REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

Obowiązek wystawiania i wydawania paragonów fiskalnych – zmiany od 2019 roku

Obowiązek wystawiania i wydawania paragonów fiskalnych – zmiany od 2019 roku
Obowiązek wystawiania i wydawania paragonów fiskalnych – zmiany od 2019 roku

REKLAMA

Opublikowany przez Ministerstwo Finansów projekt nowego rozporządzenia w sprawie kas rejestrujących wzbudza zainteresowanie podatników głównie ze względu na kształt proponowanych przepisów odnoszących się do kas on-line. Warto jednak zwrócić uwagę na projektowaną zmianę w zakresie obowiązku podatnika związanego z wystawieniem i wydaniem paragonu dokumentującego sprzedaż. Paragon ma być wystawiony jeszcze przed przyjęciem należności. Nowe rozporządzenie ma wejść w życie od 1 stycznia 2019 roku.

W obowiązującym dotychczas rozporządzeniu z dnia 14 marca 2013 r. § 6 ust. 1 pkt 1 stanowi, że podatnicy, prowadząc ewidencję wydają nabywcy, bez jego żądania, paragon fiskalny.

Autopromocja

Zaproponowana treść tegoż przepisu została w projekcie poszerzona. Ma on przyjąć brzmienie: „podatnicy prowadząc ewidencję wystawiają i wydają nabywcy, bez jego żądania, paragon fiskalny przed przyjęciem należności, bez względu na formę płatności, z zastrzeżeniem § 12”.

Jak czytamy w uzasadnieniu do projektu rozporządzenia zmiana ta ma charakter doprecyzowujący i polega na wprowadzeniu zasady, iż wystawienie i wydanie paragonu nabywcy musi nastąpić przed otrzymaniem zapłaty. Przy czym należy dodać, iż bez znaczenia dla powyższego obowiązku pozostaje sposób płatności. Zatem zarówno w przypadku gdy należność ma zostać uregulowana gotówką, jak i bezgotówkowo (karta płatnicza, przelew lub inna forma bezgotówkowa), podatnik ma obowiązek najpierw wystawić i wydać paragon.

Autorzy projektu jako uzasadnienie powyższego rozwiązania wskazali, iż brak jest technicznych barier uniemożliwiających wystawienie przez kasę (także on-line) paragonu przed przyjęciem płatności. Celem wprowadzenia omawianej zasady ma być z kolei wiedza podatnika, iż transakcja została zaewidencjonowana. Ma to zdaniem projektodawców przyczynić się do uszczelnienia systemu podatku od towarów i usług.

Do zaproponowanego brzmienia § 6 ust. 1 pkt 1 rozporządzenia należy się odnieść krytycznie z kilku powodów.

Dalszy ciąg materiału pod wideo

Po pierwsze, projektodawcy przeanalizowali jedynie, iż istnieje techniczna możliwość wystawiania paragonów przed przyjęciem płatności. Nie analizowali natomiast kłopotów, jakich będzie nastręczać brak możliwości zapłaty, szczególnie w przypadku, gdy strony umówiły się na płatność bezgotówkową. Płatność ta może się bowiem okazać niemożliwa z przyczyn niezależnych od wiedzy i woli nabywcy np. zajęcie rachunków bankowych, przyczyny techniczne.

Częściowym rozwiązaniem dla podatnika wydają się być w takiej sytuacji przepisy regulujące postępowanie w przypadku zwrotów towarów i uznanych reklamacji towarów i usług. Nie będą jednak stanowiły remedium w przypadku usług, gdyż nie da się ich zwrócić. Trudno też wyobrazić sobie sytuację złożenia reklamacji usługi przez klienta z tego tylko powodu, że nie jest on w stanie za nią zapłacić.

