REKLAMA

REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

Wszystko co musisz wiedzieć o kasach fiskalnych on-line

Ewa Warzecha – Ważydrąg
Ekspert podatkowy, księgowa, właścicielka Biura Rachunkowego EVA
Wszystko co musisz wiedzieć o kasach fiskalnych on-line
Wszystko co musisz wiedzieć o kasach fiskalnych on-line

REKLAMA

REKLAMA

1 maja 2019 roku weszło w życie rozporządzenie Ministra Finansów w sprawie kas rejestrujących. Rozporządzenie to wprowadziło kilka nowości w zakresie ewidencjonowania sprzedaży za pomocą kas fiskalnych.

Jak wiadomo, obowiązek posiadania kasy dotyczy podatników prowadzących sprzedaż na rzecz osób fizycznych nie prowadzących działalności gospodarczej oraz rolników ryczałtowych. Limit sprzedaży gotówkowej (dostawy towarów bądź świadczenia usług) upoważniający do zwolnienia z obowiązku posiadania kasy na rzecz takich odbiorców wynosi 20 000 zł rocznie, co oznacza że po przekroczeniu tego progu powstaje obowiązek zainstalowania kasy fiskalnej i rejestrowania na niej sprzedaży na rzecz osób fizycznych nie prowadzących działalności gospodarczej oraz rolników ryczałtowych. Istnieją również branże, wymienione w przepisach jak np. warsztaty samochodowe, kosmetyczki itd., gdzie sprzedaż za pomocą kas fiskalnych ma być ewidencjonowana już od pierwszej transakcji, czyli do tych podmiotów nie znajdzie zastosowania zwolnienie  do wysokości obrotu.

REKLAMA

REKLAMA

Nowością wprowadzoną wyżej przywołanym rozporządzeniem jest niewątpliwie wprowadzenie kas fiskalnych online. Kasy te mają na bieżąco wysyłać informacje o rejestrowanych za ich pomocą transakcjach do Centralnego Repozytorium Kas. Jest to kolejny sposób na uszczelnianie systemu podatkowego, funkcja ta ma bowiem służyć eliminowaniu nieprawidłowości w wykazywaniu obrotów przez podatników.

Dla kogo nowe kasy

Na dzień dzisiejszy nie ma konieczności wymiany kas na kasy nowego typu, co do zasady kasy offline można używać przez cały. Tylko niektóre branże zostały zobligowane do wymiany, i tak:

Od 1 stycznia 2020 roku kasę fiskalną online będą zobowiązani posiadać:

REKLAMA

a) świadczący usługi naprawy pojazdów silnikowych oraz motorowerów, w tym naprawy opon, ich zakładania, bieżnikowania i regenerowania, oraz w zakresie wymiany opon lub kół dla pojazdów silnikowych oraz motorowerów;

Dalszy ciąg materiału pod wideo

b) sprzedający benzynę silnikową, olej napędowy, gaz przeznaczony do napędu silników spalinowych.

Od 1 lipca 2020 roku kasę fiskalną online będą zobowiązani posiadać podmioty:

a) świadczące stale lub sezonowo usługi, związane z wyżywieniem – stacjonarne placówki gastronomiczne oraz usługi w zakresie krótkotrwałego zakwaterowania;
b) zajmujące się sprzedażą węgla, brykietu i podobnych paliw stałych wytwarzanych z węgla, węgla brunatnego, koksu i półkoksu przeznaczonych do celów opałowych.

Od stycznia 2021 roku dołączą do nich podmioty świadczące usługi:
a) fryzjerskie;
b) kosmetyczne i kosmetologiczne;
c) budowlane;
d) w zakresie opieki medycznej świadczone przez lekarzy i lekarzy dentystów;
e) prawnicze;
f) związane z działalnością obiektów służących poprawie kondycji fizycznej – wyłącznie w zakresie wstępu.

Terminy te nie są terminami ostatecznymi i mogą zostać zmienione

Polecamy: Biuletyn VAT

Polecamy: VAT 2019. Komentarz

Zasady ewidencjonowania

Sama zasada ewidencjonowania sprzedaży na kasach fiskalnych online nie będzie się niczym różniła od tej stosowanej do tej pory. Każda transakcja ma obowiązek być zarejestrowana na kasie, a kupujący ma otrzymać paragon najpóźniej po dokonaniu płatności.

