REKLAMA

REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

Przedsiębiorcy obawiają się wprowadzenia Jednolitego Pliku Kontrolnego (JPK)

Subskrybuj nas na Youtube
Przedsiębiorcy obawiają się wprowadzenia Jednolitego Pliku Kontrolnego (JPK)/ fot. Fotolia
Przedsiębiorcy obawiają się wprowadzenia Jednolitego Pliku Kontrolnego (JPK)/ fot. Fotolia

REKLAMA

REKLAMA

Duży odsetek przedsiębiorców wciąż nie jest przygotowanych do przepisów dotyczących kontroli z wykorzystaniem Jednolitego Pliku Kontrolnego, które zaczną obowiązywać od 1 lipca 2016 r. Dodatkowo, przedsiębiorcy obawiają szczególnie o bezpieczeństwo przekazywanych danych za pomocą plików JPK.

Według sondażu przeprowadzonego w marcu przez Sage, większość badanych przedsiębiorców deklaruje, że wiedza jaką posiadają na temat JPK jest niewystarczająca. Miesiąc po opublikowaniu ostatecznych struktur plików kontrolnych, jedna trzecia przedsiębiorców wciąż nie zna regulacji dotyczących wprowadzenia JPK. Na pytanie o ich znajomość zaledwie 11 proc. badanych odpowiedziało, że posiada dużą wiedzę na ten temat. Zdecydowana większość tylko słyszała o tej kwestii: 40 proc wciąż wie niewiele, a podstawowe informacje zna tylko 26 proc badanych przedsiębiorców.

REKLAMA

Autopromocja

Obowiązek składania pliku JPK_VAT co miesiąc

Kontrola podatkowa z wykorzystaniem JPK już niedługo – przygotuj swoją firmę

Co ciekawe, niemal co dziesiąty podatnik (8 proc.) uważa, że wprowadzenie JPK nie będzie miało wpływu na funkcjonowanie jego firmy, ponieważ w jego branży nie ma nadużyć podatkowych. Aż 30 proc. przedsiębiorców nadal jest zdania, że e-kontrole będą prowadzone jedynie w dużych firmach. Braki odpowiedniej wiedzy przedsiębiorców można zauważyć, analizując wyniki odpowiedzi na pytanie dotyczące największych obaw związanych z e-kontrolami podatkowymi. Aż 42 proc. ankietowanych boi się, że fiskus będzie miał możliwość prowadzenia ukrytych kontroli, bez wiedzy samych przedsiębiorców.

Polecamy: Jednolity Plik Kontrolny – praktyczny poradnik (książka)

Dalszy ciąg materiału pod wideo

Jeszcze większy odsetek (56 proc.) obawia się o bezpieczeństwo przekazywanych danych za pomocą plików JPK. Dużą grupę stanowią także osoby, które obawiają się, że nie będą mieć wpływu na ilość i jakość kontrolowanych danych (32 proc.). Warto też zauważyć, że niemal połowa respondentów (47 proc.) obawia się wzmożonych kontroli podatkowych.

Wątpliwości związane z Jednolitym Plikiem Kontrolny (JPK)

Przedsiębiorcy zdroworozsądkowo patrzą na problemy i wyzwania związane z wdrożeniem JPK do swoich procesów biznesowych. Największą grupę stanowią osoby, które obawiają się wysokich kosztów aktualizacji posiadanego oprogramowania – tak odpowiedziało aż 74 proc. badanych. Niewiele mniej osób (66 proc.) za największy kłopot uznało samą konieczność ujednolicenia systemów informatycznych użytkowanych w firmie. Natomiast 46 proc. przedsiębiorców jest zdania, że na wprowadzenie niezbędnych zmian pozostawiono im zbyt mało czasu, co jest uzasadnioną obawą – do wdrożenia JPK zostały zaledwie dwa miesiące.


Nie bez znaczenia jest stopień przygotowania samych przedsiębiorców i ich pracowników – 42 proc. badanych za problematyczne uznaje kwestię przeszkolenia pracowników do pracy z użyciem JPK. Dla ok. jednej trzeciej badanych przedsiębiorców problemem jest konieczność poniesienia kosztów związanych z konsultacjami doradców podatkowych.    

