REKLAMA

REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

Gdzie składać deklaracje podatkowe po zmianie urzędu skarbowego

 ifirma.pl
Z ifirma.pl księgujesz gdziekolwiek jesteś.
Gdzie składać deklaracje podatkowe po zmianie urzędu skarbowego
Gdzie składać deklaracje podatkowe po zmianie urzędu skarbowego

REKLAMA

REKLAMA

Przedsiębiorcy prowadzący własne firmy doskonale zdają sobie sprawę, że deklaracje i podatki należy odprowadzać do właściwego urzędu skarbowego. Warto wiedzieć, co zrobić, kiedy w trakcie okresu rozliczeniowego właściwość urzędu skarbowego ulegnie zmianie.

Właściwość urzędu skarbowego

Zgodnie z obecnie obowiązującymi przepisami, mali podatnicy powinni składać deklaracje oraz regulować zobowiązania podatkowe w urzędzie skarbowym właściwym według miejsca ich zamieszkania – zarówno dla VAT, jak i podatku dochodowego.

REKLAMA

Autopromocja

Wyjątkiem będzie w tym zakresie VAT spółki cywilnej – dla niego właściwym urzędem skarbowym będzie ten według miejsca siedziby firmy. Jednakże – w związku z tym, że podatek dochodowy płacą we własnym zakresie wspólnicy, a nie spółka – zaliczki na PIT, deklaracje roczne i ewentualne dopłaty podatku składane będą przez wspólników do urzędów właściwych dla ich miejsc zamieszkania.

NOWOŚĆ na Infor.pl: Prenumerata elektroniczna Dziennika Gazety Prawnej KUP TERAZ!

Polecamy: INFORLEX Biznes

Zmiana właściwego urzędu skarbowego

W związku z faktem, że w większości przypadków właściwość urzędu skarbowego związana jest z miejscem zamieszkania, przeprowadzka przedsiębiorcy będzie wiązać się również ze zmianą urzędu skarbowego. Gdy zmiana miejsca zamieszkania będzie miała miejsce w trakcie okresu rozliczeniowego (miesiąca, kwartału lub roku), konieczne będzie ustalenie właściwego urzędu skarbowego dla tego okresu.

Dalszy ciąg materiału pod wideo

Zgodnie z obowiązującymi przepisami, ustalając właściwość urzędu skarbowego bierzemy pod uwagę ostatni dzień danego okresu rozliczeniowego – zarówno jeśli chodzi o deklaracje (VAT lub zeznanie roczne), jak i zaliczki na podatek (PIT) oraz podatek (PIT i VAT).

Uwaga! Co do zasady, każdy urząd skarbowy ma obowiązek przyjąć składaną w nim deklarację, nawet jeśli okaże się, że nie jest to urząd właściwy. W takim przypadku po stronie urzędu spoczywa obowiązek przekazania deklaracji do innego urzędu, właściwego dla danego podatnika. Tym samym przedsiębiorca, składający deklarację w błędnym urzędzie co do zasady dopełnił obowiązku sprawozdawczego.

Przykład. Jan Kowalski prowadzący firmę PHU Jan Kowalski zmienił miejsce zamieszkania 17 kwietnia 2018 r. Zatem:

  • Zaliczkę na podatek dochodowy za kwiecień płatną do 20 maja wpłaci do nowego urzędu skarbowego
  • Deklarację VAT za kwiecień, składaną do 25 maja, prześle do nowego urzędu skarbowego,

ponieważ ostatni dzień okresu rozliczeniowego – 30 kwietnia – nastąpił już w nowym miejscu zamieszkania.

Zgodnie z bezpośrednimi przepisami Ordynacji podatkowej, zmiana miejsca zamieszkania po zakończeniu okresu rozliczeniowego skutkuje koniecznością rozliczenia tego zakończonego okresu już w nowym urzędzie skarbowym. Rodzi to jednak szereg wątpliwości – np. zmiana miejsca zamieszkania 26 kwietnia skutkowałaby koniecznością złożenia deklaracji VAT za marzec do nowego urzędu skarbowego, natomiast termin upłynął 25 kwietnia – zatem po zakończeniu okresu rozliczeniowego, ale jeszcze przed zmianą miejsca zamieszkania.

