REKLAMA

REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

JPK, elektroniczne kontrole podatkowe, Centralny Rejestr Faktur

Subskrybuj nas na Youtube
Dołącz do ekspertów Dołącz do grona ekspertów
JPK, elektroniczne kontrole podatkowe, Centralny Rejestr Faktur
JPK, elektroniczne kontrole podatkowe, Centralny Rejestr Faktur

REKLAMA

REKLAMA

15 września 2016 r. na konferencji „Elektroniczne kontrole podatkowe - pierwsze doświadczenia. Wyzwania przedsiębiorców i rozwiązania ekspertów” przedstawiciele Ministerstwa Finansów przestawili aktualny stan wdrażania Jednolitego Pliku Kontrolnego. Spółka Aplikacje Krytyczne Sp. z o.o. zaczyna wraz z MF prace nad Centralnym Rejestrem Faktur i zaawansowanymi narzędziami do analizy plików JPK.

Obecny na  Konferencji Wiesław Jasiński podsekretarz stanu w Ministerstwie Finansów, Generalny Inspektor Kontroli Skarbowej ocenił na podstawie pierwszych doświadczeń, że początki funkcjonowania JPK w Polsce z perspektywy MiF wyglądają obiecująco.

REKLAMA

Autopromocja

Według danych z 28 sierpnia 2016 r. 5770 podmiotów złożyło JPK_VAT za lipiec 2016 r.. I w zdecydowanej większości pliki te były poprawne i zgodne ze złożonymi deklaracjami VAT.

REKLAMA

Minister Jasiński podkreślił, że JPK jest standardem międzynarodowym zalecanym m.in. przez OECD, wdrożonym już przez niektóre państwa UE. Polska korzysta ze wszystkich dostępnych doświadczeń zagranicznych w zakresie wdrażania JPK ale też zauważył, że w Polsce JPK jest i będzie wdrażany w bardzo szerokim (o ile nie najszerszym) zakresie.

Minister Jasiński  ocenił, że JPK i kolejne narzędzia i instytucje elektronicznych kontroli podatkowych i skarbowych (nad którymi prace trwają) mogą być najważniejszym elementem uszczelnienia systemu podatkowego – ważniejszym może niż nowelizacje przepisów prawnych.

Polecamy: Jednolity Plik Kontrolny – praktyczny poradnik (książka)

Dalszy ciąg materiału pod wideo

Zdaniem Jasińskiego JPK raportowanie JPK_VAT jest traktowane przez MF specjalnie i priorytetowo

Minister podziękował podatnikom za wszelkie uwagi krytyczne i wyrozumiałość przy wdrażaniu JPK. Jednocześnie przeprosił za danie podatnikom niewiele czasu na wdrożenie JPK i późne oddanie do dyspozycji podatników aplikacji do wysyłania plików JPK.

Minister Jasiński  odniósł się do uwagi, że JPK jest kosztowny – jego zdaniem korzyści (także dla podatników – szybsze kontrole) z wprowadzenia JPK wielokrotnie przewyższają koszty wdrożenia. A od narzędzi informatycznych w administracji podatkowej i skarbowej wykorzystywanych przy kontrolach nie ma jego zdaniem odwrotu.

Jeszcze przed końcem 2016 r. MF przedstawi kolejne propozycje z zakresu informatyzacji administracji podatkowej i elektronicznych kontroli podatkowych.

Minister Jasiński wspomniał także o toczących się pracach nad Centralnym Rejestrem Faktur, który będzie tworzyć Ministerstwo Finansów we współpracy ze spółką Aplikacje Krytyczne Sp. z o.o.

REKLAMA

W dniu 13 września 2016 r. spółka Aplikacje Krytyczne, powołana na podstawie Ustawy o szczególnych zasadach wykonywania niektórych zadań z zakresu informatyzacji działalności organów administracji podatkowej, Służby Celnej i kontroli skarbowej została zarejestrowana w Krajowym Rejestrze Sądowym.

