REKLAMA

REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

Zbiorcze faktury korygujące

Zbiorcze faktury korygujące
Zbiorcze faktury korygujące

REKLAMA

REKLAMA

W niektórych sytuacjach podatnicy VAT mają prawo wystawić zbiorczą fakturę korygującą.

Kiedy można wystawić zbiorczą fakturę korygującą

Po przekroczeniu określonego progu wartości zakupów udzielamy naszym klientom rabatów na ku­powane przez nich towary. Rabaty te są jednak zróżnicowane w zależności od asortymentu. Niejed­nokrotnie zdarza się, że rabaty w różnej wysokości dotyczą dwóch lub więcej rodzajów towarów obję­tych jedną fakturą sprzedaży. Czy takiemu klientowi możemy wystawić uproszczoną zbiorczą fakturę korygującą do wszystkich faktur sprzedaży z danego miesiąca?

REKLAMA

REKLAMA

Przepisy ustawy o VAT nie regulują wprost takiego przypadku, ale w opisanej przez Państwa sytuacji wydaje się być dopuszczalne zastosowanie mechanizmu zbiorczej faktury korygującej z uproszczeniami, które przewiduje art. 106j ust. 3 ustawy o VAT. Udzielony rabat dotyczy bowiem wszystkich faktur sprze­daży wystawionych dla danego odbiorcy w danym okresie, chociaż faktycznie dotyczy tylko wybranych pozycji z tych faktur, a poszczególne pozycje są objęte różnymi stawkami rabatu. Aby zminimalizować ryzyko sporu z organami podatkowymi, co do prawidłowości wystawienia zbiorczej faktury korygującej w takim przypadku, warto byłoby dodatkowo zamieścić na niej informację, do jakiego asortymentu towa­ru odnoszą się poszczególne stawki rabatu, z podaniem ich wysokości.

PODSTAWA PRAWNA:

• art. 106j ust. 3 ustawy z 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług - j.t. Dz.U. z 2011 r. Nr 177, poz. 1054; ost.zm. Dz.U. z 2014 r. poz. 312

REKLAMA

Czy można wystawić zbiorczą fakturę korygującą tylko do niektórych faktur wystawionych w danym okresie rozliczeniowym

Udzielamy naszym stałym klientom rabatów w przypadku dokonywania przez nich zakupów o war­tości przekraczającej określony próg wartościowy. Rabaty dokumentujemy fakturami korygującymi, które wystawiamy po zakończeniu miesiąca - po weryfikacji pod tym kątem transakcji zawartych z danym klientem w danym miesiącu. Zdarza się, że dany klient w miesiącu dokona zakupów, z któ­rych tylko niektóre będą kwalifikowały się do udzielenia rabatu. Czy możemy takiemu klientowi wy­stawić zbiorczą fakturę korygującą z zastosowaniem uproszczeń opisanych w art. 106j ust. 3 ustawy o VAT, gdy rabat jest przez nas udzielany tylko do niektórych transakcji?

Dalszy ciąg materiału pod wideo

W sytuacji, gdy udzielają Państwo rabatu jednemu odbiorcy, ale w odniesieniu tylko do niektórych transakcji z danego miesiąca, to wystawienie zbiorczej faktury korygującej z zastosowaniem uproszczeń, na których zastosowanie zezwala art. 106j ust. 3 ustawy o VAT może zostać zakwestionowane przez or­gan podatkowy. Z przepisu tego wynika bowiem jednoznacznie, że wystawienie uproszczonej zbiorczej faktury korygującej jest możliwe, pod warunkiem, że udzielony rabat będzie odnosić się do wszystkich dostaw towarów lub usług dokonanych dla jednego odbiorcy w danym okresie, a ten warunek nie jest w tym przypadku spełniony.

PODSTAWA PRAWNA:

  • art. 106j ust. 3 ustawy z 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług - j.t. Dz.U. z 2011 r. Nr 177, poz. 1054; ost.zm. Dz.U. z 2014 r. poz. 312

Dokumentacja VAT po zmianach od 1 lipca 2015 r.

