REKLAMA

REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

JPK, elektroniczne kontrole podatkowe, Centralny Rejestr Faktur

Subskrybuj nas na Youtube
Dołącz do ekspertów Dołącz do grona ekspertów
JPK, elektroniczne kontrole podatkowe, Centralny Rejestr Faktur
JPK, elektroniczne kontrole podatkowe, Centralny Rejestr Faktur

REKLAMA

REKLAMA

15 września 2016 r. na konferencji „Elektroniczne kontrole podatkowe - pierwsze doświadczenia. Wyzwania przedsiębiorców i rozwiązania ekspertów” przedstawiciele Ministerstwa Finansów przestawili aktualny stan wdrażania Jednolitego Pliku Kontrolnego. Spółka Aplikacje Krytyczne Sp. z o.o. zaczyna wraz z MF prace nad Centralnym Rejestrem Faktur i zaawansowanymi narzędziami do analizy plików JPK.

Obecny na  Konferencji Wiesław Jasiński podsekretarz stanu w Ministerstwie Finansów, Generalny Inspektor Kontroli Skarbowej ocenił na podstawie pierwszych doświadczeń, że początki funkcjonowania JPK w Polsce z perspektywy MiF wyglądają obiecująco.

REKLAMA

Autopromocja

Według danych z 28 sierpnia 2016 r. 5770 podmiotów złożyło JPK_VAT za lipiec 2016 r.. I w zdecydowanej większości pliki te były poprawne i zgodne ze złożonymi deklaracjami VAT.

Minister Jasiński podkreślił, że JPK jest standardem międzynarodowym zalecanym m.in. przez OECD, wdrożonym już przez niektóre państwa UE. Polska korzysta ze wszystkich dostępnych doświadczeń zagranicznych w zakresie wdrażania JPK ale też zauważył, że w Polsce JPK jest i będzie wdrażany w bardzo szerokim (o ile nie najszerszym) zakresie.

Minister Jasiński  ocenił, że JPK i kolejne narzędzia i instytucje elektronicznych kontroli podatkowych i skarbowych (nad którymi prace trwają) mogą być najważniejszym elementem uszczelnienia systemu podatkowego – ważniejszym może niż nowelizacje przepisów prawnych.

Polecamy: Jednolity Plik Kontrolny – praktyczny poradnik (książka)

Dalszy ciąg materiału pod wideo

Zdaniem Jasińskiego JPK raportowanie JPK_VAT jest traktowane przez MF specjalnie i priorytetowo

Minister podziękował podatnikom za wszelkie uwagi krytyczne i wyrozumiałość przy wdrażaniu JPK. Jednocześnie przeprosił za danie podatnikom niewiele czasu na wdrożenie JPK i późne oddanie do dyspozycji podatników aplikacji do wysyłania plików JPK.

Minister Jasiński  odniósł się do uwagi, że JPK jest kosztowny – jego zdaniem korzyści (także dla podatników – szybsze kontrole) z wprowadzenia JPK wielokrotnie przewyższają koszty wdrożenia. A od narzędzi informatycznych w administracji podatkowej i skarbowej wykorzystywanych przy kontrolach nie ma jego zdaniem odwrotu.

Jeszcze przed końcem 2016 r. MF przedstawi kolejne propozycje z zakresu informatyzacji administracji podatkowej i elektronicznych kontroli podatkowych.

Minister Jasiński wspomniał także o toczących się pracach nad Centralnym Rejestrem Faktur, który będzie tworzyć Ministerstwo Finansów we współpracy ze spółką Aplikacje Krytyczne Sp. z o.o.

W dniu 13 września 2016 r. spółka Aplikacje Krytyczne, powołana na podstawie Ustawy o szczególnych zasadach wykonywania niektórych zadań z zakresu informatyzacji działalności organów administracji podatkowej, Służby Celnej i kontroli skarbowej została zarejestrowana w Krajowym Rejestrze Sądowym.

Priorytetowymi zadaniami tej spółki są właśnie budowa Centralnego Rejestru Faktur oraz narzędzi do zaawansowanej analityki (plików JPK i faktur zgromadzonych w CRF) opartej na statystyce matematycznej, których realizacja jest zaplanowana na koniec pierwszego półrocza 2017 r.

Z komunikatu MF z 16 września 2016 r. wiadomo, że 15 września 2016 r. Minister Finansów oraz zarząd spółki Aplikacje Krytyczne Sp. z o.o podpisali umowę o świadczenie usług regulująca m.in. zasady nieodpłatnego przekazania praw własności intelektualnej do oprogramowania wytworzonego przez spółkę.

Zastępca Dyrektora Departamentu Kontroli Skarbowej Przemysław Krawczyk przedstawił wstępną analizę danych przesłanych w plikach JPK_VAT, potwierdzając to, że większość przesłanych MF danych było zgodnych ze złożonymi deklaracjami VAT.

Przypomniał, że MF jest administratorem tych danych i zapewnił, że bardzo wąska liczba pracowników i analityków MF ma dostęp do tych danych.

