REKLAMA

REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

Korekta JPK_V7M - błędna nazwa dostawcy

Korekta błędnej nazwy dostawcy w pliku JPK_V7M
Korekta błędnej nazwy dostawcy w pliku JPK_V7M

REKLAMA

REKLAMA

Korekta JPK_V7M. Podatnik otrzymał fakturę korygującą dotyczącą sprzedaży z czerwca 2021 r. Korekta jest na 0,00 zł i dotyczy wyłącznie zmiany danych sprzedawcy. Firma sprzedawcy się przekształciła, w związku z czym zmieniła się jego nazwa (NIP został ten sam). Czy podatnik powinien korygować JPK za czerwiec 2021 r.?

Oznaczenie kontrahenta w JPK_V7M

Zgodnie z obecnie obowiązującą strukturą JPK_V7M oznaczenie kontrahenta w składanym pliku obejmuje następujące dane:

REKLAMA

REKLAMA

Autopromocja
  1. Kod kraju nadania numeru, za pomocą którego nabywca, dostawca lub usługodawca jest zidentyfikowany na potrzeby podatku lub podatku od wartości dodanej (pole opcjonalne).
  2. Numer, za pomocą którego dostawca lub usługodawca jest zidentyfikowany na potrzeby podatku lub podatku od wartości dodanej (wyłącznie kod cyfrowo-literowy).
  3. Imię i nazwisko lub nazwa dostawcy lub usługodawcy.

Ostatnie z wymienionych pól wypełnia się poprzez wskazanie imienia i nazwiska albo nazwy dostawcy lub usługodawcy z faktur i dokumentów bądź poprzez wskazanie imienia i nazwiska lub nazwy nadawcy albo eksportera z dokumentów celnych lub decyzji celnej i deklaracji importowej.

Błędna nazwa dostawcy - jak skorygować?

Jeżeli zatem nazwa dostawcy wskazana w fakturze oraz odpowiednio w złożonym pliku JPK_V7M jest nieprawidłowa, to zasadniczo powinna ona zostać skorygowana w pierwszej kolejności na fakturze, a następnie w złożonym pliku JPK. Jeżeli chodzi o pierwszy etap, to błędna nazwa dostawcy może zostać skorygowana bądź przez wystawienie noty korygującej przez nabywcę, bądź przez wystawienie faktury korygującej przez sprzedawcę.

W przypadku wystawienia przez sprzedawcę faktury korygującej wyłącznie na nazwę (tak jak miało to miejsce w analizowanej sprawie) taka korekta nie wpływa na kwoty VAT. Z tego względu mogą się pojawić wątpliwości po stronie nabywcy dotyczące sposobu wykazania takiej korekty w pliku JPK_V7M. Przepisy podatkowe nie dają jasnej odpowiedzi na to pytanie.
Pewnych wskazówek dostarcza natomiast stanowisko Ministerstwa Finansów zawarte w odpowiedziach na najczęstsze pytania z tematyki JPK, które zostały opublikowane na stronach MF. Co prawda odpowiedź MF dotyczy zmiany błędnej nazwy nabywcy w JPK składanym przed sprzedawcę, niemniej jednak z uwagi na fakt, że plik JPK zawiera pola dotyczące nazwy kontrahenta zarówno po stronie podatku należnego, jak i podatku naliczonego, to w ocenie autora odpowiedź MF może stanowić również podstawę korekty pliku JPK przez nabywcę w przypadku błędnej nazwy dostawcy.

REKLAMA

Korekta JPK_VAT - nazwa kontrahenta

W odpowiedzi na jedno z pytań MF wskazało, że w przypadku wpisania w JPK_VAT błędnej nazwy kontrahenta (nabywcy) należy wykonać następujące kroki:

Dalszy ciąg materiału pod wideo
  1. Dostawca jest zobowiązany wykazać w ewidencji oraz informacji JPK_VAT fakturę z błędną nazwą nabywcy.
  2. Następnie sprzedawca jest zobowiązany wystawić fakturę korygującą, chyba że wcześniej otrzymał notę korygującą od nabywcy.
  3. W sytuacji gdy faktura korygująca została wystawiona już po złożeniu informacji JPK_VAT, a w przesłanym JPK_VAT sprzedawca wykazał błędne dane nabywcy wynikające z wystawionej faktury pierwotnej - należy złożyć korektę JPK_VAT.
  4. W poprawnie sporządzonej korekcie JPK_VAT należy:
    • wykazać błędnie wykazaną fakturę,
    • wykazać storno tej błędnej faktury z kwotami na "minus", podając numery faktury pierwotnej (błędnej),
    • wprowadzić kolejny zapisz z prawidłowymi danymi nabywcy z numerem faktury pierwotnej.

