Zbiorcze faktury korygujące
REKLAMA
REKLAMA
Kiedy można wystawić zbiorczą fakturę korygującą
Po przekroczeniu określonego progu wartości zakupów udzielamy naszym klientom rabatów na kupowane przez nich towary. Rabaty te są jednak zróżnicowane w zależności od asortymentu. Niejednokrotnie zdarza się, że rabaty w różnej wysokości dotyczą dwóch lub więcej rodzajów towarów objętych jedną fakturą sprzedaży. Czy takiemu klientowi możemy wystawić uproszczoną zbiorczą fakturę korygującą do wszystkich faktur sprzedaży z danego miesiąca?
REKLAMA
Przepisy ustawy o VAT nie regulują wprost takiego przypadku, ale w opisanej przez Państwa sytuacji wydaje się być dopuszczalne zastosowanie mechanizmu zbiorczej faktury korygującej z uproszczeniami, które przewiduje art. 106j ust. 3 ustawy o VAT. Udzielony rabat dotyczy bowiem wszystkich faktur sprzedaży wystawionych dla danego odbiorcy w danym okresie, chociaż faktycznie dotyczy tylko wybranych pozycji z tych faktur, a poszczególne pozycje są objęte różnymi stawkami rabatu. Aby zminimalizować ryzyko sporu z organami podatkowymi, co do prawidłowości wystawienia zbiorczej faktury korygującej w takim przypadku, warto byłoby dodatkowo zamieścić na niej informację, do jakiego asortymentu towaru odnoszą się poszczególne stawki rabatu, z podaniem ich wysokości.
PODSTAWA PRAWNA:
• art. 106j ust. 3 ustawy z 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług - j.t. Dz.U. z 2011 r. Nr 177, poz. 1054; ost.zm. Dz.U. z 2014 r. poz. 312
Czy można wystawić zbiorczą fakturę korygującą tylko do niektórych faktur wystawionych w danym okresie rozliczeniowym
Udzielamy naszym stałym klientom rabatów w przypadku dokonywania przez nich zakupów o wartości przekraczającej określony próg wartościowy. Rabaty dokumentujemy fakturami korygującymi, które wystawiamy po zakończeniu miesiąca - po weryfikacji pod tym kątem transakcji zawartych z danym klientem w danym miesiącu. Zdarza się, że dany klient w miesiącu dokona zakupów, z których tylko niektóre będą kwalifikowały się do udzielenia rabatu. Czy możemy takiemu klientowi wystawić zbiorczą fakturę korygującą z zastosowaniem uproszczeń opisanych w art. 106j ust. 3 ustawy o VAT, gdy rabat jest przez nas udzielany tylko do niektórych transakcji?
W sytuacji, gdy udzielają Państwo rabatu jednemu odbiorcy, ale w odniesieniu tylko do niektórych transakcji z danego miesiąca, to wystawienie zbiorczej faktury korygującej z zastosowaniem uproszczeń, na których zastosowanie zezwala art. 106j ust. 3 ustawy o VAT może zostać zakwestionowane przez organ podatkowy. Z przepisu tego wynika bowiem jednoznacznie, że wystawienie uproszczonej zbiorczej faktury korygującej jest możliwe, pod warunkiem, że udzielony rabat będzie odnosić się do wszystkich dostaw towarów lub usług dokonanych dla jednego odbiorcy w danym okresie, a ten warunek nie jest w tym przypadku spełniony.
PODSTAWA PRAWNA:
- art. 106j ust. 3 ustawy z 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług - j.t. Dz.U. z 2011 r. Nr 177, poz. 1054; ost.zm. Dz.U. z 2014 r. poz. 312
Dokumentacja VAT po zmianach od 1 lipca 2015 r.
Monitor Księgowego – prenumerata
Czy można wystawić zbiorczą fakturę korygującą z powodu błędnej ceny na fakturach sprzedaży dla jednego kontrahenta
REKLAMA
Wskutek pomyłki naszego pracownika, popełnionej przy wprowadzaniu danych do naszego systemu sprzedaży, jednemu z kontrahentów przez dwa miesiące sprzedawaliśmy towar po zawyżonej cenie. Błędna cena figuruje na wszystkich fakturach sprzedaży towaru wystawionych dla tego kontrahenta w każdym z tych miesięcy. Czy możemy skorygować ten błąd wystawiając temu kontrahentowi uproszczoną zbiorczą fakturę korygującą?
W opisanej w pytaniu sytuacji nie będzie możliwe wystawienie zbiorczej faktury korygującej z uproszczeniami, które przewiduje art. 106j ust. 3 ustawy o VAT. Przede wszystkim regulacje te dotyczą tylko i wyłącznie rabatów, opustów, skont itp. Nie dotyczą jednak błędów, które powtarzały się systemowo w jakimś dłuższym okresie, takich jak np. zawyżona cena czy błędna stawka VAT.
PODSTAWA PRAWNA:
- art. 106j ust. 3 ustawy z 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług - j.t. Dz.U. z 2011 r. Nr 177, poz. 1054; ost.zm. Dz.U. z 2014 r. poz. 312
VAT po zmianach od 1 lipca 2015 r.
50 Ściąg Księgowego z aktualizacją online
Czy można wystawić zbiorczą fakturę korygującą w razie zwrotu towarów, których sprzedaż była dokumentowana różnymi fakturami
Prowadzimy działalność handlową. Często zdarza się, że ci sami klienci wielokrotnie w ciągu miesiąca zwracają nam całość lub część kupionych wcześniej towarów, których sprzedaż została udokumentowana odrębnymi fakturami. Czy możemy wszystkie zwroty od jednego klienta w danym miesiącu udokumentować uproszczoną zbiorczą fakturą korygującą?
W opisanej przez Państwa sytuacji nie będzie możliwe wystawienie zbiorczej faktury korygującej z uproszczeniami, które przewiduje art. 106j ust. 3 ustawy o VAT, aczkolwiek przepisy nigdzie nie zabraniają korygowania jedną fakturą korygującą kilku dostaw udokumentowanych różnymi fakturami - np. w razie zwrotu towarów, których sprzedaż została uprzednio udokumentowana odrębnymi fakturami. Taka faktura korygująca nie będzie jednak korzystać z uproszczeń przewidzianych dla zbiorczych faktur korygujących w ww. art. 106j ust. 3 ustawy o VAT. Należy podkreślić, że jeszcze przed wprowadzeniem przepisów dotyczących wystawiania faktur zbiorczych do udzielonych rabatów sądy już uznawały, że nie ma żadnych prawnych przeszkód, aby faktura korygująca miała charakter zbiorczy i odnosiła się do kilku faktur sprzedaży za dany przedział czasowy. Tak orzekł m.in. NSA w wyroku z 14 grudnia 2010 r. (sygn. akt I FSK 16/10).
PODSTAWA PRAWNA:
- art. 106j ust. 3 ustawy z 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług - j.t. Dz.U. z 2011 r. Nr 177, poz. 1054; ost.zm. Dz.U. z 2014 r. poz. 312.
REKLAMA
REKLAMA
- Czytaj artykuły
- Rozwiązuj testy
- Zdobądź certyfikat