Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

Komisja Nadzoru Audytowego - cele, zadania, przyszłość

Komisja Nadzoru Audytowego
Komisja Nadzoru Audytowego
Na pytania związane z teraźniejszością i przyszłością nadzoru nad biegłymi rewidentami i firmami audytorskimi odpowiada Dorota Podedworna-Tarnowska, Podsekretarz Stanu w Ministerstwie Finansów, Przewodnicząca Komisji Nadzoru Audytowego.

- Pani Przewodnicząca, Komisja Nadzoru Audytowego zakończyła niedawno pierwszą czteroletnią kadencję. Jednak wydaje się, że ciągle idea i zadania tej instytucji są nowością, nawet dla biegłych rewidentów. Jakie informacje przekazałaby Pani jako Przewodnicząca Komisji na temat jej celów i zadań?

Dorota Podedworna-Tarnowska, Przewodnicząca KNA: Rzeczywiście, KNA jest mało rozpoznawalna. Jednak nie o rozpoznawalność głównie chodzi, lecz o przyczynienie się do poprawy jakości pracy wykonywanej przez biegłych rewidentów, czyli rewizji finansowej. Pamiętajmy, iż w obecnym stanie prawnym dużo zadań związanych ze sprawowaniem nadzoru nad biegłymi rewidentami powierzonych jest samorządowi zawodowemu, Krajowej Izbie Biegłych Rewidentów. Takie rozwiązanie prawne sprawia, że nadzór jaki sprawuje KNA bardziej skierowany jest na Krajową Izbę, a nie bezpośrednio na biegłych rewidentów i firmy audytorskie.

Obrazowo można powiedzieć, że KNA jest znacznie młodszą siostrą Komisji Nadzoru Finansowego. Trzeba jednak podkreślić zdecydowaną różnicę, gdyż KNF sprawuje nadzór nad rynkiem finansowym, a KNA nadzoruje biegłych rewidentów i firmy audytorskie badające sprawozdania finansowe podmiotów. Jeśli zaś chodzi o stronę organizacyjną to nawet trudno te dwa organy porównywać. KNF dysponuje bowiem oddzielnym urzędem. Natomiast dziewięciu członków KNA w swoich działaniach wspieranych jest przez zespół kilkunastu pracowników Departamentu Rachunkowości Ministerstwa Finansów.

Powyższe nie oznacza jednak, że KNA brakuje zadań lub są one nieistotne, tym bardziej że dotyczą około 7000 biegłych rewidentów i około 1700 firm audytorskich.

Dorota Podedworna-Tarnowska, Podsekretarz Stanu w Ministerstwie Finansów, Przewodnicząca Komisji Nadzoru Audytowego


- Proszę wyjaśnić jakie są to zadania?

Dorota Podedworna-Tarnowska, Przewodnicząca KNA: KNA koncentruje się w wykonywaniu swoich nadzorczych zadań w pierwszym rzędzie na tych biegłych rewidentach i firmach audytorskich, które badają sprawozdania finansowe jednostek szczególnie istotnych dla funkcjonowania gospodarki, czyli nadzorowanych przez KNF banków, zakładów ubezpieczeń, funduszy emerytalnych i inwestycyjnych, spółek giełdowych oraz SKOK-ów, formalnie w prawie określanych jako jednostki zainteresowania publicznego.

Można, bardzo uogólniając, wyodrębnić kilka najważniejszych obszarów działalności KNA.

Pierwszym, najważniejszym jest nadzór nad zewnętrznym systemem zapewniania jakości, tj. kontrolami w firmach audytorskich. Kontrole przeprowadza samorząd zawodowy biegłych rewidentów, ale to KNA uczestniczy w nadaniu ostatecznego kształtu rocznym planom kontroli i ustaleniom z kontroli w firmach audytorskich badających sprawozdania finansowe jednostek zainteresowania publicznego.

Po drugie, KNA sprawuje nadzór nad regulacjami ustanawianymi przez KIBR dotyczącymi głównie funkcjonowania samorządu zawodowego, wykonywania zawodu biegłego rewidenta  i zasad działalności firm audytorskich mając w tym zakresie prawo zatwierdzania danych regulacji lub ich zaskarżania do sądów administracyjnych.

