REKLAMA

REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

Jak wybrać rozwiązanie dla JPK w środowisku SAP?

SI-Consulting Sp. z o.o.
Kompleksowe rozwiązania informatyczne dla przedsiębiorstw
Jak wybrać rozwiązanie dla JPK w środowisku SAP?
Jak wybrać rozwiązanie dla JPK w środowisku SAP?

REKLAMA

REKLAMA

Jednolity Plik Kontrolny, który przedsiębiorcy (na początku ci najwięksi) muszą wdrożyć już od 1 lipca 2016 r., to kolejna już odsłona walki Ministerstwa Finansów o uszczelnienie polskiego systemu podatkowego. Zautomatyzuje wiele procesów związanych z kontrolą ksiąg podatkowych, oczyści rynek z firm stosujących nieuczciwe praktyki i - w założeniu - przyniesie fiskusowi wielomilionowe oszczędności. Niestety, dużym firmom na przygotowanie się do wymogów ustawodawcy, zostało bardzo mało czasu, a opieszałość - może drogo kosztować.

Czym jest Jednolity Plik Kontrolny? Rozbudowanym i bardzo szczegółowym zestawem danych podatkowych, zapisanych w jednolitej, elektronicznej formie. Duże przedsiębiorstwa - firmy zatrudniające co najmniej 250 pracowników lub generujące powyżej 50 mln euro obrotu rocznie i których suma aktywów bilansu przekracza 43 mln euro - już od 1 lipca 2016 roku będą zobligowane do przekazywania go, na każde żądanie, organom podatkowym lub organom kontroli skarbowej. Biorąc pod uwagę to, że nowe zasady ustalono we wrześniu 2015 roku, a konkretny zestaw wymaganych danych przekazano w marcu 2016, czasu na ich opracowanie zostało bardzo niewiele.

REKLAMA

REKLAMA

Dodatkowo nowelizacja Ordynacji podatkowej wprowadza obowiązek comiesięcznego raportowania organom podatkowym informacji o prowadzonej ewidencji sprzedaży i zakupu VAT w formie odpowiadającej strukturze JPK (bez wezwania organu). Ustawa została podpisana przez Prezydenta i czeka na ogłoszenie w Dzienniku Ustaw. Dla dużych przedsiębiorców oznacza to konieczność przesłania pierwszej informacji w terminie do 25 sierpnia 2016 r.

Do zmian nie tylko warto, ale też opłaca się dobrze przygotować, wybierając rozwiązanie, które w prosty i łatwy sposób umożliwi spełnienie nowych wymogów. Brak sprawnej współpracy
z organami podatkowymi, nawet jeśli nie będzie skutkował nałożeniem kar finansowych na przedsiębiorstwo, może negatywnie wpłynąć na jego finansową kondycję, na przykład utrudniając odzyskanie zwrotu nadpłaconego podatku.

Polecamy: Jednolity Plik Kontrolny – praktyczny poradnik (książka)

REKLAMA

Jak przygotować się do wdrożenia systemu JPK?

Jak najszybciej - to po pierwsze. Największe firmy, które nowym regulacjom będą podlegały lada moment paradoksalnie jednak nie muszą być w najgorszej pozycji. Dostawcy ustandaryzowanych rozwiązań IT gros obciążeń wynikających z dostosowania się do zmienionego prawa biorą na swoje barki.

Dalszy ciąg materiału pod wideo

Co jeśli firma korzysta z SAP i innych systemów?

Sprawdzony dostawca, oferujący kompleksowy system do obsługi księgowej, powinien zadbać nie tylko o implementację Kreatora JPK, ale także zapewnić jego późniejsze wsparcie i niezbędne aktualizacje. Kolejne zmiany ogłaszane przez ustawodawcę nie będą wtedy powodowały konieczności przebudowy całego mechanizmu, wystarczą drobne modyfikacje w jego poszczególnych elementach.

