REKLAMA

REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

JPK, elektroniczne kontrole podatkowe, Centralny Rejestr Faktur

JPK, elektroniczne kontrole podatkowe, Centralny Rejestr Faktur
JPK, elektroniczne kontrole podatkowe, Centralny Rejestr Faktur

REKLAMA

REKLAMA

15 września 2016 r. na konferencji „Elektroniczne kontrole podatkowe - pierwsze doświadczenia. Wyzwania przedsiębiorców i rozwiązania ekspertów” przedstawiciele Ministerstwa Finansów przestawili aktualny stan wdrażania Jednolitego Pliku Kontrolnego. Spółka Aplikacje Krytyczne Sp. z o.o. zaczyna wraz z MF prace nad Centralnym Rejestrem Faktur i zaawansowanymi narzędziami do analizy plików JPK.

Obecny na  Konferencji Wiesław Jasiński podsekretarz stanu w Ministerstwie Finansów, Generalny Inspektor Kontroli Skarbowej ocenił na podstawie pierwszych doświadczeń, że początki funkcjonowania JPK w Polsce z perspektywy MiF wyglądają obiecująco.

REKLAMA

REKLAMA

Według danych z 28 sierpnia 2016 r. 5770 podmiotów złożyło JPK_VAT za lipiec 2016 r.. I w zdecydowanej większości pliki te były poprawne i zgodne ze złożonymi deklaracjami VAT.

Minister Jasiński podkreślił, że JPK jest standardem międzynarodowym zalecanym m.in. przez OECD, wdrożonym już przez niektóre państwa UE. Polska korzysta ze wszystkich dostępnych doświadczeń zagranicznych w zakresie wdrażania JPK ale też zauważył, że w Polsce JPK jest i będzie wdrażany w bardzo szerokim (o ile nie najszerszym) zakresie.

Minister Jasiński  ocenił, że JPK i kolejne narzędzia i instytucje elektronicznych kontroli podatkowych i skarbowych (nad którymi prace trwają) mogą być najważniejszym elementem uszczelnienia systemu podatkowego – ważniejszym może niż nowelizacje przepisów prawnych.

REKLAMA

Polecamy: Jednolity Plik Kontrolny – praktyczny poradnik (książka)

Dalszy ciąg materiału pod wideo

Zdaniem Jasińskiego JPK raportowanie JPK_VAT jest traktowane przez MF specjalnie i priorytetowo

Minister podziękował podatnikom za wszelkie uwagi krytyczne i wyrozumiałość przy wdrażaniu JPK. Jednocześnie przeprosił za danie podatnikom niewiele czasu na wdrożenie JPK i późne oddanie do dyspozycji podatników aplikacji do wysyłania plików JPK.

Minister Jasiński  odniósł się do uwagi, że JPK jest kosztowny – jego zdaniem korzyści (także dla podatników – szybsze kontrole) z wprowadzenia JPK wielokrotnie przewyższają koszty wdrożenia. A od narzędzi informatycznych w administracji podatkowej i skarbowej wykorzystywanych przy kontrolach nie ma jego zdaniem odwrotu.

Jeszcze przed końcem 2016 r. MF przedstawi kolejne propozycje z zakresu informatyzacji administracji podatkowej i elektronicznych kontroli podatkowych.

Minister Jasiński wspomniał także o toczących się pracach nad Centralnym Rejestrem Faktur, który będzie tworzyć Ministerstwo Finansów we współpracy ze spółką Aplikacje Krytyczne Sp. z o.o.

W dniu 13 września 2016 r. spółka Aplikacje Krytyczne, powołana na podstawie Ustawy o szczególnych zasadach wykonywania niektórych zadań z zakresu informatyzacji działalności organów administracji podatkowej, Służby Celnej i kontroli skarbowej została zarejestrowana w Krajowym Rejestrze Sądowym.

Priorytetowymi zadaniami tej spółki są właśnie budowa Centralnego Rejestru Faktur oraz narzędzi do zaawansowanej analityki (plików JPK i faktur zgromadzonych w CRF) opartej na statystyce matematycznej, których realizacja jest zaplanowana na koniec pierwszego półrocza 2017 r.