Na koniec każdego dnia należy wystawiać raport dobowy fiskalny, a po zakończeniu sprzedaży za dany okres (miesiąc) do 25 dnia następnego miesiąca należy wystawić raport okresowy (miesięczny). W przypadku kas online zamiast raportu fiskalnego okresowego można wystawić łączny raport fiskalny okresowy. Bez zmian pozostaje obowiązek przechowywania dokumentów fiskalnych i ich kopii, umieszczanie wyświetlacza kasy w miejscu umożliwiającym nabywcy odczyt wyświetlanych na nich danych, oraz  zapewnienie stanu technicznego kasy gwarantującego czytelny wydruk paragonów.

Do poszczególnych stawek podatków należy przypisać odpowiednie oznaczenia literowe:

Litera „A” – jest przypisana do stawki podstawowej 22% lub 23%

Litera „B” – jest przypisana do stawki obniżonej  5 lub 8%

Litera „C” – jest przypisana do stawki 5%

Litera „D” – jest przypisana do stawki 0%

Litera „E”- jest przypisana do sprzedaży zwolnionej

Litery „F” i „G” – są przypisane do pozostałych stawek podatku, w tym do tzw zera technicznego w przypadku sprzedaży o której mowa w art. 119 ust. 1 lub art. 120 ust. 4 ustawy o VAT,  tj. gdzie podstawą opodatkowania jest marża, czyli usług turystyki, a także dostawy towarów używanych, dzieł sztuki, przedmiotów kolekcjonerskich lub antyków nabytych uprzednio przez tego podatnika w ramach prowadzonej działalności, w celu odprzedaży.

W przepisach obowiązujących do tej pory podatnicy, prowadząc ewidencję, zobowiązani byli stosować oznaczenia literowe od „A” do „G” do przyporządkowania stawki podatku do nazw towarów i usług, przy czym literze „A” była przyporządkowana stawka podstawowa podatku, natomiast literom od „B” do „G” miały odpowiadać, dowolnie przyporządkowane, pozostałe stawki podatku stosowane na poszczególne towary i usługi oraz zwolnienie od podatku.  Czyli co do pozostałych oznaczeń podatnik sam decydował o przyporządkowaniu litery do stawki.

Wg obowiązujących od 1 maja 2019 przepisów przyporządkowanie stawek VAT do odpowiednich oznaczeń literowych  jest ścisłe, a więc nie ma już dowolności.

Termin na dostosowanie kas fiskalnych do nowych wymogów co do oznaczeń literowych został wyznaczony na 31 lipca 2019. Oznacza to, że od 1 sierpnia 2019 wszystkie kasy fiskalne muszą być zaprogramowane zgodnie z obowiązującymi oznaczeniami.


Zwroty i reklamacje

Pozostaje utrzymana zasada prowadzenia odrębnej ewidencji służącej ujmowaniu zwrotów i uznanych reklamacji. Również oczywiste omyłki koryguje się niezwłocznie przez ujęcie w odrębnej ewidencji błędnie „nabitej” sprzedaży (wartości sprzedaży brutto i wysokości należnego podatku) oraz krótkiego opisu przyczyny i okoliczności popełnienia omyłki. Należy również dołączyć oryginał paragonu potwierdzającego dokonanie sprzedaży, przy której nastąpiła pomyłka.

Oświadczenie osoby prowadzącej ewidencję do 31 maja

Podatnik ma obowiązek zapoznania osoby prowadzącej u niego ewidencję za pomocą kasy fiskalnej z informacją o zasadach ewidencji obejmującą podstawowe zasady prowadzenia ewidencji i wystawiania paragonu fiskalnego, jak również ze skutkami ich nieprzestrzegania. Osoba taka, składa podatnikowi oświadczenie o zapoznaniu się z informacją o zasadach ewidencji, oświadczenie to w jednym egzemplarzu podatnik pozostawia w swojej dokumentacji, natomiast drugi egzemplarz przekazuje osobie prowadzącej ewidencję. W przypadku osób, które powierzyły ewidencjonowanie na kasie innym osobom przed 1 maja 2019, powstał obowiązek posiadania podpisanych oświadczeń do 31 maja 2019 roku. 

