REKLAMA

REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

Automatyczna korekta złych długów z tytułu VAT

Subskrybuj nas na Youtube
Dołącz do ekspertów Dołącz do grona ekspertów
RESET2 Sp. z o.o
inforCMS

REKLAMA

REKLAMA

Znowelizowany w 1 stycznia 2013 r. artykuł 89a i artykuł 89b ustawy o VAT informuje, że w przypadku wystąpienia przeterminowanych wierzytelności, sprzedawca ma prawo do zwrotu VAT uprzednio naliczonego na fakturze. Nabywca natomiast ma obowiązek wyksięgowania wcześniej dokonanego potrącenia podatku VAT naliczonego, wynikającego z niezapłaconych dokumentów zakupu.

Odliczenie VAT od samochodów i paliw 2014 - zmiana ustawy o VAT

REKLAMA

REKLAMA

Autopromocja


Jeżeli nie zapłaciliśmy za dokonany zakup, w świetle ustawy nie możemy odliczyć od niego podatku VAT. Nawet jeżeli się na to zdecydujemy, po 150 dniach będziemy zmuszeni do dokonania korekty. Realną pomocą w wykonywaniu takich korekt mogą okazać się dobre programy księgowe. Najlepsze i najbardziej rozbudowane oferują  wykonywanie obowiązkowych operacji w pełni automatycznie, bez ingerencji użytkownika.


Program księgowy sam wyksięguje potrącenie VAT


Automatyczna korekta złych długów jest warta uwagi ze względu na dwie kluczowe funkcje, które spełnia. Po pierwsze, chroni nieświadomych przedsiębiorców przed ewentualnymi konsekwencjami. Po drugie, pozwala sprawdzić wierzytelności i przypomina o tym, które dokumenty zakupu nie zostały opłacone w terminie.

W momencie drukowania rejestru VAT lub deklaracji VAT, oprogramowanie informuje, że naliczono korekty złych długów w konkretnych kwotach. Użytkownik otrzymuje możliwość wygenerowania zestawienia za zadany okres, obrazującego, które pozycje weszły w skład korekty. Przedsiębiorca może wyjaśnić sporne kwestie i spłacić zaległe należności.

REKLAMA

Odzyskanie VAT z niezapłaconych faktur - ulga na złe długi

Dalszy ciąg materiału pod wideo


Automat tylko dla zakupów


Warto zauważyć, że podobne automaty działają wyłącznie dla zakupów, z uwagi na fakt, że ustawa narzuca obowiązek ich korygowania. Przy sprzedaży ustawodawca oferuje dowolność. Możemy korygować złe długi, ale nie musimy tego robić.  Dobre programy księgowe są jednak pomocne i na tym polu. Oferują łatwe i proste w użyciu funkcje oraz generują niezbędny załącznik do deklaracji VAT o nazwie VAT-ZD.

Nieodpłatne przekazanie materiałów reklamowych - opodatkowanie VAT

 


Kontrola w obie strony


Istotnym jest fakt, że wyżej opisane rozwiązania zazwyczaj działają w dwie strony. Jeżeli oprogramowanie automatyczne wyksięguje wcześniejsze potrącenie podatku VAT, a nabywca opłaci zaległą fakturę, w kolejnym okresie, również automatycznie, ów VAT zostanie ponownie potrącony. Przedsiębiorca nie będzie musiał o tym pamiętać. Program księgowy dokona wszystkich niezbędnych operacji za niego.


Korekta złych długów to nie tylko VAT


Korekta złych długów to także przychody i koszty. Podobnie jak w przypadku podatku VAT, tutaj także stosuje się automatyczne mechanizmy, wyksięgowujące niezapłacone faktury. Zazwyczaj działa to również w obie strony. Po opłaceniu spornego dokumentu, jest on ponownie, całkowicie automatycznie, księgowany jako koszt uzyskania przychodu.

 

Systemy finansowo-księgowe - jak poradzić sobie z wyborem?

Zapraszamy na forum o podatkach i rachunkowości


Autor: RESET2 Sp. z o.o.

 

 

Zapisz się na newsletter
Chcesz uniknąć błędów? Być na czasie z najnowszymi zmianami w podatkach? Zapisz się na nasz newsletter i otrzymuj rzetelne informacje prosto na swoją skrzynkę.
Zaznacz wymagane zgody
loading
Zapisując się na newsletter wyrażasz zgodę na otrzymywanie treści reklam również podmiotów trzecich
Administratorem danych osobowych jest INFOR PL S.A. Dane są przetwarzane w celu wysyłki newslettera. Po więcej informacji kliknij tutaj.
success

Potwierdź zapis

Sprawdź maila, żeby potwierdzić swój zapis na newsletter. Jeśli nie widzisz wiadomości, sprawdź folder SPAM w swojej skrzynce.

failure

Coś poszło nie tak

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:
Autopromocja

REKLAMA

QR Code

REKLAMA

Księgowość
Zapisz się na newsletter
Zobacz przykładowy newsletter
Zapisz się
Wpisz poprawny e-mail
Najważniejsze zmiany przepisów dla firm 2025/2026. Jakie nowe obowiązki i wyzwania dla biznesu?

Trzeci kwartał 2025 roku przyniósł przedsiębiorcom aż 13 istotnych zmian regulacyjnych. Powszechne oburzenie przedsiębiorców wzbudza jednak krótsze od obiecywanego 6-miesięcznego vacatio legis. Z jednej strony postępuje cyfryzacja i deregulacja procesów, z drugiej – rosną obciążenia fiskalne i kontrolne. Z najnowszego Barometru TMF Group obejmującego trzeci kwartał 2025 roku wynika, że równowaga między ułatwieniami a restrykcjami została zachwiana kosztem zmian wymagających dla prowadzenia biznesu.

