REKLAMA

REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

Compliance na linii przedsiębiorca-skarbówka

Subskrybuj nas na Youtube
Dołącz do ekspertów Dołącz do grona ekspertów
Tomasz Szymański
Doradca podatkowy z Departamentu Kontroli Podatkowych Mariański Group Kancelaria Prawno-Podatkowa
Mariański Group
Profesjonalizm & Pasja
Compliance na linii przedsiębiorca-skarbówka
Compliance na linii przedsiębiorca-skarbówka

REKLAMA

REKLAMA

Co to jest compliance? Jak wpływa na relacje między administracją skarbową a przedsiębiorcami? I wreszcie, jak skutecznie dzięki compliance przygotować się do kontroli podatkowych i celno-skarbowych?

Compliance, to ostatnio modne i ważne określenie. Często używane w kontekście ewentualnych kontroli fiskalnych (podatkowych i celno – skarbowych). Zgodnie ze słownikową definicją oznacza zapewnienie zgodności działalności z regulacjami prawnymi, normami, bądź zestawami zaleceń. Celem systemu compliance w organizacji jest zapewnienie zgodności działania z prawem, jak również z innymi dobrowolnie przyjętymi normami postępowania w celu zapobiegania stratom finansowym lub utracie reputacji.

REKLAMA

REKLAMA

Autopromocja

Compliance w sposób zasadniczy wpływa na wzajemne relacje pomiędzy przedsiębiorcą a administracją skarbową. Z jednej strony przedsiębiorca musi podjąć skuteczne działania, by zabezpieczyć swój biznes i ograniczyć ryzyko związane ze stwierdzeniem ewentualnych nieprawidłowości w trakcie kontroli fiskalnych. Z drugiej, organy podatkowe muszą zrealizować główny cel działania, czyli obliczyć i wyegzekwować podatki na poziomie zakładającym realizacje założeń budżetowych.

Polecamy: INFORLEX Biznes

Polecamy: INFORLEX Księgowość i Kadry

REKLAMA

Co może zrobić fiskus

Kontrole fiskalne to skuteczne narzędzie do realizacji tego celu. Prowadzone są obecnie przez urzędy skarbowe (kontrole podatkowe) i urzędy celno – skarbowe (kontrole celno – skarbowe). Cele tych kontroli są zbieżne i zmierzają do sprawdzenia, czy kontrolowane podmioty przestrzegają przepisów prawa podatkowego.

Dalszy ciąg materiału pod wideo

Aparat skarbowy jest do kontroli coraz lepiej przygotowany. Przypomnę, że obecnie organy podatkowe uzyskują zautomatyzowane informacje o zakresie i rozmiarach prowadzonej działalności ze składanych plików JPK, systemu STIR (weryfikacja rachunków bankowych) i własnych systemów informatycznych, które gromadzą informacje otrzymywane od notariuszy, komorników, banków i innych instytucji finansowych.

Od początku 2019 roku wprowadzono obowiązek raportowania o schematach podatkowych (MDR), gdzie wskazane podmioty (promotorzy, korzystający i wspomagający) przekazują Szefowi KAS informacje o działaniach mogących wpłynąć na osiągnięcie korzyści podatkowej w postaci zmniejszenia wysokości podatku.

Za chwilę zacznie obowiązywać tzw. biała lista podatników (która wskaże rachunki bankowe kontrahentów, na które trzeba będzie dokonywać zapłaty za nabyte towary i usługi), centralny rejestr faktur i kasy on-line, które w rzeczywistym czasie będą przekazywać Szefowi KAS informacje o wystawionych paragonach.

Warto wspomnieć, że w każdym urzędzie skarbowym funkcjonuje komórka organizacyjna zajmująca się czynnościami analitycznymi i sprawdzającymi, do zadań której należy m. in. pozyskiwanie informacji mogących mieć wpływ na powstanie obowiązku podatkowego, w tym o wydatkach i wartości zgromadzonego mienia przez podatnika oraz typowanie podmiotów do czynności sprawdzających, kontroli podatkowej i postępowań podatkowych.

Narzędzia jakimi dysponują organy podatkowe powodują, że kontrole są coraz skuteczniejsze i mają coraz większy wymiar finansowy. Na przestrzeni ostatnich lat, kontroli przedsiębiorców jest ogółem mniej, ale znacznie zwiększyła się kwota uszczupleń podatkowych stwierdzonych w ich wyniku. W praktyce oznacza to, że kontrole coraz celniej trafiają w podmioty, które naruszają przepisy podatkowe. To z kolei przekłada się zwiększenie ustaleń podatkowych oraz lepszą efektywność kontroli (stosunek zaangażowanych środków na przeprowadzenie kontroli do kwoty stwierdzonych uszczupleń podatkowych).