KNA sprawuje też nadzór nad postępowaniami administracyjnymi prowadzonymi przez KIBR będąc organem odwoławczym, w szczególności w sprawach dotyczących przyznania i pozbawienia uprawnień biegłego rewidenta oraz nadania podmiotom gospodarczym statusu firmy audytorskiej.

Ponadto, KNA monitoruje działalność sądu korporacyjnego w KIBR w postępowaniach dyscyplinarnych wobec biegłych rewidentów.

Należy także wspomnieć o stosunkowo szeroko prowadzonej, mając na uwadze ograniczony skład osobowy, współpracy międzynarodowej. Na poziomie UE uczestniczymy w pracach grupy doradczej Komisji Europejskiej, osobno współpracujemy także z organami nadzoru z innych krajów europejskich, wymieniając doświadczenia w zakresie kontroli firm audytorskich, jesteśmy też obecni na forum globalnym będąc członkiem międzynarodowego zrzeszenia organów nadzoru nad firmami audytorskimi (IFIAR).

- Jesteśmy w okresie ostrych debat w związku z nowelizacją tegorocznego budżetu państwa. Na realizację wymienionych przez Panią zadań KNA przeznaczane są środki budżetowe. Czy mówiąc przysłowiowo skórka jest warta wyprawki?

Dorota Podedworna-Tarnowska, Przewodnicząca KNA: Nie zapominajmy, a co jest istotne w czasach trudności budżetowych, że KNA jest stosunkowo tanie. Mówimy o kwotach wydatków rocznie stanowiących około 0,000005 budżetu państwa. Przy czym zbliżona kwota trafia do budżetu z tytułu części opłat wnoszonych przez firmy audytorskie. Możemy powiedzieć, że mniej więcej kwoty te bilansują się. Oczywiście obecny system nadzoru publicznego ma swoje mankamenty, ale w porównaniu do przeznaczanych nakładów i zasobów możemy powiedzieć, że rezultaty działania KNA są dobre.

- Mówi Pani o wynikach działań. Proszę powiedzieć więcej jak Pani ocenia zakończoną kadencję Komisji. Jakie były najważniejsze osiągnięcia?

Dorota Podedworna-Tarnowska, Przewodnicząca KNA: Zostałam powołana na stanowisko Przewodniczącej KNA wraz z rozpoczęciem na początku lipca bieżącego roku nowej kadencji Komisji. Dlatego nie uczestniczyłam w jej wcześniejszych pracach. Jednak analiza jej dotychczasowego funkcjonowania i działania, jest w mojej opinii pozytywna i warto przedstawić osiągnięcia.

Musimy pamiętać, iż w poprzedniej kadencji budowano system nadzoru publicznego w Polsce od podstaw. Wcześniej biegli rewidenci i firmy audytorskie w określonych ramach prawnych brali samodzielnie prawie całkowitą odpowiedzialność za swoją działalność i funkcjonowanie organizacji samorządu zawodowego, Krajowej Izby Biegłych Rewidentów.

Jednak skandale finansowe z początku XXI wieku, które wybuchły na świecie i utrata reputacji przez niektóre firmy audytorskie skłoniły państwa UE, w tym Polskę, do przyjęcia regulacji, które część tej odpowiedzialności przeniosły na instytucje publiczne. W naszym państwie w 2009 r. utworzono KNA w ramach systemu nadzoru pośredniego. W poprzedniej kadencji KNA w ramach ograniczonych zasobów udało się jednak stworzyć ramy sprawnie funkcjonującego systemu nadzoru publicznego.


- Proszę podać przykłady najważniejszych zrealizowanych działań.

Dorota Podedworna-Tarnowska, Przewodnicząca KNA: Przede wszystkim, wypracowano zasady bieżącej współpracy z organami KIBR, w celu jak najlepszej realizacji zadań z zakresu nadzoru publicznego wykonywanych przez KIBR. Jedną z istotniejszych kwestii było przeprowadzenie przez KIBR pierwszego 3-letniego cyklu kontroli (lata 2010-2012) obejmującego 97 firm audytorskich badających sprawozdania finansowe jednostek zainteresowania publicznego. KNA wręcz bezpośrednio przyczyniała się do sukcesu w tym zakresie.

