REKLAMA

REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

Zbiorcze faktury korygujące

Subskrybuj nas na Youtube
Zbiorcze faktury korygujące
Zbiorcze faktury korygujące

REKLAMA

REKLAMA

W niektórych sytuacjach podatnicy VAT mają prawo wystawić zbiorczą fakturę korygującą.

Kiedy można wystawić zbiorczą fakturę korygującą

Po przekroczeniu określonego progu wartości zakupów udzielamy naszym klientom rabatów na ku­powane przez nich towary. Rabaty te są jednak zróżnicowane w zależności od asortymentu. Niejed­nokrotnie zdarza się, że rabaty w różnej wysokości dotyczą dwóch lub więcej rodzajów towarów obję­tych jedną fakturą sprzedaży. Czy takiemu klientowi możemy wystawić uproszczoną zbiorczą fakturę korygującą do wszystkich faktur sprzedaży z danego miesiąca?

REKLAMA

Autopromocja

Przepisy ustawy o VAT nie regulują wprost takiego przypadku, ale w opisanej przez Państwa sytuacji wydaje się być dopuszczalne zastosowanie mechanizmu zbiorczej faktury korygującej z uproszczeniami, które przewiduje art. 106j ust. 3 ustawy o VAT. Udzielony rabat dotyczy bowiem wszystkich faktur sprze­daży wystawionych dla danego odbiorcy w danym okresie, chociaż faktycznie dotyczy tylko wybranych pozycji z tych faktur, a poszczególne pozycje są objęte różnymi stawkami rabatu. Aby zminimalizować ryzyko sporu z organami podatkowymi, co do prawidłowości wystawienia zbiorczej faktury korygującej w takim przypadku, warto byłoby dodatkowo zamieścić na niej informację, do jakiego asortymentu towa­ru odnoszą się poszczególne stawki rabatu, z podaniem ich wysokości.

PODSTAWA PRAWNA:

• art. 106j ust. 3 ustawy z 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług - j.t. Dz.U. z 2011 r. Nr 177, poz. 1054; ost.zm. Dz.U. z 2014 r. poz. 312

Czy można wystawić zbiorczą fakturę korygującą tylko do niektórych faktur wystawionych w danym okresie rozliczeniowym

REKLAMA

Udzielamy naszym stałym klientom rabatów w przypadku dokonywania przez nich zakupów o war­tości przekraczającej określony próg wartościowy. Rabaty dokumentujemy fakturami korygującymi, które wystawiamy po zakończeniu miesiąca - po weryfikacji pod tym kątem transakcji zawartych z danym klientem w danym miesiącu. Zdarza się, że dany klient w miesiącu dokona zakupów, z któ­rych tylko niektóre będą kwalifikowały się do udzielenia rabatu. Czy możemy takiemu klientowi wy­stawić zbiorczą fakturę korygującą z zastosowaniem uproszczeń opisanych w art. 106j ust. 3 ustawy o VAT, gdy rabat jest przez nas udzielany tylko do niektórych transakcji?

Dalszy ciąg materiału pod wideo

W sytuacji, gdy udzielają Państwo rabatu jednemu odbiorcy, ale w odniesieniu tylko do niektórych transakcji z danego miesiąca, to wystawienie zbiorczej faktury korygującej z zastosowaniem uproszczeń, na których zastosowanie zezwala art. 106j ust. 3 ustawy o VAT może zostać zakwestionowane przez or­gan podatkowy. Z przepisu tego wynika bowiem jednoznacznie, że wystawienie uproszczonej zbiorczej faktury korygującej jest możliwe, pod warunkiem, że udzielony rabat będzie odnosić się do wszystkich dostaw towarów lub usług dokonanych dla jednego odbiorcy w danym okresie, a ten warunek nie jest w tym przypadku spełniony.

PODSTAWA PRAWNA:

  • art. 106j ust. 3 ustawy z 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług - j.t. Dz.U. z 2011 r. Nr 177, poz. 1054; ost.zm. Dz.U. z 2014 r. poz. 312

Dokumentacja VAT po zmianach od 1 lipca 2015 r.

Monitor Księgowego – prenumerata

Biuletyn VAT

Czy można wystawić zbiorczą fakturę korygującą z powodu błędnej ceny na fakturach sprzedaży dla jednego kontrahenta

REKLAMA

Wskutek pomyłki naszego pracownika, popełnionej przy wprowadzaniu danych do naszego systemu sprzedaży, jednemu z kontrahentów przez dwa miesiące sprzedawaliśmy towar po zawyżonej cenie. Błędna cena figuruje na wszystkich fakturach sprzedaży towaru wystawionych dla tego kontrahen­ta w każdym z tych miesięcy. Czy możemy skorygować ten błąd wystawiając temu kontrahentowi uproszczoną zbiorczą fakturę korygującą?

W opisanej w pytaniu sytuacji nie będzie możliwe wystawienie zbiorczej faktury korygującej z uprosz­czeniami, które przewiduje art. 106j ust. 3 ustawy o VAT. Przede wszystkim regulacje te dotyczą tylko i wyłącznie rabatów, opustów, skont itp. Nie dotyczą jednak błędów, które powtarzały się systemowo w jakimś dłuższym okresie, takich jak np. zawyżona cena czy błędna stawka VAT.