Co może zrobić przedsiębiorca

Przedstawione działania i możliwości aparatu skarbowego w bezpośredni sposób wpływają na sytuację przedsiębiorcy i stawiają przed nim zupełnie nowe wyzwania. W praktyce oznacza to, że musi być w każdej chwili przygotowany na kontrolę podatkową lub celno – skarbową i na bieżąco monitorować wszystkie aspekty swojej działalności. To wymaga określenia obszarów o największym stopniu ryzyka podatkowego i zastosowaniu odpowiednich procedur w ramach systemu compliance.

Obszary ryzyka podatkowego będą kształtowały się odmiennie w zależności od branży, rozmiarów i formy organizacyjnej prowadzonej działalności. Bieżąca obserwacja i analiza działań kontrolnych organów podatkowych pozwala jednak na wskazanie zagadnień, które objęte są ich  szczególnym zainteresowaniem. Przykład może stanowić „złota dziesiątka” :

  1. Stawka podatku VAT od sprzedaży nieruchomości  (budowle i budynki),
  2. Dostawa maszyn z montażem,
  3. Kwestionowanie ZCP (przy podziałach przez wydzielenie lub aportach – brak wyodrębnienia finansowego oraz organizacyjnego na dzień zbycia),
  4. Dochowanie należytej staranności przy poborze podatku u źródła (brak kierunkowych wytycznych w zakresie koniecznych do podjęcia działań przez płatnika),
  5. Podatek od przychodów z budynków (wątpliwości interpretacyjne w zakresie ustalenia wartości początkowej budynku – możliwość uwzględnienia odpisów amortyzacyjnych, określenie kwoty wolnej w grupach kapitałowych, pobór podatku od najmu incydentalnego (na godziny),
  6. Definicja terenu zabudowanego/niezabudowanego (prawa do zastosowania zwolnienia z art. 43 ust. 1 pkt 9 ustawy o VAT (ogrodzenie, płyty betonowe, obiekty tymczasowe – badania celu ekonomicznego (gospodarczego) transakcji, której przedmiotem jest grunt a faktyczna istnienie budowli posadowionej na gruncie),
  7. Pobór podatku u źródła (należności licencyjne ukryte jest w cenie nabywanego, zagranicznego towaru a konieczność poboru podatku u źródła),
  8. Rozliczanie w kosztach wydatków na samochody wykorzystywane w działalności gospodarczej,
  9. Błędna wycena środków trwałych i innych składników na potrzeby ich sprzedaży np. na rzecz pracowników i związane z tym konsekwencje podatkowe,
  10. Dokumentowanie nabycia usług niematerialnych.

Co może zrobić Mariański Group

 Skuteczne przygotowanie się do kontroli fiskalnej i efektywne przeprowadzenie analizy obszarów ryzyka wymaga eksperckiej wiedzy i dużego doświadczenia. Kancelaria Mariański Group jest do tego przygotowana, zatrudnia fachowców i praktyków z zakresu szeroko pojętego prawa podatkowego. Rekomendowanym rozwiązaniem  jest przeprowadzenie audytu podatkowego. Polega on na obszernym i kompleksowym badaniu prawidłowości rozliczeń podatkowych, w trakcie którego wnikliwie analizowane są różne aspekty działania przedsiębiorstwa. Efektem audytu jest niezależna ocena stanu rzeczywistego stwierdzonego u podatnika w porównaniu do wzorca zachowań wyznaczonego przez przepisy prawa podatkowego

Szczególnie skutecznym i polecanym przez naszą Kancelarię sposobem obrony praw przedsiębiorcy jest ustanowienie pełnomocnika w kontroli. Może to nastąpić poprzez ustanowienie pełnomocnika ogólnego lub pełnomocnika szczególnego. W pierwszym przypadku, pełnomocnik działa w pełnym zakresie spraw należących do właściwości urzędu skarbowego. Reprezentuje podatnika w każdej sprawie dokonywanej przed organem podatkowym. Wszelka korespondencja trafia do pełnomocnika ogólnego. Pełnomocnik szczególny działa w konkretnej sprawie podatkowej. Może być ustanowiony w każdym czasie, po wszczęciu kontroli podatkowej i kontroli celno – skarbowej, ale też na przykład po wszczęciu postępowania podatkowego w konkretnie wskazanym zakresie.  Niewątpliwe korzyści płynące z ustanowienia pełnomocnika ogólnego, to m. in.:

  • obniżenie ryzyka kontroli podatkowej/skarbowej – organy niechętnie kontrolują przedsiębiorców, którzy ustanowili pełnomocników,
  • wyeliminowanie błędów kontrolowanego, które często pojawiają się już na wstępie kontroli,
  • uwolnienie podatnika od bezpośredniego/osobistego przyjmowania korespondencji,
  • redukcja kosztów i czasu podatnika – pełnomocnictwo wolne jest od opłaty skarbowej i jest podpisywane raz do wszystkich sprawa z zakresu działania organu podatkowego.

