REKLAMA

REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

Korekta JPK_V7M - błędna nazwa dostawcy

Korekta błędnej nazwy dostawcy w pliku JPK_V7M
Korekta błędnej nazwy dostawcy w pliku JPK_V7M

REKLAMA

REKLAMA

Korekta JPK_V7M. Podatnik otrzymał fakturę korygującą dotyczącą sprzedaży z czerwca 2021 r. Korekta jest na 0,00 zł i dotyczy wyłącznie zmiany danych sprzedawcy. Firma sprzedawcy się przekształciła, w związku z czym zmieniła się jego nazwa (NIP został ten sam). Czy podatnik powinien korygować JPK za czerwiec 2021 r.?

Oznaczenie kontrahenta w JPK_V7M

Zgodnie z obecnie obowiązującą strukturą JPK_V7M oznaczenie kontrahenta w składanym pliku obejmuje następujące dane:

REKLAMA

REKLAMA

Autopromocja
  1. Kod kraju nadania numeru, za pomocą którego nabywca, dostawca lub usługodawca jest zidentyfikowany na potrzeby podatku lub podatku od wartości dodanej (pole opcjonalne).
  2. Numer, za pomocą którego dostawca lub usługodawca jest zidentyfikowany na potrzeby podatku lub podatku od wartości dodanej (wyłącznie kod cyfrowo-literowy).
  3. Imię i nazwisko lub nazwa dostawcy lub usługodawcy.

Ostatnie z wymienionych pól wypełnia się poprzez wskazanie imienia i nazwiska albo nazwy dostawcy lub usługodawcy z faktur i dokumentów bądź poprzez wskazanie imienia i nazwiska lub nazwy nadawcy albo eksportera z dokumentów celnych lub decyzji celnej i deklaracji importowej.

Błędna nazwa dostawcy - jak skorygować?

Jeżeli zatem nazwa dostawcy wskazana w fakturze oraz odpowiednio w złożonym pliku JPK_V7M jest nieprawidłowa, to zasadniczo powinna ona zostać skorygowana w pierwszej kolejności na fakturze, a następnie w złożonym pliku JPK. Jeżeli chodzi o pierwszy etap, to błędna nazwa dostawcy może zostać skorygowana bądź przez wystawienie noty korygującej przez nabywcę, bądź przez wystawienie faktury korygującej przez sprzedawcę.

W przypadku wystawienia przez sprzedawcę faktury korygującej wyłącznie na nazwę (tak jak miało to miejsce w analizowanej sprawie) taka korekta nie wpływa na kwoty VAT. Z tego względu mogą się pojawić wątpliwości po stronie nabywcy dotyczące sposobu wykazania takiej korekty w pliku JPK_V7M. Przepisy podatkowe nie dają jasnej odpowiedzi na to pytanie.
Pewnych wskazówek dostarcza natomiast stanowisko Ministerstwa Finansów zawarte w odpowiedziach na najczęstsze pytania z tematyki JPK, które zostały opublikowane na stronach MF. Co prawda odpowiedź MF dotyczy zmiany błędnej nazwy nabywcy w JPK składanym przed sprzedawcę, niemniej jednak z uwagi na fakt, że plik JPK zawiera pola dotyczące nazwy kontrahenta zarówno po stronie podatku należnego, jak i podatku naliczonego, to w ocenie autora odpowiedź MF może stanowić również podstawę korekty pliku JPK przez nabywcę w przypadku błędnej nazwy dostawcy.

REKLAMA

Korekta JPK_VAT - nazwa kontrahenta

W odpowiedzi na jedno z pytań MF wskazało, że w przypadku wpisania w JPK_VAT błędnej nazwy kontrahenta (nabywcy) należy wykonać następujące kroki:

Dalszy ciąg materiału pod wideo
  1. Dostawca jest zobowiązany wykazać w ewidencji oraz informacji JPK_VAT fakturę z błędną nazwą nabywcy.
  2. Następnie sprzedawca jest zobowiązany wystawić fakturę korygującą, chyba że wcześniej otrzymał notę korygującą od nabywcy.
  3. W sytuacji gdy faktura korygująca została wystawiona już po złożeniu informacji JPK_VAT, a w przesłanym JPK_VAT sprzedawca wykazał błędne dane nabywcy wynikające z wystawionej faktury pierwotnej - należy złożyć korektę JPK_VAT.
  4. W poprawnie sporządzonej korekcie JPK_VAT należy:
    • wykazać błędnie wykazaną fakturę,
    • wykazać storno tej błędnej faktury z kwotami na "minus", podając numery faktury pierwotnej (błędnej),
    • wprowadzić kolejny zapisz z prawidłowymi danymi nabywcy z numerem faktury pierwotnej.

