REKLAMA

REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

Formularze podatkowe PWS-1 i PWS-2

Subskrybuj nas na Youtube
Dołącz do ekspertów Dołącz do grona ekspertów
Formularze podatkowe PWS-1 i PWS-2
Formularze podatkowe PWS-1 i PWS-2

REKLAMA

REKLAMA

W dniu 24 stycznia 2017 r. weszło w życie rozporządzenie, które wprowadziło do systemu podatkowego dwa nowe formularze - PWS-1 i PWS-2. Mają one zastosowanie w przypadku przedsiębiorstw z branży okrętowej, które zdecydują się skorzystać z możliwości opodatkowania zryczałtowanym podatkiem w wysokości 1 proc.

REKLAMA

Wzory formularzy PWS-1 i PWS-2

Nowe wzory formularzy wprowadza rozporządzenie Ministra Rozwoju i Finansów z 13 stycznia 2017 r. w sprawie wzorów oświadczenia o wyborze opodatkowania zryczałtowanym podatkiem od wartości sprzedanej produkcji oraz zeznania o wysokości tego podatku (Dz. U. z 2017 r., poz. 144).

Rozporządzenie to określa dwa następujące wzory:

Dalszy ciąg materiału pod wideo

- PWS-1, czyli oświadczenia o wyborze opodatkowania zryczałtowanym podatkiem od wartości sprzedanej produkcji;

- PWS-2 - zeznania o wysokości zryczałtowanego podatku od wartości sprzedanej produkcji.

Wprowadzenie powyższych formularzy ma bezpośredni związek z nowymi przepisami podatkowymi skierowanymi do przedsiębiorstw działających w branży okrętowej. Zgodnie bowiem z ustawą z dnia 6 lipca 2016 r. o aktywizacji przemysłu okrętowego i przemysłów komplementarnych (Dz. U. poz. 1206), która weszła w życie 1 stycznia 2017 r., przedsiębiorstwa z tej branży uzyskały prawo wyboru opodatkowania zryczałtowanym podatkiem w wysokości 1 proc. podstawy opodatkowania. Jest to dla tych przedsiębiorców alternatywna, obok podatku dochodowego, dostępna obecnie forma opodatkowania.

Polecamy: Komplet żółtych książek – Podatki 2017

Niniejsze formularze należy składać do organów podatkowych właściwych w sprawach zryczałtowanego podatku, czyli naczelników urzędów skarbowych właściwych w sprawach dotyczących podatku dochodowego.

Wzór formularza PWS-1

infoRgrafika

infoRgrafika

Wzór formularza PWS-2

infoRgrafika

infoRgrafika

Wybór zryczałtowanego podatku na oświadczeniu PWS-1

Zgodnie z regulacjami zawartymi w ustawie o aktywizacji przemysłu okrętowego i przemysłów komplementarnych przedsiębiorca okrętowy może opłacać zryczałtowany podatek w zakresie budowy statku lub przebudowy statku.

W celu dokonania wyboru opodatkowania zryczałtowanym podatkiem przedsiębiorca okrętowy musi złożyć oświadczenia o wyborze takiego opodatkowania, czyli wypełnić i złożyć, określony w wyżej wymienionym rozporządzeniu, formularz PWS-1.

Oświadczenie PWS-1 składa się organowi podatkowemu właściwemu w sprawach zryczałtowanego podatku. W przypadku natomiast przedsiębiorców okrętowych, tj. wspólnika spółki cywilnej, spółki jawnej i spółki komandytowej, mającego siedzibę, zarząd lub miejsce zamieszkania na terytorium Rzeczypospolitej Polskiej, oświadczenie składają wszyscy wspólnicy.

PWS-1 należy złożyć w terminie do 20. dnia pierwszego miesiąca pierwszego roku podatkowego okresu opodatkowania.

