REKLAMA

REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

Czy podczas zawieszenia działalności należy przesyłać JPK_VAT?

Subskrybuj nas na Youtube
Dołącz do ekspertów Dołącz do grona ekspertów
Czy podczas zawieszenia działalności należy przesyłać JPK_VAT? /Fotolia
Czy podczas zawieszenia działalności należy przesyłać JPK_VAT? /Fotolia
Fotolia

REKLAMA

REKLAMA

Podatnicy VAT, którzy zawieszają wykonywanie działalności gospodarczej nie mają obowiązku składania deklaracji VAT za okresy rozliczeniowe, których to zawieszenie dotyczy. Nie oznacza to jednak braku obowiązku przesyłania comiesięcznych raportów w formacie JPK_VAT.

Obowiązek dostarczania JPK

Przypomnijmy, że ustawą z 10 września 2015 r. o zmianie ustawy – Ordynacja podatkowa (Dz.U. z 2015 r. poz. 1649) wprowadzony został obowiązek raportowania na żądanie organów podatkowych danych w formacie Jednolitego Pliku Kontrolnego (JPK) przez podatników prowadzących swoje księgi podatkowe przy użyciu programów komputerowych.

REKLAMA

REKLAMA

Następnie ustawodawca dokonał modyfikacji tego aktu prawnego, ustawą z 13 maja 2016 r. o zmianie ustawy – Ordynacja podatkowa oraz niektórych innych ustaw (Dz.U. z 2016 r. poz. 846). Zmiana ta wprowadziła m.in. obowiązek comiesięcznego składania informacji o prowadzonej ewidencji VAT w elektronicznym formacie JPK. Pełna nazwa tego formatu to „Ewidencje zakupu i sprzedaży VAT – JPK_VAT”).

Polecamy: Jednolity Plik Kontrolny - Ewidencja VAT od 1 stycznia 2017

Docelowo obowiązek przekazywania danych w postaci plików JPK (na żądanie organów i obowiązkowo, w postaci comiesięcznych raportów o ewidencji VAT) będzie ciążył na każdym przedsiębiorcy oraz podatniku VAT. Obecnie obowiązkiem tym objęci są mali, średni oraz duzi podatnicy. Z kolei podatnicy o statusie mikroprzedsiębiorcy pierwszy obowiązek raportowania JPK na żądanie organów podatkowych będą mieli od 1 lipca 2018 r. Natomiast obowiązek comiesięcznego dostarczania ewidencji VAT pojawi się dla mikroprzedsiębiorców wcześniej, bo w terminie od 1 stycznia 2018 r.

REKLAMA

Przesyłania informacji o prowadzonej ewidencji VAT

Należy podkreślić, że obowiązek przesyłania comiesięcznych plików JPK_VAT dotyczy tzw. czynnych podatników VAT, tj. podatników VAT, którzy:

Dalszy ciąg materiału pod wideo

1) nie skorzystali z tzw. zwolnienia podmiotowego dostępnego dla podatników osiągających niewielkie obroty,

2) nie wykonują wyłącznie czynności zwolnionych z VAT.

Tylko podmioty spełniające te warunki mają obowiązek prowadzenia ewidencji sprzedaży VAT. Ewidencję tę mogą prowadzić w formie papierowej albo elektronicznie. Tylko jednak podatnicy, którzy prowadzą ewidencję sprzedaży VAT w formie elektronicznej, są zobowiązani wysyłać plik JPK_VAT co miesiąc.

Jednakże już od 1 stycznia 2018 r. wspomniana wyżej ustawa z 13 maja 2016 r. wprowadzi dla wszystkich czynnych podatników obowiązek prowadzenia tej ewidencji wyłącznie w formie elektronicznej. Co oznacza, że począwszy od tej daty wszyscy czynni podatnicy VAT będą zobowiązani do przesyłania informacji o prowadzonej ewidencji sprzedaży w formacie JPK.


Należy podkreślić, że obowiązek comiesięcznego składania JPK_VAT nie zależy od okresów za jakie podatnik składa deklaracje VAT. Docelowo wszyscy podatnicy czynni mają składać JPK_VAT za okresy miesięczne, mimo że niektórzy z nich składają lub będą składać deklaracje VAT za okresy kwartalne.

Zawieszenie działalności a JPK_VAT

Obowiązek składania comiesięcznych JPK_VAT nie ominie także czynnych podatników VAT, którzy czasowo zawieszają działalność gospodarczą. Wyjaśnijmy, że zgodnie z przepisami ustawy o VAT podatnicy podatku VAT, którzy zdecydują się na zawieszenie wykonywania działalności gospodarczej na podstawie przepisów o swobodzie działalności gospodarczej nie mają obowiązku składania deklaracji podatkowych VAT za okresy rozliczeniowe, których to zawieszenie dotyczy.

