REKLAMA

REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

Cyfryzacja administracji skarbowej pod kątem VAT i CIT

Cyfryzacja administracji skarbowej pod kątem VAT i CIT
Cyfryzacja administracji skarbowej pod kątem VAT i CIT
ShutterStock

REKLAMA

REKLAMA

Ministerstwo Finansów chce usprawnić działania administracji podatkowej. Realizowana jest obecnie cyfryzacja usług administracji podatkowej i kontroli skarbowej, skierowana głównie do podatników VAT oraz podatników CIT. Ma to umożliwić dużym przedsiębiorcom załatwianie spraw z fiskusem w sieci.

REKLAMA

Autopromocja

Urząd skarbowy transparentny i dostępny 7/24, efektywniejszy kontakt z urzędnikami, przyspieszenie i ułatwienie obsługi biznesu dla samych podatników oraz zmniejszenie uciążliwości kontroli podatkowych. Wszystko to w ramach projektu CVP, czyli rozwoju katalogu usług cyfrowych dla klientów Administracji Podatkowej i Kontroli Skarbowej w zakresie centralizacji obsługi podatków CIT i VAT oraz obsługi Jednolitego Pliku Kontrolnego (JPK), jaki rząd wdraża od 2016 r. W tym tygodniu udostępnił podatnikom wniosek online o niezaleganiu w podatkach. W kolejce czekają kolejne uproszczenia formalności, które irytują przy prowadzeniu biznesu.

Zaplanowane w ramach projektu rozwiązania są częścią całej strategii transformacji i budowy nowoczesnej administracji podatkowej, która zmierza do zwiększenia efektywności poboru podatków, i która w konsekwencji ma przyczynić się do poprawy konkurencyjności podmiotów gospodarczych.

Podatnicy chcą zmian

W teorii ustawodawca powinien wychodzić naprzeciw zmieniającym się realiom gospodarczym i aktualizować przepisy prawa. Prezentowany przez Ministerstwo Finansów katalog przygotowano właśnie na podstawie zdiagnozowanych problemów przedsiębiorców na gruncie VAT-u i CIT-u. Zgłaszali oni m.in. potrzebę elektronicznego dostępu do informacji podatkowych (np. toczących się spraw podatników), przyspieszenia uzyskiwania potwierdzeń i zaświadczeń, ułatwienia płatności podatkowych czy redukcji kosztów, jakie ponosi przedsiębiorca przy sporządzaniu sprawozdań oraz kontroli podatkowej i redukcji pracochłonności przetwarzania informacji dla fiskusa.

Dalszy ciąg materiału pod wideo

Nowe usługi i JPK

Projekt cyfryzacji Administracji Podatkowej i Kontroli Skarbowej przewiduje przede wszystkim możliwość elektronicznego wglądu w akta spraw i rozliczeń podatkowych i to przez 7 dni w tygodniu, w pełni transakcyjną obsługę zobowiązań podatku VAT i CIT przez internet, pomoc podatnikowi w prawidłowym wypełnianiu jego obowiązków wobec fiskusa oraz rozwój idei prowadzenia elektronicznej kontroli podatkowanej i czynności sprawdzających z użyciem jednolitego pliku kontrolnego (JPK), którą wprowadza nowelizacja Ordynacji podatkowej.

NOWOŚĆ na Infor.pl: Prenumerata elektroniczna Dziennika Gazety Prawnej KUP TERAZ!

REKLAMA

JPK to plik o wystandaryzowanym formacie XML dla przekazywanych fiskusowi ksiąg podatkowych i dowodów księgowych. Od stycznia tego roku każda firma rozliczająca VAT zobowiązana jest co miesiąc przesyłać przez internet do urzędu skarbowego JPK_VAT, czyli elektroniczny rejestr VAT. Od lipca na żądanie urzędników firmy będą też przesyłać inne pliki. Obecnie wersje przekazywanych podczas kontroli podatkowej plików np. wyciągów z ksiąg podatkowych, często nie nadają się do analizy, a ich import jest bardzo pracochłonny. W konsekwencji kontrolowany podatnik czeka dłużej na zakończenie kontroli. Zapisywanie przekazywanych fiskusowi informacji w formacie JPK pozwoli urzędnikom automatycznie wyodrębniać niezbędne dane i tym samym zmniejszy liczbę ich wizyt w siedzibach podatników.