REKLAMA

Na formularzy umieszcza się dane identyfikujące przedsiębiorcę okrętowego, w szczególności nazwę albo imię i nazwisko, adres siedziby albo miejsca zamieszkania, numer identyfikacji podatkowej, numer w rejestrze przedsiębiorców w Krajowym Rejestrze Sądowym oraz dane dotyczące działalności prowadzonej przez przedsiębiorcę okrętowego.

W przypadku zmiany danych zawartych w oświadczeniu przedsiębiorca jest obowiązany zawiadomić organ podatkowy właściwy w sprawach zryczałtowanego podatku w terminie do 20. dnia miesiąca następującego po miesiącu, w którym zaistniała zmiana.

Natomiast gdy dojdzie do zakończenia działalności w zakresie budowy statku lub przebudowy statku w okresie opodatkowania przedsiębiorca składa PSW-1, w terminie do 20. dnia miesiąca następującego po miesiącu, w którym zakończono tę działalność.

PIT 2017 - najważniejsze zmiany


Podstawa opodatkowania

Jeżeli chodzi o podstawą opodatkowania zryczałtowanym podatkiem, to jest nią przychód należny ze sprzedaży statku lub przebudowy statku osiągnięty w roku podatkowym, z wyłączeniem podatku VAT.

Za dzień powstania przychodu należnego uważa się dzień wydania rzeczy lub wykonania usługi, nie później jednak niż dzień:

- wystawienia faktury albo

- uregulowania płatności w całości.

Przychodu należnego przedsiębiorcy okrętowego nie łączy się z innymi przychodami tego przedsiębiorcy podlegającymi opodatkowaniu podatkiem dochodowym na podstawie odrębnych ustaw.

Ważne!

Wysokość zryczałtowany podatek wynosi 1 proc. podstawy opodatkowania.

REKLAMA

Przedsiębiorca okrętowy ustala wysokość przychodu należnego na podstawie ksiąg podatkowych prowadzonych zgodnie z odrębnymi przepisami. Przy czym przedsiębiorca będący osobą fizyczną, który na podstawie odrębnych przepisów nie jest obowiązany do prowadzenia ksiąg podatkowych, ani nie jest obowiązana do prowadzenia tych ksiąg spółka, w której jest wspólnikiem, ustala wysokość przychodu należnego na podstawie prowadzonej odrębnie za każdy rok podatkowy ewidencji przychodów zawierającej co najmniej numer kolejnego wpisu, datę uzyskania przychodu należnego oraz jego wysokość.

W przypadku natomiast prowadzenia przez przedsiębiorcę okrętowego działalności w formie spółki cywilnej albo spółki jawnej obowiązek prowadzenia ewidencji przychodów dotyczy tej spółki.

Okres opodatkowania

Należy mieć na uwadze, że po dokonaniu przez przedsiębiorcę okrętowego wyboru zryczałtowanego podatku, okres opodatkowania wynosi 3 kolejne lata podatkowe, w którym to okresie nie jest możliwa zmiana formy opodatkowania.

Jednakże, w przypadku zakończenia działalności w zakresie budowy statku lub przebudowy statku w okresie opodatkowania ponowny wybór opodatkowania zryczałtowanym podatkiem może nastąpić nie wcześniej niż po upływie roku podatkowego, licząc od końca roku podatkowego, w którym przedsiębiorca okrętowy zakończył tę działalność.

W okresie opodatkowania zryczałtowanym podatkiem przedsiębiorca okrętowy jest obowiązany prowadzić odrębny wykaz środków trwałych oraz wartości niematerialnych i prawnych związanych z działalnością w zakresie budowy statku lub przebudowy statku, a w przypadku gdy tę działalność prowadzi spółka cywilna, spółka jawna lub spółka komandytowa – wykaz obowiązana jest prowadzić ta spółka.

