REKLAMA

REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

Komisja Nadzoru Audytowego - cele, zadania, przyszłość

Subskrybuj nas na Youtube
Komisja Nadzoru Audytowego
Komisja Nadzoru Audytowego

REKLAMA

REKLAMA

Na pytania związane z teraźniejszością i przyszłością nadzoru nad biegłymi rewidentami i firmami audytorskimi odpowiada Dorota Podedworna-Tarnowska, Podsekretarz Stanu w Ministerstwie Finansów, Przewodnicząca Komisji Nadzoru Audytowego.

- Pani Przewodnicząca, Komisja Nadzoru Audytowego zakończyła niedawno pierwszą czteroletnią kadencję. Jednak wydaje się, że ciągle idea i zadania tej instytucji są nowością, nawet dla biegłych rewidentów. Jakie informacje przekazałaby Pani jako Przewodnicząca Komisji na temat jej celów i zadań?

REKLAMA

REKLAMA

Autopromocja

Dorota Podedworna-Tarnowska, Przewodnicząca KNA: Rzeczywiście, KNA jest mało rozpoznawalna. Jednak nie o rozpoznawalność głównie chodzi, lecz o przyczynienie się do poprawy jakości pracy wykonywanej przez biegłych rewidentów, czyli rewizji finansowej. Pamiętajmy, iż w obecnym stanie prawnym dużo zadań związanych ze sprawowaniem nadzoru nad biegłymi rewidentami powierzonych jest samorządowi zawodowemu, Krajowej Izbie Biegłych Rewidentów. Takie rozwiązanie prawne sprawia, że nadzór jaki sprawuje KNA bardziej skierowany jest na Krajową Izbę, a nie bezpośrednio na biegłych rewidentów i firmy audytorskie.

Obrazowo można powiedzieć, że KNA jest znacznie młodszą siostrą Komisji Nadzoru Finansowego. Trzeba jednak podkreślić zdecydowaną różnicę, gdyż KNF sprawuje nadzór nad rynkiem finansowym, a KNA nadzoruje biegłych rewidentów i firmy audytorskie badające sprawozdania finansowe podmiotów. Jeśli zaś chodzi o stronę organizacyjną to nawet trudno te dwa organy porównywać. KNF dysponuje bowiem oddzielnym urzędem. Natomiast dziewięciu członków KNA w swoich działaniach wspieranych jest przez zespół kilkunastu pracowników Departamentu Rachunkowości Ministerstwa Finansów.

REKLAMA

Powyższe nie oznacza jednak, że KNA brakuje zadań lub są one nieistotne, tym bardziej że dotyczą około 7000 biegłych rewidentów i około 1700 firm audytorskich.

Dalszy ciąg materiału pod wideo

Dorota Podedworna-Tarnowska, Podsekretarz Stanu w Ministerstwie Finansów, Przewodnicząca Komisji Nadzoru Audytowego


- Proszę wyjaśnić jakie są to zadania?

Dorota Podedworna-Tarnowska, Przewodnicząca KNA: KNA koncentruje się w wykonywaniu swoich nadzorczych zadań w pierwszym rzędzie na tych biegłych rewidentach i firmach audytorskich, które badają sprawozdania finansowe jednostek szczególnie istotnych dla funkcjonowania gospodarki, czyli nadzorowanych przez KNF banków, zakładów ubezpieczeń, funduszy emerytalnych i inwestycyjnych, spółek giełdowych oraz SKOK-ów, formalnie w prawie określanych jako jednostki zainteresowania publicznego.

Można, bardzo uogólniając, wyodrębnić kilka najważniejszych obszarów działalności KNA.

Pierwszym, najważniejszym jest nadzór nad zewnętrznym systemem zapewniania jakości, tj. kontrolami w firmach audytorskich. Kontrole przeprowadza samorząd zawodowy biegłych rewidentów, ale to KNA uczestniczy w nadaniu ostatecznego kształtu rocznym planom kontroli i ustaleniom z kontroli w firmach audytorskich badających sprawozdania finansowe jednostek zainteresowania publicznego.

