REKLAMA

REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

Najem krótkoterminowy - czy można opodatkować ryczałtem?

Najem krótkoterminowy - czy można opodatkować ryczałtem? /Fot. Fotolia
Najem krótkoterminowy - czy można opodatkować ryczałtem? /Fot. Fotolia
Fotolia

REKLAMA

REKLAMA

Wraz z coraz większą popularnością serwisów za pośrednictwem których można znaleźć chętnych na wynajęcie mieszkania, wzrasta również liczba osób, które chciałyby zarabiać na wynajmie mieszkania. Przed rozpoczęciem takiej działalności warto się zastanowić jak opodatkować takie dochody, bo to że trzeba jest opodatkować nie ulega wątpliwości.

Opodatkowanie przychodów z najmu

Najem, to jedno ze źródeł przychodów podlegających opodatkowaniu podatkiem dochodowym od osób fizycznych. Zaliczenie najmu do źródeł przychodów, oznacza, że przychody osiągnięte uzyskane w ten sposób można opodatkować bez obowiązku zakładania działalności gospodarczej.

REKLAMA

Autopromocja

Możliwe jest zastosowanie tutaj dwóch różnych form opodatkowania:

- zasady ogólne, czyli opodatkowanie wg skali podatkowej oraz

- ryczałt od przychodów ewidencjonowanych.

Opodatkowanie na zasadach ogólnych

Najem może być opodatkowany na zasadach ogólnych. Oznacza to, że opodatkowaniu podlegał będzie dochód, czyli przychód uzyskany z najmu pomniejszony o koszty jego uzyskania. Warto dodać, że kosztami uzyskania przychodu może być w takim przypadku czynsz do spółdzielni, opłaty za media, wydatki na urządzenie oraz remont mieszkania, amortyzacja mieszkania itp.

Dalszy ciąg materiału pod wideo

Podatek należy zapłacić wg stawki 18 oraz 32% od nadwyżki ponad kwotę 85.528 zł.

W przypadku zastosowania tej formy opodatkowania zeznanie podatkowe należy złożyć do 30 kwietnia na formularzu PIT-36. Co ważne, przy tej formie opodatkowania można rozliczać się wspólnie z małżonkiem oraz zastosować tzw. ulgę na dzieci. Na tym samym formularzu można również wykazać dochody z umowy o pracę, czy też działalności gospodarczej opodatkowanej na zasadach ogólnych.

Najem - opodatkowanie ryczałtem

Drugą możliwością jest opodatkowanie najmu ryczałtem od przychodów ewidencjonowanych. Obecnie występują dwie stawki podatku: 8,5% do przychodów w wysokości 100.000 zł oraz 12,5% od nadwyżki ponad tę kwotę.

Stawki ryczałtu, co prawda są niższe, ale wynajmujący nie ma możliwości rozliczania kosztów uzyskania przychodów. Oznacza to, że podatek obliczany jest od przychodu, a nie od dochodu.

Zeznanie podatkowe należy złożyć w terminie do 31 stycznia na formularzu PIT-28. W zeznaniu tym nie można wykazać innych dochodów niż te opodatkowane ryczałtem, nie można również rozliczyć się z małżonkiem oraz skorzystać z ulgi na wychowanie dziecka.

Najem krótkoterminowy a ryczałt

Wśród klientów, świadczących usługi najmu krótkoterminowego niezwykle kusząca wydawać się może perspektywa opodatkowania przychodu z najmu 8,5% stawką podatku. Warto jednak podkreślić, że opodatkowanie ryczałtem możliwe jest w przypadku, jeżeli wynajmujący dokonuje wynajmu poza działalnością gospodarczą.

W wydawanych w ostatnim czasie interpretacjach podatkowych przeważa stanowisko, że najem krótkoterminowy może być rozliczany wyłącznie w ramach działalności gospodarczej. Przykładowo w interpretacji indywidualnej z dnia ​5 czerwca 2017 r. 0115-KDIT2-3.4011.14.2017.1.AW wydanej przez Dyrektora Krajowej Informacji Skarbowej wynika, że działalność taka "stanowi w istocie szereg cyklicznych, powtarzalnych okresowo, w sposób zorganizowany i ciągły czynności, podejmowanych w celach zarobkowych, zawierających elementy definicji działalności gospodarczej".

