REKLAMA

REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

Jak w praktyce należy stosować refakturowanie?

inFakt
inFakt to firma oferująca nowoczesne usługi księgowe i fakturowe
Jak w praktyce należy stosować refakturowanie?
Jak w praktyce należy stosować refakturowanie?
Fotolia

REKLAMA

REKLAMA

Standardowo wystawienie faktury to wynik transakcji zachodzącej pomiędzy dwiema stronami – nabywcą i kupującym. Czasami jednak zdarza się, że pojawia się jeszcze trzecia strona, którą można określić pośrednikiem. Dokonuje on zakupu w imieniu faktycznego nabywcy. W takiej sytuacji niezbędne może być refakturowanie.

REKLAMA

REKLAMA

Autopromocja

Refakturowanie – kiedy jest konieczne?

Refakturowanie to ponowienie czynności fakturowania bez powiększania wartości sprzedaży o własną marżę, czy narzut. Jest to w praktyce działanie podatnika we własnym imieniu, tyle że na rzecz osoby trzeciej.

Przykładem refakturowania może być zakup mediów w kontekście wynajmu. Umowę z dostawcą mediów (np. prądu, gazu) zawiera właściciel danego lokalu i to on opłaca faktury wystawione przez dostawcę, mimo że sam z nich nie korzysta. Jednocześnie właściciel lokalu refakturuje zakupione media na wynajmującego. Dzięki temu zmiana najemcy nie wymaga podpisywania nowej umowy z dostawcą mediów.

Refakturowanie kosztów w najmie a VAT

REKLAMA

Na co zwrócić uwagę wystawiając refakturę?

Refaktura nie powinna się różnić niczym od faktury pierwotnie wystawionej przez sprzedawcę danej usługi jeśli chodzi o kwotę, stawkę VAT i opis produktu. Kwota wpisana na dokumencie nie może być wyższa, tzn. zawierać marżę lub narzut. W przeciwnym razie nie będzie już mowy o refakturowaniu, tylko np. o usłudze pośrednictwa.

Dalszy ciąg materiału pod wideo

Jako sprzedawca na refakturze występuje nie faktyczny dostawca, ale pośrednik. Faktu refakturowania nie trzeba jednak oznaczać żadnymi adnotacjami na wystawionym dokumencie. Refaktura powinna spełniać wszelkie standardowe wytyczne dla faktur VAT.

Standardowo refakturuje się kwotę netto na fakturze, do której dolicza się VAT według stawki obowiązującej na daną sprzedaż. Może jednak zdarzyć się, że refakturowanie dotyczy sprzedaży, która nie daje prawa do odliczenia VAT, np. usługi hotelowej. W takiej sytuacji pośrednik może refakturować kwotę brutto.

Refakturowanie od 1 stycznia 2014 r.

Rozliczanie VAT-u w przypadku refakturowania

Pewnym problemem dla przedsiębiorcy może być wybór stawki VAT do zastosowania na fakturze wystawianej w ramach refakturowania. Dzieje się tak zwłaszcza wtedy, gdy na fakturze pierwotnej jest stawka obniżona lub zwolnienie z VAT.

Oczywiście może się zdarzyć, że wystawiający fakturę nie ma prawa do zastosowania „stawki zw”, w przeciwieństwie do faktycznego dostawcy usługi, np. Poczty Polskiej. Dzieje się tak również wtedy, gdy sprzedawca jest zwolniony z VAT, a „odsprzedawca” nie jest. Wówczas VAT-owiec nie ma możliwości zastosowania na refakturze zwolnienia z VAT.

Problematyczne może być także refakturowanie usług, które są częścią innych usług. Powszechny przykład to media sprzedawane w ramach najmu.

Jeśli dostawa mediów następuje w ramach umowy najmu, to zazwyczaj przyjmuje się, że całość (koszt najmu oraz mediów) należy opodatkować jedną stawką VAT – 23%. Nie ma zatem możliwości zastosowania niższej stawki, gdyż jest to usługa kompleksowa.

Refakturowanie importowanych usług - przeliczanie kwot wyrażonych w walutach obcych

Jeśli jednak dana usługa jest nabywana bez związku z inną usługą, to można zastosować stawkę właściwą dla refakturowania, czyli taką samą, jaka występuje na pierwotnej fakturze. Może to być wtedy stawka obniżona.

Sprawa ta wzbudza jednak kontrowersje i można trafić na opinie odmienne od powyższej. Zgodnie z wyrokiem NSA (z 19 czerwca 2013 r., sygn. akt I FSK 252/13) zawarta umowa może nie przekreślać opcji stosowania obniżonej stawki VAT. Wystarczy, by w umowie było wyraźne określenie, że opłaty za media są regulowane niezależnie od czynszu. Wówczas refakturowanie ich jest dopuszczalne.

