REKLAMA

REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

Obowiązkowy NIP nabywcy na paragonie od 1 stycznia 2020 r.

Obowiązkowy NIP nabywcy na paragonie od 1 stycznia 2020 r.
Obowiązkowy NIP nabywcy na paragonie od 1 stycznia 2020 r.
fot. Fotolia

REKLAMA

REKLAMA

Od początku 2020 r., po wejściu w życie nowych przepisów dotyczących wystawiania faktur do paragonów, sprzedawca nie będzie mógł wystawić faktury w każdym przypadku. Niezbędnym elementem paragonu będzie bowiem NIP nabywcy na paragonie. Co to oznacza w praktyce?

NIP nabywcy jako obowiązkowy element paragonu

Zgodnie z art. 106b ust. 5 znowelizowanej ustawy o VAT, kiedy dokonujemy sprzedaży na rzecz podmiotu prowadzącego działalność (tzw. B2B), istnieje możliwość wystawienia faktury do paragonu wyłącznie w sytuacji, gdy na paragonie dokumentującym sprzedaż został zamieszczony NIP nabywcy.

REKLAMA

REKLAMA

Nowy obowiązek zamieszczania NIP-u na paragonach będzie obowiązywał wszystkich przedsiębiorców od 1 stycznia 2020 roku. Oznacza to, że do końca 2019 roku podatnicy mogą wystawiać faktury do paragonów, które nie posiadają NIP-u nabywcy.

REKLAMA

Przykład 1

Pan Łukasz 15 września 2019 r. dokonał zakupu towarów handlowych. Sprzedaż została udokumentowana paragonem. Zgłosił się on do punktu wystawiania faktur w celu uzyskania faktury. Czy sprzedawca może wystawić fakturę do paragonu mimo braku NIP-u pana Łukasza na paragonie?

Dalszy ciąg materiału pod wideo

Tak, nowe regulacje dotyczące wystawiania faktur do paragonów dotyczą sprzedaży, która została udokumentowana paragonem od 2020 roku. W związku z tym sprzedawca powinien na żądanie pana Łukasza wystawić fakturę do paragonu na dane jego firmy.

Wprowadzone zmiany dotyczące wystawiania faktur do paragonów są kolejnym narzędziem mającym na celu uszczelnienie systemu podatkowego w Polsce oraz wyeliminowanie potencjalnych oszustw w zakresie podatku VAT. W uzasadnieniu do projektu zmiany ustawy o podatku od towarów i usług oraz niektórych innych ustaw możemy przeczytać, że „zmiany te są reakcją na zaobserwowany nieuczciwy proceder polegający na wystawianiu faktur na zaprzyjaźnione firmy, w zamian za korzyść majątkową, do paragonów fiskalnych wygenerowanych przez kasę, a nie odebranych przez klientów. Firmy na podstawie wystawionych faktur dokonują odliczenia podatku VAT, mimo że w rzeczywistości nie nabyły towarów lub usług, a tym samym zawyżają koszty podatkowe”.

Przykład 2

11 grudnia 2019 r. pan Krystian dokonał zakupu towarów handlowych w sklepie internetowym. Wraz z przesyłką otrzymał paragon wystawiony 31 grudnia 2019 r., który nie zawierał NIP-u jego firmy. 2 stycznia 2020 r. pan Krystian zwrócił się do sprzedawcy z żądaniem wystawienia faktury do paragonu, podając dane firmowe do faktury. Czy sprzedawca może wystawić fakturę do paragonu na dane firmy pana Krystiana?

Tak, mimo że pan Krystian zwrócił się z żądaniem wystawienia faktury do paragonu 2 stycznia 2020 roku, dotyczy on sprzedaży, która została udokumentowana przed końcem 2019 roku. W związku z tym sprzedawca ma obowiązek wystawienia faktury do paragonu na dane firmy pana Krystiana.

Brak możliwości wystawienia faktury do paragonu dla osoby prywatnej?

Zmiana przepisów wprowadzająca NIP jako obowiązkowy element paragonu, na podstawie którego może zostać wystawiona faktura, dotyczy wyłącznie transakcji pomiędzy firmami. W przypadku transakcji tzw. B2C, czyli pomiędzy firmą a osobą prywatną, obowiązują przepisy w brzmieniu dotychczasowym. Oznacza to, że zgodnie z art. 106i ust. 6 ustawy o VAT przedsiębiorca ma obowiązek wystawić fakturę do paragonu na żądanie nabywcy w terminie:

  • do 15 dnia miesiąca następującego po miesiącu sprzedaży – pod warunkiem, że żądanie ma miejsce przed upływem końca miesiąca, w którym sprzedaż miała miejsce bądź otrzymano całość lub część zapłaty;
  • nie później niż 15 dnia od dnia zgłoszenia żądania – pod warunkiem, że żądanie ma miejsce po końcu miesiąca, w którym miała miejsce sprzedaż bądź otrzymano całość lub część zapłaty.