Przyjmując zatem zaproponowany przez MF sposób korygowania błędnej nazwy kontrahenta, w analizowanej sprawie, w przypadku pomyłki w nazwie sprzedawcy i po wystawieniu przez niego korekty z prawidłowymi danymi, nabywca zasadniczo powinien skorygować złożony plik JPK_V7M. Zgodnie z propozycją MF, korekta JPK_V7M dotycząca ewidencji zakupów powinna zawierać trzy odrębne zapisy:

  • fakturę z błędną nazwą dostawcy,
  • storno błędnej faktury na "minus",
  • fakturę pierwotną z prawidłowymi danymi.

Wskazane zapisy powinny być uwzględnione w jednym pliku JPK_V7M, czyli korekcie rozliczeń, w ramach których została uwzględniona faktura pierwotna (zakładamy, że w opisanej sprawie będzie to czerwiec 2021 r.).

Powyższe zapisy zasadniczo można byłoby zastąpić jednym poprawnym zapisem, ale byłoby to możliwe jedynie w sytuacji, gdyby nabywca otrzymał fakturę pierwotną i korygującą jeszcze przed przesłaniem JPK_V7M za dany okres, co, jak wynika z opisu sprawy, nie miało miejsca.

Należy wspomnieć, że wskazany sposób korekty został zaproponowany przy założeniu, iż niepoprawna nazwa dostawcy jest wynikiem błędu. W odmiennym przypadku należałoby bowiem zbadać zasadność wystawienia samej faktury korygującej, co mogłoby mieć wpływ również na sposób prezentacji dokumentów w JPK_V7M.

Ważne!
Podatnik powinien skorygować JPK_V7M złożony za miesiąc, w którym uwzględnił fakturę pierwotną. Zgodnie z propozycją MF, w korekcie należy wykazać łącznie trzy zapisy: fakturę z błędną nazwą dostawcy, storno błędnej faktury "na minus", fakturę z prawidłowymi danymi.

Podstawa prawna: § 10 rozporządzenia Ministra Finansów, Inwestycji i Rozwoju z 15 października 2019 r. w sprawie szczegółowego zakresu danych zawartych w deklaracjach podatkowych i w ewidencji w zakresie podatku od towarów i usług - Dz.U. z 2019 r. poz. 1988; ost.zm. Dz.U. z 2021 r. poz. 1179

Powołane wyjaśnienia organów podatkowych: stanowisko Ministerstwa Finansów zawarte w pytaniach i odpowiedziach dotyczących korekt JPK opublikowane na stronie MF - www.podatki.gov.pl/jednolity-plik-kontrolny/pytania-i-odpowiedzi/korekty-jpk-vat/dostawca-wystawil-fakture-z-bledna-nazwa-odbiorcy-czy-powinien-wykazac-taka-fakture-w-jpk_vat/

Adrian Błaszkiewicz, ekspert w zakresie VAT

Źródło: Biuletyn VAT

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:
Autopromocja

REKLAMA

QR Code

REKLAMA

Księgowość
Nieprecyzyjne przepisy dot. KSeF. Czy od lutego 2026 r. będziemy dwa razy fakturować tę samą sprzedaż?

Od 1 lutego 2026 r. obowiązek wystawiania faktur w KSeF obejmie podatników VAT, którzy w 2024 r. osiągnęli sprzedaż powyżej 200 mln zł (z VAT), a od 1 kwietnia 2026 r. - pozostałych. Ale od 1 lutego 2026 r. wszyscy podatnicy będą musieli odbierać faktury przy użyciu KSeF. Profesor Witold Modzelewski zwraca uwagę na nieprecyzyjną treść art. 106nda ust. 16 ustawy o VAT i kwestię treści faktur elektronicznych o których mowa w art. 106nda, 106nf i 106nh ustawy o VAT.

