REKLAMA

REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

Sejm pracuje nad ustawą o KAS

Sejm pracuje nad ustawą o KAS
Sejm pracuje nad ustawą o KAS

REKLAMA

REKLAMA

W czwartek 20 października 2016 r. w Sejmie miały miejsce drugie czytania projektów ustawy o Krajowej Administracji Skarbowej i ustawy wprowadzającej ustawę o KAS. Złożono szereg poprawek, a także wniosek o odrzucenie projektów. Nowe przepisy mają obowiązywać od 1 stycznia 2017 r.

Krajowa Administracja Skarbowa już działa. Co to oznacza dla podatników?

REKLAMA

Autopromocja

Sprawozdanie z prac Komisji Finansów Publicznych oraz specjalnej podkomisji nad zmianami przedstawił Andrzej Szlachta (PiS).

"Utrzymanie aktualnego stanu, w którym administracja podatkowa, celna i skarbowa de facto nie działa według jednolitych procedur, wywiera niewątpliwie negatywny wpływ na stopień ściągalności należnych zobowiązań podatkowych, a tym samym na budżet państwa" - powiedział Szlachta.

Wyjaśnił, że dlatego właśnie powstał projekt utworzenia skonsolidowanej Krajowej Administracji Skarbowej.

Reprezentujący PiS Łukasz Schreiber tłumaczył, że celem zmian jest zwiększenie wpływów do budżetu i uszczelnienie systemu podatkowego. Według niego umożliwią one zmniejszenie biurokracji i przeniesienie części pracowników do pomocy podatnikom i przedsiębiorcom.

Dalszy ciąg materiału pod wideo

Schreiber zapewnił, że celem zmian nie jest likwidacja Służby Celnej. "Chodzi o pewną konsolidację. Zostaną powołane urzędy celno-skarbowe, a ich pracownicy będą mieli większe kompetencje, lepsze możliwości działania" - powiedział Schreiber.

Polecamy: Monitor Księgowego – prenumerata

Opisał ponadto zmiany wprowadzone podczas prac nad projektami w komisji. Wskazał m.in. na pozostawienie oddziałów celnych oraz delegatur; wliczanie służby do stażu pracy; zmianę umożliwiającą utworzenie 1500-1800 miejsc pracy na lotniskach; poprawkę zakładającą, że szefem KAS nie będzie mogła być osoba współpracująca wcześniej ze służbami PRL.

Poseł złożył poprawki, których nie omówił, ale zapewnił, że PiS poprze ustawę w głosowaniu.

Pozytywnej opinii Schreibera o projektach nie podzielili przedstawiciele pozostałych klubów.

REKLAMA

Janusz Cichoń (PO) mówił, że jest zdumiony niebywałą nonszalancją, z jaką rządzący podchodzą do projektów. Wyjaśnił, że podczas prac nad nimi złożono kilkaset poprawek, a mimo to będą one nieczytelne dla podatników i urzędników. "Czeka nas chaos w służbach skarbowych (...), skutki będą odwrotne od oczekiwanych" - ostrzegał.

Według Cichonia pośpiech we wprowadzaniu zmian wynika z chęci upolitycznienia organów skarbowych i politycznej weryfikacji wszystkich pracowników. Dlatego poseł złożył poprawkę, która zmienia nazwę projektu na ustawę o Narodowej Administracji Skarbowej.

"W skrócie NAS. Będziecie mogli mówić o naszej administracji skarbowej" - uzasadniał Cichoń. Inne złożone przez PO poprawki dotyczą gwarancji zatrudnienia dla pracowników administracji skarbowej.

Andrzej Kobylarz z Kukiz'15 przyznał, że jest za reorganizacją administracji podatkowej, ale w tym przypadku musi stanąć w obronie celników, którzy - jego zdaniem - w większości stracą pracę. Dodał, że w imię fanaberii rezygnuje się z fachowości i kompetencji funkcjonariuszy.

"Na siłę przepychacie projekt o KAS, nie licząc się z nikim i niczym" - argumentował. Według niego analizy niezależnych instytucji wskazują na fatalne skutki tej ustawy. "Ale jesteście głusi na te opinie" - mówił.

Mirosław Pampuch (N) złożył wnioski o odrzucenie projektów w drugim czytaniu tłumacząc, że wprowadzenie zmian spowoduje chaos i bałagan. Złożył też poprawki - na wypadek, gdyby jego wniosek nie zyskał uznania Sejmu. "Jedna z nich przewiduje przywrócenie otwartego i konkurencyjnego konkursu na dyrektorów i naczelników urzędów skarbowych na warunkach, które były w ustawie o administracji podatkowej" - wyjaśnił.

