REKLAMA

REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.
Porada Infor.pl

Jak przedsiębiorcy oceniają polskie podatki

Subskrybuj nas na Youtube
Dołącz do ekspertów Dołącz do grona ekspertów

REKLAMA

REKLAMA

Wiemy już, że Minister Finansów jest zadowolony z polskiego systemu podatkowego. Ale co sądzą o tym systemie przedsiębiorcy? Zbadali to specjaliści z Deloitte. Generalnie zdaniem przedsiębiorców nie jest dobrze. Podatki są zbyt skomplikowane (np. 90% podatników nie rozumie VAT), a przepisy podatkowe za często się zmieniają. Co gorsza fiskus sam gubi się w gąszczu tych przepisów wydając niejednolite interpretacje w analogicznych sprawach.

Autorzy raportu "Polski system podatkowy w opinii podatnika” przypominają, że ustawa o VAT była zmieniana ok. 20 razy od 2004 r. a ustawa o CIT ok. 60 razy od 2000 r., a ordynacja podatkowa ponad 50 razy w ostatnich kilku latach. Powoduje to poczucie braku stabilności i pewności prawa u podatników ale także u urzędników, którzy często mają wątpliwości jak stosować przepisy.

REKLAMA

REKLAMA

Dlatego przedsiębiorcy postulują ograniczenie możliwości zmian legislacyjnych w podatkach i częstsze wydawanie interpretacji ogólnych przez Ministra Finansów.

Trzeba też zauważyć, że w raporcie uwzględniono 250 ankiet wypełnionych przez uczestników konferencji podatkowych organizowanych przez Deloitte. Byli to dobrze zorientowani w swoich prawach i obowiązkach podatnicy, reprezentujący duże podmioty gospodarcze, które dysponują odpowiednimi funduszami by korzystać z profesjonalnej mocy prawnej i doradztwa podatkowego.

Podatek VAT uznaje za skomplikowany i bardzo skomplikowany prawie 90% badanych przedsiębiorców.

REKLAMA

Podatek CIT uznaje za skomplikowany i bardzo skomplikowany prawie 68% badanych przedsiębiorców, a więc jest tu nieco lepiej niż w przypadku VAT.

Dalszy ciąg materiału pod wideo

Mniej uciążliwy wydaje się być PIT, bo za skomplikowany i bardzo skomplikowany uznało ten podatek ok. 59% przedsiębiorców.

Za to przyjazne są podatki i opłaty lokalne – przepisy regulujące te kwestie za optymalne lub proste uznało ponad 64% przedsiębiorców.

Ankieta pokazała, że ponad 43% podatników obawiało się podwyższenia stawek VAT. Teraz już wiemy, że słusznie.

Polecamy: VAT 2011

Polecamy: Podatki 2011

VAT – najtrudniejszy podatek

Ponad 1/3 podatników zwróciło uwagę na problem rozliczania VAT należnego z tytułu importu towarów na terytorium kraju bezpośrednio w deklaracji podatkowej. Takie rozwiązanie pozwala uniknąć faktycznej wpłaty zobowiązania z tytułu VAT już w momencie powstania długu celnego i przesunąć moment rozliczenia podatku należnego na moment złożenia deklaracji VAT.

Ponadto rozliczenie VAT należnego w deklaracji umożliwia jednoczesne zastosowanie mechanizmu obniżenia go o wartość VAT naliczonego, co może w praktyce doprowadzić do sytuacji, gdy wpłata podatku do organu podatkowego nie będzie konieczna.

Trzeba zauważyć, że możliwość ta została wprowadzona do ustawy o VAT w 2008 r., jednak jej stosowanie obwarowano licznymi warunkami, co spowodowało, iż w praktyce wielu podatników nie spełniło tych warunków lub nie zdecydowało się na stosowanie „uproszczenia”.

Autorzy raportu zwracają uwagę, że system rozliczania podatku VAT już w momencie powstania długu celnego prowadzi do „zamrażania” kwot VAT i powoduje negatywne konsekwencje dla przepływów finansowych w firmach importujących towary na terytorium Polski.

A przecież możliwość rozliczania VAT należnego z tytułu importu towarów w deklaracji jest prostsza w innych krajach członkowskich UE, częstą praktyką jest również dokonywanie odpraw importowych poza granicami Polski, co również ma negatywny wpływ na naszą gospodarkę.

Dlatego podatnicy apelują o uproszczenie obowiązujących procedur w tym zakresie.

Również 33% podatników postuluje pełne odliczenie VAT od zakupu samochodów osobowych, co jak wiadomo przynajmniej do 2013 roku nie nastąpi.

