REKLAMA

REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.
Porada Infor.pl

Jak przedsiębiorcy oceniają polskie podatki

REKLAMA

REKLAMA

Wiemy już, że Minister Finansów jest zadowolony z polskiego systemu podatkowego. Ale co sądzą o tym systemie przedsiębiorcy? Zbadali to specjaliści z Deloitte. Generalnie zdaniem przedsiębiorców nie jest dobrze. Podatki są zbyt skomplikowane (np. 90% podatników nie rozumie VAT), a przepisy podatkowe za często się zmieniają. Co gorsza fiskus sam gubi się w gąszczu tych przepisów wydając niejednolite interpretacje w analogicznych sprawach.

Autorzy raportu "Polski system podatkowy w opinii podatnika” przypominają, że ustawa o VAT była zmieniana ok. 20 razy od 2004 r. a ustawa o CIT ok. 60 razy od 2000 r., a ordynacja podatkowa ponad 50 razy w ostatnich kilku latach. Powoduje to poczucie braku stabilności i pewności prawa u podatników ale także u urzędników, którzy często mają wątpliwości jak stosować przepisy.

REKLAMA

REKLAMA

Autopromocja

Dlatego przedsiębiorcy postulują ograniczenie możliwości zmian legislacyjnych w podatkach i częstsze wydawanie interpretacji ogólnych przez Ministra Finansów.

Trzeba też zauważyć, że w raporcie uwzględniono 250 ankiet wypełnionych przez uczestników konferencji podatkowych organizowanych przez Deloitte. Byli to dobrze zorientowani w swoich prawach i obowiązkach podatnicy, reprezentujący duże podmioty gospodarcze, które dysponują odpowiednimi funduszami by korzystać z profesjonalnej mocy prawnej i doradztwa podatkowego.

Podatek VAT uznaje za skomplikowany i bardzo skomplikowany prawie 90% badanych przedsiębiorców.

REKLAMA

Podatek CIT uznaje za skomplikowany i bardzo skomplikowany prawie 68% badanych przedsiębiorców, a więc jest tu nieco lepiej niż w przypadku VAT.

Dalszy ciąg materiału pod wideo

Mniej uciążliwy wydaje się być PIT, bo za skomplikowany i bardzo skomplikowany uznało ten podatek ok. 59% przedsiębiorców.

Za to przyjazne są podatki i opłaty lokalne – przepisy regulujące te kwestie za optymalne lub proste uznało ponad 64% przedsiębiorców.

Ankieta pokazała, że ponad 43% podatników obawiało się podwyższenia stawek VAT. Teraz już wiemy, że słusznie.

Polecamy: VAT 2011

Polecamy: Podatki 2011

VAT – najtrudniejszy podatek

Ponad 1/3 podatników zwróciło uwagę na problem rozliczania VAT należnego z tytułu importu towarów na terytorium kraju bezpośrednio w deklaracji podatkowej. Takie rozwiązanie pozwala uniknąć faktycznej wpłaty zobowiązania z tytułu VAT już w momencie powstania długu celnego i przesunąć moment rozliczenia podatku należnego na moment złożenia deklaracji VAT.

Ponadto rozliczenie VAT należnego w deklaracji umożliwia jednoczesne zastosowanie mechanizmu obniżenia go o wartość VAT naliczonego, co może w praktyce doprowadzić do sytuacji, gdy wpłata podatku do organu podatkowego nie będzie konieczna.

Trzeba zauważyć, że możliwość ta została wprowadzona do ustawy o VAT w 2008 r., jednak jej stosowanie obwarowano licznymi warunkami, co spowodowało, iż w praktyce wielu podatników nie spełniło tych warunków lub nie zdecydowało się na stosowanie „uproszczenia”.

Autorzy raportu zwracają uwagę, że system rozliczania podatku VAT już w momencie powstania długu celnego prowadzi do „zamrażania” kwot VAT i powoduje negatywne konsekwencje dla przepływów finansowych w firmach importujących towary na terytorium Polski.

A przecież możliwość rozliczania VAT należnego z tytułu importu towarów w deklaracji jest prostsza w innych krajach członkowskich UE, częstą praktyką jest również dokonywanie odpraw importowych poza granicami Polski, co również ma negatywny wpływ na naszą gospodarkę.