Natomiast Genowefa Tokarska (PSL) mówiła, że projekt jest "bublem prawnym w klasycznym wydaniu", a posłom PiS zarzuciła forsowanie zmian, które nie mają racjonalnego uzasadnienia. Ireneusz Zyska (WiS) uzależnił poparcie od wprowadzenia do projektu o KAS zmian gwarantujących bezpieczeństwo podatników. Wskazał, że co prawda projekt realizuje postulat "odchudzenia" administracji, ale zawiera też regulacje niebezpieczne, np. likwiduje dwuinstancyjne postępowanie podatkowe.

Obecny na posiedzeniu wiceminister finansów Marian Banaś mówił, że wprowadzana reforma jest spóźniona o 8-9 lat. Podkreślił, że w tym czasie pracownicy administracji nie dostali żadnych podwyżek. Jednocześnie nastąpił wzrost luki w VAT, szarej strefy i spadek skuteczności egzekucji podatkowej. "Dzisiaj koszt administracji skarbowej i celnej w stosunku do pobieranych dochodów mamy najwyższy w Europie" - argumentował.

Banaś odpierał też zarzuty dotyczące upolitycznienia administracji. Wskazał, że po jego odejściu z Ministerstwa Finansów w 2007 r. nowy rząd koalicji PO-PSL zwolnił dyrektorów, którzy sprawdzili się w swojej pracy. "To nie było upolitycznienie?" - pytał. Dodał, że po objęciu przez niego ponownie stanowiska wiceministra zmieniono dyrektorów, ale zostali oni zastąpieni przez ich zastępców mianowanych za poprzedniego rządu.

Banaś tłumaczył ponadto, że zmianom przyświeca także ujednolicenie procedur, aby nie było trzech rodzajów kontroli - prowadzonych przez urzędy skarbowe, urzędy celne i kontrolę skarbową.

"Człowiek musi mieć czas na myślenie i zorganizowanie swojej działalności i w tym celu właśnie prowadzimy reformę, żeby ci, którzy chcą uczciwie pracować, mieli czas na to, nie bali się i mieli od nas ochronę" - podkreślił.

Ustawa o KAS ma skonsolidować obecną Służbę Celną i skarbową oraz urzędy kontroli skarbowej. Zapowiadany przez Ministerstwo Finansów projekt wpłynął do Sejmu na początku czerwca jako druk poselski. W uzasadnieniu wyliczono główne cele powołania KAS: ograniczenie skali oszustw podatkowych; zwiększenie skuteczności poboru należności podatkowych i celnych; zwiększenie poziomu dobrowolności wypełniania obowiązków podatkowych; zapewnienie obsługi klienta na wysokim poziomie; obniżenie kosztów funkcjonowania administracji skarbowej w relacji do poziomu uzyskiwanych dochodów budżetowych; rozwój profesjonalnej kadry.


Zgodnie z projektem w miejsce obecnych służby celnej i skarbowej oraz urzędów kontroli skarbowej zostanie powołana Krajowa Administracja Skarbowa. Obecnie służby działają w modelu rozproszonym, każda z nich ma niezależne systemy informatyczne, bazy danych są rozproszone i nie ma bieżącej wymiany informacji między nimi. KAS ma być podporządkowana ministrowi finansów, a jej szefem ma być wiceminister finansów.

Kontrowersje dotyczą m.in. kwestii kontynuacji pracy i służby przez funkcjonariuszy i pracowników administracji podatkowej i celnej. Chodzi o ok. 65 tys. osób zatrudnionych i pełniących służbę konsolidowanych w ramach KAS organach.

Zmiana miałaby zacząć obowiązywać od 1 stycznia 2017 r. (PAP)

Poselski projekt ustawy o Krajowej Administracji Skarbowej

Poselski projekt ustawy - Przepisy wprowadzające ustawę o Krajowej Administracji Skarbowej

Źródło: PAP

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:
Autopromocja

REKLAMA

QR Code

REKLAMA

Księgowość
Zapisz się na newsletter
Zobacz przykładowy newsletter
Zapisz się
Wpisz poprawny e-mail
Korekta roczna VAT 2025 (za 2024 rok): proporcja, preproporcja, termin, zasady. Jak ustalić proporcję na 2025 rok?

W deklaracji JPK_V7 za styczeń 2025 r. podatnicy, którzy stosowali proporcję lub preproporcję albo zmienili przeznaczenie środków trwałych, będą wykazywać kwotę korekty rocznej za 2024 r. Można zrezygnować z jej dokonania, ale nie wszyscy podatnicy mają taką możliwość.

Podatki 2025 - przegląd najważniejszych zmian

Rok 2025 przyniósł ze sobą dość znaczące zmiany w polskim systemie podatkowym. Aktualizacje te mają na celu dostosowanie polityki podatkowej do dynamicznie zmieniającego się otoczenia gospodarczego, zwiększenie przejrzystości procesów oraz zapewnienie większej sprawiedliwości finansowej. Poniżej przedstawiam najważniejsze zmiany, które weszły w życie od 1 stycznia 2025r.

