REKLAMA

REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

Przedsiębiorcy obawiają się wprowadzenia Jednolitego Pliku Kontrolnego (JPK)

Subskrybuj nas na Youtube
Przedsiębiorcy obawiają się wprowadzenia Jednolitego Pliku Kontrolnego (JPK)/ fot. Fotolia
Przedsiębiorcy obawiają się wprowadzenia Jednolitego Pliku Kontrolnego (JPK)/ fot. Fotolia

REKLAMA

REKLAMA

Duży odsetek przedsiębiorców wciąż nie jest przygotowanych do przepisów dotyczących kontroli z wykorzystaniem Jednolitego Pliku Kontrolnego, które zaczną obowiązywać od 1 lipca 2016 r. Dodatkowo, przedsiębiorcy obawiają szczególnie o bezpieczeństwo przekazywanych danych za pomocą plików JPK.

Według sondażu przeprowadzonego w marcu przez Sage, większość badanych przedsiębiorców deklaruje, że wiedza jaką posiadają na temat JPK jest niewystarczająca. Miesiąc po opublikowaniu ostatecznych struktur plików kontrolnych, jedna trzecia przedsiębiorców wciąż nie zna regulacji dotyczących wprowadzenia JPK. Na pytanie o ich znajomość zaledwie 11 proc. badanych odpowiedziało, że posiada dużą wiedzę na ten temat. Zdecydowana większość tylko słyszała o tej kwestii: 40 proc wciąż wie niewiele, a podstawowe informacje zna tylko 26 proc badanych przedsiębiorców.

REKLAMA

REKLAMA

Obowiązek składania pliku JPK_VAT co miesiąc

Kontrola podatkowa z wykorzystaniem JPK już niedługo – przygotuj swoją firmę

Co ciekawe, niemal co dziesiąty podatnik (8 proc.) uważa, że wprowadzenie JPK nie będzie miało wpływu na funkcjonowanie jego firmy, ponieważ w jego branży nie ma nadużyć podatkowych. Aż 30 proc. przedsiębiorców nadal jest zdania, że e-kontrole będą prowadzone jedynie w dużych firmach. Braki odpowiedniej wiedzy przedsiębiorców można zauważyć, analizując wyniki odpowiedzi na pytanie dotyczące największych obaw związanych z e-kontrolami podatkowymi. Aż 42 proc. ankietowanych boi się, że fiskus będzie miał możliwość prowadzenia ukrytych kontroli, bez wiedzy samych przedsiębiorców.

REKLAMA

Polecamy: Jednolity Plik Kontrolny – praktyczny poradnik (książka)

Dalszy ciąg materiału pod wideo

Jeszcze większy odsetek (56 proc.) obawia się o bezpieczeństwo przekazywanych danych za pomocą plików JPK. Dużą grupę stanowią także osoby, które obawiają się, że nie będą mieć wpływu na ilość i jakość kontrolowanych danych (32 proc.). Warto też zauważyć, że niemal połowa respondentów (47 proc.) obawia się wzmożonych kontroli podatkowych.

Wątpliwości związane z Jednolitym Plikiem Kontrolny (JPK)

Przedsiębiorcy zdroworozsądkowo patrzą na problemy i wyzwania związane z wdrożeniem JPK do swoich procesów biznesowych. Największą grupę stanowią osoby, które obawiają się wysokich kosztów aktualizacji posiadanego oprogramowania – tak odpowiedziało aż 74 proc. badanych. Niewiele mniej osób (66 proc.) za największy kłopot uznało samą konieczność ujednolicenia systemów informatycznych użytkowanych w firmie. Natomiast 46 proc. przedsiębiorców jest zdania, że na wprowadzenie niezbędnych zmian pozostawiono im zbyt mało czasu, co jest uzasadnioną obawą – do wdrożenia JPK zostały zaledwie dwa miesiące.


Nie bez znaczenia jest stopień przygotowania samych przedsiębiorców i ich pracowników – 42 proc. badanych za problematyczne uznaje kwestię przeszkolenia pracowników do pracy z użyciem JPK. Dla ok. jednej trzeciej badanych przedsiębiorców problemem jest konieczność poniesienia kosztów związanych z konsultacjami doradców podatkowych.    

