REKLAMA

REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

Sejm pracuje nad ustawą o KAS

Sejm pracuje nad ustawą o KAS
Sejm pracuje nad ustawą o KAS

REKLAMA

REKLAMA

W czwartek 20 października 2016 r. w Sejmie miały miejsce drugie czytania projektów ustawy o Krajowej Administracji Skarbowej i ustawy wprowadzającej ustawę o KAS. Złożono szereg poprawek, a także wniosek o odrzucenie projektów. Nowe przepisy mają obowiązywać od 1 stycznia 2017 r.

Krajowa Administracja Skarbowa już działa. Co to oznacza dla podatników?

REKLAMA

Autopromocja

Sprawozdanie z prac Komisji Finansów Publicznych oraz specjalnej podkomisji nad zmianami przedstawił Andrzej Szlachta (PiS).

"Utrzymanie aktualnego stanu, w którym administracja podatkowa, celna i skarbowa de facto nie działa według jednolitych procedur, wywiera niewątpliwie negatywny wpływ na stopień ściągalności należnych zobowiązań podatkowych, a tym samym na budżet państwa" - powiedział Szlachta.

Wyjaśnił, że dlatego właśnie powstał projekt utworzenia skonsolidowanej Krajowej Administracji Skarbowej.

Reprezentujący PiS Łukasz Schreiber tłumaczył, że celem zmian jest zwiększenie wpływów do budżetu i uszczelnienie systemu podatkowego. Według niego umożliwią one zmniejszenie biurokracji i przeniesienie części pracowników do pomocy podatnikom i przedsiębiorcom.

Dalszy ciąg materiału pod wideo

Schreiber zapewnił, że celem zmian nie jest likwidacja Służby Celnej. "Chodzi o pewną konsolidację. Zostaną powołane urzędy celno-skarbowe, a ich pracownicy będą mieli większe kompetencje, lepsze możliwości działania" - powiedział Schreiber.

Polecamy: Monitor Księgowego – prenumerata

Opisał ponadto zmiany wprowadzone podczas prac nad projektami w komisji. Wskazał m.in. na pozostawienie oddziałów celnych oraz delegatur; wliczanie służby do stażu pracy; zmianę umożliwiającą utworzenie 1500-1800 miejsc pracy na lotniskach; poprawkę zakładającą, że szefem KAS nie będzie mogła być osoba współpracująca wcześniej ze służbami PRL.

Poseł złożył poprawki, których nie omówił, ale zapewnił, że PiS poprze ustawę w głosowaniu.

Pozytywnej opinii Schreibera o projektach nie podzielili przedstawiciele pozostałych klubów.

REKLAMA

Janusz Cichoń (PO) mówił, że jest zdumiony niebywałą nonszalancją, z jaką rządzący podchodzą do projektów. Wyjaśnił, że podczas prac nad nimi złożono kilkaset poprawek, a mimo to będą one nieczytelne dla podatników i urzędników. "Czeka nas chaos w służbach skarbowych (...), skutki będą odwrotne od oczekiwanych" - ostrzegał.

Według Cichonia pośpiech we wprowadzaniu zmian wynika z chęci upolitycznienia organów skarbowych i politycznej weryfikacji wszystkich pracowników. Dlatego poseł złożył poprawkę, która zmienia nazwę projektu na ustawę o Narodowej Administracji Skarbowej.

"W skrócie NAS. Będziecie mogli mówić o naszej administracji skarbowej" - uzasadniał Cichoń. Inne złożone przez PO poprawki dotyczą gwarancji zatrudnienia dla pracowników administracji skarbowej.

Andrzej Kobylarz z Kukiz'15 przyznał, że jest za reorganizacją administracji podatkowej, ale w tym przypadku musi stanąć w obronie celników, którzy - jego zdaniem - w większości stracą pracę. Dodał, że w imię fanaberii rezygnuje się z fachowości i kompetencji funkcjonariuszy.

"Na siłę przepychacie projekt o KAS, nie licząc się z nikim i niczym" - argumentował. Według niego analizy niezależnych instytucji wskazują na fatalne skutki tej ustawy. "Ale jesteście głusi na te opinie" - mówił.

Mirosław Pampuch (N) złożył wnioski o odrzucenie projektów w drugim czytaniu tłumacząc, że wprowadzenie zmian spowoduje chaos i bałagan. Złożył też poprawki - na wypadek, gdyby jego wniosek nie zyskał uznania Sejmu. "Jedna z nich przewiduje przywrócenie otwartego i konkurencyjnego konkursu na dyrektorów i naczelników urzędów skarbowych na warunkach, które były w ustawie o administracji podatkowej" - wyjaśnił.

Natomiast Genowefa Tokarska (PSL) mówiła, że projekt jest "bublem prawnym w klasycznym wydaniu", a posłom PiS zarzuciła forsowanie zmian, które nie mają racjonalnego uzasadnienia. Ireneusz Zyska (WiS) uzależnił poparcie od wprowadzenia do projektu o KAS zmian gwarantujących bezpieczeństwo podatników. Wskazał, że co prawda projekt realizuje postulat "odchudzenia" administracji, ale zawiera też regulacje niebezpieczne, np. likwiduje dwuinstancyjne postępowanie podatkowe.

