REKLAMA

REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

Jakie dowody są dopuszczalne w postępowaniu podatkowym?

Klaudia Pastuszko
Jakie dowody są dopuszczalne w postępowaniu podatkowym? /Fot. Fotolia
Jakie dowody są dopuszczalne w postępowaniu podatkowym? /Fot. Fotolia
Fotolia

REKLAMA

REKLAMA

Jak w każdym innym postępowaniu, przy postępowaniach podatkowych strony mają możliwość przedstawienia dowodów, które mają poprzeć ich stanowiska. Organy, przed którymi toczy się postępowanie dzięki przeprowadzonemu postępowaniu dowodowemu mają natomiast możliwość wydania sprawiedliwego werdyktu. Jakie dowody mogą zostać użyte w postępowaniu podatkowym?

REKLAMA

REKLAMA

Dowody w postępowaniu podatkowym

Zgodnie z zasadami postępowania w sprawach podatkowych, jako dowód dopuszczone powinno zostać wszystko, co może się choćby w pośredni sposób przyczynić do wyjaśnienia sprawy. Jednakże ustawodawca dodał tutaj pewne zastrzeżenie: przedstawione przez strony dowody nie mogą stać w sprzeczności z obowiązującym prawem.

Ordynacja podatkowa zawiera przykładowy katalog dowodów, które mogą być przedstawione w postępowaniu. Zwrócić jednak należy uwagę, iż nie jest to wyliczenie o charakterze zamkniętym. Przykładowe dowody to:

- księgi podatkowe;

REKLAMA

- deklaracje, które zostały złożone przez stronę;

Dalszy ciąg materiału pod wideo

- zeznania świadków;

- opinie biegłych, a także materiały oraz informacje, które zostały zebrane w wyniku oględzin;

- informacje podatkowe;

- inne dokumenty, które zostały stworzone bądź też zgromadzone w toku postępowania karnego albo postępowania w sprawach o przestępstwa skarbowe lub wykroczenia skarbowe.

Księgi podatkowe

Księgi podatkowe, które prowadzone są w sposób rzetelny i niewadliwy stanowią potwierdzenie treści w nich zawartych. Za rzetelne uważa się księgi podatkowe, gdy stanowią odzwierciedlenie stanu rzeczywistego, jak książka przychodów i rozchodów czy ewidencja rozchodów. Księgi podatkowe są niewadliwe, gdy nie mają wad formalnych, a ich prowadzenie odbywa się zgodnie z przepisami szczególnymi.

Deklaracje podatkowe

Wszelkie deklaracje, do których składania zobowiązują podatnika przepisy podatkowe, stanowić mogą dowód w toczącym się postępowaniu podatkowym. Co do zasady przy podatkach, co do których zastosowanie znajduje zasada samoobliczania, wykazany w deklaracji podatek jest podatkiem należnym do zapłaty. Wyjątek stanowi sytuacja, gdy w drodze decyzji to organ podatkowy określa wysokość zobowiązania podatkowego. Jeśli natomiast dowodem ma być deklaracja, która jedynie ustala wysokość zobowiązania, organ podatkowy ma prawo do zakwestionowania jej jedynie w ramach toczącego się postępowania.

Polecamy: Instrukcje księgowego. 53 praktyczne procedury (książka)

Zeznania świadków

Ordynacja podatkowa określa, jaka grupa podmiotów nie może występować w charakterze świadka. Są to:

- osoby niezdolne do postrzegania lub komunikowania swoich spostrzeżeń;


- osoby zobowiązane do zachowania tajemnicy informacji niejawnych (chyba że zostały zwolnione od obowiązku zachowania tajemnicy w trybie określonym obowiązującymi przepisami);

- osoby duchowne w ramach tajemnicy spowiedzi.

Opinie biegłych

Organy, przed którymi toczy się postępowanie podatkowe mogą powołać biegłych w sprawach wymagających wyspecjalizowanych informacji, posiadających wiedzę przydatną do załatwienia sprawy. W polskich ustawach podatkowych określone są także sytuacje, gdy powołanie biegłego jest obligatoryjne. Dzieje się tak na przykład w przypadku, gdy zachodzi konieczność ustalenia podstawy opodatkowania budowli.

