REKLAMA

REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

Efaktura – szansa na rozwój sektora IT

REKLAMA

REKLAMA

Jesteś dostawcą rozwiązań IT dla finansów i księgowości? Jeśli tak, z pewnością zainteresują Cię zmiany w zamówieniach publicznych, które weszły w życie 18 kwietnia 2019 r. Mowa o obowiązku przyjmowania ustrukturyzowanych faktur elektronicznych, tzw. efaktur, który wprowadziła Ustawa o elektronicznym fakturowaniu w zamówieniach publicznych, koncesjach na roboty budowlane lub usługi oraz partnerstwie publiczno-prywatnym. Oznacza to możliwość integracji systemów finansowo-księgowych z rządową Platformą Elektronicznego Fakturowania (PEF).

Efaktura – co warto wiedzieć?

Instytucje publiczne, urzędy, organy władzy i administracji, oddziały ZUS i NFZ, zakłady opieki zdrowotnej, uczelnie publiczne, instytucje kultury oraz wiele innych podmiotów sektora publicznego od 18 kwietnia br. ma obowiązek przyjmowania efaktur za usługi wykonane w ramach zamówień publicznych. Obecnie dotyczy on zamówień o wartości powyżej 30 tys. euro, jednak od 1 sierpnia 2019 r. obejmie wszystkie zamówienia publiczne.

Autopromocja

Ustrukturyzowana faktura elektroniczna ma postać pliku XML zawierającego określone dane, tj. informacje identyfikujące nabywcę i sprzedającego, przedmiot sprzedaży, kwoty i daty. Dzięki zapisowi danych w formacie XML faktura może zostać przetworzona i wstępnie zaksięgowana w sposób automatyczny, bez konieczności angażowania pracowników. Efaktura w ujednoliconym formacie gwarantuje też, że dostawca towarów lub usług dla pomiotów publicznych wystawi dokładnie taki dokument, jaki jest wymagany przepisami prawa.

Nowych faktur przedsiębiorcy nie będą jednak przesyłać do zlecającego drogą mailową – do komunikacji pomiędzy podmiotami służy bowiem bezpłatna Platforma Elektronicznego Fakturowania (PEF), przygotowana przez Ministerstwo Przedsiębiorczości i Technologii z myślą o wsparciu obiegu dokumentów. Aby korzystać z PEF, niezbędne jest założenie konta, zarówno przez instytucję publiczną, jak i przedsiębiorcę. Co ważne, dzięki przygotowanemu API, do PEF można podłączyć firmowy system ERP. Aplikację PEF można także po prostu pobrać i zainstalować na swoim komputerze.

Jak dostosować system finansowo-księgowy do PEF?

Jak widać, nowe przepisy wpłyną na możliwość dostosowania dotychczasowych systemów finansowo-księgowych do wystawiania ustrukturyzowanych faktur elektronicznych w formacie XML oraz ich przesyłania do odbiorcy za pośrednictwem platformy PEF. Zmiany te mają jednak charakter pozytywny. „Dzięki stworzeniu systemu umożliwiającego wymianę dokumentów zgodnych z europejskimi standardami, zwiększamy konkurencyjność polskich firm, które od tej pory z łatwością mogą startować w przetargach na zamówienia publiczne na terenie całej Unii Europejskiej” – mówi Dominik Wójcicki, Dyrektor Departamentu Gospodarki Elektronicznej w Ministerstwie Przedsiębiorczości i Technologii.