Koniec podatkowego eldorado dla tysięcy przedsiębiorców? Rząd szykuje rewolucję, która drastycznie uderzy w portfele najlepiej zarabiających specjalistów już niebawem

Przez lata była to jedna z najatrakcyjniejszych form opodatkowania w Polsce, pozwalająca na legalne płacenie zaledwie 5% podatku dochodowego. Tysiące specjalistów, zwłaszcza z prężnie rozwijającej się branży nowych technologii, oparło na niej swoje finanse, budując przewagę konkurencyjną na rynku. Teraz jednak Ministerstwo Finansów mówi stanowcze "dość". Na horyzoncie pojawił się projekt zmian, który ma wywrócić obecny porządek do góry nogami i uszczelnić system w sposób, który wielu uzna za drastyczny. Czy popularna preferencja podatkowa stanie się wkrótce dostępna wyłącznie dla dużych graczy, a mali przedsiębiorcy i freelancerzy zostaną na lodzie z koniecznością płacenia znacznie wyższych danin? Sprawdź, co kryje się w nowych przepisach i czy jesteś na liście zagrożonych.

Ta ulga podatkowa przysługuje milionom Polaków. Większość nie wie, że może odliczyć nawet 840 zł

Polskie prawo podatkowe przewiduje ulgę, z której może skorzystać mnóstwo osób. Problem w tym, że wielu uprawnionych nie ma pojęcia o jej istnieniu lub nie wie, jak ją rozliczyć. Chodzi o odliczenie, które pozwala zmniejszyć podstawę opodatkowania nawet o 840 zł rocznie. Sprawdź, czy jesteś w gronie osób, które mogą odzyskać część zapłaconego podatku.

Staking kryptowalut a PIT – kiedy naprawdę trzeba zapłacić podatek?

Rozliczenia w przypadku walut wirtualnych to zawsze dość dyskusyjna kwestia. W ostatnim czasie Fiskus zauważalnie przyjął pewne standardy i można mieć coraz mniej wątpliwości, w jaki sposób regulować swoje zobowiązania wobec organów. Niektóre obszary nadal jednak mogą budzić pewne wątpliwości. Gdy ktoś pyta, czy od stakingu kryptowalut trzeba zapłacić PIT, chodzi mu o jedną rzecz. Jaką? Konkretnie o to, czy samo pojawienie się nagrody na portfelu jest traktowane jak przychód. W polskich realiach to naprawdę istotne, bo staking potrafi generować dziesiątki drobnych wypłat w ciągu miesiąca. Jeśli każda z nich miałaby tworzyć przychód, posiadać miałby obowiązek codziennie wyceniać tokeny, a roczne zeznanie zmieniłoby się w coś bardzo trudnego do przeliczenia i wykazania.

REKLAMA

Jak rozliczyć podatkowo prezenty świąteczne dla pracowników: VAT i CIT

Okres świąteczny to doskonała okazja, by podziękować pracownikom za ich zaangażowanie i całoroczny wysiłek. Wielu pracodawców decyduje się w tym czasie na wręczenie prezentów od klasycznych upominków po popularne bony podarunkowe. Warto jednak pamiętać, że gest wdzięczności wiąże się również z pewnymi obowiązkami podatkowymi, zwłaszcza w kontekście VAT i CIT.

Podatek węglowy (CBAM) od 2026 roku - jakie skutki finansowe dla Polski [raport]

Jakie skutki - dla UE i Polski - będzie miał tzw. podatek węglowy, czyli mechanizm dostosowywania cen na granicach z uwzględnieniem emisji CO₂ (Carbon Border Adjustment Mechanism - skrót: CBAM). W najnowszym raporcie Centrum Analiz Klimatyczno-Energetycznych (CAKE) i Krajowego Ośrodka Bilansowania i Zarządzania Emisjami (KOBiZE) przedstawione są szczegółowe scenariusze dotyczące wysokości przychodów z CBAM dla Unii Europejskiej oraz Polski w latach 2030 i 2035, uwzględniając różne ścieżki cenowe poza UE oraz potencjalne kierunki rozszerzania zakresu CBAM. Analiza pokazuje, w jaki sposób mechanizm ten stopniowo zyskuje na znaczeniu jako nowe źródło zasobów własnych UE.

