REKLAMA

REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

JPK_WB, czyli wrażliwe dane biznesowe przedsiębiorstw w rękach fiskusa

Bogdan Zatorski
Bogdan Zatorski
Ekspert SAGE
Obowiązek przesyłania dobowych wyciągów JPK_WB /shutterstock.com
Obowiązek przesyłania dobowych wyciągów JPK_WB /shutterstock.com
www.shutterstock.com

REKLAMA

REKLAMA

Od początku września 2017 r. do Krajowej Administracji Skarbowej będą wpływać wrażliwe biznesowe dane tysięcy przedsiębiorstw. W myśl projektu nowelizacji ordynacji podatkowej obowiązek raportowania wyciągów bankowych w Jednolitych Plikach Kontrolnych, strukturze Wyciągi Bankowe (JPK_WB), dotyczył będzie dużych, średnich i małych przedsiębiorstw. Zmiana będzie miała ogromny wpływ na wszystkich przedsiębiorców.

REKLAMA

Autopromocja

Projekt zmian w ordynacji podatkowej stanowi logiczne uzupełnienie przedstawionej niedawno koncepcji wprowadzenia podzielonej płatności (split payment). Codzienny dostęp do danych pozwoli fiskusowi natychmiastowo wyłapywać nieścisłości, nieprawidłowości i konfrontować je np. z danymi spływającymi w formie JPK_VAT w cyklu miesięcznym. Niemniej projekt nie dotyczy jedynie rachunków VAT tworzonych przez banki do obsługi podzielonej płatności, ma zdecydowanie szerszy zasięg. Obowiązek raportowania zrealizują działające w Polsce banki i kasy spółdzielcze na podstawie wystawionego przez przedsiębiorcę upoważnienia.

Dzięki niemającemu precedensu zwiększeniu zasięgu i częstotliwości zbiórki danych, pracownicy Krajowej Administracji Skarbowej (KAS), uzyskają stały dostęp do pełnej informacji o wszelkich wpływach i wydatkach z firmowych rachunków bankowych. Projektowany przepis rodzi zatem obawę o bezpieczeństwo ważnych biznesowo danych. Wśród nich można wskazać takie, jak np. informacje o wynagrodzeniach widocznych na wyciągach. Obecnie obowiązujące przepisy, pozwalają KAS na skierowanie żądania udostępnienia JPK_WB w toku toczącego się postępowania kontrolnego, natomiast w projekcie mamy do czynienia z bardzo daleko idącą zmianą stawiającą w szeregu podejrzanych wszystkich przedsiębiorców.

Kontrola firmowych rachunków VAT u podatników tego podatku, miałaby pewien sens upraszczający życie przedsiębiorców, lecz nie wiemy czy urzędnicy zechcą przepisy wykorzystywać do takich celów. Wiemy, że przewidziane w projekcie ustawy wprowadzającej podzieloną płatność rozwiązania niekorzystnie wpłyną na płynność finansową podatników VAT. Dotychczasowa propozycja split payment zakłada bowiem zamrożenie środków VAT, którymi dotąd przedsiębiorca mógł dysponować według potrzeb – np. przeznaczając pozostałą po wyliczeniu VAT należnego kwotę na wypłaty wynagrodzeń lub zobowiązań wobec poddostawców. Okresowa obserwacja przez KAS zmian środków pieniężnych na tym rachunku, pozwoliłaby naczelnikom urzędów skarbowych szybciej wydawać decyzje o uwolnieniu nadmiaru zgromadzonych tam środków pieniężnych pozostałych po rozliczeniach VAT.

Polecamy: Jednolity Plik Kontrolny - Ewidencja VAT od 1 stycznia 2017

Dalszy ciąg materiału pod wideo

Projektowane zmiany zarówno te o podzielonej płatności jak i te o codziennym raportowaniu JPK_WB będą wymagały zmian organizacyjnych i technicznych po stronie przedsiębiorców i banków czego nie da się zrealizować bez kosztów.

