REKLAMA

REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

Szerszy zakres kontroli krzyżowych od 2017 roku

Kancelaria Prawna Skarbiec
Kancelaria Prawna Skarbiec świadczy doradztwo prawne z zakresu prawa podatkowego, gospodarczego, cywilnego i karnego.
Szerszy zakres kontroli krzyżowych od 2017 roku
Szerszy zakres kontroli krzyżowych od 2017 roku

REKLAMA

REKLAMA

Nowelizacja Ordynacji podatkowej obowiązująca od 1 stycznia 2017 r. rozszerzyła zakres kontroli krzyżowych przedsiębiorców. Urzędy skarbowe, prowadzące kontrolę podatkową lub postępowanie podatkowe, mogą wymagać dostarczenia pewnych dokumentów także od kontrahentów kontrolowanych przedsiębiorców i podatników.

Czy wdrożone zmiany mogą negatywnie wpłynąć na uczciwych przedsiębiorców? Czy przedsiębiorcy powinni patrzeć na zmiany z niepokojem?

REKLAMA

REKLAMA

Nowelizacja przepisów ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. – Ordynacja podatkowa (Dz.U. z 2017 r., poz. 201, dalej jako: Ordynacja podatkowa) istotnie wpływa na kwestie związane z nadzorem fiskusa nad rozliczeniami podatkowymi deklarowanymi przez firmy. Nowy kształt uregulowań prawnych sprawia, że przedsiębiorcy mogą zostać zobowiązani do przedstawienia konkretnych dokumentów finansowych przez organy podatkowe również w sytuacji, kiedy faktyczna kontrola będzie prowadzona u jednego z ich kontrahentów.

Podkreślić należy, że jest to założenie odmienne niż to dotychczas funkcjonujące, ponieważ dawne urzędy kontroli skarbowej przed nowelizacją przepisów mogły poddawać weryfikacji jedynie bezpośrednich klientów podatnika, gdzie zarządzone były kontrola lub postępowanie podatkowe. Po wejściu w życie nowych przepisów, fiskus zyskał uprawnienie, poprzez które będzie mógł kontrolować wszystkich kontrahentów podatnika biorących udział w tak zwanym „łańcuchu dostaw”.

Polecamy: Monitor Księgowego – prenumerata

REKLAMA

Kontrole krzyżowe – instytucja znana przedsiębiorcom

Wprowadzone zmiany to wynik wcześniej rozpoczętych działań rządu, mających na celu wykrywanie i przeciwdziałanie wyłudzeniom finansowym na niekorzyść skarbu państwa, w szczególności w odniesieniu do podatku od towarów i usług (VAT). Zgodnie ze stanowiskiem Ministerstwa Finansów, przez działania nieuczciwych przedsiębiorców budżet państwa notuje nieustanne straty. Z tego względu, w opinii Ministerstwa, niezbędne jest wprowadzanie nowych regulacji gwarantujących uszczelnienie systemu fiskalnego państwa. Pomocne w tym mają być rozszerzone uprawnienia dla instytucji skarbowych, odnoszące się do przeprowadzanych kontroli krzyżowych.

Dalszy ciąg materiału pod wideo

Ogólne założenie kontroli krzyżowych związane jest z uprawnieniem organów podatkowych do przedstawienia dokumentów w zakresie objętym postępowaniem lub kontrolą u podatnika w związku ze wzajemnymi transakcjami w celu sprawdzenia ich prawidłowości i rzetelności. Działanie takie jest dozwolone tylko w ramach kontroli lub postępowania podatkowego i służyć ma ujawnieniu istnienia w obrocie gospodarczym fikcyjnych podmiotów lub transakcji. Właśnie taki zakres kontroli oraz uprawnień kontrolowanych i kontrolujących były dotychczas znane przedsiębiorcom.

Zasadnicze znaczenie wyznacza dział V Ordynacji podatkowej zatytułowany „Czynności sprawdzające”, a szczególnie art. 274c przedmiotowej ustawy, który reguluje zagadnienie żądania przedstawienia dokumentów przez kontrahenta podatnika. Do tej pory kontrole krzyżowe stanowiły jeden z etapów prowadzonej kontroli skarbowej, który skupiał się na prawdziwości posiadanych dokumentów finansowych przez dwie strony transakcji handlowej. W praktyce najczęściej polega to na zażądaniu od drugiej strony określonych druków (o ile urząd skarbowy stwierdzał określone nieprawidłowości podczas kontroli jednego z podmiotów).

