REKLAMA

REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

Cyfryzacja administracji skarbowej pod kątem VAT i CIT

Cyfryzacja administracji skarbowej pod kątem VAT i CIT
Cyfryzacja administracji skarbowej pod kątem VAT i CIT
ShutterStock

REKLAMA

REKLAMA

Ministerstwo Finansów chce usprawnić działania administracji podatkowej. Realizowana jest obecnie cyfryzacja usług administracji podatkowej i kontroli skarbowej, skierowana głównie do podatników VAT oraz podatników CIT. Ma to umożliwić dużym przedsiębiorcom załatwianie spraw z fiskusem w sieci.

REKLAMA

Autopromocja

Urząd skarbowy transparentny i dostępny 7/24, efektywniejszy kontakt z urzędnikami, przyspieszenie i ułatwienie obsługi biznesu dla samych podatników oraz zmniejszenie uciążliwości kontroli podatkowych. Wszystko to w ramach projektu CVP, czyli rozwoju katalogu usług cyfrowych dla klientów Administracji Podatkowej i Kontroli Skarbowej w zakresie centralizacji obsługi podatków CIT i VAT oraz obsługi Jednolitego Pliku Kontrolnego (JPK), jaki rząd wdraża od 2016 r. W tym tygodniu udostępnił podatnikom wniosek online o niezaleganiu w podatkach. W kolejce czekają kolejne uproszczenia formalności, które irytują przy prowadzeniu biznesu.

Zaplanowane w ramach projektu rozwiązania są częścią całej strategii transformacji i budowy nowoczesnej administracji podatkowej, która zmierza do zwiększenia efektywności poboru podatków, i która w konsekwencji ma przyczynić się do poprawy konkurencyjności podmiotów gospodarczych.

Podatnicy chcą zmian

W teorii ustawodawca powinien wychodzić naprzeciw zmieniającym się realiom gospodarczym i aktualizować przepisy prawa. Prezentowany przez Ministerstwo Finansów katalog przygotowano właśnie na podstawie zdiagnozowanych problemów przedsiębiorców na gruncie VAT-u i CIT-u. Zgłaszali oni m.in. potrzebę elektronicznego dostępu do informacji podatkowych (np. toczących się spraw podatników), przyspieszenia uzyskiwania potwierdzeń i zaświadczeń, ułatwienia płatności podatkowych czy redukcji kosztów, jakie ponosi przedsiębiorca przy sporządzaniu sprawozdań oraz kontroli podatkowej i redukcji pracochłonności przetwarzania informacji dla fiskusa.

Dalszy ciąg materiału pod wideo

Nowe usługi i JPK

Projekt cyfryzacji Administracji Podatkowej i Kontroli Skarbowej przewiduje przede wszystkim możliwość elektronicznego wglądu w akta spraw i rozliczeń podatkowych i to przez 7 dni w tygodniu, w pełni transakcyjną obsługę zobowiązań podatku VAT i CIT przez internet, pomoc podatnikowi w prawidłowym wypełnianiu jego obowiązków wobec fiskusa oraz rozwój idei prowadzenia elektronicznej kontroli podatkowanej i czynności sprawdzających z użyciem jednolitego pliku kontrolnego (JPK), którą wprowadza nowelizacja Ordynacji podatkowej.

NOWOŚĆ na Infor.pl: Prenumerata elektroniczna Dziennika Gazety Prawnej KUP TERAZ!

REKLAMA

JPK to plik o wystandaryzowanym formacie XML dla przekazywanych fiskusowi ksiąg podatkowych i dowodów księgowych. Od stycznia tego roku każda firma rozliczająca VAT zobowiązana jest co miesiąc przesyłać przez internet do urzędu skarbowego JPK_VAT, czyli elektroniczny rejestr VAT. Od lipca na żądanie urzędników firmy będą też przesyłać inne pliki. Obecnie wersje przekazywanych podczas kontroli podatkowej plików np. wyciągów z ksiąg podatkowych, często nie nadają się do analizy, a ich import jest bardzo pracochłonny. W konsekwencji kontrolowany podatnik czeka dłużej na zakończenie kontroli. Zapisywanie przekazywanych fiskusowi informacji w formacie JPK pozwoli urzędnikom automatycznie wyodrębniać niezbędne dane i tym samym zmniejszy liczbę ich wizyt w siedzibach podatników.