PODSTAWA PRAWNA:

  • art. 106j ust. 3 ustawy z 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług - j.t. Dz.U. z 2011 r. Nr 177, poz. 1054; ost.zm. Dz.U. z 2014 r. poz. 312

VAT po zmianach od 1 lipca 2015 r.

50 Ściąg Księgowego z aktualizacją online

Czy można wystawić zbiorczą fakturę korygującą w razie zwrotu towarów, których sprzedaż była dokumentowana różnymi fakturami

Prowadzimy działalność handlową. Często zdarza się, że ci sami klienci wielokrotnie w ciągu miesią­ca zwracają nam całość lub część kupionych wcześniej towarów, których sprzedaż została udoku­mentowana odrębnymi fakturami. Czy możemy wszystkie zwroty od jednego klienta w danym miesią­cu udokumentować uproszczoną zbiorczą fakturą korygującą?

W opisanej przez Państwa sytuacji nie będzie możliwe wystawienie zbiorczej faktury korygującej z uprosz­czeniami, które przewiduje art. 106j ust. 3 ustawy o VAT, aczkolwiek przepisy nigdzie nie zabraniają korygo­wania jedną fakturą korygującą kilku dostaw udokumentowanych różnymi fakturami - np. w razie zwrotu to­warów, których sprzedaż została uprzednio udokumentowana odrębnymi fakturami. Taka faktura korygująca nie będzie jednak korzystać z uproszczeń przewidzianych dla zbiorczych faktur korygujących w ww. art. 106j ust. 3 ustawy o VAT. Należy podkreślić, że jeszcze przed wprowadzeniem przepisów dotyczących wystawia­nia faktur zbiorczych do udzielonych rabatów sądy już uznawały, że nie ma żadnych prawnych przeszkód, aby faktura korygująca miała charakter zbiorczy i odnosiła się do kilku faktur sprzedaży za dany przedział czasowy. Tak orzekł m.in. NSA w wyroku z 14 grudnia 2010 r. (sygn. akt I FSK 16/10).

PODSTAWA PRAWNA:

  • art. 106j ust. 3 ustawy z 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług - j.t. Dz.U. z 2011 r. Nr 177, poz. 1054; ost.zm. Dz.U. z 2014 r. poz. 312.
Zapisz się na newsletter
Chcesz uniknąć błędów? Być na czasie z najnowszymi zmianami w podatkach? Zapisz się na nasz newsletter i otrzymuj rzetelne informacje prosto na swoją skrzynkę.
Zaznacz wymagane zgody
loading
Zapisując się na newsletter wyrażasz zgodę na otrzymywanie treści reklam również podmiotów trzecich
Administratorem danych osobowych jest INFOR PL S.A. Dane są przetwarzane w celu wysyłki newslettera. Po więcej informacji kliknij tutaj.
success

Potwierdź zapis

Sprawdź maila, żeby potwierdzić swój zapis na newsletter. Jeśli nie widzisz wiadomości, sprawdź folder SPAM w swojej skrzynce.

failure

Coś poszło nie tak

Źródło: 500 pytań o VAT

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:
Autopromocja

REKLAMA

QR Code

REKLAMA

Księgowość
Zapisz się na newsletter
Zobacz przykładowy newsletter
Zapisz się
Wpisz poprawny e-mail
Kolejna rewolucja i sensacyjne zmiany w KSeF i elektronicznym fakturowaniu. Czy są nowe terminy, co z możliwością fakturowania offline

Deregulacja idzie pełną parą. Rząd zmienia nie tylko obowiązujące już przepisy, ale i te, które dopiero mają wejść w życie. Przykładem takiej deregulacji są przepisy o KSeF czyli o obowiązkowym przejściu na wyłącznie cyfrowe e-faktury. Co się zmieni, co z terminami obowiązkowego przejścia na e-fakturowanie dla poszczególnych grup podatników?

BPO jako most do innowacji: Jak outsourcing pomaga firmom wyjść ze swojej bańki i myśleć globalnie

W dzisiejszym dynamicznym środowisku biznesowym, gdzie innowacyjność decyduje o przewadze konkurencyjnej, wiele przedsiębiorstw boryka się z paradoksem: potrzebują dostępu do najnowszych technologii i świeżych perspektyw, ale ograniczają ich własne zasoby, lokalizacja czy kultura organizacyjna. Business Process Outsourcing (BPO) staje się w tym kontekście nie tylko narzędziem optymalizacji kosztów, ale przede wszystkim bramą do globalnej puli wiedzy i innowacji.

