REKLAMA

REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

Czy organ podatkowy może przekazać nadpłatę podatku komornikowi?

Subskrybuj nas na Youtube
Dołącz do ekspertów Dołącz do grona ekspertów
Justyna Skwirowska
Czy organ podatkowy może przekazać nadpłatę podatku komornikowi? /Fot. Fotolia
Czy organ podatkowy może przekazać nadpłatę podatku komornikowi? /Fot. Fotolia
Fotolia

REKLAMA

REKLAMA

Organ podatkowy w pierwszej kolejności ma obowiązek zbadać to, czy podatnik nie ma zaległości podatkowych. Jeżeli okaże się, że takich zaległości nie posiada, wówczas organ podatkowy ma obowiązek przekazać nadpłatę komornikowi prowadzącemu egzekucję.

REKLAMA

REKLAMA

Autopromocja

Częstą praktyką urzędów skarbowych jest przekazywanie nadpłaty podatku komornikom prowadzącym egzekucję z majątku konkretnego podatnika. W dniu 2 czerwca 2017 roku poseł Krzysztof Sitarski złożył interpelację do Ministerstwa Finansów w sprawie przekazania nadpłaty podatku komornikowi przez organ podatkowy. Ministerstwo w odpowiedzi stwierdziło, że organ podatkowy ma obowiązek przekazać wierzytelność podatnika komornikowi sądowemu prowadzącemu egzekucję na podstawie przepisów Kodeksu postępowania cywilnego (KPC). Muszą być jednak spełnione dwa warunki:

1) wysokość nadpłaty w pełni pokrywa zobowiązania podatkowe podatnika albo

2) podatnik nie posiada zaległości podatkowych.

REKLAMA

Zgodnie z art. 76 Ordynacji podatkowej nadpłaty podatku zostają z urzędu zaliczone na poczet zaległości podatkowych. Za to KPC reguluje instytucje zajęcia wierzytelności dłużnika przez komornika sądowego. Zgodnie z art. 896 „do egzekucji wierzytelności komornik przystępuje przez jej zajęcie”. Art. 9022 wprost reguluje kwestię zajęcia nadpłaty podatku przez komornika:

Dalszy ciąg materiału pod wideo

1) zajęcie dokonane przez komornika dotyczy także nadpłat przyszłych, powstałych w ciągu roku od dnia dokonania zajęcia;

2) po powstaniu nadpłaty dłużnik składa oświadczenie zgodnie z art. 896 § 2, czyli:

„Jednocześnie z zajęciem wierzytelności komornik wezwie dłużnika, aby w ciągu tygodnia złożył oświadczenie:

- czy i w jakiej wysokości przysługuje dłużnikowi zajęta wierzytelność, czy też odmawia zapłaty i z jakiej przyczyny;

- czy inne osoby roszczą sobie prawa do wierzytelności, czy i w jakim sądzie lub przed jakim organem toczy się lub toczyła się sprawa o zajętą wierzytelność oraz czy i o jakie roszczenie została skierowana do zajętej wierzytelności egzekucja przez innych wierzycieli”.

Z powyżej wskazanych przepisów można wywnioskować, że zaliczenie nadpłaty podatku na poczet egzekucji komorniczej jest możliwe tylko wtedy, gdy hipoteza art. 76 Ordynacji podatkowej nie zostaje spełniona, czyli podatnik nie posiada zaległości podatkowych, a także gdy nadpłata podatku zgodnie z KPC może zostać przekazana komornikowi.

Sprawdź: INFORLEX SUPERPREMIUM

Poseł w swojej interpelacji zadał kilka bardziej szczegółowych pytań, tj.:

1. Czy urząd skarbowy może na wezwanie komornika sądowego przekazać mu nadpłatę z rozliczenia deklaracji podatkowej dłużnika, celem spłacenia egzekwowanej należności?

Ministerstwo Finansów odpowiadając na to pytanie wskazało na art. 76 Ordynacji podatkowej. Zgodnie ze stanowiskiem MF nadpłata podatku może być przekazana komornikowi zgodnie z KPC, jednakże organ podatkowy musi najpierw dokonać analizy zaległości podatkowych dłużnika, ponieważ jeśli występują one to nadpłata służy ich zaspokojeniu w pierwszej kolejności.

2. Czy urząd skarbowy ma prawo do przelania - bez zgody podatnika - nadpłaconego podatku na konto komornika sądowego?

Resort wyjaśnia, iż dłużnik zgodnie z KPC jest zawiadamiany przez komornika, iż nie wolno mu odbierać żadnego świadczenia ani rozporządzać zajętą wierzytelnością i ustanowionym dla niej zabezpieczeniem, czyli podatnik zostaje poinformowany o zajęciu jego nadpłaty podatkowej.


