REKLAMA

REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

Czynności sprawdzające a ulgi podatkowe

Subskrybuj nas na Youtube
Dołącz do ekspertów Dołącz do grona ekspertów
Robert Nogacki
radca prawny
Kancelaria Prawna Skarbiec
Kancelaria Prawna Skarbiec świadczy doradztwo prawne z zakresu prawa podatkowego, gospodarczego, cywilnego i karnego.
Czynności sprawdzające - ulgi podatkowe
Czynności sprawdzające - ulgi podatkowe

REKLAMA

REKLAMA

Czynności sprawdzające. Ulgi podatkowe są preferencjami dla podatników, dlatego możliwość skorzystania z nich jest ograniczona i wymaga spełnienia określonych warunków. Organy podatkowe w sposób szczególny mogą kontrolować skorzystanie przez podatnika z ulg, ponieważ formalnie nie muszą wszczynać kontroli podatkowej, a wystarczy sformalizowana procedura, jaką są czynności sprawdzające.

Czynności sprawdzające - ulgi podatkowe

Większość ulg podatkowych podatnik powinien wykazać w deklaracjach, czyli poinformować urząd skarbowy, że w danym okresie skorzystał z określonego rodzaju ulg. Zgodnie z art. 275 § 1 Ordynacji podatkowej: „Jeżeli ze złożonej deklaracji wynika, że podatnik skorzystał z przysługujących mu ulg podatkowych, organ podatkowy może zwrócić się do niego o okazanie dokumentów lub o złożenie fotokopii dokumentów, których posiadania przez podatnika, w określonym czasie, wymaga przepis prawa”. Zatem czynności sprawdzające polegają na pełnej weryfikacji postępowania podatnika w zakresie nabycia prawa do ulgi, bez formalnego wszczęcia kontroli podatkowej. Regulacja ta jest profiskalna i daje organom szereg możliwości do prowadzenia czynności do czasu upływu terminu przedawnienia.

REKLAMA

Autopromocja

Co istotne, organy podatkowe mogą dokonywać czynności sprawdzających tylko w zakresie ulg ujawnionym w deklaracji podatkowej, co oznacza, że organ w tym zakresie jest ograniczony co do możliwości weryfikacji. Dodatkowe ograniczenie dotyczy dokumentów, których wymaga przepis prawa, aczkolwiek w tym przypadku organy podatkowe mogą żądać szerokiego zakresu dokumentów, ponieważ przepis nie zawiera zamkniętego katalogu.

Należy też zaznaczyć, że czynności sprawdzające w zakresie ulg wykazanych w deklaracji mogą być prowadzone do czasu upływu terminu przedawnienia. Oznacza to w praktyce, że organy mają 5 lat na przeprowadzenie czynności sprawdzających u podatnika.

Dane od banków, zakładów ubezpieczeń, funduszy

W § 2 powyższego artykułu została udzielona naczelnikowi urzędu skarbowego lub celno-skarbowego możliwość żądania od banków, zakładów ubezpieczeń, funduszy inwestycyjnych czy dobrowolnych emerytalnych sporządzenia i przekazania informacji o zdarzeniach stanowiących podstawę skorzystania z ulg podatkowych. Organy podatkowe mają zatem możliwość zbierania bardzo dużej ilości danych o podatniku bez obowiązku ich wykorzystania, ponieważ formalnie czynności sprawdzające nie muszą kończyć się wydaniem jakiegokolwiek dokumentu. Powyższe uprawnienie otwiera organom skarbowym bardzo duże możliwości zbierania dowodów w ramach czynności sprawdzających, ponieważ nie zawiera katalogu danych, jakich może żądać organ.

Intensywność czynności sprawdzających

Pomimo iż czynności sprawdzające nie są formalnie kontrolą podatkową, to wymagają zaangażowania ze strony podatnika. Zależy ono od kategorii ulgi, z której podatnik korzystał. Przykładowo w przypadku odliczenia darowizn pieniężnych od dochodu organy podatkowe proszą o umowy darowizny oraz potwierdzenia przelewów. Z kolei skorzystanie z ulgi badawczo rozwojowej wiąże się z koniecznością przedstawienia organowi w ramach czynności sprawdzających dużo szerszego katalogu dokumentów. Są to w szczególności ewidencje czasu pracy, oświadczenia o zakwalifikowaniu kosztów pracowniczych, karty wynagrodzeń i ZUS, pełnej dokumentacji projektów potwierdzających badawczy lub rozwojowy charakter, a także potwierdzeń nabycia w zakresie zakupu materiałów, surowców, sprzętu czy kwalifikowanych usług. Zakres tych dokumentów jest zbieżny z zakresem żądanym w czasie kontroli. Teoretycznie więc czynności sprawdzające mogą przerodzić się w formalną kontrolę, jeżeli urząd zidentyfikuje nieprawidłowości.

