REKLAMA

REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

Czy faktura zaliczkowa może zawierać przybliżoną wartość zamówienia

Subskrybuj nas na Youtube
Czy faktura zaliczkowa może zawierać przybliżoną wartość zamówienia
Czy faktura zaliczkowa może zawierać przybliżoną wartość zamówienia

REKLAMA

REKLAMA

Podatnik wystawia fakturę zaliczkową dotyczącą usługi. Zgodnie z art. 106f ustawy o VAT jest zobowiązany do wskazania na tej fakturze wartości umowy. Jednak w momencie wystawienia faktury zaliczkowej nie jest znana jej ostateczna wartość. Jaką wartość wykazać w takim przypadku? Przybliżoną?

Podatnik nie jest zobowiązany do uwzględnienia na fakturze zaliczkowej informacji o wartości zamówienia, gdy finalna jego wartość nie jest znana. Musi jednak wskazać, jakiej konkretnie usługi dotyczy usługi.

REKLAMA

Autopromocja

Polecamy: Biuletyn VAT
Polecamy: VAT 2019. Komentarz

REKLAMA

Otrzymanie zaliczki na poczet przyszłej dostawy towarów lub przyszłego świadczenia usługi zasadniczo podlega opodatkowaniu VAT. Obowiązek podatkowy w takich przypadkach powstaje z chwilą otrzymania zapłaty w odniesieniu do otrzymanej kwoty (art. 19a ust. 8 ustawy o VAT). Wyjątkiem od tej zasady są zaliczki otrzymane na poczet czynności wymienionych w art. 19a ust. 5 pkt 4 ustawy o VAT (przykładowo dostawy mediów, świadczenia usług telekomunikacyjnych lub usług najmu, dzierżawy) oraz na poczet wewnątrzwspólnotowej dostawy towarów.

Dodatkowo, w związku z otrzymaniem części lub całości zapłaty przed dokonaniem dostawy towarów lub przed wykonaniem usługi, która będzie podlegała opodatkowaniu, podatnik będzie zobowiązany do wystawienia faktury zaliczkowej. Należy jednak pamiętać, że obowiązek wystawienia faktury zaliczkowej wystąpi zasadniczo w sytuacji dokonywania płatności między podatnikami VAT lub w przypadku sprzedaży wysyłkowej z/na terytorium kraju (art. 106b ust. 1 pkt 1 i 2 ustawy o VAT). W innych przypadkach (np. w sytuacji otrzymania zaliczki od osoby fizycznej) obowiązek taki nie powstanie.

Na fakturze zaliczkowej powinny się znaleźć dane, o których mowa w art. 106f ustawy o VAT, w tym dotyczące zamówienia, a w szczególności:

Dalszy ciąg materiału pod wideo
  • nazwa (rodzaj) towaru lub usługi,
  • cena jednostkowa netto,
  • ilość zamówionych towarów,
  • wartość zamówionych towarów lub usług bez kwoty podatku,
  • stawka podatku,
  • kwota podatku oraz
  • wartość zamówienia lub umowy z uwzględnieniem kwoty podatku.

Wymieniony zakres danych wynika z faktu, że aby dana zaliczka podlegała opodatkowaniu VAT (a w konsekwencji była objęta obowiązkiem udokumentowania fakturą), powinna być ściśle powiązana z konkretną dostawą towarów lub z konkretnym świadczeniem usługi. Potwierdza to ugruntowane stanowisko organów podatkowych oraz orzecznictwo sądów administracyjnych.

Uwaga! Opodatkowaniu VAT podlega zaliczka, gdy jest ściśle związana z konkretną dostawą towarów lub konkretną usługą.

W interpretacji z 13 lipca 2017 r. (sygn. 0111-KDIB3-2.4012.197.2017.2.MD) Dyrektor Krajowej Informacji Skarbowej wskazał, że:

(…) aby zapłatę na poczet przyszłych należności uznać za zaliczkę, muszą zostać spełnione następujące przesłanki:

  • zapłata musi zostać dokonana na poczet konkretnej transakcji, tj. przyszłe świadczenie powinno być określone co do rodzaju w sposób jednoznaczny (określone powinny być cechy identyfikujące rodzaj towaru bądź usługi),

  • konkretyzacja przyszłego świadczenia powinna być wystarczająco dokładna dla określenia zasad opodatkowania świadczenia, tj. w szczególności należy móc określić miejsce świadczenia i stawkę opodatkowania,

  • w momencie dokonania zaliczki strony nie mają intencji zmiany świadczenia w przyszłości.

Należy podkreślić, że ustawodawca, określając zakres danych dotyczących zamówienia, które powinny być wskazane na fakturze zaliczkowej, posłużył się przykładowym wyliczeniem poprzez użycie zwrotu „w szczególności”.

