REKLAMA

REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

Fakturowanie w 2013 roku – komentarz do wyjaśnień Ministerstwa Finansów

fakturowanie 2013
fakturowanie 2013

REKLAMA

REKLAMA

Istotne, a wręcz rewolucyjne zmiany w zakresie wystawiania faktur VAT, jakie obowiązują od początku 2013 roku doczekały się obszernych wyjaśnień Ministerstwa Finansów. Okazuje się, że również te wyjaśnienia MF są w niektórych aspektach mocno kontrowersyjne. Dzięki uprzejmości Instytutu Studiów Podatkowych Modzelewski i Wspólnicy publikujemy poniżej w całości komentarz Instytutu do tych wyjaśnień Ministerstwa.

W związku z Komunikatem pt. „Zmiany w zakresie fakturowania”, zamieszczonym na stronie Ministerstwa Finansów w dniu 27 grudnia 2012 r., który dotyczy w szczególności zmian stanu prawnego w zakresie zasad wystawiania faktur, należy stwierdzić, że komunikat ten zawiera również informacje wprowadzające w błąd, sprzeczne z obowiązującym od dnia 1 stycznia 2013 r. stanem prawnym.

REKLAMA

REKLAMA

Autopromocja

Wystawianie faktur VAT od 2013 roku – zapoznaj się z nowymi zasadami

Nieprawdą jest, że w związku z nowym modelem fakturowania „przedsiębiorca nie jest obowiązany do stosowania żadnych technicznych procesów oraz wdrażania jakichkolwiek regulaminów”, jak czytamy w komunikacie.

Stwierdzenie to wprowadza w błąd podatników, gdyż zgodnie z nowo dodanym do rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 28 marca 2011 r. w sprawie zwrotu podatku niektórym podatnikom, wystawiania faktur, sposobu ich przechowywania oraz listy towarów i usług, do których nie mają zastosowania zwolnienia od podatku od towarów i usług (Dz.U. z 2011 r. Nr 68, poz. 360) przepisem § 20a, podatnik określa „sposób zapewnienia autentyczności pochodzenia, integralności treści i czytelności faktury”.

REKLAMA

Od 2013 roku będzie można wystawiać faktury uproszczone

Dalszy ciąg materiału pod wideo

Nakaz ten nie jest rozwiązaniem fakultatywnym, co jednoznacznie wynika z treści przepisu, w którym nie użyto słów „może”, jak np. w przypadku faktur wewnętrznych (§ 24). Nakaz ten wynika wprost z dyrektywy 2010/45/UE i wiąże się z koniecznością wprowadzenia określonych zasad wewnętrznych, które w prawie polskim stanowią część regulaminu wewnętrznego podatnika.

Należy dodać, że w celu wykonania obowiązku podatnik musi zapewnić prowadzenie tzw. kontroli biznesowej. Zgodnie z notami wyjaśniającymi do dyrektywy 2010/45/UE należy stwierdzić, że „kontrole biznesowe to proces stworzony, wdrożony i stale aktualizowany przez osoby odpowiedzialne (zarząd, personel i właścicieli) w celu zapewnienia prawidłowego funkcjonowania finansów, rachunkowości i sprawozdawczości w firmie oraz przestrzegania wymogów prawnych”.

Faktura VAT 2013

Jest oczywistym, że nie można „wdrożyć” i „stale aktualizować” czegoś, czego formalnie nie określono. Jak podatnik udowodni wykonanie obowiązku nałożonego przepisem prawa, skoro – zdaniem Autorów Komunikatu – niczego nie musi robić?

Nie jest również prawdziwe stwierdzenie zawarte w powyższym Komunikacie, że podatnicy w nowym stanie prawnym nadal mogą oznaczać faktury wystawiane dla potrzeb podatku od towarów i usług wyrazami „faktura VAT”. Jest to stwierdzenie niezgodne z treścią przepisów obowiązujących od dnia 1 stycznia 2013 r., bo od tej pory „faktur VAT” po prostu nie ma. Blisko 20 lat temu „fakturę VAT” celowo wyodrębniono spośród innych faktur występujących w obrocie właśnie w celu nadania temu dokumentowi prawnych cech dokumentu podatkowego. Autorzy Komunikatu zdaje się, że o tym zapomnieli. 

Faktura VAT i fakturowanie w 2013 roku - wyjaśnienia Ministerstwa Finansów

Od tej pory dla potrzeb tego podatku wystawia się wyłącznie „faktury”. Nasuwa się dość oczywiste pytanie po co usunięto z przepisów prawa pojęcie „faktury VAT”, aby następnie stwierdzić, że jakoby istnieje ono w dalszym ciągu. Można podejrzewać, że Autorzy Komunikatu mylą czynności handlowe z obowiązkami o charakterze publicznoprawnym, które już nie przewidują istnienia tego rodzaju dokumentu.

Nie jest prawdą stwierdzenie, że zmiany dotyczą jedynie „niewielkiej grupy podatników”. Jest wręcz odwrotnie: zmiany te dotyczą wszystkich podatników VAT czynnych, czyli około 1,5 mln podmiotów.