Dlatego podatnicy apelują o uproszczenie obowiązujących procedur w tym zakresie.

Również 33% podatników postuluje pełne odliczenie VAT od zakupu samochodów osobowych, co jak wiadomo przynajmniej do 2013 roku nie nastąpi.

Inne drażliwe kwestie VAT-owskie:
- tzw. premie pieniężne - przez długi czas organy podatkowe „upierały się”, iż są one usługą opodatkowaną VAT;
- konieczność uzyskiwania potwierdzeń odbioru faktur korygujących – przepisy te zostały uznane za niekonstytucyjne, gdyż zostały umieszczone w rozporządzeniu, a po ich przeniesieniu do ustawy wkrótce ma być rozstrzygana przez ETS ich zgodność z dyrektywą VAT;
- odliczenie VAT od samochodów osobowych – kwestia ta była sporna od samego początku, wyrok ETS nie wyjaśnił jej do końca i obecnie czekamy na uchwałę NSA w tej sprawie.
- nieodpłatne wydania – gdzie dopiero wyroki sądowe potwierdziły, iż podatnicy nie muszą naliczać VAT, choć autorzy raportu uważają, iż pozytywne stanowisko sądów jest wynikiem błędnej transpozycji przepisów dyrektywy do polskiej ustawy o VAT.

Z pewnością VAT jest podatkiem, w którym brak jest stabilnych interpretacji. Podatnicy albo godzą się na wyższe obciążenia, by nie polemizować z fiskusem albo kwestionują decyzje organów podatkowych i odwołują się do sądów administracyjnych.

Autorzy raportu zauważają jednak, że wdawanie się w spory z organami podatkowymi nie jest obecnie tak „bolesne” jak w przeszłości. Zlikwidowana została już 30% sankcja VAT, która dość skutecznie hamowała bardziej odważne zachowania podatników. Ponadto od pewnego czasu decyzje organów podatkowych nie są od razu wykonalne. Daje to podatnikom dużo większy komfort w kwestiach niejasnych i zmniejsza ryzyko związane ze sporami z urzędem skarbowym.

Nie boimy się urzędów skarbowych

Zaskakuje jednak generalna pozytywna ocena bezpośrednich relacji z organami podatkowymi. Ponad 95% przedsiębiorców - uczestników ankiety oceniło je jako dobre lub bardzo dobre. Wydaje się, że działania podejmowane przez administrację podatkową w ciągu ostatnich kilku lat (np. uruchomienie Krajowej Informacji Podatkowej, utworzenie specjalnych urzędów dla tzw. dużych podatników) przynoszą konkretne rezultaty w poprawie współpracy pomiędzy organami i podatnikami.

Ci sami respondenci uznali jednak, że konieczna jest poprawa poziomu wiedzy urzędników oraz wprowadzenie jasnych procedur działania administracji przez Ministerstwo Finansów.

Podatnicy aktywnie występują o urzędowe interpretacje podatkowe. Ponad 75% uczestników badania składało wniosek o wydanie indywidualnej interpretacji podatkowej.

Blisko 70% przedsiębiorców korzysta z możliwych uproszczeń i ułatwień w zakresie CIT a 43% w zakresie podatku VAT.

W razie sporu z organami podatkowymi podatnicy w większości są również skłonni kontynuować go w wyższych instancjach (91% respondentów złożyłoby odwołanie od decyzji organu pierwszej instancji a 80%wniosłoby skargę do sądu administracyjnego od decyzji organu drugiej instancji).

Warto to robić, bo ok. 75% odwołań zostało przynajmniej w części uwzględnione przez organy wyższej instancji (w tym sądy).

Źródło: Raport "Polski system podatkowy w opinii podatnika” przygotowany przez Deloitte na podstawie ankiet z badania przedsiębiorców, przeprowadzonych przez specjalistów Deloitte w okresie kwiecień – wrzesień 2010 r.