Nadzorowano ponadto proces przyznawania uprawnień biegłego rewidenta i rejestrację firm audytorskich. W ramach zadań własnych KNA zarejestrowała biegłych rewidentów oraz firmę audytorską z Kanady badających sprawozdanie finansowe spółki z Kanady notowanej na giełdzie w Warszawie.

Prowadzono działania mające na celu zapewnienie jednolitych zasad profesjonalnego wykonywania zawodu biegłego rewidenta w Polsce. KNA monitorowała przebieg postępowań dyscyplinarnych wobec biegłych rewidentów prowadzonych przez sąd korporacyjny.

W czasach malejącego zaufania do instytucji finansowych istotne było włączenie się KNA we współpracy z KNF w działania wobec biegłych rewidentów i firm audytorskich badających sprawozdania finansowe SKOK-ów.

W kontekście międzynarodowym KNA stało się aktywniejsze. W 2011 r. zostaliśmy przyjęci do międzynarodowego zrzeszenia organów nadzoru nad firmami audytorskimi. Przejawem aktywności zewnętrznej była też konferencja współorganizowana z Bankiem Światowym i Giełdą Papierów Wartościowych w Warszawie na początku 2013 r. na temat komitetów audytu w spółkach.

- Jak Pani wspomniała została Pani Przewodniczącą KNA wraz z powołaniem nowej kadencji Komisji. Jakie są plany i priorytety na tę kadencję?

Dorota Podedworna-Tarnowska, Przewodnicząca KNA: Analizujemy dotychczasowe funkcjonowanie i zdobyte doświadczenia, aby udoskonalać działania KNA podczas nowej kadencji. Proszę jednak pamiętać, że funkcjonujemy w ramach przyjętego porządku prawnego. Dopóki nie będzie w tym zakresie zmian możemy tylko wprowadzać modyfikacje w odniesieniu do funkcjonowania KNA.

Na pewno priorytetem będzie kolejny cykl kontroli (lata 2013-2015) w firmach audytorskich badających sprawozdania finansowe jednostek zainteresowania publicznego. W tym zakresie będziemy ściśle współpracować z KIBR. Także nadzorem obejmiemy zagranicznych audytorów zarejestrowanych w Polsce, o czym mówiłam wcześniej.

Dużym wyzwaniem będzie wspieranie biegłych rewidentów i ich samorządu w sprawnym wdrożeniu w Polsce międzynarodowych standardów rewizji finansowej jako norm wykonywania zawodu biegłego rewidenta w Polsce.

Przemyślenia i zintensyfikowania wymagać będzie obecność KNA na różnych forach współpracy międzynarodowej. Chciałabym także, aby KNA stała się bardziej rozpoznawalna a jej misja czytelna dla głównych interesariuszy, w pierwszej kolejności dla biegłych rewidentów, ale także dla osób zarządzających spółkami, członków rad nadzorczych spółek, inwestorów i innych instytucji publicznych regulujących funkcjonowanie gospodarki i rynków finansowych.

- Wspomniała Pani o obecnym stanie prawnym regulującym funkcjonowanie KNA. Ale przecież możemy się spodziewać, że prawo będzie zmienione w związku z reformą prowadzoną na poziomie UE.

Dorota Podedworna-Tarnowska, Przewodnicząca KNA: Tak, przed nami duże wyzwania w tym zakresie. W chwili obecnej jeszcze się toczy proces negocjacyjny na forum UE w zakresie zmian dyrektywy, która reguluje działalność biegłych rewidentów i sprawowanie nadzoru nad nimi. Negocjacje te ze strony Polski prowadzi Ministerstwo Finansów. KNA jest stroną opiniującą.

Po przyjęciu zmian na poziomie unijnym Polska będzie miała okres na dostosowanie przepisów krajowych. To wszystko zajmie czas, dlatego zmienionych przepisów, które wejdą w życie na poziomie krajowym możemy spodziewać się w drugiej połowie kadencji KNA.