Ministerstwo Finansów w wydanym przez siebie Komunikacie podkreśla, że większość wprowadzonych od dnia 1 stycznia 2013 r. zmian ma dla podatników „charakter fakultatywny”. Jest to stwierdzenie z gruntu nieprawdziwe. Wprowadzone zmiany mają dla podatników charakter obligatoryjny – w prawie publicznym nie ma obowiązków o charakterze fakultatywnym.

W nowych regulacjach istnieją również przypadki, w których prawodawca pozostawił podatnikom możliwość wyboru sposobu oraz formy fakturowania, lecz dokonanie tego wyboru ma charakter obowiązku i musi z oczywistych powodów przyjąć formę dokumentu wewnętrznego.

Wystawianie faktur VAT od 2013 roku – zapoznaj się z nowymi zasadami


W związku z powyższym ze smutkiem stwierdzić należy, że Komunikat z dnia 27 grudnia 2012 r., zamiast rozwiewać wątpliwości, których w ostatnim czasie przybywa coraz więcej, zawiera informacje nieprawdziwe wynikające z nieznajomości przepisów prawa.

Co najbardziej niepokojące, wprowadzenie w błąd podatników może powodować odpowiedzialność karnoskarbową. Zgodnie z art. 62 Kodeksu karnego skarbowego: „kto wbrew obowiązkowi nie wystawia faktury lub rachunku za wykonanie świadczenia, wystawia je w sposób wadliwy albo odmawia ich wydania podlega karze grzywny do 180 stawek dziennych”, natomiast „kto fakturę lub rachunek (…) wystawia w sposób nierzetelny albo takim dokumentem posługuje się, podlega karze grzywny do 240 stawek dziennych”.

Zaskakujące jest lekkomyślne bagatelizowanie przez Autorów Komunikatu obowiązków fakturowych wprowadzonych z dniem 1 stycznia 2013 r.; prawdopodobnie jest to spowodowane zbyt późnym opublikowaniem tych przepisów, przez co nikomu nie dano szansy na ich wdrożenie z początkiem tego roku.

Instytut Studiów Podatkowych

Źródło: INFOR

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:
Autopromocja

REKLAMA

QR Code

© Materiał chroniony prawem autorskim - wszelkie prawa zastrzeżone. Dalsze rozpowszechnianie artykułu za zgodą wydawcy INFOR PL S.A.

REKLAMA

Księgowość
Mały ZUS plus 2026 - zmiany. ZUS wyjaśnia jak trzeba liczyć ulgowe miesiące. Niższe składki na ubezpieczenia społeczne przez 36 miesięcy

W komunikacie z 22 grudnia 2025 r. Zakład Ubezpieczeń Społecznych udzielił obszernych wyjaśnień odnośnie zmian jakie zajdą od 1 stycznia 2026 r. w zakresie ulgi zwanej „mały ZUS plus”. Przedsiębiorcy, czyli osoby prowadzące pozarolniczą działalność gospodarczą będą mogły skorzystać z tej preferencji w według nowych zasad, które określają w jaki sposób należy liczyć okresy ulgi.

PIT-11, PIT-8C tylko na wniosek. Ministerstwo Finansów szykuje zmiany w przekazywaniu informacji podatkowych

W dniu 22 grudnia 2025 r. w wykazie prac legislacyjnych Rady Ministrów opublikowane zostały założenia projektu nowelizacji ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych (PIT) oraz ustawy o podatku dochodowym od osób prawnych (PIT). Ministerstwo Finansów przygotowuje przepisy, których celem ma być zniesienie obowiązku przekazywania z mocy prawa w każdym przypadku imiennych informacji PIT-11, PIT-8C, IFT-1R i IFT- 2R wszystkim podatnikom. Podatnik będzie miał prawo uzyskania tych imiennych informacji, co do zasady, na wniosek złożony płatnikowi lub innemu podmiotowi zobowiązanemu do ich sporządzenia. Zmiany mają wejść w życie 1 stycznia 2027 r. i będą miały zastosowanie do rozliczeń dochodów uzyskanych począwszy od 1 stycznia 2026 r.

Elementarne problemy obowiązkowego KSeF. Podatnicy w 2026 r. będą fakturować po staremu?

Podatnicy pod koniec roku czekają DOBREJ NOWINY również dotyczącej podatków: znamy jej treść – idzie o oddalenie (najlepiej na święte nigdy) pomysłu o nazwie obowiązkowy KSeF. Jeśli nie będzie to zrobione formalnie, to zrobią to podatnicy, którzy po prostu będą fakturować po staremu i zawiadomią dostawców (usługodawców), że będą płacić tylko te faktury, które będą im formalnie doręczone w dotychczasowych postaciach; „nie będę grzebał w żadnym KSeFie, bo nie mam na to czasu ani pieniędzy” - pisze prof. dr hab. Witold Modzelewski.

