REKLAMA

REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

E-faktura - fakty i mity

inforCMS

REKLAMA

REKLAMA

System faktur elektronicznych niesie za sobą znaczne korzyści ekonomiczne, logistyczne i ekologiczne. Wciąż jednak wiele firm i klientów obawia się wiarygodności e-faktury, przez co tylko co dziesiąta faktura w Polsce ma postać elektroniczną.


Rozwiązania technologiczne zastępujące tradycyjne formy cyfrowymi odpowiednikami znacznie dłużej adaptują się w dziedzinach, gdzie mamy do czynienia z oficjalnymi dokumentami. Z jednej strony związane jest to z koniecznością zaistnienia regulacji prawnych, a z drugiej z przyzwyczajeniami do realizacji formalności osobiście i za pośrednictwem papierowych dokumentów. Jeśli chodzi o pierwszy czynnik w kwestii e-faktury w Polsce mamy już od dawna przepisy dokładnie precyzujące zasady elektronicznego fakturowania. Czy więc niskie upowszechnienie e-faktur to tylko kwestia przyzwyczajeń? Aby to ustalić zweryfikujemy obiegowe opinie na temat faktur elektronicznych.

REKLAMA

REKLAMA


Nigdy nie wiadomo kto stoi za e-fakturą - fałsz


Każda wystawiona e-faktura musi spełniać dwa ustawowe warunki autentyczności i integralności. Autentyczność pochodzenia daje odbiorcy gwarancję wystawienia dokumentu przez podmiot wymieniony w odpowiedniej rubryce. Z kolei integralność zapewnia brak możliwości ingerencji w dane zawarte w dokumencie. Odpowiednie prawodawstwo wskazuje szereg technologii w celu zapewnienia dwóch wspomnianych warunków. Jeśli chodzi o potwierdzenie tożsamości wystawcy e-faktury Do najpopularniejszych należy wykorzystanie podpisu elektronicznego - Kwalifikowany podpis elektroniczny to wygodne narzędzie dla wystawców e-faktur, a zarazem prosty sposób weryfikacji dokumentu dla jego odbiorcy. Dzięki takiemu rozwiązaniu szybko można ocenić wiarygodność e-faktury wystawionej np. w pliku PDF - mówi Krzysztof Kaleta, Unizeto Technologies.


E-faktura jest ekologiczna - prawda

REKLAMA


E-faktura doskonale wpisuje się w ekologiczne trendy we współczesnym biznesie i niesie ze sobą znaczne korzyści dla środowiska naturalnego. Według obliczeń opublikowanych w raporcie PKPP Lewiatan poświęconym e-fakturom, gdyby w Polsce wszystkie faktury wystawiane byłyby w postaci cyfrowej udałoby się uratować od wycinki 255 tys. drzew rocznie. W tym samym czasie skutkowałoby to również zaoszczędzeniem 6,5 mld litrów wody. Ponadto przeciętna emisja dwutlenku węgla przy przetwarzaniu faktury elektronicznej jest dziesięciokrotnie niższa niż w przypadku faktury tradycyjnej.

Dalszy ciąg materiału pod wideo


E-faktur nikt nie kontroluje - fałsz


Faktury w formie elektronicznej podlegają, tak samo, jak inne dokumenty księgowe odpowiednim regulacjom prawnym odnośnie konieczności przechowywania. Co za tym idzie cała dokumentacja jest odpowiednio archiwizowana i umożliwia przejrzystą weryfikację. Wygoda w tej kwestii polega dodatkowo na łatwej możliwości archiwizacji e-faktur na nośnikach takich, jak płyty DVD czy dyski twarde.


System e-fakturowania to oszczędność dla firm - prawda


Wystawianie faktur elektronicznych poza aspektem ekologicznym posiada jeszcze jedną ważną zaletę, która takie rozliczenie czyni szczególnie atrakcyjnym dla firm. Mowa tutaj o znacznych oszczędnościach jakie generuje zastąpienie faktur tradycyjnych cyfrowymi plikami. - Korzystanie z e-faktur pozwala na wygenerowanie nawet 80% oszczędności w porównaniu z kosztami wystawiania i wysyłki dokumentów papierowych. We wszystkich firmach, w których realizowaliśmy wdrożenia spotkaliśmy się z pozytywną oceną optymalizacji kosztów na jakie pozwolił system e-fakturowania - mówi Krzysztof Kaleta, Unizeto Technologies.

 

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:
Autopromocja

REKLAMA

QR Code

REKLAMA

Księgowość
KSeF 2026: Czy przepisy podatkowe nakładające obowiązki publicznoprawne na podatników mogą zmienić treść umów?

Faktura ustrukturyzowana w rozumieniu ustawy o VAT nie nadaje się do roli dokumentu handlowego, którego wystawienie i przyjęcie oraz akceptacją rodzi skutki cywilnoprawne. Przymusowe otrzymanie takiego dokumentu za pośrednictwem KSeF nie może rodzić skutków cywilnoprawnych – pisze prof. dr hab. Witold Modzelewski.

Zlecenie a składki ZUS. Co gdy zleceniobiorca ma kilka umów w tym samym czasie? Kompleksowy poradnik, przykłady obliczeń

Rynek pracy dynamicznie się zmienia, a elastyczne formy współpracy stają się coraz bardziej popularne. Jedną z najczęściej wybieranych jest umowa zlecenia, szczególnie wśród osób, które chcą dorobić do etatu, prowadzą działalność gospodarczą lub realizują różnorodne projekty w ramach współpracy z firmami i organizacjami. Jakie składki ZUS trzeba płacić od zleceń?

