REKLAMA

REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

Wszystko co musisz wiedzieć o kasach fiskalnych on-line

Ewa Warzecha – Ważydrąg
Ekspert podatkowy, księgowa, właścicielka Biura Rachunkowego EVA
Wszystko co musisz wiedzieć o kasach fiskalnych on-line
Wszystko co musisz wiedzieć o kasach fiskalnych on-line

REKLAMA

REKLAMA

1 maja 2019 roku weszło w życie rozporządzenie Ministra Finansów w sprawie kas rejestrujących. Rozporządzenie to wprowadziło kilka nowości w zakresie ewidencjonowania sprzedaży za pomocą kas fiskalnych.

Jak wiadomo, obowiązek posiadania kasy dotyczy podatników prowadzących sprzedaż na rzecz osób fizycznych nie prowadzących działalności gospodarczej oraz rolników ryczałtowych. Limit sprzedaży gotówkowej (dostawy towarów bądź świadczenia usług) upoważniający do zwolnienia z obowiązku posiadania kasy na rzecz takich odbiorców wynosi 20 000 zł rocznie, co oznacza że po przekroczeniu tego progu powstaje obowiązek zainstalowania kasy fiskalnej i rejestrowania na niej sprzedaży na rzecz osób fizycznych nie prowadzących działalności gospodarczej oraz rolników ryczałtowych. Istnieją również branże, wymienione w przepisach jak np. warsztaty samochodowe, kosmetyczki itd., gdzie sprzedaż za pomocą kas fiskalnych ma być ewidencjonowana już od pierwszej transakcji, czyli do tych podmiotów nie znajdzie zastosowania zwolnienie  do wysokości obrotu.

REKLAMA

REKLAMA

Autopromocja

Nowością wprowadzoną wyżej przywołanym rozporządzeniem jest niewątpliwie wprowadzenie kas fiskalnych online. Kasy te mają na bieżąco wysyłać informacje o rejestrowanych za ich pomocą transakcjach do Centralnego Repozytorium Kas. Jest to kolejny sposób na uszczelnianie systemu podatkowego, funkcja ta ma bowiem służyć eliminowaniu nieprawidłowości w wykazywaniu obrotów przez podatników.

Dla kogo nowe kasy

Na dzień dzisiejszy nie ma konieczności wymiany kas na kasy nowego typu, co do zasady kasy offline można używać przez cały. Tylko niektóre branże zostały zobligowane do wymiany, i tak:

Od 1 stycznia 2020 roku kasę fiskalną online będą zobowiązani posiadać:

REKLAMA

a) świadczący usługi naprawy pojazdów silnikowych oraz motorowerów, w tym naprawy opon, ich zakładania, bieżnikowania i regenerowania, oraz w zakresie wymiany opon lub kół dla pojazdów silnikowych oraz motorowerów;

Dalszy ciąg materiału pod wideo

b) sprzedający benzynę silnikową, olej napędowy, gaz przeznaczony do napędu silników spalinowych.

Od 1 lipca 2020 roku kasę fiskalną online będą zobowiązani posiadać podmioty:

a) świadczące stale lub sezonowo usługi, związane z wyżywieniem – stacjonarne placówki gastronomiczne oraz usługi w zakresie krótkotrwałego zakwaterowania;
b) zajmujące się sprzedażą węgla, brykietu i podobnych paliw stałych wytwarzanych z węgla, węgla brunatnego, koksu i półkoksu przeznaczonych do celów opałowych.

Od stycznia 2021 roku dołączą do nich podmioty świadczące usługi:
a) fryzjerskie;
b) kosmetyczne i kosmetologiczne;
c) budowlane;
d) w zakresie opieki medycznej świadczone przez lekarzy i lekarzy dentystów;
e) prawnicze;
f) związane z działalnością obiektów służących poprawie kondycji fizycznej – wyłącznie w zakresie wstępu.