Dyrektor Krawczyk zapowiedział zmiany w strukturze ewidencji VAT i tym samym struktury JPK_VAT od 2017 roku. Nowością będzie m.in. konieczność wskazania NIP nabywcy. Ale struktura JPK_VAT zmieni się już trochę od października 2016 r., bowiem zmienia się nieco deklaracja VAT.

Zapowiedział dalsze usprawnienie i automatyzację procesu przesyłania plików JPK.

Dyrektor Krawczyk zwrócił uwagę na szybkość i efektywność kontroli podatkowych prowadzonych z użyciem plików JPK. Podkreślił, że kontrole mogą w tym systemie dotyczyć 100% podmiotów a nie wyrywkowo wybranych.

Możliwe będzie np. wykrywanie nieprawidłowości w poszczególnych branżach i kontrolowanie (całościowe) podmiotów działających w tych branżach.

Narzędzia analityczne (które nie są jeszcze w pełni gotowe), będą pozwalały także m.in. na weryfikację prawidłowości ustalenia przez podatnika momentu powstania obowiązku podatkowego.

Zdaniem Dyrektora Krawczyka ujednolicenie formatu elektronicznego danych finansowo-księgowych pomoże także podatnikom w analizie tych danych. Podatnicy będą mogli np. sami (w ramach wewnętrznego audytu) szybko wychwycić swoje błędy np. w zakresie określenia momentu powstania obowiązku podatkowego w VAT.

Pani Agnieszka Gajewska, biegły rewident, prezes Warszawskiego Oddziału Krajowej Izby Biegłych Rewidentów zwróciła uwagę na takie problemy z wdrożeniem JPK, jak:

- krótki czas na wdrożenie JPK,

- podpis elektroniczny, który jest aktualnie niezbędny, także do testowania wysyłki plików JPK

- brak informacji ze strony MF lub zmieniane informacje, jak to miało miejsce z fakturami zakupu, których ostatecznie nie trzeba raportować w plikach JPK – ale jej zdaniem to się zmieni;

- wysokie koszty wdrożenia JPK.

Zwróciła też uwagę, że JPK wymusi zmianę niektórych złych przyzwyczajeń księgowych. Jej zdaniem istnieją księgowi, którzy nieraz długi czas nie księgują dokumentów, przetrzymując je w schowkach, czy „poczekalniach” informatycznych systemów F-K. Teraz JPK wymusi księgowanie na bieżąco. JPK wymusi też zadbanie przez podatników o 100% zgodność rejestrów VAT z deklaracją VAT i plikiem JPK_VAT.


Zdaniem Agnieszki Gajewskiej JPK pomoże podatnikom w wewnętrznych kontrolach biznesowych.

Agnieszka Gajewska przedstawiła też swoje rekomendacje w zakresie JPK. Uznała m.in. za konieczne, by MF wydawało na bieżąco wytyczne w formie interpretacji ogólnych do sytuacji niestandardowych (np. faktura a paragon; korekta 150 dni)

Zaapelowała do MF o stworzenie aplikacji dla podatników do weryfikacji plików JPK. W dalszej perspektywie uznała za celowe wprowadzenie pełnej digitalizacji faktur – przejście całkowicie na e-faktury w jednolitym formacie w skali kraju.

Zapisz się na newsletter
Chcesz uniknąć błędów? Być na czasie z najnowszymi zmianami w podatkach? Zapisz się na nasz newsletter i otrzymuj rzetelne informacje prosto na swoją skrzynkę.
Zaznacz wymagane zgody
loading
Zapisując się na newsletter wyrażasz zgodę na otrzymywanie treści reklam również podmiotów trzecich
Administratorem danych osobowych jest INFOR PL S.A. Dane są przetwarzane w celu wysyłki newslettera. Po więcej informacji kliknij tutaj.
success

Potwierdź zapis

Sprawdź maila, żeby potwierdzić swój zapis na newsletter. Jeśli nie widzisz wiadomości, sprawdź folder SPAM w swojej skrzynce.

failure

Coś poszło nie tak

Źródło: INFOR

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:
Autopromocja

REKLAMA

QR Code

© Materiał chroniony prawem autorskim - wszelkie prawa zastrzeżone. Dalsze rozpowszechnianie artykułu za zgodą wydawcy INFOR PL S.A.

REKLAMA

Księgowość
Zapisz się na newsletter
Zobacz przykładowy newsletter
Zapisz się
Wpisz poprawny e-mail
Roczne zeznanie podatkowe PIT: 15 najczęstszych błędów. Jak ich uniknąć w 2025 roku

Złożenie corocznej deklaracji PIT to podstawowy zakres komunikacji podatnika z administracją skarbową. Warto zadbać, by przebiegła ona w sposób optymalny i nie nastręczała niespodziewanych nieprzyjemności. Dlatego też przedstawiamy zestawienie najczęstszych błędów, przed którymi można się uchronić, korzystając z poniższych podpowiedzi.

7 skutków spadających stóp procentowych. Już w maju 2025 r. RPP zacznie cykl obniżek?