Nowe limity podatkowe dla samochodów firmowych od 2026 r. MF: dotyczą też umów leasingu i najmu zawartych wcześniej, jeżeli auto nie zostało ujęte w ewidencji środków trwałych przed 1 stycznia

Od 1 stycznia 2026 r. zmieniają się limity dotyczące zaliczania do kosztów podatkowych wydatków na samochody firmowe. Ministerstwo Finansów informuje, że te nowe limity mają zastosowanie do umów leasingu i najmu zawartych przed 1 stycznia 2026 r., jeśli charakter tych umów (pod względem wymogów prawa podatkowego), nie pozwala na wprowadzenie pojazdu do ewidencji środków trwałych.

REKLAMA

Zwrot VAT do 40 dni po wdrożeniu KSeF. Dlaczego to nie jest dobra wiadomość dla księgowych?

Chociaż wokół wdrożenia KSeF nie przestają narastać wątpliwości, to trzeba uczciwie przyznać, że nowy system przyniesie również wymierne korzyści. Firmy mogą liczyć na rekordowo szybkie zwroty VAT i wreszcie uwolnić się od uciążliwego gromadzenia całych ton papierowej dokumentacji. O ile to ostatnie jest też ulgą dla księgowych, o tyle mechanizm odzyskiwania VAT budzi pewne obawy.

Potwierdzenie transakcji fakturowanej w KSeF. MF: to dobrowolna opcja. Jakie dokumenty można wydać nabywcy po wystawieniu faktury w KSeF w trybie: ONLINE, OFFLINE i awaryjnym?

W opublikowanym przez Ministerstwo Finansów Podręczniku KSeF 2.0 (część II) jest dokładnie opisana możliwość wydania nabywcy „potwierdzenia transakcji” w przypadkach wystawienia faktury w KSeF w trybie ONLINE, OFFLINE, czy w trybie awaryjnym. Okazuje się, że jest to całkowicie dobrowolna opcja, która nie jest i nie będzie uregulowana przepisami. Do czego więc może służyć to potwierdzenie transakcji i jak je wystawiać?

Reklama dźwignią handlu. A co z podatkami? Jak rozliczyć napis LED zawieszony na budynku?

Czy napis LED zawieszony na budynku ulepsza go? A może stanowi odrębny środek trwały? Odpowiedź na to pytanie ma istotne znaczenia dla prawidłowego przeprowadzenia rozliczeń podatkowych. A co na to organy skarbowe?

Zmiany w podatkach 2026: powrót wyższej składki zdrowotnej, KSeF, JPK_CIT oraz zamrożone progi PIT

Choć głośne zmiany podatkowe ostatecznie nie wejdą w życie w 2026 r., od 1 stycznia zaczynają obowiązywać regulacje, które mogą realnie podnieść obciążenia przedsiębiorców – i to bez zmiany stawek podatkowych. Niższe limity dla aut firmowych, powrót wyższej składki zdrowotnej, KSeF, JPK_CIT oraz zamrożone progi PIT oznaczają dla wielu firm ukryte podwyżki sięgające kilkudziesięciu tysięcy złotych rocznie.

REKLAMA

KSeF 2026: państwowa infrastruktura cyfrowa, która zmienia biznes głębiej niż samo fakturowanie

KSeF to nie kolejny obowiązek podatkowy, lecz jedna z największych transformacji cyfrowych polskiej gospodarki. Od 2026 roku system zmieni nie tylko sposób wystawiania faktur, ale całą architekturę zarządzania danymi finansowymi, ryzykiem i płynnością w firmach. Eksperci Ministerstwa Finansów, KAS i rynku IT zgodnie podkreślają: to moment, w którym państwo staje się operatorem infrastruktury biznesowej, a przedsiębiorstwa muszą nauczyć się funkcjonować w czasie rzeczywistym.

Przelewy bankowe w Święta i Nowy Rok. Kiedy wysłać przelew, by na pewno doszedł przed końcem roku?

Koniec roku obfituje w dużo dni wolnych. Co z przelewami bankowymi wysłanymi w tych dniach dniach? Kiedy najlepiej wysłać przelew, aby dotarł na czas? Czy będą działać płatności natychmiastowe? Warto terminowe płatności zaplanować z wyprzedzeniem.

Zapisz się na newsletter
Chcesz uniknąć błędów? Być na czasie z najnowszymi zmianami w podatkach? Zapisz się na nasz newsletter i otrzymuj rzetelne informacje prosto na swoją skrzynkę.
Zaznacz wymagane zgody
loading
Zapisując się na newsletter wyrażasz zgodę na otrzymywanie treści reklam również podmiotów trzecich
Administratorem danych osobowych jest INFOR PL S.A. Dane są przetwarzane w celu wysyłki newslettera. Po więcej informacji kliknij tutaj.
success

Potwierdź zapis

Sprawdź maila, żeby potwierdzić swój zapis na newsletter. Jeśli nie widzisz wiadomości, sprawdź folder SPAM w swojej skrzynce.

failure

Coś poszło nie tak

REKLAMA