REKLAMA

REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

Jak sprawdzić czy firma jest gotowa na kontrolę celno-skarbową?

Kancelaria Prawna Skarbiec
Kancelaria Prawna Skarbiec świadczy doradztwo prawne z zakresu prawa podatkowego, gospodarczego, cywilnego i karnego.
Jak sprawdzić czy firma jest gotowa na kontrolę celno-skarbową? /shutterstock.com
Jak sprawdzić czy firma jest gotowa na kontrolę celno-skarbową? /shutterstock.com
www.shutterstock.com

REKLAMA

REKLAMA

Co zrobić, by kontrola celno-skarbowa w przedsiębiorstwie zakończyła się brakiem stwierdzenia nieprawidłowości? Jakie działania należy wcześniej podjąć, a jakich unikać? Jak się przygotować i dobrze zabezpieczyć? Jak przeprowadzić stress test podatkowy w firmie?

Dokonując codziennych transakcji z kontrahentami firma musi posiadać wszelką dokumentację podatkową i handlową. To oczywiste. Jednak w czasach łatania dziury budżetowej i agresywnych praktyk Krajowej Administracji Skarbowej, takie stwierdzenie jest tyle prawdziwe, co już niewystarczające. Przezorny przedsiębiorca powinien nie tylko posiadać kompletną dokumentację, lecz także wykazać się zawczasu należytą starannością w prowadzeniu działalności i doborze kontrahentów, co również musi umieć należycie udowodnić przed kontrolującym.

REKLAMA

Autopromocja

Audyt z symulacją

Aby przejść bez szwanku przez skomplikowaną i długotrwałą procedurę kontroli podatkowej, czy kontroli celno-skarbowej, coraz więcej przedsiębiorców decyduje się na zaproszenie ekspertów prawnych, którzy są specjalistami w swoim zakresie. Często mają oni za sobą wieloletnią praktykę w pracy po stronie fiskusa. Dzięki znajomości reguł rządzących tą procedurą, mogą oni przygotować firmę pod kątem nieuniknionej kontroli. Swój audyt rozpoczynają od sprawdzenia dokumentacji za dany okres, następnie odbywają rozmowy z pracownikami firmy, by w końcu przeprowadzić symulację działań organów podatkowych w sytuacji, gdyby kontrola zakończyła się negatywnie.

Wygląda więc na to, że w najbliższym czasie wielu przedsiębiorców będzie narażonych na stres związany z wizytą fiskusa w firmie. Powszechnie bowiem wiadomo, że nawet perfekcyjnie prowadzona dokumentacja księgowa nie gwarantuje spokoju podczas kontroli. W czasie agresywnej, profiskalnej polityki państwa, mającej na celu znalezienie przysłowiowej dziury w całym, pora więc na stress test podatkowy.

Stress test to w ogólnym znaczeniu tzw. test warunków skrajnych. Jest to forma audytu używana do określenia stabilności danego systemu lub podmiotu. Polega ona na badaniu działania danego systemu w ekstremalnie trudnych warunkach. Testy warunków skrajnych mają duże znaczenie przy określeniu zagrożeń, jakie mogą wystąpić w przypadku zaistnienia sytuacji progowych.

Pierwotnie, stress testy zostały opracowane dla instytucji finansowych. Ich celem miało być sprawdzenie wytrzymałości sektora bankowego na nagłą zmianę sytuacji na rynku. Jednak coraz częściej także polscy przedsiębiorcy poddają się podobnym działaniom.

Dalszy ciąg materiału pod wideo

Katalog grzechów podatnika

Nie bez powodu. W toku różnych postępowań i kontroli skarbowych stwierdza się bowiem liczne błędy i nieprawidłowości podatkowe. Czasem wynikają one ze świadomego działania podatnika, ale bardzo często są ujawniane ze względu na nierzetelnego kontrahenta lub problemy interpretacyjne przepisów podatkowych. Katalog nieprawidłowości jest dość obszerny. Najczęściej spotykanymi „grzechami” podatników są jednak: odliczanie podatku naliczonego z faktur dokumentujących zakup towarów i usług, z których podatnikowi nie przysługuje prawo o odliczenia; ewidencjonowanie w koszty uzyskania przychodów zdarzeń gospodarczych niestanowiących kosztów uzyskania przychodów; ewidencjonowanie faktur nieodzwierciedlających rzeczywistego wykonania usług; brak dokumentacji podatkowej; błędne przeniesienie danych z dokumentów do ksiąg oraz błędne przeniesienie danych z ksiąg do deklaracji; wystawianie faktur dokumentujących fikcyjne transakcje czy wreszcie transakcje karuzelowe.

Sprawdź: INFORLEX SUPERPREMIUM


Dotkliwe konsekwencje niewiedzy

W konsekwencji, poza domiarem podatku w formie decyzji, na podatnika mogą zostać nałożone sankcje w podatku VAT sięgające nawet do 100% kwoty zawyżenia zwrotu VAT (nadwyżki VAT) lub zaniżenia zobowiązania podatkowego oraz postawienie zarzutów karnych skarbowych, a czasem nawet karnych, jak choćby za tzw. pranie brudnych pieniędzy.