Okres realizacji Projektu cyfryzacji Administracji Podatkowej i Kontroli Skarbowej to lata 2016 - 2019 – w tym czasie trzeba będzie m.in. dostarczyć urzędnikom odpowiedni sprzęt komputerowy i przeszkolić ich z nowych aplikacji. Zatem na praktyczne rezultaty nowoczesnych zmian musimy cierpliwie czekać.

Katarzyna Miazek, Tax Care

Tax Care
Lider wśród biur księgowych dla mikro- i małych firm
Źródło: INFOR

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:
Autopromocja

REKLAMA

QR Code

© Materiał chroniony prawem autorskim - wszelkie prawa zastrzeżone. Dalsze rozpowszechnianie artykułu za zgodą wydawcy INFOR PL S.A.

REKLAMA

Księgowość
Zapisz się na newsletter
Zobacz przykładowy newsletter
Zapisz się
Wpisz poprawny e-mail
Zaniechanie poboru podatku od subwencji i wsparcia finansowego z tarcz PFR do końca 2026 roku

Ministerstwo Finansów chce wydłużyć do końca 2026 r. okres zaniechania poboru podatku od subwencji finansowych oraz finansowania preferencyjnego udzielonych przez PFR w ramach tarcz – wynika z projektu rozporządzenia, opublikowanego 14 lutego 2025 r. na stronach Rządowego Centrum Legislacji.

Twój e-PIT 2025: jakie ulgi podatkowe trzeba wypełnić samemu? Jak złożyć zeznanie podatkowe za 2024 rok?

Od 15 lutego do 30 kwietnia 2025 r. można składać roczne zeznania podatkowe PIT i rozliczyć dochody (przychody) uzyskane w 2024 roku. Ministerstwo Finansów zachęca do korzystania z e-usług Krajowej Administracji Skarbowej i rozliczania podatków drogą elektroniczną. W 2025 r. kolejny raz z usługi Twój e-PIT będą mogły skorzystać również osoby prowadzące działalność gospodarczą oraz działy specjalne produkcji rolnej. Pierwszy raz usługa Twój e-PIT będzie dostępna także w aplikacji mobilnej e-Urząd Skarbowy (e-US). MF i KAS zachęcają także do aktywowania usługi e-korespondencji przy okazji logowania do e-US w związku z rozliczeniem podatku.

Składka zdrowotna 2025: kwoty, podstawy wymiaru, zmiany i korzyści dla firm. Kiedy pierwsze płatności na nowych zasadach?

Od 1 stycznia 2025 r. zmieniły się zasady obliczania składki zdrowotnej dla przedsiębiorców. Zakład Ubezpieczeń Społecznych informuje, kto skorzysta z nowych przepisów i kiedy pierwsze płatności „na nowych zasadach”. Ile wynoszą składki zdrowotne i podstawy wymiaru poszczególnych przedsiębiorców w zależności od ich formy opodatkowania?

PFRON 2025: Obowiązki pracodawcy. Składki, terminy, deklaracje. Jak obliczyć stan i wskaźnik zatrudnienia oraz wysokość wpłaty?

Jakie obowiązki wobec PFRON ma pracodawca? Jak obliczyć wysokość wpłaty na ten fundusz? Jak ustalić stan zatrudnienia i wskaźnik zatrudnienia? Kto może być zwolniony z obowiązku dokonywania wpłat do PFRON?

