REKLAMA

REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

Jak sprawdzić czy firma jest gotowa na kontrolę celno-skarbową?

Subskrybuj nas na Youtube
Dołącz do ekspertów Dołącz do grona ekspertów
Kancelaria Prawna Skarbiec
Kancelaria Prawna Skarbiec świadczy doradztwo prawne z zakresu prawa podatkowego, gospodarczego, cywilnego i karnego.
Jak sprawdzić czy firma jest gotowa na kontrolę celno-skarbową? /shutterstock.com
Jak sprawdzić czy firma jest gotowa na kontrolę celno-skarbową? /shutterstock.com
www.shutterstock.com

REKLAMA

REKLAMA

Co zrobić, by kontrola celno-skarbowa w przedsiębiorstwie zakończyła się brakiem stwierdzenia nieprawidłowości? Jakie działania należy wcześniej podjąć, a jakich unikać? Jak się przygotować i dobrze zabezpieczyć? Jak przeprowadzić stress test podatkowy w firmie?

Dokonując codziennych transakcji z kontrahentami firma musi posiadać wszelką dokumentację podatkową i handlową. To oczywiste. Jednak w czasach łatania dziury budżetowej i agresywnych praktyk Krajowej Administracji Skarbowej, takie stwierdzenie jest tyle prawdziwe, co już niewystarczające. Przezorny przedsiębiorca powinien nie tylko posiadać kompletną dokumentację, lecz także wykazać się zawczasu należytą starannością w prowadzeniu działalności i doborze kontrahentów, co również musi umieć należycie udowodnić przed kontrolującym.

REKLAMA

Autopromocja

Audyt z symulacją

REKLAMA

Aby przejść bez szwanku przez skomplikowaną i długotrwałą procedurę kontroli podatkowej, czy kontroli celno-skarbowej, coraz więcej przedsiębiorców decyduje się na zaproszenie ekspertów prawnych, którzy są specjalistami w swoim zakresie. Często mają oni za sobą wieloletnią praktykę w pracy po stronie fiskusa. Dzięki znajomości reguł rządzących tą procedurą, mogą oni przygotować firmę pod kątem nieuniknionej kontroli. Swój audyt rozpoczynają od sprawdzenia dokumentacji za dany okres, następnie odbywają rozmowy z pracownikami firmy, by w końcu przeprowadzić symulację działań organów podatkowych w sytuacji, gdyby kontrola zakończyła się negatywnie.

Wygląda więc na to, że w najbliższym czasie wielu przedsiębiorców będzie narażonych na stres związany z wizytą fiskusa w firmie. Powszechnie bowiem wiadomo, że nawet perfekcyjnie prowadzona dokumentacja księgowa nie gwarantuje spokoju podczas kontroli. W czasie agresywnej, profiskalnej polityki państwa, mającej na celu znalezienie przysłowiowej dziury w całym, pora więc na stress test podatkowy.

Stress test to w ogólnym znaczeniu tzw. test warunków skrajnych. Jest to forma audytu używana do określenia stabilności danego systemu lub podmiotu. Polega ona na badaniu działania danego systemu w ekstremalnie trudnych warunkach. Testy warunków skrajnych mają duże znaczenie przy określeniu zagrożeń, jakie mogą wystąpić w przypadku zaistnienia sytuacji progowych.

Pierwotnie, stress testy zostały opracowane dla instytucji finansowych. Ich celem miało być sprawdzenie wytrzymałości sektora bankowego na nagłą zmianę sytuacji na rynku. Jednak coraz częściej także polscy przedsiębiorcy poddają się podobnym działaniom.

Dalszy ciąg materiału pod wideo

Katalog grzechów podatnika

Nie bez powodu. W toku różnych postępowań i kontroli skarbowych stwierdza się bowiem liczne błędy i nieprawidłowości podatkowe. Czasem wynikają one ze świadomego działania podatnika, ale bardzo często są ujawniane ze względu na nierzetelnego kontrahenta lub problemy interpretacyjne przepisów podatkowych. Katalog nieprawidłowości jest dość obszerny. Najczęściej spotykanymi „grzechami” podatników są jednak: odliczanie podatku naliczonego z faktur dokumentujących zakup towarów i usług, z których podatnikowi nie przysługuje prawo o odliczenia; ewidencjonowanie w koszty uzyskania przychodów zdarzeń gospodarczych niestanowiących kosztów uzyskania przychodów; ewidencjonowanie faktur nieodzwierciedlających rzeczywistego wykonania usług; brak dokumentacji podatkowej; błędne przeniesienie danych z dokumentów do ksiąg oraz błędne przeniesienie danych z ksiąg do deklaracji; wystawianie faktur dokumentujących fikcyjne transakcje czy wreszcie transakcje karuzelowe.

