REKLAMA

REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

Duplikat faktury zakupu w ewidencji VAT nabywcy

Grupa ECDP
Jedna z wiodących grup konsultingowych w Polsce
Duplikat faktury zakupu w ewidencji VAT nabywcy
Duplikat faktury zakupu w ewidencji VAT nabywcy

REKLAMA

REKLAMA

Podstawowym dokumentem potwierdzającym zakup przez przedsiębiorcę jest faktura. Na co dzień zdarzają się sytuacje, kiedy faktury ulegają zniszczeniu lub zaginą w trakcie wysyłki i nigdy nie trafią do odbiorcy. W takich przypadkach może pojawić się wątpliwość z jaką datą ująć duplikat faktury w ewidencji podatkowej.

Na gruncie ustawy o podatku od towarów i usług, w przypadku gdy faktura ulegnie zniszczeniu albo zaginie podatnik powinien wystawić fakturę ponownie z dopiskiem „duplikat” oraz datą jej wystawienia (art. 106l ustawy o VAT). Sposób ewidencji i termin realizacji prawa do obniżenia podatku należnego o podatek naliczony w przypadku duplikatów faktur jest uzależniony od przyczyny wystawienia duplikatu.

REKLAMA

REKLAMA

Polecamy: Najnowsze zmiany w VAT. Sprawdź!

Polecamy: Praktyczny przewodnik po zmianach w VAT. Sprawdź!

Przykład 1.
Podatnik zakupił towary, transakcja została udokumentowana fakturą. Faktura została zagubiona podczas doręczania, a podatnik nigdy jej nie otrzymał. W związku z tym nie wprowadził jej również do ewidencji. Data wystawienia faktury pierwotnej 15.01.2019 r., data wystawienia duplikatu 28.03.2019 r.

REKLAMA

Jak wskazano w wyjaśnieniach Ministra Finansów do Jednolitego Pliku Kontrolnego (Źródło: https://finanse-arch.mf.gov.pl/pp/jpk/pytania-i-odpowiedzi) Gdy pierwotna faktura nie trafiła do odbiorcy, należy rozliczyć podatek VAT zgodnie z datą otrzymania duplikatu – podatnik winien wpisać dane z duplikatu faktury, tj. numer faktury i datę wystawienia duplikatu. Dane na duplikacie faktury powinny być tożsame z oryginałem faktury, z wyjątkiem daty wystawienia i dopisku „duplikat".

Dalszy ciąg materiału pod wideo

W powyższym przykładzie faktura pierwotna nie dotarła do nabywcy, w związku z czym ten nigdy nie wprowadził jej do ewidencji. W takiej sytuacji – zgodnie z wyjaśnieniami MF – podatnik powinien wykazać w ewidencji podatkowej datę wystawienia duplikatu faktury (28.03.2019 r.) zamiast daty wystawienia faktury pierwotnej (15.01.2019 r.). W ewidencji sprzedawcy i nabywcy powstanie rozbieżność w tym zakresie, sprzedawca wykaże bowiem w ewidencji już fakturę pierwotną. Jego ewidencja nie ulegnie zmianie po wystawieniu duplikatu. Pozostałe dane w fakturze i duplikacie (oraz w ewidencji nabywcy i sprzedawcy) powinny być identyczne.

Przykład 2.
Podatnik zakupił towary, transakcja została udokumentowana fakturą. Podatnik otrzymał fakturę i wprowadził do ewidencji. Następnie jeden z pracowników pobrał fakturę potrzebną mu do wykonania innych obowiązków służbowych. Po czasie okazało się, że faktura nie została zwrócona i uznano ją za zagubioną. Data wystawienia faktury pierwotnej 11.01.2019 r., data wystawienia duplikatu 28.07.2019 r.

Dalej w wyjaśnieniach do JPK Minister Finansów wskazał, że „Jeżeli duplikat został wydany, bo faktura uległa zniszczeniu lub zagubieniu, ale wcześniej dotarła do odbiorcy i została zaksięgowana, to podatnik nie będzie rozliczał podatku z duplikatu. Nie ulega zatem zmianie nr dowodu i data wystawienia faktury.”

W świetle powyższego można stwierdzić, że ewidencja nabywcy nie ulegnie zmianie. Transakcja zakupu towarów lub usług nadal będzie widniała z datą faktury pierwotnej (11.01.2019 r.). Otrzymany duplikat faktury będzie jedynie uzupełniał braki w dokumentacji, czyli zastąpi papierową formę otrzymanej uprzednio faktury pierwotnej.

