REKLAMA

REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.
Porada Infor.pl

Jak przedsiębiorcy oceniają polskie podatki

Subskrybuj nas na Youtube
Dołącz do ekspertów Dołącz do grona ekspertów

REKLAMA

REKLAMA

Wiemy już, że Minister Finansów jest zadowolony z polskiego systemu podatkowego. Ale co sądzą o tym systemie przedsiębiorcy? Zbadali to specjaliści z Deloitte. Generalnie zdaniem przedsiębiorców nie jest dobrze. Podatki są zbyt skomplikowane (np. 90% podatników nie rozumie VAT), a przepisy podatkowe za często się zmieniają. Co gorsza fiskus sam gubi się w gąszczu tych przepisów wydając niejednolite interpretacje w analogicznych sprawach.

Autorzy raportu "Polski system podatkowy w opinii podatnika” przypominają, że ustawa o VAT była zmieniana ok. 20 razy od 2004 r. a ustawa o CIT ok. 60 razy od 2000 r., a ordynacja podatkowa ponad 50 razy w ostatnich kilku latach. Powoduje to poczucie braku stabilności i pewności prawa u podatników ale także u urzędników, którzy często mają wątpliwości jak stosować przepisy.

REKLAMA

Autopromocja

Dlatego przedsiębiorcy postulują ograniczenie możliwości zmian legislacyjnych w podatkach i częstsze wydawanie interpretacji ogólnych przez Ministra Finansów.

Trzeba też zauważyć, że w raporcie uwzględniono 250 ankiet wypełnionych przez uczestników konferencji podatkowych organizowanych przez Deloitte. Byli to dobrze zorientowani w swoich prawach i obowiązkach podatnicy, reprezentujący duże podmioty gospodarcze, które dysponują odpowiednimi funduszami by korzystać z profesjonalnej mocy prawnej i doradztwa podatkowego.

Podatek VAT uznaje za skomplikowany i bardzo skomplikowany prawie 90% badanych przedsiębiorców.

Podatek CIT uznaje za skomplikowany i bardzo skomplikowany prawie 68% badanych przedsiębiorców, a więc jest tu nieco lepiej niż w przypadku VAT.

Dalszy ciąg materiału pod wideo

Mniej uciążliwy wydaje się być PIT, bo za skomplikowany i bardzo skomplikowany uznało ten podatek ok. 59% przedsiębiorców.

Za to przyjazne są podatki i opłaty lokalne – przepisy regulujące te kwestie za optymalne lub proste uznało ponad 64% przedsiębiorców.

Ankieta pokazała, że ponad 43% podatników obawiało się podwyższenia stawek VAT. Teraz już wiemy, że słusznie.

Polecamy: VAT 2011

Polecamy: Podatki 2011

VAT – najtrudniejszy podatek

Ponad 1/3 podatników zwróciło uwagę na problem rozliczania VAT należnego z tytułu importu towarów na terytorium kraju bezpośrednio w deklaracji podatkowej. Takie rozwiązanie pozwala uniknąć faktycznej wpłaty zobowiązania z tytułu VAT już w momencie powstania długu celnego i przesunąć moment rozliczenia podatku należnego na moment złożenia deklaracji VAT.

Ponadto rozliczenie VAT należnego w deklaracji umożliwia jednoczesne zastosowanie mechanizmu obniżenia go o wartość VAT naliczonego, co może w praktyce doprowadzić do sytuacji, gdy wpłata podatku do organu podatkowego nie będzie konieczna.

Trzeba zauważyć, że możliwość ta została wprowadzona do ustawy o VAT w 2008 r., jednak jej stosowanie obwarowano licznymi warunkami, co spowodowało, iż w praktyce wielu podatników nie spełniło tych warunków lub nie zdecydowało się na stosowanie „uproszczenia”.

Autorzy raportu zwracają uwagę, że system rozliczania podatku VAT już w momencie powstania długu celnego prowadzi do „zamrażania” kwot VAT i powoduje negatywne konsekwencje dla przepływów finansowych w firmach importujących towary na terytorium Polski.

