REKLAMA

REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

Dodatkowe badanie techniczne pojazdu a prawo do odliczenia VAT

Subskrybuj nas na Youtube
Dodatkowe badanie techniczne pojazdu a prawo odliczenia VAT
Dodatkowe badanie techniczne pojazdu a prawo odliczenia VAT
Fotolia

REKLAMA

REKLAMA

Nowe przepisy w zakresie odliczania VAT od kosztów związanych z pojazdami służbowymi wprowadziły dużo zamieszania wśród przedsiębiorców. Na dodatek część pojazdów musiało przejść jeszcze dodatkowe badania techniczne. Jednak, jeśli nawet przedsiębiorca nie zdążył udać się do stacji kontroli pojazdów przed 30 czerwca, nie traci prawa do pełnego odliczenia VAT.

Po zmianie przepisów dotyczących VAT, dużemu ograniczeniu uległa możliwość odpisywania tego podatku od kosztów związanych ze służbowymi samochodami. Pełny odpis VAT jest teraz możliwy tylko w dwóch sytuacjach. Pozostali mogą odliczyć jedynie 50% podatku.

REKLAMA

REKLAMA

Ewidencja przebiegu pojazdu a VAT

Prawo do pełnego odliczenia VAT

Niezależnie od tego, jaki to pojazd, pełny odpis VAT jest możliwy, jeśli przedsiębiorca będzie mógł udowodnić, że samochód jest używany wyłącznie w celach służbowych. A więc będzie prowadzić szczegółową ewidencję przebiegu pojazdu. To nieco uciążliwe i czasochłonne, ale tylko w ten sposób można przekonać Urząd Skarbowy, że auto nie służy do celów prywatnych.

Ze 100% odpisu VAT mogą też skorzystać – i to bez szczegółowej ewidencji – posiadacze pojazdów, których konstrukcja wyklucza ich użytkowanie poza wykonywaną działalnością. To wszystkie samochody, które posiadają tylko jeden rząd siedzeń, oddzielony trwałą przegrodą od części bagażowej, a także wszelkiego rodzaju pojazdy specjalne – koparki, agregaty, dźwigi itp.

REKLAMA

Jest jednak mały haczyk. Fiskus wymaga, bowiem potwierdzenia zaklasyfikowania pojazdu to tej kategorii aut. Większość pojazdów zarejestrowanych przed 1 kwietnia tego roku, musi przejść dodatkowe badanie techniczne, które potwierdzi, że nie nadają się do użytku prywatnego.

Dalszy ciąg materiału pod wideo

Odliczenie VAT od samochodów 2014 - wydatki eksploatacyjne

Wymóg ten nie dotyczy niektórych grup pojazdów, których specjalne przeznaczenie jest wpisane w dokumenty pojazdu – np. bankowóz, karawan pogrzebowy, a także koparki, agregaty, żurawie, itp. Posiadacze wszelkiego rodzaju vanów czy furgonów muszą jednak udać się do stacji kontroli pojazdów.

Dodatkowe badanie techniczne

Zgodnie z przepisami nowe badanie techniczne musi zostać wykonane w terminie najbliższego, zaplanowanego badania, ale nie później niż 3 miesiące po wejściu w życie przepisów. Termin ten upłynął 30 czerwca.

Na szczęście przepisy nie przewidują sankcji za nie dotrzymanie terminu. Nawet, jeśli przedsiębiorca nie zdążył udać się do stacji kontroli pojazdów przed 30 czerwca, nie straci prawa do pełnego odpisu VAT. O ile oczywiście badanie wykaże, że dany samochód spełnia określone przez ustawodawcę kryteria.

Chcesz otrzymywać więcej aktualnych informacji? Zapisz się na newsletter!

Polecamy: Podatki 2014 - Nowy VAT 500 pytań i odpowiedzi na trudne pytania

- Obowiązek wykonywania dodatkowych badań technicznych wynika ze zmiany przepisów wprowadzonej z początkiem kwietnia. Oprócz zasad odpisywania podatku VAT, zmienił się również katalog pojazdów uprawnionych do takiej ulgi. Badanie ma służyć potwierdzeniu prawa do ulgi, a nie jest jego warunkiem – wyjaśnia Małgorzata Bazan z biura rachunkowego KPDA.


Źródło: Biuro rachunkowe KPDA Sp. z o.o.

Podyskutuj o tym na naszym FORUM

Zapisz się na newsletter
Chcesz uniknąć błędów? Być na czasie z najnowszymi zmianami w podatkach? Zapisz się na nasz newsletter i otrzymuj rzetelne informacje prosto na swoją skrzynkę.
Zaznacz wymagane zgody
loading
Zapisując się na newsletter wyrażasz zgodę na otrzymywanie treści reklam również podmiotów trzecich
Administratorem danych osobowych jest INFOR PL S.A. Dane są przetwarzane w celu wysyłki newslettera. Po więcej informacji kliknij tutaj.
success

Potwierdź zapis

Sprawdź maila, żeby potwierdzić swój zapis na newsletter. Jeśli nie widzisz wiadomości, sprawdź folder SPAM w swojej skrzynce.

failure

Coś poszło nie tak

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:
Autopromocja

REKLAMA

QR Code

REKLAMA

Księgowość
Zapisz się na newsletter
Zobacz przykładowy newsletter
Zapisz się
Wpisz poprawny e-mail
Pieniądze dla dziecka: Ile razy można dać bez podatku? Jest jeden kluczowy warunek przy darowiznach

Pieniądze dziecku bez podatku można przekazać wielokrotnie, gdyż nie jest istotne ile razy, ale trzeba uważać, aby po przekroczeniu limitu kwoty wolnej od podatku od darowizn dokonać niezbędnych formalności urzędowych. Sprawdź, jakie aktualnie obowiązują kwoty wolne od podatku.