REKLAMA

W praktyce oznacza to, że podatnik może wskazać także inne dane dotyczące zamówienia. Ważne jest przy tym, aby te dane w sposób jednoznaczny określały rodzaj danego towaru lub usługi, miejsce świadczenia, stawkę opodatkowania itp. Ponadto w momencie dokonania płatności strony transakcji nie powinny wykazywać intencji zmiany świadczenia w przyszłości (np. na inne).

Tym samym, jeżeli w analizowanej sprawie podatnik otrzymał część lub całość zapłaty przed wykonaniem usługi, a płatność dotyczy ściśle sprecyzowanego świadczenia (znany jest rodzaj usługi, termin realizacji, miejsce opodatkowania, stawka podatku, a strony nie zamierzają zmienić tej usługi na inną), to należy uznać otrzymaną kwotę za zaliczkę opodatkowaną według zasad określonych w art. 19a ust. 8 ustawy o VAT.

W takiej sytuacji podatnik jest zobowiązany do wystawienia faktury zaliczkowej i wskazania informacji dotyczących zamówienia, które w sposób jednoznaczny umożliwią identyfikację świadczonej usługi (przykładowo jej rodzaj, termin realizacji itp.).

Natomiast gdy nie jest znana dokładna wartość zamówionej usługi (np. ze względu na sposób kalkulacji wynagrodzenia), lecz pozostałe dane wskazane na fakturze zaliczkowej jednoznacznie wskazują, jakiej konkretnie usługi dotyczy płatność, to podatnik nie powinien podawać przybliżonej wartości zamówienia. Faktura zaliczkowa nie będzie zawierała informacji o wartości zamówienia.

Na koniec należy wskazać, że w przypadku istnienia ścisłego związku między zapłaconą zaliczką a konkretnym świadczeniem zasadniczo taka zapłata będzie podlegała opodatkowaniu VAT i powinna być udokumentowana fakturą. W przypadku uznania przez organy podatkowe, że podatnik mimo ciążącego na nim obowiązku nie wskazał wszystkich wymaganych informacji na fakturze zaliczkowej, to potencjalnie oznacza to wadliwość samego dokumentu, ale nie wyłącza opodatkowania VAT otrzymanej zapłaty.

Podstawa prawna

Adrian Błaszkiewicz

ekspert w zakresie VAT

Zapisz się na newsletter
Chcesz uniknąć błędów? Być na czasie z najnowszymi zmianami w podatkach? Zapisz się na nasz newsletter i otrzymuj rzetelne informacje prosto na swoją skrzynkę.
Zaznacz wymagane zgody
loading
Zapisując się na newsletter wyrażasz zgodę na otrzymywanie treści reklam również podmiotów trzecich
Administratorem danych osobowych jest INFOR PL S.A. Dane są przetwarzane w celu wysyłki newslettera. Po więcej informacji kliknij tutaj.
success

Potwierdź zapis

Sprawdź maila, żeby potwierdzić swój zapis na newsletter. Jeśli nie widzisz wiadomości, sprawdź folder SPAM w swojej skrzynce.

failure

Coś poszło nie tak

Źródło: Biuletyn VAT

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:
Autopromocja

REKLAMA

QR Code

REKLAMA

Księgowość
Zapisz się na newsletter
Zobacz przykładowy newsletter
Zapisz się
Wpisz poprawny e-mail
Webinar: Przekształcenie JDG klienta w spółkę w praktyce biura rachunkowego + certyfikat gwarantowany

Praktyczny webinar „Przekształcenie JDG klienta w spółkę w praktyce biura rachunkowego” poprowadzi Tomasz Rzepa, doradca podatkowy, ekspert INFORAKADEMII. Każdy z uczestników otrzyma imienny certyfikat i roczny nielimitowany dostęp do retransmisji webinaru wraz z materiałami dodatkowymi. Uczestnicy webinaru dowiedzą się, jak wygląda proces przekształcenia JDG w spółkę z perspektywy biura rachunkowego, ze wskazaniem kluczowych wyzwań, problemów oraz szans, jakie z tego faktu wynikają.

Zatrudnianie cudzoziemców - zmiany od 1 czerwca 2025 r. Dodatkowe przesłanki odmowy wydania zezwolenia, rejestr umów o pracę, legalność pobytu obywateli Ukrainy, cyfrowe wnioski i wyższe kary

Nowe przepisy dotyczące zasad zatrudniania cudzoziemców w Polsce zaczną obowiązywać od 1 czerwca 2025 roku. Regulacje określają warunki, na jakich możliwe będzie legalne powierzenie pracy obcokrajowcom. Sprawdzamy, czy nowe przepisy wprowadzają ułatwienia i w jaki sposób zmieniają procedurę zatrudniania cudzoziemców.

