REKLAMA

REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

Czy faktura zaliczkowa może zawierać przybliżoną wartość zamówienia

Subskrybuj nas na Youtube
Czy faktura zaliczkowa może zawierać przybliżoną wartość zamówienia
Czy faktura zaliczkowa może zawierać przybliżoną wartość zamówienia

REKLAMA

REKLAMA

Podatnik wystawia fakturę zaliczkową dotyczącą usługi. Zgodnie z art. 106f ustawy o VAT jest zobowiązany do wskazania na tej fakturze wartości umowy. Jednak w momencie wystawienia faktury zaliczkowej nie jest znana jej ostateczna wartość. Jaką wartość wykazać w takim przypadku? Przybliżoną?

Podatnik nie jest zobowiązany do uwzględnienia na fakturze zaliczkowej informacji o wartości zamówienia, gdy finalna jego wartość nie jest znana. Musi jednak wskazać, jakiej konkretnie usługi dotyczy usługi.

REKLAMA

Polecamy: Biuletyn VAT
Polecamy: VAT 2019. Komentarz

Otrzymanie zaliczki na poczet przyszłej dostawy towarów lub przyszłego świadczenia usługi zasadniczo podlega opodatkowaniu VAT. Obowiązek podatkowy w takich przypadkach powstaje z chwilą otrzymania zapłaty w odniesieniu do otrzymanej kwoty (art. 19a ust. 8 ustawy o VAT). Wyjątkiem od tej zasady są zaliczki otrzymane na poczet czynności wymienionych w art. 19a ust. 5 pkt 4 ustawy o VAT (przykładowo dostawy mediów, świadczenia usług telekomunikacyjnych lub usług najmu, dzierżawy) oraz na poczet wewnątrzwspólnotowej dostawy towarów.

Dodatkowo, w związku z otrzymaniem części lub całości zapłaty przed dokonaniem dostawy towarów lub przed wykonaniem usługi, która będzie podlegała opodatkowaniu, podatnik będzie zobowiązany do wystawienia faktury zaliczkowej. Należy jednak pamiętać, że obowiązek wystawienia faktury zaliczkowej wystąpi zasadniczo w sytuacji dokonywania płatności między podatnikami VAT lub w przypadku sprzedaży wysyłkowej z/na terytorium kraju (art. 106b ust. 1 pkt 1 i 2 ustawy o VAT). W innych przypadkach (np. w sytuacji otrzymania zaliczki od osoby fizycznej) obowiązek taki nie powstanie.

Na fakturze zaliczkowej powinny się znaleźć dane, o których mowa w art. 106f ustawy o VAT, w tym dotyczące zamówienia, a w szczególności:

Dalszy ciąg materiału pod wideo
  • nazwa (rodzaj) towaru lub usługi,
  • cena jednostkowa netto,
  • ilość zamówionych towarów,
  • wartość zamówionych towarów lub usług bez kwoty podatku,
  • stawka podatku,
  • kwota podatku oraz
  • wartość zamówienia lub umowy z uwzględnieniem kwoty podatku.

Wymieniony zakres danych wynika z faktu, że aby dana zaliczka podlegała opodatkowaniu VAT (a w konsekwencji była objęta obowiązkiem udokumentowania fakturą), powinna być ściśle powiązana z konkretną dostawą towarów lub z konkretnym świadczeniem usługi. Potwierdza to ugruntowane stanowisko organów podatkowych oraz orzecznictwo sądów administracyjnych.

Uwaga! Opodatkowaniu VAT podlega zaliczka, gdy jest ściśle związana z konkretną dostawą towarów lub konkretną usługą.

W interpretacji z 13 lipca 2017 r. (sygn. 0111-KDIB3-2.4012.197.2017.2.MD) Dyrektor Krajowej Informacji Skarbowej wskazał, że:

(…) aby zapłatę na poczet przyszłych należności uznać za zaliczkę, muszą zostać spełnione następujące przesłanki:

  • zapłata musi zostać dokonana na poczet konkretnej transakcji, tj. przyszłe świadczenie powinno być określone co do rodzaju w sposób jednoznaczny (określone powinny być cechy identyfikujące rodzaj towaru bądź usługi),

  • konkretyzacja przyszłego świadczenia powinna być wystarczająco dokładna dla określenia zasad opodatkowania świadczenia, tj. w szczególności należy móc określić miejsce świadczenia i stawkę opodatkowania,

  • w momencie dokonania zaliczki strony nie mają intencji zmiany świadczenia w przyszłości.

Należy podkreślić, że ustawodawca, określając zakres danych dotyczących zamówienia, które powinny być wskazane na fakturze zaliczkowej, posłużył się przykładowym wyliczeniem poprzez użycie zwrotu „w szczególności”.

W praktyce oznacza to, że podatnik może wskazać także inne dane dotyczące zamówienia. Ważne jest przy tym, aby te dane w sposób jednoznaczny określały rodzaj danego towaru lub usługi, miejsce świadczenia, stawkę opodatkowania itp. Ponadto w momencie dokonania płatności strony transakcji nie powinny wykazywać intencji zmiany świadczenia w przyszłości (np. na inne).

