REKLAMA

REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

Jak rozliczyć fakturę otrzymaną od kontrahenta spoza białej listy podatników VAT

Jak rozliczyć fakturę otrzymaną od kontrahenta spoza białej listy podatników VAT
Jak rozliczyć fakturę otrzymaną od kontrahenta spoza białej listy podatników VAT
ShutterStock

REKLAMA

REKLAMA

Otrzymałam fakturę o wartości kilku tysięcy. Po sprawdzeniu kontrahenta okazało się, że nie figuruje on na białej liście podatników VAT. Czy mogę bez konsekwencji opłacić i rozliczyć taki dokument?

RADA

REKLAMA

REKLAMA

Autopromocja

Tak, może Pani bez ryzyka negatywnych konsekwencji podatkowych opłacić i rozliczyć taką fakturę. Wyjątkiem będzie sytuacja, gdy na fakturze jest wykazany podatek VAT. Podatnik, który wystawia fakturę z podatkiem VAT, powinien być zarejestrowany jako podatnik VAT czynny, a jako taki powinien figurować na białej liście podatników VAT. Biorąc pod uwagę fakt, że kontrahent nie figuruje na białej liście, przyjęcie i rozliczenie faktury z wykazanym podatkiem VAT byłoby podejrzane.

UZASADNIENIE

Od 1 września 2019 r. weszły w życie zmiany wprowadzane przepisami ustawy z 12 kwietnia 2019 r. o zmianie ustawy o podatku od towarów i usług oraz niektórych innych ustaw (Dz.U. z 2019 r. poz. 1018). Ustawa ta wprowadziła, między innymi, białą listę podatników obejmującą podatników zarejestrowanych jako podatnicy VAT.

REKLAMA

Należy przy tym zwrócić uwagę, że nie wszyscy podatnicy VAT są zarejestrowani. Wielu z nich korzysta ze zwolnienia z obowiązku rejestracji VAT (dotyczy to w szczególności podatników wykonujących wyłącznie czynności zwolnione przedmiotowo z podatku VAT oraz podatników korzystających ze zwolnienia, o którym mowa w art. 113  ust. 1 i 9 ustawy o VAT, czyli tzw. zwolnienia podmiotowego). W konsekwencji podatnicy ci nie muszą być zarejestrowani jako podatnicy VAT i ujawnieni w wymienionym Wykazie. Nie można ich zatem odnaleźć na białej liście podatników VAT. Zapewne z tego właśnie powodu kontrahent, o którym mowa, nie figuruje na tej liście.

Dalszy ciąg materiału pod wideo

Ponadto należy wskazać, że do końca 2019 r. nie obowiązują przepisy określające negatywne konsekwencje dokonywania płatności na rachunki inne niż wskazane w białej liście podatników VAT. Przepisy te wejdą w życie dopiero od 1 stycznia 2020 r.

Wówczas:

- do ustaw o podatku dochodowym zostaną dodane przepisy wyłączające możliwość zaliczania do kosztów uzyskania przychodów wydatków dotyczących transakcji pomiędzy przedsiębiorcami o wartości przekraczającej 15 000 zł, jeżeli płatności dotyczące tych transakcji zostaną dokonane przelewem na rachunek inny niż wskazany na białej liście podatników (zob. art. 22p ust. 1 pkt 2 updof oraz art. 15d ust. 1 pkt 2 updop),

- dodany zostanie art. 117ba Ordynacji podatkowej zawierający, między innymi, przepisy o odpowiedzialności solidarnej podmiotów (np. nabywców towarów i usług) za zaległości podatkowe dostawcy lub usługodawcy w podatku VAT, jeżeli zapłata należności za dostawę towarów lub świadczenie usług, potwierdzone fakturą, zostanie dokonana przelewem na rachunek inny niż zawarty na dzień zlecenia przelewu w Wykazie podmiotów, o którym mowa w art. 96b ust. 1 ustawy o VAT, a z odrębnych przepisów będzie wynikał obowiązek dokonania zapłaty za pośrednictwem rachunku płatniczego (zob. dodawane od 1 stycznia 2020 r. art. 117ba § 1 i 2 Ordynacji podatkowej). Dotyczy to zatem transakcji pomiędzy przedsiębiorcami o wartości przekraczającej 15 000 zł.

