REKLAMA

REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

Zbiorcze faktury korygujące

Subskrybuj nas na Youtube
Zbiorcze faktury korygujące
Zbiorcze faktury korygujące

REKLAMA

REKLAMA

W niektórych sytuacjach podatnicy VAT mają prawo wystawić zbiorczą fakturę korygującą.

Kiedy można wystawić zbiorczą fakturę korygującą

Po przekroczeniu określonego progu wartości zakupów udzielamy naszym klientom rabatów na ku­powane przez nich towary. Rabaty te są jednak zróżnicowane w zależności od asortymentu. Niejed­nokrotnie zdarza się, że rabaty w różnej wysokości dotyczą dwóch lub więcej rodzajów towarów obję­tych jedną fakturą sprzedaży. Czy takiemu klientowi możemy wystawić uproszczoną zbiorczą fakturę korygującą do wszystkich faktur sprzedaży z danego miesiąca?

REKLAMA

Przepisy ustawy o VAT nie regulują wprost takiego przypadku, ale w opisanej przez Państwa sytuacji wydaje się być dopuszczalne zastosowanie mechanizmu zbiorczej faktury korygującej z uproszczeniami, które przewiduje art. 106j ust. 3 ustawy o VAT. Udzielony rabat dotyczy bowiem wszystkich faktur sprze­daży wystawionych dla danego odbiorcy w danym okresie, chociaż faktycznie dotyczy tylko wybranych pozycji z tych faktur, a poszczególne pozycje są objęte różnymi stawkami rabatu. Aby zminimalizować ryzyko sporu z organami podatkowymi, co do prawidłowości wystawienia zbiorczej faktury korygującej w takim przypadku, warto byłoby dodatkowo zamieścić na niej informację, do jakiego asortymentu towa­ru odnoszą się poszczególne stawki rabatu, z podaniem ich wysokości.

PODSTAWA PRAWNA:

• art. 106j ust. 3 ustawy z 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług - j.t. Dz.U. z 2011 r. Nr 177, poz. 1054; ost.zm. Dz.U. z 2014 r. poz. 312

Czy można wystawić zbiorczą fakturę korygującą tylko do niektórych faktur wystawionych w danym okresie rozliczeniowym

REKLAMA

Udzielamy naszym stałym klientom rabatów w przypadku dokonywania przez nich zakupów o war­tości przekraczającej określony próg wartościowy. Rabaty dokumentujemy fakturami korygującymi, które wystawiamy po zakończeniu miesiąca - po weryfikacji pod tym kątem transakcji zawartych z danym klientem w danym miesiącu. Zdarza się, że dany klient w miesiącu dokona zakupów, z któ­rych tylko niektóre będą kwalifikowały się do udzielenia rabatu. Czy możemy takiemu klientowi wy­stawić zbiorczą fakturę korygującą z zastosowaniem uproszczeń opisanych w art. 106j ust. 3 ustawy o VAT, gdy rabat jest przez nas udzielany tylko do niektórych transakcji?

Dalszy ciąg materiału pod wideo

W sytuacji, gdy udzielają Państwo rabatu jednemu odbiorcy, ale w odniesieniu tylko do niektórych transakcji z danego miesiąca, to wystawienie zbiorczej faktury korygującej z zastosowaniem uproszczeń, na których zastosowanie zezwala art. 106j ust. 3 ustawy o VAT może zostać zakwestionowane przez or­gan podatkowy. Z przepisu tego wynika bowiem jednoznacznie, że wystawienie uproszczonej zbiorczej faktury korygującej jest możliwe, pod warunkiem, że udzielony rabat będzie odnosić się do wszystkich dostaw towarów lub usług dokonanych dla jednego odbiorcy w danym okresie, a ten warunek nie jest w tym przypadku spełniony.

PODSTAWA PRAWNA:

  • art. 106j ust. 3 ustawy z 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług - j.t. Dz.U. z 2011 r. Nr 177, poz. 1054; ost.zm. Dz.U. z 2014 r. poz. 312

Dokumentacja VAT po zmianach od 1 lipca 2015 r.

Monitor Księgowego – prenumerata

Biuletyn VAT

Czy można wystawić zbiorczą fakturę korygującą z powodu błędnej ceny na fakturach sprzedaży dla jednego kontrahenta

REKLAMA

Wskutek pomyłki naszego pracownika, popełnionej przy wprowadzaniu danych do naszego systemu sprzedaży, jednemu z kontrahentów przez dwa miesiące sprzedawaliśmy towar po zawyżonej cenie. Błędna cena figuruje na wszystkich fakturach sprzedaży towaru wystawionych dla tego kontrahen­ta w każdym z tych miesięcy. Czy możemy skorygować ten błąd wystawiając temu kontrahentowi uproszczoną zbiorczą fakturę korygującą?