Terminy te nie są terminami ostatecznymi i mogą zostać zmienione

Polecamy: Biuletyn VAT

Polecamy: VAT 2019. Komentarz

Zasady ewidencjonowania

Sama zasada ewidencjonowania sprzedaży na kasach fiskalnych online nie będzie się niczym różniła od tej stosowanej do tej pory. Każda transakcja ma obowiązek być zarejestrowana na kasie, a kupujący ma otrzymać paragon najpóźniej po dokonaniu płatności.

Na koniec każdego dnia należy wystawiać raport dobowy fiskalny, a po zakończeniu sprzedaży za dany okres (miesiąc) do 25 dnia następnego miesiąca należy wystawić raport okresowy (miesięczny). W przypadku kas online zamiast raportu fiskalnego okresowego można wystawić łączny raport fiskalny okresowy. Bez zmian pozostaje obowiązek przechowywania dokumentów fiskalnych i ich kopii, umieszczanie wyświetlacza kasy w miejscu umożliwiającym nabywcy odczyt wyświetlanych na nich danych, oraz  zapewnienie stanu technicznego kasy gwarantującego czytelny wydruk paragonów.

Do poszczególnych stawek podatków należy przypisać odpowiednie oznaczenia literowe:

Litera „A” – jest przypisana do stawki podstawowej 22% lub 23%

Litera „B” – jest przypisana do stawki obniżonej  5 lub 8%

Litera „C” – jest przypisana do stawki 5%

Litera „D” – jest przypisana do stawki 0%

Litera „E”- jest przypisana do sprzedaży zwolnionej

Litery „F” i „G” – są przypisane do pozostałych stawek podatku, w tym do tzw zera technicznego w przypadku sprzedaży o której mowa w art. 119 ust. 1 lub art. 120 ust. 4 ustawy o VAT,  tj. gdzie podstawą opodatkowania jest marża, czyli usług turystyki, a także dostawy towarów używanych, dzieł sztuki, przedmiotów kolekcjonerskich lub antyków nabytych uprzednio przez tego podatnika w ramach prowadzonej działalności, w celu odprzedaży.

W przepisach obowiązujących do tej pory podatnicy, prowadząc ewidencję, zobowiązani byli stosować oznaczenia literowe od „A” do „G” do przyporządkowania stawki podatku do nazw towarów i usług, przy czym literze „A” była przyporządkowana stawka podstawowa podatku, natomiast literom od „B” do „G” miały odpowiadać, dowolnie przyporządkowane, pozostałe stawki podatku stosowane na poszczególne towary i usługi oraz zwolnienie od podatku.  Czyli co do pozostałych oznaczeń podatnik sam decydował o przyporządkowaniu litery do stawki.

Wg obowiązujących od 1 maja 2019 przepisów przyporządkowanie stawek VAT do odpowiednich oznaczeń literowych  jest ścisłe, a więc nie ma już dowolności.

Termin na dostosowanie kas fiskalnych do nowych wymogów co do oznaczeń literowych został wyznaczony na 31 lipca 2019. Oznacza to, że od 1 sierpnia 2019 wszystkie kasy fiskalne muszą być zaprogramowane zgodnie z obowiązującymi oznaczeniami.


Zwroty i reklamacje

Pozostaje utrzymana zasada prowadzenia odrębnej ewidencji służącej ujmowaniu zwrotów i uznanych reklamacji. Również oczywiste omyłki koryguje się niezwłocznie przez ujęcie w odrębnej ewidencji błędnie „nabitej” sprzedaży (wartości sprzedaży brutto i wysokości należnego podatku) oraz krótkiego opisu przyczyny i okoliczności popełnienia omyłki. Należy również dołączyć oryginał paragonu potwierdzającego dokonanie sprzedaży, przy której nastąpiła pomyłka.

