REKLAMA

REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

Fakturowanie w 2013 roku – komentarz do wyjaśnień Ministerstwa Finansów

fakturowanie 2013
fakturowanie 2013

REKLAMA

REKLAMA

Istotne, a wręcz rewolucyjne zmiany w zakresie wystawiania faktur VAT, jakie obowiązują od początku 2013 roku doczekały się obszernych wyjaśnień Ministerstwa Finansów. Okazuje się, że również te wyjaśnienia MF są w niektórych aspektach mocno kontrowersyjne. Dzięki uprzejmości Instytutu Studiów Podatkowych Modzelewski i Wspólnicy publikujemy poniżej w całości komentarz Instytutu do tych wyjaśnień Ministerstwa.

W związku z Komunikatem pt. „Zmiany w zakresie fakturowania”, zamieszczonym na stronie Ministerstwa Finansów w dniu 27 grudnia 2012 r., który dotyczy w szczególności zmian stanu prawnego w zakresie zasad wystawiania faktur, należy stwierdzić, że komunikat ten zawiera również informacje wprowadzające w błąd, sprzeczne z obowiązującym od dnia 1 stycznia 2013 r. stanem prawnym.

REKLAMA

Autopromocja

Wystawianie faktur VAT od 2013 roku – zapoznaj się z nowymi zasadami

Nieprawdą jest, że w związku z nowym modelem fakturowania „przedsiębiorca nie jest obowiązany do stosowania żadnych technicznych procesów oraz wdrażania jakichkolwiek regulaminów”, jak czytamy w komunikacie.

Stwierdzenie to wprowadza w błąd podatników, gdyż zgodnie z nowo dodanym do rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 28 marca 2011 r. w sprawie zwrotu podatku niektórym podatnikom, wystawiania faktur, sposobu ich przechowywania oraz listy towarów i usług, do których nie mają zastosowania zwolnienia od podatku od towarów i usług (Dz.U. z 2011 r. Nr 68, poz. 360) przepisem § 20a, podatnik określa „sposób zapewnienia autentyczności pochodzenia, integralności treści i czytelności faktury”.

Od 2013 roku będzie można wystawiać faktury uproszczone

Dalszy ciąg materiału pod wideo

Nakaz ten nie jest rozwiązaniem fakultatywnym, co jednoznacznie wynika z treści przepisu, w którym nie użyto słów „może”, jak np. w przypadku faktur wewnętrznych (§ 24). Nakaz ten wynika wprost z dyrektywy 2010/45/UE i wiąże się z koniecznością wprowadzenia określonych zasad wewnętrznych, które w prawie polskim stanowią część regulaminu wewnętrznego podatnika.

Należy dodać, że w celu wykonania obowiązku podatnik musi zapewnić prowadzenie tzw. kontroli biznesowej. Zgodnie z notami wyjaśniającymi do dyrektywy 2010/45/UE należy stwierdzić, że „kontrole biznesowe to proces stworzony, wdrożony i stale aktualizowany przez osoby odpowiedzialne (zarząd, personel i właścicieli) w celu zapewnienia prawidłowego funkcjonowania finansów, rachunkowości i sprawozdawczości w firmie oraz przestrzegania wymogów prawnych”.

Faktura VAT 2013

Jest oczywistym, że nie można „wdrożyć” i „stale aktualizować” czegoś, czego formalnie nie określono. Jak podatnik udowodni wykonanie obowiązku nałożonego przepisem prawa, skoro – zdaniem Autorów Komunikatu – niczego nie musi robić?

Nie jest również prawdziwe stwierdzenie zawarte w powyższym Komunikacie, że podatnicy w nowym stanie prawnym nadal mogą oznaczać faktury wystawiane dla potrzeb podatku od towarów i usług wyrazami „faktura VAT”. Jest to stwierdzenie niezgodne z treścią przepisów obowiązujących od dnia 1 stycznia 2013 r., bo od tej pory „faktur VAT” po prostu nie ma. Blisko 20 lat temu „fakturę VAT” celowo wyodrębniono spośród innych faktur występujących w obrocie właśnie w celu nadania temu dokumentowi prawnych cech dokumentu podatkowego. Autorzy Komunikatu zdaje się, że o tym zapomnieli. 

Faktura VAT i fakturowanie w 2013 roku - wyjaśnienia Ministerstwa Finansów

REKLAMA

Od tej pory dla potrzeb tego podatku wystawia się wyłącznie „faktury”. Nasuwa się dość oczywiste pytanie po co usunięto z przepisów prawa pojęcie „faktury VAT”, aby następnie stwierdzić, że jakoby istnieje ono w dalszym ciągu. Można podejrzewać, że Autorzy Komunikatu mylą czynności handlowe z obowiązkami o charakterze publicznoprawnym, które już nie przewidują istnienia tego rodzaju dokumentu.

