REKLAMA

REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

Czy organ podatkowy może przekazać nadpłatę podatku komornikowi?

Subskrybuj nas na Youtube
Dołącz do ekspertów Dołącz do grona ekspertów
Justyna Skwirowska
Czy organ podatkowy może przekazać nadpłatę podatku komornikowi? /Fot. Fotolia
Czy organ podatkowy może przekazać nadpłatę podatku komornikowi? /Fot. Fotolia
Fotolia

REKLAMA

REKLAMA

Organ podatkowy w pierwszej kolejności ma obowiązek zbadać to, czy podatnik nie ma zaległości podatkowych. Jeżeli okaże się, że takich zaległości nie posiada, wówczas organ podatkowy ma obowiązek przekazać nadpłatę komornikowi prowadzącemu egzekucję.

REKLAMA

Częstą praktyką urzędów skarbowych jest przekazywanie nadpłaty podatku komornikom prowadzącym egzekucję z majątku konkretnego podatnika. W dniu 2 czerwca 2017 roku poseł Krzysztof Sitarski złożył interpelację do Ministerstwa Finansów w sprawie przekazania nadpłaty podatku komornikowi przez organ podatkowy. Ministerstwo w odpowiedzi stwierdziło, że organ podatkowy ma obowiązek przekazać wierzytelność podatnika komornikowi sądowemu prowadzącemu egzekucję na podstawie przepisów Kodeksu postępowania cywilnego (KPC). Muszą być jednak spełnione dwa warunki:

1) wysokość nadpłaty w pełni pokrywa zobowiązania podatkowe podatnika albo

2) podatnik nie posiada zaległości podatkowych.

Zgodnie z art. 76 Ordynacji podatkowej nadpłaty podatku zostają z urzędu zaliczone na poczet zaległości podatkowych. Za to KPC reguluje instytucje zajęcia wierzytelności dłużnika przez komornika sądowego. Zgodnie z art. 896 „do egzekucji wierzytelności komornik przystępuje przez jej zajęcie”. Art. 9022 wprost reguluje kwestię zajęcia nadpłaty podatku przez komornika:

Dalszy ciąg materiału pod wideo

1) zajęcie dokonane przez komornika dotyczy także nadpłat przyszłych, powstałych w ciągu roku od dnia dokonania zajęcia;

2) po powstaniu nadpłaty dłużnik składa oświadczenie zgodnie z art. 896 § 2, czyli:

„Jednocześnie z zajęciem wierzytelności komornik wezwie dłużnika, aby w ciągu tygodnia złożył oświadczenie:

- czy i w jakiej wysokości przysługuje dłużnikowi zajęta wierzytelność, czy też odmawia zapłaty i z jakiej przyczyny;

REKLAMA

- czy inne osoby roszczą sobie prawa do wierzytelności, czy i w jakim sądzie lub przed jakim organem toczy się lub toczyła się sprawa o zajętą wierzytelność oraz czy i o jakie roszczenie została skierowana do zajętej wierzytelności egzekucja przez innych wierzycieli”.

Z powyżej wskazanych przepisów można wywnioskować, że zaliczenie nadpłaty podatku na poczet egzekucji komorniczej jest możliwe tylko wtedy, gdy hipoteza art. 76 Ordynacji podatkowej nie zostaje spełniona, czyli podatnik nie posiada zaległości podatkowych, a także gdy nadpłata podatku zgodnie z KPC może zostać przekazana komornikowi.

Sprawdź: INFORLEX SUPERPREMIUM

Poseł w swojej interpelacji zadał kilka bardziej szczegółowych pytań, tj.:

1. Czy urząd skarbowy może na wezwanie komornika sądowego przekazać mu nadpłatę z rozliczenia deklaracji podatkowej dłużnika, celem spłacenia egzekwowanej należności?

Ministerstwo Finansów odpowiadając na to pytanie wskazało na art. 76 Ordynacji podatkowej. Zgodnie ze stanowiskiem MF nadpłata podatku może być przekazana komornikowi zgodnie z KPC, jednakże organ podatkowy musi najpierw dokonać analizy zaległości podatkowych dłużnika, ponieważ jeśli występują one to nadpłata służy ich zaspokojeniu w pierwszej kolejności.

2. Czy urząd skarbowy ma prawo do przelania - bez zgody podatnika - nadpłaconego podatku na konto komornika sądowego?

Resort wyjaśnia, iż dłużnik zgodnie z KPC jest zawiadamiany przez komornika, iż nie wolno mu odbierać żadnego świadczenia ani rozporządzać zajętą wierzytelnością i ustanowionym dla niej zabezpieczeniem, czyli podatnik zostaje poinformowany o zajęciu jego nadpłaty podatkowej.


