REKLAMA

REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

Okres ważności certyfikatu rezydencji podatkowej

Subskrybuj nas na Youtube
Dołącz do ekspertów Dołącz do grona ekspertów
PwC Studio
Serwis prawno-podatkowy PwC
Okres ważności certyfikatu rezydencji podatkowej
Okres ważności certyfikatu rezydencji podatkowej

REKLAMA

REKLAMA

Certyfikat rezydencji podatkowej wydany bez daty obowiązywania, zachowuje aktualność do czasu zmiany potwierdzonego w nim stanu faktycznego. Taka teza znalazła się w wyroku WSA w Warszawie z 8 listopada 2013 r. Wyrok ten uchylił niekorzystną dla podatnika urzędową zmianę interpretacji dokonaną przez Ministra Finansów.

Certyfikat rezydencji ważny do czasu zmiany stanu faktycznego

Przepisy nie regulują kwestii jak długo certyfikat rezydencji, wydany przez właściwy organ administracji podatkowej, zachowuje swoją aktualność, a tym samym ważność, dlatego należy uznać, iż certyfikat zachowuje ważność tak długo, jak długo nie ulega zmianie potwierdzony w nim stan faktyczny.

REKLAMA

REKLAMA

Tak wynika z ustnego uzasadnienia wyroku Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w Warszawie z dnia 8 listopada 2013 r., III SA/Wa 940/13.

Sprawa dotyczyła banku, który w ramach swojej działalności pełnił obowiązki płatnika z tytułu wypłacanych osobom fizycznym i prawnym (w tym zagranicznym)  odsetek, dyskonta i dywidend, a także innych przychodów. Zgodnie z odpowiednimi przepisami ustaw o podatkach dochodowych, bank – w celu zastosowania niższych stawek podatku wynikających z umów o  unikaniu podwójnego opodatkowania, zobowiązany był posiadać certyfikaty rezydencji podmiotów zagranicznych, na rzecz których dokonywane są wypłaty należności.  Klienci banku przedstawiają certyfikaty, które wskazują datę, do której obowiązują, oraz takie, które nie wskazują daty obowiązywania.

Na tle powyższego, bank zwrócił się do organu podatkowego z wnioskiem o interpretację, w którym zapytał, czy certyfikat rezydencji, który nie wskazuje daty obowiązywania, wydany przez właściwy organ administracji podatkowej państwa miejsca zamieszkania podatnika, zachowuje swoją aktualność dopóki nie ulegnie zmianie wskazany w nim stan faktyczny (nie ulegnie zmianie rezydencja podatkowa podatnika zagranicznego)?

REKLAMA

Zdaniem banku odpowiedź na tak postawione pytanie powinna być twierdząca, ponieważ przepisy ustaw podatkowych nie regulują kwestii terminu ważności certyfikatu rezydencji, a w szczególności ani art. 4a pkt 12 ustawy o CIT ani art. 5a pkt 21 ustawy o PIT, które wprowadzają definicje legalne certyfikatu rezydencji nie ograniczają terminu jego ważności.

Dalszy ciąg materiału pod wideo

Dyrektor Izby Skarbowej w Warszawie uznał stanowisko banku za prawidłowe.

Zła zmiana interpretacji uchylona przez WSA

Po pewnym czasie Minister Finansów, korzystając z uprawnienia przysługującego my na podstawie art. 14e § 1 ordynacji podatkowej stwierdził nieprawidłowość powyższej interpretacji i dokonał jej urzędowej zmiany.  Zdaniem organu, udokumentowanie rezydencji podatkowej podmiotu zagranicznego może nastąpić zarówno przed, jak i po dokonaniu płatności. Jednak w razie uzyskania certyfikatu po dokonaniu płatności, powinien on potwierdzać rezydencję podatkową podmiotu za okres, w którym została dokonana płatność. Na potwierdzenie swego stanowiska Minister powołał orzeczenia WSA w Warszawie.

Na powyższą zmianę interpretacji bank wniósł skargę do WSA w Warszawie. Sąd przyznał mu rację, uchylając zmianę interpretacji.