Priorytetowymi zadaniami tej spółki są właśnie budowa Centralnego Rejestru Faktur oraz narzędzi do zaawansowanej analityki (plików JPK i faktur zgromadzonych w CRF) opartej na statystyce matematycznej, których realizacja jest zaplanowana na koniec pierwszego półrocza 2017 r.

Z komunikatu MF z 16 września 2016 r. wiadomo, że 15 września 2016 r. Minister Finansów oraz zarząd spółki Aplikacje Krytyczne Sp. z o.o podpisali umowę o świadczenie usług regulująca m.in. zasady nieodpłatnego przekazania praw własności intelektualnej do oprogramowania wytworzonego przez spółkę.

Zastępca Dyrektora Departamentu Kontroli Skarbowej Przemysław Krawczyk przedstawił wstępną analizę danych przesłanych w plikach JPK_VAT, potwierdzając to, że większość przesłanych MF danych było zgodnych ze złożonymi deklaracjami VAT.

Przypomniał, że MF jest administratorem tych danych i zapewnił, że bardzo wąska liczba pracowników i analityków MF ma dostęp do tych danych.

Dyrektor Krawczyk zapowiedział zmiany w strukturze ewidencji VAT i tym samym struktury JPK_VAT od 2017 roku. Nowością będzie m.in. konieczność wskazania NIP nabywcy. Ale struktura JPK_VAT zmieni się już trochę od października 2016 r., bowiem zmienia się nieco deklaracja VAT.

Zapowiedział dalsze usprawnienie i automatyzację procesu przesyłania plików JPK.

Dyrektor Krawczyk zwrócił uwagę na szybkość i efektywność kontroli podatkowych prowadzonych z użyciem plików JPK. Podkreślił, że kontrole mogą w tym systemie dotyczyć 100% podmiotów a nie wyrywkowo wybranych.

Możliwe będzie np. wykrywanie nieprawidłowości w poszczególnych branżach i kontrolowanie (całościowe) podmiotów działających w tych branżach.

Narzędzia analityczne (które nie są jeszcze w pełni gotowe), będą pozwalały także m.in. na weryfikację prawidłowości ustalenia przez podatnika momentu powstania obowiązku podatkowego.

Zdaniem Dyrektora Krawczyka ujednolicenie formatu elektronicznego danych finansowo-księgowych pomoże także podatnikom w analizie tych danych. Podatnicy będą mogli np. sami (w ramach wewnętrznego audytu) szybko wychwycić swoje błędy np. w zakresie określenia momentu powstania obowiązku podatkowego w VAT.

Pani Agnieszka Gajewska, biegły rewident, prezes Warszawskiego Oddziału Krajowej Izby Biegłych Rewidentów zwróciła uwagę na takie problemy z wdrożeniem JPK, jak:

- krótki czas na wdrożenie JPK,

- podpis elektroniczny, który jest aktualnie niezbędny, także do testowania wysyłki plików JPK

- brak informacji ze strony MF lub zmieniane informacje, jak to miało miejsce z fakturami zakupu, których ostatecznie nie trzeba raportować w plikach JPK – ale jej zdaniem to się zmieni;

- wysokie koszty wdrożenia JPK.

Zwróciła też uwagę, że JPK wymusi zmianę niektórych złych przyzwyczajeń księgowych. Jej zdaniem istnieją księgowi, którzy nieraz długi czas nie księgują dokumentów, przetrzymując je w schowkach, czy „poczekalniach” informatycznych systemów F-K. Teraz JPK wymusi księgowanie na bieżąco. JPK wymusi też zadbanie przez podatników o 100% zgodność rejestrów VAT z deklaracją VAT i plikiem JPK_VAT.


Zdaniem Agnieszki Gajewskiej JPK pomoże podatnikom w wewnętrznych kontrolach biznesowych.

Agnieszka Gajewska przedstawiła też swoje rekomendacje w zakresie JPK. Uznała m.in. za konieczne, by MF wydawało na bieżąco wytyczne w formie interpretacji ogólnych do sytuacji niestandardowych (np. faktura a paragon; korekta 150 dni)

Zaapelowała do MF o stworzenie aplikacji dla podatników do weryfikacji plików JPK. W dalszej perspektywie uznała za celowe wprowadzenie pełnej digitalizacji faktur – przejście całkowicie na e-faktury w jednolitym formacie w skali kraju.