Przedsiębiorcy poddający się stress testowi podatkowemu są przygotowani do nieuniknionej kontroli, w pewnym sensie przeprowadzając ją na własne życzenie w firmie. Stress test podatkowy obejmuje obszary podatkowe w przedsiębiorstwie kompleksowym badaniem w zakresie podatków dochodowych, podatku od towarów i usług, podatku od nieruchomości oraz podatku od czynności cywilnoprawnych. Polega ono m.in. na weryfikacji zgodności działań przedsiębiorcy z przepisami prawa podatkowego, zgodności z zapisami w księgach rachunkowych oraz identyfikacji i gradacji obszarów ryzyka podatkowego. Podczas przeprowadzania stress testu, weryfikacji podlegają umowy, zamówienia, zlecenia oraz inne dokumenty regulujące zasady zawierania transakcji i podejmowania zobowiązań pod kątem ryzyka podatkowego. Przeprowadza się przegląd istniejących procedur biznesowych pod kątem występowania ryzyka podatkowego, weryfikuje bieżące rozliczenia podatkowe pod kątem projektowania  i wdrażania struktur optymalizujących, a także analizuje się ryzyko podatkowe związane z transakcjami łączenia lub przejęcia przedsiębiorstwa, czy też wydzielenia jego zorganizowanej części.

REKLAMA

W konsekwencji stress test podatkowy wskazuje, jakie czynności powinny zostać podjęte w celu eliminacji nieprawidłowości oraz opracowuje działania naprawcze. Firma, w której został przeprowadzony stress test podatkowy ma więc gwarancję, że dotychczasowe rozliczenia podatkowe są prawidłowe, bądź też otrzymuje niezbędne dane do wprowadzenia quasi-programu naprawczego w obszarze stwierdzonych niepoprawności, zarówno w samej dokumentacji, jak i wobec kontrahentów – zwłaszcza pod względem luk w starannym ich doborze.

Stress testy to już nie tylko instytucja swoistej kontroli związanej z działalnością branży finansowej. To – w sytuacji bezpardonowego sięgania fiskusa do kieszeni przedsiębiorców – konieczność. Wszak mądry Polak przed szkodą…

Autorem jest:

Prawnik Paweł Chmielowiec, Mec. Robert Nogacki

Kancelaria Prawna Skarbiec, specjalizująca się w przeciwdziałaniu bezprawiu urzędniczemu, w kontrolach podatkowych i celno-skarbowych oraz optymalizacji podatkowej

Autopromocja

REKLAMA

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:

REKLAMA

QR Code
Podatek PIT - część 2
certificate
Jak zdobyć Certyfikat:
  • Czytaj artykuły
  • Rozwiązuj testy
  • Zdobądź certyfikat
1/10
Zeznanie PIT-37 za 2022 r. można złożyć w terminie do:
30 kwietnia 2023 r. (niedziela)
2 maja 2023 r. (wtorek)
4 maja 2023 r. (czwartek)
29 kwietnia 2023 r. (sobota)
Następne
Księgowość
Zapisz się na newsletter
Zobacz przykładowy newsletter
Zapisz się
Wpisz poprawny e-mail
Sprzedaż internetowa: kiedy opłata za przesyłkę jest przychodem sprzedawcy? Kiedy warto uniknąć ujęcia kosztu dostawy jako przychodu sprzedającego oraz podstawy opodatkowania VAT?

Sprzedaż internetowa pociąga za sobą najczęściej wysyłkę towaru za pośrednictwem podmiotu trzeciego świadczącego usługi kurierskie. Jeśli nabywca korzysta z opcji darmowej dostawy, to wówczas sprzedający nie otrzymuje od niego dodatkowych środków tytułem kosztów wysyłki i nie powstaje zagadnienie odpowiedniego zaliczenia podatkowego takiej kwoty. Gdy jednak dostawa jest dodatkowo płatna dla kupującego, sprzedawca staje przed pytaniem, czy po jego stronie powstanie dodatkowy przychód w związku z powiększeniem należności kupującego o koszt przesyłki, a także, czy kwota ta stanowi podstawę opodatkowania podatkiem od towarów i usług.

Składka zdrowotna - zmiany muszą uwzględniać specyfikę i możliwości małych firm. Co najmniej ¾ wysokości zapłaconych składek na ubezpieczenie zdrowotne powinno podlegać możliwości odliczenia od należnego podatku

Agnieszka Majewska, Rzecznik MŚP, złożyła na ręce Premiera Donalda Tuska uwagi dotyczące składek zdrowotnych w nowym projekcie ustawy. Proponuje ustalenie ryczałtowej składki zdrowotnej i możliwość jej częściowego odliczenia od podatku. Majewska podkreśla, że nowe przepisy muszą uwzględniać specyfikę i możliwości małych firm, które są fundamentem gospodarki.