Nie jest prawdą stwierdzenie, że zmiany dotyczą jedynie „niewielkiej grupy podatników”. Jest wręcz odwrotnie: zmiany te dotyczą wszystkich podatników VAT czynnych, czyli około 1,5 mln podmiotów.

Ministerstwo Finansów w wydanym przez siebie Komunikacie podkreśla, że większość wprowadzonych od dnia 1 stycznia 2013 r. zmian ma dla podatników „charakter fakultatywny”. Jest to stwierdzenie z gruntu nieprawdziwe. Wprowadzone zmiany mają dla podatników charakter obligatoryjny – w prawie publicznym nie ma obowiązków o charakterze fakultatywnym.

W nowych regulacjach istnieją również przypadki, w których prawodawca pozostawił podatnikom możliwość wyboru sposobu oraz formy fakturowania, lecz dokonanie tego wyboru ma charakter obowiązku i musi z oczywistych powodów przyjąć formę dokumentu wewnętrznego.

Wystawianie faktur VAT od 2013 roku – zapoznaj się z nowymi zasadami


W związku z powyższym ze smutkiem stwierdzić należy, że Komunikat z dnia 27 grudnia 2012 r., zamiast rozwiewać wątpliwości, których w ostatnim czasie przybywa coraz więcej, zawiera informacje nieprawdziwe wynikające z nieznajomości przepisów prawa.

Co najbardziej niepokojące, wprowadzenie w błąd podatników może powodować odpowiedzialność karnoskarbową. Zgodnie z art. 62 Kodeksu karnego skarbowego: „kto wbrew obowiązkowi nie wystawia faktury lub rachunku za wykonanie świadczenia, wystawia je w sposób wadliwy albo odmawia ich wydania podlega karze grzywny do 180 stawek dziennych”, natomiast „kto fakturę lub rachunek (…) wystawia w sposób nierzetelny albo takim dokumentem posługuje się, podlega karze grzywny do 240 stawek dziennych”.

Zaskakujące jest lekkomyślne bagatelizowanie przez Autorów Komunikatu obowiązków fakturowych wprowadzonych z dniem 1 stycznia 2013 r.; prawdopodobnie jest to spowodowane zbyt późnym opublikowaniem tych przepisów, przez co nikomu nie dano szansy na ich wdrożenie z początkiem tego roku.

Instytut Studiów Podatkowych

Źródło: INFOR

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:
Autopromocja

REKLAMA

QR Code

© Materiał chroniony prawem autorskim - wszelkie prawa zastrzeżone. Dalsze rozpowszechnianie artykułu za zgodą wydawcy INFOR PL S.A.

REKLAMA

Księgowość
Zapisz się na newsletter
Zobacz przykładowy newsletter
Zapisz się
Wpisz poprawny e-mail
ETS 2: Na czym polega nowy system handlu emisjami w UE. Założenia, harmonogram i skutki wdrożenia. Czy jest szansa na rezygnację z ETS 2?

Unijny system handlu uprawnieniami do emisji (EU ETS) odgrywa kluczową rolę w polityce klimatycznej UE, jednak jego rozszerzenie na nowe sektory gospodarki w ramach ETS 2 budzi kontrowersje. W artykule przedstawione zostały założenia systemu ETS 2, jego harmonogram wdrożenia oraz potencjalne skutki ekonomiczne i społeczne. Przeanalizowano również możliwości opóźnienia lub rezygnacji z wdrożenia ETS 2 w kontekście polityki klimatycznej oraz nacisków gospodarczych i społecznych.

Samotny rodzic, ulga podatkowa i 800+. Komu skarbówka pozwoli skorzystać, a kto zostanie z niczym?

Ulga prorodzinna to temat, który każdego roku podczas rozliczeń PIT budzi wiele emocji, zwłaszcza wśród rozwiedzionych lub żyjących w separacji rodziców. Czy opieka naprzemienna oznacza równe prawa do ulgi? Czy ten rodzaj opieki daje możliwość rozliczenia PIT jako samotny rodzic? Ministerstwo Finansów rozwiewa wątpliwości.

Twój e-PIT 2025: logowanie. Dane autoryzujące, bankowość elektroniczna, Profil Zaufany, mObywatel, e-Dowód

W ramach usługi Twój e-PIT przygotowanej przez Ministerstwo Finansów i Krajową Administrację Skarbową w 2025 roku, można złożyć elektronicznie zeznania podatkowe: PIT-28, PIT-36, PIT-36L, PIT-37 i PIT-38 a także oświadczenie PIT-OP i informację PIT-DZ. Czas na to rozliczenie jest do 30 kwietnia 2025 r. Najpierw jednak trzeba się zalogować do e-US (e-Urząd Skarbowy - urzadskarbowy.gov.pl). Jak to zrobić?