3. Czy prawdą jest, że nadpłata jest niezbywalna?

Ministerstwo wskazuje, iż trzeba rozróżnić zajęcie wierzytelności z tytułu nadpłaty podatku od zajęcia roszczenia o wierzytelność. We wskazanym przez ministerstwo orzeczeniu NSA, sygn. akt II FSK 979/12, znalazły się wyjaśnienia, iż „Sąd Najwyższy, w uchwale z dnia 26 listopada 2003 r. (III CZP 84/03, Wokanda 2004/5/3) zaliczył do kategorii praw niezbywalnych nadpłatę podatku w zakresie złożenia zeznania rocznego dla podatników podatku dochodowego od osób fizycznych (art. 74 § 2 pkt 1 Ordynacji podatkowej). Sąd Najwyższy uznał też, że podatek jest świadczeniem publicznoprawnym, o zakresie którego rozstrzyga Ordynacja podatkowa, będąca w systemie prawa gałęzią w pełni samodzielną. Ordynacja podatkowa wyznacza bowiem w art. 2 § 4 granicę materii prywatnoprawnej i publicznoprawnej, stanowiąc, że przepisów jej nie stosuje się do świadczeń prywatnych wynikających ze stosunków cywilnoprawnych oraz opłat za usługi”.

4. Czy urząd ma uprawnienia do przekazania nadpłaty komornikowi sądowemu w sytuacji realizowanej egzekucji na podstawie przepisów postępowania cywilnego?

W pierwszej kolejności organ ma obowiązek, zgodnie z art. 76 Ordynacji podatkowej, zbadać czy podatnik nie ma zaległości podatkowych. Jeśli okaże się, że takich nie posiada, wówczas organ ma obowiązek przekazać nadpłatę komornikowi prowadzącemu egzekucję zgodnie z przepisami KPC.

5. Czy przepisy zezwalają na dokonanie zajęcia wierzytelności (nadpłaty podatku), jeżeli powstaną one po tym zajęciu?

Resort finansów wskazuje, iż zgodnie z art. 902 § 1 KPC i art. 89a § 1 ustawy o postępowaniu egzekucyjnym w administracji zajęcie wierzytelności z tytułu nadpłaty podatku obowiązuje także nadpłaty przyszłe, powstałe w ciągu roku od dnia dokonania zajęcia.

6. Czy w resorcie trwają prace legislacyjne w tej sprawie?

Ministerstwo udzieliło negatywnej odpowiedzi, informując, że nie prowadzi prac legislacyjnych w sprawie przekazywania nadpłat z tytułu podatków na zajęcia wierzytelności komorników sądowych.

Zapisz się na newsletter
Chcesz uniknąć błędów? Być na czasie z najnowszymi zmianami w podatkach? Zapisz się na nasz newsletter i otrzymuj rzetelne informacje prosto na swoją skrzynkę.
Zaznacz wymagane zgody
loading
Zapisując się na newsletter wyrażasz zgodę na otrzymywanie treści reklam również podmiotów trzecich
Administratorem danych osobowych jest INFOR PL S.A. Dane są przetwarzane w celu wysyłki newslettera. Po więcej informacji kliknij tutaj.
success

Potwierdź zapis

Sprawdź maila, żeby potwierdzić swój zapis na newsletter. Jeśli nie widzisz wiadomości, sprawdź folder SPAM w swojej skrzynce.

failure

Coś poszło nie tak

Źródło: INFOR

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:
Autopromocja

REKLAMA

QR Code

© Materiał chroniony prawem autorskim - wszelkie prawa zastrzeżone. Dalsze rozpowszechnianie artykułu za zgodą wydawcy INFOR PL S.A.

REKLAMA

Księgowość
Zapisz się na newsletter
Zobacz przykładowy newsletter
Zapisz się
Wpisz poprawny e-mail
MF proponuje zmiany w raportowaniu do KNF. Mniej obowiązków dla domów maklerskich

Ministerstwo Finansów opublikowało projekt rozporządzenia zmieniającego zasady przekazywania informacji do Komisji Nadzoru Finansowego przez firmy inwestycyjne i banki prowadzące działalność maklerską. Nowe regulacje, będące częścią pakietu deregulacyjnego, mają na celu uproszczenie obowiązków sprawozdawczych i zmniejszenie obciążeń administracyjnych.

Kawa z INFORLEX. Przygotowanie do KSeF

Zapraszamy na bezpłatne spotkanie online. Kawa z INFORLEX wydanie EXTRA. Rozmowa z 2 cenionymi ekspertami.

Kolejna rewolucja i sensacyjne zmiany w KSeF i elektronicznym fakturowaniu. Czy są nowe terminy, co z możliwością fakturowania offline

Deregulacja idzie pełną parą. Rząd zmienia nie tylko obowiązujące już przepisy, ale i te, które dopiero mają wejść w życie. Przykładem takiej deregulacji są przepisy o KSeF czyli o obowiązkowym przejściu na wyłącznie cyfrowe e-faktury. Co się zmieni, co z terminami obowiązkowego przejścia na e-fakturowanie dla poszczególnych grup podatników?

