REKLAMA

REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

Kontrola skarbowa zwalcza przestępczość paliwową

Subskrybuj nas na Youtube
walka z przestępczością paliwową
walka z przestępczością paliwową

REKLAMA

REKLAMA

Jednym z najczęściej sprawdzanych przez inspektorów skarbowych obszarów działalności gospodarczej jest obrót paliwami. Zobaczmy jakie przykładowe przestępstwa w tym zakresie wykryto w 2011 roku.

Spółka wprowadziła do sprzedaży olej napędowy pochodzący z niewiadomego źródła.  

Paliwo zakupione przez ww. spółkę nie pochodziło od podmiotów uwidocznionych na fakturach. Zapłata za otrzymane od rzekomych dostawców paliwo następowała wyłącznie w formie gotówkowej. Czynności sprawdzające wykazały, iż zakupiony olej napędowy był zużywany zarówno na potrzeby własnej działalności jak i był także przedmiotem sprzedaży detalicznej na stacji paliw. W wyniku kontroli ustalono,  że spółka zawyżyła  podatek VAT do odliczenia o kwotę blisko 3,2 mln zł, a wysokość należnej fiskusowi akcyzy stanowi kwotę 8,5 mln zł.  Spółka nie wniosła odwołań od  wydanych decyzji na powyższe kwoty.

REKLAMA

REKLAMA

Autopromocja

Skuteczność kontroli skarbowej rośnie

Przedsiębiorca sprzedawał paliwo niewiadomego pochodzenia dokumentując działalność fikcyjnymi fakturami.

Przedsiębiorca prowadzący działalność gospodarczą w zakresie sprzedaży paliw płynnych, wprowadził do obrotu - w okresie 3 lat - około 2 mln litrów oleju napędowego niewiadomego pochodzenia, którego zakup udokumentował fikcyjnymi fakturami. Kontrola skarbowa zakwestionowała 76 faktur wystawionych przez 7 podmiotów pozorujących prowadzenie działalności gospodarczej. Faktury okazały się fikcyjne. W toku kontroli współpracowano z organami  ścigania. W wyniku ustaleń kontroli stwierdzono zaległość w podatku VAT w wysokości ponad  875 tys. zł, w podatku PIT w kwocie ponad 957 tys. zł oraz w akcyzie w wysokości ponad 3,5 mln zł.

REKLAMA

Kontrola zorganizowanej grupy obracającej paliwami płynnymi

Dalszy ciąg materiału pod wideo

W wyniku współpracy z Prokuraturą, CBŚ i Urzędem Celnym skontrolowano zorganizowaną grupę podmiotów, która prowadziła działalność o charakterze przestępczym  w zakresie obrotu paliwami płynnymi. Paliwo sprowadzane było z terenu UE (Niemcy). Jako wewnątrzwspólnotowy nabywca wskazana była firma "słup", która zawyżała podatek VAT do odliczenia i jednocześnie nie wystawiała faktur sprzedaży na zakupione partie paliw. Faktyczni nabywcy dokumentowali zakup tych partii paliw fakturami od innych, powiązanych podmiotów. W efekcie ujawniono 506 fikcyjnych faktur  na łączną kwotę brutto 42,5 mln zł, a łączne uszczuplenia podatkowe wyniosły ponad 35 mln zł

Skarbówka ściga fikcyjne faktury

.

W wyniku rozpoznania wywiadu skarbowego ujawniono zorganizowaną grupę przestępczą wprowadzającą do obrotu nielegalne paliwo.

 Zorganizowana grupa przestępcza działająca na terenie całego kraju dokonywała zmiany przeznaczenia produktów ropopochodnych (m.in. benzyny do lakierów, oleju bazowego, nafty ochronnej), poprzez ich mieszanie i wprowadzanie do obrotu jako pełnowartościowe paliwa silnikowe. W trakcie postępowania kontrolnego, prowadzonego wobec jednej z osób zaangażowanej w ten proceder, stwierdzono, że kontrolowany podmiot sprzedał prawie 4 mln litrów oleju napędowego, który nie pochodził od dostawców wskazanych na fakturach VAT zakupu. Faktury te nie dokumentowały rzeczywistych transakcji zakupu paliwa. Działalność ujawnionej grupy przestępczej prowadzona była w celu osiągnięcia zysku  ze sprzedaży paliw, od których nie zapłacono należnych podatków. Postępowanie kontrolne, prowadzone przy współpracy z Prokuraturą, zakończono  wydaniem decyzji określającej zaległość w zakresie podatku VAT w wysokości prawie 3,2 mln zł oraz w zakresie podatku akcyzowego w kwocie prawie 1,7 mln złotych.