Sebastian Bobrowski, Dyrektor Finansowy inFakt


Podyskutuj o tym na naszym FORUM

Ustawa o VAT

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:
Autopromocja

REKLAMA

QR Code

REKLAMA

Księgowość
Ulga mieszkaniowa w PIT ograniczona tylko do jednej nieruchomości. Od kiedy? Co wynika z projektu nowelizacji

Minister Finansów i Gospodarki zamierza istotnie ograniczyć ulgę mieszkaniową w podatku dochodowym od osób fizycznych. Na czym mają polegać te zmiany? W skrócie nie będzie mogła skorzystać z ulgi mieszkaniowej osoba, która jest właścicielem lub współwłaścicielem więcej niż 1 mieszkania. Gotowy jest już projekt nowelizacji ustawy o PIT w tej sprawie ale trudno się spodziewać, że wejdzie w życie od nowego roku, bo projekt jest jeszcze na etapie rządowych prac legislacyjnych. A zgodnie z utrwalonym orzecznictwem Trybunał Konstytucyjny okres minimalny vacatio legis w przypadku podatku PIT nie powinien być krótszy niż jeden miesiąc. Zwłaszcza jeżeli dotyczy zmian niekorzystnych dla podatników jak ta. Czyli zmiany w podatku PIT na przyszły rok można wprowadzić tylko wtedy, gdy nowelizacja została opublikowana w Dzienniku Ustaw przed końcem listopada poprzedniego roku.

Po przekroczeniu 30-krotnosci i zwrocie pracownikowi składek należy przeliczyć i wyrównać zasiłek

Przekroczenie rocznej podstawy wymiaru składek ZUS może znacząco wpłynąć na prawidłowe ustalenie podstawy zasiłków chorobowych, opiekuńczych czy macierzyńskich. Wielu pracodawców nie zdaje sobie sprawy, że po korekcie składek konieczne jest również przeliczenie podstawy zasiłkowej i wypłacenie wyrównania. Ekspertka Stowarzyszenia Księgowych w Polsce wyjaśnia, kiedy powstaje taki obowiązek i jak prawidłowo go obliczyć.

Darmowe e-wydanie czasopisma Biuletyn VAT: Wszystko, co ważne na temat KSeF i VAT 2026

Nadchodzą ogromne zmiany w rozliczeniach podatkowych. KSeF i VAT 26 to tematy, które już dziś warto zrozumieć i poznać, aby bez stresu przygotować się na nowe obowiązki. Pobierz DARMOWE e-wydanie czasopisma Biuletyn VAT i dowiedz się wszystkiego, co ważne na temat KSeF i VAT 2026.

Wielkie narodowe testowanie KSeF na żywym organizmie podatników od lutego 2026 r. Ekspert: To trochę jak skok na bungee ale lina jest dopinana w locie

Eksperci zauważają, że udostępniona przez Ministerstwo Finansów Aplikacja Podatnika KSeF 2.0 zawiera istotne niezgodności z dokumentacją i podręcznikami. To oznacza, że 1 lutego 2026 r. najwięksi podatnicy (jako wystawiający faktury w KSeF) i pozostali (jako odbierający faktury w KSeF) będą musieli pierwszy raz zetknąć się z finalną wersją tego systemu. Ponadto cały czas brakuje najważniejszego rozporządzenia w sprawie zasad korzystania z KSeF. Pojawiają się też wątpliwości co do zgodności polskich przepisów dot. KSeF z przepisami unijnymi. Wniosek - zdaniem wielu ekspertów - jest jeden: nie jesteśmy gotowi na wdrożenie obowiązkowego modelu KSeF w ustalonych wcześniej terminach.

REKLAMA

Zmiany w ksh w 2026 r. Koniec z podziałem na akcje imienne i na okaziciela, przedłużenie mocy dowodowej papierowych akcji i inne nowości

W dniu 26 listopada 2026 r. Rada Ministrów przyjęła projekt nowelizacji Kodeksu spółek handlowych (ksh) oraz niektórych innych ustaw, przedłożony przez Ministra Sprawiedliwości. Nowe przepisy mają wzmocnić ochronę akcjonariuszy i uczestników rynku kapitałowego. Chodzi m.in. o poprawę przejrzystości i dostępności informacji o firmach prowadzących rejestry akcjonariuszy spółek niepublicznych, czyli takich, które nie są notowane na giełdzie. Projekt przewiduje zwiększenie i uporządkowanie obowiązków informacyjnych spółek oraz instytucji, które prowadzą rejestr akcjonariuszy. Dzięki temu obieg informacji o akcjach stanie się bardziej czytelny, bezpieczny i przewidywalny. Skutkiem nowelizacji będzie też rezygnacja z dotychczasowej klasyfikacji akcji na akcje imienne i na okaziciela. Nowe przepisy mają wejść w życie po dwunastu miesiącach od ogłoszenia w Dzienniku Ustaw, z wyjątkiem niektórych przepisów, które zaczną obowiązywać 28 lutego 2026 roku.