Skuteczna windykacja: 5 mitów – dlaczego nie warto w nie wierzyć. Terminy przedawnienia roszczeń (branża TSL)

Wśród polskich przedsiębiorców, w tym także w branży TSL (transport, spedycja i logistyka) temat windykacji należności powraca jak bumerang. Z jednej strony przedsiębiorcy zmagają się z chronicznymi zatorami płatniczymi, z drugiej – wciąż krążą liczne stereotypy, które sprawiają, że wiele firm reaguje zbyt późno albo unika działań windykacyjnych. W efekcie przedsiębiorcy narażają się na utratę płynności finansowej i problemy z dalszym rozwojem.

Podatek od nieruchomości 2026: stawki maksymalne. 1,25 zł za 1 m2 mieszkania lub domu, 35,53 zł za 1 m2 biura, magazynu, sklepu

Stawki maksymalne podatku od nieruchomości będą w 2026 roku wyższe o ok. 4,5% od obowiązujących w 2025 roku. Przykładowo stawka maksymalna podatku od budynków mieszkalnych i samych mieszkań wyniesie w 2026 roku 1,25 zł od 1 m2 powierzchni użytkowej, a od budynków (także mieszkalnych) używanych do prowadzenia działalności gospodarczej: 35,53 zł za 1 m2 powierzchni użytkowej. Faktyczne stawki podatku od nieruchomości na dany rok ustalają rady gmin w formie uchwały ale stawki te nie mogą być wyższe od maksymalnych stawek określonych przez Ministra Finansów i Gospodarki.

Limit poniżej 10 000 zł - najczęściej zadawane pytania o KSeF

Czy przedsiębiorca z obrotami poniżej 10 tys. zł miesięcznie musi korzystać z KSeF? Jak długo można jeszcze wystawiać faktury papierowe? Ministerstwo Finansów wyjaśnia szczegóły nowych zasad, które wejdą w życie od lutego 2026 roku.

REKLAMA

"Podatek" (opłata) od psa w 2026 r. Jest stawka maksymalna ale każda gmina ustala samodzielnie. Kto nie musi płacić tej opłaty?

Najczęściej mówi się potocznie: „podatek od psa”. Ale tak naprawdę to opłata lokalna: "opłata od posiadania psów" pobierana przez gminy. Na szczęście nie wszystkie gminy się na to decydują. Bo opłata właśnie tym się różni od podatku, że może ale nie musi być wprowadzona na terenie danej gminy. Ile wynosi opłata od psa w 2026 roku? Kto musi ją płacić a kto jest zwolniony? Do kiedy trzeba wnosić tę opłatę do gminy? Wyjaśniamy.

Podatki i opłaty lokalne w 2026 roku: Minister Finansów ustalił stawki maksymalne

Od 1 stycznia 2026 r. wzrosną (jak prawie każdego roku) o wskaźnik inflacji (tym razem o ok. 4,5%) maksymalne stawki podatków i opłat lokalnych. Minister Finansów wydał już coroczne obwieszczenie w tej kwestii. Zatem w 2026 roku możemy liczyć się z zauważalnie wyższymi stawkami podatku od nieruchomości, podatku od środków transportowych i opłat lokalnych (targowej, miejscowej, uzdrowiskowej, reklamowej, od posiadania psów) - oczywiście w tych gminach, których rady podejmą stosowne uchwały do końca 2025 roku.

Zasadzka legislacyjna na fundacje rodzinne. Krytyczna analiza projektu nowelizacji ustawy o CIT z dnia 29 sierpnia 2025 r.

"Niczyje zdrowie, wolność ani mienie nie są bezpieczne, kiedy obraduje parlament" - ostrzega sentencja często błędnie przypisywana Markowi Twainowi, której rzeczywistym autorem jest Gideon J. Tucker, dziewiętnastowieczny amerykański prawnik i sędzia Sądu Najwyższego stanu Nowy Jork. Ta gorzka refleksja, wypowiedziana w 1866 roku w kontekście chaotycznego procesu legislacyjnego w Albany, nabiera szczególnej aktualności w obliczu współczesnych praktyk legislacyjnych.

Od 2026 koniec faktur w Wordzie i Excelu. KSeF zmienia zasady gry dla wszystkich firm

Od 2026 roku KSeF stanie się obowiązkowy niemal dla wszystkich przedsiębiorców, a sposób wystawiania faktur zmieni się na zawsze. System przewiduje różne tryby – online, offline24, awaryjny – aby zapewnić firmom ciągłość działania w każdych warunkach. Dzięki temu nawet brak internetu czy awaria serwerów nie zatrzyma procesu fakturowania.

REKLAMA

Nowe limity podatkowe na 2026 rok - co musisz wiedzieć już dziś? Wyliczenia i konsekwencje

Rok 2026 przyniesie przedsiębiorcom realne zmiany – limity podatkowe zostaną obniżone w wyniku przeliczenia według niższego kursu euro. Granica przychodów dla małego podatnika spadnie do 8 517 000 zł, a limit jednorazowej amortyzacji do 212 930 zł. To pozornie drobna korekta, która w praktyce może zdecydować o utracie ulg, uproszczeń i korzystnych form rozliczeń.

Samofakturowanie w KSeF – jakie warunki trzeba spełnić i jak przebiega cały proces?

Samofakturowanie pozwala nabywcy wystawiać faktury w imieniu sprzedawcy, zgodnie z obowiązującymi przepisami. Dowiedz się, jakie warunki trzeba spełnić i jak przebiega cały proces w systemie KSeF.

REKLAMA