Księgowy, biuro rachunkowe czy samodzielna księgowość? Jeden błąd może kosztować Cię fortunę!

Prowadzenie księgowości to obowiązek każdego przedsiębiorcy, ale sposób jego realizacji zależy od wielu czynników. Zatrudnienie księgowego, współpraca z biurem rachunkowym czy samodzielne rozliczenia – każda opcja ma swoje plusy i minusy. Źle dobrane rozwiązanie może prowadzić do kosztownych błędów, kar i niepotrzebnego stresu. Sprawdź, komu najlepiej powierzyć finanse swojej firmy i uniknij pułapek, które mogą Cię słono kosztować!

REKLAMA

Czym są przychody pasywne, wykluczające z Estońskiego CIT? Sądy odpowiadają niejednoznacznie

Przychody pasywne w Estońskim CIT. Czy w przypadku gdy firma informatyczna sprzedaje prawa do gier jako licencje, są to przychody pasywne, wykluczające z Estońskiego CIT? Na pytanie, czy limit do 50% przychodów z wierzytelności dla podatników na Estońskim CIT powinien być liczony z uwzględnieniem zbywania własnych wierzytelności w ramach faktoringu, sądy odpowiadają niejednoznacznie.

Dość biurokratycznych absurdów! 14 kluczowych zmian, które uwolnią firmy od zbędnych ograniczeń

Mikro, małe i średnie firmy od lat duszą się pod ciężarem skomplikowanych przepisów i biurokratycznych wymagań. Rzecznik MŚP, Agnieszka Majewska, przekazała premierowi Donaldowi Tuskowi listę 14 postulatów, które mogą zrewolucjonizować prowadzenie działalności gospodarczej w Polsce. Uproszczenia podatkowe, ograniczenie kontroli, mniej biurokracji i szybsze procedury inwestycyjne – te zmiany mogą zdecydować o przyszłości setek tysięcy przedsiębiorstw. Czy rząd odpowie na ten apel?

Odliczenie w PIT zakupu smartfona, smartwatcha i tabletu jest możliwe. Kto ma takie prawo? [Ulga rehabilitacyjna 2025]

Wydatki poniesione przez podatnika z orzeczoną niepełnosprawnością na zakup telefonu komórkowego (smartfona), smartwatcha i tabletu oraz oprogramowania i baterii do tych urządzeń (a także na naprawy tych urządzeń), można uznać za wydatki, podlegające odliczeniu w ramach ulgi rehabilitacyjnej określonej w art. 26 ust. 1 pkt 6 w zw. z art. 26 ust. 7a pkt 3 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych. Podstawowym warunkiem tego odliczenia jest to, by te urządzenia ułatwiały wykonywanie czynności życiowych, stosownie do potrzeb wynikających z niepełnosprawności. Takie jest stanowisko Dyrektora Krajowej Informacji Skarbowej zaprezentowane np. w interpretacji indywidualnej z 19 listopada 2024 r.

Twój e-PIT już jest! Jak szybko rozliczyć PIT i otrzymać zwrot podatku?

Usługa Twój e-PIT ruszyła 15 lutego 2025 roku rusza. To najprostszy sposób na szybkie i wygodne rozliczenie podatku PIT za 2024 rok. Sprawdź, jakie nowości wprowadzono w tym roku i jak złożyć zeznanie w kilka kliknięć, by nie czekać na zwrot podatku!

REKLAMA

Zaniechanie poboru podatku od subwencji i wsparcia finansowego z tarcz PFR do końca 2026 roku

Ministerstwo Finansów chce wydłużyć do końca 2026 r. okres zaniechania poboru podatku od subwencji finansowych oraz finansowania preferencyjnego udzielonych przez PFR w ramach tarcz – wynika z projektu rozporządzenia, opublikowanego 14 lutego 2025 r. na stronach Rządowego Centrum Legislacji.

Twój e-PIT 2025: jakie ulgi podatkowe trzeba wypełnić samemu? Jak złożyć zeznanie podatkowe za 2024 rok?

Od 15 lutego do 30 kwietnia 2025 r. można składać roczne zeznania podatkowe PIT i rozliczyć dochody (przychody) uzyskane w 2024 roku. Ministerstwo Finansów zachęca do korzystania z e-usług Krajowej Administracji Skarbowej i rozliczania podatków drogą elektroniczną. W 2025 r. kolejny raz z usługi Twój e-PIT będą mogły skorzystać również osoby prowadzące działalność gospodarczą oraz działy specjalne produkcji rolnej. Pierwszy raz usługa Twój e-PIT będzie dostępna także w aplikacji mobilnej e-Urząd Skarbowy (e-US). MF i KAS zachęcają także do aktywowania usługi e-korespondencji przy okazji logowania do e-US w związku z rozliczeniem podatku.

REKLAMA