REKLAMA

REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

Najem krótkoterminowy - czy można opodatkować ryczałtem?

Subskrybuj nas na Youtube
Dołącz do ekspertów Dołącz do grona ekspertów
Najem krótkoterminowy - czy można opodatkować ryczałtem? /Fot. Fotolia
Najem krótkoterminowy - czy można opodatkować ryczałtem? /Fot. Fotolia
Fotolia

REKLAMA

REKLAMA

Wraz z coraz większą popularnością serwisów za pośrednictwem których można znaleźć chętnych na wynajęcie mieszkania, wzrasta również liczba osób, które chciałyby zarabiać na wynajmie mieszkania. Przed rozpoczęciem takiej działalności warto się zastanowić jak opodatkować takie dochody, bo to że trzeba jest opodatkować nie ulega wątpliwości.

Opodatkowanie przychodów z najmu

Najem, to jedno ze źródeł przychodów podlegających opodatkowaniu podatkiem dochodowym od osób fizycznych. Zaliczenie najmu do źródeł przychodów, oznacza, że przychody osiągnięte uzyskane w ten sposób można opodatkować bez obowiązku zakładania działalności gospodarczej.

REKLAMA

REKLAMA

Możliwe jest zastosowanie tutaj dwóch różnych form opodatkowania:

- zasady ogólne, czyli opodatkowanie wg skali podatkowej oraz

- ryczałt od przychodów ewidencjonowanych.

REKLAMA

Opodatkowanie na zasadach ogólnych

Najem może być opodatkowany na zasadach ogólnych. Oznacza to, że opodatkowaniu podlegał będzie dochód, czyli przychód uzyskany z najmu pomniejszony o koszty jego uzyskania. Warto dodać, że kosztami uzyskania przychodu może być w takim przypadku czynsz do spółdzielni, opłaty za media, wydatki na urządzenie oraz remont mieszkania, amortyzacja mieszkania itp.

Dalszy ciąg materiału pod wideo

Podatek należy zapłacić wg stawki 18 oraz 32% od nadwyżki ponad kwotę 85.528 zł.

W przypadku zastosowania tej formy opodatkowania zeznanie podatkowe należy złożyć do 30 kwietnia na formularzu PIT-36. Co ważne, przy tej formie opodatkowania można rozliczać się wspólnie z małżonkiem oraz zastosować tzw. ulgę na dzieci. Na tym samym formularzu można również wykazać dochody z umowy o pracę, czy też działalności gospodarczej opodatkowanej na zasadach ogólnych.

Najem - opodatkowanie ryczałtem

Drugą możliwością jest opodatkowanie najmu ryczałtem od przychodów ewidencjonowanych. Obecnie występują dwie stawki podatku: 8,5% do przychodów w wysokości 100.000 zł oraz 12,5% od nadwyżki ponad tę kwotę.

Stawki ryczałtu, co prawda są niższe, ale wynajmujący nie ma możliwości rozliczania kosztów uzyskania przychodów. Oznacza to, że podatek obliczany jest od przychodu, a nie od dochodu.

Zeznanie podatkowe należy złożyć w terminie do 31 stycznia na formularzu PIT-28. W zeznaniu tym nie można wykazać innych dochodów niż te opodatkowane ryczałtem, nie można również rozliczyć się z małżonkiem oraz skorzystać z ulgi na wychowanie dziecka.

Najem krótkoterminowy a ryczałt

Wśród klientów, świadczących usługi najmu krótkoterminowego niezwykle kusząca wydawać się może perspektywa opodatkowania przychodu z najmu 8,5% stawką podatku. Warto jednak podkreślić, że opodatkowanie ryczałtem możliwe jest w przypadku, jeżeli wynajmujący dokonuje wynajmu poza działalnością gospodarczą.

W wydawanych w ostatnim czasie interpretacjach podatkowych przeważa stanowisko, że najem krótkoterminowy może być rozliczany wyłącznie w ramach działalności gospodarczej. Przykładowo w interpretacji indywidualnej z dnia ​5 czerwca 2017 r. 0115-KDIT2-3.4011.14.2017.1.AW wydanej przez Dyrektora Krajowej Informacji Skarbowej wynika, że działalność taka "stanowi w istocie szereg cyklicznych, powtarzalnych okresowo, w sposób zorganizowany i ciągły czynności, podejmowanych w celach zarobkowych, zawierających elementy definicji działalności gospodarczej".

