REKLAMA

REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

Jak w praktyce należy stosować refakturowanie?

Subskrybuj nas na Youtube
Dołącz do ekspertów Dołącz do grona ekspertów
inFakt
inFakt to firma oferująca nowoczesne usługi księgowe i fakturowe
Jak w praktyce należy stosować refakturowanie?
Jak w praktyce należy stosować refakturowanie?
Fotolia

REKLAMA

REKLAMA

Standardowo wystawienie faktury to wynik transakcji zachodzącej pomiędzy dwiema stronami – nabywcą i kupującym. Czasami jednak zdarza się, że pojawia się jeszcze trzecia strona, którą można określić pośrednikiem. Dokonuje on zakupu w imieniu faktycznego nabywcy. W takiej sytuacji niezbędne może być refakturowanie.

REKLAMA

Autopromocja

Refakturowanie – kiedy jest konieczne?

Refakturowanie to ponowienie czynności fakturowania bez powiększania wartości sprzedaży o własną marżę, czy narzut. Jest to w praktyce działanie podatnika we własnym imieniu, tyle że na rzecz osoby trzeciej.

Przykładem refakturowania może być zakup mediów w kontekście wynajmu. Umowę z dostawcą mediów (np. prądu, gazu) zawiera właściciel danego lokalu i to on opłaca faktury wystawione przez dostawcę, mimo że sam z nich nie korzysta. Jednocześnie właściciel lokalu refakturuje zakupione media na wynajmującego. Dzięki temu zmiana najemcy nie wymaga podpisywania nowej umowy z dostawcą mediów.

Refakturowanie kosztów w najmie a VAT

Na co zwrócić uwagę wystawiając refakturę?

Refaktura nie powinna się różnić niczym od faktury pierwotnie wystawionej przez sprzedawcę danej usługi jeśli chodzi o kwotę, stawkę VAT i opis produktu. Kwota wpisana na dokumencie nie może być wyższa, tzn. zawierać marżę lub narzut. W przeciwnym razie nie będzie już mowy o refakturowaniu, tylko np. o usłudze pośrednictwa.

Dalszy ciąg materiału pod wideo

Jako sprzedawca na refakturze występuje nie faktyczny dostawca, ale pośrednik. Faktu refakturowania nie trzeba jednak oznaczać żadnymi adnotacjami na wystawionym dokumencie. Refaktura powinna spełniać wszelkie standardowe wytyczne dla faktur VAT.

Standardowo refakturuje się kwotę netto na fakturze, do której dolicza się VAT według stawki obowiązującej na daną sprzedaż. Może jednak zdarzyć się, że refakturowanie dotyczy sprzedaży, która nie daje prawa do odliczenia VAT, np. usługi hotelowej. W takiej sytuacji pośrednik może refakturować kwotę brutto.

Refakturowanie od 1 stycznia 2014 r.

Rozliczanie VAT-u w przypadku refakturowania

Pewnym problemem dla przedsiębiorcy może być wybór stawki VAT do zastosowania na fakturze wystawianej w ramach refakturowania. Dzieje się tak zwłaszcza wtedy, gdy na fakturze pierwotnej jest stawka obniżona lub zwolnienie z VAT.

Oczywiście może się zdarzyć, że wystawiający fakturę nie ma prawa do zastosowania „stawki zw”, w przeciwieństwie do faktycznego dostawcy usługi, np. Poczty Polskiej. Dzieje się tak również wtedy, gdy sprzedawca jest zwolniony z VAT, a „odsprzedawca” nie jest. Wówczas VAT-owiec nie ma możliwości zastosowania na refakturze zwolnienia z VAT.

Problematyczne może być także refakturowanie usług, które są częścią innych usług. Powszechny przykład to media sprzedawane w ramach najmu.

Jeśli dostawa mediów następuje w ramach umowy najmu, to zazwyczaj przyjmuje się, że całość (koszt najmu oraz mediów) należy opodatkować jedną stawką VAT – 23%. Nie ma zatem możliwości zastosowania niższej stawki, gdyż jest to usługa kompleksowa.

Refakturowanie importowanych usług - przeliczanie kwot wyrażonych w walutach obcych

Jeśli jednak dana usługa jest nabywana bez związku z inną usługą, to można zastosować stawkę właściwą dla refakturowania, czyli taką samą, jaka występuje na pierwotnej fakturze. Może to być wtedy stawka obniżona.