Obliczanie oraz wpłata podatku

Przedsiębiorca okrętowy jest obowiązany za każdy miesiąc roku podatkowego obliczać zryczałtowany podatek od przychodu należnego i wpłacać ten podatek, bez wezwania, na rachunek urzędu skarbowego, w terminie do 20. dnia każdego miesiąca za miesiąc poprzedni, a za ostatni miesiąc roku podatkowego - w terminie złożenia zeznania.

Ponadto, przedsiębiorca jest obowiązany złożyć w urzędzie skarbowym zeznanie o wysokości zryczałtowanego podatku od przychodu należnego za dany rok podatkowy (PWS-2) do końca pierwszego miesiąca następnego roku podatkowego. Zryczałtowany podatek wynikający z zeznania jest podatkiem należnym za dany rok podatkowy, chyba że właściwy organ podatkowy lub właściwy organ kontroli skarbowej wyda decyzję, w której określi inną wysokość podatku.

Podstawa prawna:

- rozporządzenie Ministra Rozwoju i Finansów z 13 stycznia 2017 r. w sprawie wzorów oświadczenia o wyborze opodatkowania zryczałtowanym podatkiem od wartości sprzedanej produkcji oraz zeznania o wysokości tego podatku (Dz. U. z 2017 r., poz. 144),

- ustawa z dnia 6 lipca 2016 r. o aktywizacji przemysłu okrętowego i przemysłów komplementarnych (Dz. U. z 2016 r., poz. 1206).

Zapisz się na newsletter
Chcesz uniknąć błędów? Być na czasie z najnowszymi zmianami w podatkach? Zapisz się na nasz newsletter i otrzymuj rzetelne informacje prosto na swoją skrzynkę.
Zaznacz wymagane zgody
loading
Zapisując się na newsletter wyrażasz zgodę na otrzymywanie treści reklam również podmiotów trzecich
Administratorem danych osobowych jest INFOR PL S.A. Dane są przetwarzane w celu wysyłki newslettera. Po więcej informacji kliknij tutaj.
success

Potwierdź zapis

Sprawdź maila, żeby potwierdzić swój zapis na newsletter. Jeśli nie widzisz wiadomości, sprawdź folder SPAM w swojej skrzynce.

failure

Coś poszło nie tak

Źródło: INFOR

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:
Autopromocja

REKLAMA

QR Code

© Materiał chroniony prawem autorskim - wszelkie prawa zastrzeżone. Dalsze rozpowszechnianie artykułu za zgodą wydawcy INFOR PL S.A.

REKLAMA

Księgowość
Zapisz się na newsletter
Zobacz przykładowy newsletter
Zapisz się
Wpisz poprawny e-mail
Rewolucja w podatkach: Kasowy PIT obejmie tysiące nowych firm! Sprawdź, czy skorzystasz

Od 1 stycznia 2026 roku wejdą w życie przepisy, które podniosą limit przychodów uprawniających do stosowania kasowego PIT z 1 mln zł do 2 mln zł. Zmiana wynika z projektu ustawy przygotowanego przez Ministerstwo Finansów w odpowiedzi na postulaty przedsiębiorców.

Kasowy PIT - zmiany od 2026 r. Limit przychodów wzrośnie do 2 mln zł

Ministerstwo Finansów chce, by dotychczasowy limit przychodów pozwalający na skorzystanie z kasowego PIT został podniesiony z 1 mln zł do 2 mln zł. Tak wynika z projektu nowelizacji ustawy o PIT opublikowanego 19 sierpnia 2025 r. Zmiana ta ma pozwolić większej grupie przedsiębiorców wybranie tej formy rozliczeń podatku dochodowego.

Faktura elektroniczna w rozumieniu art. 106nda ustawy o VAT nie jest fakturą ustrukturyzowaną. Prof. W. Modzelewski: wewnętrznie sprzeczne nowe przepisy ustawy o VAT trzeba zmienić

Profesor Witold Modzelewski z Instytutu Studiów Podatkowych zwraca uwagę na wewnętrzną sprzeczność niedawno uchwalonych nowych przepisów ustawy o VAT dot. nowego rodzaju faktury elektronicznej, która będzie mogła skutecznie zastąpić obowiązkowo wystawianą fakturę ustrukturyzowaną.