Warto w związku z tym dokładnie przeanalizować planowaną działalność i sprawdzić, czy przed rozpoczęciem świadczenia usług wynajmu nie należy założyć działalności gospodarczej.

Magdalena Sławińska - Rzemek, doradca podatkowy z Zespołu Doradców Podatkowych Jacek Czernecki
Konrad Tokarczyk
www.doradcy.pl

Zapisz się na newsletter
Chcesz uniknąć błędów? Być na czasie z najnowszymi zmianami w podatkach? Zapisz się na nasz newsletter i otrzymuj rzetelne informacje prosto na swoją skrzynkę.
Zaznacz wymagane zgody
loading
Zapisując się na newsletter wyrażasz zgodę na otrzymywanie treści reklam również podmiotów trzecich
Administratorem danych osobowych jest INFOR PL S.A. Dane są przetwarzane w celu wysyłki newslettera. Po więcej informacji kliknij tutaj.
success

Potwierdź zapis

Sprawdź maila, żeby potwierdzić swój zapis na newsletter. Jeśli nie widzisz wiadomości, sprawdź folder SPAM w swojej skrzynce.

failure

Coś poszło nie tak

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:
Autopromocja

REKLAMA

QR Code

REKLAMA

Księgowość
Zapisz się na newsletter
Zobacz przykładowy newsletter
Zapisz się
Wpisz poprawny e-mail
Środowisko testowe KSeF 2.0 (dot. API) od 30 września, Moduł Certyfikatów i Uprawnień do KSeF 2.0 od 1 listopada 2025 r. MF: API KSeF 1.0 nie jest kompatybilne z API KSeF 2.0

Ministerstwo Finansów poinformowało w komunikacie z 10 września 2025 r., że wprowadzone zostały nowe funkcjonalności wcześniej niedostępne w API KSeF1.0 (m.in. FA(3) z węzłem Zalacznik, tryby offline24 czy certyfikaty KSeF). W związku z wprowadzonymi zmianami konieczna jest integracja ze środowiskiem testowym KSeF 2.0., które zostanie udostępnione 30 września.

KSeF 2.0 już nadchodzi: co oznacza mrożenie rozwoju KSeF 1.0, nowe funkcjonalności i testowe środowisko od września? Wszystko, co musisz wiedzieć o rewolucji w e-fakturowaniu

Już od 1 lutego 2026 r. w Polsce zacznie obowiązywać nowy, obligatoryjny KSeF 2.0. Ministerstwo Finansów ogłosiło, że wersja produkcyjna KSeF 1.0 zostaje „zamrożona” i nie będzie dalej rozwijana, a przedsiębiorcy muszą przygotować się do pełnej migracji. Ważne terminy nadchodzą szybko – środowisko testowe wystartuje 30 września 2025 r., a od 1 listopada ruszy Moduł Certyfikatów i Uprawnień. To oznacza prawdziwą rewolucję w e-fakturowaniu, której nie można przespać.

Te czynności w księgowości można wykonać automatycznie. Czy księgowi muszą się bać utraty pracy?

Automatyzacja procesów księgowych to kolejny krok w rozwoju tej branży. Dzięki możliwościom systemów, księgowi mogą pracować szybciej i wydajniej. Era ręcznego wprowadzania danych dobiega końca, a digitalizacja pracy biur rachunkowych i konieczność dostosowania oferty do potrzeb XXI wieku to konsekwencje cyfrowej rewolucji, której jesteśmy świadkami. Czy zmiany te niosą wyłącznie korzyści, czy również pewne zagrożenia?

4 mln zł zaległego podatku. Skarbówka wykryła nieprawidłowości: spółka zawyżyła koszty uzyskania przychodów o 186 mln zł

Firma musi zapłacić aż 4 mln zł zaległego podatku CIT. Funkcjonariusze podlaskiej skarbówki wykryli nieprawidłowości w stosowaniu cen transferowych przez jedną ze spółek.

REKLAMA

Wystawianie faktur w KSeF w 2026 roku. Wyjaśnienia Ministerstwa Finansów

Wydział Prasowy Biura Komunikacji i Promocji Ministerstwa Finansów przesłał 9 września br do naszej redakcji wyjaśnienia do artykułu "KSeF 2026. Jak dokumentować transakcje od 1 lutego? Prof. Modzelewski: Podstawą rozliczeń będzie dokument handlowy (nota obciążeniowa, faktura handlowa)" z prośbą o sprostowanie. Publikujemy poniżej w całości wyjaśnienia Ministerstwa.