Najem lub dzierżawa kasy

Przepisy wprowadzają możliwość korzystania z kas online  przyjętych w używanie na podstawie pisemnej umowy najmu, dzierżawy, leasingu lub innej umowy o podobnym charakterze. Jest to sytuacja nowa, z którą do tej pory nie mieliśmy do czynienia. Wprowadza możliwość wynajmowania czy dzierżawy kas fiskalnych, a więc podatnik nie będzie musiał kupować kasy na własność.

Ulga na kasę

Zostaje utrzymana ulga na zakup kasy fiskalnej. Kwota ulgi nie ulega zmianie, nadal jest to 90% wartości netto, nie więcej niż 700 zł. Kwota ta wydaje się nie adekwatna, patrząc na proponowane ceny kas.

Z ulgi może skorzystać każdy kto ma obowiązek zakupienia kasy online i zakupi ją w obowiązującym go terminie. Nie jest istotne czy kiedykolwiek korzystał z ulgi na zakup kasy.

Co istotne, podatnicy którzy skorzystali  ulgi na zakup kasy starego typu, a przed upływem 3 lat wymienią jak na kasę online (np. z uwagi, że byli do tego zobligowani) nie będą mieli obowiązku zwracać ulgi, mimo że okres 3 lat nie został zachowany.

Zostaje natomiast zlikwidowana ulga na kasy offline.

Źródło: INFOR

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:
Autopromocja

REKLAMA

QR Code

© Materiał chroniony prawem autorskim - wszelkie prawa zastrzeżone. Dalsze rozpowszechnianie artykułu za zgodą wydawcy INFOR PL S.A.

REKLAMA

Księgowość
Nowe limity podatkowe dla samochodów firmowych od 2026 r. MF: dotyczą też umów leasingu i najmu zawartych wcześniej, jeżeli auto nie zostało ujęte w ewidencji środków trwałych przed 1 stycznia

Od 1 stycznia 2026 r. zmieniają się limity dotyczące zaliczania do kosztów podatkowych wydatków na samochody firmowe. Ministerstwo Finansów informuje, że te nowe limity mają zastosowanie do umów leasingu i najmu zawartych przed 1 stycznia 2026 r., jeśli charakter tych umów (pod względem wymogów prawa podatkowego), nie pozwala na wprowadzenie pojazdu do ewidencji środków trwałych.

Szybszy zwrot VAT po wdrożeniu KSeF. Ale księgowi będą poddani jeszcze większej presji czasu

Chociaż wokół wdrożenia KSeF nie przestają narastać wątpliwości, to trzeba uczciwie przyznać, że nowy system przyniesie również wymierne korzyści. Firmy mogą liczyć na rekordowo szybkie zwroty VAT i wreszcie uwolnić się od uciążliwego gromadzenia całych ton papierowej dokumentacji. O ile to ostatnie jest też ulgą dla księgowych, o tyle mechanizm odzyskiwania VAT budzi pewne obawy.

Potwierdzenie transakcji fakturowanej w KSeF. MF: dobrowolna opcja poza przepisami. Jakie dokumenty można wydać nabywcy po wystawieniu faktury w KSeF w trybie: ONLINE, OFFLINE i awaryjnym?

W opublikowanym przez Ministerstwo Finansów Podręczniku KSeF 2.0 (część II) jest dokładnie opisana możliwość wydania nabywcy „potwierdzenia transakcji” w przypadkach wystawienia faktury w KSeF w trybie ONLINE, OFFLINE, czy w trybie awaryjnym. Okazuje się, że jest to całkowicie dobrowolna opcja, która nie jest i nie będzie uregulowana przepisami. Do czego więc może służyć to potwierdzenie transakcji i jak je wystawiać?

Reklama dźwignią handlu. A co z podatkami? Jak rozliczyć napis LED zawieszony na budynku?

Czy napis LED zawieszony na budynku ulepsza go? A może stanowi odrębny środek trwały? Odpowiedź na to pytanie ma istotne znaczenia dla prawidłowego przeprowadzenia rozliczeń podatkowych. A co na to organy skarbowe?

REKLAMA

Zmiany w podatkach 2026: powrót wyższej składki zdrowotnej, KSeF, JPK_CIT oraz zamrożone progi PIT

Choć głośne zmiany podatkowe ostatecznie nie wejdą w życie w 2026 r., od 1 stycznia zaczynają obowiązywać regulacje, które mogą realnie podnieść obciążenia przedsiębiorców – i to bez zmiany stawek podatkowych. Niższe limity dla aut firmowych, powrót wyższej składki zdrowotnej, KSeF, JPK_CIT oraz zamrożone progi PIT oznaczają dla wielu firm ukryte podwyżki sięgające kilkudziesięciu tysięcy złotych rocznie.