Wprowadzenie zmian przewiduje projekt ustawy (z 19 maja 2017 r.) o zmianie ustawy – Ordynacja podatkowa. Nowelizacja ma wejść w życie 1 września 2017 r.

Bogdan Zatorski, Ekspert Biznesowy Sage
Autopromocja

REKLAMA

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:

REKLAMA

QR Code
Podatek PIT - część 2
certificate
Jak zdobyć Certyfikat:
  • Czytaj artykuły
  • Rozwiązuj testy
  • Zdobądź certyfikat
1/9
Są kosztem uzyskania przychodu:
koszty reprezentacji, w szczególności poniesione na usługi gastronomiczne, zakup żywności oraz napojów, w tym alkoholowych
udzielone pożyczki, w tym stracone pożyczki
wydatki na wystrój wnętrza biurowego nie będące wydatkami reprezentacyjnymi
wpłaty dokonywane do pracowniczych planów kapitałowych, o których mowa w ustawie o pracowniczych planach kapitałowych – od nagród i premii wypłaconych z dochodu po opodatkowaniu podatkiem dochodowym
Następne
Księgowość
Zapisz się na newsletter
Zobacz przykładowy newsletter
Zapisz się
Wpisz poprawny e-mail
Pracownik może czasem nie wykonywać pracy i zachować prawo do wynagrodzenia. W jakich przypadkach?

Wynagrodzenie jest – co do zasady - świadczeniem przysługującym w zamian za świadczoną przez pracownika pracę (czyli wynagrodzenie przysługuje za pracę wykonaną). Za czas niewykonywania pracy pracownik ma prawo do wynagrodzenia, jeżeli wynika to z przepisów prawa pracy.

Zmiana zasad wysyłania pocztą pism (urzędowych, podatkowych, sądowych) z zachowaniem terminu. Łatwiej będzie też uzyskać oprocentowanie nadpłat

Do Sejmu trafił już rządowy projekt nowelizacji Ordynacji podatkowej i kilku innych ustaw, który ma na celu dostosowania polskiego prawa do dwóch wyroków Trybunału Sprawiedliwości Unii Europejskiej (TSUE). Nowe przepisy przewidują, że m.in. w procedurze podatkowej, administracyjnej, cywilnej, można będzie nadać pismo (z zachowaniem terminu) do urzędu u dowolnego operatora pocztowego, a nie jak do tej pory tylko za pośrednictwem Poczty Polskiej. Zmienione omawianą nowelizacją przepisy zapewnią też oprocentowanie nadpłat powstałych w wyniku orzeczeń TSUE lub TK za okres od dnia powstania nadpłaty do dnia jej zwrotu, niezależnie od czasu złożenia wniosku o zwrot nadpłaty.

Bałagan w dokumentach firmy? Sprawdź, jak skutecznie nad nimi zapanować

Papierowy bałagan w dokumentacji firmowej. Dlaczego tradycyjne przechowywanie dokumentów sprawia tyle problemów? Co musisz wiedzieć, aby to zmienić?

Ile wyniesie rata kredytu po obniżce stóp procentowych o 0,5 pp, 0,75 pp, 1 pp.? Jak wzrośnie zdolność kredytowa? Stopy NBP spadną dopiero w II połowie 2025 r.?

Rada Polityki Pieniężnej na posiedzeniu w dniach 15-16 stycznia 2024 r. utrzymała wszystkie stopy procentowe NBP na niezmienionym poziomie. RPP nie zmieniła poziomu stóp procentowych w styczniu 2025 r. Rankomat.pl zwraca jednak uwagę, że jest szansa na to, że w 2025 roku (raczej w II połowie) stopy spadną o 0,75 p.p. (punkt procentowy). To wywołałoby spadek raty przeciętnego kredytu o 196 zł i wzrost zdolności kredytowej. Okazuje się, że bankach obniżki już się zaczęły i to nie tylko w przypadku lokat, ale również kredytów. Jak wynika z danych NBP, średnie oprocentowanie lokat założonych w listopadzie (najnowsze dostępne dane) spadło poniżej 4% po raz pierwszy od maja 2022 r. Średnie oprocentowanie kredytów hipotecznych również było najniższe od maja 2022 r. i wyniosło 7,35%. Zauważalnie staniały nawet kredyty konsumpcyjne, których RRSO po raz pierwszy od grudnia 2021 r. spadło poniżej 13%.