Źródło: Własne

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:
Autopromocja

REKLAMA

QR Code

REKLAMA

Księgowość
Procedury specjalne na wypadek awarii KSeF lub braku dostępu (tryb offline w 3 wariantach). MFiG: nie ma mowy o przesunięciu terminu wdrożenia systemu

Ministerstwo Finansów nie rozważa przesunięcia terminu obowiązkowego uruchomienia KSeF, poinformował 11 grudnia 2025 r. przedstawiciel resortu w odpowiedzi na interpelację poselską. Zdaniem Ministerstwa KSeF w wersji demonstracyjnej jest stabilny i pewny w działaniu. Ponadto poinformowano, że nie są planowane zmiany odnośnie zasad uwierzytelnienia w KSeF. Jednocześnie Zastępca Szefa KAS przekazał kilka ważnych informacji, m.in. dot. funkcjonowania procedur specjalnych na wypadek awarii KSeF.

Młodzi influencerzy nie zawsze mogą korzystać z ulgi dla młodych. Warto o tym wiedzieć, by nie narazić się na problemy podatkowe

Przychody osób poniżej 26 roku życia mogą korzystać na gruncie podatku dochodowego od osób fizycznych ze zwolnienia przedmiotowego. Chodzi jednak tylko o przychody z określonych źródeł. Aby nie narazić się na problemy podatkowe, trzeba umieć je odróżnić.

W tych przypadkach nie trzeba będzie wystawiać faktur ustrukturyzowanych w KSeF od 1 lutego 2026 r. MFiG wydał rozporządzenie

Minister Finansów i Gospodarki (MFiG) w rozporządzeniu z 7 grudnia 2025 r. określił przypadki odpowiednio udokumentowanych dostaw towarów lub świadczenia usług, w których nie ma obowiązku wystawiania faktur ustrukturyzowanych, oraz przypadki, w których mimo braku obowiązku można wystawiać faktury ustrukturyzowane. Rozporządzenie to wejdzie w życie 1 lutego 2026 r.

Rząd potwierdził podstawę składek ZUS na 2026 rok. O ile wzrosną koszty zatrudnienia? Obliczenia na przykładzie wynagrodzeń kierowców w transporcie międzynarodowym

Rząd potwierdził wysokość przeciętnego prognozowanego wynagrodzenia, które w 2026 r. będzie wynosić 9 420 zł. To ważna informacja dla branży transportowej, ponieważ to właśnie od tej kwoty najczęściej naliczane są składki ZUS kierowców wykonujących przewozy międzynarodowe. Dla przedsiębiorców funkcjonujących w warunkach utrzymującej się presji finansowej oznacza to kolejny zauważalny wzrost kosztów. W praktyce może to zwiększyć miesięczne wydatki na jednego kierowcę nawet o kilkaset złotych.

REKLAMA

Można zyskać 11 tys. zł na jednym samochodzie firmowym. Trzeba zdążyć z leasingiem finansowym do końca 2025 roku: 1-2 tygodnie na formalności. Czasem leasing operacyjny jednak bardziej się opłaca

Nawet 11.000,- zł może zaoszczędzić przedsiębiorca, który kupi popularny samochód przed końcem 2025 roku korzystając z leasingu finansowego, a następnie będzie go amortyzował przez 5 lat – wynika z symulacji przygotowanej przez InFakt oraz Superauto.pl. Bowiem1 stycznia 2026 r. wchodzą w życie nowe zasady odliczeń wydatków związanych z samochodem firmowym. Istotnie zmieni się limit określający maksymalną cenę pojazdu umożliwiającą pełne rozliczenie odpisów amortyzacyjnych, a także wydatków związanych z leasingiem lub wynajem aut spalinowych w kosztach uzyskania przychodów. Niekorzystane zmiany dotkną 93% rynku nowych aut – wynika z szacunków Superauto.pl.

Jak poprawiać błędy w fakturach VAT w KSeF? Od lutego 2026 r. koniec z prostą korektą faktury

Wątpliwości związanych z KSeF jest bardzo dużo, ale niektóre znacząco wysuwają się na prowadzenie. Z badania zrealizowanego przez fillup k24 wynika, że co 3. księgowy obawia się sytuacji nietypowych, m.in. trudności w przypadku korekt. Obawy są zasadne, bo już od 1 lutego 2026 r. popularne noty korygujące nie będą miały żadnej mocy. Co w zamian? Jak poradzić sobie z częstymi, drobnymi pomyłkami na fakturach? Ile pracy dojdzie księgowym? Ekspert omawia trzy najczęstsze pytania związane z poprawianiem błędów.

