REKLAMA

REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.
Porada Infor.pl

Jak przedsiębiorcy oceniają polskie podatki

REKLAMA

REKLAMA

Wiemy już, że Minister Finansów jest zadowolony z polskiego systemu podatkowego. Ale co sądzą o tym systemie przedsiębiorcy? Zbadali to specjaliści z Deloitte. Generalnie zdaniem przedsiębiorców nie jest dobrze. Podatki są zbyt skomplikowane (np. 90% podatników nie rozumie VAT), a przepisy podatkowe za często się zmieniają. Co gorsza fiskus sam gubi się w gąszczu tych przepisów wydając niejednolite interpretacje w analogicznych sprawach.

Autorzy raportu "Polski system podatkowy w opinii podatnika” przypominają, że ustawa o VAT była zmieniana ok. 20 razy od 2004 r. a ustawa o CIT ok. 60 razy od 2000 r., a ordynacja podatkowa ponad 50 razy w ostatnich kilku latach. Powoduje to poczucie braku stabilności i pewności prawa u podatników ale także u urzędników, którzy często mają wątpliwości jak stosować przepisy.

REKLAMA

Autopromocja

Dlatego przedsiębiorcy postulują ograniczenie możliwości zmian legislacyjnych w podatkach i częstsze wydawanie interpretacji ogólnych przez Ministra Finansów.

Trzeba też zauważyć, że w raporcie uwzględniono 250 ankiet wypełnionych przez uczestników konferencji podatkowych organizowanych przez Deloitte. Byli to dobrze zorientowani w swoich prawach i obowiązkach podatnicy, reprezentujący duże podmioty gospodarcze, które dysponują odpowiednimi funduszami by korzystać z profesjonalnej mocy prawnej i doradztwa podatkowego.

Podatek VAT uznaje za skomplikowany i bardzo skomplikowany prawie 90% badanych przedsiębiorców.

Podatek CIT uznaje za skomplikowany i bardzo skomplikowany prawie 68% badanych przedsiębiorców, a więc jest tu nieco lepiej niż w przypadku VAT.

Dalszy ciąg materiału pod wideo

Mniej uciążliwy wydaje się być PIT, bo za skomplikowany i bardzo skomplikowany uznało ten podatek ok. 59% przedsiębiorców.

Za to przyjazne są podatki i opłaty lokalne – przepisy regulujące te kwestie za optymalne lub proste uznało ponad 64% przedsiębiorców.

Ankieta pokazała, że ponad 43% podatników obawiało się podwyższenia stawek VAT. Teraz już wiemy, że słusznie.

Polecamy: VAT 2011

Polecamy: Podatki 2011

VAT – najtrudniejszy podatek

Ponad 1/3 podatników zwróciło uwagę na problem rozliczania VAT należnego z tytułu importu towarów na terytorium kraju bezpośrednio w deklaracji podatkowej. Takie rozwiązanie pozwala uniknąć faktycznej wpłaty zobowiązania z tytułu VAT już w momencie powstania długu celnego i przesunąć moment rozliczenia podatku należnego na moment złożenia deklaracji VAT.

Ponadto rozliczenie VAT należnego w deklaracji umożliwia jednoczesne zastosowanie mechanizmu obniżenia go o wartość VAT naliczonego, co może w praktyce doprowadzić do sytuacji, gdy wpłata podatku do organu podatkowego nie będzie konieczna.

Trzeba zauważyć, że możliwość ta została wprowadzona do ustawy o VAT w 2008 r., jednak jej stosowanie obwarowano licznymi warunkami, co spowodowało, iż w praktyce wielu podatników nie spełniło tych warunków lub nie zdecydowało się na stosowanie „uproszczenia”.

Autorzy raportu zwracają uwagę, że system rozliczania podatku VAT już w momencie powstania długu celnego prowadzi do „zamrażania” kwot VAT i powoduje negatywne konsekwencje dla przepływów finansowych w firmach importujących towary na terytorium Polski.