Wydaje się także, iż rozwiązaniem problemu nie będą także przepisy dotyczące postępowania w przypadku oczywistych omyłek w ewidencjonowaniu. Nie będzie bowiem stanowiło błędnie zaewidencjonowanej sprzedaży jej ujęcie w ewidencji pomimo, że należność nie została zapłacona (Skoro wystawiono paragon, który dokumentuje sprzedaż, to należy przyjąć, że miała ona miejsce. Nie można zanegować samej sprzedaży tylko dlatego, że nie została pobrana zapłata. Brak zatem podstaw do twierdzenia, iż można taką sprzedaż potraktować jako niebyłą i w konsekwencji zastosować przepisy o oczywistej omyłce, tym bardziej, że stosując te przepisy należy ponownie zaewidencjonować sprzedaż w prawidłowej wysokości).
Błąd musi bowiem dotyczyć wartości obrotu i podatku należnego. Przepisy nie odnoszą się w tym zakresie do zapłaty czy jej braku. Podatnikowi pozostanie w zasadzie tylko wystawienie faktury, tak aby było wiadomo od kogo dochodzić niezapłaconej należności i rozliczenie należnego podatku.

Autopromocja

Instrukcje VAT. 15 praktycznych procedur dla podatników

Publikacja przedstawia wytyczne dotyczące rozliczania VAT i akcyzy od sprowadzanych samochodów. Omawia także kwestie związane z płatnościami faktur na rachunek bankowy, stosowaniem split payment oraz wyborem kwartalnego rozliczenia na rok 2024.
Sprawdź

Po drugie, wątpliwości wzbudza skuteczność proponowanego rozwiązania. W dalszym ciągu bowiem będzie możliwe niezaewidencjonowanie sprzedaży, jeśli sprzedawca i nabywca się tak umówią. Co więcej, z pewnością nie każdy konsument będzie świadom nowych zasad wystawiania i wydawania paragonów oraz swojej roli w procesie uszczelniania systemu podatku od towarów i usług. Klienci nie będą więc świadomi, że stali się z mocy projektowanego rozporządzenia kontrolującymi w zakresie ewidencjonowania obrotu za pomocą kas rejestrujących. W dalszym ciągu zatem brak reakcji nabywcy na niewystawienie paragonu, umożliwi nieuczciwemu sprzedawcy uchylenie się od opodatkowania. Nie istnieją bowiem żadne mechanizmy zapobiegające przyjęciu płatności bez wystawienia paragonu.

VAT 2019

Polecamy: Biuletyn VAT

Po trzecie, co może mniej istotne, w projektowanym § 6 ust. 1 pkt 1 rozporządzenia zbędny wydaje się być wyraz „wystawia”. Żeby bowiem wydać paragon, najpierw musi on istnieć czyli zostać wystawiony. Jest to więc względem rozporządzenia z dnia 14 marca  2013 r. przejaw nadregulacji.

Planowane wprowadzenie w życie omawianej zasady wystawiania i wydawania paragonów wzbudza spore kontrowersje. Jego walor uszczelniający system może okazać się znikomy, gdyż w ostatecznym rozrachunku jest on uzależniony od postawy przyjętej przez nabywcę. Z pewnością jednak wystawienie paragonu przed otrzymaniem zapłaty będzie dla przedsiębiorców kłopotliwe w przypadkach, w jakich nabywca nie będzie mógł dokonać zapłaty. Wprowadzając tego rodzaju rozwiązania powinno się każdorazowo ocenić jego potencjalne koszty i korzyści. W przypadku zaproponowanego rozwiązania raczej trudno mówić o przewadze korzyści względem kosztów tym bardziej, że nie wiadomo na ile przyczyni się ono do uszczelnienia systemu.

Autopromocja

Rozporządzenie Ministra Finansów w sprawie kas rejestrujących – projekt z 5 listopada 2018 r.

