REKLAMA

REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

Sejm pracuje nad ustawą o KAS

Subskrybuj nas na Youtube
Sejm pracuje nad ustawą o KAS
Sejm pracuje nad ustawą o KAS

REKLAMA

REKLAMA

W czwartek 20 października 2016 r. w Sejmie miały miejsce drugie czytania projektów ustawy o Krajowej Administracji Skarbowej i ustawy wprowadzającej ustawę o KAS. Złożono szereg poprawek, a także wniosek o odrzucenie projektów. Nowe przepisy mają obowiązywać od 1 stycznia 2017 r.

Krajowa Administracja Skarbowa już działa. Co to oznacza dla podatników?

REKLAMA

Autopromocja

Sprawozdanie z prac Komisji Finansów Publicznych oraz specjalnej podkomisji nad zmianami przedstawił Andrzej Szlachta (PiS).

"Utrzymanie aktualnego stanu, w którym administracja podatkowa, celna i skarbowa de facto nie działa według jednolitych procedur, wywiera niewątpliwie negatywny wpływ na stopień ściągalności należnych zobowiązań podatkowych, a tym samym na budżet państwa" - powiedział Szlachta.

Wyjaśnił, że dlatego właśnie powstał projekt utworzenia skonsolidowanej Krajowej Administracji Skarbowej.

REKLAMA

Reprezentujący PiS Łukasz Schreiber tłumaczył, że celem zmian jest zwiększenie wpływów do budżetu i uszczelnienie systemu podatkowego. Według niego umożliwią one zmniejszenie biurokracji i przeniesienie części pracowników do pomocy podatnikom i przedsiębiorcom.

Dalszy ciąg materiału pod wideo

Schreiber zapewnił, że celem zmian nie jest likwidacja Służby Celnej. "Chodzi o pewną konsolidację. Zostaną powołane urzędy celno-skarbowe, a ich pracownicy będą mieli większe kompetencje, lepsze możliwości działania" - powiedział Schreiber.

Polecamy: Monitor Księgowego – prenumerata

Opisał ponadto zmiany wprowadzone podczas prac nad projektami w komisji. Wskazał m.in. na pozostawienie oddziałów celnych oraz delegatur; wliczanie służby do stażu pracy; zmianę umożliwiającą utworzenie 1500-1800 miejsc pracy na lotniskach; poprawkę zakładającą, że szefem KAS nie będzie mogła być osoba współpracująca wcześniej ze służbami PRL.

Poseł złożył poprawki, których nie omówił, ale zapewnił, że PiS poprze ustawę w głosowaniu.

Pozytywnej opinii Schreibera o projektach nie podzielili przedstawiciele pozostałych klubów.

REKLAMA

Janusz Cichoń (PO) mówił, że jest zdumiony niebywałą nonszalancją, z jaką rządzący podchodzą do projektów. Wyjaśnił, że podczas prac nad nimi złożono kilkaset poprawek, a mimo to będą one nieczytelne dla podatników i urzędników. "Czeka nas chaos w służbach skarbowych (...), skutki będą odwrotne od oczekiwanych" - ostrzegał.

Według Cichonia pośpiech we wprowadzaniu zmian wynika z chęci upolitycznienia organów skarbowych i politycznej weryfikacji wszystkich pracowników. Dlatego poseł złożył poprawkę, która zmienia nazwę projektu na ustawę o Narodowej Administracji Skarbowej.

"W skrócie NAS. Będziecie mogli mówić o naszej administracji skarbowej" - uzasadniał Cichoń. Inne złożone przez PO poprawki dotyczą gwarancji zatrudnienia dla pracowników administracji skarbowej.

Andrzej Kobylarz z Kukiz'15 przyznał, że jest za reorganizacją administracji podatkowej, ale w tym przypadku musi stanąć w obronie celników, którzy - jego zdaniem - w większości stracą pracę. Dodał, że w imię fanaberii rezygnuje się z fachowości i kompetencji funkcjonariuszy.