Dlatego też w takim przypadku przed wysłaniem deklaracji warto skontaktować się z urzędem skarbowym i ustalić właściwość. Nie pozostawia natomiast wątpliwości, że jeśli po zmianie miejsca zamieszkania konieczne będzie wysłanie np. korekty deklaracji (a także dopłata podatku), właściwym będzie już urząd po zmianie miejsca zamieszkania.

Anna Kubalka – ifirma.pl

Autopromocja

REKLAMA

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:

REKLAMA

QR Code
Podatek PIT - część 2
certificate
Jak zdobyć Certyfikat:
  • Czytaj artykuły
  • Rozwiązuj testy
  • Zdobądź certyfikat
1/9
Są kosztem uzyskania przychodu:
koszty reprezentacji, w szczególności poniesione na usługi gastronomiczne, zakup żywności oraz napojów, w tym alkoholowych
udzielone pożyczki, w tym stracone pożyczki
wydatki na wystrój wnętrza biurowego nie będące wydatkami reprezentacyjnymi
wpłaty dokonywane do pracowniczych planów kapitałowych, o których mowa w ustawie o pracowniczych planach kapitałowych – od nagród i premii wypłaconych z dochodu po opodatkowaniu podatkiem dochodowym
Następne
Księgowość
Zapisz się na newsletter
Zobacz przykładowy newsletter
Zapisz się
Wpisz poprawny e-mail
Pracownik może czasem nie wykonywać pracy i zachować prawo do wynagrodzenia. W jakich przypadkach?

Wynagrodzenie jest – co do zasady - świadczeniem przysługującym w zamian za świadczoną przez pracownika pracę (czyli wynagrodzenie przysługuje za pracę wykonaną). Za czas niewykonywania pracy pracownik ma prawo do wynagrodzenia, jeżeli wynika to z przepisów prawa pracy.

Zmiana zasad wysyłania pocztą pism (urzędowych, podatkowych, sądowych) z zachowaniem terminu. Łatwiej będzie też uzyskać oprocentowanie nadpłat

Do Sejmu trafił już rządowy projekt nowelizacji Ordynacji podatkowej i kilku innych ustaw, który ma na celu dostosowania polskiego prawa do dwóch wyroków Trybunału Sprawiedliwości Unii Europejskiej (TSUE). Nowe przepisy przewidują, że m.in. w procedurze podatkowej, administracyjnej, cywilnej, można będzie nadać pismo (z zachowaniem terminu) do urzędu u dowolnego operatora pocztowego, a nie jak do tej pory tylko za pośrednictwem Poczty Polskiej. Zmienione omawianą nowelizacją przepisy zapewnią też oprocentowanie nadpłat powstałych w wyniku orzeczeń TSUE lub TK za okres od dnia powstania nadpłaty do dnia jej zwrotu, niezależnie od czasu złożenia wniosku o zwrot nadpłaty.

Bałagan w dokumentach firmy? Sprawdź, jak skutecznie nad nimi zapanować

Papierowy bałagan w dokumentacji firmowej. Dlaczego tradycyjne przechowywanie dokumentów sprawia tyle problemów? Co musisz wiedzieć, aby to zmienić?

Ile wyniesie rata kredytu po obniżce stóp procentowych o 0,5 pp, 0,75 pp, 1 pp.? Jak wzrośnie zdolność kredytowa? Stopy NBP spadną dopiero w II połowie 2025 r.?

Rada Polityki Pieniężnej na posiedzeniu w dniach 15-16 stycznia 2024 r. utrzymała wszystkie stopy procentowe NBP na niezmienionym poziomie. RPP nie zmieniła poziomu stóp procentowych w styczniu 2025 r. Rankomat.pl zwraca jednak uwagę, że jest szansa na to, że w 2025 roku (raczej w II połowie) stopy spadną o 0,75 p.p. (punkt procentowy). To wywołałoby spadek raty przeciętnego kredytu o 196 zł i wzrost zdolności kredytowej. Okazuje się, że bankach obniżki już się zaczęły i to nie tylko w przypadku lokat, ale również kredytów. Jak wynika z danych NBP, średnie oprocentowanie lokat założonych w listopadzie (najnowsze dostępne dane) spadło poniżej 4% po raz pierwszy od maja 2022 r. Średnie oprocentowanie kredytów hipotecznych również było najniższe od maja 2022 r. i wyniosło 7,35%. Zauważalnie staniały nawet kredyty konsumpcyjne, których RRSO po raz pierwszy od grudnia 2021 r. spadło poniżej 13%.