Jeżeli żądanie wystawienia faktury do paragonu nastąpi po upływie trzech miesięcy od końca miesiąca, w którym miała miejsce sprzedaż, sprzedawca nie ma obowiązku wystawiania faktury do paragonu.

Przykład 3

20 grudnia 2019 r. pani Sandra, która nie prowadzi działalności gospodarczej, dokonała zakupu sofy w sklepie meblowym. Ponieważ nie chce mieć problemów z ewentualną gwarancją, 2 stycznia 2020 r. zwróciła się do sprzedawcy z prośbą o wystawienie faktury do paragonu, ponieważ wydruk faktury jest trwalszy niż wydruk paragonowy. Czy sprzedawca może wystawić fakturę do takiego paragonu?

Tak, sprzedawca ma obowiązek wystawienia faktury do paragonu, ponieważ pani Sandra zwróciła się z żądaniem przed upływem 3 miesięcy od zakupu. Mimo braku NIP-u na paragonie sprzedawca wystawia zwykłą fakturę dla osoby prywatnej.

Konsekwencje wystawienia faktury do paragonu, który nie zawiera NIP-u nabywcy

Zgodnie z art. 106b ust. 6 wystawienie na rzecz innej firmy faktury do paragonu, na którym nie znajdował się NIP nabywcy, będzie skutkowało nałożeniem 100% sankcji na sprzedawcę. Oznacza to, że organ podatkowy nałoży na przedsiębiorcę dodatkowe zobowiązanie podatkowe w wysokości 100% VAT wykazanego na wystawionej fakturze do paragonu.

100-procentowa sankcja VAT nie występuje w przypadku wystawienia faktury do paragonu na rzecz osoby prywatnej, która nie prowadzi działalności gospodarczej.

Przykład 4

2 stycznia 2020 roku pan Jan dokonał zakupu towarów handlowych i otrzymał paragon fiskalny. Kwota zakupu to 1230 zł brutto (w tym 230 zł VAT). W związku z brakiem zgłoszenia, że dokonuje zakupu jako przedsiębiorca, paragon nie zawierał jego NIP-u. Następnego dnia pan Jan zwrócił się do sprzedawcy z żądaniem wystawienia faktury do paragonu na dane firmowe. Została ona wystawiona 3 stycznia 2020 r. Jakie konsekwencje po stronie sprzedawcy będzie powodowało wystawienie takiej faktury?

W związku z tym, że na paragonie nie znajdował się NIP firmy pana Jana, sprzedawca nie miał prawa wystawienia faktury do paragonu na dane firmowe. Jedynym rozwiązaniem byłoby wystawienie faktury na pana Jana jako osobę prywatną. Jednak ponieważ faktura została wystawiona na dane firmowe pana Jana, organ podatkowy nałoży na sprzedawcę 100-procentową sankcję w wysokości 230 zł.

Polecamy: Najnowsze zmiany w VAT. Sprawdź!

Polecamy: Praktyczny przewodnik po zmianach w VAT. Sprawdź!

Czy nowe przepisy dotyczące faktur do paragonów dotyczą wszystkich przedsiębiorców?

Nowelizacja ustawy o VAT przewiduje wyłączenia z przepisów dotyczących obowiązku zamieszczania NIP-u firmy na paragonie, do którego ma zostać wystawiona faktura. Zgodnie z art. 106b ust. 7 ustawy o VAT obowiązku tego nie stosuje się do podatników świadczących usługi taksówek osobowych, z wyłączeniem wynajmu samochodów osobowych z kierowcą (PKWiU 49.32.11.0). Co więcej, ustawodawca jednocześnie wyłączył tę grupę przedsiębiorców ze 100% sankcji VAT za wystawienie faktury do paragonu, na którym nie został zamieszczony NIP nabywcy.

Przykład 5

2 stycznia 2020 r. pani Danuta skorzystała z usług firmy taksówkarskiej, w związku z czym po zakończeniu kursu otrzymała paragon. Tego samego dnia zwróciła się do firmy taksówkarskiej z prośbą o wystawienie faktury do paragonu, na którym kierowca nie zamieścił NIP-u pani Danuty. Czy w związku z tym sprzedawca może wystawić fakturę do paragonu, która będzie zawierała pełne dane firmy Pani Danuty?