"Na siłę przepychacie projekt o KAS, nie licząc się z nikim i niczym" - argumentował. Według niego analizy niezależnych instytucji wskazują na fatalne skutki tej ustawy. "Ale jesteście głusi na te opinie" - mówił.

Mirosław Pampuch (N) złożył wnioski o odrzucenie projektów w drugim czytaniu tłumacząc, że wprowadzenie zmian spowoduje chaos i bałagan. Złożył też poprawki - na wypadek, gdyby jego wniosek nie zyskał uznania Sejmu. "Jedna z nich przewiduje przywrócenie otwartego i konkurencyjnego konkursu na dyrektorów i naczelników urzędów skarbowych na warunkach, które były w ustawie o administracji podatkowej" - wyjaśnił.

Natomiast Genowefa Tokarska (PSL) mówiła, że projekt jest "bublem prawnym w klasycznym wydaniu", a posłom PiS zarzuciła forsowanie zmian, które nie mają racjonalnego uzasadnienia. Ireneusz Zyska (WiS) uzależnił poparcie od wprowadzenia do projektu o KAS zmian gwarantujących bezpieczeństwo podatników. Wskazał, że co prawda projekt realizuje postulat "odchudzenia" administracji, ale zawiera też regulacje niebezpieczne, np. likwiduje dwuinstancyjne postępowanie podatkowe.

Obecny na posiedzeniu wiceminister finansów Marian Banaś mówił, że wprowadzana reforma jest spóźniona o 8-9 lat. Podkreślił, że w tym czasie pracownicy administracji nie dostali żadnych podwyżek. Jednocześnie nastąpił wzrost luki w VAT, szarej strefy i spadek skuteczności egzekucji podatkowej. "Dzisiaj koszt administracji skarbowej i celnej w stosunku do pobieranych dochodów mamy najwyższy w Europie" - argumentował.

Banaś odpierał też zarzuty dotyczące upolitycznienia administracji. Wskazał, że po jego odejściu z Ministerstwa Finansów w 2007 r. nowy rząd koalicji PO-PSL zwolnił dyrektorów, którzy sprawdzili się w swojej pracy. "To nie było upolitycznienie?" - pytał. Dodał, że po objęciu przez niego ponownie stanowiska wiceministra zmieniono dyrektorów, ale zostali oni zastąpieni przez ich zastępców mianowanych za poprzedniego rządu.

Banaś tłumaczył ponadto, że zmianom przyświeca także ujednolicenie procedur, aby nie było trzech rodzajów kontroli - prowadzonych przez urzędy skarbowe, urzędy celne i kontrolę skarbową.

"Człowiek musi mieć czas na myślenie i zorganizowanie swojej działalności i w tym celu właśnie prowadzimy reformę, żeby ci, którzy chcą uczciwie pracować, mieli czas na to, nie bali się i mieli od nas ochronę" - podkreślił.

Ustawa o KAS ma skonsolidować obecną Służbę Celną i skarbową oraz urzędy kontroli skarbowej. Zapowiadany przez Ministerstwo Finansów projekt wpłynął do Sejmu na początku czerwca jako druk poselski. W uzasadnieniu wyliczono główne cele powołania KAS: ograniczenie skali oszustw podatkowych; zwiększenie skuteczności poboru należności podatkowych i celnych; zwiększenie poziomu dobrowolności wypełniania obowiązków podatkowych; zapewnienie obsługi klienta na wysokim poziomie; obniżenie kosztów funkcjonowania administracji skarbowej w relacji do poziomu uzyskiwanych dochodów budżetowych; rozwój profesjonalnej kadry.