Obecny na posiedzeniu wiceminister finansów Marian Banaś mówił, że wprowadzana reforma jest spóźniona o 8-9 lat. Podkreślił, że w tym czasie pracownicy administracji nie dostali żadnych podwyżek. Jednocześnie nastąpił wzrost luki w VAT, szarej strefy i spadek skuteczności egzekucji podatkowej. "Dzisiaj koszt administracji skarbowej i celnej w stosunku do pobieranych dochodów mamy najwyższy w Europie" - argumentował.

Banaś odpierał też zarzuty dotyczące upolitycznienia administracji. Wskazał, że po jego odejściu z Ministerstwa Finansów w 2007 r. nowy rząd koalicji PO-PSL zwolnił dyrektorów, którzy sprawdzili się w swojej pracy. "To nie było upolitycznienie?" - pytał. Dodał, że po objęciu przez niego ponownie stanowiska wiceministra zmieniono dyrektorów, ale zostali oni zastąpieni przez ich zastępców mianowanych za poprzedniego rządu.

Banaś tłumaczył ponadto, że zmianom przyświeca także ujednolicenie procedur, aby nie było trzech rodzajów kontroli - prowadzonych przez urzędy skarbowe, urzędy celne i kontrolę skarbową.

"Człowiek musi mieć czas na myślenie i zorganizowanie swojej działalności i w tym celu właśnie prowadzimy reformę, żeby ci, którzy chcą uczciwie pracować, mieli czas na to, nie bali się i mieli od nas ochronę" - podkreślił.

Ustawa o KAS ma skonsolidować obecną Służbę Celną i skarbową oraz urzędy kontroli skarbowej. Zapowiadany przez Ministerstwo Finansów projekt wpłynął do Sejmu na początku czerwca jako druk poselski. W uzasadnieniu wyliczono główne cele powołania KAS: ograniczenie skali oszustw podatkowych; zwiększenie skuteczności poboru należności podatkowych i celnych; zwiększenie poziomu dobrowolności wypełniania obowiązków podatkowych; zapewnienie obsługi klienta na wysokim poziomie; obniżenie kosztów funkcjonowania administracji skarbowej w relacji do poziomu uzyskiwanych dochodów budżetowych; rozwój profesjonalnej kadry.


Zgodnie z projektem w miejsce obecnych służby celnej i skarbowej oraz urzędów kontroli skarbowej zostanie powołana Krajowa Administracja Skarbowa. Obecnie służby działają w modelu rozproszonym, każda z nich ma niezależne systemy informatyczne, bazy danych są rozproszone i nie ma bieżącej wymiany informacji między nimi. KAS ma być podporządkowana ministrowi finansów, a jej szefem ma być wiceminister finansów.

Kontrowersje dotyczą m.in. kwestii kontynuacji pracy i służby przez funkcjonariuszy i pracowników administracji podatkowej i celnej. Chodzi o ok. 65 tys. osób zatrudnionych i pełniących służbę konsolidowanych w ramach KAS organach.

Zmiana miałaby zacząć obowiązywać od 1 stycznia 2017 r. (PAP)

Poselski projekt ustawy o Krajowej Administracji Skarbowej

Poselski projekt ustawy - Przepisy wprowadzające ustawę o Krajowej Administracji Skarbowej

Źródło: PAP

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:
Autopromocja

REKLAMA

QR Code

REKLAMA

Księgowość
Zapisz się na newsletter
Zobacz przykładowy newsletter
Zapisz się
Wpisz poprawny e-mail
Odpisy amortyzacyjne spółek nieruchomościowych

Najnowsze orzeczenia Naczelnego Sądu Administracyjnego (NSA) przynoszą istotne zmiany dla spółek nieruchomościowych w zakresie możliwości rozpoznawania odpisów amortyzacyjnych w kosztach podatkowych. W styczniu tego roku NSA w kilku wyrokach (sygn. II FSK 788/23, II FSK 789/23, II FSK 987/23, II FSK 1086/23, II FSK 1652/23) potwierdził korzystne dla podatników stanowisko wojewódzkich sądów administracyjnych (WSA).

CIT estoński a optymalizacja podatkowa. Czy to się opłaca?

Przedsiębiorcy coraz częściej poszukują skutecznych sposobów na obniżenie obciążeń podatkowych. Jednym z rozwiązań, które zyskuje na popularności, jest estoński CIT. Czy rzeczywiście ta forma opodatkowania przynosi realne korzyści? Przyjrzyjmy się, na czym polega ten model, kto może z niego skorzystać i jakie są jego zalety oraz wady dla polskich przedsiębiorstw.

Składka zdrowotna w 2026 roku – będzie ewolucja czy rewolucja?

Planowane na 2026 rok zmiany w składce zdrowotnej dla przedsiębiorców stanowią jeden z najbardziej dyskutowanych tematów w sferze podatkowej, mimo iż sama składka podatkiem nie jest. Tak jak każda kwestia dotycząca finansów osobistych a równocześnie publicznych, wywołuje liczne pytania zarówno wśród prowadzących jednoosobową działalność gospodarczą, jak i wśród polityków, gdzie widoczne są wyraźne podziały.