A przecież możliwość rozliczania VAT należnego z tytułu importu towarów w deklaracji jest prostsza w innych krajach członkowskich UE, częstą praktyką jest również dokonywanie odpraw importowych poza granicami Polski, co również ma negatywny wpływ na naszą gospodarkę.

Dlatego podatnicy apelują o uproszczenie obowiązujących procedur w tym zakresie.

Również 33% podatników postuluje pełne odliczenie VAT od zakupu samochodów osobowych, co jak wiadomo przynajmniej do 2013 roku nie nastąpi.

REKLAMA

Inne drażliwe kwestie VAT-owskie:
- tzw. premie pieniężne - przez długi czas organy podatkowe „upierały się”, iż są one usługą opodatkowaną VAT;
- konieczność uzyskiwania potwierdzeń odbioru faktur korygujących – przepisy te zostały uznane za niekonstytucyjne, gdyż zostały umieszczone w rozporządzeniu, a po ich przeniesieniu do ustawy wkrótce ma być rozstrzygana przez ETS ich zgodność z dyrektywą VAT;
- odliczenie VAT od samochodów osobowych – kwestia ta była sporna od samego początku, wyrok ETS nie wyjaśnił jej do końca i obecnie czekamy na uchwałę NSA w tej sprawie.
- nieodpłatne wydania – gdzie dopiero wyroki sądowe potwierdziły, iż podatnicy nie muszą naliczać VAT, choć autorzy raportu uważają, iż pozytywne stanowisko sądów jest wynikiem błędnej transpozycji przepisów dyrektywy do polskiej ustawy o VAT.

Z pewnością VAT jest podatkiem, w którym brak jest stabilnych interpretacji. Podatnicy albo godzą się na wyższe obciążenia, by nie polemizować z fiskusem albo kwestionują decyzje organów podatkowych i odwołują się do sądów administracyjnych.

Autorzy raportu zauważają jednak, że wdawanie się w spory z organami podatkowymi nie jest obecnie tak „bolesne” jak w przeszłości. Zlikwidowana została już 30% sankcja VAT, która dość skutecznie hamowała bardziej odważne zachowania podatników. Ponadto od pewnego czasu decyzje organów podatkowych nie są od razu wykonalne. Daje to podatnikom dużo większy komfort w kwestiach niejasnych i zmniejsza ryzyko związane ze sporami z urzędem skarbowym.

Nie boimy się urzędów skarbowych

Zaskakuje jednak generalna pozytywna ocena bezpośrednich relacji z organami podatkowymi. Ponad 95% przedsiębiorców - uczestników ankiety oceniło je jako dobre lub bardzo dobre. Wydaje się, że działania podejmowane przez administrację podatkową w ciągu ostatnich kilku lat (np. uruchomienie Krajowej Informacji Podatkowej, utworzenie specjalnych urzędów dla tzw. dużych podatników) przynoszą konkretne rezultaty w poprawie współpracy pomiędzy organami i podatnikami.

Ci sami respondenci uznali jednak, że konieczna jest poprawa poziomu wiedzy urzędników oraz wprowadzenie jasnych procedur działania administracji przez Ministerstwo Finansów.

Podatnicy aktywnie występują o urzędowe interpretacje podatkowe. Ponad 75% uczestników badania składało wniosek o wydanie indywidualnej interpretacji podatkowej.

Blisko 70% przedsiębiorców korzysta z możliwych uproszczeń i ułatwień w zakresie CIT a 43% w zakresie podatku VAT.

W razie sporu z organami podatkowymi podatnicy w większości są również skłonni kontynuować go w wyższych instancjach (91% respondentów złożyłoby odwołanie od decyzji organu pierwszej instancji a 80%wniosłoby skargę do sądu administracyjnego od decyzji organu drugiej instancji).

Warto to robić, bo ok. 75% odwołań zostało przynajmniej w części uwzględnione przez organy wyższej instancji (w tym sądy).