Po drugie, KNA sprawuje nadzór nad regulacjami ustanawianymi przez KIBR dotyczącymi głównie funkcjonowania samorządu zawodowego, wykonywania zawodu biegłego rewidenta  i zasad działalności firm audytorskich mając w tym zakresie prawo zatwierdzania danych regulacji lub ich zaskarżania do sądów administracyjnych.

KNA sprawuje też nadzór nad postępowaniami administracyjnymi prowadzonymi przez KIBR będąc organem odwoławczym, w szczególności w sprawach dotyczących przyznania i pozbawienia uprawnień biegłego rewidenta oraz nadania podmiotom gospodarczym statusu firmy audytorskiej.

Ponadto, KNA monitoruje działalność sądu korporacyjnego w KIBR w postępowaniach dyscyplinarnych wobec biegłych rewidentów.

Należy także wspomnieć o stosunkowo szeroko prowadzonej, mając na uwadze ograniczony skład osobowy, współpracy międzynarodowej. Na poziomie UE uczestniczymy w pracach grupy doradczej Komisji Europejskiej, osobno współpracujemy także z organami nadzoru z innych krajów europejskich, wymieniając doświadczenia w zakresie kontroli firm audytorskich, jesteśmy też obecni na forum globalnym będąc członkiem międzynarodowego zrzeszenia organów nadzoru nad firmami audytorskimi (IFIAR).

- Jesteśmy w okresie ostrych debat w związku z nowelizacją tegorocznego budżetu państwa. Na realizację wymienionych przez Panią zadań KNA przeznaczane są środki budżetowe. Czy mówiąc przysłowiowo skórka jest warta wyprawki?

Dorota Podedworna-Tarnowska, Przewodnicząca KNA: Nie zapominajmy, a co jest istotne w czasach trudności budżetowych, że KNA jest stosunkowo tanie. Mówimy o kwotach wydatków rocznie stanowiących około 0,000005 budżetu państwa. Przy czym zbliżona kwota trafia do budżetu z tytułu części opłat wnoszonych przez firmy audytorskie. Możemy powiedzieć, że mniej więcej kwoty te bilansują się. Oczywiście obecny system nadzoru publicznego ma swoje mankamenty, ale w porównaniu do przeznaczanych nakładów i zasobów możemy powiedzieć, że rezultaty działania KNA są dobre.

- Mówi Pani o wynikach działań. Proszę powiedzieć więcej jak Pani ocenia zakończoną kadencję Komisji. Jakie były najważniejsze osiągnięcia?

Dorota Podedworna-Tarnowska, Przewodnicząca KNA: Zostałam powołana na stanowisko Przewodniczącej KNA wraz z rozpoczęciem na początku lipca bieżącego roku nowej kadencji Komisji. Dlatego nie uczestniczyłam w jej wcześniejszych pracach. Jednak analiza jej dotychczasowego funkcjonowania i działania, jest w mojej opinii pozytywna i warto przedstawić osiągnięcia.

Musimy pamiętać, iż w poprzedniej kadencji budowano system nadzoru publicznego w Polsce od podstaw. Wcześniej biegli rewidenci i firmy audytorskie w określonych ramach prawnych brali samodzielnie prawie całkowitą odpowiedzialność za swoją działalność i funkcjonowanie organizacji samorządu zawodowego, Krajowej Izby Biegłych Rewidentów.

Jednak skandale finansowe z początku XXI wieku, które wybuchły na świecie i utrata reputacji przez niektóre firmy audytorskie skłoniły państwa UE, w tym Polskę, do przyjęcia regulacji, które część tej odpowiedzialności przeniosły na instytucje publiczne. W naszym państwie w 2009 r. utworzono KNA w ramach systemu nadzoru pośredniego. W poprzedniej kadencji KNA w ramach ograniczonych zasobów udało się jednak stworzyć ramy sprawnie funkcjonującego systemu nadzoru publicznego.


- Proszę podać przykłady najważniejszych zrealizowanych działań.