Oznacza to, że może Pani opłacić i rozliczyć opisaną fakturę bez ryzyka negatywnych konsekwencji podatkowych:

- zarówno w przypadku płatności dokonywanych do końca 2019 r., jak i

- płatności dokonywanych od 1 stycznia 2020 r. W przypadku płatności realizowanych do końca 2019 r. – brak jest sankcji za dokonywanie przelewu na rachunek spoza białej listy, a w przypadku płatności dokonywanych od 1 stycznia 2020 r. – brak jest sankcji za dokonywanie płatności, które dotyczą transakcji nieprzekraczających 15 000 zł. Jak wynika z pytania faktura, o której mowa, opiewa na kwotę kilku tysięcy złotych, dlatego można założyć, że dotyczy transakcji o takiej wartości. Takich faktur nie będzie trzeba opłacać na rachunek ujęty w Wykazie. Nie wystąpią tu zatem sankcje za brak zapłaty na taki rachunek. Należy jednak przestrzec, że inaczej należy ocenić sytuację, w której na fakturze byłby wykazany VAT. Gdyby tak było, to podatnik – wystawca faktury – powinien być ujawniony w Wykazie. Jeżeli go tam nie ma, to jest to podejrzane, a przyjęcie i rozliczenie faktury takiego kontrahenta może spowodować negatywne konsekwencje.

Podstawa prawna:

- art. 22p ust. 1 pkt 2 ustawy z 26 lipca 1991 r. o podatku dochodowym od osób fizycznych – j.t. Dz.U. z 2019 r. poz. 1387; ost.zm. Dz.U. z 2019 r. poz. 2200

- art. 15d ust. 1 pkt 2 ustawy z 15 lutego 1992 r. o podatku dochodowym od osób prawnych – j.t. Dz.U. z 2019 r. poz. 865; ost.zm. Dz.U. z 2019 r. poz. 2217

- art. 117ba ustawy z 29 sierpnia 1997 r. − Ordynacja podatkowa – j.t. Dz.U. z 2019 r. poz. 900; ost.zm. Dz.U. z 2019 r. poz. 2200

Artykuł pochodzi z książki Biała lista podatników VAT

Biała lista podatników VAT

Tomasz Krywan

Źródło: INFOR

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:
Autopromocja

REKLAMA

QR Code

© Materiał chroniony prawem autorskim - wszelkie prawa zastrzeżone. Dalsze rozpowszechnianie artykułu za zgodą wydawcy INFOR PL S.A.

REKLAMA

Księgowość
Mały ZUS plus 2026: ZUS wyjaśnia na przykładach co się zmienia. Niższe składki ZUS przez 36 miesięcy

W komunikacie z 22 grudnia 2025 r. Zakład Ubezpieczeń Społecznych udzielił obszernych wyjaśnień odnośnie zmian jakie zajdą od 1 stycznia 2026 r. w zakresie ulgi zwanej „mały ZUS plus”. Przedsiębiorcy, czyli osoby prowadzące pozarolniczą działalność gospodarczą będą mogły skorzystać z tej preferencji według nowych zasad, które określają w jaki sposób należy liczyć okresy ulgi.

PIT-11 od pracodawcy tylko na wniosek pracownika. Ministerstwo Finansów szykuje zmiany w informacjach podatkowych

W dniu 22 grudnia 2025 r. w wykazie prac legislacyjnych Rady Ministrów opublikowane zostały założenia projektu nowelizacji ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych (PIT) oraz ustawy o podatku dochodowym od osób prawnych (PIT). Ministerstwo Finansów przygotowuje przepisy, których celem ma być zniesienie obowiązku przekazywania z mocy prawa w każdym przypadku imiennych informacji PIT-11, PIT-8C, IFT-1R i IFT- 2R wszystkim podatnikom. Podatnik będzie miał prawo uzyskania tych imiennych informacji, co do zasady, na wniosek złożony płatnikowi lub innemu podmiotowi zobowiązanemu do ich sporządzenia. Zmiany mają wejść w życie 1 stycznia 2027 r. i będą miały zastosowanie do rozliczeń dochodów uzyskanych począwszy od 1 stycznia 2026 r.

Elementarne problemy obowiązkowego KSeF. Podatnicy będą fakturować po staremu?

Podatnicy pod koniec roku czekają DOBREJ NOWINY również dotyczącej podatków: znamy jej treść – idzie o oddalenie (najlepiej na święte nigdy) pomysłu o nazwie obowiązkowy KSeF. Jeśli nie będzie to zrobione formalnie, to zrobią to podatnicy, którzy po prostu będą fakturować po staremu i zawiadomią dostawców (usługodawców), że będą płacić tylko te faktury, które będą im formalnie doręczone w dotychczasowych postaciach; „nie będę grzebał w żadnym KSeFie, bo nie mam na to czasu ani pieniędzy” - pisze prof. dr hab. Witold Modzelewski.

