REKLAMA

REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

Jak wybrać rozwiązanie dla JPK w środowisku SAP?

 SI-Consulting Sp. z o.o.
Kompleksowe rozwiązania informatyczne dla przedsiębiorstw
Jak wybrać rozwiązanie dla JPK w środowisku SAP?
Jak wybrać rozwiązanie dla JPK w środowisku SAP?

REKLAMA

REKLAMA

Jednolity Plik Kontrolny, który przedsiębiorcy (na początku ci najwięksi) muszą wdrożyć już od 1 lipca 2016 r., to kolejna już odsłona walki Ministerstwa Finansów o uszczelnienie polskiego systemu podatkowego. Zautomatyzuje wiele procesów związanych z kontrolą ksiąg podatkowych, oczyści rynek z firm stosujących nieuczciwe praktyki i - w założeniu - przyniesie fiskusowi wielomilionowe oszczędności. Niestety, dużym firmom na przygotowanie się do wymogów ustawodawcy, zostało bardzo mało czasu, a opieszałość - może drogo kosztować.

Czym jest Jednolity Plik Kontrolny? Rozbudowanym i bardzo szczegółowym zestawem danych podatkowych, zapisanych w jednolitej, elektronicznej formie. Duże przedsiębiorstwa - firmy zatrudniające co najmniej 250 pracowników lub generujące powyżej 50 mln euro obrotu rocznie i których suma aktywów bilansu przekracza 43 mln euro - już od 1 lipca 2016 roku będą zobligowane do przekazywania go, na każde żądanie, organom podatkowym lub organom kontroli skarbowej. Biorąc pod uwagę to, że nowe zasady ustalono we wrześniu 2015 roku, a konkretny zestaw wymaganych danych przekazano w marcu 2016, czasu na ich opracowanie zostało bardzo niewiele.

REKLAMA

Autopromocja

Dodatkowo nowelizacja Ordynacji podatkowej wprowadza obowiązek comiesięcznego raportowania organom podatkowym informacji o prowadzonej ewidencji sprzedaży i zakupu VAT w formie odpowiadającej strukturze JPK (bez wezwania organu). Ustawa została podpisana przez Prezydenta i czeka na ogłoszenie w Dzienniku Ustaw. Dla dużych przedsiębiorców oznacza to konieczność przesłania pierwszej informacji w terminie do 25 sierpnia 2016 r.

Do zmian nie tylko warto, ale też opłaca się dobrze przygotować, wybierając rozwiązanie, które w prosty i łatwy sposób umożliwi spełnienie nowych wymogów. Brak sprawnej współpracy
z organami podatkowymi, nawet jeśli nie będzie skutkował nałożeniem kar finansowych na przedsiębiorstwo, może negatywnie wpłynąć na jego finansową kondycję, na przykład utrudniając odzyskanie zwrotu nadpłaconego podatku.

Polecamy: Jednolity Plik Kontrolny – praktyczny poradnik (książka)

Jak przygotować się do wdrożenia systemu JPK?

Jak najszybciej - to po pierwsze. Największe firmy, które nowym regulacjom będą podlegały lada moment paradoksalnie jednak nie muszą być w najgorszej pozycji. Dostawcy ustandaryzowanych rozwiązań IT gros obciążeń wynikających z dostosowania się do zmienionego prawa biorą na swoje barki.

Dalszy ciąg materiału pod wideo

Co jeśli firma korzysta z SAP i innych systemów?

REKLAMA

Sprawdzony dostawca, oferujący kompleksowy system do obsługi księgowej, powinien zadbać nie tylko o implementację Kreatora JPK, ale także zapewnić jego późniejsze wsparcie i niezbędne aktualizacje. Kolejne zmiany ogłaszane przez ustawodawcę nie będą wtedy powodowały konieczności przebudowy całego mechanizmu, wystarczą drobne modyfikacje w jego poszczególnych elementach.

