REKLAMA

REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

Przedsiębiorcy obawiają się wprowadzenia Jednolitego Pliku Kontrolnego (JPK)

Przedsiębiorcy obawiają się wprowadzenia Jednolitego Pliku Kontrolnego (JPK)/ fot. Fotolia
Przedsiębiorcy obawiają się wprowadzenia Jednolitego Pliku Kontrolnego (JPK)/ fot. Fotolia

REKLAMA

REKLAMA

Duży odsetek przedsiębiorców wciąż nie jest przygotowanych do przepisów dotyczących kontroli z wykorzystaniem Jednolitego Pliku Kontrolnego, które zaczną obowiązywać od 1 lipca 2016 r. Dodatkowo, przedsiębiorcy obawiają szczególnie o bezpieczeństwo przekazywanych danych za pomocą plików JPK.

Według sondażu przeprowadzonego w marcu przez Sage, większość badanych przedsiębiorców deklaruje, że wiedza jaką posiadają na temat JPK jest niewystarczająca. Miesiąc po opublikowaniu ostatecznych struktur plików kontrolnych, jedna trzecia przedsiębiorców wciąż nie zna regulacji dotyczących wprowadzenia JPK. Na pytanie o ich znajomość zaledwie 11 proc. badanych odpowiedziało, że posiada dużą wiedzę na ten temat. Zdecydowana większość tylko słyszała o tej kwestii: 40 proc wciąż wie niewiele, a podstawowe informacje zna tylko 26 proc badanych przedsiębiorców.

REKLAMA

Autopromocja

Obowiązek składania pliku JPK_VAT co miesiąc

Kontrola podatkowa z wykorzystaniem JPK już niedługo – przygotuj swoją firmę

Co ciekawe, niemal co dziesiąty podatnik (8 proc.) uważa, że wprowadzenie JPK nie będzie miało wpływu na funkcjonowanie jego firmy, ponieważ w jego branży nie ma nadużyć podatkowych. Aż 30 proc. przedsiębiorców nadal jest zdania, że e-kontrole będą prowadzone jedynie w dużych firmach. Braki odpowiedniej wiedzy przedsiębiorców można zauważyć, analizując wyniki odpowiedzi na pytanie dotyczące największych obaw związanych z e-kontrolami podatkowymi. Aż 42 proc. ankietowanych boi się, że fiskus będzie miał możliwość prowadzenia ukrytych kontroli, bez wiedzy samych przedsiębiorców.

Polecamy: Jednolity Plik Kontrolny – praktyczny poradnik (książka)

Dalszy ciąg materiału pod wideo

Jeszcze większy odsetek (56 proc.) obawia się o bezpieczeństwo przekazywanych danych za pomocą plików JPK. Dużą grupę stanowią także osoby, które obawiają się, że nie będą mieć wpływu na ilość i jakość kontrolowanych danych (32 proc.). Warto też zauważyć, że niemal połowa respondentów (47 proc.) obawia się wzmożonych kontroli podatkowych.

Wątpliwości związane z Jednolitym Plikiem Kontrolny (JPK)

Przedsiębiorcy zdroworozsądkowo patrzą na problemy i wyzwania związane z wdrożeniem JPK do swoich procesów biznesowych. Największą grupę stanowią osoby, które obawiają się wysokich kosztów aktualizacji posiadanego oprogramowania – tak odpowiedziało aż 74 proc. badanych. Niewiele mniej osób (66 proc.) za największy kłopot uznało samą konieczność ujednolicenia systemów informatycznych użytkowanych w firmie. Natomiast 46 proc. przedsiębiorców jest zdania, że na wprowadzenie niezbędnych zmian pozostawiono im zbyt mało czasu, co jest uzasadnioną obawą – do wdrożenia JPK zostały zaledwie dwa miesiące.


Nie bez znaczenia jest stopień przygotowania samych przedsiębiorców i ich pracowników – 42 proc. badanych za problematyczne uznaje kwestię przeszkolenia pracowników do pracy z użyciem JPK. Dla ok. jednej trzeciej badanych przedsiębiorców problemem jest konieczność poniesienia kosztów związanych z konsultacjami doradców podatkowych.    

Na szczęście optymizm przedsiębiorców związany z kontrolami podatkowymi widać na przykładzie pytań dotyczących kwestii ewentualnego wykrycia nieprawidłowości podatkowych przy udziale nowego sposobu raportowania. Zdecydowana większość (56 proc.) uznała, że nie musi obawiać się raportowania za pomocą JPK.

