REKLAMA

REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

Jak w praktyce należy stosować refakturowanie?

inFakt
inFakt to firma oferująca nowoczesne usługi księgowe i fakturowe
Jak w praktyce należy stosować refakturowanie?
Jak w praktyce należy stosować refakturowanie?
Fotolia

REKLAMA

REKLAMA

Standardowo wystawienie faktury to wynik transakcji zachodzącej pomiędzy dwiema stronami – nabywcą i kupującym. Czasami jednak zdarza się, że pojawia się jeszcze trzecia strona, którą można określić pośrednikiem. Dokonuje on zakupu w imieniu faktycznego nabywcy. W takiej sytuacji niezbędne może być refakturowanie.

REKLAMA

REKLAMA

Refakturowanie – kiedy jest konieczne?

Refakturowanie to ponowienie czynności fakturowania bez powiększania wartości sprzedaży o własną marżę, czy narzut. Jest to w praktyce działanie podatnika we własnym imieniu, tyle że na rzecz osoby trzeciej.

Przykładem refakturowania może być zakup mediów w kontekście wynajmu. Umowę z dostawcą mediów (np. prądu, gazu) zawiera właściciel danego lokalu i to on opłaca faktury wystawione przez dostawcę, mimo że sam z nich nie korzysta. Jednocześnie właściciel lokalu refakturuje zakupione media na wynajmującego. Dzięki temu zmiana najemcy nie wymaga podpisywania nowej umowy z dostawcą mediów.

Refakturowanie kosztów w najmie a VAT

REKLAMA

Na co zwrócić uwagę wystawiając refakturę?

Refaktura nie powinna się różnić niczym od faktury pierwotnie wystawionej przez sprzedawcę danej usługi jeśli chodzi o kwotę, stawkę VAT i opis produktu. Kwota wpisana na dokumencie nie może być wyższa, tzn. zawierać marżę lub narzut. W przeciwnym razie nie będzie już mowy o refakturowaniu, tylko np. o usłudze pośrednictwa.

Dalszy ciąg materiału pod wideo

Jako sprzedawca na refakturze występuje nie faktyczny dostawca, ale pośrednik. Faktu refakturowania nie trzeba jednak oznaczać żadnymi adnotacjami na wystawionym dokumencie. Refaktura powinna spełniać wszelkie standardowe wytyczne dla faktur VAT.

Standardowo refakturuje się kwotę netto na fakturze, do której dolicza się VAT według stawki obowiązującej na daną sprzedaż. Może jednak zdarzyć się, że refakturowanie dotyczy sprzedaży, która nie daje prawa do odliczenia VAT, np. usługi hotelowej. W takiej sytuacji pośrednik może refakturować kwotę brutto.

Refakturowanie od 1 stycznia 2014 r.

Rozliczanie VAT-u w przypadku refakturowania

Pewnym problemem dla przedsiębiorcy może być wybór stawki VAT do zastosowania na fakturze wystawianej w ramach refakturowania. Dzieje się tak zwłaszcza wtedy, gdy na fakturze pierwotnej jest stawka obniżona lub zwolnienie z VAT.

Oczywiście może się zdarzyć, że wystawiający fakturę nie ma prawa do zastosowania „stawki zw”, w przeciwieństwie do faktycznego dostawcy usługi, np. Poczty Polskiej. Dzieje się tak również wtedy, gdy sprzedawca jest zwolniony z VAT, a „odsprzedawca” nie jest. Wówczas VAT-owiec nie ma możliwości zastosowania na refakturze zwolnienia z VAT.

Problematyczne może być także refakturowanie usług, które są częścią innych usług. Powszechny przykład to media sprzedawane w ramach najmu.

Jeśli dostawa mediów następuje w ramach umowy najmu, to zazwyczaj przyjmuje się, że całość (koszt najmu oraz mediów) należy opodatkować jedną stawką VAT – 23%. Nie ma zatem możliwości zastosowania niższej stawki, gdyż jest to usługa kompleksowa.