Dorota Podedworna-Tarnowska, Przewodnicząca KNA: Przede wszystkim, wypracowano zasady bieżącej współpracy z organami KIBR, w celu jak najlepszej realizacji zadań z zakresu nadzoru publicznego wykonywanych przez KIBR. Jedną z istotniejszych kwestii było przeprowadzenie przez KIBR pierwszego 3-letniego cyklu kontroli (lata 2010-2012) obejmującego 97 firm audytorskich badających sprawozdania finansowe jednostek zainteresowania publicznego. KNA wręcz bezpośrednio przyczyniała się do sukcesu w tym zakresie.

Nadzorowano ponadto proces przyznawania uprawnień biegłego rewidenta i rejestrację firm audytorskich. W ramach zadań własnych KNA zarejestrowała biegłych rewidentów oraz firmę audytorską z Kanady badających sprawozdanie finansowe spółki z Kanady notowanej na giełdzie w Warszawie.

Prowadzono działania mające na celu zapewnienie jednolitych zasad profesjonalnego wykonywania zawodu biegłego rewidenta w Polsce. KNA monitorowała przebieg postępowań dyscyplinarnych wobec biegłych rewidentów prowadzonych przez sąd korporacyjny.

W czasach malejącego zaufania do instytucji finansowych istotne było włączenie się KNA we współpracy z KNF w działania wobec biegłych rewidentów i firm audytorskich badających sprawozdania finansowe SKOK-ów.

W kontekście międzynarodowym KNA stało się aktywniejsze. W 2011 r. zostaliśmy przyjęci do międzynarodowego zrzeszenia organów nadzoru nad firmami audytorskimi. Przejawem aktywności zewnętrznej była też konferencja współorganizowana z Bankiem Światowym i Giełdą Papierów Wartościowych w Warszawie na początku 2013 r. na temat komitetów audytu w spółkach.

- Jak Pani wspomniała została Pani Przewodniczącą KNA wraz z powołaniem nowej kadencji Komisji. Jakie są plany i priorytety na tę kadencję?

Dorota Podedworna-Tarnowska, Przewodnicząca KNA: Analizujemy dotychczasowe funkcjonowanie i zdobyte doświadczenia, aby udoskonalać działania KNA podczas nowej kadencji. Proszę jednak pamiętać, że funkcjonujemy w ramach przyjętego porządku prawnego. Dopóki nie będzie w tym zakresie zmian możemy tylko wprowadzać modyfikacje w odniesieniu do funkcjonowania KNA.

Na pewno priorytetem będzie kolejny cykl kontroli (lata 2013-2015) w firmach audytorskich badających sprawozdania finansowe jednostek zainteresowania publicznego. W tym zakresie będziemy ściśle współpracować z KIBR. Także nadzorem obejmiemy zagranicznych audytorów zarejestrowanych w Polsce, o czym mówiłam wcześniej.

Dużym wyzwaniem będzie wspieranie biegłych rewidentów i ich samorządu w sprawnym wdrożeniu w Polsce międzynarodowych standardów rewizji finansowej jako norm wykonywania zawodu biegłego rewidenta w Polsce.

Przemyślenia i zintensyfikowania wymagać będzie obecność KNA na różnych forach współpracy międzynarodowej. Chciałabym także, aby KNA stała się bardziej rozpoznawalna a jej misja czytelna dla głównych interesariuszy, w pierwszej kolejności dla biegłych rewidentów, ale także dla osób zarządzających spółkami, członków rad nadzorczych spółek, inwestorów i innych instytucji publicznych regulujących funkcjonowanie gospodarki i rynków finansowych.

- Wspomniała Pani o obecnym stanie prawnym regulującym funkcjonowanie KNA. Ale przecież możemy się spodziewać, że prawo będzie zmienione w związku z reformą prowadzoną na poziomie UE.

Dorota Podedworna-Tarnowska, Przewodnicząca KNA: Tak, przed nami duże wyzwania w tym zakresie. W chwili obecnej jeszcze się toczy proces negocjacyjny na forum UE w zakresie zmian dyrektywy, która reguluje działalność biegłych rewidentów i sprawowanie nadzoru nad nimi. Negocjacje te ze strony Polski prowadzi Ministerstwo Finansów. KNA jest stroną opiniującą.

