REKLAMA

REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

Obowiązek przekazywania JPK_WB nie obejmie mikroprzedsiębiorców

Subskrybuj nas na Youtube
Dołącz do ekspertów Dołącz do grona ekspertów
Obowiązek przekazywania JPK_WB nie obejmie mikroprzedsiębiorców /shutterstock.com
Obowiązek przekazywania JPK_WB nie obejmie mikroprzedsiębiorców /shutterstock.com
www.shutterstock.com

REKLAMA

REKLAMA

Przedsiębiorcy o statusie mikroprzedsiębiorcy nie są adresatami kolejnego projektu Ministerstwa Finansów, zgodnie z którym przedsiębiorca miałby codziennie przesyłać fiskusowi wyciągi z firmowego konta w postaci plików JPK_WB. Natomiast konsekwencje wprowadzenia takiego obowiązku odczują duże, średnie i małe firm.

Mikroprzedsiębiorcy dopiero w przyszłym roku zmierzą się z Jednolitymi Plikami Kontrolnymi (JPK). Od 1 stycznia 2018 r. będą zobowiązani przesyłać fiskusowi co miesiąc przez internet ewidencję faktur VAT w formacie JPK_VAT, a od 1 lipca 2018 r. na żądanie fiskusa pozostałe rodzaje dokumentów podatkowo-księgowych w tym formacie, np. JPK_EWP, czyli ewidencję przychodów czy JPK_WB, tj. wyciąg bankowy.

REKLAMA

Autopromocja

Tymczasem we wtorek (23 maja) poznaliśmy projekt Ministerstwa Finansów, który zakłada wprowadzenie obowiązku przekazywania przez dużych, średnich i małych przedsiębiorców dobowych wyciągów z rachunków bankowych Szefowi Krajowej Administracji Skarbowej, co jest oparte na koncepcji JPK_WB na żądanie. Wyciągi miałby zawierać m.in. nazwę, adres i NIP i przedsiębiorcy i jego kontrahenta, numery rachunków, datę i czas obciążenia rachunku nabywcy lub datę i czas dokonania wpłaty gotówkowej, tytuł i opis zlecenia płatniczego czy saldo rachunku przedsiębiorcy po realizacji zlecenia płatniczego. Wyciągi miałyby być przesyłane w postaci elektronicznej za pośrednictwem izby rozliczeniowej lub bezpośrednio przez podatnika.

Kilkadziesiąt tysięcy wyciągów dziennie

Podatnicy, których dotyczyłby obowiązek przekazywania wyciągów z rachunków bankowych to osoby prawne, jednostki organizacyjne niemające osobowości prawnej oraz osoby fizyczne będące przedsiębiorcami w rozumieniu ustawy o swobodzie gospodarczej z wyłączeniem mikroprzedsiębiorców oraz jednostek sektora finansów publicznych, o których mowa w art. 9  ustawy o finansach publicznych. Zgodnie z danymi resortu finansów, nowy obowiązek objąłby około 80 tys. firm.

Dalszy ciąg materiału pod wideo

Nowym obowiązkiem JPK_WB w 2017 r. nie zostaliby obciążeni przedsiębiorcy ze statusem mikroprzedsiębiorcy, tj. ci, którzy co najmniej w 2015 r. lub w 2016 r. spełniali łącznie dwa poniższe warunki:

  • osiągnęli roczny obrót netto ze sprzedaży towarów, wyrobów i usług oraz operacji finansowych lub sumę aktywów bilansu nie przekraczające równowartości 2 mln euro oraz
  • zatrudniali średniorocznie mniej niż 10 pracowników.

Polecamy: Jednolity Plik Kontrolny - Ewidencja VAT od 1 stycznia 2017

Mniej kontroli mikrofirm

Resort finansów tłumaczy, że JPK_WB to kolejne narzędzie prewencji przed oszustwami i nadużyciami związanymi z VAT. Poza tym, dzięki monitorowaniu przepływów pieniężnych, można byłoby bezpośrednio wykrywać podejrzane transakcje na wczesnym etapie. MF jako zaletę tego rozwiązania podaje ograniczenie kontroli podatkowych tylko i wyłącznie do podatników, u których identyfikowanoby nieprawidłowe transakcje, tym samym dając nadzieję uczciwym drobnym firmom, że JPK_WB ochroni ich od nieuczciwych działań ich kontrahentów.


