REKLAMA

REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

Faktura VAT – techniczne aspekty wystawiania

Jolanta Kowalczyk
Aleksandra Bembnista
Ekspert podatkowy
PwC Studio
Serwis prawno-podatkowy PwC
Faktura VAT – techniczne aspekty wystawiania
Faktura VAT – techniczne aspekty wystawiania

REKLAMA

REKLAMA

Projekt faktury VAT przestaje być projektem z chwilą, gdy trafia do kontrahenta, zatem istotny jest moment wprowadzenia jej do obrotu prawnego. Anulowanie faktury musi nastąpić przed wprowadzeniem jej do obrotu prawnego. Faktury VAT mogą być wystawiane w formie innej niż papierowa. Faktura mogła być przesłana mailem również przed 1 stycznia 2011 r.

Powyższe twierdzenia wynikają z ustnego uzasadnienia wyroku Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w Warszawie z 15 września 2011 r., III SA/Wa 397/11.

Autopromocja

Sprawa dotyczyła spółki, będącej międzynarodową firmą doradczą, działającą na rynku nieruchomości. W 2008 r. przeprowadzono u niej kontrolę podatkową, w wyniku której Naczelnik Urzędu Skarbowego określił kwotę podatku za poszczególne miesiące 2006 r.

Spółka wniosła odwołanie od decyzji, podnosząc m.in. zarzut, iż organ podatkowy uznał za fakturę VAT dokument, będący w zamyśle spółki jedynie jej projektem. Nie spełniał wymagań określonych przepisami tzw. rozporządzenia fakturowego.

Spółka argumentowała, że faktura nie dokumentowała rzeczywiście dokonanych czynności, zaś sam dokument stanowił omyłkowo wydrukowany projekt faktury przesłanej w pliku Word. Organ nie podzielił tej argumentacji, utrzymując w mocy decyzję.

Faktura mogła być przesłana mailem również przed 1 stycznia 2011 r.

Spółka wniosła skargę do WSA. Podkreśliła w niej, że stan faktyczny jest niewątpliwy, gdyż faktura była przesłana w formie elektronicznej (mailem), ale nie posiadała bezpiecznego podpisu elektronicznego, a więc nie spełniała wymogów ówczesnego rozporządzenia wykonawczego.

Dalszy ciąg materiału pod wideo

Ponadto faktura ta nie była fakturą papierową. Dyrektor IS twierdził natomiast, że dokument ten jest fakturą w rozumieniu przepisów ustawy o VAT, co wynika z prowspólnotowej wykładni przepisów (mimo że przepisy porządku krajowego nie wprowadzały wówczas możliwości wystawiania faktur w formie elektronicznej bez kwalifikowanego, bezpiecznego).

Sąd oddalił skargę.

W ustnym uzasadnieniu WSA podzielił stanowisko zaprezentowane w klasycznym już wyroku NSA z 20 maja 2010 r. (sygn. I FSK 1444/09) zgodnie z którym przepisy ustawy o VAT (art. 106) nie stoją na przeszkodzie, aby faktury VAT były wystawiane w innej formie niż papierowa. Rozporządzenie fakturowe z 2005 r. (Rozporządzenia Ministra Finansów w sprawie wystawiania oraz przesyłania faktur w formie elektronicznej, a także przechowywania oraz udostępniania organowi podatkowemu lub organowi kontroli skarbowej tych faktur z dnia 14 lipca 2005 r. – przyp. Red.) nie dotyczy problematyki faktur, które są przesyłane w formie elektronicznej, a następnie drukowane i przechowywane w formie papierowej.

Istotna jest natomiast kwestia wprowadzenia dokumentu do obrotu prawnego.

Sąd wyjaśnił również, że jeśli podatnik zamierza anulować fakturę, musi tego dokonać przed wprowadzeniem jej do obrotu. Projekt faktury przestaje być bowiem projektem w chwili, gdy trafia do kontrahenta.

Tymczasem sporna faktura została wprowadzona do obrotu, więc organ zasadnie uznał ten fakt za skuteczny i uwzględnił w ustalaniu zobowiązania podatkowego.