Nawet 36000 zł rocznie odliczenia od podatku - nowa ulga za 2025 rok, pierwsze odliczenie w 2026 roku

Już od bieżącego 2025 roku przedsiębiorcy zyskali nowe narzędzie optymalizacji podatkowej. Ustawodawca wprowadził do systemu podatkowego możliwość pomniejszenia podstawy opodatkowania w związku z zatrudnianiem szczególnej grupy pracowników. Poniżej kompleksowe omówienie tej preferencji wraz ze szczegółowymi zasadami jej rozliczania. Ulga będzie dostępna także w 2026 roku.

Czy podatek od pustostanów jest zgodny z prawem? Czy gmina może stosować do niezamieszkałego mieszkania wyższą stawkę podatku od nieruchomości?

W Polsce coraz częściej zwraca się uwagę na sytuację, w której mieszkania lub domy pozostają dłuższy czas puste, niezamieszkałe, niesprzedane albo niewynajmowane. W warunkach mocno napiętego rynku mieszkaniowego budzi to poważne pytania o gospodarowanie zasobem mieszkań i o sprawiedliwość obciążeń podatkowych. Właściciele, którzy kupują lokale jako inwestycję, nie wprowadzają ich na rynek najmu ani nie przeznaczają do zamieszkania, lecz trzymają je w nadziei na wzrost wartości. Samorządy coraz częściej zastanawiają się, czy nie powinno się wprowadzić narzędzi fiskalnych, które skłoniłyby właścicieli do aktywnego wykorzystania nieruchomości albo poniesienia wyższego podatku.

REKLAMA

To workflow, a nie KSeF, ochroni firmę przed błędami i próbami oszustw. Jak prawidłowo zorganizować pracę i obieg dokumentów w firmie od lutego 2026 roku?

Wprowadzenie Krajowego Systemu e-Faktur to jedna z największych zmian w polskim systemie podatkowym od lat. KSeF nie jest kolejnym kanałem przesyłania faktur, ale całkowicie nowym modelem ich funkcjonowania: od wystawienia, przez doręczenie, aż po obieg i archiwizację.W praktyce oznacza to, że organizacje, które chcą przejść tę zmianę sprawnie i bez chaosu, muszą uporządkować workflow – czyli sposób, w jaki faktura wędruje przez firmę. Z doświadczeń AMODIT wynika, że firmy, które zaczynają od uporządkowania procesów, znacznie szybciej adaptują się do realiów KSeF i popełniają mniej błędów. Poniżej przedstawiamy najważniejsze obszary, które powinny zostać uwzględnione.

Ulga mieszkaniowa w PIT będzie ograniczona tylko do jednej nieruchomości? Co wynika z projektu nowelizacji

Minister Finansów i Gospodarki zamierza istotnie ograniczyć ulgę mieszkaniową w podatku dochodowym od osób fizycznych. Na czym mają polegać te zmiany? W skrócie nie będzie mogła skorzystać z ulgi mieszkaniowej osoba, która jest właścicielem lub współwłaścicielem więcej niż 1 mieszkania. Gotowy jest już projekt nowelizacji ustawy o PIT w tej sprawie ale trudno się spodziewać, że wejdzie w życie od nowego roku, bo projekt jest jeszcze na etapie rządowych prac legislacyjnych. A zgodnie z utrwalonym orzecznictwem Trybunał Konstytucyjny okres minimalny vacatio legis w przypadku podatku PIT nie powinien być krótszy niż jeden miesiąc. Zwłaszcza jeżeli dotyczy zmian niekorzystnych dla podatników jak ta. Czyli zmiany w podatku PIT na przyszły rok można wprowadzić tylko wtedy, gdy nowelizacja została opublikowana w Dzienniku Ustaw przed końcem listopada poprzedniego roku.

Zapisz się na newsletter
Chcesz uniknąć błędów? Być na czasie z najnowszymi zmianami w podatkach? Zapisz się na nasz newsletter i otrzymuj rzetelne informacje prosto na swoją skrzynkę.
Zaznacz wymagane zgody
loading
Zapisując się na newsletter wyrażasz zgodę na otrzymywanie treści reklam również podmiotów trzecich
Administratorem danych osobowych jest INFOR PL S.A. Dane są przetwarzane w celu wysyłki newslettera. Po więcej informacji kliknij tutaj.
success

Potwierdź zapis

Sprawdź maila, żeby potwierdzić swój zapis na newsletter. Jeśli nie widzisz wiadomości, sprawdź folder SPAM w swojej skrzynce.

failure

Coś poszło nie tak

REKLAMA