Nowelizacja ustawy o VAT dot. obowiązkowego KSeF. Rząd podjął decyzję

W dniu 17 czerwca 2025 r. Rada Ministrów przyjęła projekt ustawy o zmianie ustawy o podatku od towarów oraz zmieniająca ustawę o zmianie ustawy o podatku od towarów i usług oraz niektórych innych ustaw, przedłożony przez Ministra Finansów. Ta nowelizacja ma na celu wprowadzenie obowiązkowego modelu Krajowego Systemu e-Faktur („KSeF”), czyli specjalnego systemu elektronicznego do wystawiania i odbierania faktur (tzw. faktur ustrukturyzowanych). Oznaczać to będzie odejście od papierowych faktur VAT. Ponadto, w związku z wejściem w życie nowego systemu, o 1/3 skrócony zostanie podstawowy termin zwrotu VAT – z 60 do 40 dni. Wprowadzenie tego systemu zostanie podzielone na 2 etapy, aby firmy lepiej mogły się do niego dostosować.

Nowelizacja ustawy o VAT dot. obowiązkowego KSeF. Rząd podjął decyzję

W dniu 17 czerwca 2025 r. Rada Ministrów przyjęła projekt ustawy o zmianie ustawy o podatku od towarów oraz zmieniająca ustawę o zmianie ustawy o podatku od towarów i usług oraz niektórych innych ustaw, przedłożony przez Ministra Finansów. Ta nowelizacja ma na celu wprowadzenie obowiązkowego modelu Krajowego Systemu e-Faktur („KSeF”), czyli specjalnego systemu elektronicznego do wystawiania i odbierania faktur (tzw. faktur ustrukturyzowanych). Oznaczać to będzie odejście od papierowych faktur VAT. Ponadto, w związku z wejściem w życie nowego systemu, o 1/3 skrócony zostanie podstawowy termin zwrotu VAT – z 60 do 40 dni. Wprowadzenie tego systemu zostanie podzielone na 2 etapy, aby firmy lepiej mogły się do niego dostosować.

REKLAMA

Wzmożone kontrole upoważnionych i zarejestrowanych eksporterów w UE

Od czerwca 2025 r. unijne służby celne rozpoczęły skoordynowane i intensywne kontrole firm posiadających status upoważnionego eksportera (UE) oraz zarejestrowanego eksportera (REX). Działania te są odpowiedzią na narastające nieprawidłowości w dokumentowaniu preferencyjnego pochodzenia towarów i mają na celu uszczelnienie systemu celnego w ramach umów o wolnym handlu.

8 Najczęstszych błędów przy wycenie usług księgowych

Prawidłowa wycena usług księgowych pozwala prowadzić rentowne biuro rachunkowe. Za niskie wynagrodzenie za usługi księgowe spowoduje w pewnym momencie zapaść zdrowotną księgowej, wypalenie zawodowe, depresję, problemy w życiu osobistym.

Audytor pod lupą – IAASB zmienia zasady współpracy i czeka na opinie

Jak audytorzy powinni korzystać z wiedzy zewnętrznych ekspertów? IAASB proponuje zmiany w międzynarodowych standardach i otwiera konsultacje społeczne. To szansa, by wpłynąć na przyszłość audytu – głos można oddać do 24 lipca 2025 r.

Zamiast imigrantów na stałe ich praca zdalna. Nowa szansa dla gospodarki dzięki deregulacji

Polska jako hub rozliczeniowy: Jak deregulacja podatkowa może przynieść miliardowe wpływy? Zgodnie z szacunkami rynkowych ekspertów, gdyby Polska zrezygnowała z obowiązku przedstawiania certyfikatów rezydencji podatkowej, mogłaby zwiększyć liczbę zagranicznych freelancerów zatrudnianych zdalnie przez polskie firmy do około 1 mln osób rocznie.

REKLAMA

Zmiany w zamówieniach publicznych od 2026 r. Wyższy próg stosowania Prawa zamówień publicznych i jego skutki dla zamawiających i wykonawców

W ostatnich dniach maja br Rada Ministrów przedłożyła Sejmowi projekt ustawy deregulacyjnej (druk nr 1303 z dnia 27 maja 2025 r.), który przewiduje m.in. podwyższenie minimalnego progu stosowania ustawy Prawo zamówień publicznych (Pzp) oraz ustawy o umowie koncesji z dnia 21 października 2016 r. z obecnych 130 000 zł netto do 170 000 zł netto. Planowana do wejścia w życie 1 stycznia 2026 r. zmiana ma charakter systemowy i wpisuje się w szerszy trend upraszczania procedur oraz dostosowywania ich do aktualnych realiów gospodarczych.

Obowiązkowy KSeF 2026: będzie problem z udostępnieniem faktury ustrukturyzowanej kontrahentowi. Prof. Modzelewski: Większość nabywców nie będzie tym zainteresowana

W 2026 roku większość kontrahentów nie będzie zainteresowanych tzw. „udostępnieniem” faktur ustrukturyzowanych – jedną z dwóch form przekazania tych faktur w obowiązkowym modelu Krajowego Systemu e-Faktur. Oczekiwać będą wystawienia innych dokumentów, które uznają za wywołujące skutki cywilnoprawne. Wystawcy prawdopodobnie wprowadzą odrębny dokument handlowy, który z istoty nie będzie fakturą ustrukturyzowaną. Może on być wystawiony zarówno przed jak i po wystawieniu tej faktury ustrukturyzowanej - pisze prof. dr hab. Witold Modzelewski.

REKLAMA