REKLAMA

REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

Okres ważności certyfikatu rezydencji podatkowej

Subskrybuj nas na Youtube
Dołącz do ekspertów Dołącz do grona ekspertów
PwC Studio
Serwis prawno-podatkowy PwC
Okres ważności certyfikatu rezydencji podatkowej
Okres ważności certyfikatu rezydencji podatkowej

REKLAMA

REKLAMA

Certyfikat rezydencji podatkowej wydany bez daty obowiązywania, zachowuje aktualność do czasu zmiany potwierdzonego w nim stanu faktycznego. Taka teza znalazła się w wyroku WSA w Warszawie z 8 listopada 2013 r. Wyrok ten uchylił niekorzystną dla podatnika urzędową zmianę interpretacji dokonaną przez Ministra Finansów.

Certyfikat rezydencji ważny do czasu zmiany stanu faktycznego

Przepisy nie regulują kwestii jak długo certyfikat rezydencji, wydany przez właściwy organ administracji podatkowej, zachowuje swoją aktualność, a tym samym ważność, dlatego należy uznać, iż certyfikat zachowuje ważność tak długo, jak długo nie ulega zmianie potwierdzony w nim stan faktyczny.

REKLAMA

Tak wynika z ustnego uzasadnienia wyroku Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w Warszawie z dnia 8 listopada 2013 r., III SA/Wa 940/13.

Sprawa dotyczyła banku, który w ramach swojej działalności pełnił obowiązki płatnika z tytułu wypłacanych osobom fizycznym i prawnym (w tym zagranicznym)  odsetek, dyskonta i dywidend, a także innych przychodów. Zgodnie z odpowiednimi przepisami ustaw o podatkach dochodowych, bank – w celu zastosowania niższych stawek podatku wynikających z umów o  unikaniu podwójnego opodatkowania, zobowiązany był posiadać certyfikaty rezydencji podmiotów zagranicznych, na rzecz których dokonywane są wypłaty należności.  Klienci banku przedstawiają certyfikaty, które wskazują datę, do której obowiązują, oraz takie, które nie wskazują daty obowiązywania.

Na tle powyższego, bank zwrócił się do organu podatkowego z wnioskiem o interpretację, w którym zapytał, czy certyfikat rezydencji, który nie wskazuje daty obowiązywania, wydany przez właściwy organ administracji podatkowej państwa miejsca zamieszkania podatnika, zachowuje swoją aktualność dopóki nie ulegnie zmianie wskazany w nim stan faktyczny (nie ulegnie zmianie rezydencja podatkowa podatnika zagranicznego)?

Zdaniem banku odpowiedź na tak postawione pytanie powinna być twierdząca, ponieważ przepisy ustaw podatkowych nie regulują kwestii terminu ważności certyfikatu rezydencji, a w szczególności ani art. 4a pkt 12 ustawy o CIT ani art. 5a pkt 21 ustawy o PIT, które wprowadzają definicje legalne certyfikatu rezydencji nie ograniczają terminu jego ważności.

Dalszy ciąg materiału pod wideo

Dyrektor Izby Skarbowej w Warszawie uznał stanowisko banku za prawidłowe.

Zła zmiana interpretacji uchylona przez WSA

Po pewnym czasie Minister Finansów, korzystając z uprawnienia przysługującego my na podstawie art. 14e § 1 ordynacji podatkowej stwierdził nieprawidłowość powyższej interpretacji i dokonał jej urzędowej zmiany.  Zdaniem organu, udokumentowanie rezydencji podatkowej podmiotu zagranicznego może nastąpić zarówno przed, jak i po dokonaniu płatności. Jednak w razie uzyskania certyfikatu po dokonaniu płatności, powinien on potwierdzać rezydencję podatkową podmiotu za okres, w którym została dokonana płatność. Na potwierdzenie swego stanowiska Minister powołał orzeczenia WSA w Warszawie.

Na powyższą zmianę interpretacji bank wniósł skargę do WSA w Warszawie. Sąd przyznał mu rację, uchylając zmianę interpretacji.