Dalszy ciąg materiału pod wideo

Pozostałe cele czynności sprawdzających

Pozostałe główne cele czynności sprawdzających zostały podzielone na 5 grup. Pierwsza grupa to sprawdzenie terminowości oraz poprawności dokumentów w przypadku zarówno składania deklaracji podatkowych, jak i wpłacania podatków, w tym również pobieranych przez płatników i inkasentów. Są to czynności związane ściśle z samowymiarem zobowiązań podatkowych.

Kolejna grupa obejmuje w istocie czynności związane z postępowaniem dowodowym, ponieważ organ podatkowy może zebrać w ramach czynności sprawdzających dowody mające na celu ustalenie stanu faktycznego w zakresie zgodności z przedstawionymi dokumentami.

Trzecia grupa obejmuje regulacje dotyczące weryfikacji poniesionych wydatków i uzyskanych przychodów nieopodatkowanych w zakresie niezbędnym do ujawnienia podstawy opodatkowania w przypadku dochodów nieznajdujących pokrycia w ujawnionych źródłach lub pochodzących ze źródeł nieujawnionych. Dodatkowo weryfikacja może dotyczyć warunków uprawniających do opodatkowania ryczałtem od dochodów spółek kapitałowych oraz rzetelności i terminowości składania oświadczeń przez udziałowców/akcjonariuszy.

Ponadto celem czynności sprawdzających jest także weryfikacja dokumentów przedstawianych w czasie dokonania rejestracji podatkowej, a także rejestracji na potrzeby akcyzowe oraz rejestracji uproszczonej zgodnie z art. 16b ustawy o podatku akcyzowym. Zgodnie z art. 272a Ordynacji podatkowej czynności sprawdzające podejmowane są także w zakresie wymiany z państwami informacji podatkowych w zakresie VAT.

Autor: radca prawny Robert Nogacki
Kancelaria Prawna Skarbiec

Zapisz się na newsletter
Chcesz uniknąć błędów? Być na czasie z najnowszymi zmianami w podatkach? Zapisz się na nasz newsletter i otrzymuj rzetelne informacje prosto na swoją skrzynkę.
Zaznacz wymagane zgody
loading
Zapisując się na newsletter wyrażasz zgodę na otrzymywanie treści reklam również podmiotów trzecich
Administratorem danych osobowych jest INFOR PL S.A. Dane są przetwarzane w celu wysyłki newslettera. Po więcej informacji kliknij tutaj.
success

Potwierdź zapis

Sprawdź maila, żeby potwierdzić swój zapis na newsletter. Jeśli nie widzisz wiadomości, sprawdź folder SPAM w swojej skrzynce.

failure

Coś poszło nie tak

Źródło: INFOR

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:
Autopromocja

REKLAMA

QR Code

© Materiał chroniony prawem autorskim - wszelkie prawa zastrzeżone. Dalsze rozpowszechnianie artykułu za zgodą wydawcy INFOR PL S.A.

REKLAMA

Księgowość
Zapisz się na newsletter
Zobacz przykładowy newsletter
Zapisz się
Wpisz poprawny e-mail
Firmy niegotowe na KSeF. Tylko 5230 przedsiębiorstw korzysta z systemu – czas ucieka. [DANE MF]

Z danych udostępnionych przez Ministerstwo Finansów wynika, że do 5 marca 2025 roku z Krajowego Systemu e-Faktur (KSeF) skorzystało zaledwie 5230 firm. To oznacza, że w ciągu ponad trzech lat działania systemu zdecydowało się na niego jedynie kilka tysięcy przedsiębiorców. Tymczasem za 9 miesięcy korzystanie z KSeF stanie się obowiązkowe – a to oznacza prawdziwą rewolucję dla księgowości w Polsce.

Prof. Modzelewski do premiera Tuska: narzucanie KSeF-u i faktur ustrukturyzowanych wszystkim podatnikom VAT to nie jest deregulacja gospodarki; ten pomysł powinien trafić do kosza

W dniu 12 kwietnia br. Ministerstwo Finansów potwierdziło zamiar wdrożenia w 2026 roku obowiązkowego Krajowego Systemu e-Faktur i obligatoryjnego stosowania faktur ustrukturyzowanych przez wszystkich podatników VAT. Prof. dr hab. Witold Modzelewski apeluje do Pana Premiera Donalda Tuska: „Wierzę, że jako liberał traktuje Pan potrzebę deregulacji gospodarki zupełnie poważnie. Nie należy ulegać lobbystom, którzy chcą zarobić na dezorganizacji systemu fakturowania. Pomysł faktur ustrukturyzowanych powinien trafić definitywnie do kosza.”