Zgodnie z projektem w miejsce obecnych służby celnej i skarbowej oraz urzędów kontroli skarbowej zostanie powołana Krajowa Administracja Skarbowa. Obecnie służby działają w modelu rozproszonym, każda z nich ma niezależne systemy informatyczne, bazy danych są rozproszone i nie ma bieżącej wymiany informacji między nimi. KAS ma być podporządkowana ministrowi finansów, a jej szefem ma być wiceminister finansów.

Kontrowersje dotyczą m.in. kwestii kontynuacji pracy i służby przez funkcjonariuszy i pracowników administracji podatkowej i celnej. Chodzi o ok. 65 tys. osób zatrudnionych i pełniących służbę konsolidowanych w ramach KAS organach.

Zmiana miałaby zacząć obowiązywać od 1 stycznia 2017 r. (PAP)

Poselski projekt ustawy o Krajowej Administracji Skarbowej

Poselski projekt ustawy - Przepisy wprowadzające ustawę o Krajowej Administracji Skarbowej

Zapisz się na newsletter
Chcesz uniknąć błędów? Być na czasie z najnowszymi zmianami w podatkach? Zapisz się na nasz newsletter i otrzymuj rzetelne informacje prosto na swoją skrzynkę.
Zaznacz wymagane zgody
loading
Zapisując się na newsletter wyrażasz zgodę na otrzymywanie treści reklam również podmiotów trzecich
Administratorem danych osobowych jest INFOR PL S.A. Dane są przetwarzane w celu wysyłki newslettera. Po więcej informacji kliknij tutaj.
success

Potwierdź zapis

Sprawdź maila, żeby potwierdzić swój zapis na newsletter. Jeśli nie widzisz wiadomości, sprawdź folder SPAM w swojej skrzynce.

failure

Coś poszło nie tak

Źródło: PAP

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:
Autopromocja

REKLAMA

QR Code

REKLAMA

Księgowość
Zapisz się na newsletter
Zobacz przykładowy newsletter
Zapisz się
Wpisz poprawny e-mail
Odpowiedzialność osobista członków zarządu za długi i podatki spółki. Co zrobić, by jej uniknąć?

Odpowiedzialność osobista członków zarządu bywa często bagatelizowana. Tymczasem kwestia ta może urosnąć do rangi rzeczywistego problemu na skutek zaniechania. Wystarczy zbyt długo zwlekać z oceną sytuacji finansowej spółki albo błędnie zinterpretować oznaki niewypłacalności, by otworzyć sobie drogę do realnej odpowiedzialności majątkiem prywatnym.

Czym jest faktura ustrukturyzowana? Czy jej papierowa wersja jest fakturą w rozumieniu ustawy o VAT?

Sejm już uchwalił nowelizację ustawy o VAT wprowadzającą obowiązek wystawiania i otrzymywania faktur ustrukturyzowanych za pomocą KSeF. To dla podatników jest bardzo ważna informacja: gdy zostaną wydane bardzo szczegółowe akty wykonawcze (są już opublikowane kolejne wersje projektów) oraz pojawi się zgodnie z tymi rozporządzeniami urzędowe oprogramowanie interfejsowe (dostęp na stronach resortu finansów) można będzie zacząć interesować się tym przedsięwzięciem.

Czy wadliwa forma faktury zakupu pozbawi prawa do odliczenia podatku naliczonego w 2026 roku?

To pytanie zadają sobie dziś podatnicy VAT czynni biorąc pod uwagę perspektywę przyszłego roku: jest bowiem rzeczą pewną, że miliony faktur będą na co dzień wystawiane w dotychczasowych formach (papierowej i elektronicznej), mimo że powinny być wystawione w formie ustrukturyzowanej – pisze prof. dr hab. Witold Modzelewski.

