REKLAMA

REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

Nowy JPK_VAT coraz bliżej – z jakimi pytaniami zmagają się przedsiębiorcy?

Andersen w Polsce
Andersen w Polsce tworzy zespół doświadczonych ekspertów oferujących kompleksową obsługę prawną, najwyższej klasy doradztwo podatkowe, compliance, doradztwo w zakresie cen transferowych i outsourcing księgowy.
Lis Elżbieta Maria
doradca podatkowy, radca prawny, partner w Andersen w Polsce
Nowy JPK_VAT coraz bliżej – z jakimi pytaniami zmagają się przedsiębiorcy?
Nowy JPK_VAT coraz bliżej – z jakimi pytaniami zmagają się przedsiębiorcy?

REKLAMA

REKLAMA

Już za kilka dni nowy JPK_V7M i JPKV7K stanie się faktem. Rewolucja zapowiadana od dawna, po kilku odroczeniach, nieodwołalnie wchodzi w życie. Potwierdziło to Ministerstwo Finansów w komunikacie z 16 września b.r., w którym wskazano, że 30 września 2020 r. zostanie wyłączona dotychczasowa bramka REST API służąca do przesyłania plików JPK autoryzowanych podpisem kwalifikowanym i zaufanym, jak również bramka REST API, służąca do przesyłania plików JPK autoryzowanych danymi autoryzacyjnymi.

W praktyce oznacza to, że począwszy od rozliczenia za październik (lub czwarty kwartał dla podatników rozliczających się kwartalnie), możliwe będzie złożenie wyłącznie nowego JPK. Złożenie deklaracji za okresy rozpoczynające się po 1 października 2020 r. w dotychczasowej formie będzie nieskuteczne i traktowane na równi z tym, jakby deklaracja w ogóle nie była złożona.

REKLAMA

Autopromocja

Przypomnijmy – nowy JPK składa się zasadniczo z dwóch części: ewidencyjnej i deklaracyjnej. Ta druga część jest nowością i od dawna zapowiadanym ułatwieniem dla podatników. Wdrażając nowy JPK ustawodawca postanowił jednak w dalekim stopniu uszczegółowić dane raportowane w znanej już podatnikom części ewidencyjnej, w szczególności poprzez obowiązek identyfikacji dostaw poszczególnych rodzajów towarów lub usług (poprzez tzw. kody GTU), oznaczanie poszczególnych rodzajów transakcji (np. transakcji w podmiotami powiązanymi, czy też transakcji objętych obowiązkowym MPP), czy też oznaczanie poszczególnych rodzajów dokumentów (np. WEW).

Wiele kwestii budziło i nadal budzi wątpliwości. Część z nich została rozwiązana w drodze opublikowanej przez MF broszury informacyjnej oraz odpowiedzi na najczęściej pojawiające się pytania. Nadal pozostaje jednak wiele problemów praktycznych i nierozwiązanych kwestii.

Warto w tym miejscu wskazać, że celem JPK jest m.in. umożliwienie łatwej i szybkiej kontroli podatników. Stąd konieczność oznaczania poszczególnych rodzajów transakcji, które to transakcje zostały uznane przez fiskusa za szczególnie ryzykowne lub interesujące. Popełnienie błędu w nowym JPK, uniemożliwiającego przeprowadzenie weryfikacji prawidłowości transakcji, może skutkować nałożeniem sankcji 500 zł. W praktyce pojawia się zatem pytanie, o jakiego rodzaju błędy może chodzić. Tego rodzaju błędem może być np. nieprawidłowe wprowadzenie do ewidencji numeru faktury. Ministerstwo w wielu miejscach podkreśla wagę rzetelnego prezentowania numeru faktury. Wprowadzenie jakichkolwiek modyfikacji (np. skrócenie zbyt długiego numeru, usunięcie elementów literowych numeru faktury, itp.), może być potraktowane jako uniemożliwiające przeprowadzenie weryfikacji prawidłowości transakcji. Podobnie może być potraktowane błędne oznaczenie GTU lub zastosowanej procedury podatkowej. Spośród kodów GTU najwięcej wątpliwości rodzi kod GTU 12, który odnosi się do świadczenia usług niematerialnych: doradczych, księgowych, prawnych, zarządczych, szkoleniowych, marketingowych, firm centralnych (head offices), reklamowych, badania rynku i opinii publicznej, w zakresie badań naukowych i prac rozwojowych. Ustawodawca nakazując podatnikom oznaczanie ww kategorii usług nie zawarł przy tym żadnych wskazówek, jak usługi te należy definiować. Dopiero Ministerstwo Finansów w odpowiedzi na pytania podatników opublikowało listę symboli PKWiU, która pomocniczo może służyć w identyfikacji tych usług.