Na szczęście optymizm przedsiębiorców związany z kontrolami podatkowymi widać na przykładzie pytań dotyczących kwestii ewentualnego wykrycia nieprawidłowości podatkowych przy udziale nowego sposobu raportowania. Zdecydowana większość (56 proc.) uznała, że nie musi obawiać się raportowania za pomocą JPK.

Jak przygotować się na Jednolity Plik Kontrolny (JPK)

Co ciekawe, jedynie co dziesiąty podatnik twierdzi, że jego firma jest w 100 procentach przygotowana na kontrolę urzędu skarbowego. Aż jedna czwarta badanych uznała, że ich organizacja nie jest w ogóle na to gotowa. W sumie, grupa podatników uważających że ich firmy są przygotowane doskonale bądź w dużym stopniu (52 proc.) przeważa nad grupą tych, którzy uznają, że są przygotowani mało bądź wcale (48 proc.).

Z uwagi na konieczność implementacji plików kontrolnych do oprogramowania firmowego, ponad jedna czwarta przedsiębiorców rozważa zmianę systemu informatycznego używanego w przedsiębiorstwie. Grupa 74 proc. badanych uznała, że nie ma takiej potrzeby.

Źródło: Sage

Zapisz się na newsletter
Chcesz uniknąć błędów? Być na czasie z najnowszymi zmianami w podatkach? Zapisz się na nasz newsletter i otrzymuj rzetelne informacje prosto na swoją skrzynkę.
Zaznacz wymagane zgody
loading
Zapisując się na newsletter wyrażasz zgodę na otrzymywanie treści reklam również podmiotów trzecich
Administratorem danych osobowych jest INFOR PL S.A. Dane są przetwarzane w celu wysyłki newslettera. Po więcej informacji kliknij tutaj.
success

Potwierdź zapis

Sprawdź maila, żeby potwierdzić swój zapis na newsletter. Jeśli nie widzisz wiadomości, sprawdź folder SPAM w swojej skrzynce.

failure

Coś poszło nie tak

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:
Autopromocja

REKLAMA

QR Code

REKLAMA

Księgowość
Zapisz się na newsletter
Zobacz przykładowy newsletter
Zapisz się
Wpisz poprawny e-mail
Prof. Modzelewski: Większość podatników VAT może uniknąć w 2026 r. obowiązku wystawiania faktur ustrukturyzowanych w KSeF. Jak?

Zdaniem profesora Witolda Modzelewskiego, gdyby uchwalono projekt przepisów wprowadzających obowiązkowy KSeF w przedłożonym niedawno kształcie, to większość podatników VAT nie będzie musiała wystawiać faktur ustrukturyzowanych w 2026 r.

Stopy procentowe NBP 2025: w maju obniżka o 0,5 pkt proc.

Rada Polityki Pieniężnej na posiedzeniu w dniach 6-7 maja 2025 r. postanowiła obniżyć wszystkie stopy procentowe NBP o 0,5 punktu procentowego. Stopa referencyjna wynosi od 8 maja 2025 r. 5,25 proc. - poinformował w komunikacie Narodowy Bank Polski. Decyzja RPP była zgodna z oczekiwaniami większości analityków finansowych i ekonomistów. Stopy NBP zmieniły się pierwszy raz od 3 października 2023 r.

Przekształcenie JDG a status podatnika rozpoczynającego działalność w estońskim CIT

W świetle marcowego wyroku NSA (sygn. II FSK 1412/24) zmienia się podejście do kwalifikacji podatkowej spółek powstałych z przekształcenia jednoosobowych działalności gospodarczych. Wyrok ten przesądził, że takie podmioty mogą korzystać z przywilejów "podatnika rozpoczynającego działalność" na gruncie przepisów o estońskim CIT.