Sprawdź: INFORLEX SUPERPREMIUM


Dotkliwe konsekwencje niewiedzy

W konsekwencji, poza domiarem podatku w formie decyzji, na podatnika mogą zostać nałożone sankcje w podatku VAT sięgające nawet do 100% kwoty zawyżenia zwrotu VAT (nadwyżki VAT) lub zaniżenia zobowiązania podatkowego oraz postawienie zarzutów karnych skarbowych, a czasem nawet karnych, jak choćby za tzw. pranie brudnych pieniędzy.

Przedsiębiorcy poddający się stress testowi podatkowemu są przygotowani do nieuniknionej kontroli, w pewnym sensie przeprowadzając ją na własne życzenie w firmie. Stress test podatkowy obejmuje obszary podatkowe w przedsiębiorstwie kompleksowym badaniem w zakresie podatków dochodowych, podatku od towarów i usług, podatku od nieruchomości oraz podatku od czynności cywilnoprawnych. Polega ono m.in. na weryfikacji zgodności działań przedsiębiorcy z przepisami prawa podatkowego, zgodności z zapisami w księgach rachunkowych oraz identyfikacji i gradacji obszarów ryzyka podatkowego. Podczas przeprowadzania stress testu, weryfikacji podlegają umowy, zamówienia, zlecenia oraz inne dokumenty regulujące zasady zawierania transakcji i podejmowania zobowiązań pod kątem ryzyka podatkowego. Przeprowadza się przegląd istniejących procedur biznesowych pod kątem występowania ryzyka podatkowego, weryfikuje bieżące rozliczenia podatkowe pod kątem projektowania  i wdrażania struktur optymalizujących, a także analizuje się ryzyko podatkowe związane z transakcjami łączenia lub przejęcia przedsiębiorstwa, czy też wydzielenia jego zorganizowanej części.

REKLAMA

W konsekwencji stress test podatkowy wskazuje, jakie czynności powinny zostać podjęte w celu eliminacji nieprawidłowości oraz opracowuje działania naprawcze. Firma, w której został przeprowadzony stress test podatkowy ma więc gwarancję, że dotychczasowe rozliczenia podatkowe są prawidłowe, bądź też otrzymuje niezbędne dane do wprowadzenia quasi-programu naprawczego w obszarze stwierdzonych niepoprawności, zarówno w samej dokumentacji, jak i wobec kontrahentów – zwłaszcza pod względem luk w starannym ich doborze.

Stress testy to już nie tylko instytucja swoistej kontroli związanej z działalnością branży finansowej. To – w sytuacji bezpardonowego sięgania fiskusa do kieszeni przedsiębiorców – konieczność. Wszak mądry Polak przed szkodą…

Autorem jest:

Prawnik Paweł Chmielowiec, Mec. Robert Nogacki

Kancelaria Prawna Skarbiec, specjalizująca się w przeciwdziałaniu bezprawiu urzędniczemu, w kontrolach podatkowych i celno-skarbowych oraz optymalizacji podatkowej

Zapisz się na newsletter
Chcesz uniknąć błędów? Być na czasie z najnowszymi zmianami w podatkach? Zapisz się na nasz newsletter i otrzymuj rzetelne informacje prosto na swoją skrzynkę.
Zaznacz wymagane zgody
loading
Zapisując się na newsletter wyrażasz zgodę na otrzymywanie treści reklam również podmiotów trzecich
Administratorem danych osobowych jest INFOR PL S.A. Dane są przetwarzane w celu wysyłki newslettera. Po więcej informacji kliknij tutaj.
success

Potwierdź zapis

Sprawdź maila, żeby potwierdzić swój zapis na newsletter. Jeśli nie widzisz wiadomości, sprawdź folder SPAM w swojej skrzynce.

failure

Coś poszło nie tak

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:
Autopromocja

REKLAMA

QR Code

REKLAMA

Księgowość
Zapisz się na newsletter
Zobacz przykładowy newsletter
Zapisz się
Wpisz poprawny e-mail
KSeF 2026: Koniec z papierowymi fakturami. Jak przygotować się na rewolucję w rozliczeniach VAT i uniknąć kar i problemów z fiskusem [branża TSL]

Niecały rok dzieli podatników VAT (w tym branżę transportową) od księgowej rewolucji. Ministerstwo Finansów potwierdziło w komunikacie z kwietnia 2025 r., że początek 2026 roku to ostateczny termin wejścia w życie Krajowego Systemu e-Faktur dla większości przedsiębiorców. Oznacza to, że już niedługo sektor TSL, zdominowany przez rozliczenia papierowe, musi stać się cyfrowy. To wyzwanie zwłaszcza dla spedycji, które rozliczają się z wieloma podmiotami równocześnie. Jak przygotować się do wdrożenia KSeF, by uniknąć problemów i kar?

Co myślą księgowi o przyszłości swojej branży? Barometr nastrojów księgowych 2025 ujawnia kulisy rynku

Czy zawód księgowego przechodzi kryzys, czy może ewoluuje w stronę większego znaczenia strategicznego? Nowo opublikowany Barometr nastrojów księgowych 2025 to pierwsze tego typu badanie w Polsce, które w kompleksowy sposób analizuje wyzwania, emocje i kierunki rozwoju zawodu księgowego.