Oględziny

Organy podatkowe mogą także przeprowadzać oględziny – zarówno nieruchomości, jak i rzeczy ruchomych. W sytuacji, w której przedmiot oględzin znajduje się w posiadaniu osób trzecich, są one obowiązane do udostępnienia go do oględzin organowi, przed którym toczy się postępowanie.

Źródło: INFOR

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:
Autopromocja

REKLAMA

QR Code

© Materiał chroniony prawem autorskim - wszelkie prawa zastrzeżone. Dalsze rozpowszechnianie artykułu za zgodą wydawcy INFOR PL S.A.

REKLAMA

Księgowość
1/3 przedsiębiorców nie zna żadnego języka obcego. Najgorzej jest w mikrofirmach i rolnictwie. Wykształcenie czy doświadczenie - co bardziej pomaga w biznesie?

W świecie zglobalizowanych gospodarek, w którym firmy konkurują i współpracują ponad granicami, znajomość języków obcych jest jedną z kluczowych kompetencji osób zarządzających biznesem. Tymczasem w praktyce bywa z tym różnie. Raport EFL „Wykształcenie czy doświadczenie? Co pomaga w biznesie. Pod lupą” pokazuje, że choć 63% przedsiębiorców w Polsce zna przynajmniej jeden język obcy, to co trzeci nie może wpisać tej umiejętności w swoim CV. Najgorzej sytuacja wygląda w najmniejszych firmach, gdzie językiem obcym posługuje się tylko 37% właścicieli. W średnich firmach ten odsetek jest zdecydowanie wyższy i wynosi 92%. Różnice widoczne są również między branżami: od 84% prezesów firm produkcyjnych mówiących komunikatywnie w języku obcym, po zaledwie 29% w rolnictwie.

Certyfikat osobisty KSeF nie może trafić w cudze ręce

Obowiązkowy KSeF znacząco zmienia sposób uwierzytelniania podatników, a certyfikaty osobiste stają się kluczowym elementem bezpieczeństwa. Choć nowy model zwiększa ochronę danych, nakłada też nowe obowiązki i koszty na przedsiębiorców.

Odroczenie obowiązkowego KSeF? Prof. Modzelewski: Brakuje jeszcze dwóch najważniejszych rozporządzeń wykonawczych a podatnicy są nieprzygotowani

Trzeba odroczyć obowiązek wystawiania faktur ustrukturyzowanych i obowiązkowego KSeF – apeluje prof. dr hab. Witold Modzelewski. Jego zdaniem podatnicy nie są jeszcze gotowi na tak dużą zmianę zasad fakturowania, a ponadto do dziś nie podpisano dwóch najważniejszych rozporządzeń wykonawczych odnośnie zasad korzystania z KSeF i listy przypadków, gdy nie będzie obowiązku wystawiania tych faktur.

Rząd pracuje nad podatkiem cyfrowym. Wicepremier zapowiada rewolucję na rynku

Rząd wraca do pomysłu wprowadzenia podatku cyfrowego, który ma objąć największe globalne firmy technologiczne. Wicepremier Krzysztof Gawkowski potwierdza, że prace nad ustawą wciąż trwają, a nowe przepisy mają objąć cały rynek cyfrowy – od marketplace’ów i aplikacji po media społecznościowe i reklamy profilowane. Projekt ustawy ma zostać przedstawiony na przełomie 2025 i 2026 roku.

REKLAMA

KSeF: kto (i jak) odpowiadać będzie od lutego 2026 r. za błędy w fakturowaniu? Podatnik, fakturzystka czy księgowa?

Realizacja czynności dotyczących fakturowania w KSeF wykonywana jest w imieniu podatnika przez konkretne osoby identyfikowane z imienia i nazwiska. W przypadku małej jednoosobowej działalności gospodarczej najczęściej czynności fakturowania realizuje właściciel, a w większych przedsiębiorstwach – upoważniony pracownik. Pracownik ponosi odpowiedzialność za błędy w wystawionej fakturze VAT, jednak rodzaj i zakres tej odpowiedzialności zależą od charakteru błędu, stopnia winy pracownika oraz przepisów, na podstawie których jest ona rozpatrywana (Kodeks pracy czy Kodeks karny skarbowy). Kluczowe znaczenie ma funkcja lub stanowisko pracownika w organizacji, a przede wszystkim jego zakres obowiązków.