- Warto wybrać rozwiązanie o modułowej strukturze. Pozwala ona na rozbudowę pod kątem dodatkowych funkcjonalności, np. nowych planowanych struktur JPK, zmieniających się definicji pól oraz w zakresie podłączania dodatkowych źródeł danych – tłumaczy Renata Rokita – dyrektor Konsultingu SAP w SI-Consulting. – Ponadto, uwzględniając fakt, że nie będzie to narzędzie wykorzystywane rzadko, tylko w przypadku kontroli skarbowej, lecz element comiesięcznego raportowania -  warto zwrócić uwagę na logiczny i ergonomiczny sposób obsługi narzędzia – korzystać z niego będą przede wszystkim służby finansowe a nie specjaliści IT. Wiele proponowanych Klientom rozwiązań koncentruje się wyłącznie na technicznej ekstrakcji danych – co nie zapewnia obsługi pełnego procesu tworzenia JPK.

Czy dane zawarte w Kreatorze JPK na pewno będą zgodne z wymogami MF?

Projekt wdrożenia Kreatora JPK powinien każdorazowo rozpoczynać się od sprawdzenia, czy bieżący system zawiera i poprawnie rejestruje wszystkie wymagane dane. Czy system SAP rejestruje poprawnie daty operacji gospodarczych ze względu na obowiązek CIT i VAT? Czy jest w nim uwzględniony pełen zakres danych niezbędnych do sporządzenia deklaracji VAT? Czy całość operacji realizowana jest w systemie SAP? Te i inne pytania składają się na wstępną weryfikację, po której samo wdrożenie kreatora nie stanowi już wielkiego wyzwania.

- Wygenerowanie JPK prawidłowego z technicznego punktu widzenia, to jedno. Przedtem należy sprawdzić, czy merytorycznie jest on spójny i poprawny. Znając zawartość plików i powiązania między tabelami można zaprojektować testy umożliwiające wyselekcjonowanie transakcji, które mogą budzić wątpliwości fiskusa i odpowiednio wcześnie zareagować – zaznacza Tomasz Gałka, doradca podatkowy, partner w Kancelarii Olesiński & Wspólnicy, która współpracuje z SI-Consulting przy opracowywaniu rozwiązań dla JPK.

Polecamy: Monitor Księgowego – prenumerata

Czy do obsługi Kreatora JPK potrzeba kompetencji programistycznych?

W myśl nowych przepisów Urząd Skarbowy może w każdej chwili zażądać od podatnika przedłożenia kompleksowego JPK. Automatyzacja pozwalająca na bezzwłoczną odpowiedź na to wezwanie jest więc warunkiem koniecznym do uniknięcia oskarżenia o utrudnianie czynności. Kreator JPK musi być prosty i wygodny w obsłudze dla pracowników.

- Do implementacji naszego Kreatora JPK wystarcza prawidłowe wypełnienie tabel konfiguracyjnych - rozwiewa obawy Renata Rokita – dyrektor Konsultingu SAP w SI-Consulting. - Po wstępnym przeszkoleniu można ją z powodzeniem wykonać we własnym zakresie.

Jak rozwiązać kwestie bezpieczeństwa danych?

Dane zawarte w JPK ze względu na wysoki stopień uszczegółowienia należy zaliczyć do tzw. danych wrażliwych. To z kolei, w połączeniu z szerokim zakresem danych, rodzi pytania o ich bezpieczeństwo.

- Sprawdzony dostawca gwarantuje dochowanie najwyższych standardów bezpieczeństwa, a na nich nie warto oszczędzać. Trzeba zwrócić uwagę nie tylko na aspekty techniczne, bo większość rozwiązań działa podobnie jak systemy ERP, ale także na możliwość selektywnego przydzielania uprawnień dla użytkowników. To czynnik ludzki często jest najsłabszym ogniwem – podkreśla Paweł Rytelewski, prezes SI-Consulting.


Czy oferowane rozwiązania JPK były testowane w praktyce?

Ministerstwo Finansów kierunek zmian zapowiedziało co prawda we wrześniu 2015, ale na konkrety trzeba było czekać aż do marca tego roku. W związku z tym na przetestowanie rozwiązań programistycznych nie zostało wiele czasu. Tym bardziej warto poszukać dostawców, którym - mimo wszystko - się to udało.