Błażej Materna, Konsultant podatkowy w Oddziale Wielkopolskim Instytutu Studiów Podatkowych

Autopromocja
Autopromocja

REKLAMA

Źródło: INFOR
Czy ten artykuł był przydatny?
tak
nie
Dziękujemy za powiadomienie - zapraszamy do subskrybcji naszego newslettera
Jeśli nie znalazłeś odpowiedzi na swoje pytania w tym artykule, powiedz jak możemy to poprawić.
UWAGA: Ten formularz nie służy wysyłaniu zgłoszeń . Wykorzystamy go aby poprawić artykuł.
Jeśli masz dodatkowe pytania prosimy o kontakt

Komentarze(0)

Pokaż:

Uwaga, Twój komentarz może pojawić się z opóźnieniem do 10 minut. Zanim dodasz komentarz -zapoznaj się z zasadami komentowania artykułów.
    QR Code

    © Materiał chroniony prawem autorskim - wszelkie prawa zastrzeżone. Dalsze rozpowszechnianie artykułu za zgodą wydawcy INFOR PL S.A.

    Podatek PIT - część 2
    certificate
    Jak zdobyć Certyfikat:
    • Czytaj artykuły
    • Rozwiązuj testy
    • Zdobądź certyfikat
    1/10
    Zeznanie PIT-37 za 2022 r. można złożyć w terminie do:
    30 kwietnia 2023 r. (niedziela)
    2 maja 2023 r. (wtorek)
    4 maja 2023 r. (czwartek)
    29 kwietnia 2023 r. (sobota)
    Następne
    Księgowość
    Zapisz się na newsletter
    Zobacz przykładowy newsletter
    Zapisz się
    Wpisz poprawny e-mail
    Korekta dokumentów złożonych do ZUS 2023/2024. Co z nadpłatami? Jakie zmiany od nowego roku? [Wyjaśnienia ZUS]

    ZUS w szerokiej kampanii medialnej informuje i przypomina od pewnego czasu, że tylko do 1 stycznia 2024 r. płatnicy składek mogą przekazywać korekty dokumentów rozliczeniowych (ZUS DRA, ZUS RCA, ZUS RSA) za okres od stycznia 1999 r. do grudnia 2021 r. Natomiast korekty tych dokumentów za okres od stycznia 2022 r. są możliwe w ciągu 5 lat od terminu płatności składek za dany miesiąc kalendarzowy. ZUS przygotował też odpowiedzi na 9 najczęściej pojawiających się pytań na ten temat. Wyjaśnia m.in. kwestię ew. sankcji za brak korekt, zasady odzyskiwania nadpłat, czy zmiany dot. korygowania dokumentów od 1 stycznia 2024 r.

    Wyższy podatek dochodowy, by sfinansować transformację klimatyczną

    65 proc. polskich respondentów mogłoby płacić większy podatek dochodowy, by pomóc gospodarstwom domowym o niższych dochodach poradzić sobie z kosztami zielonej transformacji; 51 proc. zgodziłoby się zapłacić dodatkowe 1-2 proc. swojego dochodu - wynika z ankiety Europejskiego Banku Inwestycyjnego.

    Księgowa odchodzi a firma zostaje z problemem. Co zrobić, by zatrzymać księgową?

    Wiele firm zna tę sytuację – ważny specjalista taki jak księgowa zaczyna zdradzać oznaki zmęczenia i niezadowolenia z pracy. Brak czasu, za dużo obowiązków, nadmiar dokumentów – to prosta droga do wypalenia zawodowego i rezygnacji ze stanowiska. Jednak czy przedsiębiorcy są gotowi na konsekwencje, jakie niesie za sobą odejście tak ważnego pracownika? Co zrobić, by zatrzymać księgowego w firmie?

    Tabela kursów średnich NBP nr 230/A/NBP/2023 z 28 listopada 2023 r. Kurs euro 4,3542 zł

    Tabela kursów średnich waluty krajowej w stosunku do walut obcych ogłoszona 28 listopada 2023 r. NBP nr 230/A/NBP/2023. Średni kurs euro 4,3542 zł.