REKLAMA

Zwrot kosztów przejazdów pracowniczych bez podatku? Interpelacja poselska w sprawie przychodu pracownika

W odpowiedzi z 23 grudnia 2024 r. na interpelację poselską nr 6759 Wiceminister Finansów Jarosław Neneman wskazał rozstrzygnięcie w zakresie zwrotu kosztów taksówek ponoszonych przez pracowników sprzeczne z ostatnim wyrokiem NSA z 19 listopada 2024 r. Zdaniem Wiceministra zwrot takich kosztów nie będzie stanowił przychodu w sytuacji, w której kwota jaką otrzymują pracownicy równa jest tej, którą ponieśli i wyjdą oni dzięki temu „na zero”.

Mandat lub grzywna nałożone za granicą. Kiedy warto się odwołać, a kiedy lepiej zapłacić od razu?

Każdego roku tysiące polskich firm transportowych i przewoźników, realizujących przewozy międzynarodowe, otrzymują mandaty lub grzywny, które mogą sięgać dziesiątek, a nawet setek tysięcy złotych. Czy zawsze warto się od nich odwoływać? W wielu przypadkach tak – ale trzeba wiedzieć, kiedy walczyć, a kiedy zapłacić i uniknąć dalszych problemów. A wszystko oczywiście zależy od okoliczności oraz rodzaju nałożonej kary.

260–280 zł za badanie techniczne samochodu (postulat diagnostów). Drożej już w 2025 roku? Podwyżka opłat karnych za spóźniony przegląd i zmiana terminów

Ministerstwo Infrastruktury podjęło intensywne prace nad reformą systemu badań technicznych pojazdów (w tym samochodów i motocykli). To nie tylko konieczność wynikająca z dostosowania przepisów do unijnej dyrektywy, ale również odpowiedź na realia gospodarcze, które przez lata diametralnie się zmieniły. Jak informuje resort, w grudniu 2024 roku złożono wniosek o wpisanie projektu ustawy do wykazu prac legislacyjnych Rady Ministrów. Czy stawki za badania techniczne pojazdów zmienią się w 2025 roku? Co jeszcze się zmieni oprócz cen?

Bułgaria i Rumunia w strefie Schengen od 2025 r. – co to oznacza dla branży transportowej?

1 stycznia 2025 roku Rumunia i Bułgaria zyskały pełen dostęp do strefy Schengen, o który zabiegały od chwili akcesji niemal 20 lat temu. Mniej granic na kontynencie to świetna wiadomość dla europejskiego sektora transportu – planowanie tras biegnących przez oba kraje stanie się łatwiejsze i wolne od wielogodzinnych kontroli. Wejście do Schengen to ogromna szansa zwłaszcza dla intensywnie rozwijającej się Rumunii. Jej pozycja na kontynencie w ostatnich latach umocniła się, a transport jest kluczowym sektorem rumuńskiej gospodarki.

REKLAMA

Twój e-PIT 2025: przedsiębiorcy. Wstępnie wypełnione zeznanie trzeba sprawdzić, ew. uzupełnić i zaakceptować

Ministerstwo Finansów informuje, że z usługi Twój e-PIT mogą w 2025 roku korzystać osoby prowadzące działalność gospodarczą oraz działy specjalne produkcji rolnej. Przedsiębiorcy znajdą na swoich kontach częściowo uzupełnione formularze PIT-36, PIT-36L, PIT-28. Z tej usługi mogą skorzystać także przedsiębiorcy z zawieszoną działalnością gospodarczą.

Odszkodowanie od pracodawcy za nierówne traktowanie (dyskryminację). Jaka kwota? Trzeba zapłacić podatek, czy jest zwolnienie?

Z Kodeksu pracy wynika, że osoba, wobec której pracodawca naruszył zasadę równego traktowania w zatrudnieniu, ma prawo do odszkodowania w wysokości nie niższej niż minimalne wynagrodzenie za pracę. W indywidualnych interpretacjach podatkowych z dnia 11 lipca 2024 r. i 7 listopada 2024 r. Dyrektor Krajowej Informacji Skarbowej wyjaśnia, jakie są zasady opodatkowania takiego odszkodowania podatkiem dochodowym od osób fizycznych.

REKLAMA