Sprawa ta wzbudza jednak kontrowersje i można trafić na opinie odmienne od powyższej. Zgodnie z wyrokiem NSA (z 19 czerwca 2013 r., sygn. akt I FSK 252/13) zawarta umowa może nie przekreślać opcji stosowania obniżonej stawki VAT. Wystarczy, by w umowie było wyraźne określenie, że opłaty za media są regulowane niezależnie od czynszu. Wówczas refakturowanie ich jest dopuszczalne.

Sebastian Bobrowski, Dyrektor Finansowy inFakt


Podyskutuj o tym na naszym FORUM

Ustawa o VAT

Zapisz się na newsletter
Chcesz uniknąć błędów? Być na czasie z najnowszymi zmianami w podatkach? Zapisz się na nasz newsletter i otrzymuj rzetelne informacje prosto na swoją skrzynkę.
Zaznacz wymagane zgody
loading
Zapisując się na newsletter wyrażasz zgodę na otrzymywanie treści reklam również podmiotów trzecich
Administratorem danych osobowych jest INFOR PL S.A. Dane są przetwarzane w celu wysyłki newslettera. Po więcej informacji kliknij tutaj.
success

Potwierdź zapis

Sprawdź maila, żeby potwierdzić swój zapis na newsletter. Jeśli nie widzisz wiadomości, sprawdź folder SPAM w swojej skrzynce.

failure

Coś poszło nie tak

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:
Autopromocja

REKLAMA

QR Code

REKLAMA

Księgowość
Zapisz się na newsletter
Zobacz przykładowy newsletter
Zapisz się
Wpisz poprawny e-mail
Jak skutecznie odwołać się od wyników kontroli projektu unijnego? 5 zasadniczych kroków

Realizacja projektu unijnego to duże wyzwanie – wymaga nie tylko zaangażowania i dobrej organizacji, ale także skrupulatnego przestrzegania przepisów i wytycznych. Kontrole projektów są standardową praktyką, której celem jest sprawdzenie, czy środki publiczne są wykorzystywane zgodnie z przepisami i pierwotnymi założeniami projektu. Co jednak zrobić, gdy wynik kontroli jest niekorzystny? Jakie kroki podjąć, by skutecznie się odwołać?

Transport do Serbii – strategiczny rynek w regionie Bałkanów

Transport towarów do Serbii wymaga szczególnego przygotowania logistycznego i znajomości lokalnych uwarunkowań. Państwo to nadal pozostaje poza Unią Europejską i strefą Schengen, dlatego konieczne jest sprostanie wielu wymogom z zakresu obsługi celnej i dokumentacji transportowej. Jak skutecznie wejść na ten perspektywiczny rynek?

Nowe regulacje dla rynku kryptoaktywów w UE: Co musisz wiedzieć, aby uniknąć kar do 5 mln złotych?

Firmy działające na rynku kryptoaktywów w Polsce mają czas do 30 czerwca 2025 r., aby uzyskać licencję CASP, która zastępuje dotychczasowy rejestr VASP. Działalność bez odpowiedniej licencji może skutkować karą finansową do 5 mln zł i nawet 5 lat pozbawienia wolności. Dowiedz się, jakie wymagania muszą spełnić podmioty, by uniknąć druzgoczących konsekwencji prawnych, i jak przygotować się do nadchodzących zmian w regulacjach MiCA.

Podatek cyfrowy od big tech-ów w Polsce. Przyszły ambasador USA: Odwołajcie podatek, aby uniknąć konsekwencji!

Ministerstwo Cyfryzacji w najbliższych miesiącach zaprezentuje model podatku cyfrowego od przychodów lub zysków big techów w Polsce - poinformował 10 marca 2025 r. PAP Biznes wicepremier, szef resortu cyfryzacji Krzysztof Gawkowski. Środki, które zasiliłyby budżet z tytułu nowego podatku miałyby wesprzeć rozwój firm i startupów z sektora cyfrowo-technologicznego i media. Wprowadzenie podatku cyfrowego zaszkodzi Polsce i relacji z USA, a prezydent Trump dokona odwetu - napisał tego samego dnia Tom Rose - nominowany przez Donalda Trumpa na stanowisko ambasadora USA w Polsce. Ministerstwo Cyfryzacji (MC) nie zamierza wycofywać się z prac przygotowujących podatek cyfrowy - zapewnił 11 marca 2025 r. wicepremier, szef resortu Krzysztof Gawkowski. Ale Ministerstwo Finansów poinformowało, że nie prowadzi prac nad podatkiem cyfrowym i podkreśliło, że wyłącznie minister finansów odpowiada za polską politykę podatkową.

