REKLAMA

REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

Czy podczas zawieszenia działalności należy przesyłać JPK_VAT?

Czy podczas zawieszenia działalności należy przesyłać JPK_VAT? /Fotolia
Czy podczas zawieszenia działalności należy przesyłać JPK_VAT? /Fotolia
Fotolia

REKLAMA

REKLAMA

Podatnicy VAT, którzy zawieszają wykonywanie działalności gospodarczej nie mają obowiązku składania deklaracji VAT za okresy rozliczeniowe, których to zawieszenie dotyczy. Nie oznacza to jednak braku obowiązku przesyłania comiesięcznych raportów w formacie JPK_VAT.

Obowiązek dostarczania JPK

Przypomnijmy, że ustawą z 10 września 2015 r. o zmianie ustawy – Ordynacja podatkowa (Dz.U. z 2015 r. poz. 1649) wprowadzony został obowiązek raportowania na żądanie organów podatkowych danych w formacie Jednolitego Pliku Kontrolnego (JPK) przez podatników prowadzących swoje księgi podatkowe przy użyciu programów komputerowych.

REKLAMA

Autopromocja

Następnie ustawodawca dokonał modyfikacji tego aktu prawnego, ustawą z 13 maja 2016 r. o zmianie ustawy – Ordynacja podatkowa oraz niektórych innych ustaw (Dz.U. z 2016 r. poz. 846). Zmiana ta wprowadziła m.in. obowiązek comiesięcznego składania informacji o prowadzonej ewidencji VAT w elektronicznym formacie JPK. Pełna nazwa tego formatu to „Ewidencje zakupu i sprzedaży VAT – JPK_VAT”).

Polecamy: Jednolity Plik Kontrolny - Ewidencja VAT od 1 stycznia 2017

Docelowo obowiązek przekazywania danych w postaci plików JPK (na żądanie organów i obowiązkowo, w postaci comiesięcznych raportów o ewidencji VAT) będzie ciążył na każdym przedsiębiorcy oraz podatniku VAT. Obecnie obowiązkiem tym objęci są mali, średni oraz duzi podatnicy. Z kolei podatnicy o statusie mikroprzedsiębiorcy pierwszy obowiązek raportowania JPK na żądanie organów podatkowych będą mieli od 1 lipca 2018 r. Natomiast obowiązek comiesięcznego dostarczania ewidencji VAT pojawi się dla mikroprzedsiębiorców wcześniej, bo w terminie od 1 stycznia 2018 r.

Przesyłania informacji o prowadzonej ewidencji VAT

Należy podkreślić, że obowiązek przesyłania comiesięcznych plików JPK_VAT dotyczy tzw. czynnych podatników VAT, tj. podatników VAT, którzy:

Dalszy ciąg materiału pod wideo

1) nie skorzystali z tzw. zwolnienia podmiotowego dostępnego dla podatników osiągających niewielkie obroty,

2) nie wykonują wyłącznie czynności zwolnionych z VAT.

Tylko podmioty spełniające te warunki mają obowiązek prowadzenia ewidencji sprzedaży VAT. Ewidencję tę mogą prowadzić w formie papierowej albo elektronicznie. Tylko jednak podatnicy, którzy prowadzą ewidencję sprzedaży VAT w formie elektronicznej, są zobowiązani wysyłać plik JPK_VAT co miesiąc.

Jednakże już od 1 stycznia 2018 r. wspomniana wyżej ustawa z 13 maja 2016 r. wprowadzi dla wszystkich czynnych podatników obowiązek prowadzenia tej ewidencji wyłącznie w formie elektronicznej. Co oznacza, że począwszy od tej daty wszyscy czynni podatnicy VAT będą zobowiązani do przesyłania informacji o prowadzonej ewidencji sprzedaży w formacie JPK.


Należy podkreślić, że obowiązek comiesięcznego składania JPK_VAT nie zależy od okresów za jakie podatnik składa deklaracje VAT. Docelowo wszyscy podatnicy czynni mają składać JPK_VAT za okresy miesięczne, mimo że niektórzy z nich składają lub będą składać deklaracje VAT za okresy kwartalne.

Zawieszenie działalności a JPK_VAT

Obowiązek składania comiesięcznych JPK_VAT nie ominie także czynnych podatników VAT, którzy czasowo zawieszają działalność gospodarczą. Wyjaśnijmy, że zgodnie z przepisami ustawy o VAT podatnicy podatku VAT, którzy zdecydują się na zawieszenie wykonywania działalności gospodarczej na podstawie przepisów o swobodzie działalności gospodarczej nie mają obowiązku składania deklaracji podatkowych VAT za okresy rozliczeniowe, których to zawieszenie dotyczy.

REKLAMA

Nie oznacza to jednak automatycznego braku obowiązku przesyłania raportów w formacie JPK danych o ewidencji VAT. Ponieważ, mimo że podatnicy ci nie mają obowiązku składania deklaracji VAT, to jednak mają obowiązek comiesięcznego składania JPK_VAT.