W tym okresie KNA będzie wspierać Ministerstwo i uczestniczyć w wypracowaniu nowych rozwiązań. Na pewno kierunek zmian wskazuje, iż system nadzoru publicznego będzie musiał ulec wzmocnieniu oraz większa część zadań będzie musiała być wykonywana przez organ publiczny i nie będzie mogła być powierzona samorządowi biegłych rewidentów. Będziemy się przygotowywać do tych zmian, tak aby system nadzoru w nowych warunkach funkcjonował sprawnie i skutecznie.

Dziękuję za rozmowę.

Przygotuj się do stosowania nowych przepisów!
Przygotuj się do stosowania nowych przepisów!

Poradnik prezentuje praktyczne wskazówki, w jaki sposób dostosować się do zmian w podatkach i wynagrodzeniach wprowadzanych nowelizacją Polskiego Ładu.

Tyko teraz książka + ebook w PREZENCIE
Źródło: INFOR
Czy ten artykuł był przydatny?
tak
nie
Dziękujemy za powiadomienie
Jeśli nie znalazłeś odpowiedzi na swoje pytania w tym artykule, powiedz jak możemy to poprawić.
UWAGA: Ten formularz nie służy wysyłaniu zgłoszeń . Wykorzystamy go aby poprawić artykuł.
Jeśli masz dodatkowe pytania prosimy o kontakt

Komentarze(0)

Pokaż:

Uwaga, Twój komentarz może pojawić się z opóźnieniem do 10 minut. Zanim dodasz komentarz -zapoznaj się z zasadami komentowania artykułów.
    QR Code

    © Materiał chroniony prawem autorskim - wszelkie prawa zastrzeżone. Dalsze rozpowszechnianie artykułu za zgodą wydawcy INFOR PL S.A.