Źródło: Raport "Polski system podatkowy w opinii podatnika” przygotowany przez Deloitte na podstawie ankiet z badania przedsiębiorców, przeprowadzonych przez specjalistów Deloitte w okresie kwiecień – wrzesień 2010 r.

Autopromocja

REKLAMA

Źródło: Własne

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:

REKLAMA

QR Code
Podatek PIT - część 2
certificate
Jak zdobyć Certyfikat:
  • Czytaj artykuły
  • Rozwiązuj testy
  • Zdobądź certyfikat
1/10
Zeznanie PIT-37 za 2022 r. można złożyć w terminie do:
30 kwietnia 2023 r. (niedziela)
2 maja 2023 r. (wtorek)
4 maja 2023 r. (czwartek)
29 kwietnia 2023 r. (sobota)
Następne
Księgowość
Zapisz się na newsletter
Zobacz przykładowy newsletter
Zapisz się
Wpisz poprawny e-mail
Nowa składka zdrowotna dla przedsiębiorców od 1 stycznia 2025 r. Tego chce minister finansów

Chciałbym, żeby nowa składka zdrowotna dla przedsiębiorców weszła w życie 1 stycznia 2025 r. - powiedział 25 lipca 2024 r. w TVN 24 minister finansów Andrzej Domański. Jak mówił, zależy mu, by powstał wspólny rządowy projekt; takie rozwiązanie powinno być wypracowane w ciągu kilku najbliższych tygodni.

Zarządzanie zmianą - kluczowa umiejętność w biznesie i na wyższej uczelni. Jak to robić skutecznie?

Dzisiejsze środowiska biznesowe oraz akademickie charakteryzują się dynamicznymi zmianami, które wymagają od menedżerów, pracowników oraz kadry akademickiej posiadania specjalistycznych umiejętności zarządzania tymi procesami/lub procesami transformacyjnymi. Zmiany, napędzane głównie przez postęp technologiczny oraz nowe formy prowadzenia biznesu i edukacji, stają się coraz bardziej nieodłącznym elementem codziennej pracy i nauki. Pandemia COVID-19 jeszcze bardziej uwidoczniła konieczność szybkiego przystosowania się do nowych warunków, w szczególności w kontekście przejścia na tryb nauki i pracy zdalnej, bądź hybrydowej.

Fundacja rodzinna: kiedy jest szansą na zachowanie firmowego majątku? Czy może być wykorzystana do optymalizacji podatkowej?

Fundacja rodzinna to nowoczesna forma prawna, która zyskuje coraz większe uznanie w Polsce. Stworzona z myślą o skutecznym zarządzaniu i ochronie majątku rodzinnego, stanowi odpowiedź na wyzwania związane z sukcesją oraz koniecznością zabezpieczenia interesów bliskich. Dzięki niej możliwe jest nie tylko uporządkowanie spraw majątkowych, ale także uniknięcie potencjalnych sporów rodzinnych. Jakie są zasady funkcjonowania fundacji rodzinnej, jej organów oraz korzyści, jakie niesie dla fundatorów i beneficjentów? 

Dyskusja o akcyzie: legislacja europejska nie nadąża za badaniami

Około 25 proc. Polaków każdego dnia sięga po papierosa. Wartość ta – zamiast maleć – zwiększa się i stawia nas w gronie państw o względnie wysokim stopniu narażenia społeczeństwa na zagrożenia spowodowane dymem tytoniowym. Na drugim biegunie UE są Szwedzi. Tam pali zaledwie 8 proc. ludności. O planach ograniczenia konsumpcji tytoniu, produktów nikotynowych i alkoholu rozmawiali politycy i eksperci podczas posiedzenia podkomisji stałej do spraw zdrowia publicznego.

