REKLAMA

REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

Jak się bronić przed przedłużaniem kontroli skarbowej?

Kancelaria Prawna Skarbiec
Kancelaria Prawna Skarbiec świadczy doradztwo prawne z zakresu prawa podatkowego, gospodarczego, cywilnego i karnego.
Jak bronić się przed przedłużaniem kontroli skarbowej?
Jak bronić się przed przedłużaniem kontroli skarbowej?

REKLAMA

REKLAMA

Kontrole skarbowe są podstawową formą weryfikowania poprawności rozliczeń podatkowych, które mogą być prowadzone wobec każdego podmiotu zobowiązanego do przestrzegania przepisów prawa podatkowego. W marcu tego roku weszła w życie ustawa o Krajowej Administracji Skarbowej, która wprowadziła liczne zmiany w zakresie reguł prowadzenia kontroli skarbowej. Jakie obecnie działania może podjąć przedsiębiorca, gdy kontrola skarbowa przedłuża się i utrudnia funkcjonowanie firmy?

REKLAMA

REKLAMA

Autopromocja

Jedną z podstawowych zasad, według której powinny działać organy podatkowe, jest zasada szybkości. Zgodnie z nią urzędy skarbowe powinny działać w sprawie wnikliwie i szybko, posługując się możliwie najprostszymi środkami prowadzącymi do jej załatwienia.

Termin zakończenia kontroli celno-skarbowej

Zgodnie z nowymi przepisami, kontrola celno-skarbowa powinna być zakończona bez zbędnej zwłoki, nie później niż w terminie 3 miesięcy od dnia jej wszczęcia. Kontrola może być przedłużona, o ile kontrolowanemu zostaną wskazane (w formie pisemnej) przyczyny przedłużenia oraz nowy termin zakończenia. Jednak, jak wynika z orzecznictwa sądów administracyjnych, niedoręczenie zawiadomienia o przesunięciu terminu zakończenia czynności kontrolnych przed jego upływem nie powoduje z mocy prawa zakończenia kontroli, która może być kontynuowana po doręczeniu takiego zawiadomienia.

Ponadto, dokumenty zgromadzone po upływie terminu nie mogą zostać uznane za dowód, chyba że został wskazany nowy termin zakończenia kontroli. Na czas prowadzenia kontroli celno-skarbowej nie stosuje się ograniczeń i gwarancji wynikających z ustawy o swobodzie działalności gospodarczej. Co istotne, przepisy dotyczące terminu zakończenia kontroli celno-skarbowej nie mają zastosowania w przypadku, gdy kontrola ta jest wykonywana na podstawie bezpośrednio stosowanych przepisów prawa Unii Europejskiej albo na podstawie ratyfikowanej umowy międzynarodowej. Warto mieć także na uwadze, że przepisy nie precyzują, ile czasu powinno upłynąć pomiędzy kolejnymi postępowaniami kontrolnymi. Przedsiębiorca musi być zatem przygotowany na ewentualną kontrolę w każdej chwili. Co do zasady jednak, w przypadku ponownej kontroli nie ma możliwości ponownego sprawdzania tej samej kwestii.

REKLAMA

Jak się bronić? Sprzeciw, ponaglenie, skarga

Na gruncie obowiązywania poprzedniej ustawy o kontroli skarbowej, kontrolowanemu przysługiwał środek ochrony w postaci sprzeciwu. W znowelizowanej ustawie nie wskazano wprost podobnego rozwiązania. Jakie działania może zatem podjąć przedsiębiorca, gdy kontrola skarbowa przedłuża się i utrudnia funkcjonowanie firmy?