Z przepisów nie wynika bowiem, aby zawieszenie wykonywania działalności gospodarczej wyłączało obowiązki w zakresie JPK, tj. art. 82 § 1b ustawy Ordynacja podatkowa nie znajduje się żadne odniesienie do art. 99 ust. 7a ustawy o VAT, dotyczącego zawieszenia wykonywania działalności gospodarczej. Przytoczmy ten zapis Ordynacji podatkowej: „Osoby prawne, jednostki organizacyjne niemające osobowości prawnej oraz osoby fizyczne, prowadzące księgi podatkowe przy użyciu programów komputerowych, są obowiązane, bez wezwania organu podatkowego, do przekazywania, za pomocą środków komunikacji elektronicznej, Szefowi Krajowej Administracji Skarbowej informacji o prowadzonej ewidencji, o której mowa w art. 109 ust. 3 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług, w postaci elektronicznej odpowiadającej strukturze logicznej, o której mowa w art. 193a § 2, na zasadach dotyczących przesyłania ksiąg podatkowych lub ich części określonych w przepisach wydanych na podstawie art. 193a § 3, za okresy miesięczne w terminie do 25. dnia miesiąca następującego po każdym kolejnym miesiącu, wskazując miesiąc, którego ta informacja dotyczy”.

W związku z tym, chociaż podatnicy, co do zasady, nie muszą składać deklaracji VAT w trakcie trwania zawieszenia działalności gospodarczej, to jednak są zobowiązani comiesięcznie przekazywać JPK_VAT za okresy zawieszenia działalności. Oznacza to, że pliki JPK_VAT należy przesyłać także w przypadku wartości zerowych. Jeżeli zatem z przepisów wynika, że dany podatnik VAT zostaje obowiązany do wypełniania obowiązków w zakresie JPK, obowiązek ten istnieje mimo zawieszenia wykonywania działalności gospodarczej.

Autopromocja

REKLAMA

Źródło: INFOR

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:

REKLAMA

QR Code

© Materiał chroniony prawem autorskim - wszelkie prawa zastrzeżone. Dalsze rozpowszechnianie artykułu za zgodą wydawcy INFOR PL S.A.

Podatek PIT - część 2
certificate
Jak zdobyć Certyfikat:
  • Czytaj artykuły
  • Rozwiązuj testy
  • Zdobądź certyfikat
1/9
Są kosztem uzyskania przychodu:
koszty reprezentacji, w szczególności poniesione na usługi gastronomiczne, zakup żywności oraz napojów, w tym alkoholowych
udzielone pożyczki, w tym stracone pożyczki
wydatki na wystrój wnętrza biurowego nie będące wydatkami reprezentacyjnymi
wpłaty dokonywane do pracowniczych planów kapitałowych, o których mowa w ustawie o pracowniczych planach kapitałowych – od nagród i premii wypłaconych z dochodu po opodatkowaniu podatkiem dochodowym
Następne
Księgowość
Zapisz się na newsletter
Zobacz przykładowy newsletter
Zapisz się
Wpisz poprawny e-mail
Pracownik może czasem nie wykonywać pracy i zachować prawo do wynagrodzenia. W jakich przypadkach?

Wynagrodzenie jest – co do zasady - świadczeniem przysługującym w zamian za świadczoną przez pracownika pracę (czyli wynagrodzenie przysługuje za pracę wykonaną). Za czas niewykonywania pracy pracownik ma prawo do wynagrodzenia, jeżeli wynika to z przepisów prawa pracy.

Zmiana zasad wysyłania pocztą pism (urzędowych, podatkowych, sądowych) z zachowaniem terminu. Łatwiej będzie też uzyskać oprocentowanie nadpłat

Do Sejmu trafił już rządowy projekt nowelizacji Ordynacji podatkowej i kilku innych ustaw, który ma na celu dostosowania polskiego prawa do dwóch wyroków Trybunału Sprawiedliwości Unii Europejskiej (TSUE). Nowe przepisy przewidują, że m.in. w procedurze podatkowej, administracyjnej, cywilnej, można będzie nadać pismo (z zachowaniem terminu) do urzędu u dowolnego operatora pocztowego, a nie jak do tej pory tylko za pośrednictwem Poczty Polskiej. Zmienione omawianą nowelizacją przepisy zapewnią też oprocentowanie nadpłat powstałych w wyniku orzeczeń TSUE lub TK za okres od dnia powstania nadpłaty do dnia jej zwrotu, niezależnie od czasu złożenia wniosku o zwrot nadpłaty.

Bałagan w dokumentach firmy? Sprawdź, jak skutecznie nad nimi zapanować

Papierowy bałagan w dokumentacji firmowej. Dlaczego tradycyjne przechowywanie dokumentów sprawia tyle problemów? Co musisz wiedzieć, aby to zmienić?