Nadmienić należy, że skorzystanie z kompetencji określonych w niniejszym przepisie jest wykorzystywane najczęściej do zweryfikowania rzetelności deklaracji na temat podatku VAT, gdzie od dokumentacji posiadanej przez sprzedawcę zależy prawo nabywcy do korzystania z instytucji zwrotu podatku. Ostatnimi czasy na tym gruncie wykazywane są coraz powszechniejsze przykłady popełniania przestępstw podatkowych w związku z bieżącym prowadzeniem działalności gospodarczej. Mając na uwadze powyższe, Ministerstwo Finansów postanowiło rozszerzyć uprawnienia fiskusa w zakresie omawianych kontroli krzyżowych w odniesieniu nie tylko do bezpośrednich kontrahentów podatnika, lecz także wszystkich jego partnerów biznesowych.

Rozszerzenie kontroli krzyżowych

Wprowadzone zmiany wynikają z wprowadzonego nowelizacją art. 274c §1c Ordynacji podatkowej, który to przepis został dodany do obowiązującego porządku prawnego 1 stycznia 2017 roku. W związku z tym organy podatkowe, przeprowadzając postępowanie podatkowe lub kontrolę podatkową w przedsiębiorstwie, od początku bieżącego roku mają prawo dokonać krzyżowego sprawdzenia dokumentów u wszystkich kontrahentów podatnika, którzy brali udział w transakcjach handlowych badanych przez fiskusa w danej firmie. Zmiana ta jest bardzo kontrowersyjna, a przede wszystkim może wpłynąć na coraz szerszy zakres prowadzonych czynności sprawdzających w każdym przedsiębiorstwie tylko z uwagi na pozostawanie z kontrolowanym podmiotem w kontaktach biznesowych.

Poprzez dodanie do Ordynacji podatkowej art. 274c §1c, ustawodawca zwiększył uprawnienia organów podatkowych w kwestii żądania od kontrahentów podatnika wykonujących działalność gospodarczą przedstawienia określonych dokumentów. Do wykazania wymaganych potwierdzeń transakcji mogą zostać wezwane te podmioty, które uczestniczyły w dostawie tego samego towaru lub świadczeniu tej samej usługi, będące zarówno dostawcami, jak i nabywcami biorącymi udział pośrednio lub bezpośrednio w sprawdzanej transakcji handlowej.

Podkreślenia wymaga jednak to, że w takim przypadku przedmiotowe żądanie może dotyczyć wyłącznie dokumentów związanych z tą dostawą towaru lub tym świadczeniem usługi i nie może wykraczać poza ten obszar.

– W toku kontroli krzyżowej, czyli czynności sprawdzających u podmiotu innego niż podatnik, nie można przeprowadzać postępowania dowodowego. Przepisy prawa zezwalają jedynie, aby organy podatkowe żądały przedstawienia dokumentów posiadających związek przyczynowy z przeprowadzonymi transakcjami podatnika z danym kontrahentem, na dodatek wyłącznie w okresie, który został objęty kontrolą. Okoliczność żądania innych informacji będzie zdecydowanym przekroczeniem uprawnień przez urzędników – podkreśla mecenas Robert Nogacki, założyciel Kancelarii Prawnej Skarbiec.


Zmiany negatywnie wpłyną na przedsiębiorców?

Wprowadzone rozszerzenie uprawnień organów podatkowych w zakresie kontroli krzyżowych może utrudnić bieżącą działalność każdemu podmiotowi biorącemu udział w transakcjach handlowych związanych z dostawą towaru czy świadczeniem usług. – Analiza wdrożonych regulacji jednoznacznie pokazuje, że Ministerstwo Finansów rozszerza fiskusowi możliwości prowadzenia kontroli i wprowadza możliwość weryfikacji początkowych bądź końcowych ogniw łańcucha dostaw – dodaje mecenas Nogacki. – Obecny kształt przepisów doprowadzi do sytuacji, w której organ skarbowy kontrolując przedsiębiorstwo, będzie z całą pewnością żądał jak największej liczby dokumentów od każdego przedsiębiorcy, który obracał danym towarem, a nie, jak do tej pory, tylko od bezpośredniego kontrahenta podatnika.

Istnie ryzyko, iż urzędnicy będą badać łańcuch transakcji w celu zweryfikowania ogniw, które gwarantują jak największą wypłacalność – na przykład w odniesieniu do utraconego podatku od towarów i usług (VAT). W takich sytuacjach mogą ucierpieć przede wszystkim uczciwe firmy. Przedsiębiorstwa powinny jednak wiedzieć, że zakres kontroli jest ograniczony wyłącznie do dokumentów związanych z przedmiotem głównego postępowania u podatnika. –Kontrole nie mogą mieć charakteru nieograniczonego – zauważa mec. Nogacki. I dodaje – W przeciwnym razie oznaczać będzie to jednoznaczne przekroczenie uprawnień przez urzędników przeprowadzających kontrole krzyżowe, przed czym przedsiębiorcy mogą się skutecznie bronić.