Minister energii: Ceny w taryfach prądu na 2026 r. będą zbliżone do poziomu 500 zł/MWh. Będzie zmiana terminu na dopełnienie formalności w sprawie tańszego prądu

W dniu 9 grudnia 2025 r. Senat skierował do komisji ustawę wydłużającą małym i średnim firmom termin na rozliczenie się z pomocy z tytułu wysokich cen energii. Ok. 50 tys. firm nie złożyło jeszcze takiej informacji lub jej nie poprawiło. Ceny w taryfach prądu na 2026 r. będą zbliżone do poziomu 500 zł/MWh - ocenia minister energii Miłosz Motyka.

Problemy finansowe w firmie: kiedy księgowy powinien ostrzec zarząd? 5 sygnałów nadchodzącego kryzysu

W każdej firmie, niezależnie od skali działania, dział finansowy powinien być pierwszą linią obrony przed kryzysem. To tam symptomy nadchodzących problemów będą widoczne jako pierwsze: w danych, w zestawieniach, w cash flow. Rola księgowego, czy dyrektora finansowego nie powinna ograniczać się do zamykania miesiąca i rozliczeń podatkowych. To na nich spoczywa odpowiedzialność za reakcję, zanim będzie za późno. A warto wskazać, że wg danych Centralnego Ośrodka Informacji Gospodarczych, od stycznia do września bieżącego roku ogłoszono już 3864 postępowania restrukturyzacyjne i zgodnie z tą dynamiką w 2025 roku po raz pierwszy w Polsce przekroczona zostanie liczba 5000 postępowań restrukturyzacyjnych.

REKLAMA

Upominki świąteczne dla pracowników: jak rozliczyć w podatku dochodowym (PIT)? Kiedy prezent jest zwolniony z podatku?

W okresie świątecznym wielu pracodawców decyduje się na wręczenie pracownikom upominków lub prezentów by podziękować za ich pracę. Jest to dość często spotykany gest motywacyjny ze strony pracodawców. Dla pracowników oznaczać to może określone konsekwencje podatkowe na gruncie podatku dochodowego od osób fizycznych (dalej: „PIT”). Należy pamiętać także o fakcie, że może to rodzić obowiązek zapłaty składek na ubezpieczenia społeczne i ubezpieczenie zdrowotne.

Ile zarabia główna księgowa, kontroler finansowy, dyrektor finansowy? Jeżeli ma certyfikat zawodowy, to nawet 25% więcej

Raport płacowy opracowany na zlecenie The Chartered Institute of Management Accountants (CIMA) przez Randstad Polska pokazuje jasno, że certyfikowani specjaliści ds. finansów w Polsce zarabiają, w zależności od stanowiska, od 16% do 25% więcej niż osoby nieposiadające certyfikatów zawodowych. Analiza objęła 500 specjalistów z obszaru finansów, zatrudnionych na pięciu kluczowych stanowiskach: dyrektor finansowy (CFO), menedżer ds. finansów, główny księgowy, menedżer controllingu oraz kontroler finansowy. Wskazuje ona na istotne różnice w poziomie wynagrodzenia pomiędzy osobami posiadającymi certyfikaty zawodowe, takie jak tytuł Chartered Global Management Accountant (CGMA) nadawany przez CIMA czy kwalifikacja biegłego rewidenta przyznawana przez Krajową Izbę Biegłych Rewidentów (KIBR), a tymi, którzy takich certyfikatów nie posiadają.

Zapisz się na newsletter
Chcesz uniknąć błędów? Być na czasie z najnowszymi zmianami w podatkach? Zapisz się na nasz newsletter i otrzymuj rzetelne informacje prosto na swoją skrzynkę.
Zaznacz wymagane zgody
loading
Zapisując się na newsletter wyrażasz zgodę na otrzymywanie treści reklam również podmiotów trzecich
Administratorem danych osobowych jest INFOR PL S.A. Dane są przetwarzane w celu wysyłki newslettera. Po więcej informacji kliknij tutaj.
success

Potwierdź zapis

Sprawdź maila, żeby potwierdzić swój zapis na newsletter. Jeśli nie widzisz wiadomości, sprawdź folder SPAM w swojej skrzynce.

failure

Coś poszło nie tak

REKLAMA