Kary umowne a koszty podatkowe – korzystny wyrok dla podatników

W wyroku z 6 maja 2025 r., sygn. II FSK 1012/22 Naczelny Sąd Administracyjny zgodził się z stanowiskiem, że kary umowne mogą być zaliczane do kosztów uzyskania przychodu, jeżeli niewykonanie dostawy - nie wynikało z winy spółki. Niepewność w tej sprawie wynikała z wykładni art. 16 ust 1 pkt 22 ustawy o CIT, w którym określono jakie kary umowne i odszkodowania nie mogą być uznane za koszty podatkowe. W orzecznictwie przepis ten jest interpretowany literalnie, uznając że pozostałe rodzaje wypłat odszkodowawczych niż wskazane w przepisie mogą być uznane za koszt podatkowy.

Czy zawód księgowego powinien być certyfikowany? Ministerstwo Finansów analizuje możliwe zmiany

Od 2014 roku w Polsce nie można już uzyskać certyfikatu księgowego wydanego przez Ministra Finansów. W wyniku przeprowadzonej wówczas deregulacji zawód księgowego został formalnie otwarty – obecnie nie wymaga żadnych licencji ani zezwoleń państwowych. Choć miało to na celu ułatwienie dostępu do zawodu, skutki tej zmiany do dziś budzą mieszane opinie w branży. Temat ten nie jest również obojętny dla Ministerstwa Finansów.

REKLAMA

Kto i kiedy może ponieść odpowiedzialność karną za niezłożenie wniosku o upadłość spółki handlowej (np. sp. z o.o.)

Złożenie wniosku o ogłoszenie upadłości spółki handlowej to obowiązek, który spoczywa na barkach między innymi członków zarządu i likwidatorów. Niezgłoszenie wniosku o ogłoszenie upadłości spółki pomimo powstania warunków uzasadniających upadłość spółki jest przestępstwem, które zostało uregulowane nie w Kodeksie karnym, a w Kodeksie spółek handlowych.

Komunikat ZUS: 2 czerwca 2025 r. upływa ważny termin dla przedsiębiorców. Zwrot nadpłaconej składki zdrowotnej tylko po złożeniu wniosku

Zakład Ubezpieczeń Społecznych przypomina przedsiębiorcom, że do 2 czerwca 2025 r. należy zweryfikować i odesłać przez PUE/eZUS wniosek o zwrot nadpłaconej składki zdrowotnej.

ZUS odbiera zasiłki chorobowe za błędy dotyczące składek sprzed 2022 roku – Rzecznik MŚP interweniuje

Do Rzecznika Małych i Średnich Przedsiębiorców wpływa coraz więcej dramatycznych spraw dotyczących decyzji Zakładu Ubezpieczeń Społecznych, w których organ odmawia wypłaty świadczeń zasiłkowych, wskazując, że przedsiębiorcy nie podlegają ubezpieczeniu chorobowemu za okres sprzed 2022 roku.

Podatnik zapłacił zaległy podatek ale nie zatrzymało to egzekucji. Urząd skarbowy wykorzystał pomyłkę w przelewie. Winą obarczył podatnika i automatyzację systemu

Absurdów podatkowych nie brakuje. Dla przykładu można podać historię przedsiębiorcy, który nie uregulował w terminie podatku, za co otrzymał upomnienie z urzędu skarbowego. Dokonując wpłaty, popełnił niezamierzony błąd, który spowodował kolejne konsekwencje. W efekcie na jego koncie jednocześnie wystąpiła niedopłata i nadpłata podatku. Ministerstwo Finansów, komentując ww. sprawę, wskazuje obowiązujące przepisy, zaś eksperci przekonują, że urzędnicy mogli zachować się inaczej. Resort zaznacza, że proces obsługi wpłat podatników jest zautomatyzowany, a w opisywanej sytuacji nie można mówić o błędzie systemowym. Wśród znawców tematu nie brakuje opinii, że zbyt sztywne przepisy i procedury podatkowe mogą właściwie stanowić pułapkę dla przedsiębiorców.

REKLAMA

PKWiU 2025 - nowa klasyfikacja statystyczna wyrobów i usług jeszcze w 2025 roku

W wykazie prac legislacyjnych rządu opublikowano niedawno Projekt rozporządzenia Rady Ministrów w sprawie Polskiej Klasyfikacji Wyrobów i Usług (PKWiU). Nowa PKWiU 2025 zastąpi obecnie obowiązującą PKWiU 2015. Od kiedy?

Bezpłatny webinar: Rozliczanie branży budowlanej i deweloperskiej. Jak uniknąć najczęstszych błędów?

Branża budowlana i deweloperska to sektory, w których każdy szczegół w rozliczeniach finansowych ma znaczenie, a konsekwencje popełnianych błędów mogą być daleko idące. Zarówno w księgach rachunkowych, jak i w rozliczeniach podatkowych precyzyjna klasyfikacja realizowanych prac jest kluczowa.

REKLAMA