    Ordynacja podatkowa - część 1
    certificate
    Jak zdobyć Certyfikat:
    • Czytaj artykuły
    • Rozwiązuj testy
    • Zdobądź certyfikat
    1/10
    Niedające się usunąć wątpliwości co do treści przepisów prawa podatkowego rozstrzyga się na korzyść:
    płatnika
    podatnika
    urzędu skarbowego
    budżetu państwa lub budżetu jednostki samorządu terytorialnego
    Następne
    Księgowość
    Zapisz się na newsletter
    Zobacz przykładowy newsletter
    Zapisz się
    Wpisz poprawny e-mail
    SLIM VAT 3 i sankcja 20% VAT - zmiany w VAT od 2023 roku
    Zaprezentowana przez Ministerstwo Finansów w 2020 roku idea „SLIM VAT” doczekała się kolejnej odsłony. 8 sierpnia 2022 roku został opublikowany projekt ustawy o zmianie ustawy o podatku od towarów i usług oraz niektórych innych ustaw, tzw. SLIM VAT 3. Pakiet ten, tak jak poprzednie, ma na celu wprowadzenie kolejnych uproszczeń w zakresie rozliczenia VAT. Projekt ustawy zakłada również implementację wyroku TSUE z dnia 15 kwietnia 2021 roku w sprawie C-935/19 dotyczącego możliwości nakładania przez organy podatkowe 20 proc. sankcji VAT. Obecnie projekt trafił do uzgodnień międzyresortowych i konsultacji publicznych. Konsultacje projektu potrwają do 26 sierpnia 2022 roku. Z kolei planowane wejście w życie nowych przepisów przewidziano na 1 stycznia 2023 roku.
    Inflacja w Polsce. Presja inflacyjna po 7 miesiącach 2022 roku nie słabnie
    Mimo oczekiwań wielu ekspertów na osłabienie dynamiki wzrostu cen towarów i usług konsumpcyjnych, według najnowszych danych GUS, inflacja nadal przyspiesza, sięgając w lipcu 2022 r. 15,6 proc., a więc była nieznacznie wyższa niż miesiąc wcześniej i najwyższa od 1997 roku.
    Fiskus promuje sprzedaż alkoholu z powodu spadku wpływów z akcyzy ... w Japonii
    W Japonii fiskus ogłosił akcję "Sake Viva!", która ma na celu zwiększenie sprzedaży alkoholu w kraju, gdzie jego konsumpcja mocno spada, co powoduje obniżenie wpływów z akcyzy - podaje w czwartek BBC.
    Informacja o realizacji strategii podatkowej - obowiązek dużych firm i grup kapitałowych
    Ministerstwo Finansów przypomina o obowiązku poinformowania naczelnika urzędu skarbowego o adresie strony internetowej, na której umieszczone są informacje o realizowanej strategii podatkowej. Obowiązek dotyczy dużych przedsiębiorstw i grup kapitałowych.
    50% koszty uzyskania przychodu a minimalne wynagrodzenie za pracę
    Możliwość zastosowania 50% kosztów uzyskania przychodu w ramach m.in. umowy o pracę i umów cywilnoprawnych to sposób na obniżenie należności podatkowych.
    Modele SAAS, PAAS i IAAS – czym różnią się w konsekwencjach podatkowych?
    Czy zastanawiałeś się kiedyś nad świadczeniem usług za pośrednictwem chmury obliczeniowej? W skrócie polega to na dostarczaniu np. mocy obliczeniowej, ale również oprogramowania czy systemów w modelu usługowym. Problem jaki może pojawić się na Twojej drodze to wybór sposobu świadczenia tych usług oraz skutków podatkowych z nimi związanych.
    Dobrowolne zabezpieczenie zobowiązania podatkowego przez podatnika
    Podatnik, który otrzymał decyzję o zabezpieczeniu zobowiązania podatkowego lub posiada nieostateczną decyzję organu I instancji, wyprzedzając działania organu podatkowego, może skorzystać z instytucji zabezpieczenia dobrowolnego. Jak to zrobić i na czym polega dobrowolne zabezpieczenie zobowiązania podatkowego przez podatnika?
    Wystawianie faktur – terminy ustawowe
    Faktura jest podstawowym dokumentem, który potwierdza transakcję zakupową. Stanowi podstawę do obliczeń podatkowych oraz określania zobowiązania podatkowego, w określonych okresach. Nic więc dziwnego, że ustawodawca zdecydował jak powinien wyglądać dokument faktury oraz w jakim czasie minimalnym oraz maksymalnym dokument taki powinien zostać wystawiony.
    Czy członek zarządu spółki może być jej pracownikiem?
    Członek zarządu spółki z o.o. może (choć nie musi) być zatrudniony w tej spółce na podstawie umowy o pracę. Okazuje się jednak, że nie zawsze jest to możliwe.
