REKLAMA

REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

Cyfryzacja administracji skarbowej pod kątem VAT i CIT

Cyfryzacja administracji skarbowej pod kątem VAT i CIT
Cyfryzacja administracji skarbowej pod kątem VAT i CIT
ShutterStock

REKLAMA

REKLAMA

Ministerstwo Finansów chce usprawnić działania administracji podatkowej. Realizowana jest obecnie cyfryzacja usług administracji podatkowej i kontroli skarbowej, skierowana głównie do podatników VAT oraz podatników CIT. Ma to umożliwić dużym przedsiębiorcom załatwianie spraw z fiskusem w sieci.

REKLAMA

Autopromocja

Urząd skarbowy transparentny i dostępny 7/24, efektywniejszy kontakt z urzędnikami, przyspieszenie i ułatwienie obsługi biznesu dla samych podatników oraz zmniejszenie uciążliwości kontroli podatkowych. Wszystko to w ramach projektu CVP, czyli rozwoju katalogu usług cyfrowych dla klientów Administracji Podatkowej i Kontroli Skarbowej w zakresie centralizacji obsługi podatków CIT i VAT oraz obsługi Jednolitego Pliku Kontrolnego (JPK), jaki rząd wdraża od 2016 r. W tym tygodniu udostępnił podatnikom wniosek online o niezaleganiu w podatkach. W kolejce czekają kolejne uproszczenia formalności, które irytują przy prowadzeniu biznesu.

Zaplanowane w ramach projektu rozwiązania są częścią całej strategii transformacji i budowy nowoczesnej administracji podatkowej, która zmierza do zwiększenia efektywności poboru podatków, i która w konsekwencji ma przyczynić się do poprawy konkurencyjności podmiotów gospodarczych.

Podatnicy chcą zmian

W teorii ustawodawca powinien wychodzić naprzeciw zmieniającym się realiom gospodarczym i aktualizować przepisy prawa. Prezentowany przez Ministerstwo Finansów katalog przygotowano właśnie na podstawie zdiagnozowanych problemów przedsiębiorców na gruncie VAT-u i CIT-u. Zgłaszali oni m.in. potrzebę elektronicznego dostępu do informacji podatkowych (np. toczących się spraw podatników), przyspieszenia uzyskiwania potwierdzeń i zaświadczeń, ułatwienia płatności podatkowych czy redukcji kosztów, jakie ponosi przedsiębiorca przy sporządzaniu sprawozdań oraz kontroli podatkowej i redukcji pracochłonności przetwarzania informacji dla fiskusa.

Dalszy ciąg materiału pod wideo

Nowe usługi i JPK

Projekt cyfryzacji Administracji Podatkowej i Kontroli Skarbowej przewiduje przede wszystkim możliwość elektronicznego wglądu w akta spraw i rozliczeń podatkowych i to przez 7 dni w tygodniu, w pełni transakcyjną obsługę zobowiązań podatku VAT i CIT przez internet, pomoc podatnikowi w prawidłowym wypełnianiu jego obowiązków wobec fiskusa oraz rozwój idei prowadzenia elektronicznej kontroli podatkowanej i czynności sprawdzających z użyciem jednolitego pliku kontrolnego (JPK), którą wprowadza nowelizacja Ordynacji podatkowej.

NOWOŚĆ na Infor.pl: Prenumerata elektroniczna Dziennika Gazety Prawnej KUP TERAZ!

REKLAMA

JPK to plik o wystandaryzowanym formacie XML dla przekazywanych fiskusowi ksiąg podatkowych i dowodów księgowych. Od stycznia tego roku każda firma rozliczająca VAT zobowiązana jest co miesiąc przesyłać przez internet do urzędu skarbowego JPK_VAT, czyli elektroniczny rejestr VAT. Od lipca na żądanie urzędników firmy będą też przesyłać inne pliki. Obecnie wersje przekazywanych podczas kontroli podatkowej plików np. wyciągów z ksiąg podatkowych, często nie nadają się do analizy, a ich import jest bardzo pracochłonny. W konsekwencji kontrolowany podatnik czeka dłużej na zakończenie kontroli. Zapisywanie przekazywanych fiskusowi informacji w formacie JPK pozwoli urzędnikom automatycznie wyodrębniać niezbędne dane i tym samym zmniejszy liczbę ich wizyt w siedzibach podatników.

Okres realizacji Projektu cyfryzacji Administracji Podatkowej i Kontroli Skarbowej to lata 2016 - 2019 – w tym czasie trzeba będzie m.in. dostarczyć urzędnikom odpowiedni sprzęt komputerowy i przeszkolić ich z nowych aplikacji. Zatem na praktyczne rezultaty nowoczesnych zmian musimy cierpliwie czekać.

Katarzyna Miazek, Tax Care

Tax Care
Lider wśród biur księgowych dla mikro- i małych firm
Źródło: INFOR

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:
Autopromocja

REKLAMA

QR Code

© Materiał chroniony prawem autorskim - wszelkie prawa zastrzeżone. Dalsze rozpowszechnianie artykułu za zgodą wydawcy INFOR PL S.A.

REKLAMA

Księgowość
Zapisz się na newsletter
Zobacz przykładowy newsletter
Zapisz się
Wpisz poprawny e-mail
Obowiązkowe e-Doręczenia od 1 kwietnia 2025 r. dla firm zarejestrowanych w KRS. Jak założyć skrzynkę i aktywować Adres do Doręczeń Elektronicznych (ADE)

W komunikacie z 27 marca 2025 r. Poczta Polska przypomina o nadchodzącym terminie: 1 kwietnia 2025 r., kiedy to obowiązek korzystania z systemu e-Doręczeń zostanie rozszerzony na przedsiębiorstwa zarejestrowane w Krajowym Rejestrze Sądowym przed początkiem bieżącego roku.