Platforma PEF wychodzi naprzeciw oczekiwaniom przedsiębiorców oraz dostawcom rozwiązań IT dla finansów i księgowości, udostępniając nowoczesne API, które pozwala na zintegrowanie z nią istniejących systemów księgowych. Szczegółowe informacje na ten temat znaleźć można na stronie https://efaktura.gov.pl w dziale Dokumentacja. Ministerstwo przygotowało także bezpłatne szkolenia dla integratorów rozwiązań IT z Platformą Elektronicznego Fakturowania. Mogą z nich skorzystać zarówno pracownicy działów IT, którzy chcą podłączyć system finansowo-księgowy w swojej firmie do PEF, jak i twórcy programów bądź aplikacji do fakturowania czy też kompleksowych systemów ERP do zarządzania firmą. Zapisy na szkolenia prowadzone są poprzez stronę efaktura.gov.pl, w zakładce Szkolenia.

Dalszy ciąg materiału pod wideo

Ze względu na dynamicznie zachodzące procesy cyfryzacji, obejmujące także sektor publiczny, polscy przedsiębiorcy z pewnością będą chcieli szybko dostosować się do nowych przepisów – można przewidywać, że ustrukturyzowane faktury elektroniczne niebawem staną się standardem. Warto zatem już dziś rozpocząć integrację swoich systemów i rozwiązań IT z Platformą Elektronicznego Fakturowania.

Autopromocja

REKLAMA

Źródło: Artykuł sponsorowany

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:
QR Code
Podatek PIT - część 2
certificate
Jak zdobyć Certyfikat:
  • Czytaj artykuły
  • Rozwiązuj testy
  • Zdobądź certyfikat
1/10
Zeznanie PIT-37 za 2022 r. można złożyć w terminie do:
30 kwietnia 2023 r. (niedziela)
2 maja 2023 r. (wtorek)
4 maja 2023 r. (czwartek)
29 kwietnia 2023 r. (sobota)
Następne
Księgowość
Zapisz się na newsletter
Zobacz przykładowy newsletter
Zapisz się
Wpisz poprawny e-mail
Podatek od kryptowalut 2024. Jak rozliczyć?

Kiedy należy zapłacić podatek, a kiedy kryptowaluty pozostają neutralne podatkowo? Co podlega opodatkowaniu? Jaki PIT trzeba złożyć?

KSeF dopiero od 2026 roku. Minister Finansów podał dwie daty wdrożenia dla dwóch grup podatników

Na konferencji prasowej w dniu 26 kwietnia 2024 r. minister finansów Andrzej Domański podał dwie daty planowanego wdrożenia obowiązkowego modelu KSeF. Od 1 lutego 2026 r. obowiązkowy KSeF mają stosować przedsiębiorcy, których wartość sprzedaży w poprzednim roku podatkowym przekroczyła 200 mln zł. Natomiast od 1 kwietnia 2026 r. obowiązkowy KSeF mają stosować pozostali podatnicy VAT.

KSeF z dużym poślizgiem. Przedsiębiorcy i cała branża księgowa to odczują. Jak?

Decyzja ministerstwa o przesunięciu KSeF o prawie 2 lata jest niekorzystna z punktu widzenia polskich firm. Znacznie opóźni rewolucję cyfrową i wzrost konkurencyjności krajowych przedsiębiorców. Wymagać będzie także poniesienia dodatkowych kosztów przez firmy, które już zainwestowały w odpowiednie technologie i przeszkolenie personelu. Wielu dostawców oprogramowania do fakturowania i prowadzenia księgowości może zostać zmuszonych do ponownej integracji systemów. Taką opinię wyraził Rafał Strzelecki, CEO CashDirector S.A.

Kto nie poniesie kary za brak złożenia PIT-a do 30 kwietnia?

Ministerstwo Finansów informuje, że do 30 kwietnia 2024 r. podatnicy mogą zweryfikować i zmodyfikować lub zatwierdzić swoje rozliczenia w usłudze Twój e-PIT. Jeżeli podatnik nie złoży samodzielnie zeznania PIT-37 i PIT-38 za 2023 r., to z upływem 30 kwietnia zostanie ono automatycznie zaakceptowane przez system. Dzięki temu PIT będzie złożony w terminie nawet jeżeli podatnik nie podejmie żadnych działań. Ale dotyczy to tylko tych dwóch zeznań. Pozostałe PIT-y trzeba złożyć samodzielnie najpóźniej we wtorek 30 kwietnia 2024 r. Tego dnia urzędy skarbowe będą czynne do godz. 18:00.