Pracujesz na zleceniu - a może to faktyczna umowa o pracę? Jak ustalić i wykazać istnienie stosunku pracy

Osoby wykonujące umowy zlecenia, czy inne umowy cywilnoprawne, mają czasem wątpliwości, czy nie jest to de facto umowa o pracę. Każdy przedsiębiorca słyszał o możliwych kontrolach, podważeniu zatrudnienia, konieczności uzasadniania dlaczego taki a nie inny typ umowy został konkretnej osobie zaproponowany. A co ze swobodą zawierania umów? Czy forma umowy na którą zgadzamy się wspólnie z nowozatrudnioną osobą nie powinna być wystarczająca dla inspekcji pracy skoro zgodnie obie strony złożyły na niej swój podpis? Na te i wiele innych pytań odpowie Czytelnikom ten artykuł.

REKLAMA

Zmiany w podatkach od 2026 r. - wyższy limit zwolnienia z VAT, korekty deklaracji, 6 m-cy vacatio legis

Ministerstwo Finansów poinformowało, że 6 maja 2025r. Rada Ministrów przyjęła pakiet projektów ustaw dot. podatków w ramach procesu deregulacji. Nowe przepisy mają na celu m.in. ochronę podatników przed nagłymi zmianami przepisów ustaw podatkowych oraz doprecyzowanie wątpliwości interpretacyjnych zgłaszanych przez przedsiębiorców w zakresie deklaracji składanej w trakcie lub po zakończeniu kontroli celno-skarbowej. Projekty dotyczą również podwyższenia limitu zwolnienia podmiotowego w VAT oraz likwidacji obowiązku przygotowywania i publikacji informacji o realizowanej strategii podatkowej.

Czego najczęściej dotyczą kontrole z urzędu skarbowego i ZUS-u?

Przedsiębiorcy mają szereg obowiązków wobec państwa - jako podatnicy muszą przestrzegać przepisów podatkowych, a jako płatnicy stosować normy z zakresu ubezpieczeń społecznych. W obu tych sferach często dochodzi do uchybień. Dlatego upoważnione organy sprawdzają, czy firmy przestrzegają obowiązujących przepisów. W naszym artykule przedstawiamy najczęstsze obszary, które podlegają kontroli organów podatkowych lub Zakładu Ubezpieczeń Społecznych.

Pozwani przez PFR – jak program pomocy dla firm stał się przyczyną tysięcy pozwów? Sprawdź, jak się bronić

Ponad 16 tysięcy firm już otrzymało pozew z Polskiego Funduszu Rozwoju [i]. Kolejne są w drodze. Choć Tarcza Finansowa miała być tarczą – dla wielu stała się źródłem wieloletnich problemów prawnych.

Kawa z INFORLEX. Nowy plan wdrożenia KSeF

Spotkania odbywają się w formule „na żywo” o godzinie 9.00. Przy porannej kawie poruszamy najbardziej aktualne tematy, które stanowią także zasób kompleksowej bazy wiedzy INFORLEX. Rozmawiamy o podatkach, księgowości, rachunkowości, kadrach, płacach oraz HR. 15 maja br. tematem spotkania będzie nowy plan wdrożenia KSeF.

REKLAMA

Zatrudnianie osób z niepełnosprawnościami w 2025 r. Jak i ile można zaoszczędzić na wpłatach do PFRON? Case study i obliczenia dla pracodawcy

Dlaczego 5 maja to ważna data w kontekście integracji i równości? Co powstrzymuje pracodawców przed zatrudnianiem osób z niepełnosprawnościami? Jakie są obowiązki pracodawcy wobec PFRON? Wyjaśniają eksperci z HRQ Ability Sp. z o.o. Sp. k. I pokazują na przykładzie ile może zaoszczędzić firma na zatrudnieniu osób z niepełnosprawnościami.

Koszty NKUP w księgach rachunkowych - klasyfikacja i księgowanie

– W praktyce rachunkowej i podatkowej przedsiębiorcy często napotykają na wydatki, które - mimo że wpływają na wynik finansowy jednostki - to jednak nie mogą zostać zaliczone do kosztów uzyskania przychodów (tzw. NKUP) – zauważa Beata Tęgowska, ekspertka ds. księgowości i płac z Systim.pl i wyjaśnia jak je prawidłowo klasyfikować i księgować?

REKLAMA