REKLAMA

Podatek od nieruchomości 2025: budynki po zmianie przepisów

Konsultowany obecnie przez Ministerstwo Finansów projekt zmian w podatku od nieruchomości budzi wątpliwości podatników i ekspertów. Dotyczą one m.in. definicji budynków i budowli. Oceniając potencjalne skutki projektowanych zmian, tak przedsiębiorcy jak i osoby fizyczne, które nie prowadzą działalności gospodarczej -  powinni zastanowić się nad swoim majątkiem. Bo w świetle nowych przepisów mogą pojawić się problemy z tym, czy dany obiekt budowlany jest budynkiem, czy budowlą.

Np. 6,2% rocznie przez 3 lata - stały i pewny zysk z oszczędności. Obligacje skarbowe 2024 - oferta i oprocentowanie w sierpniu

Ministerstwo Finansów w komunikacie z 21czerwca 2024 r. poinformowało o oprocentowaniu i ofercie obligacji oszczędnościowych (detalicznych) Skarbu Państwa nowych emisji, które będą sprzedawane w sierpniu 2024 roku. Oprocentowanie i marże tych obligacji nie uległy zmianie w porównaniu do oferowanych w lipcu br. Od 26 lipca br. można nabywać nową emisję obligacji skarbowych w drodze zamiany z korzystnym dyskontem

Firmy mają problem: brakuje pracowników z kwalifikacjami. Jak sobie z tym radzić?

Najnowsze dane wskazują jasno: małe i średnie przedsiębiorstwa w Polsce borykają się niedoborem rąk do pracy. Według Eurobarometru, aż 82 proc. firm ma problem ze znalezieniem pracowników, zwłaszcza tych wykwalifikowanych. ,,Zamiast tracić czas na nieskuteczne rekrutacje, firmy powinny zlecać zadania na zewnątrz np. w centrach BPO’’ – mówi Maciej Paraszczak, prezes Meritoros SA.  

Farmy wiatrowe a podatek od nieruchomości. Nadchodzą zmiany

Co jest przedmiotem opodatkowania podatkiem od nieruchomości farm wiatrowych? Budowle lub ich części jako przedmiot opodatkowania podatkiem od nieruchomości generują dla farm wiatrowych największe obciążenie podatkowe i między innymi dlatego są przedmiotem licznych sporów z fiskusem. Skutkiem tych sporów jest zmiana definicji budowli dla celów podatku od nieruchomości od 1 stycznia 2025 r.

REKLAMA

Od 2025 r. akcyza na e-liquidy ma wzrosnąć o 75%. Rozwinie się szara strefa i garażowa produkcja poza kontrolą?

Na rynku e-liquidów mamy największą szarą strefę, z którą fiskus niezbyt dobrze sobie radzi. Gwałtowna podwyżka akcyzy nie pomoże w rozwiązaniu tego problemu, tylko go spotęguje – komentuje plany Ministerstwa Finansów Piotr Leonarski, ekspert Federacji Przedsiębiorców Polskich. Krajowi producenci płynów do e-papierosów zaapelowali już do ministra finansów o rewizję planowanych podwyżek akcyzy na wyroby tytoniowe. W przypadku e-liquidów ma być ona największa i w 2025 roku wyniesie 75 proc. Branża podkreśla, że to przyczyni się do jeszcze większego rozrostu szarej strefy, a ponadto będzie zachętą dla konsumentów, żeby zamiast korzystać z alternatyw, wrócili do palenia tradycyjnych papierosów.

Podatek od żywności szkodliwej dla zdrowia. Już 44 kraje wprowadziły taki podatek

Dotychczas 44 kraje wprowadziły podatek od żywności szkodliwej dla zdrowia, czyli wysokoprzetworzonej, z dużą zawartością soli, cukru i tłuszczów nasyconych, w tym tłuszczów typu trans. Polska jest jednym z krajów, które zdecydowały się na wprowadzenie podatku cukrowego, którym objęte zostały słodzone napoje. Zdaniem ekspertów to dobry początek, ale jednocześnie za mało.

REKLAMA