Okres realizacji Projektu cyfryzacji Administracji Podatkowej i Kontroli Skarbowej to lata 2016 - 2019 – w tym czasie trzeba będzie m.in. dostarczyć urzędnikom odpowiedni sprzęt komputerowy i przeszkolić ich z nowych aplikacji. Zatem na praktyczne rezultaty nowoczesnych zmian musimy cierpliwie czekać.

Katarzyna Miazek, Tax Care

Autopromocja
Tax Care
Lider wśród biur księgowych dla mikro- i małych firm

REKLAMA

Źródło: INFOR

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:

REKLAMA

QR Code

© Materiał chroniony prawem autorskim - wszelkie prawa zastrzeżone. Dalsze rozpowszechnianie artykułu za zgodą wydawcy INFOR PL S.A.

Podatek PIT - część 2
certificate
Jak zdobyć Certyfikat:
  • Czytaj artykuły
  • Rozwiązuj testy
  • Zdobądź certyfikat
1/10
Zeznanie PIT-37 za 2022 r. można złożyć w terminie do:
30 kwietnia 2023 r. (niedziela)
2 maja 2023 r. (wtorek)
4 maja 2023 r. (czwartek)
29 kwietnia 2023 r. (sobota)
Następne
Księgowość
Zapisz się na newsletter
Zobacz przykładowy newsletter
Zapisz się
Wpisz poprawny e-mail
Małe polskie firmy będą mogły korzystać ze zwolnienia z VAT w innych państwach członkowskich UE

Jest projekt ustawy upraszczający i modyfikujący obowiązki w podatku VAT, który zakłada między innymi, że małe polskie firmy będą mogły korzystać ze zwolnienia z VAT w innych państwach członkowskich UE. Nowe regulacje mają wejść w życie 1 stycznia 2025 r.

Najniższa krajowa 2025: 4666 zł brutto (ok. 3510 netto). 30,50 zł minimalnej stawki godzinowej. Ostateczna decyzja rządu

Rząd dorzucił 40 zł do wcześniej proponowanej kwoty minimalnego wynagrodzenia w przyszłym roku. Płaca minimalna (tzw. najniższa krajowa) w 2025 r. wzrośnie do 4666 zł brutto. Wcześniej rząd na posiedzeniu Rady Dialogu Społecznego proponował 4626 zł brutto. Natomiast minimalna stawka godzinowa wyniesie w 2025 roku do 30,50 zł. Takie kwoty znalazły się w najnowszej wersji projektu rozporządzenia skierowanej 12 września 2024 r. do podpisu Prezesa Rady Ministrów.

Budujesz podjazd (pochylnię) dla osoby niepełnosprawnej? Sprawdź możliwość odliczenia podatkowego

Budowa pochylni (rampy) dla osoby niepełnosprawnej a kwestia podatków. Czy możliwe jest odliczenie w ramach ulgi rehabilitacyjnej kosztów poniesionych na budowę pochylni (rampy) dla osoby z orzeczeniem o niepełnosprawności? Co mówią przepisy ustawy o PIT?

Problem z fikcyjnymi fakturami wciąż jest poważny. Wartość lewych faktur w pierwszym półroczu br. wyniosła 4,25 mld zł i była o 23,5% większa niż rok wcześniej

Fikcyjne faktury są nadal poważnym problemem dla obrotu gospodarczego. Mimo że skarbówka coraz sprawniej walczy z lewymi fakturami i tylko w I półroczu tego roku wykryła ich ponad 140 tys. Okazuje się, że wartość lewych faktur w pierwszym półroczu br. wyniosła 4,25 mld zł i była o 23,5% większa niż rok wcześniej.