Dalszy ciąg materiału pod wideo

Po pierwsze, na gruncie przepisów Ordynacji podatkowej, kontrolowanemu przysługuje ponaglenie do organu podatkowego wyższego stopnia, a więc do Dyrektora Izby Administracji Skarbowej. Skorzystanie z tej instytucji jest możliwe w sytuacji, gdy nie upłynął jeszcze termin do zakończenia kontroli, a podatnik uznał, że organ podatkowy postępuje w jego sprawie w sposób opieszały. Organ podatkowy, uznając ponaglenie za uzasadnione, wyznacza dodatkowy termin załatwienia sprawy oraz zarządza wyjaśnienie przyczyn i ustalenie osób winnych niezałatwienia sprawy w terminie, a w razie potrzeby podejmuje środki zapobiegające naruszaniu terminów załatwiania spraw w przyszłości. Ponadto organ stwierdza, czy niezałatwienie sprawy w terminie miało miejsce z rażącym naruszeniem prawa.

Sprawdź: INFORLEX SUPERPREMIUM

Termin do złożenia ponaglenia rozpoczyna się w momencie, w którym upłynął termin do załatwienia sprawy, a wygasa z chwilą załatwienia sprawy przez organ. W ponagleniu trzeba wskazać przyczyny opieszałości urzędu oraz terminy, które nie zostały dotrzymane. Warto w tym miejscu dodać, że pracownik organu podatkowego, który z nieuzasadnionych przyczyn nie załatwił sprawy w terminie, podlega odpowiedzialności porządkowej lub dyscyplinarnej.


Po drugie, gdy wniesienie ponaglenia nie przyniesie oczekiwanych skutków, przedsiębiorca może skorzystać z prawa do złożenia skargi na bezczynność organu podatkowego. Należy podkreślić, że samo wniesienie ponaglenia nie jest wystarczającą przesłanką dla wniesienia do sądu administracyjnego skargi na bezczynność, jest to bowiem uzależnione od rozpatrzenia ponaglenia. Do skargi warto dołączyć wszystkie dokumenty potwierdzające opieszałość organu, a w uzasadnieniu dokładnie przedstawić stan faktyczny. Jednak dla dopuszczalności skargi na bezczynność nie ma znaczenia okoliczność, z jakich powodów określona czynność nie została dokonana, a w szczególności – czy została ona spowodowana przyczyną zawinioną czy też niezawinioną. Wniesienie skargi na bezczynność organu podatkowego nie jest ograniczone żadnym terminem. Uwzględniając skargę na bezczynność, sąd zobowiązuje organ do wydania w określonym terminie aktu prawnego lub dokonania czynności. Jeżeli w toku trwającego postępowania sądowoadministracyjnego organ, którego bezczynności dotyczyła skarga, zakończy postępowanie podatkowe, to sąd administracyjny umorzy postępowanie uznając je za bezprzedmiotowe.

Konflikt interesów – fiskus konta przedsiębiorca

Realizacja celów kontroli skarbowej w postaci ochrony interesów i praw majątkowych skarbu państwa oraz zapewnienie skuteczności wykonywania zobowiązań podatkowych nie może powodować braku poszanowania dla prowadzonej przez przedsiębiorcę działalności. Mimo że w praktyce termin zakończenia kontroli celno-skarbowej może być wielokrotnie przesuwany, to – jak wskazano powyżej – po stronie kontrolowanego podmiotu pozostawiono środki pozwalające na weryfikację prawidłowości przedłużonego czasu prowadzenia kontroli.

Autor: Kancelaria Prawna Skarbiec, specjalizująca się w przeciwdziałaniu bezprawiu urzędniczemu, w kontrolach podatkowych i celno-skarbowych oraz optymalizacji podatkowej

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:
Autopromocja

REKLAMA

QR Code

REKLAMA

Księgowość
Procedury specjalne na wypadek awarii KSeF lub braku dostępu (tryb offline w 3 wariantach). MFiG: nie ma mowy o przesunięciu terminu wdrożenia systemu

Ministerstwo Finansów nie rozważa przesunięcia terminu obowiązkowego uruchomienia KSeF, poinformował 11 grudnia 2025 r. przedstawiciel resortu w odpowiedzi na interpelację poselską. Zdaniem Ministerstwa KSeF w wersji demonstracyjnej jest stabilny i pewny w działaniu. Ponadto poinformowano, że nie są planowane zmiany odnośnie zasad uwierzytelnienia w KSeF. Jednocześnie Zastępca Szefa KAS przekazał kilka ważnych informacji, m.in. dot. funkcjonowania procedur specjalnych na wypadek awarii KSeF.