REKLAMA

E-akta osobowe pracowników: co muszą zawierać i jak je prowadzić?

Elektroniczna forma akt osobowych, czyli e-akta, staje się coraz bardziej popularna, oferując wygodę, efektywność i oszczędność czasu. Ale czym właściwie są e-akta osobowe pracowników i jak je prawidłowo prowadzić?

Procedura VAT-OSS – na czym polega, jak stosować i dlaczego warto. Jak wypełnić zgłoszenie VIU-R

Wprowadzenie procedury VAT-OSS (One Stop Shop – co można przetłumaczyć jako: Sklep w jednym miejscu), to istotne uproszczenie rozliczeń podatkowych dla firm prowadzących działalność transgraniczną w Unii Europejskiej. Procedura ta umożliwia przedsiębiorcom rozliczać w jednym miejscu podatek VAT z tytułu sprzedaży towarów i usług na rzecz konsumentów w innych krajach UE. Pozwala to na uniknięcie skomplikowanych procesów rejestracji i rozliczeń w każdym państwie członkowskim oddzielnie.

Automatyzacja i sztuczna inteligencja w księgowości: przykłady konkretnych zastosowań. System wykryje oszusta i fałszywego dostawcę

Automatyzacja procesów finansowych (w tym zastosowanie sztucznej inteligencji) już teraz pomaga przedsiębiorcom oszczędzać czas, redukować koszty oraz minimalizuje ryzyko błędów. I choć jej korzyści odkrywają głównie najwięksi rynkowi gracze, wkrótce te narzędzia mogą stać się niezbędnym elementem każdej firmy, chociażby ze względu na ich nieocenioną pomoc w wykrywaniu cyberoszustw. O tym, dlaczego automatyzacja w księgowości jest niezbędna, mówi Marzena Janta-Lipińska, ekspertka ds. podatków, specjalizująca się w księgowości zewnętrznej i propagatorka nowoczesnych, elastycznych rozwiązań z zakresu usług operacyjnych, zgodności z przepisami i sprawozdawczości.

Świetna wiadomość dla podatników. Chodzi o odsetki z urzędu skarbowego

Odsetki od nadpłat podatkowych będą naliczane już od dnia ich powstania aż do momentu zwrotu – taką zmianę przewiduje projekt nowelizacji ordynacji podatkowej przyjęty przez rząd. Co jeszcze ulegnie zmianie?

REKLAMA

Podatek od nieruchomości w 2025 r. Budynek i budowla inaczej definiowane, przesunięcie złożenia deklaracji DN-1 i inna stawka dla garaży

Budynek i budowla zmieniły od początku 2025 r. swoje definicje w podatku od nieruchomości.  Do tej pory podatnicy posługiwali się uregulowaniami pochodzącymi z prawa budowlanego, dlatego wprowadzenie przepisów regulujących te kwestie bezpośrednio w przepisach podatkowych to spora zmiana. Sprawdzamy, w jaki sposób wpłynie ona na obowiązki podatkowe polskich przedsiębiorców. 

Tsunami zmian podatkowych – kto ucierpi najbardziej?

Rok 2025 przynosi kolejną falę zmian podatkowych, które dotkną zarówno najmniejszych przedsiębiorców, jak i największe firmy. Eksperci alarmują, że brak stabilności prawa zagraża inwestycjom w Polsce, a wprowadzenie nowych przepisów w pośpiechu prowadzi do kosztownych błędów. Czy czeka nas poprawa w zakresie przewidywalności i uproszczenia systemu fiskalnego?

REKLAMA