Z komunikatu MF z 16 września 2016 r. wiadomo, że 15 września 2016 r. Minister Finansów oraz zarząd spółki Aplikacje Krytyczne Sp. z o.o podpisali umowę o świadczenie usług regulująca m.in. zasady nieodpłatnego przekazania praw własności intelektualnej do oprogramowania wytworzonego przez spółkę.

Zastępca Dyrektora Departamentu Kontroli Skarbowej Przemysław Krawczyk przedstawił wstępną analizę danych przesłanych w plikach JPK_VAT, potwierdzając to, że większość przesłanych MF danych było zgodnych ze złożonymi deklaracjami VAT.

Przypomniał, że MF jest administratorem tych danych i zapewnił, że bardzo wąska liczba pracowników i analityków MF ma dostęp do tych danych.

Dyrektor Krawczyk zapowiedział zmiany w strukturze ewidencji VAT i tym samym struktury JPK_VAT od 2017 roku. Nowością będzie m.in. konieczność wskazania NIP nabywcy. Ale struktura JPK_VAT zmieni się już trochę od października 2016 r., bowiem zmienia się nieco deklaracja VAT.

Zapowiedział dalsze usprawnienie i automatyzację procesu przesyłania plików JPK.

Dyrektor Krawczyk zwrócił uwagę na szybkość i efektywność kontroli podatkowych prowadzonych z użyciem plików JPK. Podkreślił, że kontrole mogą w tym systemie dotyczyć 100% podmiotów a nie wyrywkowo wybranych.

Możliwe będzie np. wykrywanie nieprawidłowości w poszczególnych branżach i kontrolowanie (całościowe) podmiotów działających w tych branżach.

Narzędzia analityczne (które nie są jeszcze w pełni gotowe), będą pozwalały także m.in. na weryfikację prawidłowości ustalenia przez podatnika momentu powstania obowiązku podatkowego.

Zdaniem Dyrektora Krawczyka ujednolicenie formatu elektronicznego danych finansowo-księgowych pomoże także podatnikom w analizie tych danych. Podatnicy będą mogli np. sami (w ramach wewnętrznego audytu) szybko wychwycić swoje błędy np. w zakresie określenia momentu powstania obowiązku podatkowego w VAT.

Pani Agnieszka Gajewska, biegły rewident, prezes Warszawskiego Oddziału Krajowej Izby Biegłych Rewidentów zwróciła uwagę na takie problemy z wdrożeniem JPK, jak:

- krótki czas na wdrożenie JPK,

- podpis elektroniczny, który jest aktualnie niezbędny, także do testowania wysyłki plików JPK

- brak informacji ze strony MF lub zmieniane informacje, jak to miało miejsce z fakturami zakupu, których ostatecznie nie trzeba raportować w plikach JPK – ale jej zdaniem to się zmieni;

- wysokie koszty wdrożenia JPK.

Zwróciła też uwagę, że JPK wymusi zmianę niektórych złych przyzwyczajeń księgowych. Jej zdaniem istnieją księgowi, którzy nieraz długi czas nie księgują dokumentów, przetrzymując je w schowkach, czy „poczekalniach” informatycznych systemów F-K. Teraz JPK wymusi księgowanie na bieżąco. JPK wymusi też zadbanie przez podatników o 100% zgodność rejestrów VAT z deklaracją VAT i plikiem JPK_VAT.


Zdaniem Agnieszki Gajewskiej JPK pomoże podatnikom w wewnętrznych kontrolach biznesowych.

Agnieszka Gajewska przedstawiła też swoje rekomendacje w zakresie JPK. Uznała m.in. za konieczne, by MF wydawało na bieżąco wytyczne w formie interpretacji ogólnych do sytuacji niestandardowych (np. faktura a paragon; korekta 150 dni)

Zaapelowała do MF o stworzenie aplikacji dla podatników do weryfikacji plików JPK. W dalszej perspektywie uznała za celowe wprowadzenie pełnej digitalizacji faktur – przejście całkowicie na e-faktury w jednolitym formacie w skali kraju.

Źródło: INFOR

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:
Autopromocja

REKLAMA

QR Code

© Materiał chroniony prawem autorskim - wszelkie prawa zastrzeżone. Dalsze rozpowszechnianie artykułu za zgodą wydawcy INFOR PL S.A.