Młodzi influencerzy nie zawsze mogą korzystać z ulgi dla młodych. Warto o tym wiedzieć, by nie narazić się na problemy podatkowe

Przychody osób poniżej 26 roku życia mogą korzystać na gruncie podatku dochodowego od osób fizycznych ze zwolnienia przedmiotowego. Chodzi jednak tylko o przychody z określonych źródeł. Aby nie narazić się na problemy podatkowe, trzeba umieć je odróżnić.

W tych przypadkach nie trzeba będzie wystawiać faktur ustrukturyzowanych w KSeF od 1 lutego 2026 r. MFiG wydał rozporządzenie

Minister Finansów i Gospodarki (MFiG) w rozporządzeniu z 7 grudnia 2025 r. określił przypadki odpowiednio udokumentowanych dostaw towarów lub świadczenia usług, w których nie ma obowiązku wystawiania faktur ustrukturyzowanych, oraz przypadki, w których mimo braku obowiązku można wystawiać faktury ustrukturyzowane. Rozporządzenie to wejdzie w życie 1 lutego 2026 r.

Rząd potwierdził podstawę składek ZUS na 2026 rok. O ile wzrosną koszty zatrudnienia? Obliczenia na przykładzie wynagrodzeń kierowców w transporcie międzynarodowym

Rząd potwierdził wysokość przeciętnego prognozowanego wynagrodzenia, które w 2026 r. będzie wynosić 9 420 zł. To ważna informacja dla branży transportowej, ponieważ to właśnie od tej kwoty najczęściej naliczane są składki ZUS kierowców wykonujących przewozy międzynarodowe. Dla przedsiębiorców funkcjonujących w warunkach utrzymującej się presji finansowej oznacza to kolejny zauważalny wzrost kosztów. W praktyce może to zwiększyć miesięczne wydatki na jednego kierowcę nawet o kilkaset złotych.

REKLAMA

Można zyskać 11 tys. zł na jednym samochodzie firmowym. Trzeba zdążyć z leasingiem finansowym do końca 2025 roku: 1-2 tygodnie na formalności. Czasem leasing operacyjny jednak bardziej się opłaca

Nawet 11.000,- zł może zaoszczędzić przedsiębiorca, który kupi popularny samochód przed końcem 2025 roku korzystając z leasingu finansowego, a następnie będzie go amortyzował przez 5 lat – wynika z symulacji przygotowanej przez InFakt oraz Superauto.pl. Bowiem1 stycznia 2026 r. wchodzą w życie nowe zasady odliczeń wydatków związanych z samochodem firmowym. Istotnie zmieni się limit określający maksymalną cenę pojazdu umożliwiającą pełne rozliczenie odpisów amortyzacyjnych, a także wydatków związanych z leasingiem lub wynajem aut spalinowych w kosztach uzyskania przychodów. Niekorzystane zmiany dotkną 93% rynku nowych aut – wynika z szacunków Superauto.pl.

Jak poprawiać błędy w fakturach VAT w KSeF? Od lutego 2026 r. koniec z prostą korektą faktury

Wątpliwości związanych z KSeF jest bardzo dużo, ale niektóre znacząco wysuwają się na prowadzenie. Z badania zrealizowanego przez fillup k24 wynika, że co 3. księgowy obawia się sytuacji nietypowych, m.in. trudności w przypadku korekt. Obawy są zasadne, bo już od 1 lutego 2026 r. popularne noty korygujące nie będą miały żadnej mocy. Co w zamian? Jak poradzić sobie z częstymi, drobnymi pomyłkami na fakturach? Ile pracy dojdzie księgowym? Ekspert omawia trzy najczęstsze pytania związane z poprawianiem błędów.