Czy fundacja rodzinna zapłaci CIT od udziałów w spółkach luksemburskich? Przepisy i orzecznictwo nie dają jednoznacznej odpowiedzi, inwestowanie jest więc ryzykowne

Przepisy i orzecznictwo nie dają jednoznacznej odpowiedzi, czy dochód fundacji rodzinnej z transparentnej spółki luksemburskiej podlega podatkowi CIT. Problem wynika z faktu, że takie spółki, zgodnie z luksemburskim prawem, nie są podatnikami. Polskie organy uznają, że fundacje rodzinne, inwestując w te spółki, mogą nie korzystać ze zwolnienia z CIT, jednak niektóre sądy stoją po stronie podatników, uznając, że brak wyraźnych przepisów nie pozwala wykluczyć zwolnienia.

Wiza Vander Elst: Pozwala polskim firmom delegować do Niemiec pracowników spoza UE

Wiza Vander Elst to specjalne rozwiązanie umożliwiające polskim firmom delegowanie pracowników z Ukrainy i innych państw spoza Unii Europejskiej, zatrudnionych legalnie w Polsce, do pracy w Niemczech. Dzięki tej wizie możliwe jest wykonywanie pracy w Niemczech bez konieczności uzyskania zezwolenia na pracę. Aby jednak uzyskać wizę, polska firma musi przedstawić dowody na legalność zatrudnienia pracownika w Polsce oraz posiadanie przez niego ważnego zezwolenia na pracę. Wiza Vander Elst obowiązuje tylko przez czas trwania konkretnego kontraktu, jednak nie dłużej niż przez 90 dni w roku kalendarzowym.

REKLAMA

Zakład podatkowy w Niemczech dla podatku dochodowego od pracowników. Kiedy powstaje i jak uniknąć tego podatku?

Od dłuższego czasu niemieckie urzędy skarbowe wzywają polskie firmy, które wykonują prace w Niemczech, do odprowadzania podatku dochodowego od pracowników, nawet jeśli przebywają oni w Niemczech krócej niż 183 dni w danym 12-miesięcznym okresie. Dotyczy to sytuacji, gdy firma prowadzi w jednym miejscu prace budowlane powyżej 6 miesięcy, nie posiada biura ani zatrudnionego w Niemczech przedstawiciela handlowego (tzw. zakład podatkowy dla celów podatku dochodowego od przedsiębiorstwa, Einkommensteuerliche Betriebsstätte).

Zwolnienie ze składek ZUS na 1 miesiąc. Wniosek w listopadzie - ulga w grudniu. Jak i gdzie złożyć wniosek?

W 2024 roku z tzw. wakacji składkowych można skorzystać jedynie w grudniu. Ale aby uzyskać zwolnienie ze składek ZUS za grudzień, wniosek trzeba złożyć w listopadzie. Jeśli przedsiębiorca spóźni się i wniosek złoży w grudniu, zwolnienie dotyczyć będzie stycznia 2025 r.

ZUS: 48,2 tys. wniosków o wakacje składkowe od 1 października 2024 r. Kto może złożyć wniosek? Jak złożyć wniosek o wakacje składowe?

ZUS: 48,2 tys. wniosków o wakacje składkowe od 1 października. Kto może złożyć wniosek? Jak złożyć wniosek o wakacje składowe? 1 października Zakład Ubezpieczeń Społecznych rozpoczął zbieranie wniosków o wakacje składkowe.

Księgowy jako doradca strategiczny – ewolucja zawodu w erze cyfrowej

Badanie fillup k24 „Księgowi jako kluczowi doradcy klienta? Rola, wyzwania i rozwój zawodu okiem księgowych i przedsiębiorców” pokazuje, że przedsiębiorcy chcą widzieć w księgowym osobę, która doradzi, zrozumie ich, pomoże podjąć strategiczne decyzje, a nie tylko wprowadzi dane – mówi Monika Piątkowska, doradca podatkowy fillup. 

REKLAMA

Podatek leśny 2025: stawka podatku wynosi 61,02 zł za hektar. Kto zapłaci, a kto jest zwolniony?

Podatek leśny obejmuje grunty leśne z wyjątkiem lasów wykorzystywanych na działalność inną niż leśna. W 2025 roku stawka podatku wynosi 61,02 zł za hektar, obliczona na podstawie średniej ceny sprzedaży drewna. Dowiedz się, kto jest zobowiązany do płacenia podatku leśnego i jakie przysługują zwolnienia.

E-faktura od 2026 r.: co oznacza KSeF dla dużych i małych przedsiębiorców?

Od 2026 roku Krajowy System e-Faktur (KSeF) stanie się obowiązkowy dla wszystkich firm, z pewnymi udogodnieniami dla najmniejszych przedsiębiorców. Michał Sosnowski, Business Development Director w Exorigo-Upos, wyjaśnia, jakie zmiany czekają przedsiębiorstwa oraz z czym wiąże się możliwość stosowania trybu offline.

REKLAMA