Przy kontroli przedsiębiorstwa, zwrócono uwagę na jednego z głównych kontrahentów.

W trakcie kontroli, prowadzonej w przedsiębiorstwie, działającym w branży paliwowej i uzyskującej przychody ze sprzedaży oleju opałowego oraz oleju napędowego, zwrócono szczególną uwagę na jednego z głównych kontrahentów podatnika.Po bliższym przyjrzeniu się działalności tego podmiotu, stwierdzono, że stanowił on „sztuczne” ogniwo w łańcuchu transakcji. Zarejestrowana firma, która jedynie pozorowała funkcjonowanie, miała ściśle określony cel, jakim było uprawdopodobnienie legalności działań prowadzonych przez kontrolowanego. On sam nabywał  olej opałowy i sprzedawał kontrahentowi,  kupując jednocześnie od niego olej napędowy w tej samej ilości. A wszystko to jedynie „na papierze”. Dzięki tym fikcyjnym transakcjom, podatnik uzyskiwał faktury VAT z wykazanym zakupem oleju napędowego, „legalizujące” obrót olejem opałowym. Ujawnienie procederu zakończyło, prowadzoną przez podatnika, sprzedaż oleju opałowego, jako oleju napędowego oraz doprowadziło do wydania decyzji w zakresie podatków akcyzowego i VAT w łącznej wysokości ponad 179 mln zł. Podatnik nie wniósł odwołania. Osoba kierująca podmiotem gospodarczym, usłyszała również zarzuty postawione przez prokuratora w związku z posługiwaniem się w prowadzonej działalności gospodarczej fikcyjnymi fakturami.

Czy trzeba poinformować o planowanej kontroli skarbowej?

Zapisz się na newsletter
Chcesz uniknąć błędów? Być na czasie z najnowszymi zmianami w podatkach? Zapisz się na nasz newsletter i otrzymuj rzetelne informacje prosto na swoją skrzynkę.
Zaznacz wymagane zgody
loading
Zapisując się na newsletter wyrażasz zgodę na otrzymywanie treści reklam również podmiotów trzecich
Administratorem danych osobowych jest INFOR PL S.A. Dane są przetwarzane w celu wysyłki newslettera. Po więcej informacji kliknij tutaj.
success

Potwierdź zapis

Sprawdź maila, żeby potwierdzić swój zapis na newsletter. Jeśli nie widzisz wiadomości, sprawdź folder SPAM w swojej skrzynce.

failure

Coś poszło nie tak

Źródło: INFOR

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:
Autopromocja

REKLAMA

QR Code

© Materiał chroniony prawem autorskim - wszelkie prawa zastrzeżone. Dalsze rozpowszechnianie artykułu za zgodą wydawcy INFOR PL S.A.

REKLAMA

Księgowość
Zapisz się na newsletter
Zobacz przykładowy newsletter
Zapisz się
Wpisz poprawny e-mail
Skuteczna windykacja: 5 mitów – dlaczego nie warto w nie wierzyć. Terminy przedawnienia roszczeń (branża TSL)

Wśród polskich przedsiębiorców, w tym także w branży TSL (transport, spedycja i logistyka) temat windykacji należności powraca jak bumerang. Z jednej strony przedsiębiorcy zmagają się z chronicznymi zatorami płatniczymi, z drugiej – wciąż krążą liczne stereotypy, które sprawiają, że wiele firm reaguje zbyt późno albo unika działań windykacyjnych. W efekcie przedsiębiorcy narażają się na utratę płynności finansowej i problemy z dalszym rozwojem.

Podatek od nieruchomości 2026: stawki maksymalne. 1,25 zł za 1 m2 mieszkania lub domu, 35,53 zł za 1 m2 biura, magazynu, sklepu

Stawki maksymalne podatku od nieruchomości będą w 2026 roku wyższe o ok. 4,5% od obowiązujących w 2025 roku. Przykładowo stawka maksymalna podatku od budynków mieszkalnych i samych mieszkań wyniesie w 2026 roku 1,25 zł od 1 m2 powierzchni użytkowej, a od budynków (także mieszkalnych) używanych do prowadzenia działalności gospodarczej: 35,53 zł za 1 m2 powierzchni użytkowej. Faktyczne stawki podatku od nieruchomości na dany rok ustalają rady gmin w formie uchwały ale stawki te nie mogą być wyższe od maksymalnych stawek określonych przez Ministra Finansów i Gospodarki.