W ustnym uzasadnieniu sąd wskazał, że zmiana interpretacji wydana przez Ministra Finansów podlega uchyleniu ze względu na uchybiania przepisom materialnym, jak i formalnym. W świetle bowiem art. 14e § 1 o.p. minister właściwy do spraw finansów publicznych może, z urzędu, zmienić wydaną interpretację ogólną lub indywidualną, jeżeli stwierdzi jej nieprawidłowość, uwzględniając m.in. orzecznictwo sądów. Tymczasem przedmiotowa kwestia nie jest przedmiotem rażących rozbieżności orzeczniczych, zaś powołane przez Ministra Finansów wyroki były nieprawomocne.

W zakresie naruszenia przepisów prawa materialnego, sąd uznał, że organ niezasadnie zakwestionował stanowisko, zgodnie z którym certyfikaty rezydencji tak długo zachowują swą ważność, jak długo nie zmieni się stan faktyczny. Sąd wskazał na istnienie pewnych ram gwarancyjnych dla podatnika, które wskazana zmiana interpretacji przekracza.

W podsumowaniu wywodu WSA stwierdził, iż nie można przychylić się do stanowiska prezentowanego przez Ministra Finansów, ponieważ idąc tropem jego rozumowania klienci banku posiadający lokaty powinni przedstawiać certyfikat przy każdej wypłacie odsetek i innych należności. W opinii sądu takiego obowiązku nie można wywieźć z obowiązujących przepisów prawa.

Opodatkowanie honorariów wypłacanych zagranicznym artystom

Najważniejsze obowiązki płatników podczas kontroli ZUS

Złagodzenie podejścia sądów i organów może nie mieć przełożenia na praktykę

Zgodnie z przepisami ustawy o CIT oraz ustawy o PIT zastosowanie przez płatnika niższej stawki podatku u źródła wynikającej z umowy o unikaniu podwójnego opodatkowanie (lub niepobranie podatku) jest możliwe wyłącznie po uzyskaniu od podatnika ważnego certyfikatu rezydencji podatkowej.

Słowniczek ustawy o CIT i ustawy o PIT, mimo iż jest dość rozbudowany, zawiera jedynie bardzo ogólną definicję, która nie odnosi się ani do formy certyfikatu, ani okresu jego ważności. Z tego względu stosowanie certyfikatów rezydencji budzi wiele wątpliwości po stronie płatników, na których ciąży obowiązek obliczenia, pobrania i wpłacenia właściwie obliczonego podatku.

Na przełomie ostatnich kilku lat mogliśmy obserwować różne podejścia organów podatkowych oraz sądów administracyjnych do kwestii terminu ważności certyfikatów rezydencji podatkowej. Ostatnio wydawać by się mogło, że stanowisko administracji podatkowej ulega złagodzeniu, a dyrektorzy izb skarbowych i sądy administracyjne przyjmują, że certyfikat rezydencji, wydany przez właściwy organ administracji podatkowej, zachowuje swoją aktualność tak długo, jak długo nie ulega zmianie potwierdzony w nim stan faktyczny.

Teoretycznie oznaczać to by mogło, że płatnik nie musiałby żądać od podatników certyfikatów rezydencji za każdym razem, gdy dokonuje płatności podlegających podatkowi u źródła. Jest to szczególnie istotne w przypadku banków, które dokonują codziennej wypłaty odsetek na rzecz tego samego podmiotu. 

Z perspektywy płatnika posiadającego stałych kontrahentów, mógłby się on powstrzymać się od corocznego żądania certyfikatów rezydencji, o ile ma pewność, że nie doszło do zmiany stanu faktycznego potwierdzonego w certyfikacie rezydencji uzyskany od danego kontrahenta.

Sytuacja nie jest jednak na tyle oczywista w przypadku dużych instytucji dokonujących znacznych ilości lub bardzo sporadycznych płatności na rzecz nierezydentów. W takich sytuacjach podatnik, w celu upewnienia się, że stan faktyczny nie uległ zmianie, powinien otrzymać od kontrahenta oświadczenie, że nie zmienił miejsca zamieszkania ani siedziby.

