REKLAMA

REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

E-faktura - fakty i mity

Subskrybuj nas na Youtube
inforCMS

REKLAMA

REKLAMA

System faktur elektronicznych niesie za sobą znaczne korzyści ekonomiczne, logistyczne i ekologiczne. Wciąż jednak wiele firm i klientów obawia się wiarygodności e-faktury, przez co tylko co dziesiąta faktura w Polsce ma postać elektroniczną.


Rozwiązania technologiczne zastępujące tradycyjne formy cyfrowymi odpowiednikami znacznie dłużej adaptują się w dziedzinach, gdzie mamy do czynienia z oficjalnymi dokumentami. Z jednej strony związane jest to z koniecznością zaistnienia regulacji prawnych, a z drugiej z przyzwyczajeniami do realizacji formalności osobiście i za pośrednictwem papierowych dokumentów. Jeśli chodzi o pierwszy czynnik w kwestii e-faktury w Polsce mamy już od dawna przepisy dokładnie precyzujące zasady elektronicznego fakturowania. Czy więc niskie upowszechnienie e-faktur to tylko kwestia przyzwyczajeń? Aby to ustalić zweryfikujemy obiegowe opinie na temat faktur elektronicznych.

REKLAMA


Nigdy nie wiadomo kto stoi za e-fakturą - fałsz


Każda wystawiona e-faktura musi spełniać dwa ustawowe warunki autentyczności i integralności. Autentyczność pochodzenia daje odbiorcy gwarancję wystawienia dokumentu przez podmiot wymieniony w odpowiedniej rubryce. Z kolei integralność zapewnia brak możliwości ingerencji w dane zawarte w dokumencie. Odpowiednie prawodawstwo wskazuje szereg technologii w celu zapewnienia dwóch wspomnianych warunków. Jeśli chodzi o potwierdzenie tożsamości wystawcy e-faktury Do najpopularniejszych należy wykorzystanie podpisu elektronicznego - Kwalifikowany podpis elektroniczny to wygodne narzędzie dla wystawców e-faktur, a zarazem prosty sposób weryfikacji dokumentu dla jego odbiorcy. Dzięki takiemu rozwiązaniu szybko można ocenić wiarygodność e-faktury wystawionej np. w pliku PDF - mówi Krzysztof Kaleta, Unizeto Technologies.


E-faktura jest ekologiczna - prawda


E-faktura doskonale wpisuje się w ekologiczne trendy we współczesnym biznesie i niesie ze sobą znaczne korzyści dla środowiska naturalnego. Według obliczeń opublikowanych w raporcie PKPP Lewiatan poświęconym e-fakturom, gdyby w Polsce wszystkie faktury wystawiane byłyby w postaci cyfrowej udałoby się uratować od wycinki 255 tys. drzew rocznie. W tym samym czasie skutkowałoby to również zaoszczędzeniem 6,5 mld litrów wody. Ponadto przeciętna emisja dwutlenku węgla przy przetwarzaniu faktury elektronicznej jest dziesięciokrotnie niższa niż w przypadku faktury tradycyjnej.

Dalszy ciąg materiału pod wideo


E-faktur nikt nie kontroluje - fałsz


Faktury w formie elektronicznej podlegają, tak samo, jak inne dokumenty księgowe odpowiednim regulacjom prawnym odnośnie konieczności przechowywania. Co za tym idzie cała dokumentacja jest odpowiednio archiwizowana i umożliwia przejrzystą weryfikację. Wygoda w tej kwestii polega dodatkowo na łatwej możliwości archiwizacji e-faktur na nośnikach takich, jak płyty DVD czy dyski twarde.


System e-fakturowania to oszczędność dla firm - prawda


Wystawianie faktur elektronicznych poza aspektem ekologicznym posiada jeszcze jedną ważną zaletę, która takie rozliczenie czyni szczególnie atrakcyjnym dla firm. Mowa tutaj o znacznych oszczędnościach jakie generuje zastąpienie faktur tradycyjnych cyfrowymi plikami. - Korzystanie z e-faktur pozwala na wygenerowanie nawet 80% oszczędności w porównaniu z kosztami wystawiania i wysyłki dokumentów papierowych. We wszystkich firmach, w których realizowaliśmy wdrożenia spotkaliśmy się z pozytywną oceną optymalizacji kosztów na jakie pozwolił system e-fakturowania - mówi Krzysztof Kaleta, Unizeto Technologies.