    Firma w mieszkaniu a koszty podatkowe w PIT
    Szczególnie w trudnych gospodarczo momentach wielu przedsiębiorców zastanawia się nad minimalizacją swoich kosztów. Jedną z opcji jest prowadzenie działalności gospodarczej z prywatnego mieszkania lub domu. Często oznacza to przeznaczenie części nieruchomości na cele biurowe – jak chociażby stworzenie sali spotkań czy gabinetu, a także ponoszenie części kosztów mediów na cele prowadzonej działalności gospodarczej. Czy takie wydatki, ponoszone w prywatnym domu podatnika, ale na cele firmowe mogą być rozliczane firmowo? Czy mają wpływ na wysokość podatku dochodowego od osób fizycznych?
    Kasy fiskalne w myjniach samochodowych od 1 października 2022 r. Konieczny paragon
    Nie wystarczy pozwolić klientom na zeskanowanie elektronicznego kodu QR i przesłać im linku na podany adres e-mailowy. To nie to samo, co wydanie paragonu fiskalnego – stwierdził dyrektor Krajowej Informacji Skarbowej.
    50% kosztów uzyskania przychodów informatyka - jakie wymogi należy spełnić
    Polskie prawo przewiduje możliwość zastosowania preferencyjnych (50%) kosztów uzyskania przychodów przez specjalistów z branży IT, którzy w ramach realizowanych zadań działają w sposób twórczy. Jest to więc związane m.in. z grami komputerowymi i tworzeniem programów. Aby skorzystać z podwyższonych KUP, trzeba jednak spełnić konkretne przesłanki. Przedstawiamy działania po stronie pracodawcy, które pozwolą uniknąć powstania wątpliwości w razie kontroli ze strony Urzędu Skarbowego.
    Nowe przepisy dotyczące firm windykacyjnych. Co się zmieni? Od kiedy?
    Aktualnie windykacja należności, zwłaszcza ta w formie pozasądowej (polubownej), nie jest obwarowana kompleksową regulacją prawną. Odnosi się do zarówno do osoby windykatora, formy prowadzenia działalności, jak i zasad przeprowadzania windykacji pozasądowej. Bez odpowiednich regulacji może dochodzić do naruszeń ze strony firm windykacyjnych, których przedstawiciele popełniają czyny niezgodne z zasadami etyki (np. w wyniku nękania) lub niedozwolone w ramach windykacji. Właśnie dlatego ustawodawca zamierza wprowadzić nowe wymogi dla firm windykacyjnych. Wdrożenie tych zasad może wymusić znaczne przeobrażenia na podmiotach, które zajmują się odzyskiwaniem zaległych należności.
    Dane osobowe kandydatów do pracy a RODO - przechowywanie danych po rekrutacji
    Przedsiębiorca ma prawo przetwarzać dane kandydatów do pracy po zakończonej rekrutacji z uwagi na ewentualne roszczenia z tytułu dyskryminacji. Tak orzekł Wojewódzki Sąd Administracyjny w Warszawie w wyroku z 4 sierpnia 2022 r. W ten sposób WSA zakwestionował niekorzystną dla firm wykładnię Urzędu Ochrony Danych Osobowych. Wyrok jest nieprawomocny ale omawiana sprawa może doprowadzić do zmiany stanowiska dotyczącego przechowywania danych osobowych kandydatów.
    W lipcu spadła liczba ofert pracy
    W lipcu spadła liczba ofert pracy - wynika z przekazanego PAP Barometru Ofert Pracy. Według analizy wysoka inflacja i restrykcyjna polityka monetarna ograniczą aktywność inwestycyjną, co spowoduje wyhamowanie tempa powstawania nowych etatów.
    PIT-2, PIT-2A, PIT-3 - nowe wzory formularzy podatkowych od 2023 roku
    Ministerstwo Finansów przygotowało nowe wzory oświadczeń/wniosków PIT-2 (wersja 9), PIT-2A (wersja 8), PIT-3 (wersja 9), składanych przez podatników płatnikom dla celów obliczania miesięcznych zaliczek na podatek dochodowy od osób fizycznych, które będą miały zastosowanie do dochodów (przychodów) uzyskanych od 1 stycznia 2023 r. Konsultacje podatkowe tych wzorów rozpoczęły się 10 sierpnia 2022 r. i potrwają do 19 sierpnia 2022 r. Po zakończeniu tych konsultacji podatkowych, wzory formularzy, zostaną udostępnione do stosowania (opublikowane) w Biuletynie Informacji Publicznej na stronie Ministerstwa Finansów, zgodnie z art. 45b ustawy o PIT. Formularze te nie będą ogłoszone w drodze rozporządzenia Ministra Finansów publikowanego w Dzienniku Ustaw.
