REKLAMA

REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.
Porada Infor.pl

Benefity dla pracowników w 2011 roku a podatek VAT

Paweł Barnik
Ekspert podatkowy
Krzysztof Komorniczak
Doradca podatkowy, prawnik
Grupa ECDP
Jedna z wiodących grup konsultingowych w Polsce

REKLAMA

REKLAMA

Przedsiębiorcy umożliwiają własnym pracownikom korzystanie z określonych benefitów, za które pobierają należne wynagrodzenie (w wielu przypadkach niższe niż obowiązujące w normalnym obrocie gospodarczym).

Czy w przypadku odsprzedaży pracownikom usług medycznych oraz nauki języków obcych nadal skorzystamy w 2011 roku ze zwolnienia przedmiotowego w VAT?

REKLAMA

Autopromocja

Często spotykanym i wykorzystywanym w firmach benefitem są tzw. pakiety medyczne.

Pracownik wykupując określone usługi może korzystać z prywatnych klinik, porad medycznych (nie tylko z zakresu medycy pracy, ale także z pozostałych świadczeń medycznych, w tym również z medycyny rodzinnej). Innym benefitem o jakim warto wspomnieć jest korzystanie z nauki języków obcych, za które pracownicy płacą znacznie niższe wynagrodzenie od zwykłego Kowalskiego.

W sytuacji, gdy przedsiębiorca nabywa przedmiotowe usługi (tut. pakiety medyczne jak i naukę języków obcych) we własnym imieniu, ale na rzecz określonych pracowników, uznaje się że na potrzeby VAT-u sam nabył, a kolejno wyświadczył te świadczenia.

Powyższe wynika z treści art. 30 ust. 3 VAT-u, w którym czytamy, że w przypadku gdy podatnik, działając we własnym imieniu ale na rzecz osoby trzeciej bierze udział w świadczeniu usług, podstawą opodatkowania jest kwota należna z tytułu świadczenia usług, pomniejszona o kwotę podatku.

Dalszy ciąg materiału pod wideo

Polecamy: serwis PIT

Polecamy: serwis VAT

Przepis powyższy stanowi implementację art. 28 Dyrektywy 206/112/WE, zgodnie z którym w przypadku gdy podatnik we własnym imieniu lecz na rzecz innego podatnika bierze udział w świadczeniu usług, uznaje się, że sam nabył i wyświadczył te usługi.

W takich sytuacjach uznaje się, że dla celów podatku od towarów i usług zleceniobiorca nabył usługę od faktycznego wykonawcy, a następnie wyświadczył usługę zleceniodawcy. W konsekwencji, przedsiębiorca (podatnik) odsprzedając przedmiotowe usługi na rzecz pracowników powinien w szczególności zastanowić się nad sposobem ich opodatkowania na gruncie przepisów VATU.

Jak jest obecnie...

REKLAMA

Podatnicy, którzy nabywają przedmiotowe świadczenia we własnym imieniu, ale na rzecz pracowników, co do zasady otrzymują faktury VAT, w których nie występuje kwota podatku naliczonego. Powyższe wynika z faktu, iż podmiot świadczący te usługi (faktyczny usługodawca) korzysta ze zwolnienia przedmiotowego w VAT. Jak czytamy bowiem w treści art. 43 ust. 1 pkt 1 VAT- u, zwalnia się od podatku usługi wymienione w załączniku nr 4 do ustawy. Natomiast w poz. 7 i 9 tego załącznika, zwolnieniu podlegają m.in. szeroko rozumiane usługi w zakresie edukacji (ex 80 PKWiU) oraz usługi w zakresie ochrony zdrowia i opieki społecznej, z wyłączeniem usług weterynaryjnych (ex 85 PKWiU).

W konsekwencji, przedsiębiorca (podatnik), który odsprzedaje przedmiotowe usługi na rzecz własnych pracowników, również uprawniony jest do skorzystania z ww. zwolnienia przedmiotowego w VAT. Tym samym, obciążając pracowników za pakiety medyczne oraz usługi w zakresie edukacji stosuje zwolnienie z opodatkowania w VAT.

...a jak będzie w 2011 r.

Ustawa z dnia 29 października 2010 r. o zmianie ustawy o podatku od towarów i usług (która to nowelizacja została już uchwalona przez obie Izby Parlamentu i trafiła do podpisu Prezydenta RP) zmienia uprawnienia w zakresie korzystania ze zwolnień przedmiotowych w VAT.

