REKLAMA

REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

Nowy JPK_VAT coraz bliżej – z jakimi pytaniami zmagają się przedsiębiorcy?

Andersen w Polsce
Andersen w Polsce tworzy zespół doświadczonych ekspertów oferujących kompleksową obsługę prawną, najwyższej klasy doradztwo podatkowe, compliance, doradztwo w zakresie cen transferowych i outsourcing księgowy.
Lis Elżbieta Maria
doradca podatkowy, radca prawny, partner w Andersen w Polsce
Nowy JPK_VAT coraz bliżej – z jakimi pytaniami zmagają się przedsiębiorcy?
Nowy JPK_VAT coraz bliżej – z jakimi pytaniami zmagają się przedsiębiorcy?

REKLAMA

REKLAMA

Już za kilka dni nowy JPK_V7M i JPKV7K stanie się faktem. Rewolucja zapowiadana od dawna, po kilku odroczeniach, nieodwołalnie wchodzi w życie. Potwierdziło to Ministerstwo Finansów w komunikacie z 16 września b.r., w którym wskazano, że 30 września 2020 r. zostanie wyłączona dotychczasowa bramka REST API służąca do przesyłania plików JPK autoryzowanych podpisem kwalifikowanym i zaufanym, jak również bramka REST API, służąca do przesyłania plików JPK autoryzowanych danymi autoryzacyjnymi.

W praktyce oznacza to, że począwszy od rozliczenia za październik (lub czwarty kwartał dla podatników rozliczających się kwartalnie), możliwe będzie złożenie wyłącznie nowego JPK. Złożenie deklaracji za okresy rozpoczynające się po 1 października 2020 r. w dotychczasowej formie będzie nieskuteczne i traktowane na równi z tym, jakby deklaracja w ogóle nie była złożona.

REKLAMA

REKLAMA

Autopromocja

Przypomnijmy – nowy JPK składa się zasadniczo z dwóch części: ewidencyjnej i deklaracyjnej. Ta druga część jest nowością i od dawna zapowiadanym ułatwieniem dla podatników. Wdrażając nowy JPK ustawodawca postanowił jednak w dalekim stopniu uszczegółowić dane raportowane w znanej już podatnikom części ewidencyjnej, w szczególności poprzez obowiązek identyfikacji dostaw poszczególnych rodzajów towarów lub usług (poprzez tzw. kody GTU), oznaczanie poszczególnych rodzajów transakcji (np. transakcji w podmiotami powiązanymi, czy też transakcji objętych obowiązkowym MPP), czy też oznaczanie poszczególnych rodzajów dokumentów (np. WEW).

Wiele kwestii budziło i nadal budzi wątpliwości. Część z nich została rozwiązana w drodze opublikowanej przez MF broszury informacyjnej oraz odpowiedzi na najczęściej pojawiające się pytania. Nadal pozostaje jednak wiele problemów praktycznych i nierozwiązanych kwestii.

Warto w tym miejscu wskazać, że celem JPK jest m.in. umożliwienie łatwej i szybkiej kontroli podatników. Stąd konieczność oznaczania poszczególnych rodzajów transakcji, które to transakcje zostały uznane przez fiskusa za szczególnie ryzykowne lub interesujące. Popełnienie błędu w nowym JPK, uniemożliwiającego przeprowadzenie weryfikacji prawidłowości transakcji, może skutkować nałożeniem sankcji 500 zł. W praktyce pojawia się zatem pytanie, o jakiego rodzaju błędy może chodzić. Tego rodzaju błędem może być np. nieprawidłowe wprowadzenie do ewidencji numeru faktury. Ministerstwo w wielu miejscach podkreśla wagę rzetelnego prezentowania numeru faktury. Wprowadzenie jakichkolwiek modyfikacji (np. skrócenie zbyt długiego numeru, usunięcie elementów literowych numeru faktury, itp.), może być potraktowane jako uniemożliwiające przeprowadzenie weryfikacji prawidłowości transakcji. Podobnie może być potraktowane błędne oznaczenie GTU lub zastosowanej procedury podatkowej. Spośród kodów GTU najwięcej wątpliwości rodzi kod GTU 12, który odnosi się do świadczenia usług niematerialnych: doradczych, księgowych, prawnych, zarządczych, szkoleniowych, marketingowych, firm centralnych (head offices), reklamowych, badania rynku i opinii publicznej, w zakresie badań naukowych i prac rozwojowych. Ustawodawca nakazując podatnikom oznaczanie ww kategorii usług nie zawarł przy tym żadnych wskazówek, jak usługi te należy definiować. Dopiero Ministerstwo Finansów w odpowiedzi na pytania podatników opublikowało listę symboli PKWiU, która pomocniczo może służyć w identyfikacji tych usług.