Po przyjęciu zmian na poziomie unijnym Polska będzie miała okres na dostosowanie przepisów krajowych. To wszystko zajmie czas, dlatego zmienionych przepisów, które wejdą w życie na poziomie krajowym możemy spodziewać się w drugiej połowie kadencji KNA.

W tym okresie KNA będzie wspierać Ministerstwo i uczestniczyć w wypracowaniu nowych rozwiązań. Na pewno kierunek zmian wskazuje, iż system nadzoru publicznego będzie musiał ulec wzmocnieniu oraz większa część zadań będzie musiała być wykonywana przez organ publiczny i nie będzie mogła być powierzona samorządowi biegłych rewidentów. Będziemy się przygotowywać do tych zmian, tak aby system nadzoru w nowych warunkach funkcjonował sprawnie i skutecznie.

Dziękuję za rozmowę.

Zapisz się na newsletter
Chcesz uniknąć błędów? Być na czasie z najnowszymi zmianami w podatkach? Zapisz się na nasz newsletter i otrzymuj rzetelne informacje prosto na swoją skrzynkę.
Zaznacz wymagane zgody
loading
Zapisując się na newsletter wyrażasz zgodę na otrzymywanie treści reklam również podmiotów trzecich
Administratorem danych osobowych jest INFOR PL S.A. Dane są przetwarzane w celu wysyłki newslettera. Po więcej informacji kliknij tutaj.
success

Potwierdź zapis

Sprawdź maila, żeby potwierdzić swój zapis na newsletter. Jeśli nie widzisz wiadomości, sprawdź folder SPAM w swojej skrzynce.

failure

Coś poszło nie tak

Źródło: INFOR

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:
Autopromocja

REKLAMA

QR Code

© Materiał chroniony prawem autorskim - wszelkie prawa zastrzeżone. Dalsze rozpowszechnianie artykułu za zgodą wydawcy INFOR PL S.A.

REKLAMA

Księgowość
Zapisz się na newsletter
Zobacz przykładowy newsletter
Zapisz się
Wpisz poprawny e-mail
Samofakturowanie w KSeF – jakie warunki trzeba spełnić i jak przebiega cały proces?

Samofakturowanie pozwala nabywcy wystawiać faktury w imieniu sprzedawcy, zgodnie z obowiązującymi przepisami. Dowiedz się, jakie warunki trzeba spełnić i jak przebiega cały proces w systemie KSeF.

SmartKSeF – jak bezpiecznie wystawiać e-faktury

Wdrożenie Krajowego Systemu e-Faktur (KSeF) zmienia sposób dokumentowania transakcji w Polsce. Od 2026 r. e-faktura stanie się obowiązkowa, a przedsiębiorcy muszą przygotować się na różne scenariusze działania systemu. W praktyce oznacza to, że kluczowe staje się korzystanie z rozwiązań, które automatyzują proces i minimalizują ryzyka. Jednym z nich jest SmartKSeF – narzędzie wspierające firmy w bezpiecznym i zgodnym z prawem wystawianiu faktur ustrukturyzowanych.

Integracja KSeF z PEF, czyli faktury w zamówieniach publicznych. Wyjaśnienia MF

Od 1 lutego 2026 r. wchodzi w życie pełna integracja Krajowego Systemu e-Faktur (KSeF) z Platformą Elektronicznego Fakturowania (PEF). Zmiany te obejmą m.in. zamówienia publiczne, a także relacje B2G (Business-to-Government). Oznacza to, że przedsiębiorcy realizujący kontrakty z administracją publiczną będą zobowiązani do wystawiania faktur ustrukturyzowanych w KSeF. Ministerstwo Finansów w Podręczniku KSeF 2.0 wyjaśnia, jakie zasady będą obowiązywać i jakie rodzaje faktur z PEF będą przyjmowane w KSeF.