Kancelaria Prawna Skarbiec, specjalizująca się w przeciwdziałaniu bezprawiu urzędniczemu, w kontrolach podatkowych i celno-skarbowych oraz optymalizacji podatkowej

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:
Autopromocja

REKLAMA

QR Code

REKLAMA

Księgowość
Procedury specjalne na wypadek awarii KSeF lub braku dostępu (tryb offline w 3 wariantach). MFiG: nie będzie przesunięcia terminów wdrożenia systemu

Ministerstwo Finansów nie rozważa przesunięcia terminu obowiązkowego uruchomienia KSeF, poinformował 11 grudnia 2025 r. przedstawiciel resortu w odpowiedzi na interpelację poselską. Zdaniem Ministerstwa KSeF w wersji demonstracyjnej jest stabilny i pewny w działaniu. Ponadto poinformowano, że nie są planowane zmiany odnośnie zasad uwierzytelnienia w KSeF. Jednocześnie Zastępca Szefa KAS przekazał kilka ważnych informacji, m.in. dot. funkcjonowania procedur specjalnych na wypadek awarii KSeF.

Młodzi influencerzy nie zawsze mogą korzystać z ulgi dla młodych. Warto o tym wiedzieć, by nie narazić się na problemy podatkowe

Przychody osób poniżej 26 roku życia mogą korzystać na gruncie podatku dochodowego od osób fizycznych ze zwolnienia przedmiotowego. Chodzi jednak tylko o przychody z określonych źródeł. Aby nie narazić się na problemy podatkowe, trzeba umieć je odróżnić.

Do tych transakcji nie trzeba będzie wystawiać faktur ustrukturyzowanych w KSeF w 2026 r. MFiG wydał nowe rozporządzenie

Minister Finansów i Gospodarki (MFiG) w rozporządzeniu z 7 grudnia 2025 r. określił przypadki odpowiednio udokumentowanych dostaw towarów lub świadczenia usług, w których nie ma obowiązku wystawiania faktur ustrukturyzowanych, oraz przypadki, w których mimo braku obowiązku można wystawiać faktury ustrukturyzowane. Rozporządzenie to wejdzie w życie 1 lutego 2026 r.

Rząd potwierdził podstawę składek ZUS na 2026 rok. O ile wzrosną koszty zatrudnienia? Obliczenia na przykładzie wynagrodzeń kierowców w transporcie międzynarodowym

Rząd potwierdził wysokość przeciętnego prognozowanego wynagrodzenia, które w 2026 r. będzie wynosić 9 420 zł. To ważna informacja dla branży transportowej, ponieważ to właśnie od tej kwoty najczęściej naliczane są składki ZUS kierowców wykonujących przewozy międzynarodowe. Dla przedsiębiorców funkcjonujących w warunkach utrzymującej się presji finansowej oznacza to kolejny zauważalny wzrost kosztów. W praktyce może to zwiększyć miesięczne wydatki na jednego kierowcę nawet o kilkaset złotych.

REKLAMA

11 tys. zł oszczędności na jednym samochodzie firmowym. Trzeba zdążyć z leasingiem finansowym do końca 2025 roku: 1-2 tygodnie na formalności. Czasem leasing operacyjny jednak bardziej się opłaca

Nawet 11.000,- zł może zaoszczędzić przedsiębiorca, który kupi popularny samochód przed końcem 2025 roku korzystając z leasingu finansowego, a następnie będzie go amortyzował przez 5 lat – wynika z symulacji przygotowanej przez InFakt oraz Superauto.pl. Bowiem1 stycznia 2026 r. wchodzą w życie nowe zasady odliczeń wydatków związanych z samochodem firmowym. Istotnie zmieni się limit określający maksymalną cenę pojazdu umożliwiającą pełne rozliczenie odpisów amortyzacyjnych, a także wydatków związanych z leasingiem lub wynajem aut spalinowych w kosztach uzyskania przychodów. Niekorzystane zmiany dotkną 93% rynku nowych aut – wynika z szacunków Superauto.pl.