REKLAMA

Jeżeli zaś chodzi o procedury podatkowe, to najwięcej kłopotów wiąże się z koniecznością oznaczania transakcji (zarówno po stronie zakupów, jak i sprzedaży), objętych mechanizmem podzielonej płatności. Problemy praktyczne pojawiają się przykładowo w przypadku tzw. usług kompleksowych, w skład których wchodzi usługa objęta obowiązkowym MPP. O ile dotychczas podatnicy radzili sobie z tym problemem w ten sposób, że na wszelki wypadek w tych przypadkach wskazywali na obowiązek MPP, o tyle po wejściu w życie nowego JPK, błędne oznaczenie transakcji jako MPP może rodzi obowiązek uiszczenia sankcji 500 zł.

Dalszy ciąg materiału pod wideo

Warto zatem poświęcić pozostały do wdrożenia czas na skrupulatną analizę sprzedaży i zakupów pod kątem stosowania prawidłowych oznaczeń bowiem nawet najdoskonalszy program do obsługi JPK tego zadania za nas nie wykona. W przypadku istotnych wątpliwości, można rozważyć wystąpienie z wnioskiem do GUS bądź o indywidualną interpretację.

dr Elżbieta Lis – doradca podatkowy, radca prawny, partner w Andersen w Polsce

Polecamy: Nowy JPK_VAT z deklaracją i ewidencją. Poradnik Gazety Prawnej 4/2020

Źródło: INFOR

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:
Autopromocja

REKLAMA

QR Code

© Materiał chroniony prawem autorskim - wszelkie prawa zastrzeżone. Dalsze rozpowszechnianie artykułu za zgodą wydawcy INFOR PL S.A.

REKLAMA

Księgowość
Budżet państwa 2026: inflacja, PKB, dochody (podatki), wydatki, deficyt i dług publiczny

W dniu 5 grudnia 2025 r. Sejm przyjął ustawę budżetową na 2026 rok. Ministerstwo Finansów informuje, że w przyszłym roku wg. prognoz przyjętych do projektu ustawy budżetowej na 2026 r. produkt krajowy brutto (PKB) wzrośnie realnie o 3,5%, inflacja średnioroczna wyniesie 3,0%, a stopa bezrobocia ukształtuje się na koniec roku na poziomie 5,0%.

Rozliczenie kryptowalut za 2025 r. Najczęstsze błędy, które mogą kosztować Cię fortunę

Inwestujesz w kryptowaluty, handlujesz na giełdach albo płacisz nimi za usługi? Uwaga – nawet jeśli nie osiągnąłeś zysku, możesz mieć obowiązek złożenia PIT-38. Polskie przepisy dotyczące walut wirtualnych są precyzyjne, ale pełne pułapek: niewłaściwe udokumentowanie kosztów, błędne ustalenie dochodu czy brak rejestracji działalności mogą skończyć się karami i wysokimi dopłatami podatkowymi. Sprawdź, jak bezpiecznie rozliczyć krypto w 2025 r. i uniknąć kosztownych błędów przed skarbówką.

KSeF w ogniu krytyki. ZPP ostrzega przed ryzykiem dla firm i żąda odsunięcia terminu wdrożenia

Związek Przedsiębiorców i Pracodawców alarmuje, że wdrożenie obowiązkowego Krajowego Systemu e-Faktur w obecnym kształcie może poważnie zagrozić działalności wielu firm, szczególnie tych z sektora MŚP. Choć organizacja popiera cyfryzację rozliczeń podatkowych, wskazuje na liczne ryzyka techniczne, organizacyjne oraz naruszenia ochrony danych. ZPP domaga się przesunięcia terminu wdrożenia KSeF i dopracowania systemu, zanim stanie się on obowiązkowy.

KSeF wchodzi w życie w 2026 r. Przewodnik dla przedsiębiorców i księgowych

Od 2026 r. przedsiębiorcy będą zobowiązani do wystawiania i odbierania faktur w KSeF. Wdrożenie systemu wymaga dostosowania procedur oraz przeszkolenia osób odpowiedzialnych za rozliczenia. Właściwe przygotowanie ułatwiają kursy online Krajowej Izby Księgowych, które krok po kroku wyjaśniają zasady pracy w KSeF. W artykule omawiamy, czym jest KSeF, co się zmieni i jaki kurs wybrać.