Monitor Księgowego – prenumerata

Biuletyn VAT

Czy można wystawić zbiorczą fakturę korygującą z powodu błędnej ceny na fakturach sprzedaży dla jednego kontrahenta

Wskutek pomyłki naszego pracownika, popełnionej przy wprowadzaniu danych do naszego systemu sprzedaży, jednemu z kontrahentów przez dwa miesiące sprzedawaliśmy towar po zawyżonej cenie. Błędna cena figuruje na wszystkich fakturach sprzedaży towaru wystawionych dla tego kontrahen­ta w każdym z tych miesięcy. Czy możemy skorygować ten błąd wystawiając temu kontrahentowi uproszczoną zbiorczą fakturę korygującą?

W opisanej w pytaniu sytuacji nie będzie możliwe wystawienie zbiorczej faktury korygującej z uprosz­czeniami, które przewiduje art. 106j ust. 3 ustawy o VAT. Przede wszystkim regulacje te dotyczą tylko i wyłącznie rabatów, opustów, skont itp. Nie dotyczą jednak błędów, które powtarzały się systemowo w jakimś dłuższym okresie, takich jak np. zawyżona cena czy błędna stawka VAT.

PODSTAWA PRAWNA:

  • art. 106j ust. 3 ustawy z 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług - j.t. Dz.U. z 2011 r. Nr 177, poz. 1054; ost.zm. Dz.U. z 2014 r. poz. 312

VAT po zmianach od 1 lipca 2015 r.

50 Ściąg Księgowego z aktualizacją online

Czy można wystawić zbiorczą fakturę korygującą w razie zwrotu towarów, których sprzedaż była dokumentowana różnymi fakturami

Prowadzimy działalność handlową. Często zdarza się, że ci sami klienci wielokrotnie w ciągu miesią­ca zwracają nam całość lub część kupionych wcześniej towarów, których sprzedaż została udoku­mentowana odrębnymi fakturami. Czy możemy wszystkie zwroty od jednego klienta w danym miesią­cu udokumentować uproszczoną zbiorczą fakturą korygującą?

W opisanej przez Państwa sytuacji nie będzie możliwe wystawienie zbiorczej faktury korygującej z uprosz­czeniami, które przewiduje art. 106j ust. 3 ustawy o VAT, aczkolwiek przepisy nigdzie nie zabraniają korygo­wania jedną fakturą korygującą kilku dostaw udokumentowanych różnymi fakturami - np. w razie zwrotu to­warów, których sprzedaż została uprzednio udokumentowana odrębnymi fakturami. Taka faktura korygująca nie będzie jednak korzystać z uproszczeń przewidzianych dla zbiorczych faktur korygujących w ww. art. 106j ust. 3 ustawy o VAT. Należy podkreślić, że jeszcze przed wprowadzeniem przepisów dotyczących wystawia­nia faktur zbiorczych do udzielonych rabatów sądy już uznawały, że nie ma żadnych prawnych przeszkód, aby faktura korygująca miała charakter zbiorczy i odnosiła się do kilku faktur sprzedaży za dany przedział czasowy. Tak orzekł m.in. NSA w wyroku z 14 grudnia 2010 r. (sygn. akt I FSK 16/10).

PODSTAWA PRAWNA:

  • art. 106j ust. 3 ustawy z 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług - j.t. Dz.U. z 2011 r. Nr 177, poz. 1054; ost.zm. Dz.U. z 2014 r. poz. 312.
Źródło: 500 pytań o VAT

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:
Autopromocja

REKLAMA

QR Code

REKLAMA

Księgowość
Procedury specjalne na wypadek awarii KSeF lub braku dostępu (tryb offline w 3 wariantach). MFiG: nie będzie przesunięcia terminów wdrożenia systemu

Ministerstwo Finansów nie rozważa przesunięcia terminu obowiązkowego uruchomienia KSeF, poinformował 11 grudnia 2025 r. przedstawiciel resortu w odpowiedzi na interpelację poselską. Zdaniem Ministerstwa KSeF w wersji demonstracyjnej jest stabilny i pewny w działaniu. Ponadto poinformowano, że nie są planowane zmiany odnośnie zasad uwierzytelnienia w KSeF. Jednocześnie Zastępca Szefa KAS przekazał kilka ważnych informacji, m.in. dot. funkcjonowania procedur specjalnych na wypadek awarii KSeF.