- Warto wybrać rozwiązanie o modułowej strukturze. Pozwala ona na rozbudowę pod kątem dodatkowych funkcjonalności, np. nowych planowanych struktur JPK, zmieniających się definicji pól oraz w zakresie podłączania dodatkowych źródeł danych – tłumaczy Renata Rokita – dyrektor Konsultingu SAP w SI-Consulting. – Ponadto, uwzględniając fakt, że nie będzie to narzędzie wykorzystywane rzadko, tylko w przypadku kontroli skarbowej, lecz element comiesięcznego raportowania -  warto zwrócić uwagę na logiczny i ergonomiczny sposób obsługi narzędzia – korzystać z niego będą przede wszystkim służby finansowe a nie specjaliści IT. Wiele proponowanych Klientom rozwiązań koncentruje się wyłącznie na technicznej ekstrakcji danych – co nie zapewnia obsługi pełnego procesu tworzenia JPK.

Czy dane zawarte w Kreatorze JPK na pewno będą zgodne z wymogami MF?

Projekt wdrożenia Kreatora JPK powinien każdorazowo rozpoczynać się od sprawdzenia, czy bieżący system zawiera i poprawnie rejestruje wszystkie wymagane dane. Czy system SAP rejestruje poprawnie daty operacji gospodarczych ze względu na obowiązek CIT i VAT? Czy jest w nim uwzględniony pełen zakres danych niezbędnych do sporządzenia deklaracji VAT? Czy całość operacji realizowana jest w systemie SAP? Te i inne pytania składają się na wstępną weryfikację, po której samo wdrożenie kreatora nie stanowi już wielkiego wyzwania.

- Wygenerowanie JPK prawidłowego z technicznego punktu widzenia, to jedno. Przedtem należy sprawdzić, czy merytorycznie jest on spójny i poprawny. Znając zawartość plików i powiązania między tabelami można zaprojektować testy umożliwiające wyselekcjonowanie transakcji, które mogą budzić wątpliwości fiskusa i odpowiednio wcześnie zareagować – zaznacza Tomasz Gałka, doradca podatkowy, partner w Kancelarii Olesiński & Wspólnicy, która współpracuje z SI-Consulting przy opracowywaniu rozwiązań dla JPK.

Polecamy: Monitor Księgowego – prenumerata

Czy do obsługi Kreatora JPK potrzeba kompetencji programistycznych?

W myśl nowych przepisów Urząd Skarbowy może w każdej chwili zażądać od podatnika przedłożenia kompleksowego JPK. Automatyzacja pozwalająca na bezzwłoczną odpowiedź na to wezwanie jest więc warunkiem koniecznym do uniknięcia oskarżenia o utrudnianie czynności. Kreator JPK musi być prosty i wygodny w obsłudze dla pracowników.

- Do implementacji naszego Kreatora JPK wystarcza prawidłowe wypełnienie tabel konfiguracyjnych - rozwiewa obawy Renata Rokita – dyrektor Konsultingu SAP w SI-Consulting. - Po wstępnym przeszkoleniu można ją z powodzeniem wykonać we własnym zakresie.

Jak rozwiązać kwestie bezpieczeństwa danych?

Dane zawarte w JPK ze względu na wysoki stopień uszczegółowienia należy zaliczyć do tzw. danych wrażliwych. To z kolei, w połączeniu z szerokim zakresem danych, rodzi pytania o ich bezpieczeństwo.

- Sprawdzony dostawca gwarantuje dochowanie najwyższych standardów bezpieczeństwa, a na nich nie warto oszczędzać. Trzeba zwrócić uwagę nie tylko na aspekty techniczne, bo większość rozwiązań działa podobnie jak systemy ERP, ale także na możliwość selektywnego przydzielania uprawnień dla użytkowników. To czynnik ludzki często jest najsłabszym ogniwem – podkreśla Paweł Rytelewski, prezes SI-Consulting.


Czy oferowane rozwiązania JPK były testowane w praktyce?

Ministerstwo Finansów kierunek zmian zapowiedziało co prawda we wrześniu 2015, ale na konkrety trzeba było czekać aż do marca tego roku. W związku z tym na przetestowanie rozwiązań programistycznych nie zostało wiele czasu. Tym bardziej warto poszukać dostawców, którym - mimo wszystko - się to udało.

- Prace nad opracowaniem rozwiązania rozpoczęliśmy już we wrześniu zeszłego roku, dzięki czemu w marcu mogliśmy szybko dostosować się do ustaleń MF, a w maju rozpocząć pierwsze wdrożenia, m.in. w spółkach Grupy Impel. Tam Kreator JPK został sprawdzony zarówno od strony technicznej, jak i merytorycznej przez zespół księgowy - mówi Paweł Rytelewski z SI-Consulting.

