REKLAMA

REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

Kontrola skarbowa zwalcza przestępczość paliwową

Subskrybuj nas na Youtube
walka z przestępczością paliwową
walka z przestępczością paliwową

REKLAMA

REKLAMA

Jednym z najczęściej sprawdzanych przez inspektorów skarbowych obszarów działalności gospodarczej jest obrót paliwami. Zobaczmy jakie przykładowe przestępstwa w tym zakresie wykryto w 2011 roku.

Spółka wprowadziła do sprzedaży olej napędowy pochodzący z niewiadomego źródła.  

Paliwo zakupione przez ww. spółkę nie pochodziło od podmiotów uwidocznionych na fakturach. Zapłata za otrzymane od rzekomych dostawców paliwo następowała wyłącznie w formie gotówkowej. Czynności sprawdzające wykazały, iż zakupiony olej napędowy był zużywany zarówno na potrzeby własnej działalności jak i był także przedmiotem sprzedaży detalicznej na stacji paliw. W wyniku kontroli ustalono,  że spółka zawyżyła  podatek VAT do odliczenia o kwotę blisko 3,2 mln zł, a wysokość należnej fiskusowi akcyzy stanowi kwotę 8,5 mln zł.  Spółka nie wniosła odwołań od  wydanych decyzji na powyższe kwoty.

REKLAMA

Skuteczność kontroli skarbowej rośnie

Przedsiębiorca sprzedawał paliwo niewiadomego pochodzenia dokumentując działalność fikcyjnymi fakturami.

Przedsiębiorca prowadzący działalność gospodarczą w zakresie sprzedaży paliw płynnych, wprowadził do obrotu - w okresie 3 lat - około 2 mln litrów oleju napędowego niewiadomego pochodzenia, którego zakup udokumentował fikcyjnymi fakturami. Kontrola skarbowa zakwestionowała 76 faktur wystawionych przez 7 podmiotów pozorujących prowadzenie działalności gospodarczej. Faktury okazały się fikcyjne. W toku kontroli współpracowano z organami  ścigania. W wyniku ustaleń kontroli stwierdzono zaległość w podatku VAT w wysokości ponad  875 tys. zł, w podatku PIT w kwocie ponad 957 tys. zł oraz w akcyzie w wysokości ponad 3,5 mln zł.

Kontrola zorganizowanej grupy obracającej paliwami płynnymi

Dalszy ciąg materiału pod wideo

W wyniku współpracy z Prokuraturą, CBŚ i Urzędem Celnym skontrolowano zorganizowaną grupę podmiotów, która prowadziła działalność o charakterze przestępczym  w zakresie obrotu paliwami płynnymi. Paliwo sprowadzane było z terenu UE (Niemcy). Jako wewnątrzwspólnotowy nabywca wskazana była firma "słup", która zawyżała podatek VAT do odliczenia i jednocześnie nie wystawiała faktur sprzedaży na zakupione partie paliw. Faktyczni nabywcy dokumentowali zakup tych partii paliw fakturami od innych, powiązanych podmiotów. W efekcie ujawniono 506 fikcyjnych faktur  na łączną kwotę brutto 42,5 mln zł, a łączne uszczuplenia podatkowe wyniosły ponad 35 mln zł

Skarbówka ściga fikcyjne faktury

.

W wyniku rozpoznania wywiadu skarbowego ujawniono zorganizowaną grupę przestępczą wprowadzającą do obrotu nielegalne paliwo.

 Zorganizowana grupa przestępcza działająca na terenie całego kraju dokonywała zmiany przeznaczenia produktów ropopochodnych (m.in. benzyny do lakierów, oleju bazowego, nafty ochronnej), poprzez ich mieszanie i wprowadzanie do obrotu jako pełnowartościowe paliwa silnikowe. W trakcie postępowania kontrolnego, prowadzonego wobec jednej z osób zaangażowanej w ten proceder, stwierdzono, że kontrolowany podmiot sprzedał prawie 4 mln litrów oleju napędowego, który nie pochodził od dostawców wskazanych na fakturach VAT zakupu. Faktury te nie dokumentowały rzeczywistych transakcji zakupu paliwa. Działalność ujawnionej grupy przestępczej prowadzona była w celu osiągnięcia zysku  ze sprzedaży paliw, od których nie zapłacono należnych podatków. Postępowanie kontrolne, prowadzone przy współpracy z Prokuraturą, zakończono  wydaniem decyzji określającej zaległość w zakresie podatku VAT w wysokości prawie 3,2 mln zł oraz w zakresie podatku akcyzowego w kwocie prawie 1,7 mln złotych.

Przy kontroli przedsiębiorstwa, zwrócono uwagę na jednego z głównych kontrahentów.