Ekologiczne opakowania w e-handlu - ogromne wyzwanie dla logistyki

Europejski klient e-commerce ma sprzeczne oczekiwania wobec opakowań, w których dostarczane są jego zamówienia. Domaga się ekologicznych rozwiązań, ale rzadko zrezygnuje z zakupu, jeśli nie otrzyma alternatywy zrównoważonej klimatycznie. Nie chce też płacić za spełnienie postulatów środowiskowych, a długa lista rozbieżności generuje ogromne wyzwania po stronie sprzedawców i logistyki. Ekologiczna rewolucja nie jest tania, dodatkowo nowe unijne przepisy wymuszają daleko idące zmiany w procesie realizacji zamówień.

Praca w KAS - rekrutacja 2025. Gdzie szukać ogłoszeń?

Praca w KAS a rekrutacja w 2025 roku. Jakie zadania ma Krajowa Administracja Państwowa? Kto może pracować w KAS? Gdzie szukać ogłoszeń? Jakie są wymagania są w trakcie rekrutacji w 2025 roku?

Roczne zeznanie podatkowe CIT tylko do 31 marca. Jak złożyć CIT-8

Ministerstwo Finansów i Krajowa Administracja Skarbowa przypominają, że 31 marca 2025 r. upływa termin złożenia zeznania CIT-8 za 2024 rok dla tych podatników, których rok podatkowy pokrywa się z rokiem kalendarzowym. CIT-8 można złożyć także elektronicznie w serwisie e-Urząd Skarbowy bez konieczności posiadania podpisu kwalifikowanego.

REKLAMA

PKPiR 2026: lista 15 poważnych zmian i nowe rozporządzenie od 1 stycznia. Terminy wpisów, dodatkowe kolumny do KSeF, dowody księgowe i inne nowości

Minister Finansów przygotował projekt nowego rozporządzenia w sprawie prowadzenia podatkowej księgi przychodów i rozchodów. Nowe przepisy zaczną obowiązywać od 1 stycznia 2026 r. Sprawdziliśmy co się zmieni w zasadach prowadzenia pkpir w porównaniu do obecnego stanu prawnego.

Odpisy amortyzacyjne spółek nieruchomościowych

Najnowsze orzeczenia Naczelnego Sądu Administracyjnego (NSA) przynoszą istotne zmiany dla spółek nieruchomościowych w zakresie możliwości rozpoznawania odpisów amortyzacyjnych w kosztach podatkowych. W styczniu tego roku NSA w kilku wyrokach (sygn. II FSK 788/23, II FSK 789/23, II FSK 987/23, II FSK 1086/23, II FSK 1652/23) potwierdził korzystne dla podatników stanowisko wojewódzkich sądów administracyjnych (WSA).

CIT estoński a optymalizacja podatkowa. Czy to się opłaca?

Przedsiębiorcy coraz częściej poszukują skutecznych sposobów na obniżenie obciążeń podatkowych. Jednym z rozwiązań, które zyskuje na popularności, jest estoński CIT. Czy rzeczywiście ta forma opodatkowania przynosi realne korzyści? Przyjrzyjmy się, na czym polega ten model, kto może z niego skorzystać i jakie są jego zalety oraz wady dla polskich przedsiębiorstw.

Składka zdrowotna w 2026 roku – będzie ewolucja czy rewolucja?

Planowane na 2026 rok zmiany w składce zdrowotnej dla przedsiębiorców stanowią jeden z najbardziej dyskutowanych tematów w sferze podatkowej, mimo iż sama składka podatkiem nie jest. Tak jak każda kwestia dotycząca finansów osobistych a równocześnie publicznych, wywołuje liczne pytania zarówno wśród prowadzących jednoosobową działalność gospodarczą, jak i wśród polityków, gdzie widoczne są wyraźne podziały.

REKLAMA

Podatnik już nie będzie karany za przypadkowe błędy, nie będzie udowadniał niewinności

Szef rządu Donald Tusk poinformował, że za niecelowe, przypadkowe błędy nie będzie się już karać podatnika. Teraz to urząd skarbowy będzie musiał udowadniać jak jest.

Będą zmiany w L4, pracy na chorobowym i pensjach na zwolnieniach lekarskich. Przedsiębiorcy: Jesteśmy zwolennikami deregulacji i elastyczności, ale też jasnych zasad

Zasiłek chorobowy powinien być wypłacany pracownikowi już od pierwszego dnia absencji – Północna Izba Gospodarcza w Szczecinie popiera projekt przygotowany przez Ministerstwo Rodziny, Pracy i Polityki Społecznej, apelując jednocześnie o to, by ustawa w tej sprawie była przyjęta możliwie szybko. Przedsiębiorcy jednocześnie oczekują dalszego dialogu z Ministerstwem na temat np. „Zmian w L4”, które w opinii niektórych przedsiębiorców mogą budzić kontrowersje. – Jesteśmy zwolennikami tego, by pracownicy i pracodawcy mogli regulować swoje relacje w możliwie elastyczny sposób. Z jednej strony więc jesteśmy zwolennikami tego, by zwolnienie lekarskie nie blokowało w stu procentach możliwości wykonywania innych zobowiązań jeżeli to jest możliwe, ale z drugiej widzimy przestrzeń, gdzie zwolnienie lekarskie może być wykorzystywane do nadrabiania obowiązków w jednej pracy, przy jednoczesnym spowolnianiu działania w drugiej firmie – mówi Hanna Mojsiuk, prezes Północnej Izby Gospodarczej w Szczecinie.

REKLAMA