Przykład 3.
Podatnik zakupił towary, transakcja została udokumentowana fakturą. Podatnik otrzymał fakturę, jednak ta przed wprowadzeniem do ewidencji zamokła i uległa zniszczeniu. Data wystawienia faktury pierwotnej 1.02.2019 r., data wystawienia duplikatu 8.05.2019 r.

Minister Finansów odniósł się również do tej kwestii: „Jeżeli duplikat został wydany, bo faktura uległa zniszczeniu/zagubieniu, ale wcześniej dotarła do odbiorcy, lecz nie została zaksięgowana, to w polach: „data wystawienia dowodu zakupu" i „data wpływu dowodu zakupu" należy podać datę wystawienia i wpływu faktury pierwotnej.”

Podobnie jak w drugim przykładzie – podatnik miał prawo do realizacji prawa do odliczenia podatku naliczonego już w momencie otrzymania faktury pierwotnej (zakładając, że takie prawo mu przysługuje). Przyczyną wystawienia duplikatu był fakt, że faktura pierwotna była nieczytelna. Nie oznacza to jednak, że faktura pierwotna nie dotarła do nabywcy. W takim przypadku należy więc wskazać w ewidencji datę wystawienia faktury pierwotnej (1.02.2019 r.), a duplikat faktury będzie stanowił tylko uzupełnienie braków w dokumentacji. W konsekwencji dane w ewidencji podatkowej nabywcy w sprzedawcy w tym zakresie będą spójne.

Alicja Ziółek, doradca podatkowy w ECDP Tax Mazur i wspólnicy sp. k.

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:
Autopromocja

REKLAMA

QR Code

REKLAMA

Księgowość
PIT-11 od pracodawcy tylko na wniosek pracownika. Ministerstwo Finansów szykuje zmiany w informacjach podatkowych

W dniu 22 grudnia 2025 r. w wykazie prac legislacyjnych Rady Ministrów opublikowane zostały założenia projektu nowelizacji ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych (PIT) oraz ustawy o podatku dochodowym od osób prawnych (PIT). Ministerstwo Finansów przygotowuje przepisy, których celem ma być zniesienie obowiązku przekazywania z mocy prawa w każdym przypadku imiennych informacji PIT-11, PIT-8C, IFT-1R i IFT- 2R wszystkim podatnikom. Podatnik będzie miał prawo uzyskania tych imiennych informacji, co do zasady, na wniosek złożony płatnikowi lub innemu podmiotowi zobowiązanemu do ich sporządzenia. Zmiany mają wejść w życie 1 stycznia 2027 r. i będą miały zastosowanie do rozliczeń dochodów uzyskanych począwszy od 1 stycznia 2026 r.

Elementarne problemy obowiązkowego KSeF. Podatnicy będą fakturować po staremu?

Podatnicy pod koniec roku czekają DOBREJ NOWINY również dotyczącej podatków: znamy jej treść – idzie o oddalenie (najlepiej na święte nigdy) pomysłu o nazwie obowiązkowy KSeF. Jeśli nie będzie to zrobione formalnie, to zrobią to podatnicy, którzy po prostu będą fakturować po staremu i zawiadomią dostawców (usługodawców), że będą płacić tylko te faktury, które będą im formalnie doręczone w dotychczasowych postaciach; „nie będę grzebał w żadnym KSeFie, bo nie mam na to czasu ani pieniędzy” - pisze prof. dr hab. Witold Modzelewski.

Nowe limity podatkowe dla samochodów firmowych od 2026 r. MF: dotyczą też umów leasingu i najmu zawartych wcześniej, jeżeli auto nie zostało ujęte w ewidencji środków trwałych przed 1 stycznia

Od 1 stycznia 2026 r. zmieniają się limity dotyczące zaliczania do kosztów podatkowych wydatków na samochody firmowe. Ministerstwo Finansów informuje, że te nowe limity mają zastosowanie do umów leasingu i najmu zawartych przed 1 stycznia 2026 r., jeśli charakter tych umów (pod względem wymogów prawa podatkowego), nie pozwala na wprowadzenie pojazdu do ewidencji środków trwałych.

Zwrot VAT do 40 dni po wdrożeniu KSeF. Dlaczego to nie jest dobra wiadomość dla księgowych?

Chociaż wokół wdrożenia KSeF nie przestają narastać wątpliwości, to trzeba uczciwie przyznać, że nowy system przyniesie również wymierne korzyści. Firmy mogą liczyć na rekordowo szybkie zwroty VAT i wreszcie uwolnić się od uciążliwego gromadzenia całych ton papierowej dokumentacji. O ile to ostatnie jest też ulgą dla księgowych, o tyle mechanizm odzyskiwania VAT budzi pewne obawy.