REKLAMA

Księgowość
Procedury specjalne na wypadek awarii KSeF lub braku dostępu (tryb offline w 3 wariantach). MFiG: nie będzie przesunięcia terminów wdrożenia systemu

Ministerstwo Finansów nie rozważa przesunięcia terminu obowiązkowego uruchomienia KSeF, poinformował 11 grudnia 2025 r. przedstawiciel resortu w odpowiedzi na interpelację poselską. Zdaniem Ministerstwa KSeF w wersji demonstracyjnej jest stabilny i pewny w działaniu. Ponadto poinformowano, że nie są planowane zmiany odnośnie zasad uwierzytelnienia w KSeF. Jednocześnie Zastępca Szefa KAS przekazał kilka ważnych informacji, m.in. dot. funkcjonowania procedur specjalnych na wypadek awarii KSeF.

Młodzi influencerzy nie zawsze mogą korzystać z ulgi dla młodych. Warto o tym wiedzieć, by nie narazić się na problemy podatkowe

Przychody osób poniżej 26 roku życia mogą korzystać na gruncie podatku dochodowego od osób fizycznych ze zwolnienia przedmiotowego. Chodzi jednak tylko o przychody z określonych źródeł. Aby nie narazić się na problemy podatkowe, trzeba umieć je odróżnić.

Do tych transakcji nie trzeba będzie wystawiać faktur ustrukturyzowanych w KSeF w 2026 r. MFiG wydał nowe rozporządzenie

Minister Finansów i Gospodarki (MFiG) w rozporządzeniu z 7 grudnia 2025 r. określił przypadki odpowiednio udokumentowanych dostaw towarów lub świadczenia usług, w których nie ma obowiązku wystawiania faktur ustrukturyzowanych, oraz przypadki, w których mimo braku obowiązku można wystawiać faktury ustrukturyzowane. Rozporządzenie to wejdzie w życie 1 lutego 2026 r.

Rząd potwierdził podstawę składek ZUS na 2026 rok. O ile wzrosną koszty zatrudnienia? Obliczenia na przykładzie wynagrodzeń kierowców w transporcie międzynarodowym

Rząd potwierdził wysokość przeciętnego prognozowanego wynagrodzenia, które w 2026 r. będzie wynosić 9 420 zł. To ważna informacja dla branży transportowej, ponieważ to właśnie od tej kwoty najczęściej naliczane są składki ZUS kierowców wykonujących przewozy międzynarodowe. Dla przedsiębiorców funkcjonujących w warunkach utrzymującej się presji finansowej oznacza to kolejny zauważalny wzrost kosztów. W praktyce może to zwiększyć miesięczne wydatki na jednego kierowcę nawet o kilkaset złotych.

REKLAMA

11 tys. zł oszczędności na jednym samochodzie firmowym. Trzeba zdążyć z leasingiem finansowym do końca 2025 roku: 1-2 tygodnie na formalności. Czasem leasing operacyjny jednak bardziej się opłaca

Nawet 11.000,- zł może zaoszczędzić przedsiębiorca, który kupi popularny samochód przed końcem 2025 roku korzystając z leasingu finansowego, a następnie będzie go amortyzował przez 5 lat – wynika z symulacji przygotowanej przez InFakt oraz Superauto.pl. Bowiem1 stycznia 2026 r. wchodzą w życie nowe zasady odliczeń wydatków związanych z samochodem firmowym. Istotnie zmieni się limit określający maksymalną cenę pojazdu umożliwiającą pełne rozliczenie odpisów amortyzacyjnych, a także wydatków związanych z leasingiem lub wynajem aut spalinowych w kosztach uzyskania przychodów. Niekorzystane zmiany dotkną 93% rynku nowych aut – wynika z szacunków Superauto.pl.

Jak poprawiać błędy w fakturach VAT w KSeF? Od lutego 2026 r. koniec z prostą korektą faktury

Wątpliwości związanych z KSeF jest bardzo dużo, ale niektóre znacząco wysuwają się na prowadzenie. Z badania zrealizowanego przez fillup k24 wynika, że co 3. księgowy obawia się sytuacji nietypowych, m.in. trudności w przypadku korekt. Obawy są zasadne, bo już od 1 lutego 2026 r. popularne noty korygujące nie będą miały żadnej mocy. Co w zamian? Jak poradzić sobie z częstymi, drobnymi pomyłkami na fakturach? Ile pracy dojdzie księgowym? Ekspert omawia trzy najczęstsze pytania związane z poprawianiem błędów.