Jak przygotować się na Jednolity Plik Kontrolny (JPK)

Co ciekawe, jedynie co dziesiąty podatnik twierdzi, że jego firma jest w 100 procentach przygotowana na kontrolę urzędu skarbowego. Aż jedna czwarta badanych uznała, że ich organizacja nie jest w ogóle na to gotowa. W sumie, grupa podatników uważających że ich firmy są przygotowane doskonale bądź w dużym stopniu (52 proc.) przeważa nad grupą tych, którzy uznają, że są przygotowani mało bądź wcale (48 proc.).

Z uwagi na konieczność implementacji plików kontrolnych do oprogramowania firmowego, ponad jedna czwarta przedsiębiorców rozważa zmianę systemu informatycznego używanego w przedsiębiorstwie. Grupa 74 proc. badanych uznała, że nie ma takiej potrzeby.

Źródło: Sage

Autopromocja

REKLAMA

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:

REKLAMA

QR Code
Podatek PIT - część 2
certificate
Jak zdobyć Certyfikat:
  • Czytaj artykuły
  • Rozwiązuj testy
  • Zdobądź certyfikat
1/9
Są kosztem uzyskania przychodu:
koszty reprezentacji, w szczególności poniesione na usługi gastronomiczne, zakup żywności oraz napojów, w tym alkoholowych
udzielone pożyczki, w tym stracone pożyczki
wydatki na wystrój wnętrza biurowego nie będące wydatkami reprezentacyjnymi
wpłaty dokonywane do pracowniczych planów kapitałowych, o których mowa w ustawie o pracowniczych planach kapitałowych – od nagród i premii wypłaconych z dochodu po opodatkowaniu podatkiem dochodowym
Następne
Księgowość
Zapisz się na newsletter
Zobacz przykładowy newsletter
Zapisz się
Wpisz poprawny e-mail
Pracownik może czasem nie wykonywać pracy i zachować prawo do wynagrodzenia. W jakich przypadkach?

Wynagrodzenie jest – co do zasady - świadczeniem przysługującym w zamian za świadczoną przez pracownika pracę (czyli wynagrodzenie przysługuje za pracę wykonaną). Za czas niewykonywania pracy pracownik ma prawo do wynagrodzenia, jeżeli wynika to z przepisów prawa pracy.

Zmiana zasad wysyłania pocztą pism (urzędowych, podatkowych, sądowych) z zachowaniem terminu. Łatwiej będzie też uzyskać oprocentowanie nadpłat

Do Sejmu trafił już rządowy projekt nowelizacji Ordynacji podatkowej i kilku innych ustaw, który ma na celu dostosowania polskiego prawa do dwóch wyroków Trybunału Sprawiedliwości Unii Europejskiej (TSUE). Nowe przepisy przewidują, że m.in. w procedurze podatkowej, administracyjnej, cywilnej, można będzie nadać pismo (z zachowaniem terminu) do urzędu u dowolnego operatora pocztowego, a nie jak do tej pory tylko za pośrednictwem Poczty Polskiej. Zmienione omawianą nowelizacją przepisy zapewnią też oprocentowanie nadpłat powstałych w wyniku orzeczeń TSUE lub TK za okres od dnia powstania nadpłaty do dnia jej zwrotu, niezależnie od czasu złożenia wniosku o zwrot nadpłaty.

Bałagan w dokumentach firmy? Sprawdź, jak skutecznie nad nimi zapanować

Papierowy bałagan w dokumentacji firmowej. Dlaczego tradycyjne przechowywanie dokumentów sprawia tyle problemów? Co musisz wiedzieć, aby to zmienić?

Ile wyniesie rata kredytu po obniżce stóp procentowych o 0,5 pp, 0,75 pp, 1 pp.? Jak wzrośnie zdolność kredytowa? Stopy NBP spadną dopiero w II połowie 2025 r.?