Testy otwarte API KSeF 2.0 właśnie ruszyły – sprawdź, co zmienia się w systemie e-Faktur, dlaczego integracja jest konieczna i jakie etapy czekają podatników w najbliższych miesiącach

30 września Ministerstwo Finansów uruchomiło testy otwarte API KSeF 2.0, które pozwalają sprawdzić, jak systemy finansowo-księgowe współpracują z nową wersją Krajowego Systemu e-Faktur. To kluczowy etap przygotowań do obowiązkowego wdrożenia KSeF 2.0, który już od lutego 2025 roku stanie się codziennością przedsiębiorców i księgowych.

REKLAMA

Miliony do odzyskania! Spółki Skarbu Państwa mogą uniknąć podatku PCC dzięki zasadzie stand-still

Wyrok WSA w Gdańsku otwiera drogę spółkom pośrednio kontrolowanym przez Skarb Państwa do zwolnienia z podatku od czynności cywilnoprawnych przy strategicznych operacjach kapitałowych. Choć decyzja nie jest jeszcze prawomocna, firmy mogą liczyć na milionowe oszczędności i odzyskanie wcześniej pobranych podatków.

Rezerwa na zaległe urlopy pracowników - koszt, który może zaskoczyć na zamknięciu roku

Zaległe dni urlopowe stanowią realne i narastające ryzyko finansowe dla firm — szczególnie w sektorze MŚP. W mniejszych przedsiębiorstwach, gdzie często brakuje dedykowanych działów HR czy zespołów płacowych, łatwiej o kumulację niewykorzystanych dni. Z mojego doświadczenia jako CFO na godziny wynika, że problem jest niedoszacowany. Firmy często nie uświadamiają sobie skali zobowiązania. - tłumaczy Marta Kobińska, CEO Create the Flow, dyrektor finansowa, CFO na godziny.

Tryb awaryjny w KSeF – jak działa i kiedy z niego skorzystać?

Obowiązkowy KSeF od 2026 r. budzi emocje, a jedną z najczęściej zadawanych obaw jest: co stanie się, gdy system po prostu przestanie działać?Odpowiedzią ustawodawcy jest tryb awaryjny. Jest to rozwiązanie, które ma zabezpieczyć przedsiębiorców przed paraliżem działalności w razie oficjalnie ogłoszonej awarii KSeF.

Ruszyły masowe kontrole kart lunchowych. Co sprawdza ZUS?

Karty lunchowe od kilku lat są jednym z najczęściej wybieranych pozapłacowych benefitów pracowniczych. Do września 2023 r. karty mogły być wykorzystywane wyłącznie w restauracjach i innych punktach gastronomicznych. Od tego momentu ich popularność dodatkowo wzrosła – z uwagi na możliwość korzystania z nich również w sklepach spożywczych i supermarketach. Ta zmiana, choć dla pracowników korzystna, wywołała lawinę kontroli Zakładu Ubezpieczeń Społecznych, który coraz uważniej przygląda się temu, w jaki sposób firmy stosują zwolnienie ze składek.

REKLAMA

30.09.2025: ważny dzień dla KSeF - Krajowego Systemu eFaktur. Ministerstwo Finansów udostępnia testową wersję systemu

30 września Ministerstwo Finansów udostępnia testową wersję Krajowego Systemu e-Faktur (KSeF 2.0). To sygnał dla firm, że czas intensywnych przygotowań właśnie się rozpoczął. Jak ten czas na testowanie należy optymalnie wykorzystać?

Rewolucja nie mniej ważna niż KSeF. Nowy obowiązek dla firm sektora MŚP

Cyfryzacja rozliczeń podatkowych w Polsce wchodzi w kolejny etap. Podczas gdy uwaga przedsiębiorców skupia się dziś na KSeF, równie istotna zmiana dotknie ich jeszcze wcześniej. Od 1 stycznia 2026 roku prowadzenie KPiR możliwe będzie wyłącznie w formie cyfrowej. MF przekonuje, że to krok w stronę uproszczenia, automatyzacji oraz zwiększenia transparentności biznesu. Dla sektora MŚP oznacza on również nowe formalności, konieczność inwestycji w systemy IT oraz kary za nieterminowe raporty.

REKLAMA