W trakcie kontroli, prowadzonej w przedsiębiorstwie, działającym w branży paliwowej i uzyskującej przychody ze sprzedaży oleju opałowego oraz oleju napędowego, zwrócono szczególną uwagę na jednego z głównych kontrahentów podatnika.Po bliższym przyjrzeniu się działalności tego podmiotu, stwierdzono, że stanowił on „sztuczne” ogniwo w łańcuchu transakcji. Zarejestrowana firma, która jedynie pozorowała funkcjonowanie, miała ściśle określony cel, jakim było uprawdopodobnienie legalności działań prowadzonych przez kontrolowanego. On sam nabywał  olej opałowy i sprzedawał kontrahentowi,  kupując jednocześnie od niego olej napędowy w tej samej ilości. A wszystko to jedynie „na papierze”. Dzięki tym fikcyjnym transakcjom, podatnik uzyskiwał faktury VAT z wykazanym zakupem oleju napędowego, „legalizujące” obrót olejem opałowym. Ujawnienie procederu zakończyło, prowadzoną przez podatnika, sprzedaż oleju opałowego, jako oleju napędowego oraz doprowadziło do wydania decyzji w zakresie podatków akcyzowego i VAT w łącznej wysokości ponad 179 mln zł. Podatnik nie wniósł odwołania. Osoba kierująca podmiotem gospodarczym, usłyszała również zarzuty postawione przez prokuratora w związku z posługiwaniem się w prowadzonej działalności gospodarczej fikcyjnymi fakturami.

Czy trzeba poinformować o planowanej kontroli skarbowej?

Zapisz się na newsletter
Chcesz uniknąć błędów? Być na czasie z najnowszymi zmianami w podatkach? Zapisz się na nasz newsletter i otrzymuj rzetelne informacje prosto na swoją skrzynkę.
Zaznacz wymagane zgody
loading
Zapisując się na newsletter wyrażasz zgodę na otrzymywanie treści reklam również podmiotów trzecich
Administratorem danych osobowych jest INFOR PL S.A. Dane są przetwarzane w celu wysyłki newslettera. Po więcej informacji kliknij tutaj.
success

Potwierdź zapis

Sprawdź maila, żeby potwierdzić swój zapis na newsletter. Jeśli nie widzisz wiadomości, sprawdź folder SPAM w swojej skrzynce.

failure

Coś poszło nie tak

Źródło: INFOR

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:
Autopromocja

REKLAMA

QR Code

© Materiał chroniony prawem autorskim - wszelkie prawa zastrzeżone. Dalsze rozpowszechnianie artykułu za zgodą wydawcy INFOR PL S.A.

REKLAMA

Księgowość
Zapisz się na newsletter
Zobacz przykładowy newsletter
Zapisz się
Wpisz poprawny e-mail
Minister Majewska chce uproszczenia ZUS dla firm – konkretne propozycje zmian już na stole

Minister Agnieszka Majewska zaproponowała szereg zmian w przepisach dotyczących ubezpieczeń społecznych, które mają ułatwić życie mikro, małym i średnim przedsiębiorcom. Wśród postulatów znalazły się m.in. podniesienie limitu Małego ZUS Plus, likwidacja składki rentowej dla emerytów-przedsiębiorców, uproszczenia przy wakacjach składkowych oraz ułatwienia dla łączących biznes z rodzicielstwem.

Miliardy z KPO usprawniają kolejową infrastrukturę

Prawie 11,5 mld zł warte są inwestycje realizowane ze środków Krajowego Planu Odbudowy i Zwiększenia Odporności (KPO) przez PKP Polskie Linie Kolejowe S.A. Zarządzająca infrastrukturą kolejową spółka, która jest największym beneficjentem KPO, zawarła już ponad 120 umów z wykonawcami na kwotę 8 mld zł. Przeszło 160 prowadzonych zadań ma przyczynić się do zwiększenia prędkości pociągów, a także zwiększenia przepustowości tras oraz usprawnienia zarządzania ruchem kolejowym. Inwestycje poprawiają bezpieczeństwo ruchu i komfort obsługi podróżnych. Na stacjach i przystankach budowany jest nowoczesny system informacji pasażerskiej, a ich infrastruktura - dopasowywana do potrzeb osób o ograniczonej mobilności.

Darowizna od brata ponad limit 36 120 zł. Jakie warunki muszą zostać spełnione, aby nie stracić prawa do zwolnienia podatkowego?

Co robić gdy darowizna przekazana przez brata przekracza limit kwoty wolnej w wysokości 36 120 zł? Czy podlegała zwolnieniu od podatku od spadków i darowizn, pomimo że jest dokonywana z majątku wspólnego brata i jego małżonki? Jakie warunki muszą zostać spełnione, żeby nie stracić prawa do zwolnienia?

KSeF wymusi zmiany. Rejestry VAT i wydatki pracownicze po nowemu od 2026 roku

Wdrożenie Krajowego Systemu e-Faktur to jeden z najważniejszych projektów cyfryzacyjnych polskiej administracji podatkowej ostatnich lat. Od 1 lutego lub od 1 kwietnia 2026 roku – w zależności od poziomu sprzedaży w 2024 roku – podatnicy VAT będą zobowiązani do wystawiania faktur wyłącznie w formie elektronicznej za pośrednictwem KSeF. To nie tylko zmiana technologiczna, ale także rewolucja organizacyjna, która wymusi dostosowanie systemów księgowych, procesów wewnętrznych i codziennej pracy działów finansowych.