- Prace nad opracowaniem rozwiązania rozpoczęliśmy już we wrześniu zeszłego roku, dzięki czemu w marcu mogliśmy szybko dostosować się do ustaleń MF, a w maju rozpocząć pierwsze wdrożenia, m.in. w spółkach Grupy Impel. Tam Kreator JPK został sprawdzony zarówno od strony technicznej, jak i merytorycznej przez zespół księgowy - mówi Paweł Rytelewski z SI-Consulting.

Podany termin wprowadzenia zmian w przepisach jest nieuchronny. Wdrożenie rozwiązań JPK do funkcjonującego systemu SAP wymaga pełnego zaangażowania służb księgowych i informatycznych w firmie. Zaplanowana implementacja kreatora JPK pozwoli uniknąć ryzyka finansowego związanego z niewypełnieniem obowiązków sprawozdawczych wobec organów skarbowych.

SI-Consulting (SAP Gold Partner) specjalizuje się we wdrożeniach najwyższej jakości rozwiązań IT, które wspierają zarządzanie i optymalizują procesy biznesowe firm.
Łącząc wieloletnie doświadczenia we wdrażaniu systemów SAP z doświadczeniem doradców i prawników z Olesiński & Wspólnicy, SI-Consulting opracowała Kreator JPK, umożliwiający firmom działającym w środowisku SAP sprawne przygotowanie się do Jednolitego Pliku Kontrolnego.

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:
Autopromocja

REKLAMA

QR Code

REKLAMA

Księgowość
Zapisz się na newsletter
Zobacz przykładowy newsletter
Zapisz się
Wpisz poprawny e-mail
Odliczenie w PIT zakupu smartfona, smartwatcha i tabletu jest możliwe. Kto ma takie prawo? [Ulga rehabilitacyjna 2025]

Wydatki poniesione przez podatnika z orzeczoną niepełnosprawnością na zakup telefonu komórkowego (smartfona), smartwatcha i tabletu oraz oprogramowania i baterii do tych urządzeń (a także na naprawy tych urządzeń), można uznać za wydatki, podlegające odliczeniu w ramach ulgi rehabilitacyjnej określonej w art. 26 ust. 1 pkt 6 w zw. z art. 26 ust. 7a pkt 3 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych. Podstawowym warunkiem tego odliczenia jest to, by te urządzenia ułatwiały wykonywanie czynności życiowych, stosownie do potrzeb wynikających z niepełnosprawności. Takie jest stanowisko Dyrektora Krajowej Informacji Skarbowej zaprezentowane np. w interpretacji indywidualnej z 19 listopada 2024 r.

Twój e-PIT już jest! Jak szybko rozliczyć PIT i otrzymać zwrot podatku?

Usługa Twój e-PIT ruszyła 15 lutego 2025 roku rusza. To najprostszy sposób na szybkie i wygodne rozliczenie podatku PIT za 2024 rok. Sprawdź, jakie nowości wprowadzono w tym roku i jak złożyć zeznanie w kilka kliknięć, by nie czekać na zwrot podatku!

Zaniechanie poboru podatku od subwencji i wsparcia finansowego z tarcz PFR do końca 2026 roku

Ministerstwo Finansów chce wydłużyć do końca 2026 r. okres zaniechania poboru podatku od subwencji finansowych oraz finansowania preferencyjnego udzielonych przez PFR w ramach tarcz – wynika z projektu rozporządzenia, opublikowanego 14 lutego 2025 r. na stronach Rządowego Centrum Legislacji.

Twój e-PIT 2025: jakie ulgi podatkowe trzeba wypełnić samemu? Jak złożyć zeznanie podatkowe za 2024 rok?

Od 15 lutego do 30 kwietnia 2025 r. można składać roczne zeznania podatkowe PIT i rozliczyć dochody (przychody) uzyskane w 2024 roku. Ministerstwo Finansów zachęca do korzystania z e-usług Krajowej Administracji Skarbowej i rozliczania podatków drogą elektroniczną. W 2025 r. kolejny raz z usługi Twój e-PIT będą mogły skorzystać również osoby prowadzące działalność gospodarczą oraz działy specjalne produkcji rolnej. Pierwszy raz usługa Twój e-PIT będzie dostępna także w aplikacji mobilnej e-Urząd Skarbowy (e-US). MF i KAS zachęcają także do aktywowania usługi e-korespondencji przy okazji logowania do e-US w związku z rozliczeniem podatku.