Ekonomiczne „odkrycia” na temat WIBOR-u [polemika]

Z uwagą zapoznaliśmy się z artykułem Pana K. Szymańskiego „Kwestionowanie kredytów opartych o WIBOR, jakie argumenty można podnieść przed sądem?”, opublikowanym 16 kwietnia 2024 r. na portalu Infor.pl. Autor, jako analityk rynków finansowych, dokonuje przełomowego „odkrycia” – stwierdza niereprezentatywność WIBOR-u oraz jego spekulacyjny charakter. Jest to jeden z całej serii artykułów ekonomistów (zarówno K. Szymańskiego, jak i innych), którzy działając ramię w ramię z kancelariami prawnymi starają się stworzyć iluzję, że działający od 30 lat wskaźnik referencyjny nie działa prawidłowo, a jego stosowanie w umowach to efekt zmowy banków, której celem jest osiągnięcie nieuzasadnionych zysków kosztem konsumentów. Do tego spisku, jak rozumiemy, dołączyli KNF, UOKiK i sądy, które to instytucje jednoznacznie potwierdzają prawidłowość WIBOR-u.

Przedsiębiorca uiści podatek tylko gdy klient mu zapłaci. Tak będzie działał kasowy PIT. Od kiedy? Pod jakimi warunkami?

Resort finansów przygotował właśnie projekt nowelizacji ustawy o PIT oraz ustawy o ryczałcie ewidencjonowanym. Celem tej zmiany jest wprowadzenie od 2025 roku kasowej metody rozliczania podatku dochodowego, polegającej na tym, że przychód- podatkowy będzie powstawał w dacie zapłaty za fakturę. Z metody kasowej będą mogli korzystać przedsiębiorcy, którzy rozpoczynają działalność oraz ci, których przychody z działalności gospodarczej w roku poprzednim nie przekraczały 250 tys. euro.

Minister Domański o przyszłości KSeF. Nowe daty uruchomienia zostały wyznaczone

Minister finansów Andrzej Domański wypowiedział się dziś o audycie Krajowego Systemu e-Faktur i przyszłości KSeF. Zmiany legislacyjne w KSeF to będzie proces podzielony na dwa etapy.

Panele fotowoltaiczne - obowiązek podatkowy w akcyzie [część 2]

W katalogu czynności podlegających opodatkowaniu akcyzą znajduje się również przypadek konsumpcji. Chodzi tutaj o zużycie energii elektrycznej przez podmiot posiadający koncesję jak i przez podmiot, który koncesji nie posiada, ale zużywa wytworzoną przez siebie energię elektryczną.

KSeF dopiero od 2026 roku. Minister Finansów podał dwie daty wdrożenia dla dwóch grup podatników

Na konferencji prasowej w dniu 26 kwietnia 2024 r. minister finansów Andrzej Domański podał dwie daty planowanego wdrożenia obowiązkowego modelu KSeF. Od 1 lutego 2026 r. obowiązkowy KSeF mają stosować przedsiębiorcy, których wartość sprzedaży w poprzednim roku podatkowym przekroczyła 200 mln zł. Natomiast od 1 kwietnia 2026 r. obowiązkowy KSeF mają stosować pozostali podatnicy VAT.

Globalny podatek minimalny - zasady GloBE również w Polsce. Przedsiębiorstwa będą musiały dostosować swoje procedury rachunkowe i podatkowe

System globalnego podatku minimalnego (zasad GloBE) zawita do Polski. Przedsiębiorstwa będą musiały dostosować swoje procedury wewnętrzne, w szczególności dotyczące gromadzenia informacji rachunkowych i podatkowych.

REKLAMA