Przyjmując zatem zaproponowany przez MF sposób korygowania błędnej nazwy kontrahenta, w analizowanej sprawie, w przypadku pomyłki w nazwie sprzedawcy i po wystawieniu przez niego korekty z prawidłowymi danymi, nabywca zasadniczo powinien skorygować złożony plik JPK_V7M. Zgodnie z propozycją MF, korekta JPK_V7M dotycząca ewidencji zakupów powinna zawierać trzy odrębne zapisy:

  • fakturę z błędną nazwą dostawcy,
  • storno błędnej faktury na "minus",
  • fakturę pierwotną z prawidłowymi danymi.

Wskazane zapisy powinny być uwzględnione w jednym pliku JPK_V7M, czyli korekcie rozliczeń, w ramach których została uwzględniona faktura pierwotna (zakładamy, że w opisanej sprawie będzie to czerwiec 2021 r.).

Powyższe zapisy zasadniczo można byłoby zastąpić jednym poprawnym zapisem, ale byłoby to możliwe jedynie w sytuacji, gdyby nabywca otrzymał fakturę pierwotną i korygującą jeszcze przed przesłaniem JPK_V7M za dany okres, co, jak wynika z opisu sprawy, nie miało miejsca.

Należy wspomnieć, że wskazany sposób korekty został zaproponowany przy założeniu, iż niepoprawna nazwa dostawcy jest wynikiem błędu. W odmiennym przypadku należałoby bowiem zbadać zasadność wystawienia samej faktury korygującej, co mogłoby mieć wpływ również na sposób prezentacji dokumentów w JPK_V7M.

Ważne!
Podatnik powinien skorygować JPK_V7M złożony za miesiąc, w którym uwzględnił fakturę pierwotną. Zgodnie z propozycją MF, w korekcie należy wykazać łącznie trzy zapisy: fakturę z błędną nazwą dostawcy, storno błędnej faktury "na minus", fakturę z prawidłowymi danymi.

Podstawa prawna: § 10 rozporządzenia Ministra Finansów, Inwestycji i Rozwoju z 15 października 2019 r. w sprawie szczegółowego zakresu danych zawartych w deklaracjach podatkowych i w ewidencji w zakresie podatku od towarów i usług - Dz.U. z 2019 r. poz. 1988; ost.zm. Dz.U. z 2021 r. poz. 1179

Powołane wyjaśnienia organów podatkowych: stanowisko Ministerstwa Finansów zawarte w pytaniach i odpowiedziach dotyczących korekt JPK opublikowane na stronie MF - www.podatki.gov.pl/jednolity-plik-kontrolny/pytania-i-odpowiedzi/korekty-jpk-vat/dostawca-wystawil-fakture-z-bledna-nazwa-odbiorcy-czy-powinien-wykazac-taka-fakture-w-jpk_vat/

Adrian Błaszkiewicz, ekspert w zakresie VAT

Źródło: Biuletyn VAT

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:
Autopromocja

REKLAMA

QR Code

REKLAMA

Księgowość
Budżet państwa 2026: inflacja, PKB, dochody (podatki), wydatki, deficyt i dług publiczny

W dniu 5 grudnia 2025 r. Sejm przyjął ustawę budżetową na 2026 rok. Ministerstwo Finansów informuje, że w przyszłym roku wg. prognoz przyjętych do projektu ustawy budżetowej na 2026 r. produkt krajowy brutto (PKB) wzrośnie realnie o 3,5%, inflacja średnioroczna wyniesie 3,0%, a stopa bezrobocia ukształtuje się na koniec roku na poziomie 5,0%.

Rozliczenie kryptowalut za 2025 r. Najczęstsze błędy, które mogą kosztować Cię fortunę

Inwestujesz w kryptowaluty, handlujesz na giełdach albo płacisz nimi za usługi? Uwaga – nawet jeśli nie osiągnąłeś zysku, możesz mieć obowiązek złożenia PIT-38. Polskie przepisy dotyczące walut wirtualnych są precyzyjne, ale pełne pułapek: niewłaściwe udokumentowanie kosztów, błędne ustalenie dochodu czy brak rejestracji działalności mogą skończyć się karami i wysokimi dopłatami podatkowymi. Sprawdź, jak bezpiecznie rozliczyć krypto w 2025 r. i uniknąć kosztownych błędów przed skarbówką.

KSeF w ogniu krytyki. ZPP ostrzega przed ryzykiem dla firm i żąda odsunięcia terminu wdrożenia

Związek Przedsiębiorców i Pracodawców alarmuje, że wdrożenie obowiązkowego Krajowego Systemu e-Faktur w obecnym kształcie może poważnie zagrozić działalności wielu firm, szczególnie tych z sektora MŚP. Choć organizacja popiera cyfryzację rozliczeń podatkowych, wskazuje na liczne ryzyka techniczne, organizacyjne oraz naruszenia ochrony danych. ZPP domaga się przesunięcia terminu wdrożenia KSeF i dopracowania systemu, zanim stanie się on obowiązkowy.