Webinar: VAT 2026

Praktyczny webinar „VAT 2026” poprowadzi Zdzisław Modzelewski – doradca podatkowy, wspólnik praktyki podatkowej GWW i ekspert INFORAKADEMII. Ekspert wyjaśni, jak obowiązkowy KSeF zrewolucjonizuje rozliczenia VAT, na co zwrócić uwagę w nowych przepisach i jak przygotować się do zmian, by rozliczać podatki bezbłędnie i efektywnie. Każdy z uczestników otrzyma imienny certyfikat i dostęp do retransmisji webinaru wraz z materiałami dodatkowymi.

Tak znajdują przekręty cyfrowe kontrole skarbówki i algorytmy KAS. Uczciwi, kompetentni podatnicy i księgowi nie mają się czego bać?

Jeszcze kilka lat temu Krajowa Administracja Skarbowa prowadziła wyrywkowe kontrole podatkowe, oparte głównie na intuicji swoich pracowników. Przeczucie urzędnika, zgadywanie czy żmudne przeszukiwanie deklaracji w poszukiwaniu śladów oszustw podatkowych to dziś relikt przeszłości. Współczesny fiskus opiera się na analizie danych, sztucznej inteligencji i zaawansowanych algorytmach, które potrafią w kilka sekund wychwycić nieprawidłowości tam, gdzie kiedyś potrzeba było tygodni pracy. Cyfryzacja administracji skarbowej diametralnie zmieniła charakter kontroli podatkowych. Są one precyzyjniejsze, szybsze i skuteczniejsze niż kiedykolwiek wcześniej. Małgorzata Bień, właścicielka Biura Rachunkowego

Jak mierzyć rentowność firmy? Trzy metody, które naprawdę działają i 5 kluczowych wskaźników. Bez kontroli rentowności przedsiębiorca działa po omacku

W firmie dużo się dzieje: telefony dzwonią, pojawiają się ciekawe zlecenia, faktury idą jedna za drugą. Przychody wyglądają obiecująco, a mimo to… na koncie coraz ciaśniej. To częsty i niebezpieczny sygnał. W wielu firmach zyski wyparowują nie dlatego, że brakuje sprzedaży, lecz dlatego, że nikt nie trzyma ręki na pulsie rentowności.

REKLAMA

Rola głównej księgowej w erze KSeF. Jak przygotować firmę na nowe obowiązki od 2026 r.? [Webinar INFORAKADEMII]

Już w 2026 r. korzystanie z Krajowego Systemu e-Faktur (KSeF) stanie się obowiązkowe dla większości przedsiębiorców. To rewolucja w procesach księgowych, która wymaga od głównej księgowej nie tylko znajomości przepisów, ale także umiejętności zarządzania wdrożeniem tego systemu w firmie.

Księgowi w oku cyklonu. Jak przejść przez rewolucję KSeF i nie stracić kontroli

Setki faktur w PDF-ach, skanach i wersjach papierowych. Telefony od klientów, goniące terminy VAT i JPK. Codzienność wielu biur rachunkowych to żonglowanie zadaniami w wyścigu z czasem. Tymczasem wielkimi krokami zbliża się fundamentalna zmiana – obowiązkowy Krajowy System e-Faktur

Zapisz się na newsletter
Chcesz uniknąć błędów? Być na czasie z najnowszymi zmianami w podatkach? Zapisz się na nasz newsletter i otrzymuj rzetelne informacje prosto na swoją skrzynkę.
Zaznacz wymagane zgody
loading
Zapisując się na newsletter wyrażasz zgodę na otrzymywanie treści reklam również podmiotów trzecich
Administratorem danych osobowych jest INFOR PL S.A. Dane są przetwarzane w celu wysyłki newslettera. Po więcej informacji kliknij tutaj.
success

Potwierdź zapis

Sprawdź maila, żeby potwierdzić swój zapis na newsletter. Jeśli nie widzisz wiadomości, sprawdź folder SPAM w swojej skrzynce.

failure

Coś poszło nie tak

REKLAMA