Tym samym, jeżeli w analizowanej sprawie podatnik otrzymał część lub całość zapłaty przed wykonaniem usługi, a płatność dotyczy ściśle sprecyzowanego świadczenia (znany jest rodzaj usługi, termin realizacji, miejsce opodatkowania, stawka podatku, a strony nie zamierzają zmienić tej usługi na inną), to należy uznać otrzymaną kwotę za zaliczkę opodatkowaną według zasad określonych w art. 19a ust. 8 ustawy o VAT.

W takiej sytuacji podatnik jest zobowiązany do wystawienia faktury zaliczkowej i wskazania informacji dotyczących zamówienia, które w sposób jednoznaczny umożliwią identyfikację świadczonej usługi (przykładowo jej rodzaj, termin realizacji itp.).

Natomiast gdy nie jest znana dokładna wartość zamówionej usługi (np. ze względu na sposób kalkulacji wynagrodzenia), lecz pozostałe dane wskazane na fakturze zaliczkowej jednoznacznie wskazują, jakiej konkretnie usługi dotyczy płatność, to podatnik nie powinien podawać przybliżonej wartości zamówienia. Faktura zaliczkowa nie będzie zawierała informacji o wartości zamówienia.

Na koniec należy wskazać, że w przypadku istnienia ścisłego związku między zapłaconą zaliczką a konkretnym świadczeniem zasadniczo taka zapłata będzie podlegała opodatkowaniu VAT i powinna być udokumentowana fakturą. W przypadku uznania przez organy podatkowe, że podatnik mimo ciążącego na nim obowiązku nie wskazał wszystkich wymaganych informacji na fakturze zaliczkowej, to potencjalnie oznacza to wadliwość samego dokumentu, ale nie wyłącza opodatkowania VAT otrzymanej zapłaty.

Podstawa prawna

Adrian Błaszkiewicz

ekspert w zakresie VAT

Zapisz się na newsletter
Chcesz uniknąć błędów? Być na czasie z najnowszymi zmianami w podatkach? Zapisz się na nasz newsletter i otrzymuj rzetelne informacje prosto na swoją skrzynkę.
Zaznacz wymagane zgody
loading
Zapisując się na newsletter wyrażasz zgodę na otrzymywanie treści reklam również podmiotów trzecich
Administratorem danych osobowych jest INFOR PL S.A. Dane są przetwarzane w celu wysyłki newslettera. Po więcej informacji kliknij tutaj.
success

Potwierdź zapis

Sprawdź maila, żeby potwierdzić swój zapis na newsletter. Jeśli nie widzisz wiadomości, sprawdź folder SPAM w swojej skrzynce.

failure

Coś poszło nie tak

Źródło: Biuletyn VAT

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:
Autopromocja

REKLAMA

QR Code

REKLAMA

Księgowość
Zapisz się na newsletter
Zobacz przykładowy newsletter
Zapisz się
Wpisz poprawny e-mail
Pozwani przez PFR – jak program pomocy dla firm stał się przyczyną tysięcy pozwów? Sprawdź, jak się bronić

Ponad 16 tysięcy firm już otrzymało pozew z Polskiego Funduszu Rozwoju [i]. Kolejne są w drodze. Choć Tarcza Finansowa miała być tarczą – dla wielu stała się źródłem wieloletnich problemów prawnych.

Kawa z INFORLEX. Nowy plan wdrożenia KSeF

Spotkania odbywają się w formule „na żywo” o godzinie 9.00. Przy porannej kawie poruszamy najbardziej aktualne tematy, które stanowią także zasób kompleksowej bazy wiedzy INFORLEX. Rozmawiamy o podatkach, księgowości, rachunkowości, kadrach, płacach oraz HR. 15 maja br. tematem spotkania będzie nowy plan wdrożenia KSeF.

Zatrudnianie osób z niepełnosprawnościami w 2025 r. Jak i ile można zaoszczędzić na wpłatach do PFRON? Case study i obliczenia dla pracodawcy

Dlaczego 5 maja to ważna data w kontekście integracji i równości? Co powstrzymuje pracodawców przed zatrudnianiem osób z niepełnosprawnościami? Jakie są obowiązki pracodawcy wobec PFRON? Wyjaśniają eksperci z HRQ Ability Sp. z o.o. Sp. k. I pokazują na przykładzie ile może zaoszczędzić firma na zatrudnieniu osób z niepełnosprawnościami.

Koszty NKUP w księgach rachunkowych - klasyfikacja i księgowanie

– W praktyce rachunkowej i podatkowej przedsiębiorcy często napotykają na wydatki, które - mimo że wpływają na wynik finansowy jednostki - to jednak nie mogą zostać zaliczone do kosztów uzyskania przychodów (tzw. NKUP) – zauważa Beata Tęgowska, ekspertka ds. księgowości i płac z Systim.pl i wyjaśnia jak je prawidłowo klasyfikować i księgować?