Czy pożyczka dla podmiotu powiązanego to ukryty zysk? Spór o interpretację przepisów estońskiego CIT

Kwestia opodatkowania pożyczek udzielanych przez spółki rozliczające się estońskim CIT na rzecz podmiotów powiązanych budzi wątpliwości interpretacyjne. Ostateczne stanowisko w tej sprawie może przesądzić o kształcie stosowania estońskiego CIT w praktyce.

REKLAMA

Podatek od smartfonów i komputerów? FWG ostrzega przed nową opłatą

Resort kultury planuje opłatę reprograficzną na telefony, komputery i telewizory. Fundacja Wolności Gospodarczej ostrzega, że podwyżki cen uderzą w konsumentów i polskie firmy, a regulacja jest nieadekwatna w erze streamingu i nowoczesnej cyfryzacji.

Rewolucja w dopłatach dla rolników: Rząd szykuje ustawę o aktywnym rolniku – koniec wsparcia dla fikcyjnych gospodarstw

Rząd przygotowuje rewolucyjne zmiany w dopłatach unijnych. Nowy projekt ustawy o rolnikach aktywnych zawodowo ma wyeliminować fikcyjne gospodarstwa i sprawić, że pieniądze z Wspólnej Polityki Rolnej trafią wyłącznie do osób faktycznie prowadzących działalność rolniczą.

Zmiana rozporządzenia w sprawie zgłoszeń INTRASTAT. Nowa wersja instrukcji wypełniania i przesyłania zgłoszeń Ministerstwa Finansów

Departament Ceł Ministerstwa Finansów poinformował o wejściu w życie rozporządzenia Ministra Finansów zmieniającego rozporządzenie w sprawie zgłoszeń INTRASTAT. Ponadto Ministerstwo opublikowało nową wersję Instrukcji wypełniania i przesyłania zgłoszeń INTRASTAT.

Deklaracje PDS do 31 maja 2026 r. na dotychczasowych zasadach. Nowe wytyczne Komisji Europejskiej dot. systemów ICS2 o NCTS Faza 6

Departament Ceł Ministerstwa Finansów poinformował w komunikacie, w związku ze zbliżającym się obowiązkiem stosowania w Unii Europejskiej systemu ICS2 przez przewoźników drogowych oraz kolejowych, że Komisja Europejska wydała nowe wytyczne w zakresie stosowania systemu ICS2 oraz NCTS2.

REKLAMA

Można legalnie płacić niższe podatki i nie bać się fiskusa. Doradca podatkowy daje kilka przykładów optymalizacji podatkowej

Podatnicy stale poszukują skutecznych i zgodnych z przepisami prawa sposobów na zmniejszenie swoich zobowiązań wobec fiskusa. Wiele osób i firm nie jest jednak pewnych, z których ulg i odliczeń podatkowych mogą skorzystać oraz które rozwiązania są dla nich najbardziej opłacalne. Prezentujemy najpopularniejsze metody na obniżenie wysokości danin publicznych, pomagając zrozumieć, jakie działania warto podjąć, by płacić niższe podatki.

Pewność taryfowa w handlu międzynarodowym – rola wiążących informacji taryfowych (WIT)

Wiążąca informacja taryfowa (WIT) to instytucja, która może zadecydować o przewidywalności kosztów importu i eksportu towarów w Unii Europejskiej. Choć jej zakres jest ściśle ograniczony, dla przedsiębiorcy oznacza gwarancję, że określony towar zostanie zaklasyfikowany według wskazanej pozycji taryfowej, a wysokość należności celnych będzie znana z wyprzedzeniem. W praktyce WIT to połączenie prawnej pewności i praktycznego ułatwienia w codziennym handlu transgranicznym.

REKLAMA