Ile wyniesie rata kredytu po obniżce stóp procentowych o 0,5 pp, 0,75 pp, 1 pp.? Jak wzrośnie zdolność kredytowa? Stopy NBP spadną dopiero w II połowie 2025 r.?

Rada Polityki Pieniężnej na posiedzeniu w dniach 15-16 stycznia 2024 r. utrzymała wszystkie stopy procentowe NBP na niezmienionym poziomie. RPP nie zmieniła poziomu stóp procentowych w styczniu 2025 r. Rankomat.pl zwraca jednak uwagę, że jest szansa na to, że w 2025 roku (raczej w II połowie) stopy spadną o 0,75 p.p. (punkt procentowy). To wywołałoby spadek raty przeciętnego kredytu o 196 zł i wzrost zdolności kredytowej. Okazuje się, że bankach obniżki już się zaczęły i to nie tylko w przypadku lokat, ale również kredytów. Jak wynika z danych NBP, średnie oprocentowanie lokat założonych w listopadzie (najnowsze dostępne dane) spadło poniżej 4% po raz pierwszy od maja 2022 r. Średnie oprocentowanie kredytów hipotecznych również było najniższe od maja 2022 r. i wyniosło 7,35%. Zauważalnie staniały nawet kredyty konsumpcyjne, których RRSO po raz pierwszy od grudnia 2021 r. spadło poniżej 13%.

REKLAMA

E-akta osobowe pracowników: co muszą zawierać i jak je prowadzić?

Elektroniczna forma akt osobowych, czyli e-akta, staje się coraz bardziej popularna, oferując wygodę, efektywność i oszczędność czasu. Ale czym właściwie są e-akta osobowe pracowników i jak je prawidłowo prowadzić?

Procedura VAT-OSS – na czym polega, jak stosować i dlaczego warto. Jak wypełnić zgłoszenie VIU-R

Wprowadzenie procedury VAT-OSS (One Stop Shop – co można przetłumaczyć jako: Sklep w jednym miejscu), to istotne uproszczenie rozliczeń podatkowych dla firm prowadzących działalność transgraniczną w Unii Europejskiej. Procedura ta umożliwia przedsiębiorcom rozliczać w jednym miejscu podatek VAT z tytułu sprzedaży towarów i usług na rzecz konsumentów w innych krajach UE. Pozwala to na uniknięcie skomplikowanych procesów rejestracji i rozliczeń w każdym państwie członkowskim oddzielnie.

Automatyzacja i sztuczna inteligencja w księgowości: przykłady konkretnych zastosowań. System wykryje oszusta i fałszywego dostawcę

Automatyzacja procesów finansowych (w tym zastosowanie sztucznej inteligencji) już teraz pomaga przedsiębiorcom oszczędzać czas, redukować koszty oraz minimalizuje ryzyko błędów. I choć jej korzyści odkrywają głównie najwięksi rynkowi gracze, wkrótce te narzędzia mogą stać się niezbędnym elementem każdej firmy, chociażby ze względu na ich nieocenioną pomoc w wykrywaniu cyberoszustw. O tym, dlaczego automatyzacja w księgowości jest niezbędna, mówi Marzena Janta-Lipińska, ekspertka ds. podatków, specjalizująca się w księgowości zewnętrznej i propagatorka nowoczesnych, elastycznych rozwiązań z zakresu usług operacyjnych, zgodności z przepisami i sprawozdawczości.

Świetna wiadomość dla podatników. Chodzi o odsetki z urzędu skarbowego

Odsetki od nadpłat podatkowych będą naliczane już od dnia ich powstania aż do momentu zwrotu – taką zmianę przewiduje projekt nowelizacji ordynacji podatkowej przyjęty przez rząd. Co jeszcze ulegnie zmianie?

REKLAMA

Podatek od nieruchomości w 2025 r. Budynek i budowla inaczej definiowane, przesunięcie złożenia deklaracji DN-1 i inna stawka dla garaży

Budynek i budowla zmieniły od początku 2025 r. swoje definicje w podatku od nieruchomości.  Do tej pory podatnicy posługiwali się uregulowaniami pochodzącymi z prawa budowlanego, dlatego wprowadzenie przepisów regulujących te kwestie bezpośrednio w przepisach podatkowych to spora zmiana. Sprawdzamy, w jaki sposób wpłynie ona na obowiązki podatkowe polskich przedsiębiorców. 

Tsunami zmian podatkowych – kto ucierpi najbardziej?

Rok 2025 przynosi kolejną falę zmian podatkowych, które dotkną zarówno najmniejszych przedsiębiorców, jak i największe firmy. Eksperci alarmują, że brak stabilności prawa zagraża inwestycjom w Polsce, a wprowadzenie nowych przepisów w pośpiechu prowadzi do kosztownych błędów. Czy czeka nas poprawa w zakresie przewidywalności i uproszczenia systemu fiskalnego?

REKLAMA