Oświadczenie osoby prowadzącej ewidencję do 31 maja

Podatnik ma obowiązek zapoznania osoby prowadzącej u niego ewidencję za pomocą kasy fiskalnej z informacją o zasadach ewidencji obejmującą podstawowe zasady prowadzenia ewidencji i wystawiania paragonu fiskalnego, jak również ze skutkami ich nieprzestrzegania. Osoba taka, składa podatnikowi oświadczenie o zapoznaniu się z informacją o zasadach ewidencji, oświadczenie to w jednym egzemplarzu podatnik pozostawia w swojej dokumentacji, natomiast drugi egzemplarz przekazuje osobie prowadzącej ewidencję. W przypadku osób, które powierzyły ewidencjonowanie na kasie innym osobom przed 1 maja 2019, powstał obowiązek posiadania podpisanych oświadczeń do 31 maja 2019 roku. 

Najem lub dzierżawa kasy

Przepisy wprowadzają możliwość korzystania z kas online  przyjętych w używanie na podstawie pisemnej umowy najmu, dzierżawy, leasingu lub innej umowy o podobnym charakterze. Jest to sytuacja nowa, z którą do tej pory nie mieliśmy do czynienia. Wprowadza możliwość wynajmowania czy dzierżawy kas fiskalnych, a więc podatnik nie będzie musiał kupować kasy na własność.

Ulga na kasę

Zostaje utrzymana ulga na zakup kasy fiskalnej. Kwota ulgi nie ulega zmianie, nadal jest to 90% wartości netto, nie więcej niż 700 zł. Kwota ta wydaje się nie adekwatna, patrząc na proponowane ceny kas.

Z ulgi może skorzystać każdy kto ma obowiązek zakupienia kasy online i zakupi ją w obowiązującym go terminie. Nie jest istotne czy kiedykolwiek korzystał z ulgi na zakup kasy.

Co istotne, podatnicy którzy skorzystali  ulgi na zakup kasy starego typu, a przed upływem 3 lat wymienią jak na kasę online (np. z uwagi, że byli do tego zobligowani) nie będą mieli obowiązku zwracać ulgi, mimo że okres 3 lat nie został zachowany.

Zostaje natomiast zlikwidowana ulga na kasy offline.

Źródło: INFOR

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:
Autopromocja

REKLAMA

QR Code

© Materiał chroniony prawem autorskim - wszelkie prawa zastrzeżone. Dalsze rozpowszechnianie artykułu za zgodą wydawcy INFOR PL S.A.

REKLAMA

Księgowość
Czy podatek od pustostanów jest zgodny z prawem? Czy gmina może stosować do niezamieszkałego mieszkania wyższą stawkę podatku od nieruchomości?

W Polsce coraz częściej zwraca się uwagę na sytuację, w której mieszkania lub domy pozostają dłuższy czas puste, niezamieszkałe, niesprzedane albo niewynajmowane. W warunkach mocno napiętego rynku mieszkaniowego budzi to poważne pytania o gospodarowanie zasobem mieszkań i o sprawiedliwość obciążeń podatkowych. Właściciele, którzy kupują lokale jako inwestycję, nie wprowadzają ich na rynek najmu ani nie przeznaczają do zamieszkania, lecz trzymają je w nadziei na wzrost wartości. Samorządy coraz częściej zastanawiają się, czy nie powinno się wprowadzić narzędzi fiskalnych, które skłoniłyby właścicieli do aktywnego wykorzystania nieruchomości albo poniesienia wyższego podatku.

To workflow, a nie KSeF, ochroni firmę przed błędami i próbami oszustw. Jak prawidłowo zorganizować pracę i obieg dokumentów w firmie od lutego 2026 roku?

Wprowadzenie Krajowego Systemu e-Faktur to jedna z największych zmian w polskim systemie podatkowym od lat. KSeF nie jest kolejnym kanałem przesyłania faktur, ale całkowicie nowym modelem ich funkcjonowania: od wystawienia, przez doręczenie, aż po obieg i archiwizację.W praktyce oznacza to, że organizacje, które chcą przejść tę zmianę sprawnie i bez chaosu, muszą uporządkować workflow – czyli sposób, w jaki faktura wędruje przez firmę. Z doświadczeń AMODIT wynika, że firmy, które zaczynają od uporządkowania procesów, znacznie szybciej adaptują się do realiów KSeF i popełniają mniej błędów. Poniżej przedstawiamy najważniejsze obszary, które powinny zostać uwzględnione.