W ustnym uzasadnieniu sąd wskazał, że zmiana interpretacji wydana przez Ministra Finansów podlega uchyleniu ze względu na uchybiania przepisom materialnym, jak i formalnym. W świetle bowiem art. 14e § 1 o.p. minister właściwy do spraw finansów publicznych może, z urzędu, zmienić wydaną interpretację ogólną lub indywidualną, jeżeli stwierdzi jej nieprawidłowość, uwzględniając m.in. orzecznictwo sądów. Tymczasem przedmiotowa kwestia nie jest przedmiotem rażących rozbieżności orzeczniczych, zaś powołane przez Ministra Finansów wyroki były nieprawomocne.

W zakresie naruszenia przepisów prawa materialnego, sąd uznał, że organ niezasadnie zakwestionował stanowisko, zgodnie z którym certyfikaty rezydencji tak długo zachowują swą ważność, jak długo nie zmieni się stan faktyczny. Sąd wskazał na istnienie pewnych ram gwarancyjnych dla podatnika, które wskazana zmiana interpretacji przekracza.

W podsumowaniu wywodu WSA stwierdził, iż nie można przychylić się do stanowiska prezentowanego przez Ministra Finansów, ponieważ idąc tropem jego rozumowania klienci banku posiadający lokaty powinni przedstawiać certyfikat przy każdej wypłacie odsetek i innych należności. W opinii sądu takiego obowiązku nie można wywieźć z obowiązujących przepisów prawa.

Opodatkowanie honorariów wypłacanych zagranicznym artystom

Najważniejsze obowiązki płatników podczas kontroli ZUS

Złagodzenie podejścia sądów i organów może nie mieć przełożenia na praktykę

Zgodnie z przepisami ustawy o CIT oraz ustawy o PIT zastosowanie przez płatnika niższej stawki podatku u źródła wynikającej z umowy o unikaniu podwójnego opodatkowanie (lub niepobranie podatku) jest możliwe wyłącznie po uzyskaniu od podatnika ważnego certyfikatu rezydencji podatkowej.

Słowniczek ustawy o CIT i ustawy o PIT, mimo iż jest dość rozbudowany, zawiera jedynie bardzo ogólną definicję, która nie odnosi się ani do formy certyfikatu, ani okresu jego ważności. Z tego względu stosowanie certyfikatów rezydencji budzi wiele wątpliwości po stronie płatników, na których ciąży obowiązek obliczenia, pobrania i wpłacenia właściwie obliczonego podatku.

Na przełomie ostatnich kilku lat mogliśmy obserwować różne podejścia organów podatkowych oraz sądów administracyjnych do kwestii terminu ważności certyfikatów rezydencji podatkowej. Ostatnio wydawać by się mogło, że stanowisko administracji podatkowej ulega złagodzeniu, a dyrektorzy izb skarbowych i sądy administracyjne przyjmują, że certyfikat rezydencji, wydany przez właściwy organ administracji podatkowej, zachowuje swoją aktualność tak długo, jak długo nie ulega zmianie potwierdzony w nim stan faktyczny.

Teoretycznie oznaczać to by mogło, że płatnik nie musiałby żądać od podatników certyfikatów rezydencji za każdym razem, gdy dokonuje płatności podlegających podatkowi u źródła. Jest to szczególnie istotne w przypadku banków, które dokonują codziennej wypłaty odsetek na rzecz tego samego podmiotu. 

Z perspektywy płatnika posiadającego stałych kontrahentów, mógłby się on powstrzymać się od corocznego żądania certyfikatów rezydencji, o ile ma pewność, że nie doszło do zmiany stanu faktycznego potwierdzonego w certyfikacie rezydencji uzyskany od danego kontrahenta.

Sytuacja nie jest jednak na tyle oczywista w przypadku dużych instytucji dokonujących znacznych ilości lub bardzo sporadycznych płatności na rzecz nierezydentów. W takich sytuacjach podatnik, w celu upewnienia się, że stan faktyczny nie uległ zmianie, powinien otrzymać od kontrahenta oświadczenie, że nie zmienił miejsca zamieszkania ani siedziby.

Takie oświadczenie winno jednak przybrać formę odpowiedniego dokumentu urzędowego, a zatem certyfikatu rezydencji.