    Zmiany w prawie restrukturyzacyjnym od 2024 roku
    W 2024 roku – wraz z implementacją przez Polskę unijnej dyrektywy drugiej szansy – wejdą w życie kolejne zmiany w prawie restrukturyzacyjnym. – Nie będzie to rewolucja w naszym systemie, ale podkreślenie polityki drugiej szansy dla firm w trudnej sytuacji ekonomicznej – ocenia radca prawny Bartosz Sierakowski. W procesie restrukturyzacji pojawi się konieczność przeprowadzenia tzw. testu zaspokojenia, czyli prognozy możliwych wariantów zaspokojenia wierzycieli. To oznacza nowe obowiązki dla doradców restrukturyzacyjnych i prawdopodobnie wzrost kosztów całej procedury.
    Praca obywateli Ukrainy w Polsce a opodatkowanie PIT. Co trzeba wiedzieć po pół roku pobytu w Polsce
    Po rosyjskiej inwazji na Ukrainę miliony (dosłownie) obywateli Ukrainy mniej lub bardziej tymczasowo przeniosło się do Polski, aby szukać schronienia przed wojną. W rezultacie albo rozpoczęli pracę zdalną w Polsce dla swojego pracodawcy z siedzibą na Ukrainie albo po prostu podjęli pracę w Polsce. Wykonują oni swoją pracę z polskiego adresu zamieszkania i to wkrótce zrodzi problem dotyczący opodatkowania dochodów z tej pracy omówiony poniżej.
    Slim VAT 3 - znaczące zmiany w VAT
    Slim VAT 3 trafił do konsultacji publicznych. Jest to kolejny pakiet uproszczeń w rozliczeniach VAT dla przedsiębiorców. Na czym będą polegać proponowane zmiany?
    Remanent likwidacyjny dla celów VAT - jak ustalić wartość towarów
    Podatnik będzie sporządzał spis z natury dla celów VAT przy likwidacji działalności gospodarczej. Na fakturach ze składnikami majątku obecne są również koszty przesyłki. Czy poniesiony koszt przesyłki/transportu należy doliczyć do wartości składnika majątku i rozliczyć od tej kwoty VAT?
    Wypłata czternastej emerytury - jaki termin?
    Pierwsze wypłaty czternastej emerytury rozpoczną się już 25 sierpnia; Nie jest konieczne składanie żadnego wniosku w tym zakresie - poinformowało w czwartek na stronach rządowych Ministerstwo Rodziny i Polityki Społecznej.
    Dodatki do ogrzewania i taryfy z rekompensatą - opublikowano założenia ustawy
    W wykazie prac legislacyjnych Rady Ministrów opublikowano 11 sierpnia 2022 r. założenia projektu ustawy "o szczególnych rozwiązaniach w zakresie niektórych źródeł ciepła w związku z sytuacją na rynku paliw". Ustawa ta ma wprowadzić m.in. jednorazowe dodatki finansowe dla ogrzewających swoje domy paliwem innym niż węgiel. Ustawa ta ma także ograniczyć podwyżki cen ciepła poprzez wprowadzenie taryf z rekompensatą.
    Sprzedaż napojów w restauracji - jakie stawki VAT
    Czy jest możliwość zastosowania stawki 0% VAT do napojów w restauracji? Sprzedaż dotyczy np. soku pomarańczowego, który kupowany jest w hurtowni ze stawką 0%. A co z herbatą z suszu owocowego, smoothie, shake'ami?
    Jak zostać biegłym rewidentem? Czy warto?
    Biegły rewident to osoba będąca ekspertem w dziedzinie finansów, w szczególności w zakresie rachunkowości i audytu finansowego. Z uwagi na zdobyte kompetencje i doświadczenie, a także wszechstronną wiedzę umiejętności biegłego rewidenta są niezwykle pożądane w biznesie. Wysoki prestiż zawodu wiąże się jednak z dużą odpowiedzialnością, a proces zdobywania uprawnień wymaga czasu i poświecenia. Czy rekompensują to zarobki?
    Nadpłata kredytu hipotecznego - czy to się opłaca
    W pierwszym półroczu 2022 roku Polacy nadpłacili prawie 25 miliardów złotych na złotowe kredyty mieszkaniowe. To najpewniej najwyższy wynik w historii. Dzięki nadpłacie kredytu kredytobiorca będzie musiał oddać bankowi mniej odsetek. Ale odpowiedź na pytanie, czy warto nadpłacać kredyt nie jest łatwa. Trzeba porównać oprocentowanie lokat i kredytów w perspektywie kilku, kilkunastu, czy nawet kilkudziesięciu lat - czyli w takim okresie w którym będziemy jeszcze (po nadpłacie) spłacać kredyt hipoteczny. Zatem dopiero po latach można dokładnie obliczyć, czy warto było nadpłacać kredyt.