Inne drażliwe kwestie VAT-owskie:
- tzw. premie pieniężne - przez długi czas organy podatkowe „upierały się”, iż są one usługą opodatkowaną VAT;
- konieczność uzyskiwania potwierdzeń odbioru faktur korygujących – przepisy te zostały uznane za niekonstytucyjne, gdyż zostały umieszczone w rozporządzeniu, a po ich przeniesieniu do ustawy wkrótce ma być rozstrzygana przez ETS ich zgodność z dyrektywą VAT;
- odliczenie VAT od samochodów osobowych – kwestia ta była sporna od samego początku, wyrok ETS nie wyjaśnił jej do końca i obecnie czekamy na uchwałę NSA w tej sprawie.
- nieodpłatne wydania – gdzie dopiero wyroki sądowe potwierdziły, iż podatnicy nie muszą naliczać VAT, choć autorzy raportu uważają, iż pozytywne stanowisko sądów jest wynikiem błędnej transpozycji przepisów dyrektywy do polskiej ustawy o VAT.

Z pewnością VAT jest podatkiem, w którym brak jest stabilnych interpretacji. Podatnicy albo godzą się na wyższe obciążenia, by nie polemizować z fiskusem albo kwestionują decyzje organów podatkowych i odwołują się do sądów administracyjnych.

Autorzy raportu zauważają jednak, że wdawanie się w spory z organami podatkowymi nie jest obecnie tak „bolesne” jak w przeszłości. Zlikwidowana została już 30% sankcja VAT, która dość skutecznie hamowała bardziej odważne zachowania podatników. Ponadto od pewnego czasu decyzje organów podatkowych nie są od razu wykonalne. Daje to podatnikom dużo większy komfort w kwestiach niejasnych i zmniejsza ryzyko związane ze sporami z urzędem skarbowym.

Nie boimy się urzędów skarbowych

Zaskakuje jednak generalna pozytywna ocena bezpośrednich relacji z organami podatkowymi. Ponad 95% przedsiębiorców - uczestników ankiety oceniło je jako dobre lub bardzo dobre. Wydaje się, że działania podejmowane przez administrację podatkową w ciągu ostatnich kilku lat (np. uruchomienie Krajowej Informacji Podatkowej, utworzenie specjalnych urzędów dla tzw. dużych podatników) przynoszą konkretne rezultaty w poprawie współpracy pomiędzy organami i podatnikami.

Ci sami respondenci uznali jednak, że konieczna jest poprawa poziomu wiedzy urzędników oraz wprowadzenie jasnych procedur działania administracji przez Ministerstwo Finansów.

Podatnicy aktywnie występują o urzędowe interpretacje podatkowe. Ponad 75% uczestników badania składało wniosek o wydanie indywidualnej interpretacji podatkowej.

Blisko 70% przedsiębiorców korzysta z możliwych uproszczeń i ułatwień w zakresie CIT a 43% w zakresie podatku VAT.

W razie sporu z organami podatkowymi podatnicy w większości są również skłonni kontynuować go w wyższych instancjach (91% respondentów złożyłoby odwołanie od decyzji organu pierwszej instancji a 80%wniosłoby skargę do sądu administracyjnego od decyzji organu drugiej instancji).

Warto to robić, bo ok. 75% odwołań zostało przynajmniej w części uwzględnione przez organy wyższej instancji (w tym sądy).

Źródło: Raport "Polski system podatkowy w opinii podatnika” przygotowany przez Deloitte na podstawie ankiet z badania przedsiębiorców, przeprowadzonych przez specjalistów Deloitte w okresie kwiecień – wrzesień 2010 r.

Zapisz się na newsletter
Chcesz uniknąć błędów? Być na czasie z najnowszymi zmianami w podatkach? Zapisz się na nasz newsletter i otrzymuj rzetelne informacje prosto na swoją skrzynkę.
Zaznacz wymagane zgody
loading
Zapisując się na newsletter wyrażasz zgodę na otrzymywanie treści reklam również podmiotów trzecich
Administratorem danych osobowych jest INFOR PL S.A. Dane są przetwarzane w celu wysyłki newslettera. Po więcej informacji kliknij tutaj.
success

Potwierdź zapis

Sprawdź maila, żeby potwierdzić swój zapis na newsletter. Jeśli nie widzisz wiadomości, sprawdź folder SPAM w swojej skrzynce.

failure

Coś poszło nie tak

Źródło: Własne

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:
Autopromocja

REKLAMA

QR Code

REKLAMA

Księgowość
Zapisz się na newsletter
Zobacz przykładowy newsletter
Zapisz się
Wpisz poprawny e-mail
Decyzja RPP w sprawie stóp procentowych

Rada Polityki Pieniężnej obniżyła w środę stopy procentowe o 25 pkt. bazowych; stopa referencyjna wyniesie 4,5 proc. w skali rocznej. To czwarta obniżka stóp procentowych w tym roku.

Umowy o dzieło mniej popularne. ZUS pokazał statystyki

Umowy o dzieło w Polsce pozostają domeną krótkich zleceń – aż 28 proc. trwa jeden dzień, a najwięcej wykonawców tych umów to osoby w wieku 30–39 lat. Dane ZUS za pierwsze półrocze wskazują na rosnący udział sektorów kreatywnych, takich jak informacja i komunikacja.

Reeksport po nieudanej dostawie – jak prawidłowo postąpić?