Zmiany w opodatkowaniu fundacji rodzinnych prawdopodobnie od 2026 r. Koniec obecnych korzyści? Co planuje Ministerstwo Finansów?

Fundacje rodzinne miały być długo oczekiwanym narzędziem sukcesji i ochrony majątku polskich przedsiębiorców. W Polsce działa około 800 tysięcy firm rodzinnych, które odpowiadają za nawet 20% PKB. To właśnie dla nich fundacje miały stać się mechanizmem zapewniającym ciągłość, bezpieczeństwo i porządek w zarządzaniu majątkiem. Choć ich konstrukcja budzi zainteresowanie i daje realne korzyści, to już po dwóch latach funkcjonowania szykują się poważne zmiany prawne. O ich konsekwencjach mówi adwokat Michał Pomorski, specjalista w zakresie prawa podatkowego z kancelarii Pomorski Tax Legal Finance.

Korygowałeś deklaracje podatkowe po otrzymaniu subwencji z PFR? Możesz być bezpodstawnie pozwany – sprawdź, co zrobić w takiej sytuacji

Wśród ponad 16 tys. pozwów, które Polski Fundusz Rozwoju (PFR) złożył przeciwko przedsiębiorcom w ramach programu „Tarcza Finansowa”, około 2700 dotyczy firm (wg danych z 2023 r.), które po złożeniu wniosku o subwencję dokonały korekty deklaracji podatkowych.

REKLAMA

Kiedy Krajowy System e-Faktur stanie się obowiązkowy? – Stan legislacyjny i wyzwania przed przedsiębiorcami

11 kwietnia 2025 roku na stronie Rządowego Centrum Legislacji opublikowano projekt ustawy dotyczący obowiązkowego Krajowego Systemu e-Faktur (KSeF), który reguluje wdrożenie tego systemu w Polsce. Choć przepisy nie zostały jeszcze ostatecznie zatwierdzone, większość kluczowych kwestii jest już znana, co daje przedsiębiorcom czas na rozpoczęcie przygotowań do nadchodzących zmian.

Dlaczego dokumentacja pochodzenia towarów to filar bezpiecznego handlu międzynarodowego?

Brak odpowiedniej dokumentacji pochodzenia towarów może kosztować firmę czas, pieniądze i reputację. Dowiedz się, jak poprawnie i skutecznie prowadzić dokumentację, by uniknąć kar, ułatwić odprawy celne i zabezpieczyć interesy swojej firmy w handlu międzynarodowym.

Podatek od prezentów komunijnych. Są 3 limity kwotowe: 5733 zł (osoby spoza rodziny), 27 090 zł (dalsza rodzina), 36 120 zł (najbliższa rodzina)

Mamy maj, a więc i sezon komunijny – czas uroczystości, rodzinnych spotkań i… (często bardzo drogich) prezentów. Ale czy wręczone dzieciom upominki mogą wiązać się z obowiązkiem podatkowym? Wyjaśniamy, kiedy komunijny prezent staje się darowizną, którą trzeba zgłosić fiskusowi.

Webinar: KSeF – na co warto przygotować firmę? + certyfikat gwarantowany

Ekspert wyjaśni, jak przygotować firmę na nadchodzący obowiązek korzystania z Krajowego Systemu e-Faktur i oraz na co zwrócić uwagę, aby proces przejścia na nowy system fakturowania przebiegł sprawnie i bez zbędnych trudności. Każdy z uczestników webinaru otrzyma certyfikat, dostęp do retransmisji oraz materiały dodatkowe.

REKLAMA

Obowiązkowego KSeF można uniknąć. Jest na to kilka sposobów. M.in. uzyskanie statusu podatnika zagranicznego działającego w Polsce wyłącznie na podstawie rejestracji

Obowiązkowy model Krajowego Systemu e-Faktur nie będzie obowiązywał zagraniczne firmy działające jako podatnicy VAT na polskim rynku wyłącznie na podstawie rejestracji. Profesor Witold Modzelewski pyta dlaczego wprowadza się taki przywilej dla zagranicznych konkurentów polskich firm. Wskazuje ponadto kilka innych legalnych sposobów uniknięcia obowiązkowego KSeF, wynikających z projektu nowych przepisów.

Naliczanie odsetek za zwłokę a czas trwania kontroli podatkowej, celno-skarbowej lub postępowania podatkowego – zmiany w Ordynacji podatkowej jeszcze w 2025 r.

Ministerstwo Finansów przygotowało projekt nowelizacji Ordynacji podatkowej, która ma m.in. na celu zmobilizowanie organów podatkowych do zakończenia kontroli podatkowej i kontroli celno-skarbowej w terminie nie dłuższym niż 6 miesięcy od dnia jej wszczęcia. Jeżeli to się nie stanie, to nie będzie można podatnikowi naliczyć odsetek od zaległości podatkowych (odsetek za zwłokę) stwierdzonych w toku kontroli.

REKLAMA