Takie oświadczenie winno jednak przybrać formę odpowiedniego dokumentu urzędowego, a zatem certyfikatu rezydencji.

Należy pamiętać, że płatnik musi umieć wykazać zasadność zastosowania niższej stawki podatku u źródła (lub niepobranie podatku). W przypadku ewentualnej kontroli podatkowej będzie musiał wykazać, że certyfikat rezydencji był aktualny na moment płatności i stan faktyczny (tj. rezydencja podatkowa rezydenta) nie uległ zmianie. W praktyce wydaje się, że można to wykazać poprzez certyfikat rezydencji wydany na odpowiedni okres. Dlatego też, pozorne złagodzenie podejścia organów podatkowych i sądów administracyjnych może nie mieć praktycznego znaczenia dla płatników.

Edyta Winnicka, konsultant w Dziale Prawno-Podatkowym PwC

Zapisz się na newsletter
Chcesz uniknąć błędów? Być na czasie z najnowszymi zmianami w podatkach? Zapisz się na nasz newsletter i otrzymuj rzetelne informacje prosto na swoją skrzynkę.
Zaznacz wymagane zgody
loading
Zapisując się na newsletter wyrażasz zgodę na otrzymywanie treści reklam również podmiotów trzecich
Administratorem danych osobowych jest INFOR PL S.A. Dane są przetwarzane w celu wysyłki newslettera. Po więcej informacji kliknij tutaj.
success

Potwierdź zapis

Sprawdź maila, żeby potwierdzić swój zapis na newsletter. Jeśli nie widzisz wiadomości, sprawdź folder SPAM w swojej skrzynce.

failure

Coś poszło nie tak

Źródło: INFOR

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:
Autopromocja

REKLAMA

QR Code

© Materiał chroniony prawem autorskim - wszelkie prawa zastrzeżone. Dalsze rozpowszechnianie artykułu za zgodą wydawcy INFOR PL S.A.

REKLAMA

Księgowość
Zapisz się na newsletter
Zobacz przykładowy newsletter
Zapisz się
Wpisz poprawny e-mail
KSeF dla rolników – rewolucja, która zapuka do gospodarstw w 2026 roku

Cyfrowa rewolucja wkracza na wieś! Już w 2026 roku także rolnik będzie musiał zmierzyć się z KSeF – Krajowym Systemem e-Faktur. Czy jesteś gotowy na koniec papierowych faktur, łatwiejsze rozliczenia i nowe wyzwania technologiczne? Sprawdź, co dokładnie się zmienia i jak przygotować swoje gospodarstwo, żeby nie zostać w tyle.

KSeF już za rogiem: 5 pułapek, które mogą sparaliżować Twoją firmę – jak się przed nimi uchronić?

Do obowiązkowego KSeF zostało już niewiele czasu. Choć większość firm twierdzi, że jest gotowa, praktyka pokazuje coś zupełnie innego. Niespodziewane błędy w testach, odrzucane faktury czy awarie mogą sparaliżować sprzedaż. Sprawdź pięć najczęstszych pułapek i dowiedz się, jak ich uniknąć.

Mały ZUS 2026: Podwyżka może niewielka, ale składka zdrowotna znów boli

Zgodnie z rozporządzeniem Rady Ministrów z dna 11 września 2025 r. w sprawie wysokości minimalnego wynagrodzenia za pracę oraz wysokość minimalnej stawki godzinowej w 2026 r., minimalne wynagrodzenie w 2026 roku wyniesie 4806 zł, a minimalna stawka godzinowa 31,40 zł. Minimalne wynagrodzenie wpłynie również na wysokość preferencyjnych składek ZUS, tzw. mały ZUS oraz limit dla działalności nierejestrowanej. Znaczny wzrost też nastąpi w składce zdrowotnej.