A przecież możliwość rozliczania VAT należnego z tytułu importu towarów w deklaracji jest prostsza w innych krajach członkowskich UE, częstą praktyką jest również dokonywanie odpraw importowych poza granicami Polski, co również ma negatywny wpływ na naszą gospodarkę.

Dlatego podatnicy apelują o uproszczenie obowiązujących procedur w tym zakresie.

Również 33% podatników postuluje pełne odliczenie VAT od zakupu samochodów osobowych, co jak wiadomo przynajmniej do 2013 roku nie nastąpi.

Inne drażliwe kwestie VAT-owskie:
- tzw. premie pieniężne - przez długi czas organy podatkowe „upierały się”, iż są one usługą opodatkowaną VAT;
- konieczność uzyskiwania potwierdzeń odbioru faktur korygujących – przepisy te zostały uznane za niekonstytucyjne, gdyż zostały umieszczone w rozporządzeniu, a po ich przeniesieniu do ustawy wkrótce ma być rozstrzygana przez ETS ich zgodność z dyrektywą VAT;
- odliczenie VAT od samochodów osobowych – kwestia ta była sporna od samego początku, wyrok ETS nie wyjaśnił jej do końca i obecnie czekamy na uchwałę NSA w tej sprawie.
- nieodpłatne wydania – gdzie dopiero wyroki sądowe potwierdziły, iż podatnicy nie muszą naliczać VAT, choć autorzy raportu uważają, iż pozytywne stanowisko sądów jest wynikiem błędnej transpozycji przepisów dyrektywy do polskiej ustawy o VAT.

Z pewnością VAT jest podatkiem, w którym brak jest stabilnych interpretacji. Podatnicy albo godzą się na wyższe obciążenia, by nie polemizować z fiskusem albo kwestionują decyzje organów podatkowych i odwołują się do sądów administracyjnych.

Autorzy raportu zauważają jednak, że wdawanie się w spory z organami podatkowymi nie jest obecnie tak „bolesne” jak w przeszłości. Zlikwidowana została już 30% sankcja VAT, która dość skutecznie hamowała bardziej odważne zachowania podatników. Ponadto od pewnego czasu decyzje organów podatkowych nie są od razu wykonalne. Daje to podatnikom dużo większy komfort w kwestiach niejasnych i zmniejsza ryzyko związane ze sporami z urzędem skarbowym.

Nie boimy się urzędów skarbowych

Zaskakuje jednak generalna pozytywna ocena bezpośrednich relacji z organami podatkowymi. Ponad 95% przedsiębiorców - uczestników ankiety oceniło je jako dobre lub bardzo dobre. Wydaje się, że działania podejmowane przez administrację podatkową w ciągu ostatnich kilku lat (np. uruchomienie Krajowej Informacji Podatkowej, utworzenie specjalnych urzędów dla tzw. dużych podatników) przynoszą konkretne rezultaty w poprawie współpracy pomiędzy organami i podatnikami.

Ci sami respondenci uznali jednak, że konieczna jest poprawa poziomu wiedzy urzędników oraz wprowadzenie jasnych procedur działania administracji przez Ministerstwo Finansów.

Podatnicy aktywnie występują o urzędowe interpretacje podatkowe. Ponad 75% uczestników badania składało wniosek o wydanie indywidualnej interpretacji podatkowej.

Blisko 70% przedsiębiorców korzysta z możliwych uproszczeń i ułatwień w zakresie CIT a 43% w zakresie podatku VAT.

W razie sporu z organami podatkowymi podatnicy w większości są również skłonni kontynuować go w wyższych instancjach (91% respondentów złożyłoby odwołanie od decyzji organu pierwszej instancji a 80%wniosłoby skargę do sądu administracyjnego od decyzji organu drugiej instancji).

Warto to robić, bo ok. 75% odwołań zostało przynajmniej w części uwzględnione przez organy wyższej instancji (w tym sądy).