Podany termin wprowadzenia zmian w przepisach jest nieuchronny. Wdrożenie rozwiązań JPK do funkcjonującego systemu SAP wymaga pełnego zaangażowania służb księgowych i informatycznych w firmie. Zaplanowana implementacja kreatora JPK pozwoli uniknąć ryzyka finansowego związanego z niewypełnieniem obowiązków sprawozdawczych wobec organów skarbowych.

SI-Consulting (SAP Gold Partner) specjalizuje się we wdrożeniach najwyższej jakości rozwiązań IT, które wspierają zarządzanie i optymalizują procesy biznesowe firm.
Łącząc wieloletnie doświadczenia we wdrażaniu systemów SAP z doświadczeniem doradców i prawników z Olesiński & Wspólnicy, SI-Consulting opracowała Kreator JPK, umożliwiający firmom działającym w środowisku SAP sprawne przygotowanie się do Jednolitego Pliku Kontrolnego.

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:
Autopromocja

REKLAMA

QR Code

REKLAMA

Księgowość
PIT-11 od pracodawcy tylko na wniosek pracownika. Ministerstwo Finansów szykuje zmiany w informacjach podatkowych

W dniu 22 grudnia 2025 r. w wykazie prac legislacyjnych Rady Ministrów opublikowane zostały założenia projektu nowelizacji ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych (PIT) oraz ustawy o podatku dochodowym od osób prawnych (PIT). Ministerstwo Finansów przygotowuje przepisy, których celem ma być zniesienie obowiązku przekazywania z mocy prawa w każdym przypadku imiennych informacji PIT-11, PIT-8C, IFT-1R i IFT- 2R wszystkim podatnikom. Podatnik będzie miał prawo uzyskania tych imiennych informacji, co do zasady, na wniosek złożony płatnikowi lub innemu podmiotowi zobowiązanemu do ich sporządzenia. Zmiany mają wejść w życie 1 stycznia 2027 r. i będą miały zastosowanie do rozliczeń dochodów uzyskanych począwszy od 1 stycznia 2026 r.

Elementarne problemy obowiązkowego KSeF. Podatnicy będą fakturować po staremu?

Podatnicy pod koniec roku czekają DOBREJ NOWINY również dotyczącej podatków: znamy jej treść – idzie o oddalenie (najlepiej na święte nigdy) pomysłu o nazwie obowiązkowy KSeF. Jeśli nie będzie to zrobione formalnie, to zrobią to podatnicy, którzy po prostu będą fakturować po staremu i zawiadomią dostawców (usługodawców), że będą płacić tylko te faktury, które będą im formalnie doręczone w dotychczasowych postaciach; „nie będę grzebał w żadnym KSeFie, bo nie mam na to czasu ani pieniędzy” - pisze prof. dr hab. Witold Modzelewski.

Nowe limity podatkowe dla samochodów firmowych od 2026 r. MF: dotyczą też umów leasingu i najmu zawartych wcześniej, jeżeli auto nie zostało ujęte w ewidencji środków trwałych przed 1 stycznia

Od 1 stycznia 2026 r. zmieniają się limity dotyczące zaliczania do kosztów podatkowych wydatków na samochody firmowe. Ministerstwo Finansów informuje, że te nowe limity mają zastosowanie do umów leasingu i najmu zawartych przed 1 stycznia 2026 r., jeśli charakter tych umów (pod względem wymogów prawa podatkowego), nie pozwala na wprowadzenie pojazdu do ewidencji środków trwałych.

Zwrot VAT do 40 dni po wdrożeniu KSeF. Dlaczego to nie jest dobra wiadomość dla księgowych?

Chociaż wokół wdrożenia KSeF nie przestają narastać wątpliwości, to trzeba uczciwie przyznać, że nowy system przyniesie również wymierne korzyści. Firmy mogą liczyć na rekordowo szybkie zwroty VAT i wreszcie uwolnić się od uciążliwego gromadzenia całych ton papierowej dokumentacji. O ile to ostatnie jest też ulgą dla księgowych, o tyle mechanizm odzyskiwania VAT budzi pewne obawy.