Na szczęście optymizm przedsiębiorców związany z kontrolami podatkowymi widać na przykładzie pytań dotyczących kwestii ewentualnego wykrycia nieprawidłowości podatkowych przy udziale nowego sposobu raportowania. Zdecydowana większość (56 proc.) uznała, że nie musi obawiać się raportowania za pomocą JPK.

Jak przygotować się na Jednolity Plik Kontrolny (JPK)

Co ciekawe, jedynie co dziesiąty podatnik twierdzi, że jego firma jest w 100 procentach przygotowana na kontrolę urzędu skarbowego. Aż jedna czwarta badanych uznała, że ich organizacja nie jest w ogóle na to gotowa. W sumie, grupa podatników uważających że ich firmy są przygotowane doskonale bądź w dużym stopniu (52 proc.) przeważa nad grupą tych, którzy uznają, że są przygotowani mało bądź wcale (48 proc.).

Z uwagi na konieczność implementacji plików kontrolnych do oprogramowania firmowego, ponad jedna czwarta przedsiębiorców rozważa zmianę systemu informatycznego używanego w przedsiębiorstwie. Grupa 74 proc. badanych uznała, że nie ma takiej potrzeby.

Źródło: Sage

Zapisz się na newsletter
Chcesz uniknąć błędów? Być na czasie z najnowszymi zmianami w podatkach? Zapisz się na nasz newsletter i otrzymuj rzetelne informacje prosto na swoją skrzynkę.
Zaznacz wymagane zgody
loading
Zapisując się na newsletter wyrażasz zgodę na otrzymywanie treści reklam również podmiotów trzecich
Administratorem danych osobowych jest INFOR PL S.A. Dane są przetwarzane w celu wysyłki newslettera. Po więcej informacji kliknij tutaj.
success

Potwierdź zapis

Sprawdź maila, żeby potwierdzić swój zapis na newsletter. Jeśli nie widzisz wiadomości, sprawdź folder SPAM w swojej skrzynce.

failure

Coś poszło nie tak

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:
Autopromocja

REKLAMA

QR Code

REKLAMA

Księgowość
Zapisz się na newsletter
Zobacz przykładowy newsletter
Zapisz się
Wpisz poprawny e-mail
Skarbówka potwierdza: darowizny od rodzeństwa zwolnione z podatku nawet przy wspólności majątkowej

Dyrektor Krajowej Informacji Skarbowej potwierdził, że darowizny pieniężne od rodzeństwa są zwolnione z podatku, nawet jeśli darczyńcy mają wspólność majątkową. Kluczowe jest jedynie terminowe zgłoszenie darowizny i udokumentowanie przelewu. To dobra wiadomość dla wszystkich, którzy otrzymują wsparcie finansowe od bliskich.

Nowa opłata cukrowa uderzy w małe firmy? Minister ostrzega przed katastrofą dla MŚP

Minister Agnieszka Majewska, Rzecznik MŚP, ostrzega przed skutkami nowelizacji „podatku cukrowego”. Zwraca uwagę, że projekt zmian w ustawie o zdrowiu publicznym przygotowany przez Ministerstwo Finansów może nadmiernie obciążyć najmniejsze firmy. Nowe przepisy dotyczące opłaty cukrowej mają – wbrew intencjom resortu – rozszerzyć obowiązki sprawozdawcze i podatkowe także na mikro i małych przedsiębiorców.

Najważniejsze zmiany przepisów dla firm 2025/2026. Jakie nowe obowiązki i wyzwania dla biznesu?

Trzeci kwartał 2025 roku przyniósł przedsiębiorcom aż 13 istotnych zmian regulacyjnych. Powszechne oburzenie przedsiębiorców wzbudza jednak krótsze od obiecywanego 6-miesięcznego vacatio legis. Z jednej strony postępuje cyfryzacja i deregulacja procesów, z drugiej – rosną obciążenia fiskalne i kontrolne. Z najnowszego Barometru TMF Group obejmującego trzeci kwartał 2025 roku wynika, że równowaga między ułatwieniami a restrykcjami została zachwiana kosztem zmian wymagających dla prowadzenia biznesu.

Jak uwierzytelnić się w KSeF? Pieczęć elektroniczna to jedna z metod - zgłoszenie w ZAW-FA, API KSeF 2.0 lub przy użyciu Aplikacji Podatnika KSeF

Aby korzystać z Krajowego Systemu e-Faktur (KSeF), nie trzeba zakładać konta, ale konieczne jest potwierdzenie tożsamości i uprawnień. Jednym z bezpiecznych sposobów uwierzytelnienia – szczególnie dla spółek i innych podmiotów niebędących osobami fizycznymi – jest kwalifikowana pieczęć elektroniczna. Sprawdź, jak działa i jak jej użyć w KSeF.