Zakupy z Chin mocno podrożeją po likwidacji zasady de minimis. Nadchodzi ofensywa celna UE i USA wymierzona w chiński e-commerce

Granice Unii Europejskiej przekracza dziennie 12,6 mln tanich przesyłek zwolnionych z cła, z czego 91% pochodzi z Chin. W USA to ponad 3,7 mln paczek, w tym prawie 61% to produkty z Państwa Środka. W obu przypadkach to import w reżimie de minimis, który umożliwił chińskim serwisom podbój bogatych rynków e-commerce po obu stronach Atlantyku i stanowił istotny czynnik wzrostu w logistyce, zwłaszcza międzynarodowym w lotnictwie towarowym. Zbliża się jednak koniec zasady de minimis, co przemebluje nie tylko międzynarodowe dostawy, ale także transgraniczny e-handel i prowadzi do znaczącego wzrostu cen.

Ceny energii elektrycznej dla firm w 2025 roku. Aktualna sytuacja i prognozy

W 2025 roku polski rynek energii elektrycznej dla firm stoi przed szeregiem wyzwań i możliwości. Zrozumienie obecnej sytuacji cenowej oraz dostępnych form dofinansowania, zwłaszcza w kontekście inwestycji w fotowoltaikę, jest kluczowe dla przedsiębiorstw planujących optymalizację kosztów energetycznych.

REKLAMA

Program do rozliczeń rocznych PIT

Rozlicz deklaracje roczne z programem polecanym przez tysiące firm i księgowych. Zawiera wszystkie typy deklaracji PIT, komplet załączników oraz formularzy NIP.

ETS 2: Na czym polega nowy system handlu emisjami w UE. Założenia, harmonogram i skutki wdrożenia. Czy jest szansa na rezygnację z ETS 2?

Unijny system handlu uprawnieniami do emisji (EU ETS) odgrywa kluczową rolę w polityce klimatycznej UE, jednak jego rozszerzenie na nowe sektory gospodarki w ramach ETS 2 budzi kontrowersje. W artykule przedstawione zostały założenia systemu ETS 2, jego harmonogram wdrożenia oraz potencjalne skutki ekonomiczne i społeczne. Przeanalizowano również możliwości opóźnienia lub rezygnacji z wdrożenia ETS 2 w kontekście polityki klimatycznej oraz nacisków gospodarczych i społecznych.

Samotny rodzic, ulga podatkowa i 800+. Komu skarbówka pozwoli skorzystać, a kto zostanie z niczym?

Ulga prorodzinna to temat, który każdego roku podczas rozliczeń PIT budzi wiele emocji, zwłaszcza wśród rozwiedzionych lub żyjących w separacji rodziców. Czy opieka naprzemienna oznacza równe prawa do ulgi? Czy ten rodzaj opieki daje możliwość rozliczenia PIT jako samotny rodzic? Ministerstwo Finansów rozwiewa wątpliwości.

Rozliczenie podatkowe 2025: Logowanie do Twój e-PIT. Dane autoryzujące, bankowość elektroniczna, Profil Zaufany, mObywatel, e-Dowód

W ramach usługi Twój e-PIT przygotowanej przez Ministerstwo Finansów i Krajową Administrację Skarbową w 2025 roku, można złożyć elektronicznie zeznania podatkowe: PIT-28, PIT-36, PIT-36L, PIT-37 i PIT-38 a także oświadczenie PIT-OP i informację PIT-DZ. Czas na to rozliczenie jest do 30 kwietnia 2025 r. Najpierw jednak trzeba się zalogować do e-US (e-Urząd Skarbowy - urzadskarbowy.gov.pl). Jak to zrobić?

REKLAMA

Księgowy, biuro rachunkowe czy samodzielna księgowość? Jeden błąd może kosztować Cię fortunę!

Prowadzenie księgowości to obowiązek każdego przedsiębiorcy, ale sposób jego realizacji zależy od wielu czynników. Zatrudnienie księgowego, współpraca z biurem rachunkowym czy samodzielne rozliczenia – każda opcja ma swoje plusy i minusy. Źle dobrane rozwiązanie może prowadzić do kosztownych błędów, kar i niepotrzebnego stresu. Sprawdź, komu najlepiej powierzyć finanse swojej firmy i uniknij pułapek, które mogą Cię słono kosztować!

Czym są przychody pasywne, wykluczające z Estońskiego CIT? Sądy odpowiadają niejednoznacznie

Przychody pasywne w Estońskim CIT. Czy w przypadku gdy firma informatyczna sprzedaje prawa do gier jako licencje, są to przychody pasywne, wykluczające z Estońskiego CIT? Na pytanie, czy limit do 50% przychodów z wierzytelności dla podatników na Estońskim CIT powinien być liczony z uwzględnieniem zbywania własnych wierzytelności w ramach faktoringu, sądy odpowiadają niejednoznacznie.

REKLAMA