Podatnik już nie będzie karany za przypadkowe błędy, nie będzie udowadniał niewinności

Szef rządu Donald Tusk poinformował, że za niecelowe, przypadkowe błędy nie będzie się już karać podatnika. Teraz to urząd skarbowy będzie musiał udowadniać jak jest.

REKLAMA

Będą zmiany w L4, pracy na chorobowym i pensjach na zwolnieniach lekarskich. Przedsiębiorcy: Jesteśmy zwolennikami deregulacji i elastyczności, ale też jasnych zasad

Zasiłek chorobowy powinien być wypłacany pracownikowi już od pierwszego dnia absencji – Północna Izba Gospodarcza w Szczecinie popiera projekt przygotowany przez Ministerstwo Rodziny, Pracy i Polityki Społecznej, apelując jednocześnie o to, by ustawa w tej sprawie była przyjęta możliwie szybko. Przedsiębiorcy jednocześnie oczekują dalszego dialogu z Ministerstwem na temat np. „Zmian w L4”, które w opinii niektórych przedsiębiorców mogą budzić kontrowersje. – Jesteśmy zwolennikami tego, by pracownicy i pracodawcy mogli regulować swoje relacje w możliwie elastyczny sposób. Z jednej strony więc jesteśmy zwolennikami tego, by zwolnienie lekarskie nie blokowało w stu procentach możliwości wykonywania innych zobowiązań jeżeli to jest możliwe, ale z drugiej widzimy przestrzeń, gdzie zwolnienie lekarskie może być wykorzystywane do nadrabiania obowiązków w jednej pracy, przy jednoczesnym spowolnianiu działania w drugiej firmie – mówi Hanna Mojsiuk, prezes Północnej Izby Gospodarczej w Szczecinie.

Youtuberzy mogą się cieszyć. Jest pozytywny wyrok NSA w sprawie kosztów podatkowych

Naczelny Sąd Administracyjny potwierdza, że wydatki youtuberów związane z produkcją filmów, takie jak bilety lotnicze, noclegi czy sprzęt filmowy, mogą być uznane za koszty uzyskania przychodu. Wyrok jest istotny dla twórców internetowych, którzy ponoszą wysokie koszty związane z tworzeniem treści na YouTube.

Nowa era regulacji krypto – CASP zastępuje VASP. Co to oznacza dla firm?

W UE wchodzi w życie nowa era regulacji krypto – licencja CASP stanie się obowiązkowa dla wszystkich firm działających w tym sektorze. Dotychczasowi posiadacze licencji VASP mają czas na dostosowanie się do końca czerwca 2025 r., a z odpowiednim wnioskiem – do września. Jakie zmiany czekają rynek i co to oznacza dla przedsiębiorców?

Outsourcing pojedynczych procesów księgowych, czy zatrudnienie dodatkowej osoby w dziale księgowości - co się bardziej opłaca?

W stale zmieniającym się otoczeniu biznesowym przedsiębiorcy coraz częściej stają przed dylematem: czy zatrudnić dodatkową osobę do działu księgowego, czy może zdecydować się na outsourcing wybranych procesów księgowych? Analiza kosztów i korzyści pokazuje, że delegowanie pojedynczych zadań księgowych na zewnątrz może być znacznie bardziej efektywnym rozwiązaniem niż rozbudowa wewnętrznego zespołu.

REKLAMA

Kto ma prawo odliczyć ulgę na dziecko? Po rozwodzie rodziców dziecko mieszka z matką a ojciec płaci alimenty i widuje się z dzieckiem

Na podstawie ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych, podatnik ma prawo do odliczenia kwoty ulgi prorodzinnej w zależności od tego z kim jego dziecko mieszka i kto faktycznie sprawuje nad nim opiekę. Dyrektor Krajowej Informacji Skarbowej w interpretacji z 14 stycznia 2025 r. wyjaśnił, kto może odliczyć ulgę na dziecko, gdy rodzice są rozwiedzeni, dziecko mieszka z matką na stałe, a ojciec płaci alimenty i co jakiś czas widuje się z dzieckiem.

Odpowiedzialność członków zarządów spółek – co zmienia wyrok TSUE w sprawie Adjak?

W dniu 27 lutego 2025 roku Trybunał Sprawiedliwości Unii Europejskiej (TSUE) wydał przełomowy wyrok w sprawie C-277/24 (Adjak), w którym zakwestionował przyjęty w Polsce model solidarnej odpowiedzialności członków zarządu za zaległości podatkowe spółki. W opinii TSUE obecne przepisy naruszają prawo unijne, ponieważ uniemożliwiają kwestionowanie decyzji wymiarowych organów podatkowych, zapadłych w sprawie przeciwko spółce w trakcie postępowania przeciwko członkom zarządu – tym samym godząc w podstawowe zasady ochrony praw jednostki. Orzeczenie to może wymusić istotne zmiany w polskim systemie prawnym oraz wpłynąć na dotychczasową praktykę organów administracji skarbowej wobec członków zarządów spółek.

REKLAMA