BPO jako most do innowacji: Jak outsourcing pomaga firmom wyjść ze swojej bańki i myśleć globalnie

W dzisiejszym dynamicznym środowisku biznesowym, gdzie innowacyjność decyduje o przewadze konkurencyjnej, wiele przedsiębiorstw boryka się z paradoksem: potrzebują dostępu do najnowszych technologii i świeżych perspektyw, ale ograniczają ich własne zasoby, lokalizacja czy kultura organizacyjna. Business Process Outsourcing (BPO) staje się w tym kontekście nie tylko narzędziem optymalizacji kosztów, ale przede wszystkim bramą do globalnej puli wiedzy i innowacji.

REKLAMA

Nowelizacja ustawy o VAT dot. obowiązkowego KSeF. Rząd podjął decyzję

W dniu 17 czerwca 2025 r. Rada Ministrów przyjęła projekt ustawy o zmianie ustawy o podatku od towarów oraz zmieniająca ustawę o zmianie ustawy o podatku od towarów i usług oraz niektórych innych ustaw, przedłożony przez Ministra Finansów. Ta nowelizacja ma na celu wprowadzenie obowiązkowego modelu Krajowego Systemu e-Faktur („KSeF”), czyli specjalnego systemu elektronicznego do wystawiania i odbierania faktur (tzw. faktur ustrukturyzowanych). Oznaczać to będzie odejście od papierowych faktur VAT. Ponadto, w związku z wejściem w życie nowego systemu, o 1/3 skrócony zostanie podstawowy termin zwrotu VAT – z 60 do 40 dni. Wprowadzenie tego systemu zostanie podzielone na 2 etapy, aby firmy lepiej mogły się do niego dostosować.

Nowelizacja ustawy o VAT dot. obowiązkowego KSeF. Rząd podjął decyzję

W dniu 17 czerwca 2025 r. Rada Ministrów przyjęła projekt ustawy o zmianie ustawy o podatku od towarów oraz zmieniająca ustawę o zmianie ustawy o podatku od towarów i usług oraz niektórych innych ustaw, przedłożony przez Ministra Finansów. Ta nowelizacja ma na celu wprowadzenie obowiązkowego modelu Krajowego Systemu e-Faktur („KSeF”), czyli specjalnego systemu elektronicznego do wystawiania i odbierania faktur (tzw. faktur ustrukturyzowanych). Oznaczać to będzie odejście od papierowych faktur VAT. Ponadto, w związku z wejściem w życie nowego systemu, o 1/3 skrócony zostanie podstawowy termin zwrotu VAT – z 60 do 40 dni. Wprowadzenie tego systemu zostanie podzielone na 2 etapy, aby firmy lepiej mogły się do niego dostosować.

Wzmożone kontrole upoważnionych i zarejestrowanych eksporterów w UE

Od czerwca 2025 r. unijne służby celne rozpoczęły skoordynowane i intensywne kontrole firm posiadających status upoważnionego eksportera (UE) oraz zarejestrowanego eksportera (REX). Działania te są odpowiedzią na narastające nieprawidłowości w dokumentowaniu preferencyjnego pochodzenia towarów i mają na celu uszczelnienie systemu celnego w ramach umów o wolnym handlu.

8 Najczęstszych błędów przy wycenie usług księgowych

Prawidłowa wycena usług księgowych pozwala prowadzić rentowne biuro rachunkowe. Za niskie wynagrodzenie za usługi księgowe spowoduje w pewnym momencie zapaść zdrowotną księgowej, wypalenie zawodowe, depresję, problemy w życiu osobistym.

REKLAMA

Audytor pod lupą – IAASB zmienia zasady współpracy i czeka na opinie

Jak audytorzy powinni korzystać z wiedzy zewnętrznych ekspertów? IAASB proponuje zmiany w międzynarodowych standardach i otwiera konsultacje społeczne. To szansa, by wpłynąć na przyszłość audytu – głos można oddać do 24 lipca 2025 r.

Zamiast imigrantów na stałe ich praca zdalna. Nowa szansa dla gospodarki dzięki deregulacji

Polska jako hub rozliczeniowy: Jak deregulacja podatkowa może przynieść miliardowe wpływy? Zgodnie z szacunkami rynkowych ekspertów, gdyby Polska zrezygnowała z obowiązku przedstawiania certyfikatów rezydencji podatkowej, mogłaby zwiększyć liczbę zagranicznych freelancerów zatrudnianych zdalnie przez polskie firmy do około 1 mln osób rocznie.

REKLAMA