Warto w związku z tym dokładnie przeanalizować planowaną działalność i sprawdzić, czy przed rozpoczęciem świadczenia usług wynajmu nie należy założyć działalności gospodarczej.

Magdalena Sławińska - Rzemek, doradca podatkowy z Zespołu Doradców Podatkowych Jacek Czernecki
Konrad Tokarczyk
www.doradcy.pl

Autopromocja

REKLAMA

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:

REKLAMA

QR Code
Podatek PIT - część 2
certificate
Jak zdobyć Certyfikat:
  • Czytaj artykuły
  • Rozwiązuj testy
  • Zdobądź certyfikat
1/9
Są kosztem uzyskania przychodu:
koszty reprezentacji, w szczególności poniesione na usługi gastronomiczne, zakup żywności oraz napojów, w tym alkoholowych
udzielone pożyczki, w tym stracone pożyczki
wydatki na wystrój wnętrza biurowego nie będące wydatkami reprezentacyjnymi
wpłaty dokonywane do pracowniczych planów kapitałowych, o których mowa w ustawie o pracowniczych planach kapitałowych – od nagród i premii wypłaconych z dochodu po opodatkowaniu podatkiem dochodowym
Następne
Księgowość
Zapisz się na newsletter
Zobacz przykładowy newsletter
Zapisz się
Wpisz poprawny e-mail
Pracownik może czasem nie wykonywać pracy i zachować prawo do wynagrodzenia. W jakich przypadkach?

Wynagrodzenie jest – co do zasady - świadczeniem przysługującym w zamian za świadczoną przez pracownika pracę (czyli wynagrodzenie przysługuje za pracę wykonaną). Za czas niewykonywania pracy pracownik ma prawo do wynagrodzenia, jeżeli wynika to z przepisów prawa pracy.

Zmiana zasad wysyłania pocztą pism (urzędowych, podatkowych, sądowych) z zachowaniem terminu. Łatwiej będzie też uzyskać oprocentowanie nadpłat

Do Sejmu trafił już rządowy projekt nowelizacji Ordynacji podatkowej i kilku innych ustaw, który ma na celu dostosowania polskiego prawa do dwóch wyroków Trybunału Sprawiedliwości Unii Europejskiej (TSUE). Nowe przepisy przewidują, że m.in. w procedurze podatkowej, administracyjnej, cywilnej, można będzie nadać pismo (z zachowaniem terminu) do urzędu u dowolnego operatora pocztowego, a nie jak do tej pory tylko za pośrednictwem Poczty Polskiej. Zmienione omawianą nowelizacją przepisy zapewnią też oprocentowanie nadpłat powstałych w wyniku orzeczeń TSUE lub TK za okres od dnia powstania nadpłaty do dnia jej zwrotu, niezależnie od czasu złożenia wniosku o zwrot nadpłaty.

Bałagan w dokumentach firmy? Sprawdź, jak skutecznie nad nimi zapanować

Papierowy bałagan w dokumentacji firmowej. Dlaczego tradycyjne przechowywanie dokumentów sprawia tyle problemów? Co musisz wiedzieć, aby to zmienić?

Ile wyniesie rata kredytu po obniżce stóp procentowych o 0,5 pp, 0,75 pp, 1 pp.? Jak wzrośnie zdolność kredytowa? Stopy NBP spadną dopiero w II połowie 2025 r.?

