REKLAMA

REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

Jak długo może trwać kontrola celno-skarbowa?

Subskrybuj nas na Youtube
Dołącz do ekspertów Dołącz do grona ekspertów
Karolina Wszeborowska
Jak długo może trwać kontrola celno-skarbowa? /fot.shutterstock
Jak długo może trwać kontrola celno-skarbowa? /fot.shutterstock

REKLAMA

REKLAMA

Kontrola celno-skarbowa powinna zakończyć się jak najszybciej, nie powinna przekraczać jednak 3 miesięcy. Przepisy przewidują natomiast możliwość przedłużenia tej kontroli poprzez wskazanie nowego terminu jej zakończenia. Problem stanowi brak określenia przez ustawodawcę ograniczeń czasowych dla takiej kontroli.

W interpelacji nr 15443 poseł Tomasz Jaskóła zwrócił się do ministra finansów o wyjaśnienie kwestii długości kontroli celno-skarbowych.

REKLAMA

REKLAMA

Autopromocja

Jak wygląda obecny stan prawny?

Zgodnie z art. 63 ustawy z dnia 16 listopada 2016 r. o Krajowej Administracji Skarbowej (Dz. U. poz. 1947, ze zm.) kontrola celno-skarbowa powinna być zakończona bez zbędnej zwłoki, jednak nie później niż w terminie 3 miesięcy od dnia jej wszczęcia. Jednakże, jak podkreśla autor interpelacji, kontrola może trwać dłużej niż 3 miesiące, jeśli organ kontrolujący powiadomi na piśmie kontrolowanego o przyczynach przedłużenia kontroli oraz wskaże nowy termin jej zakończenia. W ustawie nie jest natomiast podane do kiedy ten termin może ulec przedłużeniu. Zdaniem autora kontrola taka mogłaby trwać bez końca. Z tego względu uważa, że należałoby zmienić powołaną ustawę, a organ Krajowej Administracji Skarbowej musi zakończyć kontrolę celno-skarbową w ustalonym terminie.

Biorąc pod uwagę powyższe, poseł zadał następujące pytania:

1) Czy w myśl obecnie obowiązującej ustawy kontrola celno-skarbowa może trwać dłużej niż rok?

REKLAMA

2) Czy Ministerstwo planuje wprowadzić zmiany w treści ustawy o Krajowej Administracji Skarbowej z dnia 16 listopada 2016 roku?

Dalszy ciąg materiału pod wideo

3) Partia rządząca przed wyborami zapowiadała, że „odciąży przedsiębiorców”. Czy ich stałe kontrolowanie nie jest, według Pana Ministra, przeciwieństwem zapowiadanych zmian?

Odpowiedź resortu

W odpowiedzi ministerstwo finansów wskazuje, że celem przyjęcia ustawy o Krajowej Administracji Skarbowej, stanowiącej wyraz realizacji reformy administracji skarbowej, jest uszczelnienie systemu poboru podatków i ograniczenie luki podatkowej.

Ustawa przewiduje dla realizacji powyższych celów szereg rozwiązań. Jednym z nich jest powołanie nowych organów – naczelników urzędów celno-skarbowych, którzy prowadzą kontrole celno-skarbowe zgodnie ze wskazaną przepisami procedurą. Tryb tej kontroli jest z założenia ukierunkowany na walkę z nieprawidłowościami przynoszącymi największe straty dla budżetu państwa. Ponadto taki kształt kontroli pozwala organom Krajowej Administracji Skarbowej (KAS) szybko i efektywnie reagować na nieprawidłowości, przykładowo dzięki możliwości prowadzenia kontroli celno-skarbowych przez czas umożliwiający dokonanie niezbędnych ustaleń.

Poza tym, dla walki z szarą strefą, KAS została uprawniona do korzystania z wielu narzędzi, adekwatnie jednak do rodzaju nieprawidłowości oraz reakcji kontrolowanego podmiotu na podjęte przez KAS działania. Ministerstwo zaznacza, że organy KAS mogą także weryfikować działania podmiotu wywołujące skutki podatkowe, chociażby poprzez czynności audytowe czy kontrole podatkowe lub celno-skarbowe.

Resort przywołuje wskazany przez posła art. 63 ustawy o KAS. Takie uregulowanie kontroli celno-skarbowej, bez wskazywania jej sztywnego ograniczenia czasowego, zostało stworzone z myślą o podmiotach uchylających się od wykonywania obowiązków podatkowych. Umożliwia to również indywidualne podejście do każdej z prowadzonych spraw. Podkreśla się jednak, że przedłużenie czasu kontroli ponad wskazane w ustawie 3 miesiące, wymaga uzasadnienia przez organ kontrolujący.