Należy pamiętać, że płatnik musi umieć wykazać zasadność zastosowania niższej stawki podatku u źródła (lub niepobranie podatku). W przypadku ewentualnej kontroli podatkowej będzie musiał wykazać, że certyfikat rezydencji był aktualny na moment płatności i stan faktyczny (tj. rezydencja podatkowa rezydenta) nie uległ zmianie. W praktyce wydaje się, że można to wykazać poprzez certyfikat rezydencji wydany na odpowiedni okres. Dlatego też, pozorne złagodzenie podejścia organów podatkowych i sądów administracyjnych może nie mieć praktycznego znaczenia dla płatników.

Edyta Winnicka, konsultant w Dziale Prawno-Podatkowym PwC

Zapisz się na newsletter
Chcesz uniknąć błędów? Być na czasie z najnowszymi zmianami w podatkach? Zapisz się na nasz newsletter i otrzymuj rzetelne informacje prosto na swoją skrzynkę.
Zaznacz wymagane zgody
loading
Zapisując się na newsletter wyrażasz zgodę na otrzymywanie treści reklam również podmiotów trzecich
Administratorem danych osobowych jest INFOR PL S.A. Dane są przetwarzane w celu wysyłki newslettera. Po więcej informacji kliknij tutaj.
success

Potwierdź zapis

Sprawdź maila, żeby potwierdzić swój zapis na newsletter. Jeśli nie widzisz wiadomości, sprawdź folder SPAM w swojej skrzynce.

failure

Coś poszło nie tak

Źródło: INFOR

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:
Autopromocja

REKLAMA

QR Code

© Materiał chroniony prawem autorskim - wszelkie prawa zastrzeżone. Dalsze rozpowszechnianie artykułu za zgodą wydawcy INFOR PL S.A.

REKLAMA

Księgowość
Zapisz się na newsletter
Zobacz przykładowy newsletter
Zapisz się
Wpisz poprawny e-mail
Pozwani przez PFR – jak program pomocy dla firm stał się przyczyną tysięcy pozwów? Sprawdź, jak się bronić

Ponad 16 tysięcy firm już otrzymało pozew z Polskiego Funduszu Rozwoju [i]. Kolejne są w drodze. Choć Tarcza Finansowa miała być tarczą – dla wielu stała się źródłem wieloletnich problemów prawnych.

Kawa z INFORLEX. Nowy plan wdrożenia KSeF

Spotkania odbywają się w formule „na żywo” o godzinie 9.00. Przy porannej kawie poruszamy najbardziej aktualne tematy, które stanowią także zasób kompleksowej bazy wiedzy INFORLEX. Rozmawiamy o podatkach, księgowości, rachunkowości, kadrach, płacach oraz HR. 15 maja br. tematem spotkania będzie nowy plan wdrożenia KSeF.

Zatrudnianie osób z niepełnosprawnościami w 2025 r. Jak i ile można zaoszczędzić na wpłatach do PFRON? Case study i obliczenia dla pracodawcy

Dlaczego 5 maja to ważna data w kontekście integracji i równości? Co powstrzymuje pracodawców przed zatrudnianiem osób z niepełnosprawnościami? Jakie są obowiązki pracodawcy wobec PFRON? Wyjaśniają eksperci z HRQ Ability Sp. z o.o. Sp. k. I pokazują na przykładzie ile może zaoszczędzić firma na zatrudnieniu osób z niepełnosprawnościami.

Koszty NKUP w księgach rachunkowych - klasyfikacja i księgowanie

– W praktyce rachunkowej i podatkowej przedsiębiorcy często napotykają na wydatki, które - mimo że wpływają na wynik finansowy jednostki - to jednak nie mogą zostać zaliczone do kosztów uzyskania przychodów (tzw. NKUP) – zauważa Beata Tęgowska, ekspertka ds. księgowości i płac z Systim.pl i wyjaśnia jak je prawidłowo klasyfikować i księgować?

