REKLAMA

REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.
Składanie i aktualizacja formularza VAT-R
Składanie i aktualizacja formularza VAT-R
ShutterStock

REKLAMA

REKLAMA

Przedsiębiorca będący osobą fizyczną składa formularz VAT-R w momencie rejestracji pierwszej działalności gospodarczej. Natomiast aktualizacja formularza VAT-R będzie konieczna przy zmianie adresu zamieszkania. Nie trzeba go jednak składać w związku ze zmianami właściwości miejscowej urzędów skarbowych (obowiązującymi od początku 2016 r.), gdyż zostały narzucone odgórnie przez ustawodawcę.

Formularz VAT-R jest przeznaczony dla przedsiębiorców, którzy rejestrują się w urzędzie skarbowym na potrzeby VAT-u – muszą go złożyć przed dniem wykonania pierwszej czynności opodatkowanej VAT-em (art. 96 ust. 1 ustawy o VAT). Oprócz tego, VAT-R służy do aktualizowania określonych danych objętych tym formularzem. Najpopularniejszą przyczyną aktualizacji może być utrata prawa do zwolnienia w VAT bądź rezygnacja z niego, jeśli wcześniej podatnik zarejestrował się w urzędzie jako „podatnik zwolniony z VAT”.

REKLAMA

REKLAMA

Autopromocja

Polecamy książkę: VAT 2017. Komentarz

VAT-R także po przeprowadzce

Potrzeba aktualizacji zgłoszenia VAT-R może również pojawić się, kiedy zmieniamy np. metodę rozliczeń w VAT z kwartalnych na miesięczne, ale także i wtedy, gdy zmieniamy miejsce zamieszkania.

REKLAMA

Zmiany w VAT od 1 stycznia 2016 r.

Dalszy ciąg materiału pod wideo

W myśl art. 96 ust. 12 ww. ustawy, jeśli dane zawarte w formularzu VAT-R ulegną zmianie, przedsiębiorca jest obowiązany zaktualizować ten druk u naczelnika swojego urzędu skarbowego w terminie 7 dni, licząc od dnia, w którym nastąpiła zmiana. Dotyczy to jednak wyłącznie zmiany danych niepodawanych w zgłoszeniu identyfikacyjnym (tj. nieobjętych obowiązkiem aktualizacji na podstawie ustawy o zasadach ewidencji i identyfikacji podatników i płatników) z wyjątkiem takiej zmiany, która spowodowałaby zmianę właściwości urzędu skarbowego przedsiębiorcy. A tak może być, jeśli podatnik będący osobą fizyczną przeprowadza się.

Aktualizację danych podawanych w zgłoszeniu identyfikacyjnym załatwia się przede wszystkim poprzez CEIDG, a dokładniej poprzez formularz CEIDG-1 – np. poprzez stronę www.prod.ceidg.gov.pl czy wizytę w urzędzie gminy. Niektóre zmiany mogą wymagać poinformowania o nich dodatkowo np. ZUS.

Tegoroczna zmiana przepisów nie wymaga zgłoszenia

Czym innym jest fakt odgórnej zmiany właściwości miejscowej placówki fiskusa. Od początku br. roku nowelizacja przepisów podatkowych wprowadziła zmianę właściwości miejscowej urzędów skarbowych pod względem rozliczeń VAT-owskich. Aktualnie przedsiębiorca będący osobą fizyczną swój urząd skarbowy ma tam, gdzie jest jego miejsce zamieszkania – a nie, jak to było w poprzednich latach, zasadniczo tam, gdzie prowadził działalność.

Który urząd skarbowy jest właściwy dla podatników VAT

Przedsiębiorcy, których dotknęła nowela i przez to od nowego roku składają deklaracje do innych niż dotychczas placówek fiskusa, nie muszą składać VAT-R.