Rada Polityki Pieniężnej na posiedzeniu w dniach 15-16 stycznia 2024 r. utrzymała wszystkie stopy procentowe NBP na niezmienionym poziomie. RPP nie zmieniła poziomu stóp procentowych w styczniu 2025 r. Rankomat.pl zwraca jednak uwagę, że jest szansa na to, że w 2025 roku (raczej w II połowie) stopy spadną o 0,75 p.p. (punkt procentowy). To wywołałoby spadek raty przeciętnego kredytu o 196 zł i wzrost zdolności kredytowej. Okazuje się, że bankach obniżki już się zaczęły i to nie tylko w przypadku lokat, ale również kredytów. Jak wynika z danych NBP, średnie oprocentowanie lokat założonych w listopadzie (najnowsze dostępne dane) spadło poniżej 4% po raz pierwszy od maja 2022 r. Średnie oprocentowanie kredytów hipotecznych również było najniższe od maja 2022 r. i wyniosło 7,35%. Zauważalnie staniały nawet kredyty konsumpcyjne, których RRSO po raz pierwszy od grudnia 2021 r. spadło poniżej 13%.

REKLAMA

E-akta osobowe pracowników: co muszą zawierać i jak je prowadzić?

Elektroniczna forma akt osobowych, czyli e-akta, staje się coraz bardziej popularna, oferując wygodę, efektywność i oszczędność czasu. Ale czym właściwie są e-akta osobowe pracowników i jak je prawidłowo prowadzić?

Procedura VAT-OSS – na czym polega, jak stosować i dlaczego warto. Jak wypełnić zgłoszenie VIU-R

Wprowadzenie procedury VAT-OSS (One Stop Shop – co można przetłumaczyć jako: Sklep w jednym miejscu), to istotne uproszczenie rozliczeń podatkowych dla firm prowadzących działalność transgraniczną w Unii Europejskiej. Procedura ta umożliwia przedsiębiorcom rozliczać w jednym miejscu podatek VAT z tytułu sprzedaży towarów i usług na rzecz konsumentów w innych krajach UE. Pozwala to na uniknięcie skomplikowanych procesów rejestracji i rozliczeń w każdym państwie członkowskim oddzielnie.

Automatyzacja i sztuczna inteligencja w księgowości: przykłady konkretnych zastosowań. System wykryje oszusta i fałszywego dostawcę

Automatyzacja procesów finansowych (w tym zastosowanie sztucznej inteligencji) już teraz pomaga przedsiębiorcom oszczędzać czas, redukować koszty oraz minimalizuje ryzyko błędów. I choć jej korzyści odkrywają głównie najwięksi rynkowi gracze, wkrótce te narzędzia mogą stać się niezbędnym elementem każdej firmy, chociażby ze względu na ich nieocenioną pomoc w wykrywaniu cyberoszustw. O tym, dlaczego automatyzacja w księgowości jest niezbędna, mówi Marzena Janta-Lipińska, ekspertka ds. podatków, specjalizująca się w księgowości zewnętrznej i propagatorka nowoczesnych, elastycznych rozwiązań z zakresu usług operacyjnych, zgodności z przepisami i sprawozdawczości.

Świetna wiadomość dla podatników. Chodzi o odsetki z urzędu skarbowego

Odsetki od nadpłat podatkowych będą naliczane już od dnia ich powstania aż do momentu zwrotu – taką zmianę przewiduje projekt nowelizacji ordynacji podatkowej przyjęty przez rząd. Co jeszcze ulegnie zmianie?

REKLAMA

Podatek od nieruchomości w 2025 r. Budynek i budowla inaczej definiowane, przesunięcie złożenia deklaracji DN-1 i inna stawka dla garaży

Budynek i budowla zmieniły od początku 2025 r. swoje definicje w podatku od nieruchomości.  Do tej pory podatnicy posługiwali się uregulowaniami pochodzącymi z prawa budowlanego, dlatego wprowadzenie przepisów regulujących te kwestie bezpośrednio w przepisach podatkowych to spora zmiana. Sprawdzamy, w jaki sposób wpłynie ona na obowiązki podatkowe polskich przedsiębiorców. 

Tsunami zmian podatkowych – kto ucierpi najbardziej?

Rok 2025 przynosi kolejną falę zmian podatkowych, które dotkną zarówno najmniejszych przedsiębiorców, jak i największe firmy. Eksperci alarmują, że brak stabilności prawa zagraża inwestycjom w Polsce, a wprowadzenie nowych przepisów w pośpiechu prowadzi do kosztownych błędów. Czy czeka nas poprawa w zakresie przewidywalności i uproszczenia systemu fiskalnego?

REKLAMA