Zmiana podejścia organów podatkowych

Mimo że orzeczenie (w tej konkretnej sprawie) jest niekorzystne dla spółki, można na jego przykładzie zaobserwować zmianę tendencji organów podatkowych w zakresie sankcjonowania praktyki przesyłania kontrahentom faktur z pomocą środków komunikacji elektronicznej (w praktyce – za pośrednictwem e-maili), również przed wejściem w życie przepisów, które wprost przewidują taką możliwość.

Polecamy: serwis VAT

W połowie 2010 r. problem ten stał się przedmiotem licznych sporów podatników z organami skarbowymi. Z dniem 1 stycznia 2011 r. nastąpiła zmiana przepisów, które od tej pory przewidują wprost dowolność wyboru dla podatników sposobu przechowywania kopii wystawianych dokumentów.

Przedmiotowa zmiana stanowiła odpowiedź ustawodawcy na zmianę Dyrektywy 2006/112/UE w kierunku, który ma na celu uproszczenie obrotu fakturami elektronicznymi tak, aby mogły stać się realną alternatywą dla faktur papierowych.

Od początku 2011 r. zauważalna stała się tendencja korzystna dla podatników. Należy mieć nadzieję, że tendencja ta zostanie utrzymana w przyszłości.

Polecamy: VAT 2011

Jolanta Kowalczyk jest konsultantem w Zespole Zarządzania Wiedzą działu prawno-podatkowego PwC

Aleksandra Bembnista jest konsultantem w Zespole Zarządzania Wiedzą działu prawno-podatkowego PwC

Autopromocja

REKLAMA

Źródło: INFOR

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:
QR Code

© Materiał chroniony prawem autorskim - wszelkie prawa zastrzeżone. Dalsze rozpowszechnianie artykułu za zgodą wydawcy INFOR PL S.A.

Podatek PIT - część 2
certificate
Jak zdobyć Certyfikat:
  • Czytaj artykuły
  • Rozwiązuj testy
  • Zdobądź certyfikat
1/10
Zeznanie PIT-37 za 2022 r. można złożyć w terminie do:
30 kwietnia 2023 r. (niedziela)
2 maja 2023 r. (wtorek)
4 maja 2023 r. (czwartek)
29 kwietnia 2023 r. (sobota)
Następne
Księgowość
Zapisz się na newsletter
Zobacz przykładowy newsletter
Zapisz się
Wpisz poprawny e-mail
Podatek od kryptowalut 2024. Jak rozliczyć?

Kiedy należy zapłacić podatek, a kiedy kryptowaluty pozostają neutralne podatkowo? Co podlega opodatkowaniu? Jaki PIT trzeba złożyć?

KSeF dopiero od 2026 roku. Minister Finansów podał dwie daty wdrożenia dla dwóch grup podatników

Na konferencji prasowej w dniu 26 kwietnia 2024 r. minister finansów Andrzej Domański podał dwie daty planowanego wdrożenia obowiązkowego modelu KSeF. Od 1 lutego 2026 r. obowiązkowy KSeF mają stosować przedsiębiorcy, których wartość sprzedaży w poprzednim roku podatkowym przekroczyła 200 mln zł. Natomiast od 1 kwietnia 2026 r. obowiązkowy KSeF mają stosować pozostali podatnicy VAT.

KSeF z dużym poślizgiem. Przedsiębiorcy i cała branża księgowa to odczują. Jak?

Decyzja ministerstwa o przesunięciu KSeF o prawie 2 lata jest niekorzystna z punktu widzenia polskich firm. Znacznie opóźni rewolucję cyfrową i wzrost konkurencyjności krajowych przedsiębiorców. Wymagać będzie także poniesienia dodatkowych kosztów przez firmy, które już zainwestowały w odpowiednie technologie i przeszkolenie personelu. Wielu dostawców oprogramowania do fakturowania i prowadzenia księgowości może zostać zmuszonych do ponownej integracji systemów. Taką opinię wyraził Rafał Strzelecki, CEO CashDirector S.A.

Kto nie poniesie kary za brak złożenia PIT-a do 30 kwietnia?