Refakturowanie importowanych usług - przeliczanie kwot wyrażonych w walutach obcych

Jeśli jednak dana usługa jest nabywana bez związku z inną usługą, to można zastosować stawkę właściwą dla refakturowania, czyli taką samą, jaka występuje na pierwotnej fakturze. Może to być wtedy stawka obniżona.

Sprawa ta wzbudza jednak kontrowersje i można trafić na opinie odmienne od powyższej. Zgodnie z wyrokiem NSA (z 19 czerwca 2013 r., sygn. akt I FSK 252/13) zawarta umowa może nie przekreślać opcji stosowania obniżonej stawki VAT. Wystarczy, by w umowie było wyraźne określenie, że opłaty za media są regulowane niezależnie od czynszu. Wówczas refakturowanie ich jest dopuszczalne.

Sebastian Bobrowski, Dyrektor Finansowy inFakt


Podyskutuj o tym na naszym FORUM

Ustawa o VAT

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:
Autopromocja

REKLAMA

QR Code

REKLAMA

Księgowość
Nowe limity podatkowe dla samochodów firmowych od 2026 r. MF: dotyczą też umów leasingu i najmu zawartych wcześniej, jeżeli auto nie zostało ujęte w ewidencji środków trwałych przed 1 stycznia

Od 1 stycznia 2026 r. zmieniają się limity dotyczące zaliczania do kosztów podatkowych wydatków na samochody firmowe. Ministerstwo Finansów informuje, że te nowe limity mają zastosowanie do umów leasingu i najmu zawartych przed 1 stycznia 2026 r., jeśli charakter tych umów (pod względem wymogów prawa podatkowego), nie pozwala na wprowadzenie pojazdu do ewidencji środków trwałych.

Szybszy zwrot VAT po wdrożeniu KSeF. Ale księgowi będą poddani jeszcze większej presji czasu

Chociaż wokół wdrożenia KSeF nie przestają narastać wątpliwości, to trzeba uczciwie przyznać, że nowy system przyniesie również wymierne korzyści. Firmy mogą liczyć na rekordowo szybkie zwroty VAT i wreszcie uwolnić się od uciążliwego gromadzenia całych ton papierowej dokumentacji. O ile to ostatnie jest też ulgą dla księgowych, o tyle mechanizm odzyskiwania VAT budzi pewne obawy.

Potwierdzenie transakcji fakturowanej w KSeF. MF: dobrowolna opcja poza przepisami. Jakie dokumenty można wydać nabywcy po wystawieniu faktury w KSeF w trybie: ONLINE, OFFLINE i awaryjnym?

W opublikowanym przez Ministerstwo Finansów Podręczniku KSeF 2.0 (część II) jest dokładnie opisana możliwość wydania nabywcy „potwierdzenia transakcji” w przypadkach wystawienia faktury w KSeF w trybie ONLINE, OFFLINE, czy w trybie awaryjnym. Okazuje się, że jest to całkowicie dobrowolna opcja, która nie jest i nie będzie uregulowana przepisami. Do czego więc może służyć to potwierdzenie transakcji i jak je wystawiać?

Reklama dźwignią handlu. A co z podatkami? Jak rozliczyć napis LED zawieszony na budynku?

Czy napis LED zawieszony na budynku ulepsza go? A może stanowi odrębny środek trwały? Odpowiedź na to pytanie ma istotne znaczenia dla prawidłowego przeprowadzenia rozliczeń podatkowych. A co na to organy skarbowe?

REKLAMA

Podatki 2026: powrót wyższej składki zdrowotnej, KSeF, JPK_CIT oraz zamrożone progi PIT

Choć głośne zmiany podatkowe ostatecznie nie wejdą w życie w 2026 r., od 1 stycznia zaczynają obowiązywać regulacje, które mogą realnie podnieść obciążenia przedsiębiorców – i to bez zmiany stawek podatkowych. Niższe limity dla aut firmowych, powrót wyższej składki zdrowotnej, KSeF, JPK_CIT oraz zamrożone progi PIT oznaczają dla wielu firm ukryte podwyżki sięgające kilkudziesięciu tysięcy złotych rocznie.