Jak poprawiać błędy w fakturach VAT w KSeF? Od lutego 2026 r. koniec z prostą korektą faktury

Wątpliwości związanych z KSeF jest bardzo dużo, ale niektóre znacząco wysuwają się na prowadzenie. Z badania zrealizowanego przez fillup k24 wynika, że co 3. księgowy obawia się sytuacji nietypowych, m.in. trudności w przypadku korekt. Obawy są zasadne, bo już od 1 lutego 2026 r. popularne noty korygujące nie będą miały żadnej mocy. Co w zamian? Jak poradzić sobie z częstymi, drobnymi pomyłkami na fakturach? Ile pracy dojdzie księgowym? Ekspert omawia trzy najczęstsze pytania związane z poprawianiem błędów.

Minister energii: Ceny w taryfach prądu na 2026 r. będą zbliżone do poziomu 500 zł/MWh. Będzie zmiana terminu na dopełnienie formalności w sprawie tańszego prądu

W dniu 9 grudnia 2025 r. Senat skierował do komisji ustawę wydłużającą małym i średnim firmom termin na rozliczenie się z pomocy z tytułu wysokich cen energii. Ok. 50 tys. firm nie złożyło jeszcze takiej informacji lub jej nie poprawiło. Ceny w taryfach prądu na 2026 r. będą zbliżone do poziomu 500 zł/MWh - ocenia minister energii Miłosz Motyka.

Problemy finansowe w firmie: kiedy księgowy powinien ostrzec zarząd? 5 sygnałów nadchodzącego kryzysu

W każdej firmie, niezależnie od skali działania, dział finansowy powinien być pierwszą linią obrony przed kryzysem. To tam symptomy nadchodzących problemów będą widoczne jako pierwsze: w danych, w zestawieniach, w cash flow. Rola księgowego, czy dyrektora finansowego nie powinna ograniczać się do zamykania miesiąca i rozliczeń podatkowych. To na nich spoczywa odpowiedzialność za reakcję, zanim będzie za późno. A warto wskazać, że wg danych Centralnego Ośrodka Informacji Gospodarczych, od stycznia do września bieżącego roku ogłoszono już 3864 postępowania restrukturyzacyjne i zgodnie z tą dynamiką w 2025 roku po raz pierwszy w Polsce przekroczona zostanie liczba 5000 postępowań restrukturyzacyjnych.

REKLAMA

Upominki świąteczne dla pracowników: jak rozliczyć w podatku dochodowym (PIT)? Kiedy prezent jest zwolniony z podatku?

W okresie świątecznym wielu pracodawców decyduje się na wręczenie pracownikom upominków lub prezentów by podziękować za ich pracę. Jest to dość często spotykany gest motywacyjny ze strony pracodawców. Dla pracowników oznaczać to może określone konsekwencje podatkowe na gruncie podatku dochodowego od osób fizycznych (dalej: „PIT”). Należy pamiętać także o fakcie, że może to rodzić obowiązek zapłaty składek na ubezpieczenia społeczne i ubezpieczenie zdrowotne.

Ile zarabia główna księgowa, kontroler finansowy, dyrektor finansowy? Jeżeli ma certyfikat zawodowy, to nawet 25% więcej

Raport płacowy opracowany na zlecenie The Chartered Institute of Management Accountants (CIMA) przez Randstad Polska pokazuje jasno, że certyfikowani specjaliści ds. finansów w Polsce zarabiają, w zależności od stanowiska, od 16% do 25% więcej niż osoby nieposiadające certyfikatów zawodowych. Analiza objęła 500 specjalistów z obszaru finansów, zatrudnionych na pięciu kluczowych stanowiskach: dyrektor finansowy (CFO), menedżer ds. finansów, główny księgowy, menedżer controllingu oraz kontroler finansowy. Wskazuje ona na istotne różnice w poziomie wynagrodzenia pomiędzy osobami posiadającymi certyfikaty zawodowe, takie jak tytuł Chartered Global Management Accountant (CGMA) nadawany przez CIMA czy kwalifikacja biegłego rewidenta przyznawana przez Krajową Izbę Biegłych Rewidentów (KIBR), a tymi, którzy takich certyfikatów nie posiadają.

Zapisz się na newsletter
Chcesz uniknąć błędów? Być na czasie z najnowszymi zmianami w podatkach? Zapisz się na nasz newsletter i otrzymuj rzetelne informacje prosto na swoją skrzynkę.
Zaznacz wymagane zgody
loading
Zapisując się na newsletter wyrażasz zgodę na otrzymywanie treści reklam również podmiotów trzecich
Administratorem danych osobowych jest INFOR PL S.A. Dane są przetwarzane w celu wysyłki newslettera. Po więcej informacji kliknij tutaj.
success

Potwierdź zapis

Sprawdź maila, żeby potwierdzić swój zapis na newsletter. Jeśli nie widzisz wiadomości, sprawdź folder SPAM w swojej skrzynce.

failure

Coś poszło nie tak

REKLAMA