REKLAMA

Zmiany w podatku od spadków darowizn w 2025 r. Likwidacja obowiązku uzyskiwania zaświadczenia z urzędu skarbowego i określenie wartości nieodpłatnej renty [projekt]

W dniu 28 kwietnia 2025 r. w Wykazie prac legislacyjnych i programowych Rady Ministrów opublikowano założenia nowelizacji ustawy o zmianie ustawy o podatku od spadków i darowizn. Ta nowelizacja ma dwa cele. Likwidację obowiązku uzyskiwania zaświadczenia naczelnika urzędu skarbowego potwierdzającego zwolnienie z podatku od spadków i darowizn

na celu ograniczenie formalności i zmniejszenie barier administracyjnych wynikających ze stosowania ustawy o podatku od spadków i darowizn, związanych z dokonywaniem obrotu majątkiem nabytym tytułem spadku lub inny nieodpłatny sposób objęty zakresem ustawy o podatku od spadków i darowizn, od osób z kręgu najbliższej rodziny, a także uproszczenie rozliczania podatku z tytułu nabycia nieodpłatnej renty.

Co zmieni unijne rozporządzenie w sprawie maszyn od 2027 roku. Nowe wymogi prawne cyberbezpieczeństwa przemysłu w UE

Szybko zachodząca cyfrowa transformacja, automatyzacja, integracja środowisk IT i OT oraz Przemysł 4.0 na nowo definiują krajobraz branży przemysłowej, przynosząc nowe wyzwania i możliwości. Odpowiedzią na ten fakt jest m.in. przygotowane przez Komisję Europejską Rozporządzenie 2023/1230 w sprawie maszyn. Firmy działające na terenie UE muszą dołożyć starań, aby sprostać nowym, wynikającym z tego dokumentu standardom przed 14 stycznia 2027 roku.

Skarbówka kontra przedsiębiorcy. Firmy odzyskują miliardy, walcząc z niesprawiedliwymi decyzjami

Tysiące polskich firm zostało oskarżonych o udział w karuzelach VAT - często niesłusznie. Ale coraz więcej z nich mówi "dość" i wygrywa w sądach. Tylko w ostatnich latach odzyskali aż 2,8 miliarda złotych! Sprawdź, dlaczego warto walczyć i jak nie dać się wciągnąć w urzędniczy absurd.

Krajowy System e-Faktur – czas na konkrety. Przygotowania nie powinny czekać. Firmy muszą dziś świadomie zarządzać dostępnością zasobów, priorytetami i ryzykiem "przeciążenia projektowego"

Wdrożenie Krajowego Systemu e-Faktur (KSeF) przeszło z etapu spekulacji do fazy przygotowań wymagających konkretnego działania. Ministerstwo Finansów ogłosiło nowy projekt ustawy, który wprowadza obowiązek korzystania z KSeF, a 25 kwietnia skończył się okres konsultacji publicznych. Dla wszystkich zainteresowanych oznacza to jedno: czas, w którym można było czekać na „ostateczny kształt przepisów”, dobiegł końca. Dziś wiemy już wystarczająco dużo, by prowadzić rzeczywiste przygotowania – bez odkładania na później. Ekspert komisji podatkowej BCC, radca prawny, doradca podatkowy Tomasz Groszyk o wdrożeniu Krajowego Systemu e-Faktur (KSeF).

REKLAMA

Wdrożenie KSeF i JPK_CIT to nie lada wyzwanie dla firm w 2025 r. [KOMENTARZ EKSPERCKI]

Rok 2025 będzie się przełomowy dla większości działów finansowych polskich firm. Wynika to z obowiązków podatkowych nałożonych na przedsiębiorców w zakresie konieczności wdrożenia obligatoryjnego e-fakturowania (KSeF) oraz raportowania danych księgowo- podatkowych w formie nowej schemy JPK_CIT.

Sprzedałeś 30 rzeczy w sieci przez rok? Twoje dane ma już urząd skarbowy. Co z nimi zrobi? MF i KAS walczą z szarą strefą w handlu internetowym i unikaniem płacenia podatków

Ministerstwo Finansów (MF) i Krajowa Administracja Skarbowa (KAS) wdrożyły unijną dyrektywę (DAC7), która nakłada na operatorów platform handlu internetowego obowiązki sprawozdawcze. Dyrektywa jest kolejnym elementem uszczelnienia systemów podatkowych państw członkowskich UE. Dyrektywa nie wprowadza nowych podatków. Do 31 stycznia 2025 r. operatorzy platform mieli obowiązek składać raporty do Szefa KAS za lata 2023 i 2024. 82 operatorów platform przekazało za ten okres informacje o ponad 177 tys. unikalnych osobach fizycznych oraz ponad 115 tys. unikalnych podmiotach.

REKLAMA