 

Zapisz się na newsletter
Chcesz uniknąć błędów? Być na czasie z najnowszymi zmianami w podatkach? Zapisz się na nasz newsletter i otrzymuj rzetelne informacje prosto na swoją skrzynkę.
Zaznacz wymagane zgody
loading
Zapisując się na newsletter wyrażasz zgodę na otrzymywanie treści reklam również podmiotów trzecich
Administratorem danych osobowych jest INFOR PL S.A. Dane są przetwarzane w celu wysyłki newslettera. Po więcej informacji kliknij tutaj.
success

Potwierdź zapis

Sprawdź maila, żeby potwierdzić swój zapis na newsletter. Jeśli nie widzisz wiadomości, sprawdź folder SPAM w swojej skrzynce.

failure

Coś poszło nie tak

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:
Autopromocja

REKLAMA

QR Code

REKLAMA

Księgowość
Zapisz się na newsletter
Zobacz przykładowy newsletter
Zapisz się
Wpisz poprawny e-mail
Naliczanie odsetek za zwłokę a czas trwania kontroli podatkowej, celno-skarbowej lub postępowania podatkowego – zmiany w Ordynacji podatkowej jeszcze w 2025 r.

Ministerstwo Finansów przygotowało projekt nowelizacji Ordynacji podatkowej, która ma m.in. na celu zmobilizowanie organów podatkowych do zakończenia kontroli podatkowej i kontroli celno-skarbowej w terminie nie dłuższym niż 6 miesięcy od dnia jej wszczęcia. Jeżeli to się nie stanie, to nie będzie można podatnikowi naliczyć odsetek od zaległości podatkowych (odsetek za zwłokę) stwierdzonych w toku kontroli.

Zarządzanie finansami i procesami finansowo-księgowymi w rosnącym przedsiębiorstwie

W dzisiejszej gospodarce efektywne zarządzanie finansami i procesami finansowymi stanowi kluczowy czynnik sukcesu dla rozwijających się przedsiębiorstw. Praktyka biznesowa pokazuje, że sam wzrost obrotów nie zawsze przekłada się na poprawę kondycji finansowej firmy. Nieumiejętnie zarządzany rozwój może prowadzić do paradoksalnej sytuacji, w której zwiększającym się przychodom towarzyszą spadająca rentowność i problemy z płynnością finansową.

Rozliczenie składki zdrowotnej w 2025 roku. Księgowa wyjaśnia jak to zrobić

Termin złożenia w ZUS deklaracji zawierającej rozliczenie wpłaconych składek zdrowotnych za 2024 rok upływa 20 maja 2025 r. Obowiązek ten dotyczy większości przedsiębiorców prowadzących pozarolniczą działalność gospodarczą. Jedynie ci rozliczający się na karcie podatkowej są z niego zwolnieni. W pozostałych przypadkach wysokość należnych składek wylicza się na podstawie przychodów bądź dochodów osiągniętych w poprzednim roku. Na co zwrócić uwagę przygotowując roczne rozliczenie składek? Wyjaśnia to Paulina Chwil, Księgowa Prowadząca oraz Ekspert ds. ZUS i Prawa Pracy w CashDirector S.A.

Trump 2.0. Rewolucja chorego rozsądku. Prof. Kołodko recenzuje politykę (nie tylko gospodarczą) obecnego prezydenta USA

W kwietniu 2025 r. nakładem Wydawnictwa Naukowego PWN ukazała się najnowsza książka prof. Grzegorza W. Kołodki zatytułowana „Trump 2.0. Rewolucja chorego rozsądku”. Grzegorz W. Kołodko, wybitny ekonomista i były wicepremier, w swoim bezkompromisowym stylu analizuje trumponomikę i trumpizm, populizm, nowy nacjonalizm, publiczne kłamstwa i brutalną grę interesów. Profesor poświęca szczególną uwagę kwestiom manipulacji opinią publiczną, polityce sojuszy, a także wpływowi wojny w Ukrainie na kształt geopolityki. Zastanawia się również, jakie zagrożenia dla NATO i Unii Europejskiej niesie ze sobą „America First” – i co to wszystko oznacza dla współczesnego świata.