Ulga mieszkaniowa w PIT będzie ograniczona tylko do jednej nieruchomości? Co wynika z projektu nowelizacji

Minister Finansów i Gospodarki zamierza istotnie ograniczyć ulgę mieszkaniową w podatku dochodowym od osób fizycznych. Na czym mają polegać te zmiany? W skrócie nie będzie mogła skorzystać z ulgi mieszkaniowej osoba, która jest właścicielem lub współwłaścicielem więcej niż 1 mieszkania. Gotowy jest już projekt nowelizacji ustawy o PIT w tej sprawie ale trudno się spodziewać, że wejdzie w życie od nowego roku, bo projekt jest jeszcze na etapie rządowych prac legislacyjnych. A zgodnie z utrwalonym orzecznictwem Trybunał Konstytucyjny okres minimalny vacatio legis w przypadku podatku PIT nie powinien być krótszy niż jeden miesiąc. Zwłaszcza jeżeli dotyczy zmian niekorzystnych dla podatników jak ta. Czyli zmiany w podatku PIT na przyszły rok można wprowadzić tylko wtedy, gdy nowelizacja została opublikowana w Dzienniku Ustaw przed końcem listopada poprzedniego roku.

Po przekroczeniu 30-krotnosci i zwrocie pracownikowi składek należy przeliczyć i wyrównać zasiłek

Przekroczenie rocznej podstawy wymiaru składek ZUS może znacząco wpłynąć na prawidłowe ustalenie podstawy zasiłków chorobowych, opiekuńczych czy macierzyńskich. Wielu pracodawców nie zdaje sobie sprawy, że po korekcie składek konieczne jest również przeliczenie podstawy zasiłkowej i wypłacenie wyrównania. Ekspertka Stowarzyszenia Księgowych w Polsce wyjaśnia, kiedy powstaje taki obowiązek i jak prawidłowo go obliczyć.

REKLAMA

Darmowe e-wydanie czasopisma Biuletyn VAT: Wszystko, co ważne na temat KSeF i VAT 2026

Nadchodzą ogromne zmiany w rozliczeniach podatkowych. KSeF i VAT 26 to tematy, które już dziś warto zrozumieć i poznać, aby bez stresu przygotować się na nowe obowiązki. Pobierz DARMOWE e-wydanie czasopisma Biuletyn VAT i dowiedz się wszystkiego, co ważne na temat KSeF i VAT 2026.

Wielkie testowanie KSeF na żywym organizmie podatników od lutego 2026 r. Ekspert: To trochę jak skok na bungee ale lina jest dopinana w locie

Eksperci zauważają, że udostępniona przez Ministerstwo Finansów Aplikacja Podatnika KSeF 2.0 zawiera istotne niezgodności z dokumentacją i podręcznikami. To oznacza, że 1 lutego 2026 r. najwięksi podatnicy (jako wystawiający faktury w KSeF) i pozostali (jako odbierający faktury w KSeF) będą musieli pierwszy raz zetknąć się z finalną wersją tego systemu. Ponadto cały czas brakuje najważniejszego rozporządzenia w sprawie zasad korzystania z KSeF. Pojawiają się też wątpliwości co do zgodności polskich przepisów dot. KSeF z przepisami unijnymi. Wniosek - zdaniem wielu ekspertów - jest jeden: nie jesteśmy gotowi na wdrożenie obowiązkowego modelu KSeF w ustalonych wcześniej terminach.