Nie oznacza to jednak automatycznego braku obowiązku przesyłania raportów w formacie JPK danych o ewidencji VAT. Ponieważ, mimo że podatnicy ci nie mają obowiązku składania deklaracji VAT, to jednak mają obowiązek comiesięcznego składania JPK_VAT.

Z przepisów nie wynika bowiem, aby zawieszenie wykonywania działalności gospodarczej wyłączało obowiązki w zakresie JPK, tj. art. 82 § 1b ustawy Ordynacja podatkowa nie znajduje się żadne odniesienie do art. 99 ust. 7a ustawy o VAT, dotyczącego zawieszenia wykonywania działalności gospodarczej. Przytoczmy ten zapis Ordynacji podatkowej: „Osoby prawne, jednostki organizacyjne niemające osobowości prawnej oraz osoby fizyczne, prowadzące księgi podatkowe przy użyciu programów komputerowych, są obowiązane, bez wezwania organu podatkowego, do przekazywania, za pomocą środków komunikacji elektronicznej, Szefowi Krajowej Administracji Skarbowej informacji o prowadzonej ewidencji, o której mowa w art. 109 ust. 3 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług, w postaci elektronicznej odpowiadającej strukturze logicznej, o której mowa w art. 193a § 2, na zasadach dotyczących przesyłania ksiąg podatkowych lub ich części określonych w przepisach wydanych na podstawie art. 193a § 3, za okresy miesięczne w terminie do 25. dnia miesiąca następującego po każdym kolejnym miesiącu, wskazując miesiąc, którego ta informacja dotyczy”.

W związku z tym, chociaż podatnicy, co do zasady, nie muszą składać deklaracji VAT w trakcie trwania zawieszenia działalności gospodarczej, to jednak są zobowiązani comiesięcznie przekazywać JPK_VAT za okresy zawieszenia działalności. Oznacza to, że pliki JPK_VAT należy przesyłać także w przypadku wartości zerowych. Jeżeli zatem z przepisów wynika, że dany podatnik VAT zostaje obowiązany do wypełniania obowiązków w zakresie JPK, obowiązek ten istnieje mimo zawieszenia wykonywania działalności gospodarczej.

Zapisz się na newsletter
Chcesz uniknąć błędów? Być na czasie z najnowszymi zmianami w podatkach? Zapisz się na nasz newsletter i otrzymuj rzetelne informacje prosto na swoją skrzynkę.
Zaznacz wymagane zgody
loading
Zapisując się na newsletter wyrażasz zgodę na otrzymywanie treści reklam również podmiotów trzecich
Administratorem danych osobowych jest INFOR PL S.A. Dane są przetwarzane w celu wysyłki newslettera. Po więcej informacji kliknij tutaj.
success

Potwierdź zapis

Sprawdź maila, żeby potwierdzić swój zapis na newsletter. Jeśli nie widzisz wiadomości, sprawdź folder SPAM w swojej skrzynce.

failure

Coś poszło nie tak

Źródło: INFOR

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:
Autopromocja

REKLAMA

QR Code

© Materiał chroniony prawem autorskim - wszelkie prawa zastrzeżone. Dalsze rozpowszechnianie artykułu za zgodą wydawcy INFOR PL S.A.

REKLAMA

Księgowość
Zapisz się na newsletter
Zobacz przykładowy newsletter
Zapisz się
Wpisz poprawny e-mail
Decyzja RPP w sprawie stóp procentowych

Rada Polityki Pieniężnej obniżyła w środę stopy procentowe o 25 pkt. bazowych; stopa referencyjna wyniesie 4,5 proc. w skali rocznej. To czwarta obniżka stóp procentowych w tym roku.

Umowy o dzieło mniej popularne. ZUS pokazał statystyki

Umowy o dzieło w Polsce pozostają domeną krótkich zleceń – aż 28 proc. trwa jeden dzień, a najwięcej wykonawców tych umów to osoby w wieku 30–39 lat. Dane ZUS za pierwsze półrocze wskazują na rosnący udział sektorów kreatywnych, takich jak informacja i komunikacja.

Reeksport po nieudanej dostawie – jak prawidłowo postąpić?

Eksport towarów poza Unię Europejską jest procesem wieloetapowym i wymaga zarówno sprawnej logistyki, jak i poprawnego dopełnienia obowiązków celnych oraz podatkowych. Pomimo starannego przygotowania, czasami zdarzają się sytuacje, w których kontrakt handlowy nie zostaje zrealizowany – odbiorca w kraju trzecim z różnych powodów nie przyjmuje przesyłki. W rezultacie towar wraca na teren Unii, co rodzi szereg pytań: jak ująć taki zwrot w dokumentacji? czy trzeba korygować rozliczenia podatkowe? jak ponownie wysłać towar zgodnie z przepisami?