REKLAMA

Potwierdzenie transakcji fakturowanej w KSeF. MF: to dobrowolna opcja. Jakie dokumenty można wydać nabywcy po wystawieniu faktury w KSeF w trybie: ONLINE, OFFLINE i awaryjnym?

W opublikowanym przez Ministerstwo Finansów Podręczniku KSeF 2.0 (część II) jest dokładnie opisana możliwość wydania nabywcy „potwierdzenia transakcji” w przypadkach wystawienia faktury w KSeF w trybie ONLINE, OFFLINE, czy w trybie awaryjnym. Okazuje się, że jest to całkowicie dobrowolna opcja, która nie jest i nie będzie uregulowana przepisami. Do czego więc może służyć to potwierdzenie transakcji i jak je wystawiać?

Reklama dźwignią handlu. A co z podatkami? Jak rozliczyć napis LED zawieszony na budynku?

Czy napis LED zawieszony na budynku ulepsza go? A może stanowi odrębny środek trwały? Odpowiedź na to pytanie ma istotne znaczenia dla prawidłowego przeprowadzenia rozliczeń podatkowych. A co na to organy skarbowe?

Zmiany w podatkach 2026: powrót wyższej składki zdrowotnej, KSeF, JPK_CIT oraz zamrożone progi PIT

Choć głośne zmiany podatkowe ostatecznie nie wejdą w życie w 2026 r., od 1 stycznia zaczynają obowiązywać regulacje, które mogą realnie podnieść obciążenia przedsiębiorców – i to bez zmiany stawek podatkowych. Niższe limity dla aut firmowych, powrót wyższej składki zdrowotnej, KSeF, JPK_CIT oraz zamrożone progi PIT oznaczają dla wielu firm ukryte podwyżki sięgające kilkudziesięciu tysięcy złotych rocznie.

KSeF 2026: państwowa infrastruktura cyfrowa, która zmienia biznes głębiej niż samo fakturowanie

KSeF to nie kolejny obowiązek podatkowy, lecz jedna z największych transformacji cyfrowych polskiej gospodarki. Od 2026 roku system zmieni nie tylko sposób wystawiania faktur, ale całą architekturę zarządzania danymi finansowymi, ryzykiem i płynnością w firmach. Eksperci Ministerstwa Finansów, KAS i rynku IT zgodnie podkreślają: to moment, w którym państwo staje się operatorem infrastruktury biznesowej, a przedsiębiorstwa muszą nauczyć się funkcjonować w czasie rzeczywistym.

REKLAMA

Przelewy bankowe w Święta i Nowy Rok. Kiedy wysłać przelew, by na pewno doszedł przed końcem roku?

Koniec roku obfituje w dużo dni wolnych. Co z przelewami bankowymi wysłanymi w tych dniach dniach? Kiedy najlepiej wysłać przelew, aby dotarł na czas? Czy będą działać płatności natychmiastowe? Warto terminowe płatności zaplanować z wyprzedzeniem.

Aplikacja Podatnika KSeF – jak korzystać z bezpłatnego narzędzia? [Webinar INFORAKADEMII]

Praktyczny webinar „Aplikacja Podatnika KSeF – jak korzystać z bezpłatnego narzędzia?” poprowadzi Tomasz Rzepa, doradca podatkowy i ekspert INFORAKADEMII. Ekspert wyjaśni, jak najefektywniej korzystać z bezpłatnego narzędzia do wystawiania faktur po wejściu w życie obowiązku korzystania z KSeF. Każdy z uczestników webinaru będzie miał możliwość zadania pytań, a po webinarze otrzyma imienny certyfikat.

Zapisz się na newsletter
Chcesz uniknąć błędów? Być na czasie z najnowszymi zmianami w podatkach? Zapisz się na nasz newsletter i otrzymuj rzetelne informacje prosto na swoją skrzynkę.
Zaznacz wymagane zgody
loading
Zapisując się na newsletter wyrażasz zgodę na otrzymywanie treści reklam również podmiotów trzecich
Administratorem danych osobowych jest INFOR PL S.A. Dane są przetwarzane w celu wysyłki newslettera. Po więcej informacji kliknij tutaj.
success

Potwierdź zapis

Sprawdź maila, żeby potwierdzić swój zapis na newsletter. Jeśli nie widzisz wiadomości, sprawdź folder SPAM w swojej skrzynce.

failure

Coś poszło nie tak

REKLAMA