REKLAMA

Przedsiębiorcy mają dość łamania prawa przez urzędników skarbowych i ZUS. Czas skończyć z bezprawiem urzędniczym

Przedsiębiorcy są zdania, że bezprawie urzędnicze to problem, który trzeba szybko rozwiązać. Należy skończyć z łamaniem prawa urzędników skarbowych, organów ścigania i ZUS, czego nagminnie dopuszczają się wobec nich. To mocne postulaty „Nowej Polityki Gospodarczej” jakie wysunęły Rada Przedsiębiorców i Rada Naukowa przy Rzeczniku Małych i Średnich Przedsiębiorców.

Ile wynosi składka KRUS na IV kwartał 2024 r.?

Składka na ubezpieczenie wypadkowe, chorobowe i macierzyńskie w IV kwartale 2024 roku. Kasa Rolniczego Ubezpieczenia Społecznego (KRUS) uchwaliła wysokość składek dla rolnika, małżonka, domownika i pomocnika rolnika. Podała również wysokość składki na ubezpieczenie emerytalno-rentowe.

Dokument urzędowy dla podatnika może potwierdzać wyprowadzenie towaru z UE w świetle wydanej interpretacji podatkowej

Należy zwrócić szczególną uwagę  na propozycję firm kurierskich co do wywozu towaru poza UE po wejściu w życie przepisów likwidujących procedurę uproszczoną w wywozie. Procedura uproszczona w wywozie działa tylko do końca października 2024. Jest to niewątpliwie wezwanie dla wszystkich obsługujących łańcuch dostaw. Beż wątpienia spowoduje to trudności w procedowaniu zgłoszeń celnych na oddziałach celnych z powodu obsługi ich przez funkcjonariuszy celno – skarbowych. Dlatego też część firm kurierskich próbowało wyjść naprzeciw i proponowała tzw. odprawy kurierskie dla przesyłek do 1000 EUR i tu zaczyna się problem.

Niewykorzystany urlop wypoczynkowy - kary, przedawnienie. Co, gdy pracownik nie chce wykorzystać zaległego urlopu?

Urlop wypoczynkowy jest jednym z fundamentalnych praw pracowniczych, które ma na celu zapewnienie pracownikom odpowiedniego odpoczynku oraz regeneracji sił. W Polsce prawo do urlopu jest uregulowane w Kodeksie pracy, a pracodawca jest zobowiązany do udzielenia pracownikowi przysługującego mu urlopu w ustalonym terminie. W praktyce jednak, nie zawsze udaje się wykorzystać wszystkie dni urlopowe w danym roku kalendarzowym. Z tego powodu warto zwrócić uwagę na przepisy dotyczące terminu wykorzystania zaległych dni urlopowych, a także na konsekwencje niewykorzystania urlopu.

REKLAMA

Nowy podatek! Lewica ma plan na pustostany, który ma być remedium na 2 mln niewykorzystywanych nieruchomości

Pojawi się projekt ustawy dotyczący wykorzystania 2 mln pustostanów - zapowiedział lider Lewicy Włodzimierz Czarzasty. Lewica chce rozpoczęcia dyskusji z samorządami na temat wprowadzenia podatku od pustostanów. Podatek taki samorządy mogłyby wprowadzać na obszarach, gdzie występują największe trudności na rynku mieszkaniowym.

Komunikat PFRON: Przedłużenie orzeczenia o niepełnosprawności (3 kluczowe przepisy). Co zrobić by dalej dostawać dofinansowanie do wynagrodzeń lub refundację składek ZUS lub KRUS?

W komunikacie z 5 września 2024 r. Państwowy Fundusz Rehabilitacji Osób Niepełnosprawnych wyjaśnił, jak stosować w praktyce przepisy dot. przedłużania orzeczeń o stopniu niepełnosprawności - w kontekście dofinansowania do wynagrodzeń lub refundacji składek ZUS lub KRUS.

REKLAMA