Podobnej argumentacji użyto w uzasadnieniu do poselskiego projektu ustawy o KAS: „Mając na uwadze fakt, iż kontrola celno-skarbowa nakierowana będzie na wykrywanie i zwalczanie nieprawidłowości na wielką skalę, o wysokim stopniu złożoności, podstawowy termin na zakończenie tej kontroli winien być dłuższy. Zwrócić należy również uwagę, iż orzecznictwo sądowe, w sytuacji stwierdzenia przez organ kontroli oszustwa podatkowego w zakresie podatku VAT, akcentuje konieczność prowadzenia działań kontrolnych u podmiotów uczestniczących w łańcuchu dostaw towarów, wskazując że ograniczenie czynności kontrolnych tylko do transakcji dokonanych przez podmiot kontrolowany nie pozwoliłoby na wykrycie procederu tzw. karuzeli podatkowej, w którym transakcje tzw. znikającego podatnika oraz transakcje podmiotu występującego o zwrot podatku w związku z dokonaniem czynności opodatkowanych stawką podatku w wysokości 0%, z reguły nie następują bezpośrednio po sobie (vide: wyrok WSA z dnia 23 kwietnia 2015 r. I SAB/Ol 5/15). Dodatkowo z orzeczeń ETS (m.in. C-80/11 oraz C-142/11) wynika, iż obowiązkiem organów podatkowych, które kwestionują prawo do odliczenia, jest wykazanie, że podatnik w tych konkretnych okolicznościach powinien wiedzieć, że transakcja nie spełnia pewnych standardów biznesowych właściwych dla tego typu zdarzeń. Powyższe powoduje konieczność zebrania stosownych dowodów, co automatycznie przekłada się na wydłużenie postępowania.”

Polecamy: INFORLEX Księgowość i Kadry

Ministerstwo zwraca uwagę, że Krajowa Administracja Skarbowa, kładzie także szczególny nacisk na działania ułatwiające dobrowolne wywiązywanie się podmiotów z obowiązków fiskalnych, co wpływa na ograniczenie potrzeby prowadzenia kontroli.

Ponadto skutkiem reformy, działania organów KAS zostały dostosowane do wagi ewentualnych naruszeń, co pozwoliło uniknąć sytuacji „stałego kontrolowania” wobec przedsiębiorców, wypełniających uczciwie obowiązki podatkowe. Kontrole prowadzone są natomiast konsekwentnie względem podmiotów unikających opodatkowania, dokonujących oszustw podatkowych i celnych lub działających bez poszanowania zasad uczciwej konkurencji.

Zgodnie z powyższym ministerstwo uznało, że nie istnieją przesłanki do dokonywania zmian w omawianym obszarze.

Zapisz się na newsletter
Chcesz uniknąć błędów? Być na czasie z najnowszymi zmianami w podatkach? Zapisz się na nasz newsletter i otrzymuj rzetelne informacje prosto na swoją skrzynkę.
Zaznacz wymagane zgody
loading
Zapisując się na newsletter wyrażasz zgodę na otrzymywanie treści reklam również podmiotów trzecich
Administratorem danych osobowych jest INFOR PL S.A. Dane są przetwarzane w celu wysyłki newslettera. Po więcej informacji kliknij tutaj.
success

Potwierdź zapis

Sprawdź maila, żeby potwierdzić swój zapis na newsletter. Jeśli nie widzisz wiadomości, sprawdź folder SPAM w swojej skrzynce.

failure

Coś poszło nie tak

Źródło: INFOR

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:
Autopromocja

REKLAMA

QR Code

© Materiał chroniony prawem autorskim - wszelkie prawa zastrzeżone. Dalsze rozpowszechnianie artykułu za zgodą wydawcy INFOR PL S.A.

REKLAMA

Księgowość
Zapisz się na newsletter
Zobacz przykładowy newsletter
Zapisz się
Wpisz poprawny e-mail
"Podatek" (opłata) od psa w 2026 roku. Każda gmina ustala samodzielnie - nie więcej niż 186,29 zł rocznie. Kto nie musi płacić tej opłaty?

Najczęściej mówi się potocznie: „podatek od psa”. Ale tak naprawdę to opłata lokalna: "opłata od posiadania psów" pobierana przez gminy. Na szczęście nie wszystkie gminy się na to decydują. Bo opłata właśnie tym się różni od podatku, że może ale nie musi być wprowadzona na terenie danej gminy. Ile wynosi opłata od psa w 2026 roku? Kto musi ją płacić a kto jest zwolniony? Do kiedy trzeba wnosić tę opłatę do gminy? Wyjaśniamy.

Podatki i opłaty lokalne w 2026 roku: Minister Finansów ustalił stawki maksymalne

Od 1 stycznia 2026 r. wzrosną (jak prawie każdego roku) o wskaźnik inflacji (tym razem o ok. 4,5%) maksymalne stawki podatków i opłat lokalnych. Minister Finansów wydał już coroczne obwieszczenie w tej kwestii. Zatem w 2026 roku możemy liczyć się z zauważalnie wyższymi stawkami podatku od nieruchomości, podatku od środków transportowych i opłat lokalnych (targowej, miejscowej, uzdrowiskowej, reklamowej, od posiadania psów) - oczywiście w tych gminach, których rady podejmą stosowne uchwały do końca 2025 roku.