Jak wynika z przepisów tej nowelizacji, całkowicie zostanie uchylony art. 43 ust. 1 pkt 1 ustawy o VAT wraz z odwołującym się do niego załącznikiem nr 4. Jednocześnie do analizowanego art. 43 ust. 1 zostaną wprowadzone w pkt 17 – 41, nowe przepisy warunkujące korzystanie ze zwolnień przedmiotowych w VAT. Co więcej, w zakresie klasyfikacji usługi Podatnik nie będzie już miał prawa odwoływać się do klasyfikacji statystycznych (tutaj do PKWiU).

Zwolnieniem zostaną objęte usługi, które gospodarczo oraz słownikowo wypełniają zakres czynności wymienionych w art. 43 ustawy o VAT. Tym samym warto przeanalizować najbardziej interesujące podatników zmiany w tym zakresie.

Z analizy pkt 18 oraz pkt 19 art. 43 ustawy o VAT wynika, że zwolnieniu podlegać będą:

- usługi w zakresie opieki medycznej, służące profilaktyce, zachowaniu, ratowaniu, przywracaniu i poprawie zdrowia oraz dostawę towarów i świadczenie usług ściśle z tymi usługami związane, wykonywane przez zakłady opieki zdrowotnej;
- usługi w zakresie opieki medycznej, służące profilaktyce, zachowaniu, ratowaniu, przywracaniu i poprawie zdrowia, świadczone przez: lekarzy i lekarzy dentystów, pielęgniarki i położne, osoby wykonujące inne zawody medyczne, o których mowa w art. 18d ust. 1 pkt 1 ustawy z dnia 30 sierpnia 1991 r. o zakładach opieki zdrowotnej (Dz. U. z 2007 r. Nr 14, poz. 89, z późn. zm.) oraz psychologów.

Natomiast w pkt 26-29 tego przepisu prawa podatkowego czytamy, że zwolnieniu przedmiotowemu podlegają usługi:

- świadczone przez jednostki objęte systemem oświaty w rozumieniu przepisów o systemie oświaty, w zakresie kształcenia i wychowania, uczelnie, jednostki naukowe Polskiej Akademii Nauk oraz jednostki badawczo-rozwojowe, w zakresie kształcenia na poziomie wyższym, oraz dostawę towarów i świadczenie usług ściśle z tymi usługami związane;
- usługi prywatnego nauczania na poziomie przedszkolnym, podstawowym, gimnazjalnym, ponadgimnazjalnym i wyższym, świadczone przez nauczycieli, a także
- usługi nauczania języków obcych oraz dostawę towarów i świadczenie usług ściśle z tymi usługami związane, inne niż wymienione w pkt 26, pkt 27 i pkt 29 .

Przy czym należy zasygnalizować, iż zapis dotyczący świadczenia nauki języków obcych został dodany w trakcie trwania prac parlamentarnych. Należy również pamiętać, iż zwolnienie to wykracza poza zakres uprawnień wynikających z przepisów Dyrektywy 2006/112/WE, bowiem możliwość skorzystania ze zwolnienia w zakresie usług edukacyjnych warunkowane jest spełnieniem wymogów podmiotowych (tj. świadczenia te powinny być wykonywane przez powołane ku temu podmioty prawa publicznego lub inne instytucje działające w tej dziedzinie, których cele uznane są za podobne przez dane państwo członkowskie).

Polecamy: serwis Koszty

W konsekwencji, od 2011 r. w przypadku nabycia tzw. pakietów medycznych podatnik otrzyma fakturę VAT, w której podobnie jak obecnie nie będzie widniała kwota naliczonego podatku VAT. Usługi te nadal będą korzystały ze zwolnienia z opodatkowania. Niemniej, w przypadku gdy następnie przedsiębiorca zechce obciążyć pracowników kosztem tych pakietów, z takiego zwolnienia już nie skorzysta.

Należy bowiem pamiętać, iż zwolnienie to może być zastosowane jedynie przez podmioty profesjonalnie wykonujące praktykę medyczną. Skoro zwykły przedsiębiorca nie wypełnia tego warunku podmiotowego, świadczenia medyczne będzie zobowiązany opodatkować wg podstawowej stawki podatku VAT (tut. stawki 23%).