Rada Polityki Pieniężnej na posiedzeniu w dniach 15-16 stycznia 2024 r. utrzymała wszystkie stopy procentowe NBP na niezmienionym poziomie. RPP nie zmieniła poziomu stóp procentowych w styczniu 2025 r. Rankomat.pl zwraca jednak uwagę, że jest szansa na to, że w 2025 roku (raczej w II połowie) stopy spadną o 0,75 p.p. (punkt procentowy). To wywołałoby spadek raty przeciętnego kredytu o 196 zł i wzrost zdolności kredytowej. Okazuje się, że bankach obniżki już się zaczęły i to nie tylko w przypadku lokat, ale również kredytów. Jak wynika z danych NBP, średnie oprocentowanie lokat założonych w listopadzie (najnowsze dostępne dane) spadło poniżej 4% po raz pierwszy od maja 2022 r. Średnie oprocentowanie kredytów hipotecznych również było najniższe od maja 2022 r. i wyniosło 7,35%. Zauważalnie staniały nawet kredyty konsumpcyjne, których RRSO po raz pierwszy od grudnia 2021 r. spadło poniżej 13%.

REKLAMA

E-akta osobowe pracowników: co muszą zawierać i jak je prowadzić?

Elektroniczna forma akt osobowych, czyli e-akta, staje się coraz bardziej popularna, oferując wygodę, efektywność i oszczędność czasu. Ale czym właściwie są e-akta osobowe pracowników i jak je prawidłowo prowadzić?

Procedura VAT-OSS – na czym polega, jak stosować i dlaczego warto. Jak wypełnić zgłoszenie VIU-R

Wprowadzenie procedury VAT-OSS (One Stop Shop – co można przetłumaczyć jako: Sklep w jednym miejscu), to istotne uproszczenie rozliczeń podatkowych dla firm prowadzących działalność transgraniczną w Unii Europejskiej. Procedura ta umożliwia przedsiębiorcom rozliczać w jednym miejscu podatek VAT z tytułu sprzedaży towarów i usług na rzecz konsumentów w innych krajach UE. Pozwala to na uniknięcie skomplikowanych procesów rejestracji i rozliczeń w każdym państwie członkowskim oddzielnie.

Automatyzacja i sztuczna inteligencja w księgowości: przykłady konkretnych zastosowań. System wykryje oszusta i fałszywego dostawcę

Automatyzacja procesów finansowych (w tym zastosowanie sztucznej inteligencji) już teraz pomaga przedsiębiorcom oszczędzać czas, redukować koszty oraz minimalizuje ryzyko błędów. I choć jej korzyści odkrywają głównie najwięksi rynkowi gracze, wkrótce te narzędzia mogą stać się niezbędnym elementem każdej firmy, chociażby ze względu na ich nieocenioną pomoc w wykrywaniu cyberoszustw. O tym, dlaczego automatyzacja w księgowości jest niezbędna, mówi Marzena Janta-Lipińska, ekspertka ds. podatków, specjalizująca się w księgowości zewnętrznej i propagatorka nowoczesnych, elastycznych rozwiązań z zakresu usług operacyjnych, zgodności z przepisami i sprawozdawczości.

Świetna wiadomość dla podatników. Chodzi o odsetki z urzędu skarbowego

Odsetki od nadpłat podatkowych będą naliczane już od dnia ich powstania aż do momentu zwrotu – taką zmianę przewiduje projekt nowelizacji ordynacji podatkowej przyjęty przez rząd. Co jeszcze ulegnie zmianie?

REKLAMA

Podatek od nieruchomości w 2025 r. Budynek i budowla inaczej definiowane, przesunięcie złożenia deklaracji DN-1 i inna stawka dla garaży

Budynek i budowla zmieniły od początku 2025 r. swoje definicje w podatku od nieruchomości.  Do tej pory podatnicy posługiwali się uregulowaniami pochodzącymi z prawa budowlanego, dlatego wprowadzenie przepisów regulujących te kwestie bezpośrednio w przepisach podatkowych to spora zmiana. Sprawdzamy, w jaki sposób wpłynie ona na obowiązki podatkowe polskich przedsiębiorców. 

Tsunami zmian podatkowych – kto ucierpi najbardziej?

Rok 2025 przynosi kolejną falę zmian podatkowych, które dotkną zarówno najmniejszych przedsiębiorców, jak i największe firmy. Eksperci alarmują, że brak stabilności prawa zagraża inwestycjom w Polsce, a wprowadzenie nowych przepisów w pośpiechu prowadzi do kosztownych błędów. Czy czeka nas poprawa w zakresie przewidywalności i uproszczenia systemu fiskalnego?

REKLAMA