REKLAMA

Czy sprzedaż towarów używanych kupionych przed 2004 r. można rozliczyć przy zastosowaniu procedury VAT marża?

Pytanie zadane w tytule niniejszego tekstu nie dotyczy bynajmniej problemu marginalnego – pisze prof. dr hab. Witold Modzelewski. Podatnicy wciąż sprzedają elementy majątkowe, zwłaszcza środki trwałe, które mają swoją historię sięgającą czasów „przedunijnych”. Są to towary, które nabył bezpośrednio sam sprzedawca lub dokonał tego ich poprzednik prawny, bo sprzedawca powstał w wyniku przekształcenia podmiotu istniejącego w 2004 r. a przekształcenie rodzi sukcesję prawnopodatkową.

Czy wydatki na kary umowne mogą podlegać opodatkowaniu estońskim CIT?

To pytanie zadała jedna ze spółek z o.o., która w wyniku nieprzewidzianych opóźnień w realizacji kontraktów została zobowiązana do ich zapłaty. Wątpliwości dotyczyły tego, czy takie wydatki powinny być uznane za niezwiązane z działalnością gospodarczą i podlegać opodatkowaniu na podstawie art. 28m ust. 1 pkt 3 ustawy o CIT.

Doradcy podatkowi w togach, jak adwokaci i radcowie prawni? Rewolucja w sądach

Doradcy podatkowi pójdą do sądu w togach. To nie fikcja – rządowy projekt nowelizacji ustawy przewiduje obowiązek noszenia stroju urzędowego podczas rozpraw sądowych. Nowe przepisy mają podkreślić prestiż zawodu, zwiększyć zaufanie do doradców oraz wzmocnić ich pozycję jako profesjonalnych pełnomocników.

Nowe przepisy w handlu detalicznym w 2025 r. System kaucyjny, recykling, przejrzystość cen. Jak przygotować sklepy do zmian?

Prawa konsumenta, oczekiwania pracowników czy troska o środowisko naturalne – to główne kwestie, które wpłyną w niedalekim czasie na kolejne zmiany prawne w obszarze handlu detalicznego. W ostatnim kwartale 2025 roku w Polsce zacznie obowiązywać system kaucyjny. Według wyliczeń Deloitte (Raport z 2024 r.: „System kaucyjny - koszty, perspektywy, szanse”, s. 55) koszty inwestycyjne związane ze startem tego systemu w naszym kraju mogą wynieść nawet 14,2 mld złotych. Przedsiębiorcy już teraz powinni się przygotowywać do tego, by w niedalekiej przyszłości móc sprostać wymogom określonym w nowych regulacjach unijnych dotyczących recyklingu opakowań. O tym, jak odnaleźć się w regulacyjnym chaosie i jak przygotować firmę od strony technologicznej na nadchodzące zmiany, opowiadają eksperci INEOGroup – jednego z polskich liderów w zakresie dostarczania zaawansowanych systemów dla branży retail.

REKLAMA

Praktyka płacenia pracownikom „pod stołem”, to ciągły problem w firmach transportowych. Jakie są tego skutki dla przewoźników i całej branży?

Nielegalne praktyki wynagradzania nadal stanowią poważne trudności dla polskiego sektora transportowego. Jak wynika z najnowszego raportu TLP („Raport drogowy w Polsce 2024/2025” - styczeń 2025 r.), aż 75 proc. firm działających na rynku spotyka się z wypłatami wynagrodzenia poza oficjalnym obiegiem. Zjawisko to znalazło się także na drugim miejscu w zestawieniu największych wyzwań, które stoją przed przewoźnikami. Choć może wydawać się to jedynie kwestią rozliczeń, skutki sięgają znacznie dalej - od nierównej konkurencji, przez destabilizację rynku pracy, aż po konsekwencje podatkowe i wizerunkowe dla całej branży. Czy transport ma szansę uwolnić się od szarej strefy?

Ulga na dziecko nie dla każdego rodzica. Jakie limity i warunki trzeba spełnić?

Ulga prorodzinna (zwana też ulgą na dziecko) w podatku dochodowym od osób fizycznych (PIT) to jedna z najpopularniejszych ulg wśród podatników. Jest to preferencja podatkowa, która pozwala rodzicom podreperować domowe budżety poprzez odliczenie od podatku kwot wskazanych w ustawie. Nie każdy jednak spełnia warunki, które pozwalają na skorzystanie z ulgi.

REKLAMA