REKLAMA

E-akta osobowe pracowników: co muszą zawierać i jak je prowadzić?

Elektroniczna forma akt osobowych, czyli e-akta, staje się coraz bardziej popularna, oferując wygodę, efektywność i oszczędność czasu. Ale czym właściwie są e-akta osobowe pracowników i jak je prawidłowo prowadzić?

Procedura VAT-OSS – na czym polega, jak stosować i dlaczego warto. Jak wypełnić zgłoszenie VIU-R

Wprowadzenie procedury VAT-OSS (One Stop Shop – co można przetłumaczyć jako: Sklep w jednym miejscu), to istotne uproszczenie rozliczeń podatkowych dla firm prowadzących działalność transgraniczną w Unii Europejskiej. Procedura ta umożliwia przedsiębiorcom rozliczać w jednym miejscu podatek VAT z tytułu sprzedaży towarów i usług na rzecz konsumentów w innych krajach UE. Pozwala to na uniknięcie skomplikowanych procesów rejestracji i rozliczeń w każdym państwie członkowskim oddzielnie.

Automatyzacja i sztuczna inteligencja w księgowości: przykłady konkretnych zastosowań. System wykryje oszusta i fałszywego dostawcę

Automatyzacja procesów finansowych (w tym zastosowanie sztucznej inteligencji) już teraz pomaga przedsiębiorcom oszczędzać czas, redukować koszty oraz minimalizuje ryzyko błędów. I choć jej korzyści odkrywają głównie najwięksi rynkowi gracze, wkrótce te narzędzia mogą stać się niezbędnym elementem każdej firmy, chociażby ze względu na ich nieocenioną pomoc w wykrywaniu cyberoszustw. O tym, dlaczego automatyzacja w księgowości jest niezbędna, mówi Marzena Janta-Lipińska, ekspertka ds. podatków, specjalizująca się w księgowości zewnętrznej i propagatorka nowoczesnych, elastycznych rozwiązań z zakresu usług operacyjnych, zgodności z przepisami i sprawozdawczości.

Świetna wiadomość dla podatników. Chodzi o odsetki z urzędu skarbowego

Odsetki od nadpłat podatkowych będą naliczane już od dnia ich powstania aż do momentu zwrotu – taką zmianę przewiduje projekt nowelizacji ordynacji podatkowej przyjęty przez rząd. Co jeszcze ulegnie zmianie?

REKLAMA

Podatek od nieruchomości w 2025 r. Budynek i budowla inaczej definiowane, przesunięcie złożenia deklaracji DN-1 i inna stawka dla garaży

Budynek i budowla zmieniły od początku 2025 r. swoje definicje w podatku od nieruchomości.  Do tej pory podatnicy posługiwali się uregulowaniami pochodzącymi z prawa budowlanego, dlatego wprowadzenie przepisów regulujących te kwestie bezpośrednio w przepisach podatkowych to spora zmiana. Sprawdzamy, w jaki sposób wpłynie ona na obowiązki podatkowe polskich przedsiębiorców. 

Tsunami zmian podatkowych – kto ucierpi najbardziej?

Rok 2025 przynosi kolejną falę zmian podatkowych, które dotkną zarówno najmniejszych przedsiębiorców, jak i największe firmy. Eksperci alarmują, że brak stabilności prawa zagraża inwestycjom w Polsce, a wprowadzenie nowych przepisów w pośpiechu prowadzi do kosztownych błędów. Czy czeka nas poprawa w zakresie przewidywalności i uproszczenia systemu fiskalnego?

REKLAMA