Podsumowując
Narzędzia jakimi dysponują organy podatkowe (urzędy celne i celno – skarbowe) powodują, że kontrole z roku na rok są skuteczniejsze, mają większy wymiar finansowy, ale są też coraz bardziej dotkliwe i uciążliwe dla przedsiębiorców. Ostatnio organy podatkowe często zarzucają podatnikom stosowanie agresywnej optymalizacji podatkowej, same jednak prowadzą coraz bardziej agresywną kontrolę fiskalną, szczególnie w wymiarze celno – skarbowym. Obserwując codzienność życia gospodarczego, natarczywość i bezwzględność aparatu skarbowego, pewnym jest, że przedsiębiorca bez profesjonalnego wsparcia doradcy podatkowego, nie ma żadnych szans na skuteczną obronę swoich praw.

Artykuł pochodzi z bloga kontrolapodatkowa.pl

Zapisz się na newsletter
Chcesz uniknąć błędów? Być na czasie z najnowszymi zmianami w podatkach? Zapisz się na nasz newsletter i otrzymuj rzetelne informacje prosto na swoją skrzynkę.
Zaznacz wymagane zgody
loading
Zapisując się na newsletter wyrażasz zgodę na otrzymywanie treści reklam również podmiotów trzecich
Administratorem danych osobowych jest INFOR PL S.A. Dane są przetwarzane w celu wysyłki newslettera. Po więcej informacji kliknij tutaj.
success

Potwierdź zapis

Sprawdź maila, żeby potwierdzić swój zapis na newsletter. Jeśli nie widzisz wiadomości, sprawdź folder SPAM w swojej skrzynce.

failure

Coś poszło nie tak

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:
Autopromocja

REKLAMA

QR Code

REKLAMA

Księgowość
Zapisz się na newsletter
Zobacz przykładowy newsletter
Zapisz się
Wpisz poprawny e-mail
Brak budżetu firmowego to zarządzanie "na oko" - nawet jeśli przedsiębiorca dziś zarabia. Jak stworzyć prosty budżet dla swojej firmy?

Wielu właścicieli małych i średnich firm podejmuje decyzje finansowe intuicyjnie. Zakup nowego sprzętu? „Przyda się, więc bierzemy.” Rekrutacja kolejnej osoby? „Zespół nie wyrabia, trzeba kogoś dołożyć.” Kolejny wydatek? „Jakoś się to pokryje.” Tak wygląda codzienność tysięcy przedsiębiorstw, w których budżet jest pojęciem abstrakcyjnym, a zarządzanie finansami odbywa się „na oko”.

Podatek od samozbiorów? Skarbówka bierze się nawet za darmowe warzywa

W polskim rolnictwie zawrzało. Okazuje się, że nawet samozbiory i darmowe rozdanie warzyw zostaną objęte podatkiem VAT. Dla wielu gospodarzy, którzy po tragicznym sezonie próbowali ratować plony, to kolejny cios ze strony państwa.

Granica między urządzeniem technicznym a budowlą – najnowsze orzecznictwo w sprawie opodatkowania silosów i zbiorników

Czy zbiorniki i silosy wykorzystywane w procesach produkcyjnych mogą być traktowane jako budowle podlegające opodatkowaniu, czy jedynie jako urządzenia techniczne? Najnowsze orzecznictwo, w tym wyrok NSA z 7 października 2025 r. (sygn. III FSK 738/24), wskazuje, że nawet, gdy obiekty te służą procesom technologicznym, ich podstawowa funkcja i konstrukcja kwalifikują je jako budowle, co przekłada się na konieczność opodatkowania ich podatkiem od nieruchomości.

Tylko do 30 listopada przedsiębiorcy mogą złożyć ten wniosek i zaoszczędzić średnio ok. 1200 zł. Następna taka szansa w przyszłym roku. Kto ma do tego prawo?