Eksport towarów poza Unię Europejską jest procesem wieloetapowym i wymaga zarówno sprawnej logistyki, jak i poprawnego dopełnienia obowiązków celnych oraz podatkowych. Pomimo starannego przygotowania, czasami zdarzają się sytuacje, w których kontrakt handlowy nie zostaje zrealizowany – odbiorca w kraju trzecim z różnych powodów nie przyjmuje przesyłki. W rezultacie towar wraca na teren Unii, co rodzi szereg pytań: jak ująć taki zwrot w dokumentacji? czy trzeba korygować rozliczenia podatkowe? jak ponownie wysłać towar zgodnie z przepisami?

Księgowość influencerów i twórców internetowych. Rozliczanie: barterów, donejtów, kosztów. Kiedy trzeba zarejestrować działalność?

Jak rozliczać nowoczesne źródła dochodu i jakie wyzwania stoją przed księgowymi obsługującymi branżę kreatywną? Influencerzy i twórcy internetowi przestali być ciekawostką świata popkultury, a stali się pełnoprawnymi przedsiębiorcami. Generują znaczące przychody z reklam, współpracy z markami, sprzedaży własnych produktów czy kursów online. Obsługa księgowa tej specyficznej branży stawia przed biurami rachunkowymi nowe wyzwania. Nietypowe źródła przychodów, różnorodne formy rozliczeń, a także niejednoznaczne interpretacje podatkowe to tylko część tematów, z którymi mierzą się księgowi influencerów. Jak poprawnie rozliczać tę branżę? Na co zwrócić uwagę, by nie narazić klienta na błędy podatkowe?

REKLAMA

KSeF w jednostkach budżetowych – wyzwania i szanse. Wywiad z dr Małgorzatą Rzeszutek

Jak wdrożenie KSeF wpłynie na funkcjonowanie jednostek sektora finansów publicznych? Jakie zagrożenia i korzyści niesie cyfrowa rewolucja w fakturowaniu? O tym rozmawiamy z dr Małgorzatą Rzeszutek, doradcą podatkowym i specjalistką w zakresie prawa podatkowego.

Pieniądze dla dziecka: Ile razy można dać bez podatku? Jest jeden kluczowy warunek przy darowiznach

Pieniądze dziecku bez podatku można przekazać wielokrotnie, gdyż nie jest istotne ile razy, ale trzeba uważać, aby po przekroczeniu limitu kwoty wolnej od podatku od darowizn dokonać niezbędnych formalności urzędowych. Sprawdź, jakie aktualnie obowiązują kwoty wolne od podatku.

Skuteczna windykacja: 5 mitów – dlaczego nie warto w nie wierzyć. Terminy przedawnienia roszczeń (branża TSL)

Wśród polskich przedsiębiorców, w tym także w branży TSL (transport, spedycja i logistyka) temat windykacji należności powraca jak bumerang. Z jednej strony przedsiębiorcy zmagają się z chronicznymi zatorami płatniczymi, z drugiej – wciąż krążą liczne stereotypy, które sprawiają, że wiele firm reaguje zbyt późno albo unika działań windykacyjnych. W efekcie przedsiębiorcy narażają się na utratę płynności finansowej i problemy z dalszym rozwojem.

Podatek od nieruchomości - stawki maksymalne w 2026 roku. 1,25 zł za 1 m2 mieszkania lub domu, 35,53 zł za 1 m2 biura, magazynu, sklepu

Stawki maksymalne podatku od nieruchomości będą w 2026 roku wyższe o ok. 4,5% od obowiązujących w 2025 roku. Przykładowo stawka maksymalna podatku od budynków mieszkalnych i samych mieszkań wyniesie w 2026 roku 1,25 zł od 1 m2 powierzchni użytkowej, a od budynków (także mieszkalnych) używanych do prowadzenia działalności gospodarczej: 35,53 zł za 1 m2 powierzchni użytkowej. Faktyczne stawki podatku od nieruchomości na dany rok ustalają rady gmin w formie uchwały ale stawki te nie mogą być wyższe od maksymalnych stawek określonych przez Ministra Finansów i Gospodarki.

REKLAMA

Limit poniżej 10 000 zł - najczęściej zadawane pytania o KSeF

Czy przedsiębiorca z obrotami poniżej 10 tys. zł miesięcznie musi korzystać z KSeF? Jak długo można jeszcze wystawiać faktury papierowe? Ministerstwo Finansów wyjaśnia szczegóły nowych zasad, które wejdą w życie od lutego 2026 roku.

"Podatek" (opłata) od psa w 2026 r. Jest stawka maksymalna ale każda gmina ustala samodzielnie. Kto nie musi płacić tej opłaty?

Najczęściej mówi się potocznie: „podatek od psa”. Ale tak naprawdę to opłata lokalna: "opłata od posiadania psów" pobierana przez gminy. Na szczęście nie wszystkie gminy się na to decydują. Bo opłata właśnie tym się różni od podatku, że może ale nie musi być wprowadzona na terenie danej gminy. Ile wynosi opłata od psa w 2026 roku? Kto musi ją płacić a kto jest zwolniony? Do kiedy trzeba wnosić tę opłatę do gminy? Wyjaśniamy.

REKLAMA