Ochrona przed nieuczciwymi kontrahentami

Przedstawiony projekt zakłada jeszcze jedną zmianę. Aktualnie indywidualne dane podatnika zawarte m.in. w składanych przez niego deklaracjach i innych dokumentach, a także w aktach kontroli podatkowej czy informacjach, jakie fiskusowi przekazał bank, są objęte tajemnicą skarbową.

Polecamy książkę: VAT 2017. Komentarz

Projekt przewiduje trzy wyjątki od ochrony danych objętych tajemnicą skarbową. I tak, tajemnicy skarbowej nie stosowałoby się do danych dotyczących udostępniania kontrahentowi podatnika informacji o:

  • niezłożeniu przez podatnika obowiązkowych deklaracji lub innych dokumentów,
  • nieujęciu w tych deklaracjach lub dokumentach czynności, do których był zobowiązany
  • niedokonaniu zapłaty podatku wynikającego z deklaracji lub dokumentów.

To rozwiązanie miałoby na celu stworzenie mechanizmu ochrony podatników przed poniesieniem konsekwencji nieuczciwości kontrahentów. Przedsiębiorca byłby ostrzegany w przypadku podejrzanych transakcji i zawiadamiany elektronicznie o stwierdzonych nieprawidłowościach. Proponowanym terminem wejścia w życie JPK_WB jest wrzesień tego roku.

Katarzyna Miazek, Tax Care

Tax Care
Lider wśród biur księgowych dla mikro- i małych firm
Zapisz się na newsletter
Chcesz uniknąć błędów? Być na czasie z najnowszymi zmianami w podatkach? Zapisz się na nasz newsletter i otrzymuj rzetelne informacje prosto na swoją skrzynkę.
Zaznacz wymagane zgody
loading
Zapisując się na newsletter wyrażasz zgodę na otrzymywanie treści reklam również podmiotów trzecich
Administratorem danych osobowych jest INFOR PL S.A. Dane są przetwarzane w celu wysyłki newslettera. Po więcej informacji kliknij tutaj.
success

Potwierdź zapis

Sprawdź maila, żeby potwierdzić swój zapis na newsletter. Jeśli nie widzisz wiadomości, sprawdź folder SPAM w swojej skrzynce.

failure

Coś poszło nie tak

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:
Autopromocja

REKLAMA

QR Code

REKLAMA

Księgowość
Zapisz się na newsletter
Zobacz przykładowy newsletter
Zapisz się
Wpisz poprawny e-mail
Odpowiedzialność osobista członków zarządu za długi i podatki spółki. Co zrobić, by jej uniknąć?

Odpowiedzialność osobista członków zarządu bywa często bagatelizowana. Tymczasem kwestia ta może urosnąć do rangi rzeczywistego problemu na skutek zaniechania. Wystarczy zbyt długo zwlekać z oceną sytuacji finansowej spółki albo błędnie zinterpretować oznaki niewypłacalności, by otworzyć sobie drogę do realnej odpowiedzialności majątkiem prywatnym.

Czym jest faktura ustrukturyzowana? Czy jej papierowa wersja jest fakturą w rozumieniu ustawy o VAT?

Sejm już uchwalił nowelizację ustawy o VAT wprowadzającą obowiązek wystawiania i otrzymywania faktur ustrukturyzowanych za pomocą KSeF. To dla podatników jest bardzo ważna informacja: gdy zostaną wydane bardzo szczegółowe akty wykonawcze (są już opublikowane kolejne wersje projektów) oraz pojawi się zgodnie z tymi rozporządzeniami urzędowe oprogramowanie interfejsowe (dostęp na stronach resortu finansów) można będzie zacząć interesować się tym przedsięwzięciem.

Czy wadliwa forma faktury zakupu pozbawi prawa do odliczenia podatku naliczonego w 2026 roku?

To pytanie zadają sobie dziś podatnicy VAT czynni biorąc pod uwagę perspektywę przyszłego roku: jest bowiem rzeczą pewną, że miliony faktur będą na co dzień wystawiane w dotychczasowych formach (papierowej i elektronicznej), mimo że powinny być wystawione w formie ustrukturyzowanej – pisze prof. dr hab. Witold Modzelewski.