Natomiast jeśli w 2016 r. zmienią adres zamieszkania, co spowoduje, że zmieni się ich właściwy terytorialnie urząd skarbowy, będą obowiązani złożyć – poza uaktualnieniem w CEIDG czy ZUS-ie – aktualizację VAT-R.

Katarzyna Miazek, Tax Care

Tax Care
Lider wśród biur księgowych dla mikro- i małych firm

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:
Autopromocja

REKLAMA

QR Code

REKLAMA

Księgowość
Mały ZUS plus 2026: ZUS wyjaśnia na przykładach co się zmienia. Niższe składki ZUS przez 36 miesięcy

W komunikacie z 22 grudnia 2025 r. Zakład Ubezpieczeń Społecznych udzielił obszernych wyjaśnień odnośnie zmian jakie zajdą od 1 stycznia 2026 r. w zakresie ulgi zwanej „mały ZUS plus”. Przedsiębiorcy, czyli osoby prowadzące pozarolniczą działalność gospodarczą będą mogły skorzystać z tej preferencji według nowych zasad, które określają w jaki sposób należy liczyć okresy ulgi.

PIT-11 od pracodawcy tylko na wniosek pracownika. Ministerstwo Finansów szykuje zmiany w informacjach podatkowych

W dniu 22 grudnia 2025 r. w wykazie prac legislacyjnych Rady Ministrów opublikowane zostały założenia projektu nowelizacji ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych (PIT) oraz ustawy o podatku dochodowym od osób prawnych (PIT). Ministerstwo Finansów przygotowuje przepisy, których celem ma być zniesienie obowiązku przekazywania z mocy prawa w każdym przypadku imiennych informacji PIT-11, PIT-8C, IFT-1R i IFT- 2R wszystkim podatnikom. Podatnik będzie miał prawo uzyskania tych imiennych informacji, co do zasady, na wniosek złożony płatnikowi lub innemu podmiotowi zobowiązanemu do ich sporządzenia. Zmiany mają wejść w życie 1 stycznia 2027 r. i będą miały zastosowanie do rozliczeń dochodów uzyskanych począwszy od 1 stycznia 2026 r.

Elementarne problemy obowiązkowego KSeF. Podatnicy będą fakturować po staremu?

Podatnicy pod koniec roku czekają DOBREJ NOWINY również dotyczącej podatków: znamy jej treść – idzie o oddalenie (najlepiej na święte nigdy) pomysłu o nazwie obowiązkowy KSeF. Jeśli nie będzie to zrobione formalnie, to zrobią to podatnicy, którzy po prostu będą fakturować po staremu i zawiadomią dostawców (usługodawców), że będą płacić tylko te faktury, które będą im formalnie doręczone w dotychczasowych postaciach; „nie będę grzebał w żadnym KSeFie, bo nie mam na to czasu ani pieniędzy” - pisze prof. dr hab. Witold Modzelewski.

Nowe limity podatkowe dla samochodów firmowych od 2026 r. MF: dotyczą też umów leasingu i najmu zawartych wcześniej, jeżeli auto nie zostało ujęte w ewidencji środków trwałych przed 1 stycznia

Od 1 stycznia 2026 r. zmieniają się limity dotyczące zaliczania do kosztów podatkowych wydatków na samochody firmowe. Ministerstwo Finansów informuje, że te nowe limity mają zastosowanie do umów leasingu i najmu zawartych przed 1 stycznia 2026 r., jeśli charakter tych umów (pod względem wymogów prawa podatkowego), nie pozwala na wprowadzenie pojazdu do ewidencji środków trwałych.

REKLAMA

Zwrot VAT do 40 dni po wdrożeniu KSeF. Dlaczego to nie jest dobra wiadomość dla księgowych?

Chociaż wokół wdrożenia KSeF nie przestają narastać wątpliwości, to trzeba uczciwie przyznać, że nowy system przyniesie również wymierne korzyści. Firmy mogą liczyć na rekordowo szybkie zwroty VAT i wreszcie uwolnić się od uciążliwego gromadzenia całych ton papierowej dokumentacji. O ile to ostatnie jest też ulgą dla księgowych, o tyle mechanizm odzyskiwania VAT budzi pewne obawy.