KSeF wchodzi w życie w 2026 r. Przewodnik dla przedsiębiorców i księgowych

Od 2026 r. przedsiębiorcy będą zobowiązani do wystawiania i odbierania faktur w KSeF. Wdrożenie systemu wymaga dostosowania procedur oraz przeszkolenia osób odpowiedzialnych za rozliczenia. Właściwe przygotowanie ułatwiają kursy online Krajowej Izby Księgowych, które krok po kroku wyjaśniają zasady pracy w KSeF. W artykule omawiamy, czym jest KSeF, co się zmieni i jaki kurs wybrać.

REKLAMA

Rok 2026 r.: w KSeF pojawią się dokumenty, które będą udawać faktury VAT, czyli „faktury widmo”

Dla części czytelników tytuł niniejszego artykułu może być szokujący, ale problem ten sygnalizują co bardziej dociekliwi księgowi. Idzie o co najmniej dwa masowe zdarzenia, które będą mieć miejsce w 2026 roku i latach następnych – pisze prof. dr hab. Witold Modzelewski.

Fundacje rodzinne w Polsce: stabilizacja podatkowa, czy dalsza niepewność po wecie Prezydenta? Jakie zasady opodatkowania w 2026 roku?

Weto Prezydenta RP do nowelizacji przepisów podatkowych dotyczących fundacji rodzinnych wywołało falę dyskusji w środowisku doradców. Brak zmian oznacza, że w 2026 roku fundacje rodzinne będą podlegać dotychczasowym zasadom opodatkowania. Czy taka decyzja zapewni wyczekiwaną stabilność, czy wręcz przeciwnie – pogłębi niepewność prawną wokół kluczowego instrumentu sukcesyjnego?

KAS wprowadza generowanie tokenów w KSeF 2.0 – ważne terminy, ostrzeżenia i zmiany dla przedsiębiorców

Krajowa Administracja Skarbowa zapowiada nową funkcjonalność w Module Certyfikatów i Uprawnień, która pozwoli przedsiębiorcom generować tokeny potrzebne do uwierzytelniania w KSeF 2.0. KAS wskazuje kluczowe terminy, różnice między tokenami KSeF 1.0 i 2.0 oraz ostrzega przed cyberoszustami wyłudzającymi dane.

Koniec roku podatkowego 2025 w księgowości: najważniejsze obowiązki i terminy

Koniec roku podatkowego to dla przedsiębiorców moment podsumowań i analizy wyników finansowych. Zanim jednak przyjdzie czas na wyciąganie wniosków, należy zmierzyć się z corocznymi obowiązkami związanymi z prowadzeniem działalności gospodarczej. Choć formalnie rok podatkowy dla prowadzących jednoosobową działalność pokrywa się z rokiem kalendarzowym, już teraz warto przygotować się do jego zamknięcia i uporządkować sprawy księgowe oraz podatkowe.

REKLAMA

SKwP: Księgowi i biura rachunkowe nie odpowiadają za wdrożenie i stosowanie KSeF w firmach, ani za prawidłowe wystawianie i odbieranie e-faktur

W piśmie z 1 grudnia 2025 r. do Ministra Finansów i Gospodarki, Prezes Zarządu Głównego Stowarzyszenia Księgowych w Polsce dr hab. Stanisław Hońko zaapelował, aby oficjalne przekazy Ministerstwa Finansów i KAS promujące KSeF zawierały jasny komunikat, że podatnicy, a nie księgowi i biura rachunkowe, są odpowiedzialni za wdrożenie i funkcjonowanie KSeF. Zdaniem SKwP, księgowi ani biura rachunkowe nie odpowiadają w szczególności za prawidłowe wystawianie i odbieranie faktur elektronicznych, ani błędy systemów informatycznych KAS. Prezes SKwP wskazał również na brak wszystkich niezbędnych przepisów i niemożność pełnego przetestowania systemów informatycznych.

List do władzy w sprawie KSeF w 2026 roku. Prof. Modzelewski: Dajcie podatnikom prawo rezygnacji z obowiązku stosowania KSeF przy wystawianiu i odbieraniu faktur

Profesor Witold Modzelewski apeluje do Ministra Finansów i Gospodarki oraz całego rządu, aby w roku 2026 dać wszystkim wystawcom i adresatom faktur VAT możliwość rezygnacji z obowiązku wystawiania i otrzymywania faktur przy pomocy KSeF.

Zapisz się na newsletter
Chcesz uniknąć błędów? Być na czasie z najnowszymi zmianami w podatkach? Zapisz się na nasz newsletter i otrzymuj rzetelne informacje prosto na swoją skrzynkę.
Zaznacz wymagane zgody
loading
Zapisując się na newsletter wyrażasz zgodę na otrzymywanie treści reklam również podmiotów trzecich
Administratorem danych osobowych jest INFOR PL S.A. Dane są przetwarzane w celu wysyłki newslettera. Po więcej informacji kliknij tutaj.
success

Potwierdź zapis

Sprawdź maila, żeby potwierdzić swój zapis na newsletter. Jeśli nie widzisz wiadomości, sprawdź folder SPAM w swojej skrzynce.

failure

Coś poszło nie tak

REKLAMA