Młodzi influencerzy nie zawsze mogą korzystać z ulgi dla młodych. Warto o tym wiedzieć, by nie narazić się na problemy podatkowe

Przychody osób poniżej 26 roku życia mogą korzystać na gruncie podatku dochodowego od osób fizycznych ze zwolnienia przedmiotowego. Chodzi jednak tylko o przychody z określonych źródeł. Aby nie narazić się na problemy podatkowe, trzeba umieć je odróżnić.

Do tych transakcji nie trzeba będzie wystawiać faktur ustrukturyzowanych w KSeF w 2026 r. MFiG wydał nowe rozporządzenie

Minister Finansów i Gospodarki (MFiG) w rozporządzeniu z 7 grudnia 2025 r. określił przypadki odpowiednio udokumentowanych dostaw towarów lub świadczenia usług, w których nie ma obowiązku wystawiania faktur ustrukturyzowanych, oraz przypadki, w których mimo braku obowiązku można wystawiać faktury ustrukturyzowane. Rozporządzenie to wejdzie w życie 1 lutego 2026 r.

Rząd potwierdził podstawę składek ZUS na 2026 rok. O ile wzrosną koszty zatrudnienia? Obliczenia na przykładzie wynagrodzeń kierowców w transporcie międzynarodowym

Rząd potwierdził wysokość przeciętnego prognozowanego wynagrodzenia, które w 2026 r. będzie wynosić 9 420 zł. To ważna informacja dla branży transportowej, ponieważ to właśnie od tej kwoty najczęściej naliczane są składki ZUS kierowców wykonujących przewozy międzynarodowe. Dla przedsiębiorców funkcjonujących w warunkach utrzymującej się presji finansowej oznacza to kolejny zauważalny wzrost kosztów. W praktyce może to zwiększyć miesięczne wydatki na jednego kierowcę nawet o kilkaset złotych.

REKLAMA

11 tys. zł oszczędności na jednym samochodzie firmowym. Trzeba zdążyć z leasingiem finansowym do końca 2025 roku: 1-2 tygodnie na formalności. Czasem leasing operacyjny jednak bardziej się opłaca

Nawet 11.000,- zł może zaoszczędzić przedsiębiorca, który kupi popularny samochód przed końcem 2025 roku korzystając z leasingu finansowego, a następnie będzie go amortyzował przez 5 lat – wynika z symulacji przygotowanej przez InFakt oraz Superauto.pl. Bowiem1 stycznia 2026 r. wchodzą w życie nowe zasady odliczeń wydatków związanych z samochodem firmowym. Istotnie zmieni się limit określający maksymalną cenę pojazdu umożliwiającą pełne rozliczenie odpisów amortyzacyjnych, a także wydatków związanych z leasingiem lub wynajem aut spalinowych w kosztach uzyskania przychodów. Niekorzystane zmiany dotkną 93% rynku nowych aut – wynika z szacunków Superauto.pl.

Jak poprawiać błędy w fakturach VAT w KSeF? Od lutego 2026 r. koniec z prostą korektą faktury

Wątpliwości związanych z KSeF jest bardzo dużo, ale niektóre znacząco wysuwają się na prowadzenie. Z badania zrealizowanego przez fillup k24 wynika, że co 3. księgowy obawia się sytuacji nietypowych, m.in. trudności w przypadku korekt. Obawy są zasadne, bo już od 1 lutego 2026 r. popularne noty korygujące nie będą miały żadnej mocy. Co w zamian? Jak poradzić sobie z częstymi, drobnymi pomyłkami na fakturach? Ile pracy dojdzie księgowym? Ekspert omawia trzy najczęstsze pytania związane z poprawianiem błędów.