Zapisz się na newsletter
Chcesz uniknąć błędów? Być na czasie z najnowszymi zmianami w podatkach? Zapisz się na nasz newsletter i otrzymuj rzetelne informacje prosto na swoją skrzynkę.
Zaznacz wymagane zgody
loading
Zapisując się na newsletter wyrażasz zgodę na otrzymywanie treści reklam również podmiotów trzecich
Administratorem danych osobowych jest INFOR PL S.A. Dane są przetwarzane w celu wysyłki newslettera. Po więcej informacji kliknij tutaj.
success

Potwierdź zapis

Sprawdź maila, żeby potwierdzić swój zapis na newsletter. Jeśli nie widzisz wiadomości, sprawdź folder SPAM w swojej skrzynce.

failure

Coś poszło nie tak

Źródło: INFOR

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:
Autopromocja

REKLAMA

QR Code

© Materiał chroniony prawem autorskim - wszelkie prawa zastrzeżone. Dalsze rozpowszechnianie artykułu za zgodą wydawcy INFOR PL S.A.

REKLAMA

Księgowość
Zapisz się na newsletter
Zobacz przykładowy newsletter
Zapisz się
Wpisz poprawny e-mail
Koniec z bieganiem po zaświadczenia! Rewolucyjne zmiany w podatku od spadków i darowizn, dotyczące zaświadczeń z urzędu skarbowego oraz rozliczeń rent prywatnych

Koniec z obowiązkiem przedstawiania zaświadczeń z urzędu skarbowego przy sprzedaży majątku otrzymanego od najbliższej rodziny! Nowelizacja ustawy o podatku od spadków i darowizn upraszcza formalności i rozliczenia rent prywatnych. Sprawdź, co dokładnie się zmienia i kiedy nowe przepisy wchodzą w życie.

2 mln zł zamiast 1 mln! Rząd luzuje zasady w podatku PIT – to przełom dla przedsiębiorców, którzy korzystają z rozliczenia kasowego

Rząd szykuje istotną zmianę w podatku dochodowym – limit przychodów uprawniający do kasowego PIT ma wzrosnąć z 1 mln do 2 mln zł. To ogromna ulga dla tysięcy firm, które dzięki nowym przepisom poprawią swoją płynność finansową i uproszczą rozliczenia z fiskusem.

Wystawianie faktur ustrukturyzowanych narusza konstytucyjne prawo do prywatności

Istotna część podatników, mimo istnienia formalnego obowiązku, nie będzie mogła wystawiać faktur ustrukturyzowanych, gdyż nie pozwalają im na to zawarte umowy, w których nabywcy zastrzegają sobie zachowanie tajemnicy handlowej. Wystawianie faktur ustrukturyzowanych w sposób oczywisty narusza tę zasadę, bowiem ich treść będzie w sposób nieograniczony dostępna dla długiej listy organów państwa – pisze prof. dr hab. Witold Modzelewski. I dodaje: Organy te będą mogły bez jakichkolwiek ograniczeń czerpać informacje o tajemnicach handlowych, a zwłaszcza o towarach i usługach oraz cenach stosowanych przez podatników.

Nowe Centrum Kompetencyjne i Zespół ds. zwalczania agresywnego planowania podatkowego – jest ważny krok w uszczelnianiu CIT

Ministerstwo Finansów ogłosiło powstanie Centrum Kompetencyjnego ds. zwalczania agresywnego planowania podatkowego w CIT oraz nowego Zespołu analizującego systemowe rozwiązania w tym obszarze. KAS zmienia też priorytety kontroli – liczyć się będą efekty, nie liczba postępowań.