W opisanej w pytaniu sytuacji nie będzie możliwe wystawienie zbiorczej faktury korygującej z uprosz­czeniami, które przewiduje art. 106j ust. 3 ustawy o VAT. Przede wszystkim regulacje te dotyczą tylko i wyłącznie rabatów, opustów, skont itp. Nie dotyczą jednak błędów, które powtarzały się systemowo w jakimś dłuższym okresie, takich jak np. zawyżona cena czy błędna stawka VAT.

PODSTAWA PRAWNA:

  • art. 106j ust. 3 ustawy z 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług - j.t. Dz.U. z 2011 r. Nr 177, poz. 1054; ost.zm. Dz.U. z 2014 r. poz. 312

VAT po zmianach od 1 lipca 2015 r.

50 Ściąg Księgowego z aktualizacją online

Czy można wystawić zbiorczą fakturę korygującą w razie zwrotu towarów, których sprzedaż była dokumentowana różnymi fakturami

Prowadzimy działalność handlową. Często zdarza się, że ci sami klienci wielokrotnie w ciągu miesią­ca zwracają nam całość lub część kupionych wcześniej towarów, których sprzedaż została udoku­mentowana odrębnymi fakturami. Czy możemy wszystkie zwroty od jednego klienta w danym miesią­cu udokumentować uproszczoną zbiorczą fakturą korygującą?

W opisanej przez Państwa sytuacji nie będzie możliwe wystawienie zbiorczej faktury korygującej z uprosz­czeniami, które przewiduje art. 106j ust. 3 ustawy o VAT, aczkolwiek przepisy nigdzie nie zabraniają korygo­wania jedną fakturą korygującą kilku dostaw udokumentowanych różnymi fakturami - np. w razie zwrotu to­warów, których sprzedaż została uprzednio udokumentowana odrębnymi fakturami. Taka faktura korygująca nie będzie jednak korzystać z uproszczeń przewidzianych dla zbiorczych faktur korygujących w ww. art. 106j ust. 3 ustawy o VAT. Należy podkreślić, że jeszcze przed wprowadzeniem przepisów dotyczących wystawia­nia faktur zbiorczych do udzielonych rabatów sądy już uznawały, że nie ma żadnych prawnych przeszkód, aby faktura korygująca miała charakter zbiorczy i odnosiła się do kilku faktur sprzedaży za dany przedział czasowy. Tak orzekł m.in. NSA w wyroku z 14 grudnia 2010 r. (sygn. akt I FSK 16/10).

PODSTAWA PRAWNA:

  • art. 106j ust. 3 ustawy z 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług - j.t. Dz.U. z 2011 r. Nr 177, poz. 1054; ost.zm. Dz.U. z 2014 r. poz. 312.
Zapisz się na newsletter
Chcesz uniknąć błędów? Być na czasie z najnowszymi zmianami w podatkach? Zapisz się na nasz newsletter i otrzymuj rzetelne informacje prosto na swoją skrzynkę.
Zaznacz wymagane zgody
loading
Zapisując się na newsletter wyrażasz zgodę na otrzymywanie treści reklam również podmiotów trzecich
Administratorem danych osobowych jest INFOR PL S.A. Dane są przetwarzane w celu wysyłki newslettera. Po więcej informacji kliknij tutaj.
success

Potwierdź zapis

Sprawdź maila, żeby potwierdzić swój zapis na newsletter. Jeśli nie widzisz wiadomości, sprawdź folder SPAM w swojej skrzynce.

failure

Coś poszło nie tak

Źródło: 500 pytań o VAT

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:
Autopromocja

REKLAMA

QR Code

REKLAMA

Księgowość
Zapisz się na newsletter
Zobacz przykładowy newsletter
Zapisz się
Wpisz poprawny e-mail
Zatrudnianie cudzoziemców - zmiany od 1 czerwca 2025 r. Dodatkowe przesłanki odmowy wydania zezwolenia, rejestr umów o pracę, legalność pobytu obywateli Ukrainy, cyfrowe wnioski i wyższe kary

Nowe przepisy dotyczące zasad zatrudniania cudzoziemców w Polsce zaczną obowiązywać od 1 czerwca 2025 roku. Regulacje określają warunki, na jakich możliwe będzie legalne powierzenie pracy obcokrajowcom. Sprawdzamy, czy nowe przepisy wprowadzają ułatwienia i w jaki sposób zmieniają procedurę zatrudniania cudzoziemców.

Czy zawód księgowego powinien być certyfikowany? Ministerstwo Finansów analizuje możliwe zmiany

Od 2014 roku w Polsce nie można już uzyskać certyfikatu księgowego wydanego przez Ministra Finansów. W wyniku przeprowadzonej wówczas deregulacji zawód księgowego został formalnie otwarty – obecnie nie wymaga żadnych licencji ani zezwoleń państwowych. Choć miało to na celu ułatwienie dostępu do zawodu, skutki tej zmiany do dziś budzą mieszane opinie w branży. Temat ten nie jest również obojętny dla Ministerstwa Finansów.

Kto i kiedy może ponieść odpowiedzialność karną za niezłożenie wniosku o upadłość spółki handlowej (np. sp. z o.o.)

