REKLAMA

REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

Gdzie składać deklaracje podatkowe po zmianie urzędu skarbowego

ifirma.pl
Z ifirma.pl księgujesz gdziekolwiek jesteś.
Gdzie składać deklaracje podatkowe po zmianie urzędu skarbowego
Gdzie składać deklaracje podatkowe po zmianie urzędu skarbowego

REKLAMA

REKLAMA

Przedsiębiorcy prowadzący własne firmy doskonale zdają sobie sprawę, że deklaracje i podatki należy odprowadzać do właściwego urzędu skarbowego. Warto wiedzieć, co zrobić, kiedy w trakcie okresu rozliczeniowego właściwość urzędu skarbowego ulegnie zmianie.

Właściwość urzędu skarbowego

Zgodnie z obecnie obowiązującymi przepisami, mali podatnicy powinni składać deklaracje oraz regulować zobowiązania podatkowe w urzędzie skarbowym właściwym według miejsca ich zamieszkania – zarówno dla VAT, jak i podatku dochodowego.

REKLAMA

REKLAMA

Wyjątkiem będzie w tym zakresie VAT spółki cywilnej – dla niego właściwym urzędem skarbowym będzie ten według miejsca siedziby firmy. Jednakże – w związku z tym, że podatek dochodowy płacą we własnym zakresie wspólnicy, a nie spółka – zaliczki na PIT, deklaracje roczne i ewentualne dopłaty podatku składane będą przez wspólników do urzędów właściwych dla ich miejsc zamieszkania.

NOWOŚĆ na Infor.pl: Prenumerata elektroniczna Dziennika Gazety Prawnej KUP TERAZ!

Polecamy: INFORLEX Biznes

REKLAMA

Zmiana właściwego urzędu skarbowego

W związku z faktem, że w większości przypadków właściwość urzędu skarbowego związana jest z miejscem zamieszkania, przeprowadzka przedsiębiorcy będzie wiązać się również ze zmianą urzędu skarbowego. Gdy zmiana miejsca zamieszkania będzie miała miejsce w trakcie okresu rozliczeniowego (miesiąca, kwartału lub roku), konieczne będzie ustalenie właściwego urzędu skarbowego dla tego okresu.

Dalszy ciąg materiału pod wideo

Zgodnie z obowiązującymi przepisami, ustalając właściwość urzędu skarbowego bierzemy pod uwagę ostatni dzień danego okresu rozliczeniowego – zarówno jeśli chodzi o deklaracje (VAT lub zeznanie roczne), jak i zaliczki na podatek (PIT) oraz podatek (PIT i VAT).

Uwaga! Co do zasady, każdy urząd skarbowy ma obowiązek przyjąć składaną w nim deklarację, nawet jeśli okaże się, że nie jest to urząd właściwy. W takim przypadku po stronie urzędu spoczywa obowiązek przekazania deklaracji do innego urzędu, właściwego dla danego podatnika. Tym samym przedsiębiorca, składający deklarację w błędnym urzędzie co do zasady dopełnił obowiązku sprawozdawczego.

Przykład. Jan Kowalski prowadzący firmę PHU Jan Kowalski zmienił miejsce zamieszkania 17 kwietnia 2018 r. Zatem:

  • Zaliczkę na podatek dochodowy za kwiecień płatną do 20 maja wpłaci do nowego urzędu skarbowego
  • Deklarację VAT za kwiecień, składaną do 25 maja, prześle do nowego urzędu skarbowego,

ponieważ ostatni dzień okresu rozliczeniowego – 30 kwietnia – nastąpił już w nowym miejscu zamieszkania.

Zgodnie z bezpośrednimi przepisami Ordynacji podatkowej, zmiana miejsca zamieszkania po zakończeniu okresu rozliczeniowego skutkuje koniecznością rozliczenia tego zakończonego okresu już w nowym urzędzie skarbowym. Rodzi to jednak szereg wątpliwości – np. zmiana miejsca zamieszkania 26 kwietnia skutkowałaby koniecznością złożenia deklaracji VAT za marzec do nowego urzędu skarbowego, natomiast termin upłynął 25 kwietnia – zatem po zakończeniu okresu rozliczeniowego, ale jeszcze przed zmianą miejsca zamieszkania.

Dlatego też w takim przypadku przed wysłaniem deklaracji warto skontaktować się z urzędem skarbowym i ustalić właściwość. Nie pozostawia natomiast wątpliwości, że jeśli po zmianie miejsca zamieszkania konieczne będzie wysłanie np. korekty deklaracji (a także dopłata podatku), właściwym będzie już urząd po zmianie miejsca zamieszkania.

Anna Kubalka – ifirma.pl

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:
Autopromocja

REKLAMA

QR Code

REKLAMA

Księgowość
Rola głównej księgowej w erze KSeF. Jak przygotować firmę na nowe obowiązki od 2026 r.? [Webinar INFORAKADEMII]

Już w 2026 r. korzystanie z Krajowego Systemu e-Faktur (KSeF) stanie się obowiązkowe dla większości przedsiębiorców. To rewolucja w procesach księgowych, która wymaga od głównej księgowej nie tylko znajomości przepisów, ale także umiejętności zarządzania wdrożeniem tego systemu w firmie.