Zmiany w ustawie o doradztwie podatkowym od 2026 roku: doprecyzowanie kompetencji i strój urzędowy doradców podatkowych, nowości w egzaminach

W dniu 9 września 2025 r. Rada Ministrów przyjęła projekt ustawy zmieniającej ustawę o doradztwie podatkowym oraz ustawę – Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi. Przepisy dotyczące doradztwa podatkowego zostają dostosowane do współczesnych realiów prawnych, technologicznych i rynkowych. Nowe rozwiązania mają poprawić funkcjonowanie samorządu zawodowego doradców podatkowych.

Jak korzystać z KSeF od lutego 2026 r. – uprawnienia, uwierzytelnianie, faktury, wymogi techniczne. Co i jak ureguluje nowe rozporządzenie Ministra Finansów i Gospodarki?

Dla polskich podatników VAT od 1 lutego 2026 r. (dla większości od 1 kwietnia 2026 r.) rozpocznie się zupełnie nowy rozdział. Zasadniczej zmianie ulegną zasady fakturowania, które będzie obowiązkowo przebiegało w ramach Krajowego Systemu e-Faktur (KSef). Jednym z kluczowych aktów prawnych dotyczących obowiązkowego KSeF ma być rozporządzenie Ministra Finansów i Gospodarki w sprawie korzystania z Krajowego Systemu e-Faktur. Najnowszy projekt tego rozporządzenia (datowany na 26 sierpnia 2025 r.), przechodzi aktualnie fazy konsultacji publicznych, uzgodnień międzyresortowych i opiniowania. Oczywiście w toku rządowej procedury legislacyjnej projekt może ulec pewnym zmianom ale na pewno nie będą to zmiany zasadnicze. Jest to bowiem już kolejny projekt tego rozporządzenia (prace nad nim zaczęły się w Ministerstwie Finansów pod koniec 2023 roku) i uwzględnia on liczne, wcześniej zgłoszone uwagi i wnioski.

Nowa faktura VAT (ustrukturyzowana) w 2026 r. Wizualizacja, zakres danych, kody QR

W 2026 roku w Polsce obowiązkowe stanie się korzystanie z Krajowego Systemu e-Faktur (KSeF). Będzie to miało w szczególności ten skutek, że tradycyjne faktury papierowe i elektroniczne w formacie PDF zostaną zastąpione przez faktury ustrukturyzowane w formacie XML. Każda taka faktura będzie miała jednolitą strukturę danych określoną przez Ministerstwo Finansów, co zapewni spójność i automatyzację w obiegu dokumentów. Dodatkowo faktury udostępniane poza systemem KSeF będą musiały być oznaczone kodem weryfikującym, najczęściej w formie kodu QR. Będzie to wymagało odpowiedniego oznaczenia. Faktura w Krajowym Systemie e-Faktur (KSeF) znacząco różni się od tradycyjnych faktur papierowych czy elektronicznych w formacie PDF.

REKLAMA

KSeF - kto ponosi ryzyko?

Krajowy System e-Faktur już całkiem niedługo stanie się obowiązkowym narzędziem do rozliczeń VAT w obrocie gospodarczym. Jest to chyba najbardziej ambitny projekt cyfryzacji podatkowej w Polsce, mający na celu ograniczenie szarej strefy, przyspieszenie rozliczeń VAT i zwiększenie transparentności obrotu gospodarczego.

e-Paragony 2.2 - nowe funkcje w aplikacji Ministerstwa Finansów. Komu i do czego mogą się przydać?

Ministerstwo Finansów poinformowało 8 września 2025 r., że udostępniło nową wersję (2.2) aplikacji mobilnej e-Paragony. Kolejna wersja tej aplikacji pozwala na udostępnianie i import paragonu, a także współdzielenie karty e-Paragony. Dzięki temu można gromadzić paragony elektroniczne na kilku urządzeniach. To wygodne rozwiązanie, które pomaga zarządzać wydatkami rodzinnymi. e-Paragony to bezpłatna aplikacja, dzięki której można przechowywać w smartfonie paragony w formie elektronicznej. Aplikacja jest całkowicie bezpieczna i anonimowa.

REKLAMA