Limit poniżej 10 000 zł - najczęściej zadawane pytania o KSeF

Czy przedsiębiorca z obrotami poniżej 10 tys. zł miesięcznie musi korzystać z KSeF? Jak długo można jeszcze wystawiać faktury papierowe? Ministerstwo Finansów wyjaśnia szczegóły nowych zasad, które wejdą w życie od lutego 2026 roku.

"Podatek" (opłata) od psa w 2026 r. Jest stawka maksymalna ale każda gmina ustala samodzielnie. Kto nie musi płacić tej opłaty?

Najczęściej mówi się potocznie: „podatek od psa”. Ale tak naprawdę to opłata lokalna: "opłata od posiadania psów" pobierana przez gminy. Na szczęście nie wszystkie gminy się na to decydują. Bo opłata właśnie tym się różni od podatku, że może ale nie musi być wprowadzona na terenie danej gminy. Ile wynosi opłata od psa w 2026 roku? Kto musi ją płacić a kto jest zwolniony? Do kiedy trzeba wnosić tę opłatę do gminy? Wyjaśniamy.

REKLAMA

Podatki i opłaty lokalne w 2026 roku: Minister Finansów ustalił stawki maksymalne

Od 1 stycznia 2026 r. wzrosną (jak prawie każdego roku) o wskaźnik inflacji (tym razem o ok. 4,5%) maksymalne stawki podatków i opłat lokalnych. Minister Finansów wydał już coroczne obwieszczenie w tej kwestii. Zatem w 2026 roku możemy liczyć się z zauważalnie wyższymi stawkami podatku od nieruchomości, podatku od środków transportowych i opłat lokalnych (targowej, miejscowej, uzdrowiskowej, reklamowej, od posiadania psów) - oczywiście w tych gminach, których rady podejmą stosowne uchwały do końca 2025 roku.

Zasadzka legislacyjna na fundacje rodzinne. Krytyczna analiza projektu nowelizacji ustawy o CIT z dnia 29 sierpnia 2025 r.

"Niczyje zdrowie, wolność ani mienie nie są bezpieczne, kiedy obraduje parlament" - ostrzega sentencja często błędnie przypisywana Markowi Twainowi, której rzeczywistym autorem jest Gideon J. Tucker, dziewiętnastowieczny amerykański prawnik i sędzia Sądu Najwyższego stanu Nowy Jork. Ta gorzka refleksja, wypowiedziana w 1866 roku w kontekście chaotycznego procesu legislacyjnego w Albany, nabiera szczególnej aktualności w obliczu współczesnych praktyk legislacyjnych.

Od 2026 koniec faktur w Wordzie i Excelu. KSeF zmienia zasady gry dla wszystkich firm

Od 2026 roku KSeF stanie się obowiązkowy dla wszystkich przedsiębiorców, a sposób wystawiania faktur zmieni się na zawsze. System przewiduje różne tryby – online, offline24, awaryjny – aby zapewnić firmom ciągłość działania w każdych warunkach. Dzięki temu nawet brak internetu czy awaria serwerów nie zatrzyma procesu fakturowania.

Nowe limity podatkowe na 2026 rok - co musisz wiedzieć już dziś? Wyliczenia i konsekwencje

Rok 2026 przyniesie przedsiębiorcom realne zmiany – limity podatkowe zostaną obniżone w wyniku przeliczenia według niższego kursu euro. Granica przychodów dla małego podatnika spadnie do 8 517 000 zł, a limit jednorazowej amortyzacji do 212 930 zł. To pozornie drobna korekta, która w praktyce może zdecydować o utracie ulg, uproszczeń i korzystnych form rozliczeń.

REKLAMA

Samofakturowanie w KSeF – jakie warunki trzeba spełnić i jak przebiega cały proces?

Samofakturowanie pozwala nabywcy wystawiać faktury w imieniu sprzedawcy, zgodnie z obowiązującymi przepisami. Dowiedz się, jakie warunki trzeba spełnić i jak przebiega cały proces w systemie KSeF.

SmartKSeF – jak bezpiecznie wystawiać e-faktury

Wdrożenie Krajowego Systemu e-Faktur (KSeF) zmienia sposób dokumentowania transakcji w Polsce. Od 2026 r. e-faktura stanie się obowiązkowa, a przedsiębiorcy muszą przygotować się na różne scenariusze działania systemu. W praktyce oznacza to, że kluczowe staje się korzystanie z rozwiązań, które automatyzują proces i minimalizują ryzyka. Jednym z nich jest SmartKSeF – narzędzie wspierające firmy w bezpiecznym i zgodnym z prawem wystawianiu faktur ustrukturyzowanych.

REKLAMA