Tak, w związku z tym, że pani Danuta nie dokonała krótkoterminowego wynajmu samochodu, tylko skorzystała z usług firmy taksówkarskiej, sprzedawca może wystawić fakturę do paragonu, mimo że nie zawierał on NIP-u pani Danuty. Dodatkowo sprzedawca nie zostanie obciążony sankcją VAT z tego tytułu.

Podsumowując, wprowadzenie przepisów dotyczących zamieszczania NIP-u na paragonach ma z jednej strony na celu wyeliminowanie oszustw podatkowych na gruncie podatku VAT. Z drugiej – powoduje komplikacje dla uczciwych przedsiębiorców, na których został nałożony kolejny obowiązek obok zastąpienia odwrotnego obciążenia obligatoryjnym mechanizmem split payment czy konieczności weryfikacji numerów rachunków bankowych na białej liście podatników VAT.

Małgorzata Lewandowska, ekspert wFirma.pl

Małgorzata Lewandowska, ekspert wFirma.pl
wfirma.pl
wFirma.pl jest platformą księgowości on­line udostępniającą, poza księgowością i doradztwem nowoczesne narzędzia informatyczne, niezbędne do zarządzania firmą.

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:
Autopromocja

REKLAMA

QR Code

REKLAMA

Księgowość
Mały ZUS plus 2026: ZUS wyjaśnia na przykładach co się zmienia. Niższe składki ZUS przez 36 miesięcy

W komunikacie z 22 grudnia 2025 r. Zakład Ubezpieczeń Społecznych udzielił obszernych wyjaśnień odnośnie zmian jakie zajdą od 1 stycznia 2026 r. w zakresie ulgi zwanej „mały ZUS plus”. Przedsiębiorcy, czyli osoby prowadzące pozarolniczą działalność gospodarczą będą mogły skorzystać z tej preferencji według nowych zasad, które określają w jaki sposób należy liczyć okresy ulgi.

PIT-11 od pracodawcy tylko na wniosek pracownika. Ministerstwo Finansów szykuje zmiany w informacjach podatkowych

W dniu 22 grudnia 2025 r. w wykazie prac legislacyjnych Rady Ministrów opublikowane zostały założenia projektu nowelizacji ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych (PIT) oraz ustawy o podatku dochodowym od osób prawnych (PIT). Ministerstwo Finansów przygotowuje przepisy, których celem ma być zniesienie obowiązku przekazywania z mocy prawa w każdym przypadku imiennych informacji PIT-11, PIT-8C, IFT-1R i IFT- 2R wszystkim podatnikom. Podatnik będzie miał prawo uzyskania tych imiennych informacji, co do zasady, na wniosek złożony płatnikowi lub innemu podmiotowi zobowiązanemu do ich sporządzenia. Zmiany mają wejść w życie 1 stycznia 2027 r. i będą miały zastosowanie do rozliczeń dochodów uzyskanych począwszy od 1 stycznia 2026 r.

Elementarne problemy obowiązkowego KSeF. Podatnicy będą fakturować po staremu?

Podatnicy pod koniec roku czekają DOBREJ NOWINY również dotyczącej podatków: znamy jej treść – idzie o oddalenie (najlepiej na święte nigdy) pomysłu o nazwie obowiązkowy KSeF. Jeśli nie będzie to zrobione formalnie, to zrobią to podatnicy, którzy po prostu będą fakturować po staremu i zawiadomią dostawców (usługodawców), że będą płacić tylko te faktury, które będą im formalnie doręczone w dotychczasowych postaciach; „nie będę grzebał w żadnym KSeFie, bo nie mam na to czasu ani pieniędzy” - pisze prof. dr hab. Witold Modzelewski.

Nowe limity podatkowe dla samochodów firmowych od 2026 r. MF: dotyczą też umów leasingu i najmu zawartych wcześniej, jeżeli auto nie zostało ujęte w ewidencji środków trwałych przed 1 stycznia

Od 1 stycznia 2026 r. zmieniają się limity dotyczące zaliczania do kosztów podatkowych wydatków na samochody firmowe. Ministerstwo Finansów informuje, że te nowe limity mają zastosowanie do umów leasingu i najmu zawartych przed 1 stycznia 2026 r., jeśli charakter tych umów (pod względem wymogów prawa podatkowego), nie pozwala na wprowadzenie pojazdu do ewidencji środków trwałych.