REKLAMA

Nowe projekty KSR do konsultacji publicznych: wartości niematerialne i inwestycje w nieruchomości

Komitet Standardów Rachunkowości opublikował dwa projekty Krajowych Standardów Rachunkowości – dotyczące wartości niematerialnych i prawnych oraz inwestycji w nieruchomości. Dokumenty mają ujednolicić zasady ewidencji, wyceny i prezentacji tych aktywów. Opinie można zgłaszać do 30 września 2025 r.

Nowa opłata 2 euro od każdej paczki do UE albo 50 eurocentów po spełnieniu szeregu formalności. Na walce Unii z chińskim e-commerce skorzysta europejska logistyka

Komisja Europejska i Parlament Europejski chcą ograniczenia napływu chińskiego e-commerce przez wprowadzenie opłaty manipulacyjnej wynoszącej 2 euro dla każdej paczki, niezależnie od jej wartości. Nowy podatek będzie można obniżyć do 50 eurocentów, ale najpierw przesyłka będzie musiała trafić do magazynu na terenie Unii, skąd będzie dystrybuowana do klienta końcowego. Oznacza to, że każda z 4,6 mld paczek, bo tyle zaimportowano ich w 2024 r., będzie wymagała indywidualnej obsługi logistycznej, którą mogą zapewnić europejscy operatorzy. W opinii ekspertów to wielka dla sektora logistyki kontraktowej, również w Polsce, ale do walki o największych graczy e-commerce należy się dobrze przygotować.

Tajemnica przedsiębiorstwa pod ochroną – rząd szykuje rewolucję w przepisach o znakach towarowych

Rząd pracuje nad długo wyczekiwaną nowelizacją Prawa własności przemysłowej. Projekt UDER85 wprowadzi skuteczne mechanizmy ochrony tajemnicy przedsiębiorstwa w postępowaniach przed Urzędem Patentowym. To przełom, który zmieni zasady gry w sporach o znaki towarowe i zwiększy bezpieczeństwo firmowych danych.

Ubezpieczenie zdrowotne przy delegowaniu pracownika do Niemiec – formularz A1, EKUZ i kasy chorych

Delegowanie pracowników do Niemiec wiąże się z szeregiem obowiązków administracyjnych. Jednym z kluczowych aspektów, często niedocenianym przez pracodawców, jest właściwe zabezpieczenie zdrowotne osoby delegowanej. W praktyce powtarzają się pytania: czy wystarczy formularz A1? Czy EKUZ chroni pracownika w Niemczech w razie wypadku? Co pokrywa niemiecka AOK? I czy warto wykupić prywatne ubezpieczenie? W tym artykule odpowiemy na te i inne pytania, wyjaśnimy czym jest formularz A1, co zapewnia karta EKUZ w Niemczech oraz czy trzeba zgłaszać się do niemieckiej kasy chorych?

REKLAMA

Kryzys na rynku księgowych? Specjaliści są przemęczeni, a chętnych i wykwalifikowanych kandydatów do pracy brakuje

Co drugi pracownik obszaru księgowości uważa, że branża boryka się z niedoborem wykwalifikowanych specjalistów – wynika z badania SaldeoSMART. Wśród głównych powodów luki kompetencyjnej respondenci wymieniają trudność w nadążaniu za zmieniającymi się przepisami (64%) oraz wypalenie zawodowe (53%). Siedmiu na dziesięciu ankietowanych przyznaje, że w ostatnim kwartale często lub bardzo często odczuwało przeciążenie obowiązkami zawodowymi. Jednocześnie 44% upatruje w sztucznej inteligencji szansy na odciążenie pracowników i zwiększenie ich efektywności.

3 poprawki Senatu do ustawy wdrażającej obowiązkowy KSeF

Ustawa wprowadzająca Krajowy System e-Faktur została uchwalona przez Sejm 25 lipca 2025 roku i trafiła do Senatu. Na posiedzeniu w dniu 30 lipca 2025 r. Senacka Komisja Budżetu i Finansów Publicznych zaproponowała jedynie 3 poprawki redakcyjne do ustawy o zmianie ustawy o podatku od towarów i usług oraz ustawy o zmianie ustawy o podatku od towarów i usług oraz niektórych innych ustaw, nie wprowadzając innych zmian.

REKLAMA