REKLAMA

Kredyt EKOlogiczny 2025 – bezzwrotna dotacja dla firm na modernizację energetyczną. Jakie warunki trzeba spełnić?

Już od października 2025 r. przedsiębiorcy będą mogli ubiegać się o dofinansowanie z Kredytu EKOlogicznego – dotacji realizowanej w ramach programu Fundusze Europejskie dla Nowoczesnej Gospodarki (FENG 3.01).

Obowiązkowy KSeF: kogo obejmie, jak fakturować w czasie awarii? Co czeka podatników VAT w 2026 roku?

Ponad pół rok dzieli przedsiębiorców od dnia, w którym elektroniczne fakturowanie stanie się w Polsce obowiązkowe. W zależności od poziomu sprzedaży w 2024 roku, firmy będą musiały dołączyć do Krajowego Systemu e-Faktur (KSeF) od 1 lutego lub od 1 kwietnia 2026 roku. Od tego momentu korzystanie z KSeF stanie się obowiązkowe dla wszystkich podatników VAT czynnych. Firmy mają już niewiele czasu, by dostosować swoje systemy, procedury i zespoły do nowych wymogów.

Ulga termomodernizacyjna i zwolnienie z podatku dochodowego (PIT) dla osób realizujących przedsięwzięcia termomodernizacyjne. Najnowsze objaśnienia Ministra Finansów z 2025 r.

W dniu 30 czerwca 2025 r. Minister Finansów wydał objaśnienia podatkowe odnośnie form wsparcia przedsięwzięcia termomodernizacyjnego w podatku dochodowym od osób fizycznych. Objaśnienie te dotyczą rozwiązań podatkowych (ulga termomodernizacyjna i zwolnienie podatkowe), które wspierają przedsięwzięcie termomodernizacyjne na gruncie ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych (dalej „ustawa PIT”), oraz ustawy o zryczałtowanym podatku dochodowym od niektórych przychodów osiąganych przez osoby fizyczne (dalej „ustawa o ryczałcie”). Objaśnienia zawierają ogólne wyjaśnienia przepisów prawa podatkowego oraz uwzględniają stan prawny obowiązujący na dzień 1 stycznia 2025 r. Objaśnienia podatkowe są wydawane przez ministra finansów na podstawie art. 14a § 1 pkt 2 ustawy – Ordynacja podatkowa z urzędu w celu zapewnienia jednolitego stosowania przepisów prawa podatkowego przez organy podatkowe. Warto w szczególności zwrócić uwagę na zmieniony wykaz wydatków uprawniających do odliczenia w ramach ulgi rehabilitacyjnej. Walorem tych objaśnień są także liczne przykłady wyjaśniające treść przepisów. Publikujemy poniżej pełną treść tych objaśnień.

Nowe tachografy nie aż tak inteligentne jak zakładano. Na jakie błędy muszą uważać kierowcy i firmy transportowe?

Od 19 sierpnia 2025 roku w przewozach międzynarodowych w UE wymagane będą już wyłącznie najnowsze tachografy inteligentne często oznaczane jako tachografy G2V2, czyli druga wersja tachografów inteligentnych. Obecnie w transporcie międzynarodowym stanowią one już większość tachografów. Choć nowe urządzenia rejestrujące miały za zadanie ułatwiać pracę firmom transportowym, to jednak są zawodne i mogą powodować wiele trudności przy rozliczaniu i kontroli czasu pracy kierowców. Na jakie błędy nowych smart tachografów trzeba uważać i jak skutecznie sobie z nimi radzić?

REKLAMA

Patologiczna prywatyzacja majątku firm? Rada Przedsiębiorców wzywa rząd do pilnych zmian w prawie

Rada Przedsiębiorców alarmuje: niekontrolowane postępowania upadłościowe sprzyjają nadużyciom i grabieży majątku firm. W liście do premiera Donalda Tuska organizacja apeluje o zmiany legislacyjne, które mają zakończyć nieformalny system patologicznej prywatyzacji i chronić interes publiczny.

Jak korzystać w praktyce z procedury VAT OSS – rejestracja, rozliczenia, płatności, ewidencja

Procedura OSS (ang. One Stop Shop) obowiązuje w Polsce od 1 lipca 2021 r., jednak wciąż wiele firm nie zdaje sobie sprawy, jak bardzo może ona uprościć ich rozliczenia podatkowe w zakresie VAT. Choć na pierwszy rzut oka może wydawać się skomplikowana, przy wsparciu doświadczonego doradcy jej wdrożenie jest szybkie i efektywne, a korzyści z jej stosowania znaczące.

REKLAMA