REKLAMA

Potwierdzenie transakcji fakturowanej w KSeF. MF: to dobrowolna opcja. Jakie dokumenty można wydać nabywcy po wystawieniu faktury w KSeF w trybie: ONLINE, OFFLINE i awaryjnym?

W opublikowanym przez Ministerstwo Finansów Podręczniku KSeF 2.0 (część II) jest dokładnie opisana możliwość wydania nabywcy „potwierdzenia transakcji” w przypadkach wystawienia faktury w KSeF w trybie ONLINE, OFFLINE, czy w trybie awaryjnym. Okazuje się, że jest to całkowicie dobrowolna opcja, która nie jest i nie będzie uregulowana przepisami. Do czego więc może służyć to potwierdzenie transakcji i jak je wystawiać?

Reklama dźwignią handlu. A co z podatkami? Jak rozliczyć napis LED zawieszony na budynku?

Czy napis LED zawieszony na budynku ulepsza go? A może stanowi odrębny środek trwały? Odpowiedź na to pytanie ma istotne znaczenia dla prawidłowego przeprowadzenia rozliczeń podatkowych. A co na to organy skarbowe?

Zmiany w podatkach 2026: powrót wyższej składki zdrowotnej, KSeF, JPK_CIT oraz zamrożone progi PIT

Choć głośne zmiany podatkowe ostatecznie nie wejdą w życie w 2026 r., od 1 stycznia zaczynają obowiązywać regulacje, które mogą realnie podnieść obciążenia przedsiębiorców – i to bez zmiany stawek podatkowych. Niższe limity dla aut firmowych, powrót wyższej składki zdrowotnej, KSeF, JPK_CIT oraz zamrożone progi PIT oznaczają dla wielu firm ukryte podwyżki sięgające kilkudziesięciu tysięcy złotych rocznie.

KSeF 2026: państwowa infrastruktura cyfrowa, która zmienia biznes głębiej niż samo fakturowanie

KSeF to nie kolejny obowiązek podatkowy, lecz jedna z największych transformacji cyfrowych polskiej gospodarki. Od 2026 roku system zmieni nie tylko sposób wystawiania faktur, ale całą architekturę zarządzania danymi finansowymi, ryzykiem i płynnością w firmach. Eksperci Ministerstwa Finansów, KAS i rynku IT zgodnie podkreślają: to moment, w którym państwo staje się operatorem infrastruktury biznesowej, a przedsiębiorstwa muszą nauczyć się funkcjonować w czasie rzeczywistym.

REKLAMA

Przelewy bankowe w Święta i Nowy Rok. Kiedy wysłać przelew, by na pewno doszedł przed końcem roku?

Koniec roku obfituje w dużo dni wolnych. Co z przelewami bankowymi wysłanymi w tych dniach dniach? Kiedy najlepiej wysłać przelew, aby dotarł na czas? Czy będą działać płatności natychmiastowe? Warto terminowe płatności zaplanować z wyprzedzeniem.

Aplikacja Podatnika KSeF – jak korzystać z bezpłatnego narzędzia? [Webinar INFORAKADEMII]

Praktyczny webinar „Aplikacja Podatnika KSeF – jak korzystać z bezpłatnego narzędzia?” poprowadzi Tomasz Rzepa, doradca podatkowy i ekspert INFORAKADEMII. Ekspert wyjaśni, jak najefektywniej korzystać z bezpłatnego narzędzia do wystawiania faktur po wejściu w życie obowiązku korzystania z KSeF. Każdy z uczestników webinaru będzie miał możliwość zadania pytań, a po webinarze otrzyma imienny certyfikat.

Zapisz się na newsletter
Chcesz uniknąć błędów? Być na czasie z najnowszymi zmianami w podatkach? Zapisz się na nasz newsletter i otrzymuj rzetelne informacje prosto na swoją skrzynkę.
Zaznacz wymagane zgody
loading
Zapisując się na newsletter wyrażasz zgodę na otrzymywanie treści reklam również podmiotów trzecich
Administratorem danych osobowych jest INFOR PL S.A. Dane są przetwarzane w celu wysyłki newslettera. Po więcej informacji kliknij tutaj.
success

Potwierdź zapis

Sprawdź maila, żeby potwierdzić swój zapis na newsletter. Jeśli nie widzisz wiadomości, sprawdź folder SPAM w swojej skrzynce.

failure

Coś poszło nie tak

REKLAMA