KSeF 2026: państwowa infrastruktura cyfrowa, która zmienia biznes głębiej niż samo fakturowanie

KSeF to nie kolejny obowiązek podatkowy, lecz jedna z największych transformacji cyfrowych polskiej gospodarki. Od 2026 roku system zmieni nie tylko sposób wystawiania faktur, ale całą architekturę zarządzania danymi finansowymi, ryzykiem i płynnością w firmach. Eksperci Ministerstwa Finansów, KAS i rynku IT zgodnie podkreślają: to moment, w którym państwo staje się operatorem infrastruktury biznesowej, a przedsiębiorstwa muszą nauczyć się funkcjonować w czasie rzeczywistym.

Przelewy bankowe w Święta i Nowy Rok. Kiedy wysłać przelew, by na pewno doszedł przed końcem roku?

Koniec roku obfituje w dużo dni wolnych. Co z przelewami bankowymi wysłanymi w tych dniach dniach? Kiedy najlepiej wysłać przelew, aby dotarł na czas? Czy będą działać płatności natychmiastowe? Warto terminowe płatności zaplanować z wyprzedzeniem.

Aplikacja Podatnika KSeF – jak korzystać z bezpłatnego narzędzia? [Webinar INFORAKADEMII]

Praktyczny webinar „Aplikacja Podatnika KSeF – jak korzystać z bezpłatnego narzędzia?” poprowadzi Tomasz Rzepa, doradca podatkowy i ekspert INFORAKADEMII. Ekspert wyjaśni, jak najefektywniej korzystać z bezpłatnego narzędzia do wystawiania faktur po wejściu w życie obowiązku korzystania z KSeF. Każdy z uczestników webinaru będzie miał możliwość zadania pytań, a po webinarze otrzyma imienny certyfikat.

REKLAMA

Można korzystnie i bezpiecznie zrestrukturyzować zadłużenie firmy w 2026 roku. Prawo przewiduje kilka możliwości by uniknąć szybkiej egzekucji

Grudzień to dla wielu przedsiębiorców czas rozliczeń i planów na kolejny rok. To ostatnie okno dla firm z problemami finansowymi, aby zdecydować, czy wejdą w 2026 rok z planem restrukturyzacji, czy z narastającym ryzykiem upadłości. 2025 rok może być w Polsce pierwszym, w którym przekroczona zostanie liczba 5000 restrukturyzacji. Ponadto od sierpnia obowiązują znowelizowane przepisy implementujące tzw. „Dyrektywę drugiej szansy”, które promują restrukturyzację zamiast likwidacji i zmieniają zasady gry dla dłużników i wierzycieli.

JPK VAT - zmiany od 2026 roku: dostosowanie do KSeF i systemu kaucyjnego. Ważne oznaczenia: OFF, BFK, DI

W dniu 12 grudnia 2025 r. Minister Finansów i Gospodarki podpisał nowelizację, nowelizacji z 2023 r. rozporządzenia w sprawie szczegółowego zakresu danych zawartych w deklaracjach podatkowych i w ewidencji w zakresie podatku od towarów i usług. Rozporządzenie wchodzi w życie 18 grudnia 2025 r. Ale zmiany dotyczą ewidencji JPK_VAT z deklaracją składanych za okresy rozliczeniowe od 1 lutego 2026 r.

Zapisz się na newsletter
Chcesz uniknąć błędów? Być na czasie z najnowszymi zmianami w podatkach? Zapisz się na nasz newsletter i otrzymuj rzetelne informacje prosto na swoją skrzynkę.
Zaznacz wymagane zgody
loading
Zapisując się na newsletter wyrażasz zgodę na otrzymywanie treści reklam również podmiotów trzecich
Administratorem danych osobowych jest INFOR PL S.A. Dane są przetwarzane w celu wysyłki newslettera. Po więcej informacji kliknij tutaj.
success

Potwierdź zapis

Sprawdź maila, żeby potwierdzić swój zapis na newsletter. Jeśli nie widzisz wiadomości, sprawdź folder SPAM w swojej skrzynce.

failure

Coś poszło nie tak

REKLAMA