Księgowość influencerów i twórców internetowych. Rozliczanie: barterów, donejtów, kosztów. Kiedy trzeba zarejestrować działalność?

Jak rozliczać nowoczesne źródła dochodu i jakie wyzwania stoją przed księgowymi obsługującymi branżę kreatywną? Influencerzy i twórcy internetowi przestali być ciekawostką świata popkultury, a stali się pełnoprawnymi przedsiębiorcami. Generują znaczące przychody z reklam, współpracy z markami, sprzedaży własnych produktów czy kursów online. Obsługa księgowa tej specyficznej branży stawia przed biurami rachunkowymi nowe wyzwania. Nietypowe źródła przychodów, różnorodne formy rozliczeń, a także niejednoznaczne interpretacje podatkowe to tylko część tematów, z którymi mierzą się księgowi influencerów. Jak poprawnie rozliczać tę branżę? Na co zwrócić uwagę, by nie narazić klienta na błędy podatkowe?

REKLAMA

KSeF w jednostkach budżetowych – wyzwania i szanse. Wywiad z dr Małgorzatą Rzeszutek

Jak wdrożenie KSeF wpłynie na funkcjonowanie jednostek sektora finansów publicznych? Jakie zagrożenia i korzyści niesie cyfrowa rewolucja w fakturowaniu? O tym rozmawiamy z dr Małgorzatą Rzeszutek, doradcą podatkowym i specjalistką w zakresie prawa podatkowego.

Pieniądze dla dziecka: Ile razy można dać bez podatku? Jest jeden kluczowy warunek przy darowiznach

Pieniądze dziecku bez podatku można przekazać wielokrotnie, gdyż nie jest istotne ile razy, ale trzeba uważać, aby po przekroczeniu limitu kwoty wolnej od podatku od darowizn dokonać niezbędnych formalności urzędowych. Sprawdź, jakie aktualnie obowiązują kwoty wolne od podatku.

Skuteczna windykacja: 5 mitów – dlaczego nie warto w nie wierzyć. Terminy przedawnienia roszczeń (branża TSL)

Wśród polskich przedsiębiorców, w tym także w branży TSL (transport, spedycja i logistyka) temat windykacji należności powraca jak bumerang. Z jednej strony przedsiębiorcy zmagają się z chronicznymi zatorami płatniczymi, z drugiej – wciąż krążą liczne stereotypy, które sprawiają, że wiele firm reaguje zbyt późno albo unika działań windykacyjnych. W efekcie przedsiębiorcy narażają się na utratę płynności finansowej i problemy z dalszym rozwojem.

Podatek od nieruchomości - stawki maksymalne w 2026 roku. 1,25 zł za 1 m2 mieszkania lub domu, 35,53 zł za 1 m2 biura, magazynu, sklepu

Stawki maksymalne podatku od nieruchomości będą w 2026 roku wyższe o ok. 4,5% od obowiązujących w 2025 roku. Przykładowo stawka maksymalna podatku od budynków mieszkalnych i samych mieszkań wyniesie w 2026 roku 1,25 zł od 1 m2 powierzchni użytkowej, a od budynków (także mieszkalnych) używanych do prowadzenia działalności gospodarczej: 35,53 zł za 1 m2 powierzchni użytkowej. Faktyczne stawki podatku od nieruchomości na dany rok ustalają rady gmin w formie uchwały ale stawki te nie mogą być wyższe od maksymalnych stawek określonych przez Ministra Finansów i Gospodarki.

REKLAMA

Limit poniżej 10 000 zł - najczęściej zadawane pytania o KSeF

Czy przedsiębiorca z obrotami poniżej 10 tys. zł miesięcznie musi korzystać z KSeF? Jak długo można jeszcze wystawiać faktury papierowe? Ministerstwo Finansów wyjaśnia szczegóły nowych zasad, które wejdą w życie od lutego 2026 roku.

"Podatek" (opłata) od psa w 2026 r. Jest stawka maksymalna ale każda gmina ustala samodzielnie. Kto nie musi płacić tej opłaty?

Najczęściej mówi się potocznie: „podatek od psa”. Ale tak naprawdę to opłata lokalna: "opłata od posiadania psów" pobierana przez gminy. Na szczęście nie wszystkie gminy się na to decydują. Bo opłata właśnie tym się różni od podatku, że może ale nie musi być wprowadzona na terenie danej gminy. Ile wynosi opłata od psa w 2026 roku? Kto musi ją płacić a kto jest zwolniony? Do kiedy trzeba wnosić tę opłatę do gminy? Wyjaśniamy.

REKLAMA