Tańsze i łatwiej dostępne kredyty to tylko część skutków cięć stóp procentowych. Polityka monetarna to miecz obosieczny. W momencie, w którym kredytobiorcy cieszą się z niższych rat, to posiadacze oszczędności mają problem ze znalezieniem solidnie oprocentowanego depozytu. Widmo niższych stóp procentowych oznacza też, że w dół pójść może oprocentowanie detalicznych obligacji skarbowych, a zakup mieszkania na wynajem może znowu odzyskać swój blask.

Korekta zeznania podatkowego PIT. Jak to zrobić i do kiedy można?

Do końca roku 2030 podatnicy mają prawo składać korekty zeznań PIT za rok 2024. Błędy w deklaracjach podatkowych zdarzają się zarówno na niekorzyść podatnika (np. pominięcie ulgi, o której się nie wiedziało), jak i na niekorzyść fiskusa (np. pominięcie źródła przychodów, o którym się zapomniało). Złożenie korekty zeznania nie wymaga uzasadnienia, a skorygować można nawet taką deklarację, która z upływem 30 kwietnia 2025 r. została bez udziału podatnika automatycznie zatwierdzona w usłudze Twój e-PIT.

Pilne! Będzie nowelizacja ustawy o KSeF, znamy projekt: jakie zmiany w obowiązkowym e-fakturowaniu

Ministerstwo Finansów opublikowało długo wyczekiwany projekt nowelizacji ustawy o VAT, regulujący obowiązek stosowania faktur ustrukturyzowanych. Wraz z nim udostępniono również oficjalną „mapę drogową” wdrożenia Krajowego Systemu e-Faktur – KSeF.

REKLAMA

Ewidencje VAT oszustów i uczciwych podatników niczym się nie różnią. Jak systemowo zablokować wzrost zwrotów VAT? Prof. Modzelewski: jest jeden sposób

Jedyną skuteczną barierą systemową dla prób wyłudzenia zwrotów jest uzależnienie wpływów zwrotów od zastosowania przez podatnika mechanizmu podzielonej płatności w stosunku do kwot podatku naliczonego, który miałby być zwrócony – pisze prof. dr hab. Witold Modzelewski.

Obowiązkowy KSeF - najnowszy harmonogram. KSeF 2.0, integracja i testy, tryb offline24, faktury masowe, certyfikat wystawcy faktury i inne szczegóły

W komunikacie z 12 kwietnia 2025 r. Ministerstwo Finansów przedstawiło aktualny stan projektu rozwiązań prawnych, technicznych i biznesowych oraz plan wdrożenia (harmonogram) obowiązkowego systemu KSeF. Można jeszcze do 25 kwietnia 2025 r. zgłaszać do Ministerstwa uwagi i opinie do projektu pisząc maila na adres sekretariat.PT@mf.gov.pl.

Cyfrowe narzędzia dla księgowych. Kiedy warto zmienić oprogramowanie księgowe?

Nowoczesne narzędzia dla księgowych. Na co zwracać uwagę przy zmianie oprogramowania księgowego? Według raportów branżowych księgowi spędzają nawet 50 proc. czasu na czynnościach, które mogłyby zostać usprawnione przez nowoczesne technologie.

Obowiązkowy KSeF - będzie kolejne przesunięcie terminów? Kiedy nowelizacja ustawy o VAT? Minister finansów odpowiada

Ministerstwo Finansów dość wolno prowadzi prace legislacyjne nad nowelizacją ustawy o VAT dotyczącą wdrożenia obowiązkowego modelu Krajowego Systemu e-Faktur (KSeF). Od listopada zeszłego roku - kiedy to zakończyły się konsultacje projektu - nie widać żadnych postępów. Jeden z posłów zapytał ministra finansów o aktualny harmonogram prac legislacyjnych w tym zakresie a także czy minister ma zamiar przesunięcia terminów wejścia w życie obowiązkowego KSeF? W dniu 31 marca 2025 r. minister finansów odpowiedział na te pytania.

REKLAMA

Jak przełożyć termin płatności składek do ZUS? Skutki odroczenia: Podwójna składka w przyszłości i opłata prolongacyjna

Przedsiębiorcy, którzy mają przejściowe turbulencje płynności finansowej mogą starać się w Zakładzie Ubezpieczeń Społecznych o odroczenie (przesunięcie w czasie) terminu płatności składek. Taka decyzja ZUS pozwala zmniejszyć na pewien czas bieżące obciążenia i utrzymać płynność finansową. Od przesuniętych płatności nie płaci się odsetek ale opłatę prolongacyjną.

Czas na e-fakturowanie. System obsługujący KSeF powinien skutecznie chronić przed cyberzagrożeniami, jak to zrobić

KSeF to krok w stronę cyfryzacji i automatyzacji procesów księgowych, ale jego wdrożenie wiąże się z nowymi wyzwaniami, zwłaszcza w obszarze bezpieczeństwa. Firmy powinny już teraz zadbać o odpowiednie zabezpieczenia i przygotować swoje systemy IT na nową rzeczywistość e-fakturowania.

REKLAMA