REKLAMA

Zmiany w podatku od spadków darowizn w 2025 r. Likwidacja obowiązku uzyskiwania zaświadczenia z urzędu skarbowego i określenie wartości nieodpłatnej renty [projekt]

W dniu 28 kwietnia 2025 r. w Wykazie prac legislacyjnych i programowych Rady Ministrów opublikowano założenia nowelizacji ustawy o zmianie ustawy o podatku od spadków i darowizn. Ta nowelizacja ma dwa cele. Likwidację obowiązku uzyskiwania zaświadczenia naczelnika urzędu skarbowego potwierdzającego zwolnienie z podatku od spadków i darowizn

na celu ograniczenie formalności i zmniejszenie barier administracyjnych wynikających ze stosowania ustawy o podatku od spadków i darowizn, związanych z dokonywaniem obrotu majątkiem nabytym tytułem spadku lub inny nieodpłatny sposób objęty zakresem ustawy o podatku od spadków i darowizn, od osób z kręgu najbliższej rodziny, a także uproszczenie rozliczania podatku z tytułu nabycia nieodpłatnej renty.

Co zmieni unijne rozporządzenie w sprawie maszyn od 2027 roku. Nowe wymogi prawne cyberbezpieczeństwa przemysłu w UE

Szybko zachodząca cyfrowa transformacja, automatyzacja, integracja środowisk IT i OT oraz Przemysł 4.0 na nowo definiują krajobraz branży przemysłowej, przynosząc nowe wyzwania i możliwości. Odpowiedzią na ten fakt jest m.in. przygotowane przez Komisję Europejską Rozporządzenie 2023/1230 w sprawie maszyn. Firmy działające na terenie UE muszą dołożyć starań, aby sprostać nowym, wynikającym z tego dokumentu standardom przed 14 stycznia 2027 roku.

Skarbówka kontra przedsiębiorcy. Firmy odzyskują miliardy, walcząc z niesprawiedliwymi decyzjami

Tysiące polskich firm zostało oskarżonych o udział w karuzelach VAT - często niesłusznie. Ale coraz więcej z nich mówi "dość" i wygrywa w sądach. Tylko w ostatnich latach odzyskali aż 2,8 miliarda złotych! Sprawdź, dlaczego warto walczyć i jak nie dać się wciągnąć w urzędniczy absurd.

Krajowy System e-Faktur – czas na konkrety. Przygotowania nie powinny czekać. Firmy muszą dziś świadomie zarządzać dostępnością zasobów, priorytetami i ryzykiem "przeciążenia projektowego"

Wdrożenie Krajowego Systemu e-Faktur (KSeF) przeszło z etapu spekulacji do fazy przygotowań wymagających konkretnego działania. Ministerstwo Finansów ogłosiło nowy projekt ustawy, który wprowadza obowiązek korzystania z KSeF, a 25 kwietnia skończył się okres konsultacji publicznych. Dla wszystkich zainteresowanych oznacza to jedno: czas, w którym można było czekać na „ostateczny kształt przepisów”, dobiegł końca. Dziś wiemy już wystarczająco dużo, by prowadzić rzeczywiste przygotowania – bez odkładania na później. Ekspert komisji podatkowej BCC, radca prawny, doradca podatkowy Tomasz Groszyk o wdrożeniu Krajowego Systemu e-Faktur (KSeF).

REKLAMA

Wdrożenie KSeF i JPK_CIT to nie lada wyzwanie dla firm w 2025 r. [KOMENTARZ EKSPERCKI]

Rok 2025 będzie się przełomowy dla większości działów finansowych polskich firm. Wynika to z obowiązków podatkowych nałożonych na przedsiębiorców w zakresie konieczności wdrożenia obligatoryjnego e-fakturowania (KSeF) oraz raportowania danych księgowo- podatkowych w formie nowej schemy JPK_CIT.

Sprzedałeś 30 rzeczy w sieci przez rok? Twoje dane ma już urząd skarbowy. Co z nimi zrobi? MF i KAS walczą z szarą strefą w handlu internetowym i unikaniem płacenia podatków

Ministerstwo Finansów (MF) i Krajowa Administracja Skarbowa (KAS) wdrożyły unijną dyrektywę (DAC7), która nakłada na operatorów platform handlu internetowego obowiązki sprawozdawcze. Dyrektywa jest kolejnym elementem uszczelnienia systemów podatkowych państw członkowskich UE. Dyrektywa nie wprowadza nowych podatków. Do 31 stycznia 2025 r. operatorzy platform mieli obowiązek składać raporty do Szefa KAS za lata 2023 i 2024. 82 operatorów platform przekazało za ten okres informacje o ponad 177 tys. unikalnych osobach fizycznych oraz ponad 115 tys. unikalnych podmiotach.

REKLAMA