Minister energii: Ceny w taryfach prądu na 2026 r. będą zbliżone do poziomu 500 zł/MWh. Będzie zmiana terminu na dopełnienie formalności w sprawie tańszego prądu

W dniu 9 grudnia 2025 r. Senat skierował do komisji ustawę wydłużającą małym i średnim firmom termin na rozliczenie się z pomocy z tytułu wysokich cen energii. Ok. 50 tys. firm nie złożyło jeszcze takiej informacji lub jej nie poprawiło. Ceny w taryfach prądu na 2026 r. będą zbliżone do poziomu 500 zł/MWh - ocenia minister energii Miłosz Motyka.

Problemy finansowe w firmie: kiedy księgowy powinien ostrzec zarząd? 5 sygnałów nadchodzącego kryzysu

W każdej firmie, niezależnie od skali działania, dział finansowy powinien być pierwszą linią obrony przed kryzysem. To tam symptomy nadchodzących problemów będą widoczne jako pierwsze: w danych, w zestawieniach, w cash flow. Rola księgowego, czy dyrektora finansowego nie powinna ograniczać się do zamykania miesiąca i rozliczeń podatkowych. To na nich spoczywa odpowiedzialność za reakcję, zanim będzie za późno. A warto wskazać, że wg danych Centralnego Ośrodka Informacji Gospodarczych, od stycznia do września bieżącego roku ogłoszono już 3864 postępowania restrukturyzacyjne i zgodnie z tą dynamiką w 2025 roku po raz pierwszy w Polsce przekroczona zostanie liczba 5000 postępowań restrukturyzacyjnych.

REKLAMA

Upominki świąteczne dla pracowników: jak rozliczyć w podatku dochodowym (PIT)? Kiedy prezent jest zwolniony z podatku?

W okresie świątecznym wielu pracodawców decyduje się na wręczenie pracownikom upominków lub prezentów by podziękować za ich pracę. Jest to dość często spotykany gest motywacyjny ze strony pracodawców. Dla pracowników oznaczać to może określone konsekwencje podatkowe na gruncie podatku dochodowego od osób fizycznych (dalej: „PIT”). Należy pamiętać także o fakcie, że może to rodzić obowiązek zapłaty składek na ubezpieczenia społeczne i ubezpieczenie zdrowotne.

Ile zarabia główna księgowa, kontroler finansowy, dyrektor finansowy? Jeżeli ma certyfikat zawodowy, to nawet 25% więcej

Raport płacowy opracowany na zlecenie The Chartered Institute of Management Accountants (CIMA) przez Randstad Polska pokazuje jasno, że certyfikowani specjaliści ds. finansów w Polsce zarabiają, w zależności od stanowiska, od 16% do 25% więcej niż osoby nieposiadające certyfikatów zawodowych. Analiza objęła 500 specjalistów z obszaru finansów, zatrudnionych na pięciu kluczowych stanowiskach: dyrektor finansowy (CFO), menedżer ds. finansów, główny księgowy, menedżer controllingu oraz kontroler finansowy. Wskazuje ona na istotne różnice w poziomie wynagrodzenia pomiędzy osobami posiadającymi certyfikaty zawodowe, takie jak tytuł Chartered Global Management Accountant (CGMA) nadawany przez CIMA czy kwalifikacja biegłego rewidenta przyznawana przez Krajową Izbę Biegłych Rewidentów (KIBR), a tymi, którzy takich certyfikatów nie posiadają.

Zapisz się na newsletter
Chcesz uniknąć błędów? Być na czasie z najnowszymi zmianami w podatkach? Zapisz się na nasz newsletter i otrzymuj rzetelne informacje prosto na swoją skrzynkę.
Zaznacz wymagane zgody
loading
Zapisując się na newsletter wyrażasz zgodę na otrzymywanie treści reklam również podmiotów trzecich
Administratorem danych osobowych jest INFOR PL S.A. Dane są przetwarzane w celu wysyłki newslettera. Po więcej informacji kliknij tutaj.
success

Potwierdź zapis

Sprawdź maila, żeby potwierdzić swój zapis na newsletter. Jeśli nie widzisz wiadomości, sprawdź folder SPAM w swojej skrzynce.

failure

Coś poszło nie tak

REKLAMA