KRUS do zmiany? Kryzys demograficzny na wsi pogłębia problemy systemu emerytalnego rolników

Depopulacja wsi, starzenie się mieszkańców i malejąca liczba płatników składek prowadzą do coraz większej presji na budżet państwa oraz konieczności pilnej modernizacji systemu KRUS, który – jak podkreślają eksperci – nie odpowiada już realiom współczesnego rolnictwa.

Odroczenie KSeF? Nowa interpelacja jest już w Sejmie

Planowane obowiązkowe uruchomienie Krajowego Systemu e-Faktur (KSeF) wywołuje coraz większe napięcia w środowisku przedsiębiorców. Firmy z sektora MŚP alarmują, że system w obecnym kształcie może zagrozić stabilności ich działalności, a eksperci wskazują na liczne braki techniczne i prawne. W obliczu rosnącej presji poseł Bartłomiej Pejo złożył interpelację, domagając się wstrzymania obowiązkowego wdrożenia KSeF i wyjaśnienia ryzyk przez Ministerstwo Finansów.

REKLAMA

Poprawa błędnej faktury w KSeF to zawsze konieczność korekty. Szkic faktury, czy portal kontrahenta: producenci oprogramowania widzą problem i proponują rozwiązania

Pomimo, że przepisy już dziś nie pozwalają na anulowanie lub zamianę faktury dostarczonej do nabywcy, podatnicy obawiają się uszczelnienia, jakie przyniesie w tym zakresie KSeF. Skala obaw wyrażanych przez przedsiębiorców oraz reakcje producentów oprogramowania do wystawiania faktur zdają się ujawniać, jak bardzo powszechnym zjawiskiem jest poprawienie faktur bez użycia faktury korygującej.

Konsolidacja sprawozdań finansowych – czy warto przekazać przygotowywanie skonsolidowanych SF firmie outsourcingowej?

Konsolidacja sprawozdań finansowych, czyli przygotowanie skonsolidowanego sprawozdania finansowego (SSF), to proces wymagający precyzji, wiedzy i czasu. Wraz ze wzrostem złożoności grup kapitałowych oraz częstymi zmianami regulacyjnymi, coraz więcej przedsiębiorstw staje przed pytaniem: czy proces konsolidacji realizować własnymi siłami, czy powierzyć go zewnętrznym ekspertom?

KSeF obejmie nawet rolników. Ale nie wszystkich

Z sygnałów spływających do redakcji Infor.pl wynika, że podatnicy VAT chyba nie mają entuzjazmu co do przejścia na KSeF. Może się jednak okazać, że nie taki diabeł straszny. I pod koniec 2026 r. większa część przedsiębiorców będzie chwaliła nowe rozwiązanie. Dziś jednak każda grupa zawodowa zwolniona z KSeF jest traktowana jako szczęściarze. I taką grupą są rolnicy. Ale tylko „ryczałtowi” (transakcje dokumentują fakturami VAT RR). Ta kategoria rolników może przystąpić do KSeF dobrowolnie.

Jaka inflacja w Polsce w latach 2025-2026-2027. Projekcja NBP i prognozy ekspertów

Opublikowana przez Narodowy Bank Polski 7 listopada 2025 r. projekcja inflacji i PKB w Polsce przewiduje, że inflacja CPI w 2025 r. znajdzie się na poziomie 3,7 proc., w 2026 r. wyniesie 2,9 proc., a w 2027 r. spadnie do 2,5 proc.. Natomiast PKB wzrośnie w 2025 r. ok. 3,4 proc., w 2026 r. ok. 3,7 proc., a w 2027 r. ok. 2,6 proc.

REKLAMA

Harmonogram posiedzeń Rady Polityki Pieniężnej w 2026 roku

Narodowy Bank Polski opublikował harmonogram posiedzeń Rady Polityki Pieniężnej i publikacji opisów dyskusji z posiedzeń decyzyjnych w 2026 r.

Leasing w 2026 roku – jak odzyskać koszty podatkowe ponad nowe limity ustawowe związane z emisją CO2? Klucz tkwi w odsetkach, a 100000 zł, 150000 zł i 225000 zł to wcale nie ostateczna bariera dla odliczeń w racie, bo raty działają na innych zasadach

Od stycznia 2026 roku na firmy leasingujące samochody czeka przykra niespodzianka podatkowa. Nowe limity odliczenia kosztów związanych z nabyciem pojazdów, uzależnione od emisji CO2 (100000 zł - emisja co najmniej 50g CO2/km, 150000 zł - emisja poniżej 50g CO2/km, lub 225000 zł - elektryki i wodorowce bez emisji CO2), drastycznie ograniczą możliwości optymalizacji podatkowej. Kontrowersje budzi zwłaszcza fakt, że zmiany dotkną umów już zawartych. Jednak jest nadzieja – część odsetkowa raty leasingowej nadal pozostaje w pełni odliczalna, co może uratować budżety wielu firm. Czy Twoja księgowość wykorzystuje tę możliwość?

Zapisz się na newsletter
Chcesz uniknąć błędów? Być na czasie z najnowszymi zmianami w podatkach? Zapisz się na nasz newsletter i otrzymuj rzetelne informacje prosto na swoją skrzynkę.
Zaznacz wymagane zgody
loading
Zapisując się na newsletter wyrażasz zgodę na otrzymywanie treści reklam również podmiotów trzecich
Administratorem danych osobowych jest INFOR PL S.A. Dane są przetwarzane w celu wysyłki newslettera. Po więcej informacji kliknij tutaj.
success

Potwierdź zapis

Sprawdź maila, żeby potwierdzić swój zapis na newsletter. Jeśli nie widzisz wiadomości, sprawdź folder SPAM w swojej skrzynce.

failure

Coś poszło nie tak

REKLAMA