REKLAMA

REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

Fakturowanie w 2013 roku – komentarz do wyjaśnień Ministerstwa Finansów

Subskrybuj nas na Youtube
Dołącz do ekspertów Dołącz do grona ekspertów
fakturowanie 2013
fakturowanie 2013

REKLAMA

REKLAMA

Istotne, a wręcz rewolucyjne zmiany w zakresie wystawiania faktur VAT, jakie obowiązują od początku 2013 roku doczekały się obszernych wyjaśnień Ministerstwa Finansów. Okazuje się, że również te wyjaśnienia MF są w niektórych aspektach mocno kontrowersyjne. Dzięki uprzejmości Instytutu Studiów Podatkowych Modzelewski i Wspólnicy publikujemy poniżej w całości komentarz Instytutu do tych wyjaśnień Ministerstwa.

W związku z Komunikatem pt. „Zmiany w zakresie fakturowania”, zamieszczonym na stronie Ministerstwa Finansów w dniu 27 grudnia 2012 r., który dotyczy w szczególności zmian stanu prawnego w zakresie zasad wystawiania faktur, należy stwierdzić, że komunikat ten zawiera również informacje wprowadzające w błąd, sprzeczne z obowiązującym od dnia 1 stycznia 2013 r. stanem prawnym.

REKLAMA

Autopromocja

Wystawianie faktur VAT od 2013 roku – zapoznaj się z nowymi zasadami

Nieprawdą jest, że w związku z nowym modelem fakturowania „przedsiębiorca nie jest obowiązany do stosowania żadnych technicznych procesów oraz wdrażania jakichkolwiek regulaminów”, jak czytamy w komunikacie.

Stwierdzenie to wprowadza w błąd podatników, gdyż zgodnie z nowo dodanym do rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 28 marca 2011 r. w sprawie zwrotu podatku niektórym podatnikom, wystawiania faktur, sposobu ich przechowywania oraz listy towarów i usług, do których nie mają zastosowania zwolnienia od podatku od towarów i usług (Dz.U. z 2011 r. Nr 68, poz. 360) przepisem § 20a, podatnik określa „sposób zapewnienia autentyczności pochodzenia, integralności treści i czytelności faktury”.

Od 2013 roku będzie można wystawiać faktury uproszczone

Dalszy ciąg materiału pod wideo

REKLAMA

Nakaz ten nie jest rozwiązaniem fakultatywnym, co jednoznacznie wynika z treści przepisu, w którym nie użyto słów „może”, jak np. w przypadku faktur wewnętrznych (§ 24). Nakaz ten wynika wprost z dyrektywy 2010/45/UE i wiąże się z koniecznością wprowadzenia określonych zasad wewnętrznych, które w prawie polskim stanowią część regulaminu wewnętrznego podatnika.

Należy dodać, że w celu wykonania obowiązku podatnik musi zapewnić prowadzenie tzw. kontroli biznesowej. Zgodnie z notami wyjaśniającymi do dyrektywy 2010/45/UE należy stwierdzić, że „kontrole biznesowe to proces stworzony, wdrożony i stale aktualizowany przez osoby odpowiedzialne (zarząd, personel i właścicieli) w celu zapewnienia prawidłowego funkcjonowania finansów, rachunkowości i sprawozdawczości w firmie oraz przestrzegania wymogów prawnych”.

Faktura VAT 2013

Jest oczywistym, że nie można „wdrożyć” i „stale aktualizować” czegoś, czego formalnie nie określono. Jak podatnik udowodni wykonanie obowiązku nałożonego przepisem prawa, skoro – zdaniem Autorów Komunikatu – niczego nie musi robić?

Nie jest również prawdziwe stwierdzenie zawarte w powyższym Komunikacie, że podatnicy w nowym stanie prawnym nadal mogą oznaczać faktury wystawiane dla potrzeb podatku od towarów i usług wyrazami „faktura VAT”. Jest to stwierdzenie niezgodne z treścią przepisów obowiązujących od dnia 1 stycznia 2013 r., bo od tej pory „faktur VAT” po prostu nie ma. Blisko 20 lat temu „fakturę VAT” celowo wyodrębniono spośród innych faktur występujących w obrocie właśnie w celu nadania temu dokumentowi prawnych cech dokumentu podatkowego. Autorzy Komunikatu zdaje się, że o tym zapomnieli. 

Faktura VAT i fakturowanie w 2013 roku - wyjaśnienia Ministerstwa Finansów

REKLAMA

Od tej pory dla potrzeb tego podatku wystawia się wyłącznie „faktury”. Nasuwa się dość oczywiste pytanie po co usunięto z przepisów prawa pojęcie „faktury VAT”, aby następnie stwierdzić, że jakoby istnieje ono w dalszym ciągu. Można podejrzewać, że Autorzy Komunikatu mylą czynności handlowe z obowiązkami o charakterze publicznoprawnym, które już nie przewidują istnienia tego rodzaju dokumentu.

Nie jest prawdą stwierdzenie, że zmiany dotyczą jedynie „niewielkiej grupy podatników”. Jest wręcz odwrotnie: zmiany te dotyczą wszystkich podatników VAT czynnych, czyli około 1,5 mln podmiotów.