Ministerstwo Finansów informuje, że do 30 kwietnia 2024 r. podatnicy mogą zweryfikować i zmodyfikować lub zatwierdzić swoje rozliczenia w usłudze Twój e-PIT. Jeżeli podatnik nie złoży samodzielnie zeznania PIT-37 i PIT-38 za 2023 r., to z upływem 30 kwietnia zostanie ono automatycznie zaakceptowane przez system. Dzięki temu PIT będzie złożony w terminie nawet jeżeli podatnik nie podejmie żadnych działań. Ale dotyczy to tylko tych dwóch zeznań. Pozostałe PIT-y trzeba złożyć samodzielnie najpóźniej we wtorek 30 kwietnia 2024 r. Tego dnia urzędy skarbowe będą czynne do godz. 18:00.

Ekonomiczne „odkrycia” na temat WIBOR-u [polemika]

Z uwagą zapoznaliśmy się z artykułem Pana K. Szymańskiego „Kwestionowanie kredytów opartych o WIBOR, jakie argumenty można podnieść przed sądem?”, opublikowanym 16 kwietnia 2024 r. na portalu Infor.pl. Autor, jako analityk rynków finansowych, dokonuje przełomowego „odkrycia” – stwierdza niereprezentatywność WIBOR-u oraz jego spekulacyjny charakter. Jest to jeden z całej serii artykułów ekonomistów (zarówno K. Szymańskiego, jak i innych), którzy działając ramię w ramię z kancelariami prawnymi starają się stworzyć iluzję, że działający od 30 lat wskaźnik referencyjny nie działa prawidłowo, a jego stosowanie w umowach to efekt zmowy banków, której celem jest osiągnięcie nieuzasadnionych zysków kosztem konsumentów. Do tego spisku, jak rozumiemy, dołączyli KNF, UOKiK i sądy, które to instytucje jednoznacznie potwierdzają prawidłowość WIBOR-u.

Przedsiębiorca uiści podatek tylko gdy klient mu zapłaci. Tak będzie działał kasowy PIT. Od kiedy? Pod jakimi warunkami?

Resort finansów przygotował właśnie projekt nowelizacji ustawy o PIT oraz ustawy o ryczałcie ewidencjonowanym. Celem tej zmiany jest wprowadzenie od 2025 roku kasowej metody rozliczania podatku dochodowego, polegającej na tym, że przychód- podatkowy będzie powstawał w dacie zapłaty za fakturę. Z metody kasowej będą mogli korzystać przedsiębiorcy, którzy rozpoczynają działalność oraz ci, których przychody z działalności gospodarczej w roku poprzednim nie przekraczały 250 tys. euro.

Minister Domański o przyszłości KSeF. Nowe daty uruchomienia zostały wyznaczone

Minister finansów Andrzej Domański wypowiedział się dziś o audycie Krajowego Systemu e-Faktur i przyszłości KSeF. Zmiany legislacyjne w KSeF to będzie proces podzielony na dwa etapy.

Panele fotowoltaiczne - obowiązek podatkowy w akcyzie [część 2]

W katalogu czynności podlegających opodatkowaniu akcyzą znajduje się również przypadek konsumpcji. Chodzi tutaj o zużycie energii elektrycznej przez podmiot posiadający koncesję jak i przez podmiot, który koncesji nie posiada, ale zużywa wytworzoną przez siebie energię elektryczną.

KSeF dopiero od 2026 roku. Minister Finansów podał dwie daty wdrożenia dla dwóch grup podatników

Na konferencji prasowej w dniu 26 kwietnia 2024 r. minister finansów Andrzej Domański podał dwie daty planowanego wdrożenia obowiązkowego modelu KSeF. Od 1 lutego 2026 r. obowiązkowy KSeF mają stosować przedsiębiorcy, których wartość sprzedaży w poprzednim roku podatkowym przekroczyła 200 mln zł. Natomiast od 1 kwietnia 2026 r. obowiązkowy KSeF mają stosować pozostali podatnicy VAT.

Globalny podatek minimalny - zasady GloBE również w Polsce. Przedsiębiorstwa będą musiały dostosować swoje procedury rachunkowe i podatkowe

System globalnego podatku minimalnego (zasad GloBE) zawita do Polski. Przedsiębiorstwa będą musiały dostosować swoje procedury wewnętrzne, w szczególności dotyczące gromadzenia informacji rachunkowych i podatkowych.

REKLAMA