Księgowi w oku cyklonu. Jak przejść przez rewolucję KSeF i nie stracić kontroli

Setki faktur w PDF-ach, skanach i wersjach papierowych. Telefony od klientów, goniące terminy VAT i JPK. Codzienność wielu biur rachunkowych to żonglowanie zadaniami w wyścigu z czasem. Tymczasem wielkimi krokami zbliża się fundamentalna zmiana – obowiązkowy Krajowy System e-Faktur

Prof. Modzelewski: faktury VAT aż w 18 różnych formach od lutego 2026 r. Przyda się nowa instrukcja obiegu dokumentów

Od lutego 2026 r. wraz z wejściem w życie przepisów dot. obowiązkowego Krajowego Systemu e-Faktur (KSeF) polscy czynni podatnicy VAT będą mogli otrzymywać aż dziewięć form dokumentów na miejsce obecnych faktur VAT. A jeżeli weźmiemy pod uwagę fakt, że w tych samych formach będą wystawiane również faktury korygujące, to podatnicy VAT i ich księgowi muszą się przygotować na opisywanie i dekretowanie aż 18 form faktur – pisze prof. dr hab. Witold Modzelewski.

Refinansowanie zakupu nowoczesnych tachografów: do 3 tys. zł na jeden pojazd. Wnioski, warunki, regulamin

W dniu 19 listopada 2025 r. Ministerstwo Infrastruktury poinformowało, że od 1 grudnia 2025 r. przewoźnicy mogą składać wnioski o refinansowanie wymiany tachografów na urządzenia najnowszej generacji. Środki na ten cel w wysokości 320 mln zł będą pochodziły z Krajowego Planu Odbudowy i Zwiększania Odporności. To pierwsza tego typu realna pomoc finansowa dla branży transportu drogowego. Nabór wniosków potrwa do końca stycznia 2026 roku.

REKLAMA

Nowe zasady rozliczania podatkowego samochodów firmowych od stycznia 2026 r. [zakup, leasing, najem, amortyzacja]. Ostatnia szansa na pełne odliczenia

Nabycie samochodu firmowego to nie tylko kwestia mobilności czy prestiżu - to również poważna decyzja finansowa, która może mieć długofalowe skutki podatkowe. Od stycznia 2026 r. wejdą w życie nowe przepisy podatkowe, które znacząco ograniczą możliwość rozliczenia kosztów zakupu pojazdów spalinowych w działalności gospodarczej.

Czy czeka nas kolejne odroczenie KSeF? Wiele firm wciąż korzysta z faktur papierowych i nie prowadzi testów nowego systemu e-fakturowania

Krajowy System e-Faktur (KSeF) powoli staje się faktem. Rzeczywistość jest jednak taka, że tylko niewielka część małych firm w Polsce prowadziła testy nowego systemu i wciąż stosuje faktury papierowe. Czy w związku z tym czeka nas ponowne odroczenie wdrożenia KSeF?

Postępowania upadłościowe w Polsce się trwają za długo. Dlaczego czekamy i kto na tym traci? Jak zmienić przepisy?

Prawo upadłościowe przewiduje wydanie postanowienia o ogłoszeniu upadłości w ciągu dwóch miesięcy od złożenia wniosku. Norma ustawowa ma jednak niewiele wspólnego z rzeczywistością. W praktyce sprawy często czekają na rozstrzygnięcie kilka, a nawet kilkanaście miesięcy. Rok 2024 przyniósł rekordowe ponad 20 tysięcy upadłości konsumenckich, co przy obecnej strukturze sądownictwa pogłębia problem przewlekłości i wymaga systemowego rozwiązania. Jakie zmiany prawa upadłościowego są potrzebne?

Nowy Unijny Kodeks Celny – harmonogram wdrożenia. Polskie firmy muszą przygotować się na duże zmiany

Największa od dekad transformacja unijnego systemu celnego wchodzi w decydującą fazę. Firmy logistyczne i handlowe mają już niewiele czasu na dostosowanie swoich procesów do wymogów centralizacji danych i pełnej cyfryzacji. Eksperci ostrzegają: bez odpowiednich przygotowań technologicznych i organizacyjnych, przedsiębiorcy mogą stracić konkurencyjność na rynku.

REKLAMA

Aplikacja Podatnika KSeF 2.0 - Ministerstwo Finansów udostępniło demo (środowisko przedprodukcyjne)

W dniu 15 listopada 2025 r. zostało udostępnione środowisko przedprodukcyjne (Demo) Aplikacji Podatnika KSeF 2.0. Wersja przedprodukcyjna udostępnia funkcje, które będą dostępne w wersji produkcyjnej udostępnionej 1 lutego 2026 r. Działania w wersji przedprodukcyjnej nie niosą ze sobą żadnych skutków prawnych. Ministerstwo Finansów zapewnia wsparcie techniczne dla użytkowników środowiska przedprodukcyjnego pod adresem: ksef.podatki.gov.pl/formularz.

Ostatni moment na zmiany! Polityka rachunkowości w obliczu KSeF i nowych przepisów 2026

Rok 2026 przyniesie prawdziwą rewolucję w obszarze rachunkowości i finansów. Wraz z wejściem w życie obowiązkowego Krajowego Systemu e-Faktur (KSeF) przedsiębiorcy będą musieli nie tylko zmienić sposób wystawiania i odbierania faktur, lecz także zaktualizować politykę rachunkowości swoich jednostek.

Zapisz się na newsletter
Chcesz uniknąć błędów? Być na czasie z najnowszymi zmianami w podatkach? Zapisz się na nasz newsletter i otrzymuj rzetelne informacje prosto na swoją skrzynkę.
Zaznacz wymagane zgody
loading
Zapisując się na newsletter wyrażasz zgodę na otrzymywanie treści reklam również podmiotów trzecich
Administratorem danych osobowych jest INFOR PL S.A. Dane są przetwarzane w celu wysyłki newslettera. Po więcej informacji kliknij tutaj.
success

Potwierdź zapis

Sprawdź maila, żeby potwierdzić swój zapis na newsletter. Jeśli nie widzisz wiadomości, sprawdź folder SPAM w swojej skrzynce.

failure

Coś poszło nie tak

REKLAMA