Z kolei, jeśli chodzi o świadczenia usług nauczania języków obcych, i w tym przypadku podatnik nabywając przedmiotowe świadczenia otrzyma fakturę VAT bez kwoty podatku. Jednocześnie odsprzedając te usługi na rzecz faktycznych beneficjentów (pracowników) uprawniony będzie do skorzystania ze zwolnienia podmiotowego, bowiem nauczanie języków obcych nie zostało objęte obowiązkiem spełnienia innych warunków podmiotowych. Niemniej należy pamiętać, iż świadczenia te dotyczą jedynie usług edukacyjnych w zakresie nauki języków obcych.

Spółka w 2011 r. nabyła we własnym imieniu, lecz na rzecz sowich pracowników pakiety medyczne oraz usługi nauki języka rosyjskiego. Odsprzedając przedmiotowe świadczenia na rzecz pracowników powinna:
- zastosować podstawową stawkę podatku VAT – w przypadku odsprzedaży usług medycznych,
- skorzystać ze zwolnienia z opodatkowania – gdy przedmiotem transakcji jest nauka języków obcych.

Autopromocja

REKLAMA

Źródło: INFOR

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:

REKLAMA

QR Code

© Materiał chroniony prawem autorskim - wszelkie prawa zastrzeżone. Dalsze rozpowszechnianie artykułu za zgodą wydawcy INFOR PL S.A.

Podatek PIT - część 2
certificate
Jak zdobyć Certyfikat:
  • Czytaj artykuły
  • Rozwiązuj testy
  • Zdobądź certyfikat
1/9
Są kosztem uzyskania przychodu:
koszty reprezentacji, w szczególności poniesione na usługi gastronomiczne, zakup żywności oraz napojów, w tym alkoholowych
udzielone pożyczki, w tym stracone pożyczki
wydatki na wystrój wnętrza biurowego nie będące wydatkami reprezentacyjnymi
wpłaty dokonywane do pracowniczych planów kapitałowych, o których mowa w ustawie o pracowniczych planach kapitałowych – od nagród i premii wypłaconych z dochodu po opodatkowaniu podatkiem dochodowym
Następne
Księgowość
Zapisz się na newsletter
Zobacz przykładowy newsletter
Zapisz się
Wpisz poprawny e-mail
Pracownik może czasem nie wykonywać pracy i zachować prawo do wynagrodzenia. W jakich przypadkach?

Wynagrodzenie jest – co do zasady - świadczeniem przysługującym w zamian za świadczoną przez pracownika pracę (czyli wynagrodzenie przysługuje za pracę wykonaną). Za czas niewykonywania pracy pracownik ma prawo do wynagrodzenia, jeżeli wynika to z przepisów prawa pracy.

Zmiana zasad wysyłania pocztą pism (urzędowych, podatkowych, sądowych) z zachowaniem terminu. Łatwiej będzie też uzyskać oprocentowanie nadpłat

Do Sejmu trafił już rządowy projekt nowelizacji Ordynacji podatkowej i kilku innych ustaw, który ma na celu dostosowania polskiego prawa do dwóch wyroków Trybunału Sprawiedliwości Unii Europejskiej (TSUE). Nowe przepisy przewidują, że m.in. w procedurze podatkowej, administracyjnej, cywilnej, można będzie nadać pismo (z zachowaniem terminu) do urzędu u dowolnego operatora pocztowego, a nie jak do tej pory tylko za pośrednictwem Poczty Polskiej. Zmienione omawianą nowelizacją przepisy zapewnią też oprocentowanie nadpłat powstałych w wyniku orzeczeń TSUE lub TK za okres od dnia powstania nadpłaty do dnia jej zwrotu, niezależnie od czasu złożenia wniosku o zwrot nadpłaty.

Bałagan w dokumentach firmy? Sprawdź, jak skutecznie nad nimi zapanować

Papierowy bałagan w dokumentacji firmowej. Dlaczego tradycyjne przechowywanie dokumentów sprawia tyle problemów? Co musisz wiedzieć, aby to zmienić?

Ile wyniesie rata kredytu po obniżce stóp procentowych o 0,5 pp, 0,75 pp, 1 pp.? Jak wzrośnie zdolność kredytowa? Stopy NBP spadną dopiero w II połowie 2025 r.?