REKLAMA

Jeżeli zaś chodzi o procedury podatkowe, to najwięcej kłopotów wiąże się z koniecznością oznaczania transakcji (zarówno po stronie zakupów, jak i sprzedaży), objętych mechanizmem podzielonej płatności. Problemy praktyczne pojawiają się przykładowo w przypadku tzw. usług kompleksowych, w skład których wchodzi usługa objęta obowiązkowym MPP. O ile dotychczas podatnicy radzili sobie z tym problemem w ten sposób, że na wszelki wypadek w tych przypadkach wskazywali na obowiązek MPP, o tyle po wejściu w życie nowego JPK, błędne oznaczenie transakcji jako MPP może rodzi obowiązek uiszczenia sankcji 500 zł.

Dalszy ciąg materiału pod wideo

Warto zatem poświęcić pozostały do wdrożenia czas na skrupulatną analizę sprzedaży i zakupów pod kątem stosowania prawidłowych oznaczeń bowiem nawet najdoskonalszy program do obsługi JPK tego zadania za nas nie wykona. W przypadku istotnych wątpliwości, można rozważyć wystąpienie z wnioskiem do GUS bądź o indywidualną interpretację.

dr Elżbieta Lis – doradca podatkowy, radca prawny, partner w Andersen w Polsce

Polecamy: Nowy JPK_VAT z deklaracją i ewidencją. Poradnik Gazety Prawnej 4/2020

Źródło: INFOR

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:
Autopromocja

REKLAMA

QR Code

© Materiał chroniony prawem autorskim - wszelkie prawa zastrzeżone. Dalsze rozpowszechnianie artykułu za zgodą wydawcy INFOR PL S.A.

Podatek PIT - część 2
certificate
Jak zdobyć Certyfikat:
  • Czytaj artykuły
  • Rozwiązuj testy
  • Zdobądź certyfikat
1/9
Są kosztem uzyskania przychodu:
koszty reprezentacji, w szczególności poniesione na usługi gastronomiczne, zakup żywności oraz napojów, w tym alkoholowych
udzielone pożyczki, w tym stracone pożyczki
wydatki na wystrój wnętrza biurowego nie będące wydatkami reprezentacyjnymi
wpłaty dokonywane do pracowniczych planów kapitałowych, o których mowa w ustawie o pracowniczych planach kapitałowych – od nagród i premii wypłaconych z dochodu po opodatkowaniu podatkiem dochodowym
Następne

REKLAMA

Księgowość
Zapisz się na newsletter
Zobacz przykładowy newsletter
Zapisz się
Wpisz poprawny e-mail
Przełomowy wyrok SN: Naczelna Izba Aptekarska może być traktowana jak przedsiębiorca

Czy samorząd zawodowy może działać jak przedsiębiorca? Sąd Najwyższy uznał, że w przypadku Naczelnej Izby Aptekarskiej to możliwe. Wyrok zapadł w sprawie sporu z siecią aptek Gemini, dotyczącego ochrony dóbr osobistych i nieuczciwej konkurencji. Sprawa wraca do ponownego rozpatrzenia, a decyzja SN może mieć dalekosiężne konsekwencje dla funkcjonowania organizacji samorządowych.

Nowa luka w VAT od 2025 roku. Prof. Modzelewski: możliwość nieograniczonych zwrotów; konieczna szybka nowelizacja

Najnowsza nowelizacja ustawy o VAT, obowiązująca od początku 2025 roku, wprowadza w Polsce nieznaną w całej ponad trzydziestoletniej historii tego podatku lukę umożliwiającą nieograniczony zwrot tego podatku – pisze prof. dr hab. Witold Modzelewski. Każdy podatnik wykonujący czynności w sensie prawnym poza terytorium kraju, które w Polsce byłyby zwolnione od tego podatku, uzyska z tego tytułu od początku roku zwrot podatku naliczonego - dodaje Profesor.

