ustawę o zmianie ustawy o podatku od towarów i usług oraz niektórych innych ustaw, przedłożony przez Ministra Finansów. Ta nowelizacja ma na celu wprowadzenie obowiązkowego modelu Krajowego Systemu e-Faktur („KSeF”), czyli specjalnego systemu elektronicznego do wystawiania i odbierania faktur (tzw. faktur ustrukturyzowanych). Oznaczać to będzie odejście od papierowych faktur VAT. Ponadto, w związku z wejściem w życie nowego systemu, o 1/3 skrócony zostanie podstawowy termin zwrotu VAT – z 60 do 40 dni. Wprowadzenie tego systemu zostanie podzielone na 2 etapy, aby firmy lepiej mogły się do niego dostosować.

Wzmożone kontrole upoważnionych i zarejestrowanych eksporterów w UE

Od czerwca 2025 r. unijne służby celne rozpoczęły skoordynowane i intensywne kontrole firm posiadających status upoważnionego eksportera (UE) oraz zarejestrowanego eksportera (REX). Działania te są odpowiedzią na narastające nieprawidłowości w dokumentowaniu preferencyjnego pochodzenia towarów i mają na celu uszczelnienie systemu celnego w ramach umów o wolnym handlu.

REKLAMA

8 Najczęstszych błędów przy wycenie usług księgowych

Prawidłowa wycena usług księgowych pozwala prowadzić rentowne biuro rachunkowe. Za niskie wynagrodzenie za usługi księgowe spowoduje w pewnym momencie zapaść zdrowotną księgowej, wypalenie zawodowe, depresję, problemy w życiu osobistym.

Audytor pod lupą – IAASB zmienia zasady współpracy i czeka na opinie

Jak audytorzy powinni korzystać z wiedzy zewnętrznych ekspertów? IAASB proponuje zmiany w międzynarodowych standardach i otwiera konsultacje społeczne. To szansa, by wpłynąć na przyszłość audytu – głos można oddać do 24 lipca 2025 r.

Zmiany w zamówieniach publicznych od 2026 r. Wyższy próg stosowania Prawa zamówień publicznych i jego skutki dla zamawiających i wykonawców

W ostatnich dniach maja br Rada Ministrów przedłożyła Sejmowi projekt ustawy deregulacyjnej (druk nr 1303 z dnia 27 maja 2025 r.), który przewiduje m.in. podwyższenie minimalnego progu stosowania ustawy Prawo zamówień publicznych (Pzp) oraz ustawy o umowie koncesji z dnia 21 października 2016 r. z obecnych 130 000 zł netto do 170 000 zł netto. Planowana do wejścia w życie 1 stycznia 2026 r. zmiana ma charakter systemowy i wpisuje się w szerszy trend upraszczania procedur oraz dostosowywania ich do aktualnych realiów gospodarczych.

Obowiązkowy KSeF 2026: będzie problem z udostępnieniem faktury ustrukturyzowanej kontrahentowi. Prof. Modzelewski: Większość nabywców nie będzie tym zainteresowana

W 2026 roku większość kontrahentów nie będzie zainteresowanych tzw. „udostępnieniem” faktur ustrukturyzowanych – jedną z dwóch form przekazania tych faktur w obowiązkowym modelu Krajowego Systemu e-Faktur. Oczekiwać będą wystawienia innych dokumentów, które uznają za wywołujące skutki cywilnoprawne. Wystawcy prawdopodobnie wprowadzą odrębny dokument handlowy, który z istoty nie będzie fakturą ustrukturyzowaną. Może on być wystawiony zarówno przed jak i po wystawieniu tej faktury ustrukturyzowanej - pisze prof. dr hab. Witold Modzelewski.

REKLAMA

Najbardziej poważane zawody w Polsce [ranking 2025]. Księgowy pnie się w górę, sędzia spada, strażak cały czas nr 1

Agencja badawcza SW Research w 2025 roku kolejny raz zapytała Polaków o to, jakim poważaniem darzą przedstawicieli różnych zawodów. W tegorocznym zestawieniu pojawiło się aż 51 kategorii zawodowych, wśród których znalazło się 12 debiutanckich zawodów. Księgowy awansował w 2025 r. o 3 miejsca w porównaniu z ubiegłym rokiem – aktualnie zajmuje 22 miejsce na 51 profesji. SW Research odnotował ten awans jako jeden z trzech najbardziej znaczących. Skąd ta zmiana?

TSUE: Rekompensaty JST dla spółek komunalnych nie podlegają VAT, jeśli nie wpływają na cenę usługi

Najnowszy wyrok TSUE z 8 maja 2025 r. (sygn. C-615/23), potwierdził stanowisko zaprezentowane przez Rzeczniczkę Generalną w opinii z 13 lutego 2025 r. Zgodnie ze wspomnianym stanowiskiem rekompensaty jakie będą wypłacane przez jednostki samorządu terytorialnego spółkom komunalnym w związku z realizacją publicznych usług transportowych nie będą podlegały opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług, tak długo jak nie będą miały bezpośredniego wpływu na cenę usługi. O ile sam wyrok dotyczył usług transportowych to może mieć w przyszłości przełożenie również na inne obszary działalności.

REKLAMA