W 2025 r. można przekazać 1,5% podatku rolnego na rzecz dwóch uprawnionych podmiotów

W komunikacie z 16 kwietnia 2025 r. Ministerstwo Finansów poinformowało, że w 2025 roku podatnicy podatku rolnego mogą przekazać 1,5 tego podatku na rzecz Krajowego Związku Rewizyjnego Rolniczych Spółdzielni Produkcyjnych lub OPZZ Rolników i Organizacji Rolniczych. Jakie są warunki tego przekazania?

Roczne zeznanie podatkowe PIT: 15 najczęstszych błędów. Jak ich uniknąć w 2025 roku

Złożenie corocznej deklaracji PIT to podstawowy zakres komunikacji podatnika z administracją skarbową. Warto zadbać, by przebiegła ona w sposób optymalny i nie nastręczała niespodziewanych nieprzyjemności. Dlatego też przedstawiamy zestawienie najczęstszych błędów, przed którymi można się uchronić, korzystając z poniższych podpowiedzi.

REKLAMA

7 skutków spadających stóp procentowych. Już w maju 2025 r. RPP zacznie cykl obniżek?

Tańsze i łatwiej dostępne kredyty to tylko część skutków cięć stóp procentowych. Polityka monetarna to miecz obosieczny. W momencie, w którym kredytobiorcy cieszą się z niższych rat, to posiadacze oszczędności mają problem ze znalezieniem solidnie oprocentowanego depozytu. Widmo niższych stóp procentowych oznacza też, że w dół pójść może oprocentowanie detalicznych obligacji skarbowych, a zakup mieszkania na wynajem może znowu odzyskać swój blask.

Korekta zeznania podatkowego PIT. Jak to zrobić i do kiedy można?

Do końca roku 2030 podatnicy mają prawo składać korekty zeznań PIT za rok 2024. Błędy w deklaracjach podatkowych zdarzają się zarówno na niekorzyść podatnika (np. pominięcie ulgi, o której się nie wiedziało), jak i na niekorzyść fiskusa (np. pominięcie źródła przychodów, o którym się zapomniało). Złożenie korekty zeznania nie wymaga uzasadnienia, a skorygować można nawet taką deklarację, która z upływem 30 kwietnia 2025 r. została bez udziału podatnika automatycznie zatwierdzona w usłudze Twój e-PIT.

Pilne! Będzie nowelizacja ustawy o KSeF, znamy projekt: jakie zmiany w obowiązkowym e-fakturowaniu

Ministerstwo Finansów opublikowało długo wyczekiwany projekt nowelizacji ustawy o VAT, regulujący obowiązek stosowania faktur ustrukturyzowanych. Wraz z nim udostępniono również oficjalną „mapę drogową” wdrożenia Krajowego Systemu e-Faktur – KSeF.

Ewidencje VAT oszustów i uczciwych podatników niczym się nie różnią. Jak systemowo zablokować wzrost zwrotów VAT? Prof. Modzelewski: jest jeden sposób

Jedyną skuteczną barierą systemową dla prób wyłudzenia zwrotów jest uzależnienie wpływów zwrotów od zastosowania przez podatnika mechanizmu podzielonej płatności w stosunku do kwot podatku naliczonego, który miałby być zwrócony – pisze prof. dr hab. Witold Modzelewski.

REKLAMA

Obowiązkowy KSeF - najnowszy harmonogram. KSeF 2.0, integracja i testy, tryb offline24, faktury masowe, certyfikat wystawcy faktury i inne szczegóły

W komunikacie z 12 kwietnia 2025 r. Ministerstwo Finansów przedstawiło aktualny stan projektu rozwiązań prawnych, technicznych i biznesowych oraz plan wdrożenia (harmonogram) obowiązkowego systemu KSeF. Można jeszcze do 25 kwietnia 2025 r. zgłaszać do Ministerstwa uwagi i opinie do projektu pisząc maila na adres sekretariat.PT@mf.gov.pl.

Cyfrowe narzędzia dla księgowych. Kiedy warto zmienić oprogramowanie księgowe?

Nowoczesne narzędzia dla księgowych. Na co zwracać uwagę przy zmianie oprogramowania księgowego? Według raportów branżowych księgowi spędzają nawet 50 proc. czasu na czynnościach, które mogłyby zostać usprawnione przez nowoczesne technologie.

REKLAMA