KSeF 2026. Jak dokumentować transakcje od 1 lutego? Prof. Modzelewski: Podstawą rozliczeń będzie dokument handlowy (nota obciążeniowa, faktura handlowa)

Jak od lutego 2026 roku będzie wyglądała rewolucja fakturowa w Polsce? Profesor Witold Modzelewski wskazuje dwa możliwe warianty dokumentowania i fakturowania transakcji. W obu tych wariantach – jak przewiduje prof. Modzelewski - podatnicy zrezygnują z kodowania faktur ustrukturyzowanych, a podstawą rozliczeń będzie dokument handlowy i on będzie dowodem rzeczywistości ekonomicznej. A jeśli treść faktury ustrukturyzowanej będzie inna, to jej wystawca będzie mieć problem, bo potwierdził nieprawdę na dokumencie i musi go poprawić.

REKLAMA

Fakturowanie od 1 lutego 2026 r. Prof. Modzelewski: Nie da się przerobić faktury ustrukturyzowanej na dokument handlowy

Faktura ustrukturyzowana kompletnie nie nadaje się do roli dokumentu handlowego, bo jest wysyłana do KSeF a nie do kontrahenta, czyli nie występuje tu kluczowy dla stosunków handlowych moment świadomego dla obu stron umowy doręczenia i akceptacji (albo braku akceptacji) tego dokumentu - pisze prof. dr hab. Witold Modzelewski.

Firma w Szwajcarii - przewidywalne, korzystne podatki i dobry klimat ... do prowadzenia biznesu

Kiedy myślimy o Szwajcarii w kontekście prowadzenia firmy, często pojawiają się utarte skojarzenia: kraj zarezerwowany dla globalnych korporacji, potentatów finansowych, wielkich struktur holdingowych. Tymczasem rzeczywistość wygląda inaczej. Szwajcaria jest przede wszystkim przestrzenią dla tych, którzy potrafią działać mądrze, przejrzyście i z wizją. To kraj, który działa w oparciu o pragmatyzm, dzięki czemu potrafi stworzyć szanse również dla debiutantów na arenie międzynarodowej.

Fundacje rodzinne w Polsce: Rewolucja w sukcesji czy podatkowa pułapka? 2500 zarejestrowanych, ale grozi im wielka zmiana!

Fundacji rodzinnych w Polsce już ponad 2500! To narzędzie chroni majątek i ułatwia przekazanie firm kolejnym pokoleniom. Ale uwaga — nadciągają rządowe zmiany, które mogą zakończyć okres ulg podatkowych i wywołać prawdziwą burzę w środowisku przedsiębiorców. Czy warto się jeszcze spieszyć? Sprawdź, co może oznaczać nowelizacja i jak uniknąć pułapek!

Cypryjskie spółki znikają z rejestru. Polscy przedsiębiorcy tracą milionowe aktywa

Cypr przez lata były synonimem niskich podatków i minimum formalności. Dziś staje się prawną bombą zegarową. Właściciele cypryjskich spółek – często nieświadomie – tracą nieruchomości, udziały i pieniądze. Wystarczy 350 euro zaległości, by stracić majątek wart miliony.

REKLAMA

Zwolnienie SD-Z2 przy darowiźnie. Czy zawsze trzeba składać formularz?

Zwolnienie z obowiązku składania formularza SD-Z2 przy darowiźnie budzi wiele pytań. Czy zawsze trzeba zgłaszać darowiznę urzędowi skarbowemu? Wyjaśniamy, kiedy zgłoszenie jest wymagane, a kiedy obowiązek ten jest wyłączony, zwłaszcza w przypadku najbliższej rodziny i darowizny w formie aktu notarialnego.

KSeF od 1 lutego 2026: firmy bez przygotowania czeka paraliż. Ekspertka ostrzega przed pułapką „dwóch obiegów”

Już od 1 lutego 2026 wszystkie duże firmy w Polsce będą musiały wystawiać faktury w KSeF, a każdy ich kontrahent – także z sektora MŚP – odbierać je przez system. To oznacza, że nawet najmniejsze przedsiębiorstwa mają tylko pół roku, by przygotować się do cyfrowej rewolucji. Brak planu grozi chaosem, błędami i kosztownymi opóźnieniami.

REKLAMA