Zmiany w ksh w 2026 r. Koniec z podziałem na akcje imienne i na okaziciela, przedłużenie mocy dowodowej papierowych akcji i inne nowości

W dniu 26 listopada 2026 r. Rada Ministrów przyjęła projekt nowelizacji Kodeksu spółek handlowych (ksh) oraz niektórych innych ustaw, przedłożony przez Ministra Sprawiedliwości. Nowe przepisy mają wzmocnić ochronę akcjonariuszy i uczestników rynku kapitałowego. Chodzi m.in. o poprawę przejrzystości i dostępności informacji o firmach prowadzących rejestry akcjonariuszy spółek niepublicznych, czyli takich, które nie są notowane na giełdzie. Projekt przewiduje zwiększenie i uporządkowanie obowiązków informacyjnych spółek oraz instytucji, które prowadzą rejestr akcjonariuszy. Dzięki temu obieg informacji o akcjach stanie się bardziej czytelny, bezpieczny i przewidywalny. Skutkiem nowelizacji będzie też rezygnacja z dotychczasowej klasyfikacji akcji na akcje imienne i na okaziciela. Nowe przepisy mają wejść w życie po dwunastu miesiącach od ogłoszenia w Dzienniku Ustaw, z wyjątkiem niektórych przepisów, które zaczną obowiązywać 28 lutego 2026 roku.

KSeF: problemy przy stosowaniu nowych przepisów w branży transportowej. Co zmieni e-Faktura w formacie XML?

KSeF wchodzi w życie 1 lutego 2026 r. dla firm, które w roku 2024 odnotowały sprzedaż powyżej 200 mln zł (z VAT). Firmy transportowe będą musiały między innymi zrezygnować z dotychczasowych standardów branżowych i przyzwyczajeń w zakresie rozliczeń. Co zmieni e-Faktura w formacie XML?

REKLAMA

Darowizna z zagranicy a podatek w Polsce? Skarbówka zaskakuje nową interpretacją i wyjaśnia, co z darowizną od rodziców z Japonii

Dlaczego sprawa zagranicznej darowizny od rodziców budzi tyle emocji – i co dokładnie odpowiedziała skarbówka w sytuacji, gdy darowizna trafia na konto w Japonii, a obdarowana przebywa w Polsce na podstawie pobytu czasowego.

1/3 przedsiębiorców nie zna żadnego języka obcego. Najgorzej jest w mikrofirmach i rolnictwie. Wykształcenie czy doświadczenie - co bardziej pomaga w biznesie?

W świecie zglobalizowanych gospodarek, w którym firmy konkurują i współpracują ponad granicami, znajomość języków obcych jest jedną z kluczowych kompetencji osób zarządzających biznesem. Tymczasem w praktyce bywa z tym różnie. Raport EFL „Wykształcenie czy doświadczenie? Co pomaga w biznesie. Pod lupą” pokazuje, że choć 63% przedsiębiorców w Polsce zna przynajmniej jeden język obcy, to co trzeci nie może wpisać tej umiejętności w swoim CV. Najgorzej sytuacja wygląda w najmniejszych firmach, gdzie językiem obcym posługuje się tylko 37% właścicieli. W średnich firmach ten odsetek jest zdecydowanie wyższy i wynosi 92%. Różnice widoczne są również między branżami: od 84% prezesów firm produkcyjnych mówiących komunikatywnie w języku obcym, po zaledwie 29% w rolnictwie.

Zapisz się na newsletter
Chcesz uniknąć błędów? Być na czasie z najnowszymi zmianami w podatkach? Zapisz się na nasz newsletter i otrzymuj rzetelne informacje prosto na swoją skrzynkę.
Zaznacz wymagane zgody
loading
Zapisując się na newsletter wyrażasz zgodę na otrzymywanie treści reklam również podmiotów trzecich
Administratorem danych osobowych jest INFOR PL S.A. Dane są przetwarzane w celu wysyłki newslettera. Po więcej informacji kliknij tutaj.
success

Potwierdź zapis

Sprawdź maila, żeby potwierdzić swój zapis na newsletter. Jeśli nie widzisz wiadomości, sprawdź folder SPAM w swojej skrzynce.

failure

Coś poszło nie tak

REKLAMA