Minister energii: Ceny w taryfach prądu na 2026 r. będą zbliżone do poziomu 500 zł/MWh. Będzie zmiana terminu na dopełnienie formalności w sprawie tańszego prądu

W dniu 9 grudnia 2025 r. Senat skierował do komisji ustawę wydłużającą małym i średnim firmom termin na rozliczenie się z pomocy z tytułu wysokich cen energii. Ok. 50 tys. firm nie złożyło jeszcze takiej informacji lub jej nie poprawiło. Ceny w taryfach prądu na 2026 r. będą zbliżone do poziomu 500 zł/MWh - ocenia minister energii Miłosz Motyka.

Problemy finansowe w firmie: kiedy księgowy powinien ostrzec zarząd? 5 sygnałów nadchodzącego kryzysu

W każdej firmie, niezależnie od skali działania, dział finansowy powinien być pierwszą linią obrony przed kryzysem. To tam symptomy nadchodzących problemów będą widoczne jako pierwsze: w danych, w zestawieniach, w cash flow. Rola księgowego, czy dyrektora finansowego nie powinna ograniczać się do zamykania miesiąca i rozliczeń podatkowych. To na nich spoczywa odpowiedzialność za reakcję, zanim będzie za późno. A warto wskazać, że wg danych Centralnego Ośrodka Informacji Gospodarczych, od stycznia do września bieżącego roku ogłoszono już 3864 postępowania restrukturyzacyjne i zgodnie z tą dynamiką w 2025 roku po raz pierwszy w Polsce przekroczona zostanie liczba 5000 postępowań restrukturyzacyjnych.

REKLAMA

Upominki świąteczne dla pracowników: jak rozliczyć w podatku dochodowym (PIT)? Kiedy prezent jest zwolniony z podatku?

W okresie świątecznym wielu pracodawców decyduje się na wręczenie pracownikom upominków lub prezentów by podziękować za ich pracę. Jest to dość często spotykany gest motywacyjny ze strony pracodawców. Dla pracowników oznaczać to może określone konsekwencje podatkowe na gruncie podatku dochodowego od osób fizycznych (dalej: „PIT”). Należy pamiętać także o fakcie, że może to rodzić obowiązek zapłaty składek na ubezpieczenia społeczne i ubezpieczenie zdrowotne.

Ile zarabia główna księgowa, kontroler finansowy, dyrektor finansowy? Jeżeli ma certyfikat zawodowy, to nawet 25% więcej

Raport płacowy opracowany na zlecenie The Chartered Institute of Management Accountants (CIMA) przez Randstad Polska pokazuje jasno, że certyfikowani specjaliści ds. finansów w Polsce zarabiają, w zależności od stanowiska, od 16% do 25% więcej niż osoby nieposiadające certyfikatów zawodowych. Analiza objęła 500 specjalistów z obszaru finansów, zatrudnionych na pięciu kluczowych stanowiskach: dyrektor finansowy (CFO), menedżer ds. finansów, główny księgowy, menedżer controllingu oraz kontroler finansowy. Wskazuje ona na istotne różnice w poziomie wynagrodzenia pomiędzy osobami posiadającymi certyfikaty zawodowe, takie jak tytuł Chartered Global Management Accountant (CGMA) nadawany przez CIMA czy kwalifikacja biegłego rewidenta przyznawana przez Krajową Izbę Biegłych Rewidentów (KIBR), a tymi, którzy takich certyfikatów nie posiadają.

Zapisz się na newsletter
Chcesz uniknąć błędów? Być na czasie z najnowszymi zmianami w podatkach? Zapisz się na nasz newsletter i otrzymuj rzetelne informacje prosto na swoją skrzynkę.
Zaznacz wymagane zgody
loading
Zapisując się na newsletter wyrażasz zgodę na otrzymywanie treści reklam również podmiotów trzecich
Administratorem danych osobowych jest INFOR PL S.A. Dane są przetwarzane w celu wysyłki newslettera. Po więcej informacji kliknij tutaj.
success

Potwierdź zapis

Sprawdź maila, żeby potwierdzić swój zapis na newsletter. Jeśli nie widzisz wiadomości, sprawdź folder SPAM w swojej skrzynce.

failure

Coś poszło nie tak

REKLAMA