Zasadzka legislacyjna na fundacje rodzinne. Krytyczna analiza projektu nowelizacji ustawy o CIT z dnia 29 sierpnia 2025 r.

"Niczyje zdrowie, wolność ani mienie nie są bezpieczne, kiedy obraduje parlament" - ostrzega sentencja często błędnie przypisywana Markowi Twainowi, której rzeczywistym autorem jest Gideon J. Tucker, dziewiętnastowieczny amerykański prawnik i sędzia Sądu Najwyższego stanu Nowy Jork. Ta gorzka refleksja, wypowiedziana w 1866 roku w kontekście chaotycznego procesu legislacyjnego w Albany, nabiera szczególnej aktualności w obliczu współczesnych praktyk legislacyjnych.

Tryby wystawiania faktur w KSeF – jak i kiedy z nich korzystać?

Od 2026 roku KSeF stanie się obowiązkowy dla wszystkich przedsiębiorców, a sposób wystawiania faktur zmieni się na zawsze. System przewiduje różne tryby – online, offline24, awaryjny – aby zapewnić firmom ciągłość działania w każdych warunkach. Dzięki temu nawet brak internetu czy awaria serwerów nie zatrzyma procesu fakturowania.

REKLAMA

Nowe limity podatkowe na 2026 rok - co musisz wiedzieć już dziś? Wyliczenia i konsekwencje

Rok 2026 przyniesie przedsiębiorcom realne zmiany – limity podatkowe zostaną obniżone w wyniku przeliczenia według niższego kursu euro. Granica przychodów dla małego podatnika spadnie do 8 517 000 zł, a limit jednorazowej amortyzacji do 212 930 zł. To pozornie drobna korekta, która w praktyce może zdecydować o utracie ulg, uproszczeń i korzystnych form rozliczeń.

Samofakturowanie w KSeF – jakie warunki trzeba spełnić i jak przebiega cały proces?

Samofakturowanie pozwala nabywcy wystawiać faktury w imieniu sprzedawcy, zgodnie z obowiązującymi przepisami. Dowiedz się, jakie warunki trzeba spełnić i jak przebiega cały proces w systemie KSeF.

SmartKSeF – jak bezpiecznie wystawiać e-faktury

Wdrożenie Krajowego Systemu e-Faktur (KSeF) zmienia sposób dokumentowania transakcji w Polsce. Od 2026 r. e-faktura stanie się obowiązkowa, a przedsiębiorcy muszą przygotować się na różne scenariusze działania systemu. W praktyce oznacza to, że kluczowe staje się korzystanie z rozwiązań, które automatyzują proces i minimalizują ryzyka. Jednym z nich jest SmartKSeF – narzędzie wspierające firmy w bezpiecznym i zgodnym z prawem wystawianiu faktur ustrukturyzowanych.

Integracja KSeF z PEF, czyli faktury w zamówieniach publicznych. Wyjaśnienia MF

Od 1 lutego 2026 r. wchodzi w życie pełna integracja Krajowego Systemu e-Faktur (KSeF) z Platformą Elektronicznego Fakturowania (PEF). Zmiany te obejmą m.in. zamówienia publiczne, a także relacje B2G (Business-to-Government). Oznacza to, że przedsiębiorcy realizujący kontrakty z administracją publiczną będą zobowiązani do wystawiania faktur ustrukturyzowanych w KSeF. Ministerstwo Finansów w Podręczniku KSeF 2.0 wyjaśnia, jakie zasady będą obowiązywać i jakie rodzaje faktur z PEF będą przyjmowane w KSeF.

REKLAMA

Testy otwarte API KSeF 2.0 właśnie ruszyły – sprawdź, co zmienia się w systemie e-Faktur, dlaczego integracja jest konieczna i jakie etapy czekają podatników w najbliższych miesiącach

30 września Ministerstwo Finansów uruchomiło testy otwarte API KSeF 2.0, które pozwalają sprawdzić, jak systemy finansowo-księgowe współpracują z nową wersją Krajowego Systemu e-Faktur. To kluczowy etap przygotowań do obowiązkowego wdrożenia KSeF 2.0, który już od lutego 2025 roku stanie się codziennością przedsiębiorców i księgowych.

Miliony do odzyskania! Spółki Skarbu Państwa mogą uniknąć podatku PCC dzięki zasadzie stand-still

Wyrok WSA w Gdańsku otwiera drogę spółkom pośrednio kontrolowanym przez Skarb Państwa do zwolnienia z podatku od czynności cywilnoprawnych przy strategicznych operacjach kapitałowych. Choć decyzja nie jest jeszcze prawomocna, firmy mogą liczyć na milionowe oszczędności i odzyskanie wcześniej pobranych podatków.

REKLAMA