Złożenie wniosku o ogłoszenie upadłości spółki handlowej to obowiązek, który spoczywa na barkach między innymi członków zarządu i likwidatorów. Niezgłoszenie wniosku o ogłoszenie upadłości spółki pomimo powstania warunków uzasadniających upadłość spółki jest przestępstwem, które zostało uregulowane nie w Kodeksie karnym, a w Kodeksie spółek handlowych.

Komunikat ZUS: 2 czerwca 2025 r. mija ważny termin dla przedsiębiorców. Chodzi o zwrot nadpłaconej składki zdrowotnej

Zakład Ubezpieczeń Społecznych przypomina przedsiębiorcom, że do 2 czerwca 2025 r. należy zweryfikować i odesłać przez PUE/eZUS wniosek o zwrot nadpłaconej składki zdrowotnej.

REKLAMA

ZUS odbiera zasiłki za błędy dotyczące składek sprzed 2022 roku – Rzecznik MŚP interweniuje

Do Rzecznika Małych i Średnich Przedsiębiorców wpływa coraz więcej dramatycznych spraw dotyczących decyzji Zakładu Ubezpieczeń Społecznych, w których organ odmawia wypłaty świadczeń zasiłkowych, wskazując, że przedsiębiorcy nie podlegają ubezpieczeniu chorobowemu za okres sprzed 2022 roku.

Podatnik zapłacił zaległy podatek ale nie zatrzymało to egzekucji. Urząd skarbowy wykorzystał pomyłkę w przelewie. Winą obarczył podatnika i automatyzację systemu

Absurdów podatkowych nie brakuje. Dla przykładu można podać historię przedsiębiorcy, który nie uregulował w terminie podatku, za co otrzymał upomnienie z urzędu skarbowego. Dokonując wpłaty, popełnił niezamierzony błąd, który spowodował kolejne konsekwencje. W efekcie na jego koncie jednocześnie wystąpiła niedopłata i nadpłata podatku. Ministerstwo Finansów, komentując ww. sprawę, wskazuje obowiązujące przepisy, zaś eksperci przekonują, że urzędnicy mogli zachować się inaczej. Resort zaznacza, że proces obsługi wpłat podatników jest zautomatyzowany, a w opisywanej sytuacji nie można mówić o błędzie systemowym. Wśród znawców tematu nie brakuje opinii, że zbyt sztywne przepisy i procedury podatkowe mogą właściwie stanowić pułapkę dla przedsiębiorców.

PKWiU 2025 - nowa klasyfikacja statystyczna wyrobów i usług jeszcze w 2025 roku

W wykazie prac legislacyjnych rządu opublikowano niedawno Projekt rozporządzenia Rady Ministrów w sprawie Polskiej Klasyfikacji Wyrobów i Usług (PKWiU). Nowa PKWiU 2025 zastąpi obecnie obowiązującą PKWiU 2015. Od kiedy?

Bezpłatny webinar: Rozliczanie branży budowlanej i deweloperskiej. Jak uniknąć najczęstszych błędów?

Branża budowlana i deweloperska to sektory, w których każdy szczegół w rozliczeniach finansowych ma znaczenie, a konsekwencje popełnianych błędów mogą być daleko idące. Zarówno w księgach rachunkowych, jak i w rozliczeniach podatkowych precyzyjna klasyfikacja realizowanych prac jest kluczowa.

REKLAMA

Usługi dietetyczne są zwolnione z VAT. Ale nie te dla osób zdrowych. Dlaczego?

Usługi dietetyczne, które nie korzystają ze zwolnienia przedmiotowego (związanego z celem medycznym), w szeregu przypadków nie mogą również korzystać ze zwolnienia podmiotowego (limit obrotów do 200 000 zł rocznie). Oznacza to, że dietetycy świadczący usługi doradztwa w zakresie dietetyki (konsultacji indywidualnych) opodatkowane VAT muszą zarejestrować się jako czynni podatnicy VAT, niezależnie od wysokości swoich obrotów i doliczać do ceny swoich usług netto podatek VAT w stawce 23%. Problem w tym, że wiele usług dietetyków ma charakter złożony (szkolenia z zakresu diet, podawanie w internecie pakietów diet dla osób zaliczanych do określonych kategorii wiekowych itp). Dlaczego usługi dietetyków świadczone na rzecz osób zdrowych nie korzystają ze zwolnienia z VAT wyjaśnił WSA w Gliwicach w wyroku z 29 stycznia 2025 r.

Niższe grzywny za niektóre przestępstwa skarbowe od 2026 roku. Nowelizacja Kks i Ordynacji podatkowej przyjęta przez rząd

W dniu 27 maja 2025 r. Rada Ministrów przyjęła projekt ustawy o zmianie ustawy - Kodeks karny skarbowy (kks) oraz ustawy - Ordynacja podatkowa, przedłożony przez Ministra Finansów. Ta nowelizacja ma na celu uproszczenie administracyjnych obowiązków podatkowych oraz złagodzenie kar za przestępstwa skarbowe, które nie powodują bezpośrednich strat w podatkach.

REKLAMA