REKLAMA

Składka zdrowotna 2025: kwoty, podstawy wymiaru, zmiany i korzyści dla firm. Kiedy pierwsze płatności na nowych zasadach?

Od 1 stycznia 2025 r. zmieniły się zasady obliczania składki zdrowotnej dla przedsiębiorców. Zakład Ubezpieczeń Społecznych informuje, kto skorzysta z nowych przepisów i kiedy pierwsze płatności „na nowych zasadach”. Ile wynoszą składki zdrowotne i podstawy wymiaru poszczególnych przedsiębiorców w zależności od ich formy opodatkowania?

PFRON 2025: Obowiązki pracodawcy. Składki, terminy, deklaracje. Jak obliczyć stan i wskaźnik zatrudnienia oraz wysokość wpłaty?

Jakie obowiązki wobec PFRON ma pracodawca? Jak obliczyć wysokość wpłaty na ten fundusz? Jak ustalić stan zatrudnienia i wskaźnik zatrudnienia? Kto może być zwolniony z obowiązku dokonywania wpłat do PFRON?

Zwrot kosztów przejazdów pracowniczych bez podatku? Interpelacja poselska w sprawie przychodu pracownika

W odpowiedzi z 23 grudnia 2024 r. na interpelację poselską nr 6759 Wiceminister Finansów Jarosław Neneman wskazał rozstrzygnięcie w zakresie zwrotu kosztów taksówek ponoszonych przez pracowników sprzeczne z ostatnim wyrokiem NSA z 19 listopada 2024 r. Zdaniem Wiceministra zwrot takich kosztów nie będzie stanowił przychodu w sytuacji, w której kwota jaką otrzymują pracownicy równa jest tej, którą ponieśli i wyjdą oni dzięki temu „na zero”.

Mandat lub grzywna nałożone za granicą. Kiedy warto się odwołać, a kiedy lepiej zapłacić od razu?

Każdego roku tysiące polskich firm transportowych i przewoźników, realizujących przewozy międzynarodowe, otrzymują mandaty lub grzywny, które mogą sięgać dziesiątek, a nawet setek tysięcy złotych. Czy zawsze warto się od nich odwoływać? W wielu przypadkach tak – ale trzeba wiedzieć, kiedy walczyć, a kiedy zapłacić i uniknąć dalszych problemów. A wszystko oczywiście zależy od okoliczności oraz rodzaju nałożonej kary.

REKLAMA

260-280 zł za badanie techniczne samochodu (postulat diagnostów). Czy już w 2025 r. będzie drożej, w tym wyższe też opłaty karne za spóźniony przegląd i nowe terminy?

Ministerstwo Infrastruktury podjęło intensywne prace nad reformą systemu badań technicznych pojazdów (w tym samochodów i motocykli). To nie tylko konieczność wynikająca z dostosowania przepisów do unijnej dyrektywy, ale również odpowiedź na realia gospodarcze, które przez lata diametralnie się zmieniły. Jak informuje resort, w grudniu 2024 roku złożono wniosek o wpisanie projektu ustawy do wykazu prac legislacyjnych Rady Ministrów. Czy stawki za badania techniczne pojazdów zmienią się w 2025 roku? Co jeszcze się zmieni oprócz cen?

Bułgaria i Rumunia w strefie Schengen od 2025 r. – co to oznacza dla branży transportowej?

1 stycznia 2025 roku Rumunia i Bułgaria zyskały pełen dostęp do strefy Schengen, o który zabiegały od chwili akcesji niemal 20 lat temu. Mniej granic na kontynencie to świetna wiadomość dla europejskiego sektora transportu – planowanie tras biegnących przez oba kraje stanie się łatwiejsze i wolne od wielogodzinnych kontroli. Wejście do Schengen to ogromna szansa zwłaszcza dla intensywnie rozwijającej się Rumunii. Jej pozycja na kontynencie w ostatnich latach umocniła się, a transport jest kluczowym sektorem rumuńskiej gospodarki.

REKLAMA