Źródło: Raport "Polski system podatkowy w opinii podatnika” przygotowany przez Deloitte na podstawie ankiet z badania przedsiębiorców, przeprowadzonych przez specjalistów Deloitte w okresie kwiecień – wrzesień 2010 r.

Zapisz się na newsletter
Chcesz uniknąć błędów? Być na czasie z najnowszymi zmianami w podatkach? Zapisz się na nasz newsletter i otrzymuj rzetelne informacje prosto na swoją skrzynkę.
Zaznacz wymagane zgody
loading
Zapisując się na newsletter wyrażasz zgodę na otrzymywanie treści reklam również podmiotów trzecich
Administratorem danych osobowych jest INFOR PL S.A. Dane są przetwarzane w celu wysyłki newslettera. Po więcej informacji kliknij tutaj.
success

Potwierdź zapis

Sprawdź maila, żeby potwierdzić swój zapis na newsletter. Jeśli nie widzisz wiadomości, sprawdź folder SPAM w swojej skrzynce.

failure

Coś poszło nie tak

Źródło: Własne

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:
Autopromocja

REKLAMA

QR Code

REKLAMA

Księgowość
Zapisz się na newsletter
Zobacz przykładowy newsletter
Zapisz się
Wpisz poprawny e-mail
Zarządzanie finansami i procesami finansowo-księgowymi w rosnącym przedsiębiorstwie

W dzisiejszej gospodarce efektywne zarządzanie finansami i procesami finansowymi stanowi kluczowy czynnik sukcesu dla rozwijających się przedsiębiorstw. Praktyka biznesowa pokazuje, że sam wzrost obrotów nie zawsze przekłada się na poprawę kondycji finansowej firmy. Nieumiejętnie zarządzany rozwój może prowadzić do paradoksalnej sytuacji, w której zwiększającym się przychodom towarzyszą spadająca rentowność i problemy z płynnością finansową.

Rozliczenie składki zdrowotnej w 2025 roku. Księgowa wyjaśnia jak to zrobić

Termin złożenia w ZUS deklaracji zawierającej rozliczenie wpłaconych składek zdrowotnych za 2024 rok upływa 20 maja 2025 r. Obowiązek ten dotyczy większości przedsiębiorców prowadzących pozarolniczą działalność gospodarczą. Jedynie ci rozliczający się na karcie podatkowej są z niego zwolnieni. W pozostałych przypadkach wysokość należnych składek wylicza się na podstawie przychodów bądź dochodów osiągniętych w poprzednim roku. Na co zwrócić uwagę przygotowując roczne rozliczenie składek? Wyjaśnia to Paulina Chwil, Księgowa Prowadząca oraz Ekspert ds. ZUS i Prawa Pracy w CashDirector S.A.

Trump 2.0. Rewolucja chorego rozsądku. Prof. Kołodko recenzuje politykę (nie tylko gospodarczą) obecnego prezydenta USA

W kwietniu 2025 r. nakładem Wydawnictwa Naukowego PWN ukazała się najnowsza książka prof. Grzegorza W. Kołodki zatytułowana „Trump 2.0. Rewolucja chorego rozsądku”. Grzegorz W. Kołodko, wybitny ekonomista i były wicepremier, w swoim bezkompromisowym stylu analizuje trumponomikę i trumpizm, populizm, nowy nacjonalizm, publiczne kłamstwa i brutalną grę interesów. Profesor poświęca szczególną uwagę kwestiom manipulacji opinią publiczną, polityce sojuszy, a także wpływowi wojny w Ukrainie na kształt geopolityki. Zastanawia się również, jakie zagrożenia dla NATO i Unii Europejskiej niesie ze sobą „America First” – i co to wszystko oznacza dla współczesnego świata.

Zmiany w rachunkowości w 2025 r. Sprawozdawczość ESG przesunięta o 2 lata

Minister Finansów przygotował 5 maja 2025 r. projekt nowelizacji ustawy wdrażającej dyrektywę CRSD do ustawy o rachunkowości, a także ustawy o biegłych rewidentach, firmach audytorskich oraz nadzorze publicznym oraz niektórych innych ustaw. Ta nowelizacja ma na celu wdrożenie unijnej dyrektywy 2025/794, przesuwającej wdrożenie obowiązku sprawozdawczości ESG o 2 lata.

