Indywidualne i ogólne interpretacje podatkowe
REKLAMA
REKLAMA
Możliwość wnioskowania o indywidualną interpretację przepisów podatkowych istnieje od 2007 r. Po złożeniu wniosku o takie wyjaśnienie trzeba wpłacić na konto fiskusa 40 zł.
REKLAMA
40 zł należy wpłacić do kasy urzędu skarbowego w ciągu 7 dni od chwili złożenia wniosku. Interpretacje wydawane są przez Ministra Finansów.
Wnioski o interpretacje składa się do jednego z pięciu upoważnionych do wydawania takich opinii dyrektorów izb skarbowych. Obecnie interpretacje mogą wydawać dyrektorzy Izb Skarbowych w Bydgoszczy, Katowicach, Łodzi, Poznaniu i Warszawie. Na stronach resortu finansów można sprawdzić, który dyrektor wydaje interpretacje w sprawie podatników działających w danym województwie.
Interpretacja indywidualna: pytań może być kilka
Jeśli podatnik ma wątpliwość co do tego, jak zinterpretować prawo podatkowe w swojej indywidualnej sprawie, może sięgnąć po wniosek o wydanie interpretacji indywidualnej (formularz ORD-IN jest dostępny na resortowej stronie pod adresem www.finanse.mf.gov.pl w zakładce „ABC Podatków”, następnie „Krajowa Informacja Podatkowa”). Wnioskujący musi wyczerpująco opisać stan faktyczny lub zdarzenie przyszłe, o interpretację którego się zwraca, a także przedstawić własne stanowisko w sprawie oceny prawnej tego stanu faktycznego czy zdarzenia przyszłego. W jednym wniosku można prosić o wyjaśnienie kilku odrębnych spraw, choć trzeba przy tym pamiętać, że każda kolejna sprawa wiąże się z koniecznością zapłaty następnych 40 zł. Na odpowiedź fiskus ma co do zasady 3 miesiące od dnia otrzymania wniosku.
Indywidualne pytanie podatnika może dotyczyć każdego podatku. Wniosek nie zostanie przyjęty tylko wtedy, gdy w dniu jego złożenia to indywidualne pytanie jest przedmiotem toczącego się postępowania podatkowego, kontroli podatkowej, postępowania kontrolnego organu kontroli skarbowej oraz gdy taka sprawa została już rozstrzygnięta co do jej istoty w decyzji czy postanowieniu fiskusa.
Interpretacja ogólna: jedno pytanie w jednej sprawie
Od 2012 r. podatnicy mogą zwrócić się do Ministra Finansów o interpretację ogólną. Jej celem jest ujednolicenie stosowania przepisów podatkowych, które były różnie stosowane i interpretowane przez organy skarbowe w kraju. Wniosek o taką interpretację również dostępny jest na stronach internetowych resortu finansów.
Trzeba w nim opisać konkretną sytuację, w której przepisy prawa podatkowego były różnie zastosowane, wskazać organy wydające odmienne decyzje, daty wydania i sygnatury postanowień, decyzji lub interpretacji, w których w takim samym przypadku zastosowano różne przepisy. Co ważne, jeden wniosek może dotyczyć wyłącznie jednego zagadnienia. W wydawaniu interpretacji ogólnej Minister Finansów powinien uwzględnić orzecznictwo polskich sądów administracyjnych, Trybunału Konstytucyjnego i Trybunału Sprawiedliwości Unii Europejskiej.
Interpretacje bywają opóźnione
W teorii te rozwiązania miały pomóc podatnikom, ale w praktyce bywa różnie. Bardzo często organy skarbowe przesuwają termin wydania interpretacji, na przykład wzywając podatników do uzupełnienia wniosku. Na dodatek nie zawsze interpretacje dostatecznie wyjaśniają to, jak należy stosować przepisy. Wtedy podatnicy kierują takie interpretacje do sądów administracyjnych.
Obecnie bardzo trudno jest uzyskać interpretację ogólną. W tym roku minister finansów tylko 5 razy zdecydował się na wyjaśnienie, którego celem było ujednolicenie stosowania przepisów podatkowych. Zrobił to m.in. w sprawie zaliczenia do przychodów z działalności przychodów uzyskanych z umowy zlecenia czy umowy o dzieło z tytułu wykonywania usług.
Podyskutuj o tym na naszym FORUM
Zmiany w interpretacjach od 2015 roku
REKLAMA
Resort finansów zamierza dokonać zmian w przepisach o interpretacjach podatkowych. Według planów ministerstwa, od 2015 roku uregulowana ma zostać sytuacja, gdy występuje zbieżność wniosku o interpretację indywidualną z treścią aktualnej interpretacji ogólnej wydanej w takim samym stanie prawnym. W takiej sytuacji wnioskodawca otrzyma potwierdzenie o możliwości zastosowania się do interpretacji ogólnej, bez konieczności wydawania interpretacji indywidualnej.
Zatem wniosek zainteresowanego o wydanie interpretacji indywidualnej załatwiony będzie poprzez stwierdzenie, iż do stanu faktycznego lub zdarzenia przyszłego opisanego we wniosku zastosowanie znajduje interpretacja ogólna, z jednoczesnym stwierdzeniem bezprzedmiotowości wniosku. W sprawie tej organ będzie wydawał postanowienie, na które przysługiwało będzie zażalenie, a w dalszej kolejności skarga do sądu administracyjnego. W postanowieniu organ obowiązany będzie wskazać interpretację ogólną, która znajduje zastosowanie w sprawie z jednoczesnym podaniem miejsca jej publikacji w Dzienniku Urzędowym Ministra Finansów.
Organy skarbowe będą mogły także odmówić wydania interpretacji, jeśli uznają, iż opisane przez podatnika działania mają na celu uniknięcie podatku.
Wiele przepisów dot. wydawania interpretacji podatkowych zostanie ponadto doprecyzowanych.
Opinie zabezpieczające przed zastosowaniem klauzuli przeciwko unikaniu opodatkowania
Wydawanie indywidualnych interpretacji podatkowych – zmiany 2015
W 2013 r. fiskus wydał 36 147 interpretacji indywidualnych. Podatnicy najczęściej pytali o podatki bezpośrednie, takie jak PIT (18 991), na drugim miejscu zaś znalazły się prośby o interpretacje przepisów o podatkach pośrednich, czyli o VAT i akcyzie (17 156). Interpretacji ogólnych zaś wyszło w ubiegłym roku jedynie 15.
Katarzyna Miazek, Tax Care
Katarzyna Więsik, księgowa Tax Care
REKLAMA
REKLAMA
- Czytaj artykuły
- Rozwiązuj testy
- Zdobądź certyfikat