Nowe limity podatkowe dla samochodów firmowych od 2026 r. MF: dotyczą też umów leasingu i najmu zawartych wcześniej, jeżeli auto nie zostało ujęte w ewidencji środków trwałych przed 1 stycznia

Od 1 stycznia 2026 r. zmieniają się limity dotyczące zaliczania do kosztów podatkowych wydatków na samochody firmowe. Ministerstwo Finansów informuje, że te nowe limity mają zastosowanie do umów leasingu i najmu zawartych przed 1 stycznia 2026 r., jeśli charakter tych umów (pod względem wymogów prawa podatkowego), nie pozwala na wprowadzenie pojazdu do ewidencji środków trwałych.

REKLAMA

Zwrot VAT do 40 dni po wdrożeniu KSeF. Dlaczego to nie jest dobra wiadomość dla księgowych?

Chociaż wokół wdrożenia KSeF nie przestają narastać wątpliwości, to trzeba uczciwie przyznać, że nowy system przyniesie również wymierne korzyści. Firmy mogą liczyć na rekordowo szybkie zwroty VAT i wreszcie uwolnić się od uciążliwego gromadzenia całych ton papierowej dokumentacji. O ile to ostatnie jest też ulgą dla księgowych, o tyle mechanizm odzyskiwania VAT budzi pewne obawy.

Potwierdzenie transakcji fakturowanej w KSeF. MF: to dobrowolna opcja. Jakie dokumenty można wydać nabywcy po wystawieniu faktury w KSeF w trybie: ONLINE, OFFLINE i awaryjnym?

W opublikowanym przez Ministerstwo Finansów Podręczniku KSeF 2.0 (część II) jest dokładnie opisana możliwość wydania nabywcy „potwierdzenia transakcji” w przypadkach wystawienia faktury w KSeF w trybie ONLINE, OFFLINE, czy w trybie awaryjnym. Okazuje się, że jest to całkowicie dobrowolna opcja, która nie jest i nie będzie uregulowana przepisami. Do czego więc może służyć to potwierdzenie transakcji i jak je wystawiać?

Reklama dźwignią handlu. A co z podatkami? Jak rozliczyć napis LED zawieszony na budynku?

Czy napis LED zawieszony na budynku ulepsza go? A może stanowi odrębny środek trwały? Odpowiedź na to pytanie ma istotne znaczenia dla prawidłowego przeprowadzenia rozliczeń podatkowych. A co na to organy skarbowe?

Zmiany w podatkach 2026: powrót wyższej składki zdrowotnej, KSeF, JPK_CIT oraz zamrożone progi PIT

Choć głośne zmiany podatkowe ostatecznie nie wejdą w życie w 2026 r., od 1 stycznia zaczynają obowiązywać regulacje, które mogą realnie podnieść obciążenia przedsiębiorców – i to bez zmiany stawek podatkowych. Niższe limity dla aut firmowych, powrót wyższej składki zdrowotnej, KSeF, JPK_CIT oraz zamrożone progi PIT oznaczają dla wielu firm ukryte podwyżki sięgające kilkudziesięciu tysięcy złotych rocznie.

REKLAMA

KSeF 2026: państwowa infrastruktura cyfrowa, która zmienia biznes głębiej niż samo fakturowanie

KSeF to nie kolejny obowiązek podatkowy, lecz jedna z największych transformacji cyfrowych polskiej gospodarki. Od 2026 roku system zmieni nie tylko sposób wystawiania faktur, ale całą architekturę zarządzania danymi finansowymi, ryzykiem i płynnością w firmach. Eksperci Ministerstwa Finansów, KAS i rynku IT zgodnie podkreślają: to moment, w którym państwo staje się operatorem infrastruktury biznesowej, a przedsiębiorstwa muszą nauczyć się funkcjonować w czasie rzeczywistym.

Przelewy bankowe w Święta i Nowy Rok. Kiedy wysłać przelew, by na pewno doszedł przed końcem roku?

Koniec roku obfituje w dużo dni wolnych. Co z przelewami bankowymi wysłanymi w tych dniach dniach? Kiedy najlepiej wysłać przelew, aby dotarł na czas? Czy będą działać płatności natychmiastowe? Warto terminowe płatności zaplanować z wyprzedzeniem.

Zapisz się na newsletter
Chcesz uniknąć błędów? Być na czasie z najnowszymi zmianami w podatkach? Zapisz się na nasz newsletter i otrzymuj rzetelne informacje prosto na swoją skrzynkę.
Zaznacz wymagane zgody
loading
Zapisując się na newsletter wyrażasz zgodę na otrzymywanie treści reklam również podmiotów trzecich
Administratorem danych osobowych jest INFOR PL S.A. Dane są przetwarzane w celu wysyłki newslettera. Po więcej informacji kliknij tutaj.
success

Potwierdź zapis

Sprawdź maila, żeby potwierdzić swój zapis na newsletter. Jeśli nie widzisz wiadomości, sprawdź folder SPAM w swojej skrzynce.

failure

Coś poszło nie tak

REKLAMA