REKLAMA

Faktury korygujące w KSeF: Jak powinny być wystawiane od lutego 2026 roku?

Pytanie dotyczy zawartości pliku xml, za pomocą którego będzie wczytywana do KSeF faktura korygująca. Czy w związku ze zmianą struktury logicznej FA(3) w przypadku faktur korygujących podstawę opodatkowania i podatek będzie niezbędne zawarcie w pliku xml wartości „przed korektą” i „po korekcie”? Jeżeli będzie możliwy import na podstawie samej różnicy faktury korygującej (co wynikałoby z zamieszczonego na stronie MF pliku FA_3_Przykład_3 (Przykładowe pliki dla struktury logicznej e-Faktury FA(3)), to czy ta możliwość obejmuje fakturę korygującą do faktury pierwotnej już wcześniej skorygowanej (ponowną korektę)?

Rezygnacja członka zarządu w spółce z o.o. – jak to zrobić prawidłowo (zasady, dokumentacja, odpowiedzialność)

W realiach obrotu gospodarczego zdarzają się sytuacje, w których członek zarządu spółki z ograniczoną odpowiedzialnością decyduje się na złożenie rezygnacji z pełnionej funkcji. Powody mogą być różne – osobiste, zdrowotne, biznesowe czy organizacyjne – ale decyzja ta zawsze powinna być świadoma i przemyślana, zwłaszcza z perspektywy konsekwencji prawnych i finansowych.

Nieujawnione operacje gospodarcze – jak uniknąć sankcyjnego opodatkowania CIT

Od kilku lat coraz więcej spółek korzysta z możliwości opodatkowania tzw. ryczałtem od dochodów spółek. To sposób opodatkowania dochodów spółki, który może przynieść realne korzyści podatkowe. Jednak korzystanie z estońskiego CIT-u wiąże się również z określonymi obowiązkami – szczególnie w zakresie prawidłowego ujmowania operacji gospodarczych w księgach rachunkowych. W tym artykule wyjaśnimy, czym są nieujawnione operacje gospodarcze i kiedy mogą prowadzić do powstania dodatkowego zobowiązania podatkowego.

Zmiany w stażu pracy od 2026 r. Potrzebne zaświadczenia z ZUS – wnioski będzie można składać już od stycznia

Od 1 stycznia 2026 roku wchodzą w życie zmiany w Kodeksie pracy. Nowe przepisy rozszerzą katalog okresów wliczanych do stażu pracy dla celów nabywania prawa do świadczeń i uprawnień pracowniczych. Obejmą one m.in. umowy zlecenia, prowadzenie działalności gospodarczej czy pracę zarobkową za granicą. Potwierdzeniem tych okresów będą zaświadczenia z ZUS, wydawane od nowego roku na podstawie wniosku składanego w PUE/eZUS.

REKLAMA

JPK VAT dostosowany do KSeF – co w praktyce oznaczają nowe oznaczenia i obowiązek korekty?

Ministerstwo Finansów opublikowało projekt rozporządzenia dostosowującego przepisy w zakresie JPK_VAT do zmian wynikających z wprowadzenia Krajowego Systemu e-Faktur. Nowe regulacje mają na celu ujednolicenie sposobu raportowania faktur, w tym tych wystawianych poza KSeF – zarówno w trybie awaryjnym, jak i offline24. Projekt określa również zasady rozliczeń VAT od pobranej i niezwróconej kaucji za opakowania objęte systemem kaucyjnym.

KSeF 2.0 a obieg dokumentów. Rewolucja w księgowości i przedsiębiorstwach już niedługo

Od chwili wejścia w życie obowiązkowego KSeF jedyną prawnie skuteczną formą faktury będzie dokument ustrukturyzowany przesłany do systemu Ministerstwa Finansów, a jej wystawienie poza KSeF nie będzie uznane za fakturę w rozumieniu przepisów prawa. Oznacza to, że dla milionów firm zmieni się sposób dokumentowania sprzedaży i zakupu – a wraz z tym całe procesy księgowe.

REKLAMA