3. Czy prawdą jest, że nadpłata jest niezbywalna?

Ministerstwo wskazuje, iż trzeba rozróżnić zajęcie wierzytelności z tytułu nadpłaty podatku od zajęcia roszczenia o wierzytelność. We wskazanym przez ministerstwo orzeczeniu NSA, sygn. akt II FSK 979/12, znalazły się wyjaśnienia, iż „Sąd Najwyższy, w uchwale z dnia 26 listopada 2003 r. (III CZP 84/03, Wokanda 2004/5/3) zaliczył do kategorii praw niezbywalnych nadpłatę podatku w zakresie złożenia zeznania rocznego dla podatników podatku dochodowego od osób fizycznych (art. 74 § 2 pkt 1 Ordynacji podatkowej). Sąd Najwyższy uznał też, że podatek jest świadczeniem publicznoprawnym, o zakresie którego rozstrzyga Ordynacja podatkowa, będąca w systemie prawa gałęzią w pełni samodzielną. Ordynacja podatkowa wyznacza bowiem w art. 2 § 4 granicę materii prywatnoprawnej i publicznoprawnej, stanowiąc, że przepisów jej nie stosuje się do świadczeń prywatnych wynikających ze stosunków cywilnoprawnych oraz opłat za usługi”.

4. Czy urząd ma uprawnienia do przekazania nadpłaty komornikowi sądowemu w sytuacji realizowanej egzekucji na podstawie przepisów postępowania cywilnego?

W pierwszej kolejności organ ma obowiązek, zgodnie z art. 76 Ordynacji podatkowej, zbadać czy podatnik nie ma zaległości podatkowych. Jeśli okaże się, że takich nie posiada, wówczas organ ma obowiązek przekazać nadpłatę komornikowi prowadzącemu egzekucję zgodnie z przepisami KPC.

5. Czy przepisy zezwalają na dokonanie zajęcia wierzytelności (nadpłaty podatku), jeżeli powstaną one po tym zajęciu?

Resort finansów wskazuje, iż zgodnie z art. 902 § 1 KPC i art. 89a § 1 ustawy o postępowaniu egzekucyjnym w administracji zajęcie wierzytelności z tytułu nadpłaty podatku obowiązuje także nadpłaty przyszłe, powstałe w ciągu roku od dnia dokonania zajęcia.

6. Czy w resorcie trwają prace legislacyjne w tej sprawie?

Ministerstwo udzieliło negatywnej odpowiedzi, informując, że nie prowadzi prac legislacyjnych w sprawie przekazywania nadpłat z tytułu podatków na zajęcia wierzytelności komorników sądowych.

Zapisz się na newsletter
Chcesz uniknąć błędów? Być na czasie z najnowszymi zmianami w podatkach? Zapisz się na nasz newsletter i otrzymuj rzetelne informacje prosto na swoją skrzynkę.
Zaznacz wymagane zgody
loading
Zapisując się na newsletter wyrażasz zgodę na otrzymywanie treści reklam również podmiotów trzecich
Administratorem danych osobowych jest INFOR PL S.A. Dane są przetwarzane w celu wysyłki newslettera. Po więcej informacji kliknij tutaj.
success

Potwierdź zapis

Sprawdź maila, żeby potwierdzić swój zapis na newsletter. Jeśli nie widzisz wiadomości, sprawdź folder SPAM w swojej skrzynce.

failure

Coś poszło nie tak

Źródło: INFOR

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:
Autopromocja

REKLAMA

QR Code

© Materiał chroniony prawem autorskim - wszelkie prawa zastrzeżone. Dalsze rozpowszechnianie artykułu za zgodą wydawcy INFOR PL S.A.

REKLAMA

Księgowość
Zapisz się na newsletter
Zobacz przykładowy newsletter
Zapisz się
Wpisz poprawny e-mail
"Podatek" (opłata) od psa w 2026 roku. Każda gmina ustala samodzielnie - nie więcej niż 186,29 zł rocznie. Kto nie musi płacić tej opłaty?

Najczęściej mówi się potocznie: „podatek od psa”. Ale tak naprawdę to opłata lokalna: "opłata od posiadania psów" pobierana przez gminy. Na szczęście nie wszystkie gminy się na to decydują. Bo opłata właśnie tym się różni od podatku, że może ale nie musi być wprowadzona na terenie danej gminy. Ile wynosi opłata od psa w 2026 roku? Kto musi ją płacić a kto jest zwolniony? Do kiedy trzeba wnosić tę opłatę do gminy? Wyjaśniamy.

Podatki i opłaty lokalne w 2026 roku: Minister Finansów ustalił stawki maksymalne

Od 1 stycznia 2026 r. wzrosną (jak prawie każdego roku) o wskaźnik inflacji (tym razem o ok. 4,5%) maksymalne stawki podatków i opłat lokalnych. Minister Finansów wydał już coroczne obwieszczenie w tej kwestii. Zatem w 2026 roku możemy liczyć się z zauważalnie wyższymi stawkami podatku od nieruchomości, podatku od środków transportowych i opłat lokalnych (targowej, miejscowej, uzdrowiskowej, reklamowej, od posiadania psów) - oczywiście w tych gminach, których rady podejmą stosowne uchwały do końca 2025 roku.