REKLAMA

Zwrot VAT do 40 dni po wdrożeniu KSeF. Dlaczego to nie jest dobra wiadomość dla księgowych?

Chociaż wokół wdrożenia KSeF nie przestają narastać wątpliwości, to trzeba uczciwie przyznać, że nowy system przyniesie również wymierne korzyści. Firmy mogą liczyć na rekordowo szybkie zwroty VAT i wreszcie uwolnić się od uciążliwego gromadzenia całych ton papierowej dokumentacji. O ile to ostatnie jest też ulgą dla księgowych, o tyle mechanizm odzyskiwania VAT budzi pewne obawy.

Potwierdzenie transakcji fakturowanej w KSeF. MF: to dobrowolna opcja. Jakie dokumenty można wydać nabywcy po wystawieniu faktury w KSeF w trybie: ONLINE, OFFLINE i awaryjnym?

W opublikowanym przez Ministerstwo Finansów Podręczniku KSeF 2.0 (część II) jest dokładnie opisana możliwość wydania nabywcy „potwierdzenia transakcji” w przypadkach wystawienia faktury w KSeF w trybie ONLINE, OFFLINE, czy w trybie awaryjnym. Okazuje się, że jest to całkowicie dobrowolna opcja, która nie jest i nie będzie uregulowana przepisami. Do czego więc może służyć to potwierdzenie transakcji i jak je wystawiać?

Reklama dźwignią handlu. A co z podatkami? Jak rozliczyć napis LED zawieszony na budynku?

Czy napis LED zawieszony na budynku ulepsza go? A może stanowi odrębny środek trwały? Odpowiedź na to pytanie ma istotne znaczenia dla prawidłowego przeprowadzenia rozliczeń podatkowych. A co na to organy skarbowe?

Zmiany w podatkach 2026: powrót wyższej składki zdrowotnej, KSeF, JPK_CIT oraz zamrożone progi PIT

Choć głośne zmiany podatkowe ostatecznie nie wejdą w życie w 2026 r., od 1 stycznia zaczynają obowiązywać regulacje, które mogą realnie podnieść obciążenia przedsiębiorców – i to bez zmiany stawek podatkowych. Niższe limity dla aut firmowych, powrót wyższej składki zdrowotnej, KSeF, JPK_CIT oraz zamrożone progi PIT oznaczają dla wielu firm ukryte podwyżki sięgające kilkudziesięciu tysięcy złotych rocznie.

REKLAMA

KSeF 2026: państwowa infrastruktura cyfrowa, która zmienia biznes głębiej niż samo fakturowanie

KSeF to nie kolejny obowiązek podatkowy, lecz jedna z największych transformacji cyfrowych polskiej gospodarki. Od 2026 roku system zmieni nie tylko sposób wystawiania faktur, ale całą architekturę zarządzania danymi finansowymi, ryzykiem i płynnością w firmach. Eksperci Ministerstwa Finansów, KAS i rynku IT zgodnie podkreślają: to moment, w którym państwo staje się operatorem infrastruktury biznesowej, a przedsiębiorstwa muszą nauczyć się funkcjonować w czasie rzeczywistym.

Przelewy bankowe w Święta i Nowy Rok. Kiedy wysłać przelew, by na pewno doszedł przed końcem roku?

Koniec roku obfituje w dużo dni wolnych. Co z przelewami bankowymi wysłanymi w tych dniach dniach? Kiedy najlepiej wysłać przelew, aby dotarł na czas? Czy będą działać płatności natychmiastowe? Warto terminowe płatności zaplanować z wyprzedzeniem.

Zapisz się na newsletter
Chcesz uniknąć błędów? Być na czasie z najnowszymi zmianami w podatkach? Zapisz się na nasz newsletter i otrzymuj rzetelne informacje prosto na swoją skrzynkę.
Zaznacz wymagane zgody
loading
Zapisując się na newsletter wyrażasz zgodę na otrzymywanie treści reklam również podmiotów trzecich
Administratorem danych osobowych jest INFOR PL S.A. Dane są przetwarzane w celu wysyłki newslettera. Po więcej informacji kliknij tutaj.
success

Potwierdź zapis

Sprawdź maila, żeby potwierdzić swój zapis na newsletter. Jeśli nie widzisz wiadomości, sprawdź folder SPAM w swojej skrzynce.

failure

Coś poszło nie tak

REKLAMA