REKLAMA

Większość podatników VAT może uniknąć w 2026 r. obowiązku wystawiania faktur ustrukturyzowanych w KSeF. Prof. Modzelewski wyjaśnia jak to możliwe

Zdaniem profesora Witolda Modzelewskiego, gdyby uchwalono projekt przepisów wprowadzających obowiązkowy KSeF w przedłożonym niedawno kształcie, to większość podatników VAT nie będzie musiała wystawiać faktur ustrukturyzowanych w 2026 r.

Stopy procentowe NBP 2025: w maju obniżka o 0,5 pkt proc.

Rada Polityki Pieniężnej na posiedzeniu w dniach 6-7 maja 2025 r. postanowiła obniżyć wszystkie stopy procentowe NBP o 0,5 punktu procentowego. Stopa referencyjna wynosi od 8 maja 2025 r. 5,25 proc. - poinformował w komunikacie Narodowy Bank Polski. Decyzja RPP była zgodna z oczekiwaniami większości analityków finansowych i ekonomistów. Stopy NBP zmieniły się pierwszy raz od 3 października 2023 r.

Przekształcenie JDG a status podatnika rozpoczynającego działalność w estońskim CIT

W świetle marcowego wyroku NSA (sygn. II FSK 1412/24) zmienia się podejście do kwalifikacji podatkowej spółek powstałych z przekształcenia jednoosobowych działalności gospodarczych. Wyrok ten przesądził, że takie podmioty mogą korzystać z przywilejów "podatnika rozpoczynającego działalność" na gruncie przepisów o estońskim CIT.

Pracujesz na zleceniu - a może to faktyczna umowa o pracę? Jak ustalić i wykazać istnienie stosunku pracy

Osoby wykonujące umowy zlecenia, czy inne umowy cywilnoprawne, mają czasem wątpliwości, czy nie jest to de facto umowa o pracę. Każdy przedsiębiorca słyszał o możliwych kontrolach, podważeniu zatrudnienia, konieczności uzasadniania dlaczego taki a nie inny typ umowy został konkretnej osobie zaproponowany. A co ze swobodą zawierania umów? Czy forma umowy na którą zgadzamy się wspólnie z nowozatrudnioną osobą nie powinna być wystarczająca dla inspekcji pracy skoro zgodnie obie strony złożyły na niej swój podpis? Na te i wiele innych pytań odpowie Czytelnikom ten artykuł.

REKLAMA

Zmiany w podatkach od 2026 r. - wyższy limit zwolnienia z VAT, korekty deklaracji, 6 m-cy vacatio legis

Ministerstwo Finansów poinformowało, że 6 maja 2025r. Rada Ministrów przyjęła pakiet projektów ustaw dot. podatków w ramach procesu deregulacji. Nowe przepisy mają na celu m.in. ochronę podatników przed nagłymi zmianami przepisów ustaw podatkowych oraz doprecyzowanie wątpliwości interpretacyjnych zgłaszanych przez przedsiębiorców w zakresie deklaracji składanej w trakcie lub po zakończeniu kontroli celno-skarbowej. Projekty dotyczą również podwyższenia limitu zwolnienia podmiotowego w VAT oraz likwidacji obowiązku przygotowywania i publikacji informacji o realizowanej strategii podatkowej.

Czego najczęściej dotyczą kontrole z urzędu skarbowego i ZUS-u?

Przedsiębiorcy mają szereg obowiązków wobec państwa - jako podatnicy muszą przestrzegać przepisów podatkowych, a jako płatnicy stosować normy z zakresu ubezpieczeń społecznych. W obu tych sferach często dochodzi do uchybień. Dlatego upoważnione organy sprawdzają, czy firmy przestrzegają obowiązujących przepisów. W naszym artykule przedstawiamy najczęstsze obszary, które podlegają kontroli organów podatkowych lub Zakładu Ubezpieczeń Społecznych.

REKLAMA