REKLAMA

Zmiany w rachunkowości w 2025 r. Sprawozdawczość ESG przesunięta o 2 lata

Minister Finansów przygotował 5 maja 2025 r. projekt nowelizacji ustawy wdrażającej dyrektywę CRSD do ustawy o rachunkowości, a także ustawy o biegłych rewidentach, firmach audytorskich oraz nadzorze publicznym oraz niektórych innych ustaw. Ta nowelizacja ma na celu wdrożenie unijnej dyrektywy 2025/794, przesuwającej wdrożenie obowiązku sprawozdawczości ESG o 2 lata.

Większość podatników VAT może uniknąć w 2026 r. obowiązku wystawiania faktur ustrukturyzowanych w KSeF. Prof. Modzelewski wyjaśnia jak to możliwe

Zdaniem profesora Witolda Modzelewskiego, gdyby uchwalono projekt przepisów wprowadzających obowiązkowy KSeF w przedłożonym niedawno kształcie, to większość podatników VAT nie będzie musiała wystawiać faktur ustrukturyzowanych w 2026 r.

Stopy procentowe NBP 2025: w maju obniżka o 0,5 pkt proc.

Rada Polityki Pieniężnej na posiedzeniu w dniach 6-7 maja 2025 r. postanowiła obniżyć wszystkie stopy procentowe NBP o 0,5 punktu procentowego. Stopa referencyjna wynosi od 8 maja 2025 r. 5,25 proc. - poinformował w komunikacie Narodowy Bank Polski. Decyzja RPP była zgodna z oczekiwaniami większości analityków finansowych i ekonomistów. Stopy NBP zmieniły się pierwszy raz od 3 października 2023 r.

Przekształcenie JDG a status podatnika rozpoczynającego działalność w estońskim CIT

W świetle marcowego wyroku NSA (sygn. II FSK 1412/24) zmienia się podejście do kwalifikacji podatkowej spółek powstałych z przekształcenia jednoosobowych działalności gospodarczych. Wyrok ten przesądził, że takie podmioty mogą korzystać z przywilejów "podatnika rozpoczynającego działalność" na gruncie przepisów o estońskim CIT.

REKLAMA

Pracujesz na zleceniu - a może to faktyczna umowa o pracę? Jak ustalić i wykazać istnienie stosunku pracy

Osoby wykonujące umowy zlecenia, czy inne umowy cywilnoprawne, mają czasem wątpliwości, czy nie jest to de facto umowa o pracę. Każdy przedsiębiorca słyszał o możliwych kontrolach, podważeniu zatrudnienia, konieczności uzasadniania dlaczego taki a nie inny typ umowy został konkretnej osobie zaproponowany. A co ze swobodą zawierania umów? Czy forma umowy na którą zgadzamy się wspólnie z nowozatrudnioną osobą nie powinna być wystarczająca dla inspekcji pracy skoro zgodnie obie strony złożyły na niej swój podpis? Na te i wiele innych pytań odpowie Czytelnikom ten artykuł.

Zmiany w podatkach od 2026 r. - wyższy limit zwolnienia z VAT, korekty deklaracji, 6 m-cy vacatio legis

Ministerstwo Finansów poinformowało, że 6 maja 2025r. Rada Ministrów przyjęła pakiet projektów ustaw dot. podatków w ramach procesu deregulacji. Nowe przepisy mają na celu m.in. ochronę podatników przed nagłymi zmianami przepisów ustaw podatkowych oraz doprecyzowanie wątpliwości interpretacyjnych zgłaszanych przez przedsiębiorców w zakresie deklaracji składanej w trakcie lub po zakończeniu kontroli celno-skarbowej. Projekty dotyczą również podwyższenia limitu zwolnienia podmiotowego w VAT oraz likwidacji obowiązku przygotowywania i publikacji informacji o realizowanej strategii podatkowej.

REKLAMA