REKLAMA

Rok 2026 r.: w KSeF pojawią się dokumenty, które będą udawać faktury VAT, czyli „faktury widmo”

Dla części czytelników tytuł niniejszego artykułu może być szokujący, ale problem ten sygnalizują co bardziej dociekliwi księgowi. Idzie o co najmniej dwa masowe zdarzenia, które będą mieć miejsce w 2026 roku i latach następnych – pisze prof. dr hab. Witold Modzelewski.

Fundacje rodzinne w Polsce: stabilizacja podatkowa, czy dalsza niepewność po wecie Prezydenta? Jakie zasady opodatkowania w 2026 roku?

Weto Prezydenta RP do nowelizacji przepisów podatkowych dotyczących fundacji rodzinnych wywołało falę dyskusji w środowisku doradców. Brak zmian oznacza, że w 2026 roku fundacje rodzinne będą podlegać dotychczasowym zasadom opodatkowania. Czy taka decyzja zapewni wyczekiwaną stabilność, czy wręcz przeciwnie – pogłębi niepewność prawną wokół kluczowego instrumentu sukcesyjnego?

KAS wprowadza generowanie tokenów w KSeF 2.0 – ważne terminy, ostrzeżenia i zmiany dla przedsiębiorców

Krajowa Administracja Skarbowa zapowiada nową funkcjonalność w Module Certyfikatów i Uprawnień, która pozwoli przedsiębiorcom generować tokeny potrzebne do uwierzytelniania w KSeF 2.0. KAS wskazuje kluczowe terminy, różnice między tokenami KSeF 1.0 i 2.0 oraz ostrzega przed cyberoszustami wyłudzającymi dane.

Koniec roku podatkowego 2025 w księgowości: najważniejsze obowiązki i terminy

Koniec roku podatkowego to dla przedsiębiorców moment podsumowań i analizy wyników finansowych. Zanim jednak przyjdzie czas na wyciąganie wniosków, należy zmierzyć się z corocznymi obowiązkami związanymi z prowadzeniem działalności gospodarczej. Choć formalnie rok podatkowy dla prowadzących jednoosobową działalność pokrywa się z rokiem kalendarzowym, już teraz warto przygotować się do jego zamknięcia i uporządkować sprawy księgowe oraz podatkowe.

REKLAMA

SKwP: Księgowi i biura rachunkowe nie odpowiadają za wdrożenie i stosowanie KSeF w firmach, ani za prawidłowe wystawianie i odbieranie e-faktur

W piśmie z 1 grudnia 2025 r. do Ministra Finansów i Gospodarki, Prezes Zarządu Głównego Stowarzyszenia Księgowych w Polsce dr hab. Stanisław Hońko zaapelował, aby oficjalne przekazy Ministerstwa Finansów i KAS promujące KSeF zawierały jasny komunikat, że podatnicy, a nie księgowi i biura rachunkowe, są odpowiedzialni za wdrożenie i funkcjonowanie KSeF. Zdaniem SKwP, księgowi ani biura rachunkowe nie odpowiadają w szczególności za prawidłowe wystawianie i odbieranie faktur elektronicznych, ani błędy systemów informatycznych KAS. Prezes SKwP wskazał również na brak wszystkich niezbędnych przepisów i niemożność pełnego przetestowania systemów informatycznych.

List do władzy w sprawie KSeF w 2026 roku. Prof. Modzelewski: Dajcie podatnikom możliwość zrezygnowania z obowiązku stosowania KSeF przy wystawianiu i odbieraniu faktur VAT

Profesor Witold Modzelewski apeluje do Ministra Finansów i Gospodarki oraz całego rządu, aby w roku 2026 dać wszystkim wystawcom i adresatom faktur VAT możliwość rezygnacji z obowiązku wystawiania i otrzymywania faktur przy pomocy KSeF.

Zapisz się na newsletter
Chcesz uniknąć błędów? Być na czasie z najnowszymi zmianami w podatkach? Zapisz się na nasz newsletter i otrzymuj rzetelne informacje prosto na swoją skrzynkę.
Zaznacz wymagane zgody
loading
Zapisując się na newsletter wyrażasz zgodę na otrzymywanie treści reklam również podmiotów trzecich
Administratorem danych osobowych jest INFOR PL S.A. Dane są przetwarzane w celu wysyłki newslettera. Po więcej informacji kliknij tutaj.
success

Potwierdź zapis

Sprawdź maila, żeby potwierdzić swój zapis na newsletter. Jeśli nie widzisz wiadomości, sprawdź folder SPAM w swojej skrzynce.

failure

Coś poszło nie tak

REKLAMA