Jak uwierzytelnić się w KSeF? Pieczęć elektroniczna to jedna z metod - zgłoszenie w ZAW-FA, API KSeF 2.0 lub przy użyciu Aplikacji Podatnika KSeF

Aby korzystać z Krajowego Systemu e-Faktur (KSeF), nie trzeba zakładać konta, ale konieczne jest potwierdzenie tożsamości i uprawnień. Jednym z bezpiecznych sposobów uwierzytelnienia – szczególnie dla spółek i innych podmiotów niebędących osobami fizycznymi – jest kwalifikowana pieczęć elektroniczna. Sprawdź, jak działa i jak jej użyć w KSeF.

Faktury korygujące w KSeF w 2026 r. Jak powinny być wystawiane?

Pytanie dotyczy zawartości pliku xml, za pomocą którego będzie wczytywana do KSeF faktura korygująca. Czy w związku ze zmianą struktury logicznej FA(3) w przypadku faktur korygujących podstawę opodatkowania i podatek będzie niezbędne zawarcie w pliku xml wartości „przed korektą” i „po korekcie”? Jeżeli będzie możliwy import na podstawie samej różnicy faktury korygującej (co wynikałoby z zamieszczonego na stronie MF pliku FA_3_Przykład_3 (Przykładowe pliki dla struktury logicznej e-Faktury FA(3)), to czy ta możliwość obejmuje fakturę korygującą do faktury pierwotnej już wcześniej skorygowanej (ponowną korektę)?

Rezygnacja członka zarządu w spółce z o.o. – jak to zrobić prawidłowo (zasady, dokumentacja, odpowiedzialność)

W realiach obrotu gospodarczego zdarzają się sytuacje, w których członek zarządu spółki z ograniczoną odpowiedzialnością decyduje się na złożenie rezygnacji z pełnionej funkcji. Powody mogą być różne – osobiste, zdrowotne, biznesowe czy organizacyjne – ale decyzja ta zawsze powinna być świadoma i przemyślana, zwłaszcza z perspektywy konsekwencji prawnych i finansowych.

REKLAMA

Nieujawnione operacje gospodarcze – jak uniknąć sankcyjnego opodatkowania CIT

Od kilku lat coraz więcej spółek korzysta z możliwości opodatkowania tzw. ryczałtem od dochodów spółek. To sposób opodatkowania dochodów spółki, który może przynieść realne korzyści podatkowe. Jednak korzystanie z estońskiego CIT-u wiąże się również z określonymi obowiązkami – szczególnie w zakresie prawidłowego ujmowania operacji gospodarczych w księgach rachunkowych. W tym artykule wyjaśnimy, czym są nieujawnione operacje gospodarcze i kiedy mogą prowadzić do powstania dodatkowego zobowiązania podatkowego.

Zmiany w stażu pracy od 2026 r. Potrzebne zaświadczenia z ZUS – wnioski będzie można składać już od stycznia

Od 1 stycznia 2026 roku wchodzą w życie zmiany w Kodeksie pracy. Nowe przepisy rozszerzą katalog okresów wliczanych do stażu pracy dla celów nabywania prawa do świadczeń i uprawnień pracowniczych. Obejmą one m.in. umowy zlecenia, prowadzenie działalności gospodarczej czy pracę zarobkową za granicą. Potwierdzeniem tych okresów będą zaświadczenia z ZUS, wydawane od nowego roku na podstawie wniosku składanego w PUE/eZUS.

JPK VAT dostosowany do KSeF – co w praktyce oznaczają nowe oznaczenia i obowiązek korekty?

Ministerstwo Finansów opublikowało projekt rozporządzenia dostosowującego przepisy w zakresie JPK_VAT do zmian wynikających z wprowadzenia Krajowego Systemu e-Faktur. Nowe regulacje mają na celu ujednolicenie sposobu raportowania faktur, w tym tych wystawianych poza KSeF – zarówno w trybie awaryjnym, jak i offline24. Projekt określa również zasady rozliczeń VAT od pobranej i niezwróconej kaucji za opakowania objęte systemem kaucyjnym.

KSeF 2.0 a obieg dokumentów. Rewolucja w księgowości i przedsiębiorstwach już niedługo

Od chwili wejścia w życie obowiązkowego KSeF jedyną prawnie skuteczną formą faktury będzie dokument ustrukturyzowany przesłany do systemu Ministerstwa Finansów, a jej wystawienie poza KSeF nie będzie uznane za fakturę w rozumieniu przepisów prawa. Oznacza to, że dla milionów firm zmieni się sposób dokumentowania sprzedaży i zakupu – a wraz z tym całe procesy księgowe.

REKLAMA

Czy przed 2026 r. można wystawiać część faktur w KSeF, a część poza tym systemem?

Spółka (podatnik VAT) chciałaby od października lub listopada 2025 r. pilotażowo wystawiać niektórym swoim odbiorcom faktury przy użyciu KSeF. Czy jest to możliwe, tj. czy w okresie przejściowym można wystawiać część faktur przy użyciu KSeF, część zaś w tradycyjny sposób? Czy w okresie tym spółka może niekiedy wystawiać „zwykłe” faktury nabywcom, którzy wyrazili zgodę na otrzymywanie faktur przy użyciu KSeF?

Czy noty księgowe trzeba będzie wystawiać w KSeF od lutego 2026 roku?

Firma nalicza kary umowne za niezgodne z umową użytkowanie wypożyczanego sprzętu. Z uwagi na to, że kary umowne nie podlegają VAT, ich naliczanie dokumentujemy poprzez wystawienie noty księgowej. Czy taki dokument również będziemy musieli wystawiać od 2026 roku z użyciem systemu KSeF?

REKLAMA