Rada Polityki Pieniężnej na posiedzeniu w dniach 15-16 stycznia 2024 r. utrzymała wszystkie stopy procentowe NBP na niezmienionym poziomie. RPP nie zmieniła poziomu stóp procentowych w styczniu 2025 r. Rankomat.pl zwraca jednak uwagę, że jest szansa na to, że w 2025 roku (raczej w II połowie) stopy spadną o 0,75 p.p. (punkt procentowy). To wywołałoby spadek raty przeciętnego kredytu o 196 zł i wzrost zdolności kredytowej. Okazuje się, że bankach obniżki już się zaczęły i to nie tylko w przypadku lokat, ale również kredytów. Jak wynika z danych NBP, średnie oprocentowanie lokat założonych w listopadzie (najnowsze dostępne dane) spadło poniżej 4% po raz pierwszy od maja 2022 r. Średnie oprocentowanie kredytów hipotecznych również było najniższe od maja 2022 r. i wyniosło 7,35%. Zauważalnie staniały nawet kredyty konsumpcyjne, których RRSO po raz pierwszy od grudnia 2021 r. spadło poniżej 13%.

REKLAMA

E-akta osobowe pracowników: co muszą zawierać i jak je prowadzić?

Elektroniczna forma akt osobowych, czyli e-akta, staje się coraz bardziej popularna, oferując wygodę, efektywność i oszczędność czasu. Ale czym właściwie są e-akta osobowe pracowników i jak je prawidłowo prowadzić?

Procedura VAT-OSS – na czym polega, jak stosować i dlaczego warto. Jak wypełnić zgłoszenie VIU-R

Wprowadzenie procedury VAT-OSS (One Stop Shop – co można przetłumaczyć jako: Sklep w jednym miejscu), to istotne uproszczenie rozliczeń podatkowych dla firm prowadzących działalność transgraniczną w Unii Europejskiej. Procedura ta umożliwia przedsiębiorcom rozliczać w jednym miejscu podatek VAT z tytułu sprzedaży towarów i usług na rzecz konsumentów w innych krajach UE. Pozwala to na uniknięcie skomplikowanych procesów rejestracji i rozliczeń w każdym państwie członkowskim oddzielnie.

Automatyzacja i sztuczna inteligencja w księgowości: przykłady konkretnych zastosowań. System wykryje oszusta i fałszywego dostawcę

Automatyzacja procesów finansowych (w tym zastosowanie sztucznej inteligencji) już teraz pomaga przedsiębiorcom oszczędzać czas, redukować koszty oraz minimalizuje ryzyko błędów. I choć jej korzyści odkrywają głównie najwięksi rynkowi gracze, wkrótce te narzędzia mogą stać się niezbędnym elementem każdej firmy, chociażby ze względu na ich nieocenioną pomoc w wykrywaniu cyberoszustw. O tym, dlaczego automatyzacja w księgowości jest niezbędna, mówi Marzena Janta-Lipińska, ekspertka ds. podatków, specjalizująca się w księgowości zewnętrznej i propagatorka nowoczesnych, elastycznych rozwiązań z zakresu usług operacyjnych, zgodności z przepisami i sprawozdawczości.

Świetna wiadomość dla podatników. Chodzi o odsetki z urzędu skarbowego

Odsetki od nadpłat podatkowych będą naliczane już od dnia ich powstania aż do momentu zwrotu – taką zmianę przewiduje projekt nowelizacji ordynacji podatkowej przyjęty przez rząd. Co jeszcze ulegnie zmianie?

REKLAMA

Podatek od nieruchomości w 2025 r. Budynek i budowla inaczej definiowane, przesunięcie złożenia deklaracji DN-1 i inna stawka dla garaży

Budynek i budowla zmieniły od początku 2025 r. swoje definicje w podatku od nieruchomości.  Do tej pory podatnicy posługiwali się uregulowaniami pochodzącymi z prawa budowlanego, dlatego wprowadzenie przepisów regulujących te kwestie bezpośrednio w przepisach podatkowych to spora zmiana. Sprawdzamy, w jaki sposób wpłynie ona na obowiązki podatkowe polskich przedsiębiorców. 

Tsunami zmian podatkowych – kto ucierpi najbardziej?

Rok 2025 przynosi kolejną falę zmian podatkowych, które dotkną zarówno najmniejszych przedsiębiorców, jak i największe firmy. Eksperci alarmują, że brak stabilności prawa zagraża inwestycjom w Polsce, a wprowadzenie nowych przepisów w pośpiechu prowadzi do kosztownych błędów. Czy czeka nas poprawa w zakresie przewidywalności i uproszczenia systemu fiskalnego?

REKLAMA