Faktura korygująca - do kiedy można wystawić (termin graniczny)

Na przedawnienie zobowiązania podatkowego nie wpływa wystawienie przez podatnika faktury korygującej, również zwiększającej. Korekta faktury nie kreuje bowiem obowiązku podatkowego, gdyż odnosi się do faktury pierwotnej, która odzwierciedla zdarzenie powodujące powstanie obowiązku podatkowego. Nie ma więc żadnych podstaw prawnych, by w przypadku korekty faktury początek 5-letniego terminu przedawnienia zobowiązania podatkowego wiązać z datą korekty faktury, a nie ze zdarzeniem powodującym powstanie obowiązku podatkowego. Dlatego po upływie 5-letniego terminu przedawnienia nie istnieje możliwość wystawiania przez podatników faktur korygujących.

Fałszowanie faktur: jakie skutki w VAT dla kupującego i sprzedawcy. Faktury puste, wystawione przez osoby nieuprawnione, bez wiedzy i zgody podatnika

Odpowiedzialność podatników VAT za „puste” lub nierzetelne faktury wywołuje od dłuższego czasu spore kontrowersje, szczególnie gdy wystawcą był pracownik. Po korzystnym wyroku TSUE pracodawca może uwolnić się od obowiązku zapłaty VAT wynikającego z faktur wystawionych przez nieuczciwych pracowników. Wymaga to jednak od niego dochowania należytej staranności przy kontrolowaniu poczynań pracowników. NSA w wyroku z 3 września 2024 r. (sygn. akt I FSK 1212/18) uznał, że pracodawca nie dochował staranności, skoro proceder trwał przez dłuższy okres (ponad 3 lata).

REKLAMA

ZUS wycofuje decyzje i umarza postępowania wobec przedsiębiorców. Skuteczna interwencja Rzecznika MŚP

Dzięki interwencji Rzecznika Małych i Średnich Przedsiębiorców ZUS wycofał błędne decyzje oraz umorzył postępowania wobec przedsiębiorców korzystających z ulgi „Mały ZUS Plus”. To ważne zwycięstwo w walce o sprawiedliwe traktowanie firm.

Księgowi nie muszą się bać sztucznej inteligencji – AI jako konkurenta do miejsc pracy. Wystarczy, że postawią na rozwój pewnych swoich kompetencji, jakich

Niemal wszyscy są zgodni, iż w księgowości sztuczna inteligencja nie ma szans z ludzkim ekspertem w budowaniu relacji z klientem, kreatywności czy w negocjacjach. I na takie tak zwane kompetencje miękkie powinni stawiać księgowi w swoim rozwoju i edukacji.

Podatek od ogrodzenia w 2025 r. Ministerstwo Finansów wyjaśnia kto nie musi płacić podatku od płotu

Ministerstwo Finansów w komunikacie z 19 stycznia 2025 r. poinformowało, że wszelkie informacje pojawiające się w przestrzeni publicznej i powielane przez media na temat wprowadzenia nowego obciążenia w postaci podatku od ogrodzeń należy uznać za wprowadzające w błąd.

Pracownik może czasem nie wykonywać pracy i zachować prawo do wynagrodzenia. W jakich przypadkach?

Wynagrodzenie jest – co do zasady - świadczeniem przysługującym w zamian za świadczoną przez pracownika pracę (czyli wynagrodzenie przysługuje za pracę wykonaną). Za czas niewykonywania pracy pracownik ma prawo do wynagrodzenia, jeżeli wynika to z przepisów prawa pracy.

REKLAMA

Wyślesz skutecznie pismo do urzędu i sądu w ostatnim dniu terminu nie tylko Pocztą Polską. Nowelizacja ordynacji podatkowej, kpa i kpc już w Sejmie

Do Sejmu trafił już rządowy projekt nowelizacji Ordynacji podatkowej i kilku innych ustaw, który ma na celu dostosowania polskiego prawa do dwóch wyroków Trybunału Sprawiedliwości Unii Europejskiej (TSUE). Nowe przepisy przewidują, że m.in. w procedurze podatkowej, administracyjnej, cywilnej, można będzie nadać pismo (z zachowaniem terminu) do urzędu lub sądu u dowolnego operatora pocztowego, a nie jak do tej pory tylko za pośrednictwem Poczty Polskiej. Zmienione omawianą nowelizacją przepisy zapewnią też oprocentowanie nadpłat powstałych w wyniku orzeczeń TSUE lub TK za okres od dnia powstania nadpłaty do dnia jej zwrotu, niezależnie od czasu złożenia wniosku o zwrot nadpłaty.

Bałagan w dokumentach firmy? Sprawdź, jak skutecznie nad nimi zapanować

Papierowy bałagan w dokumentacji firmowej. Dlaczego tradycyjne przechowywanie dokumentów sprawia tyle problemów? Co musisz wiedzieć, aby to zmienić?

REKLAMA