Ministerstwo Finansów w wydanym przez siebie Komunikacie podkreśla, że większość wprowadzonych od dnia 1 stycznia 2013 r. zmian ma dla podatników „charakter fakultatywny”. Jest to stwierdzenie z gruntu nieprawdziwe. Wprowadzone zmiany mają dla podatników charakter obligatoryjny – w prawie publicznym nie ma obowiązków o charakterze fakultatywnym.

W nowych regulacjach istnieją również przypadki, w których prawodawca pozostawił podatnikom możliwość wyboru sposobu oraz formy fakturowania, lecz dokonanie tego wyboru ma charakter obowiązku i musi z oczywistych powodów przyjąć formę dokumentu wewnętrznego.

Wystawianie faktur VAT od 2013 roku – zapoznaj się z nowymi zasadami


W związku z powyższym ze smutkiem stwierdzić należy, że Komunikat z dnia 27 grudnia 2012 r., zamiast rozwiewać wątpliwości, których w ostatnim czasie przybywa coraz więcej, zawiera informacje nieprawdziwe wynikające z nieznajomości przepisów prawa.

Co najbardziej niepokojące, wprowadzenie w błąd podatników może powodować odpowiedzialność karnoskarbową. Zgodnie z art. 62 Kodeksu karnego skarbowego: „kto wbrew obowiązkowi nie wystawia faktury lub rachunku za wykonanie świadczenia, wystawia je w sposób wadliwy albo odmawia ich wydania podlega karze grzywny do 180 stawek dziennych”, natomiast „kto fakturę lub rachunek (…) wystawia w sposób nierzetelny albo takim dokumentem posługuje się, podlega karze grzywny do 240 stawek dziennych”.

Zaskakujące jest lekkomyślne bagatelizowanie przez Autorów Komunikatu obowiązków fakturowych wprowadzonych z dniem 1 stycznia 2013 r.; prawdopodobnie jest to spowodowane zbyt późnym opublikowaniem tych przepisów, przez co nikomu nie dano szansy na ich wdrożenie z początkiem tego roku.

Instytut Studiów Podatkowych

Zapisz się na newsletter
Chcesz uniknąć błędów? Być na czasie z najnowszymi zmianami w podatkach? Zapisz się na nasz newsletter i otrzymuj rzetelne informacje prosto na swoją skrzynkę.
Zaznacz wymagane zgody
loading
Zapisując się na newsletter wyrażasz zgodę na otrzymywanie treści reklam również podmiotów trzecich
Administratorem danych osobowych jest INFOR PL S.A. Dane są przetwarzane w celu wysyłki newslettera. Po więcej informacji kliknij tutaj.
success

Potwierdź zapis

Sprawdź maila, żeby potwierdzić swój zapis na newsletter. Jeśli nie widzisz wiadomości, sprawdź folder SPAM w swojej skrzynce.

failure

Coś poszło nie tak

Źródło: INFOR

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:
Autopromocja

REKLAMA

QR Code

© Materiał chroniony prawem autorskim - wszelkie prawa zastrzeżone. Dalsze rozpowszechnianie artykułu za zgodą wydawcy INFOR PL S.A.

REKLAMA

Księgowość
Zapisz się na newsletter
Zobacz przykładowy newsletter
Zapisz się
Wpisz poprawny e-mail
Kolejna rewolucja i sensacyjne zmiany w KSeF i elektronicznym fakturowaniu. Czy są nowe terminy, co z możliwością fakturowania offline

Deregulacja idzie pełną parą. Rząd zmienia nie tylko obowiązujące już przepisy, ale i te, które dopiero mają wejść w życie. Przykładem takiej deregulacji są przepisy o KSeF czyli o obowiązkowym przejściu na wyłącznie cyfrowe e-faktury. Co się zmieni, co z terminami obowiązkowego przejścia na e-fakturowanie dla poszczególnych grup podatników?

BPO jako most do innowacji: Jak outsourcing pomaga firmom wyjść ze swojej bańki i myśleć globalnie

W dzisiejszym dynamicznym środowisku biznesowym, gdzie innowacyjność decyduje o przewadze konkurencyjnej, wiele przedsiębiorstw boryka się z paradoksem: potrzebują dostępu do najnowszych technologii i świeżych perspektyw, ale ograniczają ich własne zasoby, lokalizacja czy kultura organizacyjna. Business Process Outsourcing (BPO) staje się w tym kontekście nie tylko narzędziem optymalizacji kosztów, ale przede wszystkim bramą do globalnej puli wiedzy i innowacji.