KSeF 2026. Jak dokumentować transakcje od 1 lutego? Prof. Modzelewski: Podstawą rozliczeń będzie dokument handlowy (nota obciążeniowa, faktura handlowa)

Jak od lutego 2026 roku będzie wyglądała rewolucja fakturowa w Polsce? Profesor Witold Modzelewski wskazuje dwa możliwe warianty dokumentowania i fakturowania transakcji. W obu tych wariantach – jak przewiduje prof. Modzelewski - podatnicy zrezygnują z kodowania faktur ustrukturyzowanych, a podstawą rozliczeń będzie dokument handlowy i on będzie dowodem rzeczywistości ekonomicznej. A jeśli treść faktury ustrukturyzowanej będzie inna, to jej wystawca będzie mieć problem, bo potwierdził nieprawdę na dokumencie i musi go poprawić.

REKLAMA

Fakturowanie od 1 lutego 2026 r. Prof. Modzelewski: Nie da się przerobić faktury ustrukturyzowanej na dokument handlowy

Faktura ustrukturyzowana kompletnie nie nadaje się do roli dokumentu handlowego, bo jest wysyłana do KSeF a nie do kontrahenta, czyli nie występuje tu kluczowy dla stosunków handlowych moment świadomego dla obu stron umowy doręczenia i akceptacji (albo braku akceptacji) tego dokumentu - pisze prof. dr hab. Witold Modzelewski.

Firma w Szwajcarii - przewidywalne, korzystne podatki i dobry klimat ... do prowadzenia biznesu

Kiedy myślimy o Szwajcarii w kontekście prowadzenia firmy, często pojawiają się utarte skojarzenia: kraj zarezerwowany dla globalnych korporacji, potentatów finansowych, wielkich struktur holdingowych. Tymczasem rzeczywistość wygląda inaczej. Szwajcaria jest przede wszystkim przestrzenią dla tych, którzy potrafią działać mądrze, przejrzyście i z wizją. To kraj, który działa w oparciu o pragmatyzm, dzięki czemu potrafi stworzyć szanse również dla debiutantów na arenie międzynarodowej.

Fundacje rodzinne w Polsce: Rewolucja w sukcesji czy podatkowa pułapka? 2500 zarejestrowanych, ale grozi im wielka zmiana!

Fundacji rodzinnych w Polsce już ponad 2500! To narzędzie chroni majątek i ułatwia przekazanie firm kolejnym pokoleniom. Ale uwaga — nadciągają rządowe zmiany, które mogą zakończyć okres ulg podatkowych i wywołać prawdziwą burzę w środowisku przedsiębiorców. Czy warto się jeszcze spieszyć? Sprawdź, co może oznaczać nowelizacja i jak uniknąć pułapek!

Cypryjskie spółki znikają z rejestru. Polscy przedsiębiorcy tracą milionowe aktywa

Cypr przez lata były synonimem niskich podatków i minimum formalności. Dziś staje się prawną bombą zegarową. Właściciele cypryjskich spółek – często nieświadomie – tracą nieruchomości, udziały i pieniądze. Wystarczy 350 euro zaległości, by stracić majątek wart miliony.

REKLAMA

Zwolnienie SD-Z2 przy darowiźnie. Czy zawsze trzeba składać formularz?

Zwolnienie z obowiązku składania formularza SD-Z2 przy darowiźnie budzi wiele pytań. Czy zawsze trzeba zgłaszać darowiznę urzędowi skarbowemu? Wyjaśniamy, kiedy zgłoszenie jest wymagane, a kiedy obowiązek ten jest wyłączony, zwłaszcza w przypadku najbliższej rodziny i darowizny w formie aktu notarialnego.

KSeF od 1 lutego 2026: firmy bez przygotowania czeka paraliż. Ekspertka ostrzega przed pułapką „dwóch obiegów”

Już od 1 lutego 2026 wszystkie duże firmy w Polsce będą musiały wystawiać faktury w KSeF, a każdy ich kontrahent – także z sektora MŚP – odbierać je przez system. To oznacza, że nawet najmniejsze przedsiębiorstwa mają tylko pół roku, by przygotować się do cyfrowej rewolucji. Brak planu grozi chaosem, błędami i kosztownymi opóźnieniami.

REKLAMA