| INFORLEX | GAZETA PRAWNA | KONFERENCJE | INFORORGANIZER | APLIKACJE | KARIERA | SKLEP
Jesteś tutaj: STRONA GŁÓWNA > Księgowość > Podatki > VAT > Faktura > Pamiętaj o obowiązku odbioru elektronicznej faktury!

Pamiętaj o obowiązku odbioru elektronicznej faktury!

18 kwietnia 2019 roku to ważna data dla wszystkich instytucji zlecających realizację zamówień publicznych. Tego dnia wejdzie w życie obowiązek odbierania i przetwarzania faktur elektronicznych wystawianych przez wykonawców zamówień. Na czym dokładnie polegają nadchodzące zmiany? Jak działają efaktury oraz jakie korzyści zyskają na nich polscy przedsiębiorcy?

Czym jest efaktura?

W tradycyjnym rozumieniu faktura elektroniczna to dokument, który nie jest drukowany, a przesyłany do odbiorcy w formie elektronicznej w czytelnym i spójnym formacie, który spełnia wymogi stawiane przez ustawę o VAT. Nie ma natomiast znaczenia format pliku, w jakim zostanie zapisana i nie wymaga ona podpisu. Nadchodzące zmiany stanowiące efekt unijnej Dyrektywy 2014/55/UE traktują efaktury nieco inaczej.

Według zamieszczonej w dyrektywie definicji, faktura elektroniczna jest wystawiona, przesłana i odebrana w ustrukturyzowanym formacie elektronicznym, umożliwiającym jej automatyczne i elektroniczne przetwarzanie.

Platforma Elektronicznego Fakturowania (PEF)

Wykonawcy zamówień publicznych i instytucje zamawiające będą miały do dyspozycji Platformę Elektronicznego Fakturowania (PEF) – narzędzia przeznaczonego do przekazywania faktur i innych ustrukturyzowanych dokumentów elektronicznych związanych z zamówieniem. Dostęp do platformy będzie możliwy przez aplikacje webowe i aplikacje desktopowe (przeznaczone do zainstalowania na komputerze), dostarczone bezpłatnie przez dwóch wybranych brokerów. System jest częścią projektu „Platforma pośrednicząca elektronicznego fakturowania dla sfery finansów publicznych” realizowanego przez Ministerstwo Przedsiębiorczości i Technologii. Jednocześnie przedsiębiorcy i odbiorcy efaktur mogą wyeksportować je do wygodnej w odczytywaniu zwizualizowanej formie. 

Jak przygotować się na nadchodzące zmiany?

Podmioty, które w zamówieniach publicznych są stroną zamawiającą muszą być gotowe  od 18 kwietnia 2019 roku na przyjmowanie od wykonawców e-faktur zgodnych z podaną wcześniej definicją. Otrzymany dokument musi zostać wówczas rozpoznany automatycznie, przetworzony i zweryfikowany przez system informatyczny instytucji zamawiającej. Co w praktyce oznaczają nadchodzące zmiany dla sektora administracyjnego i jak się do nich przygotować?

Przede wszystkim podmioty składające zamówienia publiczne muszą w wyznaczonym terminie zyskać dostęp do Platformy Elektronicznego Fakturowania. Oznacza to, że należy założyć na niej konto. Ich własny system informatyczny również może zostać zintegrowany z platformą. Na stronie internetowej projektu: efaktura.gov.pl udostępniono dokumentację API służącą do integracji ERP z platformą obsługującą faktury. Prowadzone są jednocześnie bezpłatne szkolenia dla integratorów.

Projekt, który poszerza możliwości polskich przedsiębiorstw

Sprawne wdrożenie nowych przepisów w instytucjach administracji publicznej ma niebagatelne znaczenie, ponieważ otwiera nowe szanse przed polskimi przedsiębiorcami. Efaktury przyczyniają się do ograniczenia kosztów ich funkcjonowania. Elektroniczne faktury to mniej zużytego papieru, a więc troska o środowisko. Nowy unijny system obsługi zamówień publicznych ułatwia także rodzimym firmom dostęp do zamówień publicznych na terenie całej Unii Europejskiej. Przełoży się to na wzrost konkurencyjności polskiej gospodarki.

Czytaj także

Narzędzia księgowego

POLECANE

WYWIADY, RELACJE, WYDARZENIA

reklama

Ostatnio na forum

Jednolity Plik Kontrolny

Eksperci portalu infor.pl

Adam Kuchta

Redaktor portalu Infor.pl

Zostań ekspertem portalu Infor.pl »