Tylko do 30 listopada przedsiębiorcy mogą złożyć wniosek o wakacje składkowe ZUS i tym samym skorzystać ze zwolnienia z opłacania składek w jednym wybranym miesiącu roku. Jak wynika z najnowszych danych Ministerstwa Finansów, aż 40% uprawnionych firm nie złożyło jeszcze wniosku. Eksperci przypominają, że to ostatni moment, by skorzystać z preferencji – a gra jest warta świeczki, bo średnia wartość zwolnienia wynosi około 1200 zł.

REKLAMA

Jak wdrożenie systemu HRM, e-Teczek i wyprowadzenie zaległości porządkuje procesy kadrowo-płacowe i księgowe

Cyfryzacja procesów kadrowych, płacowych i księgowych wchodzi dziś na zupełnie nowy poziom. Coraz więcej firm – od średnich przedsiębiorstw po duże organizacje – dostrzega, że prawdziwa efektywność finansowo-administracyjna nie wynika już tylko z automatyzacji pojedynczych zadań, lecz z całościowego uporządkowania procesów. Kluczowym elementem tego podejścia staje się współpraca z partnerem BPO, który potrafi jednocześnie wdrożyć nowoczesne narzędzia (takie jak system HRM czy e-teczki) i wyprowadzić zaległości narosłe w kadrach, płacach i księgowości.

Jak obliczyć koszt wytworzenia środka trwałego we własnym zakresie? Które wydatki można uwzględnić w wartości początkowej?

W praktyce gospodarczej coraz częściej zdarza się, że przedsiębiorstwa decydują się na wytworzenie środka trwałego we własnym zakresie - czy to budynku, linii technologicznej, czy też innego składnika majątku. Pojawia się wówczas pytanie: jakie koszty należy zaliczyć do jego wartości początkowej?

183 dni w Polsce i dalej nie jesteś rezydentem? Eksperci ujawniają, jak naprawdę działa polska rezydencja podatkowa

Przepisy wydają się jasne – 183 dni w Polsce i stajesz się rezydentem podatkowym. Tymczasem orzecznictwo i praktyka pokazują coś zupełnie innego. Możesz być rezydentem tylko przez część roku, a Twoje podatki zależą od… jednego dnia i miejsca, gdzie naprawdę toczy się Twoje życie. Sprawdź, jak działa „łamana rezydencja podatkowa” i dlaczego to klucz do uniknięcia błędów przy rozliczeniach.

Prof. Modzelewski: Nikt nie unieważnił faktur VAT wystawionych w tradycyjnej postaci (poza KSeF). W 2026 r. nie będzie za to kar

Niedotrzymanie wymogów co do postaci faktury nie powoduje jej nieważności. Brak jest również kar podatkowych za ten czyn w 2026 r. – pisze profesor Witold Modzelewski. Może tak się zdarzyć, że po 1 lutego 2026 r. otrzymamy papierową fakturę VAT a do KSeF zostanie wystawiona faktura ustrukturyzowana? Czyli będą dwie faktury. Która będzie ważna? Ta, którą wystawiono jako pierwszą – drugą trzeba skorygować (anulować), ale w KSeF jest to niemożliwe – odpowiada profesor Witold Modzelewski.

REKLAMA

Prof. Modzelewski: Podręcznik KSeF 2.0 jest niezgodny z ustawą o VAT. Czym jest „wystawienie” faktury ustrukturyzowanej i „potwierdzenie transakcji”?

Zdaniem profesora Witolda Modzelewskiego, opublikowany przez Ministerstwo Finansów Podręcznik KSeF (aktualnie ukazały się jego 4 części) jest sprzeczny z opublikowanymi projektami aktów wykonawczych dot. obowiązkowego modelu KSeF, a także ze zmienioną nie tak dawno ustawą o VAT.

Obowiązkowy KSeF w budownictwie i branży deweloperskiej w 2026 roku: odmienności w fakturowaniu i niestandardowe modele sprzedaży

Faktura ustrukturyzowana to dokument, który w relacji między podatnikami obowiązkowo ma zastąpić dotychczas stosowane faktury. W praktyce faktury niejednokrotnie zawierają znacznie więcej danych, niż wymaga tego prawodawca, gdyż często są nośnikiem dodatkowych informacji i sposobem ich wymiany między kontrahentami. Zapewne z tego powodu autor struktury FA(3) postanowił zamieścić w niej więcej pól, niż tego wymaga prawo podatkowe. Większość z nich ma charakter fakultatywny, a to oznacza, że nie muszą być uzupełniane. W niniejszej publikacji omawiamy specyfiką fakturowania w modelu ustrukturyzowanym w branży budowlanej i deweloperskiej.

REKLAMA