KSeF 2026: państwowa infrastruktura cyfrowa, która zmienia biznes głębiej niż samo fakturowanie

KSeF to nie kolejny obowiązek podatkowy, lecz jedna z największych transformacji cyfrowych polskiej gospodarki. Od 2026 roku system zmieni nie tylko sposób wystawiania faktur, ale całą architekturę zarządzania danymi finansowymi, ryzykiem i płynnością w firmach. Eksperci Ministerstwa Finansów, KAS i rynku IT zgodnie podkreślają: to moment, w którym państwo staje się operatorem infrastruktury biznesowej, a przedsiębiorstwa muszą nauczyć się funkcjonować w czasie rzeczywistym.

Przelewy bankowe w Święta i Nowy Rok. Kiedy wysłać przelew, by na pewno doszedł przed końcem roku?

Koniec roku obfituje w dużo dni wolnych. Co z przelewami bankowymi wysłanymi w tych dniach dniach? Kiedy najlepiej wysłać przelew, aby dotarł na czas? Czy będą działać płatności natychmiastowe? Warto terminowe płatności zaplanować z wyprzedzeniem.

Aplikacja Podatnika KSeF – jak korzystać z bezpłatnego narzędzia? [Webinar INFORAKADEMII]

Praktyczny webinar „Aplikacja Podatnika KSeF – jak korzystać z bezpłatnego narzędzia?” poprowadzi Tomasz Rzepa, doradca podatkowy i ekspert INFORAKADEMII. Ekspert wyjaśni, jak najefektywniej korzystać z bezpłatnego narzędzia do wystawiania faktur po wejściu w życie obowiązku korzystania z KSeF. Każdy z uczestników webinaru będzie miał możliwość zadania pytań, a po webinarze otrzyma imienny certyfikat.

REKLAMA

Można korzystnie i bezpiecznie zrestrukturyzować zadłużenie firmy w 2026 roku. Prawo przewiduje kilka możliwości by uniknąć szybkiej egzekucji

Grudzień to dla wielu przedsiębiorców czas rozliczeń i planów na kolejny rok. To ostatnie okno dla firm z problemami finansowymi, aby zdecydować, czy wejdą w 2026 rok z planem restrukturyzacji, czy z narastającym ryzykiem upadłości. 2025 rok może być w Polsce pierwszym, w którym przekroczona zostanie liczba 5000 restrukturyzacji. Ponadto od sierpnia obowiązują znowelizowane przepisy implementujące tzw. „Dyrektywę drugiej szansy”, które promują restrukturyzację zamiast likwidacji i zmieniają zasady gry dla dłużników i wierzycieli.

JPK VAT - zmiany od 2026 roku: dostosowanie do KSeF i systemu kaucyjnego. Ważne oznaczenia: OFF, BFK, DI

W dniu 12 grudnia 2025 r. Minister Finansów i Gospodarki podpisał nowelizację, nowelizacji z 2023 r. rozporządzenia w sprawie szczegółowego zakresu danych zawartych w deklaracjach podatkowych i w ewidencji w zakresie podatku od towarów i usług. Rozporządzenie wchodzi w życie 18 grudnia 2025 r. Ale zmiany dotyczą ewidencji JPK_VAT z deklaracją składanych za okresy rozliczeniowe od 1 lutego 2026 r.

Zapisz się na newsletter
Chcesz uniknąć błędów? Być na czasie z najnowszymi zmianami w podatkach? Zapisz się na nasz newsletter i otrzymuj rzetelne informacje prosto na swoją skrzynkę.
Zaznacz wymagane zgody
loading
Zapisując się na newsletter wyrażasz zgodę na otrzymywanie treści reklam również podmiotów trzecich
Administratorem danych osobowych jest INFOR PL S.A. Dane są przetwarzane w celu wysyłki newslettera. Po więcej informacji kliknij tutaj.
success

Potwierdź zapis

Sprawdź maila, żeby potwierdzić swój zapis na newsletter. Jeśli nie widzisz wiadomości, sprawdź folder SPAM w swojej skrzynce.

failure

Coś poszło nie tak

REKLAMA