Minister energii: Ceny w taryfach prądu na 2026 r. będą zbliżone do poziomu 500 zł/MWh. Będzie zmiana terminu na dopełnienie formalności w sprawie tańszego prądu

W dniu 9 grudnia 2025 r. Senat skierował do komisji ustawę wydłużającą małym i średnim firmom termin na rozliczenie się z pomocy z tytułu wysokich cen energii. Ok. 50 tys. firm nie złożyło jeszcze takiej informacji lub jej nie poprawiło. Ceny w taryfach prądu na 2026 r. będą zbliżone do poziomu 500 zł/MWh - ocenia minister energii Miłosz Motyka.

Problemy finansowe w firmie: kiedy księgowy powinien ostrzec zarząd? 5 sygnałów nadchodzącego kryzysu

W każdej firmie, niezależnie od skali działania, dział finansowy powinien być pierwszą linią obrony przed kryzysem. To tam symptomy nadchodzących problemów będą widoczne jako pierwsze: w danych, w zestawieniach, w cash flow. Rola księgowego, czy dyrektora finansowego nie powinna ograniczać się do zamykania miesiąca i rozliczeń podatkowych. To na nich spoczywa odpowiedzialność za reakcję, zanim będzie za późno. A warto wskazać, że wg danych Centralnego Ośrodka Informacji Gospodarczych, od stycznia do września bieżącego roku ogłoszono już 3864 postępowania restrukturyzacyjne i zgodnie z tą dynamiką w 2025 roku po raz pierwszy w Polsce przekroczona zostanie liczba 5000 postępowań restrukturyzacyjnych.

REKLAMA

Upominki świąteczne dla pracowników: jak rozliczyć w podatku dochodowym (PIT)? Kiedy prezent jest zwolniony z podatku?

W okresie świątecznym wielu pracodawców decyduje się na wręczenie pracownikom upominków lub prezentów by podziękować za ich pracę. Jest to dość często spotykany gest motywacyjny ze strony pracodawców. Dla pracowników oznaczać to może określone konsekwencje podatkowe na gruncie podatku dochodowego od osób fizycznych (dalej: „PIT”). Należy pamiętać także o fakcie, że może to rodzić obowiązek zapłaty składek na ubezpieczenia społeczne i ubezpieczenie zdrowotne.

Ile zarabia główna księgowa, kontroler finansowy, dyrektor finansowy? Jeżeli ma certyfikat zawodowy, to nawet 25% więcej

Raport płacowy opracowany na zlecenie The Chartered Institute of Management Accountants (CIMA) przez Randstad Polska pokazuje jasno, że certyfikowani specjaliści ds. finansów w Polsce zarabiają, w zależności od stanowiska, od 16% do 25% więcej niż osoby nieposiadające certyfikatów zawodowych. Analiza objęła 500 specjalistów z obszaru finansów, zatrudnionych na pięciu kluczowych stanowiskach: dyrektor finansowy (CFO), menedżer ds. finansów, główny księgowy, menedżer controllingu oraz kontroler finansowy. Wskazuje ona na istotne różnice w poziomie wynagrodzenia pomiędzy osobami posiadającymi certyfikaty zawodowe, takie jak tytuł Chartered Global Management Accountant (CGMA) nadawany przez CIMA czy kwalifikacja biegłego rewidenta przyznawana przez Krajową Izbę Biegłych Rewidentów (KIBR), a tymi, którzy takich certyfikatów nie posiadają.

Zapisz się na newsletter
Chcesz uniknąć błędów? Być na czasie z najnowszymi zmianami w podatkach? Zapisz się na nasz newsletter i otrzymuj rzetelne informacje prosto na swoją skrzynkę.
Zaznacz wymagane zgody
loading
Zapisując się na newsletter wyrażasz zgodę na otrzymywanie treści reklam również podmiotów trzecich
Administratorem danych osobowych jest INFOR PL S.A. Dane są przetwarzane w celu wysyłki newslettera. Po więcej informacji kliknij tutaj.
success

Potwierdź zapis

Sprawdź maila, żeby potwierdzić swój zapis na newsletter. Jeśli nie widzisz wiadomości, sprawdź folder SPAM w swojej skrzynce.

failure

Coś poszło nie tak

REKLAMA