Nowelizacja ustawy o VAT dot. obowiązkowego KSeF. Rząd podjął decyzję

W dniu 17 czerwca 2025 r. Rada Ministrów przyjęła projekt ustawy o zmianie ustawy o podatku od towarów oraz zmieniająca ustawę o zmianie ustawy o podatku od towarów i usług oraz niektórych innych ustaw, przedłożony przez Ministra Finansów. Ta nowelizacja ma na celu wprowadzenie obowiązkowego modelu Krajowego Systemu e-Faktur („KSeF”), czyli specjalnego systemu elektronicznego do wystawiania i odbierania faktur (tzw. faktur ustrukturyzowanych). Oznaczać to będzie odejście od papierowych faktur VAT. Ponadto, w związku z wejściem w życie nowego systemu, o 1/3 skrócony zostanie podstawowy termin zwrotu VAT – z 60 do 40 dni. Wprowadzenie tego systemu zostanie podzielone na 2 etapy, aby firmy lepiej mogły się do niego dostosować.

Nowelizacja ustawy o VAT dot. obowiązkowego KSeF. Rząd podjął decyzję

W dniu 17 czerwca 2025 r. Rada Ministrów przyjęła projekt ustawy o zmianie ustawy o podatku od towarów oraz zmieniająca ustawę o zmianie ustawy o podatku od towarów i usług oraz niektórych innych ustaw, przedłożony przez Ministra Finansów. Ta nowelizacja ma na celu wprowadzenie obowiązkowego modelu Krajowego Systemu e-Faktur („KSeF”), czyli specjalnego systemu elektronicznego do wystawiania i odbierania faktur (tzw. faktur ustrukturyzowanych). Oznaczać to będzie odejście od papierowych faktur VAT. Ponadto, w związku z wejściem w życie nowego systemu, o 1/3 skrócony zostanie podstawowy termin zwrotu VAT – z 60 do 40 dni. Wprowadzenie tego systemu zostanie podzielone na 2 etapy, aby firmy lepiej mogły się do niego dostosować.

REKLAMA

Wzmożone kontrole upoważnionych i zarejestrowanych eksporterów w UE

Od czerwca 2025 r. unijne służby celne rozpoczęły skoordynowane i intensywne kontrole firm posiadających status upoważnionego eksportera (UE) oraz zarejestrowanego eksportera (REX). Działania te są odpowiedzią na narastające nieprawidłowości w dokumentowaniu preferencyjnego pochodzenia towarów i mają na celu uszczelnienie systemu celnego w ramach umów o wolnym handlu.

8 Najczęstszych błędów przy wycenie usług księgowych

Prawidłowa wycena usług księgowych pozwala prowadzić rentowne biuro rachunkowe. Za niskie wynagrodzenie za usługi księgowe spowoduje w pewnym momencie zapaść zdrowotną księgowej, wypalenie zawodowe, depresję, problemy w życiu osobistym.

Audytor pod lupą – IAASB zmienia zasady współpracy i czeka na opinie

Jak audytorzy powinni korzystać z wiedzy zewnętrznych ekspertów? IAASB proponuje zmiany w międzynarodowych standardach i otwiera konsultacje społeczne. To szansa, by wpłynąć na przyszłość audytu – głos można oddać do 24 lipca 2025 r.

Zamiast imigrantów na stałe ich praca zdalna. Nowa szansa dla gospodarki dzięki deregulacji

Polska jako hub rozliczeniowy: Jak deregulacja podatkowa może przynieść miliardowe wpływy? Zgodnie z szacunkami rynkowych ekspertów, gdyby Polska zrezygnowała z obowiązku przedstawiania certyfikatów rezydencji podatkowej, mogłaby zwiększyć liczbę zagranicznych freelancerów zatrudnianych zdalnie przez polskie firmy do około 1 mln osób rocznie.

REKLAMA

Zmiany w zamówieniach publicznych od 2026 r. Wyższy próg stosowania Prawa zamówień publicznych i jego skutki dla zamawiających i wykonawców

W ostatnich dniach maja br Rada Ministrów przedłożyła Sejmowi projekt ustawy deregulacyjnej (druk nr 1303 z dnia 27 maja 2025 r.), który przewiduje m.in. podwyższenie minimalnego progu stosowania ustawy Prawo zamówień publicznych (Pzp) oraz ustawy o umowie koncesji z dnia 21 października 2016 r. z obecnych 130 000 zł netto do 170 000 zł netto. Planowana do wejścia w życie 1 stycznia 2026 r. zmiana ma charakter systemowy i wpisuje się w szerszy trend upraszczania procedur oraz dostosowywania ich do aktualnych realiów gospodarczych.

Obowiązkowy KSeF 2026: będzie problem z udostępnieniem faktury ustrukturyzowanej kontrahentowi. Prof. Modzelewski: Większość nabywców nie będzie tym zainteresowana

W 2026 roku większość kontrahentów nie będzie zainteresowanych tzw. „udostępnieniem” faktur ustrukturyzowanych – jedną z dwóch form przekazania tych faktur w obowiązkowym modelu Krajowego Systemu e-Faktur. Oczekiwać będą wystawienia innych dokumentów, które uznają za wywołujące skutki cywilnoprawne. Wystawcy prawdopodobnie wprowadzą odrębny dokument handlowy, który z istoty nie będzie fakturą ustrukturyzowaną. Może on być wystawiony zarówno przed jak i po wystawieniu tej faktury ustrukturyzowanej - pisze prof. dr hab. Witold Modzelewski.

REKLAMA