    ZUS: Brak korekty ZUS DRA, ZUS RCA, ZUS RSA do końca 2023 r. bez kar dla przedsiębiorcy

    ZUS informuje, że korekta dokumentów rozliczeniowych ZUS DRA, ZUS RCA, ZUS RSA za okres od stycznia 1999 r. do grudnia 2021 r. jest możliwa tylko do końca 2023 roku. Przy czym jeżeli ktoś nie zdąży z korektą w tym terminie, ZUS nie będzie stosował sankcji. Warto też wiedzieć, że błędy w dokumentach rozliczeniowych z ZUS za okres od stycznia 2022 r. - można korygować w ciągu kolejnych 5 lat od terminu płatności składek za dany miesiąc kalendarzowy. 

    Przedłużenie 0 proc. VAT na żywność w 2024 r. "Marszałek Hołownia nie poddaje projektu pod obrady Sejmu"

    Zamrażarka w gabinecie marszałka Sejmu jest aktywna - mówi szef klubu PiS Mariusz Błaszczak, zarzucając Szymonowi Hołowni, że nie poddaje pod obrady trzech projektów ustaw, dot. przedłużenia 0 proc. VAT na żywność, przedłużenia wakacji kredytowych i zamrożenia cen energii. Zaapelował też do Hołowni, by zachowywał więcej powagi kierując obradami Izby.

    Aktywna siła robocza w UE może zmniejszyć się o 50 mln osób w ciągu najbliższych 30 lat

    "W związku ze zmianami demograficznymi, aktywna siła robocza w UE może zmniejszyć się o 50 mln osób w ciągu najbliższych 30 lat. Pandemia covid-19 zaostrzyła niedobory umiejętności, z którymi boryka się już wiele sektorów." Jakie wyzwania czekają rynek pracy w UE? Rozmawiali o tym przedsiębiorcy podczas Europejskiego Parlamentu Przedsiębiorstw.

    PIT za 2023 rok: chcesz zapłacić niższy podatek, skorzystaj z ulg i odliczeń, jest na to jeszcze miesiąc. Ale czy potrafisz

    Znajomość prawa podatkowego nigdy nie była mocną stroną Polaków, także i dlatego, że ulg i odliczeń było dużo a same przepisy mało zrozumiałe. Dlatego składanie rocznych PIT-ów zawsze wywoływało tak wielkie poruszenie. Teraz większości Polaków spełnienie rocznego obowiązku podatkowego ułatwia sam fiskus, wypełniając PIT-y roczne i oddając je do cyfrowej akceptacji. Jednak tak przygotowane deklaracje podatkowe najczęściej nie uwzględniają wszystkich możliwych odliczeń i ulg podatkowych.

    Dostosowanie zasad wystawiania faktur uproszczonych do obowiązkowego KSEF – projekt rozporządzenia

    Ministerstwo Finansów opublikowało 27 listopada 2023 r. projekt rozporządzenia zmieniającego rozporządzenie w sprawie wystawiania faktur. Zaproponowane zmiany mają dostosować  wystawiania faktur uproszczonych do obowiązkowego KSeF. Zmiany mają wejść w życie 1 lipca 2024 r., z wyjątkiem tych dotyczących faktur dokumentujących sprzedaż zwolnioną VAT, które będą obowiązywały od 2025 r.

    Nowe zasady korzystania z KSeF od 1 lipca 2024 roku. Jest już projekt rozporządzenia. Co się zmieni?

    Ministerstwo Finansów opublikowało 27 listopada 2023 r. projekt rozporządzenia w sprawie korzystania z Krajowego Systemu e-Faktur. To nowe rozporządzenie ma od 1 lipca 2024 r. zastąpić rozporządzenie z 2021 r. o tej samej nazwie. W większości nowe rozporządzenie powieli dotychczasowe rozwiązania, ale wprowadza również nowe regulacje. ZAW-FA będzie można składać elektronicznie. Umożliwione zostanie samofakturowanie przez podmioty zagraniczne bez polskiego NIP. Wprowadzone zostanie większe zabezpieczenie dla wygenerowanych tokenów. Określono również zasady nadawania uprawnień i dostępu do faktur VAT RR przez rolników ryczałtowych oraz oznaczania faktur kodem QR.

    REKLAMA