KSeF 2026 - Jeszcze można uniknąć katastrofy. Prof. Modzelewski polemizuje z Ministerstwem Finansów

Niniejsza publikacja jest polemiką prof. Witolda Modzelewskiego z tezami i argumentacją resortu finansów zaprezentowanymi w artykule: „Wystawianie faktur w KSeF w 2026 roku. Wyjaśnienia Ministerstwa Finansów”. Śródtytuły pochodzą od redakcji portalu infor.pl.

REKLAMA

Rolnicy i rybacy muszą szykować się na zmiany – nowe przepisy o pomocy de minimis już w drodze!

Rolnicy i rybacy w całej Polsce powinni przygotować się na nadchodzące zmiany w systemie wsparcia publicznego. Rządowy projekt rozporządzenia wprowadza nowe obowiązki dotyczące informacji, które trzeba będzie składać, ubiegając się o pomoc de minimis. Nowe przepisy mają ujednolicić formularze, zwiększyć przejrzystość oraz zapewnić pełną kontrolę nad dotychczas otrzymanym wsparciem.

Wystawienie faktury VAT (ustrukturyzowanej) w KSeF może naruszać tajemnicę handlową lub zawodową

Czy wystawienie faktury ustrukturyzowanej może naruszać tajemnicę handlową lub zawodową? Na to pytanie odpowiada na prof. dr hab. Witold Modzelewski.

TSUE: Sąd ma ocenić, czy klauzula WIBOR szkodzi konsumentowi ale nie może oceniać samego wskaźnika

Sąd krajowy ma obowiązek dokonania oceny, czy warunek umowny dotyczący zmiennej stopy oprocentowania opartej o WIBOR, powoduje znaczącą nierównowagę ze szkodą dla konsumenta - oceniła Rzeczniczka Generalna TSUE w opinii opublikowanej 11 września 2025 r. (sprawa C‑471/24 - J.J. przeciwko PKO BP S.A.) Dodała, że ocena ta nie może jednak odnosić się do wskaźnika WIBOR jako takiego ani do metody jego ustalania.

Kiedy ZUS może przejąć wypłatę świadczeń od przedsiębiorcy? Konieczny wniosek od płatnika lub ubezpieczonego

Brak płynności finansowej płatnika składek, zatrudniającego powyżej 20 osób, może utrudniać mu regulowanie świadczeń na rzecz pracowników, takich jak zasiłek chorobowy, zasiłek macierzyński czy świadczenie rehabilitacyjne. ZUS może pomóc w takiej sytuacji i przejąć wypłatę świadczeń. Potrzebny jest jednak wniosek płatnika lub ubezpieczonego.

REKLAMA

W 2026 roku 2,8 mln firm musi zmienić sposób fakturowania. Im szybciej się przygotują, tym większą przewagę zyskają nad konkurencją

W 2026 roku ponad 2,8 mln przedsiębiorstw w Polsce zostanie objętych obowiązkiem korzystania z Krajowego Systemu e-Faktur (KSeF). Dla wielu z nich będzie to największa zmiana technologiczna od czasu cyfryzacji JPK. Choć Ministerstwo Finansów zapowiada tę transformację jako krok ku nowoczesności, dla MŚP może oznaczać konieczność głębokiej reorganizacji sposobu działania. Eksperci radzą przedsiębiorcom: czas wdrożenia KSeF potraktujcie jako inwestycję.

Środowisko testowe KSeF 2.0 (dot. API) od 30 września, Moduł Certyfikatów i Uprawnień do KSeF 2.0 od 1 listopada 2025 r. MF: API KSeF 1.0 nie jest kompatybilne z API KSeF 2.0

Ministerstwo Finansów poinformowało w komunikacie z 10 września 2025 r., że wprowadzone zostały nowe funkcjonalności wcześniej niedostępne w API KSeF1.0 (m.in. FA(3) z węzłem Zalacznik, tryby offline24 czy certyfikaty KSeF). W związku z wprowadzonymi zmianami konieczna jest integracja ze środowiskiem testowym KSeF 2.0., które zostanie udostępnione 30 września.

REKLAMA