Zasadzka legislacyjna na fundacje rodzinne. Krytyczna analiza projektu nowelizacji ustawy o CIT z dnia 29 sierpnia 2025 r.

"Niczyje zdrowie, wolność ani mienie nie są bezpieczne, kiedy obraduje parlament" - ostrzega sentencja często błędnie przypisywana Markowi Twainowi, której rzeczywistym autorem jest Gideon J. Tucker, dziewiętnastowieczny amerykański prawnik i sędzia Sądu Najwyższego stanu Nowy Jork. Ta gorzka refleksja, wypowiedziana w 1866 roku w kontekście chaotycznego procesu legislacyjnego w Albany, nabiera szczególnej aktualności w obliczu współczesnych praktyk legislacyjnych.

Tryby wystawiania faktur w KSeF – jak i kiedy z nich korzystać?

Od 2026 roku KSeF stanie się obowiązkowy dla wszystkich przedsiębiorców, a sposób wystawiania faktur zmieni się na zawsze. System przewiduje różne tryby – online, offline24, awaryjny – aby zapewnić firmom ciągłość działania w każdych warunkach. Dzięki temu nawet brak internetu czy awaria serwerów nie zatrzyma procesu fakturowania.

REKLAMA

Nowe limity podatkowe na 2026 rok - co musisz wiedzieć już dziś? Wyliczenia i konsekwencje

Rok 2026 przyniesie przedsiębiorcom realne zmiany – limity podatkowe zostaną obniżone w wyniku przeliczenia według niższego kursu euro. Granica przychodów dla małego podatnika spadnie do 8 517 000 zł, a limit jednorazowej amortyzacji do 212 930 zł. To pozornie drobna korekta, która w praktyce może zdecydować o utracie ulg, uproszczeń i korzystnych form rozliczeń.

Samofakturowanie w KSeF – jakie warunki trzeba spełnić i jak przebiega cały proces?

Samofakturowanie pozwala nabywcy wystawiać faktury w imieniu sprzedawcy, zgodnie z obowiązującymi przepisami. Dowiedz się, jakie warunki trzeba spełnić i jak przebiega cały proces w systemie KSeF.

SmartKSeF – jak bezpiecznie wystawiać e-faktury

Wdrożenie Krajowego Systemu e-Faktur (KSeF) zmienia sposób dokumentowania transakcji w Polsce. Od 2026 r. e-faktura stanie się obowiązkowa, a przedsiębiorcy muszą przygotować się na różne scenariusze działania systemu. W praktyce oznacza to, że kluczowe staje się korzystanie z rozwiązań, które automatyzują proces i minimalizują ryzyka. Jednym z nich jest SmartKSeF – narzędzie wspierające firmy w bezpiecznym i zgodnym z prawem wystawianiu faktur ustrukturyzowanych.

Integracja KSeF z PEF, czyli faktury w zamówieniach publicznych. Wyjaśnienia MF

Od 1 lutego 2026 r. wchodzi w życie pełna integracja Krajowego Systemu e-Faktur (KSeF) z Platformą Elektronicznego Fakturowania (PEF). Zmiany te obejmą m.in. zamówienia publiczne, a także relacje B2G (Business-to-Government). Oznacza to, że przedsiębiorcy realizujący kontrakty z administracją publiczną będą zobowiązani do wystawiania faktur ustrukturyzowanych w KSeF. Ministerstwo Finansów w Podręczniku KSeF 2.0 wyjaśnia, jakie zasady będą obowiązywać i jakie rodzaje faktur z PEF będą przyjmowane w KSeF.

REKLAMA

Testy otwarte API KSeF 2.0 właśnie ruszyły – sprawdź, co zmienia się w systemie e-Faktur, dlaczego integracja jest konieczna i jakie etapy czekają podatników w najbliższych miesiącach

30 września Ministerstwo Finansów uruchomiło testy otwarte API KSeF 2.0, które pozwalają sprawdzić, jak systemy finansowo-księgowe współpracują z nową wersją Krajowego Systemu e-Faktur. To kluczowy etap przygotowań do obowiązkowego wdrożenia KSeF 2.0, który już od lutego 2025 roku stanie się codziennością przedsiębiorców i księgowych.

Miliony do odzyskania! Spółki Skarbu Państwa mogą uniknąć podatku PCC dzięki zasadzie stand-still

Wyrok WSA w Gdańsku otwiera drogę spółkom pośrednio kontrolowanym przez Skarb Państwa do zwolnienia z podatku od czynności cywilnoprawnych przy strategicznych operacjach kapitałowych. Choć decyzja nie jest jeszcze prawomocna, firmy mogą liczyć na milionowe oszczędności i odzyskanie wcześniej pobranych podatków.

REKLAMA