Potwierdzenie transakcji fakturowanej w KSeF. MF: to dobrowolna opcja. Jakie dokumenty można wydać nabywcy po wystawieniu faktury w KSeF w trybie: ONLINE, OFFLINE i awaryjnym?

W opublikowanym przez Ministerstwo Finansów Podręczniku KSeF 2.0 (część II) jest dokładnie opisana możliwość wydania nabywcy „potwierdzenia transakcji” w przypadkach wystawienia faktury w KSeF w trybie ONLINE, OFFLINE, czy w trybie awaryjnym. Okazuje się, że jest to całkowicie dobrowolna opcja, która nie jest i nie będzie uregulowana przepisami. Do czego więc może służyć to potwierdzenie transakcji i jak je wystawiać?

Reklama dźwignią handlu. A co z podatkami? Jak rozliczyć napis LED zawieszony na budynku?

Czy napis LED zawieszony na budynku ulepsza go? A może stanowi odrębny środek trwały? Odpowiedź na to pytanie ma istotne znaczenia dla prawidłowego przeprowadzenia rozliczeń podatkowych. A co na to organy skarbowe?

Zmiany w podatkach 2026: powrót wyższej składki zdrowotnej, KSeF, JPK_CIT oraz zamrożone progi PIT

Choć głośne zmiany podatkowe ostatecznie nie wejdą w życie w 2026 r., od 1 stycznia zaczynają obowiązywać regulacje, które mogą realnie podnieść obciążenia przedsiębiorców – i to bez zmiany stawek podatkowych. Niższe limity dla aut firmowych, powrót wyższej składki zdrowotnej, KSeF, JPK_CIT oraz zamrożone progi PIT oznaczają dla wielu firm ukryte podwyżki sięgające kilkudziesięciu tysięcy złotych rocznie.

REKLAMA

KSeF 2026: państwowa infrastruktura cyfrowa, która zmienia biznes głębiej niż samo fakturowanie

KSeF to nie kolejny obowiązek podatkowy, lecz jedna z największych transformacji cyfrowych polskiej gospodarki. Od 2026 roku system zmieni nie tylko sposób wystawiania faktur, ale całą architekturę zarządzania danymi finansowymi, ryzykiem i płynnością w firmach. Eksperci Ministerstwa Finansów, KAS i rynku IT zgodnie podkreślają: to moment, w którym państwo staje się operatorem infrastruktury biznesowej, a przedsiębiorstwa muszą nauczyć się funkcjonować w czasie rzeczywistym.

Przelewy bankowe w Święta i Nowy Rok. Kiedy wysłać przelew, by na pewno doszedł przed końcem roku?

Koniec roku obfituje w dużo dni wolnych. Co z przelewami bankowymi wysłanymi w tych dniach dniach? Kiedy najlepiej wysłać przelew, aby dotarł na czas? Czy będą działać płatności natychmiastowe? Warto terminowe płatności zaplanować z wyprzedzeniem.

Zapisz się na newsletter
Chcesz uniknąć błędów? Być na czasie z najnowszymi zmianami w podatkach? Zapisz się na nasz newsletter i otrzymuj rzetelne informacje prosto na swoją skrzynkę.
Zaznacz wymagane zgody
loading
Zapisując się na newsletter wyrażasz zgodę na otrzymywanie treści reklam również podmiotów trzecich
Administratorem danych osobowych jest INFOR PL S.A. Dane są przetwarzane w celu wysyłki newslettera. Po więcej informacji kliknij tutaj.
success

Potwierdź zapis

Sprawdź maila, żeby potwierdzić swój zapis na newsletter. Jeśli nie widzisz wiadomości, sprawdź folder SPAM w swojej skrzynce.

failure

Coś poszło nie tak

REKLAMA