KSeF: problemy przy stosowaniu nowych przepisów w branży transportowej. Co zmieni e-Faktura w formacie XML?

KSeF wchodzi w życie 1 lutego 2026 r. dla firm, które w roku 2024 odnotowały sprzedaż powyżej 200 mln zł (z VAT). Firmy transportowe będą musiały między innymi zrezygnować z dotychczasowych standardów branżowych i przyzwyczajeń w zakresie rozliczeń. Co zmieni e-Faktura w formacie XML?

Darowizna z zagranicy a podatek w Polsce? Skarbówka zaskakuje nową interpretacją i wyjaśnia, co z darowizną od rodziców z Japonii

Dlaczego sprawa zagranicznej darowizny od rodziców budzi tyle emocji – i co dokładnie odpowiedziała skarbówka w sytuacji, gdy darowizna trafia na konto w Japonii, a obdarowana przebywa w Polsce na podstawie pobytu czasowego.

1/3 przedsiębiorców nie zna żadnego języka obcego. Najgorzej jest w mikrofirmach i rolnictwie. Wykształcenie czy doświadczenie - co bardziej pomaga w biznesie?

W świecie zglobalizowanych gospodarek, w którym firmy konkurują i współpracują ponad granicami, znajomość języków obcych jest jedną z kluczowych kompetencji osób zarządzających biznesem. Tymczasem w praktyce bywa z tym różnie. Raport EFL „Wykształcenie czy doświadczenie? Co pomaga w biznesie. Pod lupą” pokazuje, że choć 63% przedsiębiorców w Polsce zna przynajmniej jeden język obcy, to co trzeci nie może wpisać tej umiejętności w swoim CV. Najgorzej sytuacja wygląda w najmniejszych firmach, gdzie językiem obcym posługuje się tylko 37% właścicieli. W średnich firmach ten odsetek jest zdecydowanie wyższy i wynosi 92%. Różnice widoczne są również między branżami: od 84% prezesów firm produkcyjnych mówiących komunikatywnie w języku obcym, po zaledwie 29% w rolnictwie.

REKLAMA

Certyfikat osobisty KSeF nie może trafić w cudze ręce

Obowiązkowy KSeF znacząco zmienia sposób uwierzytelniania podatników, a certyfikaty osobiste stają się kluczowym elementem bezpieczeństwa. Choć nowy model zwiększa ochronę danych, nakłada też nowe obowiązki i koszty na przedsiębiorców.

Odroczenie obowiązku fakturowania w KSeF? Prof. Modzelewski: Brakuje jeszcze dwóch najważniejszych rozporządzeń wykonawczych a podatnicy nie są gotowi

Trzeba odroczyć obowiązek wystawiania faktur ustrukturyzowanych i obowiązkowego KSeF – apeluje prof. dr hab. Witold Modzelewski. Jego zdaniem podatnicy nie są jeszcze gotowi na tak dużą zmianę zasad fakturowania, a ponadto do dziś nie podpisano dwóch najważniejszych rozporządzeń wykonawczych odnośnie zasad korzystania z KSeF i listy przypadków, gdy nie będzie obowiązku wystawiania tych faktur.

Zapisz się na newsletter
Chcesz uniknąć błędów? Być na czasie z najnowszymi zmianami w podatkach? Zapisz się na nasz newsletter i otrzymuj rzetelne informacje prosto na swoją skrzynkę.
Zaznacz wymagane zgody
loading
Zapisując się na newsletter wyrażasz zgodę na otrzymywanie treści reklam również podmiotów trzecich
Administratorem danych osobowych jest INFOR PL S.A. Dane są przetwarzane w celu wysyłki newslettera. Po więcej informacji kliknij tutaj.
success

Potwierdź zapis

Sprawdź maila, żeby potwierdzić swój zapis na newsletter. Jeśli nie widzisz wiadomości, sprawdź folder SPAM w swojej skrzynce.

failure

Coś poszło nie tak

REKLAMA